Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, April 23, 2011

Restaurantsector moet meer aandacht hebben voor mobiel aanbod

De restaurantsector investeert weinig in mobiele platformen en dreigt daardoor een belangrijke doelgroep te missen. Dat is de conclusie van een Brits onderzoek van het bedrijf Livebookings, aanbieder van online reservatie-toepassingen. Er wordt opgemerkt dat slechts 2,6 procent van de Britse restaurants en bars hun websites geoptimaliseerd hebben voor een toegang met smartphones. Nochtans blijkt 36 procent van de Britse consumenten over een smartphone te beschikken, terwijl mobiele toestellen inmiddels 23 procent van de totale online browsing vertegenwoordigen.

"Restaurants kunnen de populariteit van de mobiele technologieën niet negeren," merkt Andris Berzins, chief marketing officer bij Livebookings, op tegenover het webmagazine Bizreport.com. "De hedendaagse consument wil vierentwintig uur per dag en zeven dagen per week een directe toegang tot de gewenste diensten. Net zoals andere diensten-industrieën, moet ook de restaurantsector inspelen op het veranderende consumentengedrag en de mobiele technologieën adopteren om een kwaliteitsvolle consumentenbeleving te garanderen."

Livebookings voegt er aan toe dat de consument steeds meer gewonnen raakt voor restaurantboekingen via het internet of mobiele platformen. "Er wordt dan ook een groeiende tendens opgetekend," merkt Berzins nog op. "Vorig jaar werden via Livebookings in totaal zeven miljoen diners geboekt. Dit jaar vertegenwoordigde echter alleen al de maand maart alleen meer dan één miljoen reservaties." Hij voegt er aan toe dat deze systemen van de uitbaters ook niet langer een zware informatica-investering vergen, maar alleen een toegang tot het internet vereisen.

Labels: ,

Ook Canada weigert te betalen voor online content

Het verzet tegen betalende online content blijft groot. Uit een onderzoek van het Canadian Media Research Institute blijkt immers dat 81 procent van de Canadese consumenten zich verzet tegen een betalend online abonnement. Slechts 4 procent van de ondervraagden gaf aan bereid te zijn om te betalen voor online content. De resterende 15 procent heeft nog geen beslissing genomen. Ook merkte 90 procent een gratis alternatief te zullen zoeken indien hun favoriete publicatie een vergoeding zou beginnen te vragen voor content.

"Uit het onderzoek blijkt dat 52 procent van de Canadezen van mening is dat het internet de beste bron is voor nieuws en informatie," merkt het online magazine Bizreport.com op. In de leeftijdscategorie tussen achttien en vierendertig jaar zegt 77 procent dat het boeiendste nieuws online kan gevonden worden. Slechts 7 procent noemt gedrukte publicaties de beste nieuwsbron. Maar ondanks die positieve reacties, weigert het grootste gedeelte van het publiek te overwegen om voor die online content te betalen."

Indien er geen enkel gratis alternatief beschikbaar zou zijn, zou 30 procent alsnog toegeven om te betalen voor online content. Daarbij wordt de voorkeur gegeven aan een vast abonnement voor een onbeperkte toegang (34 procent), gevolgd door een betaling per sessie (20 procent). Dagabonnementen (6 procent) en vergoedingen per artikel (4 procent) spreken daarentegen weinig respondenten aan. Ook is er weinig enthousiasme voor mobiele applicaties.

"Paywalls zijn mogelijk haalbaar voor selectieve publicaties zoals The Wall Street Journal en The Times of London, maar rekening houdend met de actuele opstelling van het publiek, doen de meeste uitgevers er goed aan om elders oplossingen te zoeken om inkomsten te genereren uit hun online activiteiten," merken de onderzoekers op.

Labels: , , ,

Verenigde Staten blijven bij doelstellingen elektrische wagens

De Verenigde Staten zitten op koers om de doelstellingen van Amerikaans president Barack Obama, die tegen het midden van het decennium één miljoen elektrische wagens in het verkeer te hebben, te halen. Dat heeft David Sandalow, Amerikaans onderminister van energie, gezegd tijdens een vergadering met de Society of Automotive Engineers in Detroit. Sandalow voegde er aan toe dat de besparingen van de Amerikaanse overheid de inspanningen op het gebied van energie-efficiëntie niet zullen vertragen.

"De situatie oogt volgens David Sandalow positief," merkt het persbureau Reuters op. "Wanneer men naar de plannen kijkt van de grote autoproducenten, is de mijlpaal van één miljoen elektrische wagens tegen het midden van het decennium volgens de onderminister duidelijk haalbaar." Obama beloofde die mijlpaal bij zijn aantreden als president en heeft die vooruitzichten sindsdien bij verscheidene gelegenheden herhaald, ondanks de scepsis bij een aantal analisten.

"Het innovatie-proces gaat in de sector van de elektrische wagens bijzonder snel en er is wereldwijd een grote belangstelling voor de technologie," merkte Sandalow op. "Het realiseren van die mijlpaal zal echter gedeeltelijk afhangen van het Amerikaanse ondernemerschap en innovatie. Die hebben de Amerikaanse economie in het verleden altijd al veel diensten bewezen en ik ben ervan overtuigd dat dit ook in de toekomst zal blijven."

Labels: ,

Omzet Chinese mobiele reclame staat voor verdubbeling

In China zal de omzet van de mobiele reclame de volgende drie jaar meer dan verdubbelen tot 1,16 miljard dollar. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau eMarketer. Er wordt daarbij gewag gemaakt van een groei met 158 procent. Daarmee kent de mobiele reclamemarkt in China een grotere groei dan in Verenigde Staten, waar over dezelfde periode een stijging met 131 procent tot 2,55 miljard dollar in het vooruitzicht wordt gesteld.

"De Chinese online markt schakelt steeds meer over naar mobiele platformen," merkt het persbureau Bloomberg op. "De volgende drie jaar zal het Chinese mobiele internet met ongeveer 200 miljoen gebruikers groeien. Volgens eMarketer zullen op dat ogenblik 518 miljoen consumenten op het Chinese mobiele internet actief zijn." Daarbij wordt opgemerkt dat mobiele platformen voor consumenten in China en andere groeimarkten de belangrijkste toegang vormen tot het internet.

"Adverteerders zullen in die groeimarkten dan ook meer beroep doen op mobiele technologieën dan in meer mature regio's, waar de computer-penetratie gevoelig hoger ligt," merkt Noah Elkin, analist bij eMarketer, op. De onderzoekers merken op dat opkomende markten voor mobiele reclame - zoals India, Brazilië en Rusland - zelfs een grotere groei laten optekenen dan China. Daarbij zouden India en Rusland ruim een verdrievoudiging tot respectievelijk 190 miljoen dollar en 72 miljoen dollar laten optekenen, terwijl Brazilië zelfs een vervijfvoudiging tot 117 miljoen dollar zou kennen.

Labels: , ,

Etnische minderheden ondervertegenwoordigd in Britse televisiereclame

In slechts 5 procent van de reclamespots op de Britse televisie werd beroep gedaan op acteurs uit etnische minderheden. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Britse reclame-regulator Clearcast, die alle reclamespots moet scannen vooraleer ze uitgezonden kunnen worden. Clearcast merkt op dat de etnische minderheidsgroepen in de Britse televisie-reclame dramatisch ondervertegenwoordigd zijn. Etnische minderheden vertegenwoordigen immers 13 procent van de Britse bevolking.

"Het voorbije jaar werden in Groot-Brittannië in totaal 34.499 reclamespots op televisie uitgezonden," meldt de Britse krant The Guardian. "In slechts 1.845 spots bleek beroep gedaan te zijn op acteurs uit etnische minderheden. Dat betekent slechts 5,3 procent van het totaal aantal spots. Bovendien bleek slechts 1.130 spots de hoofdrol voorbehouden te hebben voor een acteur uit een etnische minderheid, zoals Lenny Henry in de commercials voor Premier Inn."

"De resultaten van het onderzoek zijn bijzonder teleurstellend," merkt Saad Saraf, voorzitter van de afdeling etnische diversiteit van het Institute of Practitioners in Advertising, op. Er wordt aan toegevoegd dat acteurs uit etnische minderheden vooral werden ingeschakeld voor reclames rond vastgoed, huishoudelijke gereedschappen, online retail, entertainment en farmaceutica. Daarentegen was er geen enkele vertegenwoordiger van etnische minderheden in reclames voor tuinproducten of huishoudelektronica.

Labels: , ,

China Mobile telt meer dan 600 miljoen klanten

China Mobile, de grootste mobiele operator van de wereld, heeft de kaap van de 600 miljoen gebruikers overschreden. Dat is onder meer te danken aan de groei bij het aantal klanten uit landelijke gebieden. Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar sloot China Mobile 16,8 miljoen nieuwe gebruikers aan. Het Chinese telecombedrijf merkte verder op tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een winst werd geboekt van 26,9 miljard yuan. Dat komt overeen met een bedrag van 4,1 miljard dollar.

De kwartaalwinst van China Mobile steeg met 5,4 procent tegenover de eerste drie maanden van vorig jaar. Chinese telecombedrijven proberen hun inkomsten op te drijven door hun activiteiten op het gebied van mobiele telefonie van de derde generatie verder uit te bouwen. Door de uitbreiding naar landelijke gebieden zijn de inkomsten per gebruiker gevoelig gedaald. In die rurale gebieden besteden consumenten immers gevoelig minder aan mobiele telefonie.

Eind december lagen de gemiddelde bestedingen bij China Mobile nog 76 yuan per maand. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar viel dat echter terug tot 67 yuan per maand. "De helft van de nieuwe abonnees van China Mobile is gevestigd in landelijke gebieden, waardoor de gemiddelde inkomsten per klant een gevoelige daling kennen," merkt Victor Yip van consulent UOB Kay Hian uit Hongkong op. China Mobile wil dat probleem onder meer oplossen door investeringen in zijn netwerk en de uitbreiding van het aantal hotspots, om klanten aan te zetten smartphones te kopen.

Labels: , ,

Chinese autobouwer Great Wall lanceert suv-model op Amerikaanse markt

De Chinese autobouwer Great Wall Motor wil tegen het midden van het decennium operationeel worden op de Amerikaanse markt. Dat heeft Wang Fengying, chief executive van Great Wall Motor, gezegd tijdens de autoshow van Shanghai. De introductie op de Amerikaanse markt vormt een onderdeel van de strategie van de autobouwer om zijn aanwezigheid in het buitenland te versterken. In eerste instantie zou Great Wall een suv-model van het dochtermerk Haval op de Amerikaanse markt willen lanceren. Het bedrijf is al actief in Australië, Italië en een aantal groeimarkten.

"Op dit ogenblik wordt de introductie op de Amerikaanse markt voorbereid," merkt Wang Fengying op tegenover het magazine Automotive News China. "Onder meer moet er bepaald worden wie de verdeling van de wagens op de Amerikaanse markt voor zijn rekening zal nemen. Great Wall Motor is al door meer dan tien bedrijven gecontacteerd voor het opzetten van een gezamenlijk dealernetwerk in de Verenigde Staten." Great Wall verkocht vorig jaar ongeveer 500.000 exemplaren, waaronder 80.000 eenheden in het buitenland.

Great Wall Motor zou niet onmiddellijk van plan zijn om in de Verenigde Staten een nationaal netwerk van dealers op te zetten, maar zou in één bepaalde Amerikaanse regio willen starten. Er zou echter nog niet bepaald zijn welke regio daarvoor uitgekozen zou worden. Great Wall Motor zou ook van plan zijn om een Noord-Amerikaanse assemblagebedrijf te bouwen, maar ook daarvoor werden geen deadlines of locaties bekend gemaakt. Fengying merkt op dat de internationale markt cruciaal is voor de overlevingskansen van een bedrijf zoals Great Wall Motor.

Labels: , ,

Nieuwsoverzicht

De Zweedse autofabrikant Volvo verwacht binnen afzienbare tijd een verzoek van de Zweedse overheid om Saab over te nemen. Dat hebben een aantal bronnen bij Volvo gezegd. Zweedse regeringsfunctionarissen zouden al gesprekken hebben gevoerd met de directie van Volvo, die niet weigerachtig zou staan tegenover een overname van Saab. Voor de Zweedse overheid zou een overname van Saab door Volvo, dat sinds vorig jaar in handen is van de Chinese autofabrikant Geely, meer zekerheid bieden over de terugbetaling van de lening van 400 miljoen euro die de Europese Investeringsbank aan Saab verstrekte. De Zweedse overheid staat garant voor de lening. Saab werd vorig jaar overgenomen door het Nederlandse Spyker Cars, maar verkeert in financiële problemen.


Toyota, de grootste autobouwer ter wereld, verwacht pas tegen november of december een normalisering van zijn productie in Japan, na de aardbeving en tsunami vorige maand. Pas sinds deze week is de productie in alle Toyota-fabrieken in Japan heropgestart, maar veelal op halve kracht. De autoproducent heeft nog te kampen met een gebrek aan onderdelen en elektriciteitspannes. Heel wat onderdelen worden geproduceerd in het zwaar getroffen noordoosten van Japan. Ook de buitenlandse vestigingen van Toyota lijden onder het gebrek aan onderdelen. De situatie varieert volgens Toyota van model tot model, maar de autobouwer verwacht een geleidelijke verbetering vanaf juli en een productie op schema tegen november-december.


Saudi-Arabië begrijpt de noodzaak om meer olie op te pompen. Dat hebben een aantal bronnen rond de Saudische overheid gezegd tegenover het vakblad Petroleum Intelligence Weekly. Door het Libische conflict en de golf van volksprotest in het Midden-Oosten kennen de olieprijzen de jongste maanden een grote groei. Volgens het rapport van het vakblad overstijgt de vraag uit China, India en het Midden-Oosten de Saudische verwachtingen. Zowel op middellange als lange termijn is de consumptie volgens het rapport hoger dan voorzien. Volgens bronnen moet Saudi-Arabië de volgende jaren een productiepeil van 9 miljoen vaten per dag of meer bereiken. Alleen Saudi-Arabië heeft voldoende reservecapaciteit om de productie op te schroeven.


Mattel, het moederbedrijf van de wereldberoemde Barbie-pop, heeft voor een rechtbank in Californië een nederlaag geleden in de strijd met rivaal MGA Entertainment, producent van de Bratz-pop. Mattel beschuldigde zijn concurrent ervan het idee van de Bratz-mannequin te hebben gestolen. Het bedrijf eiste honderden miljoenen dollars compensatie voor gederfde winsten. Maar de jury vond geen bewijs van diefstal van intellectuele eigendom en kende aan de concurrent een schadevergoeding toe die in de miljoenen loopt. Mattel heeft aangekondigd een nieuw proces te zullen aanvragen. Indien de rechter op die vraag niet ingaat, zal er beroep worden aangetekend. De strijd tussen Mattel en MGA Entertainment sleept al bijna tien jaar aan.


Op verzoek van het Griekse ministerie van financiën onderzoekt de openbaar aanklager in Athene een email van een Amerikaanse investeringsbankier van Citigroup. Daarin werden klanten van de bank gewaarschuwd voor een herschikking van de Griekse overheidsschuld tijdens het paasweekend. De inhoud van de mail werd onmiddellijk tegengesproken door de Griekse regering, maar die wil het daar niet bij laten. Er wordt gewag gemaakt van het verspreiden van belachelijke geruchten, die de koersen van de Griekse aandelen doen dalen en de intrestvoeten van de Griekse schuld doen stijgen. Daarom is er volgens de Griekse overheid sprake van mogelijk crimineel gedrag. Citigroup zegt enkel het gerucht te hebben gemeld.


Apple heeft een dienst klaar waarbij iTunes-klanten hun muziek op een Apple-server kunnen opslaan. Op die manier kunnen de consumenten op elk ogenblik en elke locatie naar hun muziek luisteren, zolang ze over een internetaansluiting beschikken. Een precieze lanceerdatum voor de nieuwe dienst is niet bekend. Maar volgens een aantal bronnen zal Apple zijn dienst sneller kunnen lanceren dan grote concurrent Google. Die wou een gelijkaardige dienst al tegen vorige kerstmis lanceren, maar gesprekken met de muzieklabels liepen vast. Ook Apple heeft nog geen akkoorden afgesloten met de labels. Twee jaar geleden kocht Apple al het bedrijf Lala, dat gebruikers de mogelijkheid bood om hun muziek op het internet op te slaan en te beluisteren.


De milieuorganisatie Greenpeace heeft Apple uitgeroepen tot minst groene technologiebedrijf van de wereld. Apple krijgt het verwijt teveel energie uit steenkool te verbruiken. Uit het rapport blijkt dat Apple voor 54,5 procent afhankelijk is van steenkoolenergie. De vervuilende energie wordt aangewend om de dataservers van het bedrijf van stroom te voorzien. Niet alleen bij Apple wordt een te hoge afhankelijkheid van steenkoolenergie vastgesteld, want ook andere grote technologiebedrijven scoren slecht. Facebook doet het met een score van 53,2 procent slechts marginaal beter dan Apple. Ook Twitter is voor 42,5 procent afhankelijk van steenkoolenergie. Yahoo voert de rangschikking aan, want het bedrijf doet slechts voor 18,3 procent beroep op steenkoolenergie.


De top van de Nederlandse bierbrouwer Heineken krijgt een hoger salaris uitgekeerd. Ook hebben chief executive Jean-François van Boxmeer en financieel directeur René Hooft Graafland uitzicht op een hogere bonus bij goede prestaties. De verhogingen werden door de algemene vergadering van aandeelhouders goedgekeurd, maar er werd wel zwaar protest opgetekend. Net zoals vorig jaar stemde een groep van 20 procent tegen de nieuwe voorstellen. Van Boxmeer ziet zijn salaris vanaf dit jaar met ruim 10 procent stijgen tot 1,05 miljoen euro. Verder verhoogt de raad van commissarissen de maximale bonus van Van Boxmeer tot 140 procent in plaats van 100 procent van het basissalaris. De werknemers hebben in een open brief opgeroepen tot een eerlijke verdeling van de bonussen.


Op het gebied van inkomsten heeft de Amerikaanse technologiegroep Apple het Finse concern Nokia voorbijgestoken als wereldwijd marktleider bij de producenten van mobiele telefoons. Dat blijkt uit een rapport van het bureau Strategy Analytics. Nokia blijft wel de grootste groep op het gebied van aantal verkochte toestellen. Volgens de studie haalde Apple tijdens het eerste kwartaal van dit jaar 11,9 miljard dollar uit de verkoop van 18,6 miljoen toestellen. Nokia verkocht 108,5 miljoen exemplaren, maar haalde daar slechts 9,4 miljard dollar uit. Analisten merken op dat Apple zich concentreert op de hogere prijsklasse en er ook beter in slaagt om de kosten te delen met de operatoren.


Het bestuur van beursexploitant NYSE Euronext wijst het verbeterde overnamevoorstel van Nasdaq OMX en Intercontinental Exchange (ICE) unaniem af en blijft streven naar een samensmelting met Deutsche Börse. Dat heeft het bestuur van NYSE Euronext officieel bekend gemaakt. Nasdaq OMX en IC Exchange brachten begin deze maand een bod uit op NYSE Euronext, het moederbedrijf van de beurzen in New York, Brussel, Parijs en Amsterdam. Dat bod werd nadien nog verbeterd, maar volgens Duncan Niederauer, chief executive van NYSE Euronext, bevat het voorstel geen overtuigende waarde en heeft het onacceptabele uitvoeringsrisico's, waardoor het bod niet in het beste belang van de aandeelhouders van NYSE Euronext zou zijn.


De Britse regering heeft afwijzend gereageerd op het voorstel van de Europese Commissie om de begroting van de Europese Unie volgend jaar met 4,9 procent te laten groeien. Het was vorig jaar ook al de Britse premier David Cameron die de forcing voerde bij de onderhandelingen over de begroting voor dit jaar. De lidstaten konden toen verkrijgen dat het Europese budget dit jaar maar 2,9 procent groter is dan vorig jaar, in plaats van de 5,9 procent die het Europese parlement had gewenst. Een woordvoerder van de Britse regering stelde dat men het beste wil voor de Britse belastingbetaler en voerde aan dat een dergelijke stijging van de begroting niet aanvaardbaar is.


De Griekse regering heeft aan rijke landgenoten in het buitenland gevraagd om haar schuldenput van 340 miljard euro te helpen dempen. De Griekse regering gaat daarvoor zogenaamde diaspora-obligaties uitschrijven. Die obligaties kunnen gekocht worden door immigranten van de eerste, tweede en zelfs derde generatie in de Verenigde Staten, Canada en Australië, maar ook in de Europese Unie. Meer details over de constructie ontbreken voorlopig nog. De regering van de Griekse minister-president Giorgos Papandreou richt daarmee op ongeveer 15 miljoen geëmigreerde Grieken. De looptijd van de obligaties zou vijf tot tien jaar bedragen. Evenmin is al duidelijk hoeveel de rente zal bedragen.


De Nederlandse keten Clemens & August (C&A) heeft het voorbije jaar een omzet gerealiseerd van 6,59 miljard euro. Dat is een stijging met 4,6 procent tegenover het jaar voordien. Opgemerkt wordt dat Nederland in al zijn negentien markten de omzet kon opdrijven en marktaandeel winnen. Op de Nederlandse thuismarkt werd, na twee jaren van terugval, opnieuw een groei met 5,3 procent opgetekend. In Europa breidde het marktaandeel van de keten naar eigen zeggen uit van 5,1 procent tot 5,4 procent. In Oost-Europa werd een groei met 11,6 procent opgetekend. De keten wil dit jaar negentig tot honderd nieuwe vestigingen openen. Vorig jaar kwamen er tachtig nieuwe winkels bij.


De Nederlandse autofabriek NedCar heeft aan zijn 1.500 werknemers een bijdrage gevraagd in de kostenverlaging. De loonkosten zouden met 2 procent tot 5 procent moeten worden afgevoegd. Daarbij kan worden gedacht aan werktijdverkorting en het opschorten van verhogingen. Er werd ook gezegd dat er rekening moet worden gehouden met een aantal productieloze dagen aan het einde van de maand mei. NedCar is eigendom van het Japanse Mitsubishi. Het moederbedrijf overweegt de Nederlandse fabriek af te stoten. Mitsubishi wordt zelf met financiële problemen en verwacht dat zijn Nederlandse dochter daarvan een gedeelte overnemen. De Nederlandse vakbonden willen echter maximaal instappen met het schrappen van een loonsverhoging met 2 procent.


De Italiaanse autobouwer Fiat gaat de volgende maanden in Europa de productie met 50.000 tot 100.000 exemplaren terugdrijven. Oorzaak van de beslissing is het gebrek aan onderdelen die afkomstig zijn uit Japan. In een bericht zegt het bedrijf dat de productievermindering door de aardbeving en tsunami in Japan ongeveer 15.000 wagens kan bedragen in het tweede kwartaal van dit jaar en de rest in het derde kwartaal. Tegen het einde van dit jaar zou de situatie volgens Fiat opnieuw genormaliseerd moeten zijn. Fiat verkocht vorig jaar één miljoen wagens in Europa. Het productieverlies zou dus 10 procent kunnen bedragen. Het bedrijf gaat voor een aantal onderdelen wel op zoek naar alternatieve leveranciers.


Meer Nieuws

Friday, April 22, 2011

Ondanks regels tot vier op tien Europese kinderen op sociale netwerken

Een groot gedeelte van de kinderpopulatie tussen negen en twaalf jaar maken gebruik van sociale netwersites, hoewel de regelgeving een minimum-leeftijd van dertien jaar oplegt. Dat is de conclusie van een onderzoek van het initiatief EUKidsOnline. De onderzoekers merken op dat het wegnemen van de leeftijdsgrenzen het in praktijk gemakkelijk zou maken om het online gedrag van jongeren op te volgen. De kinderorganisatie Kidscape verwerpt echter dat voorstel en merkt op dat het wegnemen van de barrières tot meer cyberpesten zou kunnen aanleiding geven.

Uit het onderzoek blijkt dat in de Europese Unie 38 procent van de kinderen tussen negen en twaalf jaar een profiel in sociale netwerken heeft. Het fenomeen scoort het hoogste in Nederland, waar een cijfer van 70 procent wordt opgetekend. Een groot gedeelte van die groep maakt echter gebruik van het Nederlandse sociale netwerk Hyves, dat geen minimumleeftijd heeft gesteld. Onderzoeksleider Elisabeth Staksrud, wetenschapper aan de University of Oslo, merkte op dat het onvermijdelijk is dat kinderen tot sociale netwerken worden aangetrokken.

"Op die leeftijd wil men zijn zoals zijn vrienden," voert Staksrud aan. De onderzoekers merken op dat de meerderheid van de jongeren het sociale mediabeleid van hun ouders volgen. In Frankrijk merkt 45 procent van de ouders op hun kinderen te verbieden sociale netwerken te gebruiken. Dat is het hoogste cijfer van heel Europa. Dat heeft tot gevolg gehad dat slechts 25 procent van de Franse jongeren actief is op sociale netwerken, het laagste niveau van heel Europa.

Labels: ,

Russische kaders minder tevreden met hun bonussen

In het Russische bedrijfsleven heeft 52 procent van het management en het middenkader het voorbije jaar een bonus ontvangen, tegenover 48 procent het jaar voordien. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Antal Russia. Er wordt echter aan toegevoegd dat de betrokkenen minder tevreden zijn met de extra beloning dan het jaar voordien. Er wordt aan toegevoegd dat de bedrijven moeten waakzaam zijn, aangezien de verbeterde economische situatie de mobiliteit op de arbeidsmarkt opdrijft en werknemers sneller zal aanzetten om naar een andere werkgever over te stappen.

Uit het onderzoek blijkt dat 41 procent van de ondervraagden dit jaar een grotere bonus heeft gekregen dan vorig jaar. Bij 35 procent bleef die bonus beperkt tot maximum 20 procent van het jaarsalaris. "Slechts 12 procent ontving een bonus die hoger lag dan het basissalaris," merken de onderzoekers op. "Nog slechts 58 procent van de ondervraagden toont zich tevreden met de ontvangen bonus, tegenover 70 procent het jaar voordien."

"Dat is wellicht te wijten aan het feit dat de kaders vorig jaar in de nadagen van de economische crisis weinig illusies koesterden over bonussen, terwijl vorig jaar opnieuw sprake was van een economische heropleving, waardoor waarschijnlijk gerekend werd op een gevoelige verhoging van de beloning," merkt Michael Germershausen, directeur-generaal van Antal Russia, op. "Het feit dat zoveel medewerkers ontevreden zijn met hun bonussen, moet de bedrijven echter aanzetten om hun beloningssystemen te herzien."

Labels: ,

Virtuele valuta slaan ook in bij online video

Virtuele valuta spreken niet langer alleen gamers aan. Dat is de conclusie van een rapport van het sociale videobedrijf Jun Group. Daarbij wordt opgemerkt dat ook video-kijkers geïnteresseerd zijn in virtuele valuta, die volgens Jun Group consumenten aanzetten om meer videocontent in de sociale ruimte te bekijken. Mitchell Reichgut, chief executive van Jun Group, stelt dat de meeste adverteerders bij sociale video in de eerste plaats aan fan-pagina's denken, terwijl de daadwerkelijke actie voor de consumenten plaatsgrijpt in sociale games.

Jun Group biedt spelers de mogelijkheid om video te kijken in ruil voor virtuele goederen. "De methode levert tientallen miljoenen sociale videoviews op voor de cliënten van Jun Group," wordt er opgemerkt. "Bovendien is elke videoview een gewilde keuze van de bezoeker." Reichgut geeft aan in eerste instantie terughoudend geweest te zijn om bezoekers aan te zetten video's te bekijken, maar de resultaten waren volgens hem opmerkelijk.

Hij voert aan dat 90 procent van de bezoekers hun video's helemaal uitkeken. "Bovendien blijkt 3 procent tot 5 procent aan te bevelen, met anderen te delen of te becommentariëren," merkt Reichgut op. "Dat zijn cijfers die andere video-categorieën niet kennen." ConAgra Foods, één van de klanten van Jun Group, merkt op dat deze video-campagnes de adverteerder toelaten om op een niet-storende manier contact te leggen met de consument.

TheBroth, producent van het populaire game Barn Buddy, merkt op dat virtuele valuta de toekomst van digitale video vormt. "De gebruiker houdt ervan om met het bekijken van video's punten te winnen," merkt Markus Weichselbaum, chief executive van TheBroth op. "Men zal in de toekomst dan ook steeds meer ontwikkelaars kunnen opmerken die in deze richting werken."

Labels: , ,

Sociale media als bron van trafiek nog relatief beperkt

Er bestaat geen twijfel over dat sociale media een steeds belangrijker bron van trafiek worden voor websites, maar de waarde van deze platformen blijft voor de uitgevers nog steeds achterwege tegenover de directe trafiek of trafiek vanuit zoekmachines. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bedrijf Outbrain, een ontwikkelaar van widgets die online uitgevers moeten toelaten om gebruikers langer op de website te houden.

Volgens Outbrain komt tweederde van de trafiek nog altijd van rechtstreekse bezoekers. "Het resterende gedeelte bestaat voor 41 procent uit trafiek vanuit zoekmachines, terwijl sociale media een aandeel van 11 procent vertegenwoordigen," aldus het magazine Adweek. "Er wordt wel opgemerkt dat het aandeel van de sociale media toeneemt." Outbrain merkt echter ook op dat een bezoek vanuit sociale media minder lang duurt dan trafiek vanuit zoekmachines of rechtstreekse bezoeken.

Ook wordt opgemerkt dat bezoekers vanuit zoekmachines gemiddeld meer pagina's per sessie bekijken, terwijl bij een trafiek vanuit sociale netwerken vaak slechts één pagina van de website wordt bekeken. "Consumenten die een website op eigen initiatief bezoeken of op zoek zijn naar een specifiek onderwerp, zijn meer geneigd om langer op de website te blijven dan collega's die door vrienden zijn aangemoedigd om een bezoek te brengen."

Het aandeel van sociale media in de trafiek varieert volgens Outbrain echter van sector. Onder meer blijkt dat de trafiek op nieuwssites voor 42 procent afkomstig is van sociale media. Bij sportsites is dat echter minder dan 5 procent.

Labels: ,

Mobiele telefoon cruciaal voor overlevingskansen terreurgroepen

Islamitische militanten hebben gesofisticeerde middelen ontwikkeld om hun propaganda via mobiele technologieën te verspreiden. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Duitse wetenschapper Nico Prucha, die zeven jaar lang gewerkt heeft aan een inventaris van materiaal dat door jihadisten online werd geplaatst. Prucha stelt dat deze militanten pakketten informatie samenstellen die met de mobiele telefoon kunnen worden ontvangen en waarbij de bestemmeling aangemoedigd wordt om de content verder door te geven.

"De pakketten omvatten onder meer video's, liederen, speeches en beelden," merkt BBC News op. "Een aantal jihadisten maakte gebruik van de Bluetooth-radiotechnologie om informatie anoniem aan mogelijke supporters te bezorgen." Prucha voegt er aan toe dat een terreurgroep zoals Al-Qaeda zonder technologieën zoals het internet en mobiele telefoon wellicht al grotendeels uit elkaar waren gevallen. Deze technologieën vormen voor deze groepen volgens hem de enige manier om deel uit te blijven maken van het internet.

"Zonder moderne technologieën zouden deze groepen geïsoleerd zijn geraakt, zoals dat het geval was in de jaren tachtig," voert Prucha aan. "Voor de opkomst van het internet was het voor geïnteresseerden bijzonder moeilijk om informatie te vinden. Vaak kwam het neer op een keten van persoonlijke contacten die rechtstreeks leidden naar een figuur die direct betrokken was bij één van de actieve cellen van deze organisaties. Propaganda-materiaal kon door eindeloos kopiëren weliswaar een gedeelte van dat publiek bereiken, maar die kopieën beperkten ook de efficiëntie."

"Vooral bij videotapes leidt het eindeloos kopiëren tot een inferieure kwaliteit, maar het internet heeft die beperkingen weggenomen," merkt Prucha nog op. "Vandaag moet men de jihadisten niet meer persoonlijk kennen om aan materiaal te komen en bovendien neemt ook de kwaliteit niet meer af." Hij voegt er aan toe dat een aantal militante groeperingen inmiddels speciale brigades hebben opgericht om het propaganda-materiaal samen te stellen en te verspreiden.

Labels: ,

New York wil gebruik van stookolie verbannen

Tegen het einde van de jaren twintig mag geen enkel openbaar gebouw van de stad New York nog met stookolie worden verwarmd. Dat heeft Michael Bloomberg, burgemeester van New York, aangekondigd naar aanleiding van een herziening van het milieuplan voor de Amerikaanse stad, waarbij opgemerkt werd dat de uitstoot van broeikasgassen over twintig jaar met 30 procent moet zijn teruggebracht. Het afbouwen van het gebruik van stookolie wordt onmiddellijk aangevat.

"De maatregel moet de aanwezigheid van kleine stofdeeltjes in de lucht gevoelig terugdringen," aldus de Amerikaanse krant The Wall Street Journal. "Die luchtvervuiling zou in New York jaarlijks aan drieduizend inwoners het leven kosten en ongeveer zesduizend anderen verplichten om medische hulp te zoeken." Er wordt wel opgemerkt dat inmiddels de congestie-belasting voor het verkeer tijdens de piekuren in de drukste wijken van Manhattan, uit het milieuplan is geschrapt.

Het voorstel voor de congestie-belasting werd drie jaar geleden al weggestemd en werd volgens The Wall Street Journal vervangen door andere projecten. Cas Holloway, verantwoordelijke voor het Department of Environmental Protection, merkt op dat de afbouw van het stookolie-verbruik minstens een even grote impact zal hebben op de luchtkwaliteit van New York dan de weggestemde verkeersbelasting. Bloomberg merkte wel op dat de verkeersproblematiek van New York om een duurzame aanpak blijft vragen.

Labels: , ,

Prijzen voor hedendaagse kunst blijven stijgen

De prijzen voor hedendaagse kunst zijn tijdens de eerste drie maanden van dit jaar gevoelig gestegen. Dat blijkt uit cijfers van het Britse Royal Institution of Chartered Surveyors (RICS). Daarbij wordt opgemerkt dat alle kunstsectoren het voorbije kwartaal prijsstijgingen lieten optekenen. Er wordt aan toegevoegd dat verwacht mag worden dat deze trend zich door de lage intrestvoeten ook in de nabije toekomst verder zal doortrekken.

Het rapport van de Britse kunstorganisatie merkt op dat de prijzen voor het negende kwartaal op rij zijn gestegen. "De gevoelige prijsstijgingen van de voorbije maanden zijn bijzonder bemoedigend," merkt John Anderson, directeur van de Britse organisatie, op. "De sector beleeft op dit ogenblik de beste periode in meer dan twee jaar. Het feit dat op alle prijsniveaus een groei wordt opgetekend, geeft aan dat hedendaagse kunst zowel voor zijn beleggingswaarde als esthetische eigenschappen wordt gekocht."

Anderson merkt op dat de meer traditionele sectoren, zoals edelmetalen en juwelen, nog altijd de voorkeur genieten bij de kopers, maar vooral op veilingen is er volgens hem ook duidelijk een grotere interesse voor kwaliteits-kunst. "Die trend lijkt zich ook in de toekomst verder door te zullen," voorspelt hij. Uit het onderzoek blijkt dat 25 procent van de respondenten gewag maken van stijgende prijzen. Tijdens de laatste drie maanden van vorig jaar werd slechts door 8 procent een groei aangegeven.

Labels:

Nieuwsoverzicht

Het Amerikaanse technologieconcern Apple heeft tijdens het tweede kwartaal van het lopende boekjaar een winst gerealiseerd van 5,99 miljard dollar. Dat betekent een stijging met 95 procent tegenover dezelfde periode vorig boekjaar. De winst is vooral te danken aan de populaire iPhone. Apple verkocht het voorbije kwartaal 18,65 miljoen miljoen iPhones. Dat betekent een stijging met 113 procent. De omzet van het concern steeg met 85 procent tot 24,67 miljard dollar. De verkoop van Mac-computers steeg met 28 procent naar 3,76 miljoen exemplaren. De iPod-tak liet echter een daling met 17 procent tot 9,02 miljoen exemplaren optekenen. De iPad-divisie verkocht 4,69 miljoen exemplaren, tegenover 7,33 miljoen exemplaren tijdens het eerste kwartaal.


Het Britse olieconcern British Petroleum is een rechtszaak begonnen tegen Cameron International, het bedrijf dat de blowout-preventer leverde van het boorplatform Deepwater Horizon, dat in april vorig jaar zonk in de Golf van Mexico. British Petroleum dagvaardt ook Transocean, de eigenaar van het boorplatform. Volgens het olieconcern functioneerden de veiligheidssystemen op het boorplatform van Transocean niet naar behoren. Verder stelt de oliemaatschappij dat Cameron International ondeugdelijk materiaal heeft geleverd. De blowout-preventer moest een explosie op het boorplatform onmogelijkheid maken, maar het toestel werkte niet. Transocean en Cameron International zouden volgens de oliemaatschappij moeten meebetalen aan schadeloosstellingen en herstelwerkzaamheden.


Het Nederlandse telecombedrijf KPN heeft bekend gemaakt in zijn thuisland duizenden banen te zullen schrappen. In totaal zouden vierduizend tot vijfduizend arbeidsplaatsen verdwijnen. Dat betekent 20 procent tot 25 procent van het totale personeelsbestand. Het bedrijf hoopt met de maatregel de kosten gevoelig te kunnen verlagen. Het bedrijf verwacht dat de winst door tegenvallende ontwikkelingen op de Nederlandse markt voor mobiele telefonie dit jaar lager zal uitkomen dan eerder werd voorspeld. Dat heeft volgens het bedrijf te maken met het veranderd consumentengedrag.
Om die trend tegen te gaan wil het bedrijf nieuwe abonnementsvormen introduceren, met mobiele internetdiensten als uitgangspunt.


De Amerikaanse creditcardmaatschappij American Express heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 1,18 miljard dollar. Dat is een stijging met 33 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De groei is te danken aan de hogere bestedingen van vermogende kaarthouders. Bovendien moest American Express minder geld opzij te zetten voor oninbare leningen. De financiële reserve hiervoor bedroeg 97 miljoen dollar, vergeleken met 943 miljoen dollar tijdens het eerste kwartaal van vorig jaar. De omzet van het Amerikaanse concern steeg met 7,2 procent tot 7,03 miljard dollar. De kosten stegen echter ook met 19 procent tot 5,2 miljard dollar, vooral door beloningsprogramma's voor goede klanten. De marketingkosten stegen met 15 procent


Het ontbreken aan onderdelen heeft Saab naar verwachting een productieverlies opgeleverd van drieduizend wagens. Dat heeft Saab-topman Victor Muller bekend gemaakt. De productie bij Saab is stilgevallen omdat toeleveranciers weigeren te leveren zolang het bedrijf zijn rekeningen niet heeft betaald. Muller zegt intussen de goedkeuring van een nieuwe financieringsovereenkomst door de Europese investeringsbank af te wachten. Die overeenkomst is volgens de topman een stap in de goede richting om het vertrouwen van de toeleveranciers te herstellen. Saab is intussen ook met verschillende Chinese autoproducenten in gesprek over een mogelijke samenwerking. Muller wilde echter geen namen noemen van potentiële Chinese partners.


De Italiaanse autofabrikant Fiat zegt een akkoord bereikt te hebben om zijn belang in het Amerikaanse Chrysler met 16 procent te verhogen. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 1,27 miljard dollar. Door het akkoord, dat Fiat bereikte met Chrysler en de andere aandeelhouders van de Amerikaanse groep, krijgt de Italiaanse groep 46 procent van Chrysler in handen. Bij de start van de reddingsoperatie van het Amerikaanse autobedrijf, drie jaar geleden, verwierf Fiat een belang van 20 procent twintig procent in Chrysler. Dat belang heeft het sindsdien geleidelijk opgebouwd. Het gaat volgens Sergio Marchionne, topman van Fiat en Chrysler, om een belangrijke stap in het integratieproject tussen Fiat en Chrysler, dat zou leiden tot het ontstaan van een mondiale autofabrikant.


Het Finse bedrijf Nokia, de grootste fabrikant van mobiele telefoons ter wereld, heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 10,4 miljard euro. Dat betekent een stijging met 9,2 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst daalde van 349 miljoen euro naar 344 miljoen euro. Nokia verliest al enkele tijd marktaandeel in de sector van de lucratieve smartphones. Vooral het Google-besturingssysteem Android, waar meerdere fabrikanten gebruik van maken, wint snel aan populariteit. Daarnaast is ook de iPhone van Apple een geduchte concurrent. Nokia wordt vooral geconfronteerd met dalende winstmarges. In tegenstelling tot de concurrentie, realiseert Nokia immers een groot gedeelte van zijn omzet uit de goedkopere modellen.


De Japanse autobouwer Toyota heeft aangekondigd in de Verenigde Staten 308.000 terreinwagens terug te roepen. Oorzaak is een probleem met de airbags. Het gaat om een aantal modellen die drie en vier jaar geleden werden gebouwd. Slecht functionerende sensors zouden de gordelspanners en gordijnairbags kunnen activeren bij de routinechecks van het systeem bij het starten van de wagen. De terugroepactie valt op een bijzonder ongelukkig ogenblik, want Toyota tracht de productie opnieuw op gang te brengen nadat de aardbeving en tsunami in Japan de lokale auto-industrie zwaar hebben getroffen. Eerder al diende Toyota miljoenen wagens terugroepen wegens mogelijke problemen met de vloermatten, de software, de remmen en het gaspedaal.


De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) heeft de groeiprognose voor de Japanse economie voor het lopende jaar gehalveerd tot 0,8 procent. Dat is het gevolg van de aardbeving en tsunami die het eiland tijdens de maand maart hebben getroffen en de kernramp die erop volgde. Eerder was een groei met 1,7 procent in het vooruitzicht gesteld. De organisatie verwacht wel dat de Japanse economie volgend jaar sneller dan voorzien zal groeien door de heropbouwwerkzaamheden. Daarbij was eerst een economische groei met 1,3 procent verwacht, maar die prognose werd inmiddels opgetrokken tot 2,3 procent. Ervaring leert volgens de organisatie immers dat de eerste schok van een ramp gevolgd wordt door een heropleving.


De Nederlandse voetbalclub Ajax heeft tijdens de eerste negen maanden van zijn gebroken boekjaar een positief resultaat van 16,3 miljoen euro geboekt. Dat is te danken aan de verkoop begin dit jaar van de Uruguayaanse voetballer Luis Suarez, die voor een bedrag van 22,5 miljoen euro werd getransfereerd naar de Engelse club Liverpool. Over de eerste negen maanden van het jaar boekte Ajax een omzet van 69,5 miljoen euro, met een operationeel resultaat van 6,5 miljoen euro. De Nederlandse voetbalclub zegt te verwachten het lopende boekjaar winstgevend te kunnen afsluiten. Over het voorbije boekjaar werd een nettoverlies geleden van bijna 23 miljoen euro.


Het Amerikaanse chemiebedrijf DuPont heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een winst gerealiseerd van 1,43 miljard dollar. Dat betekent een stijging met 27 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst is vooral te danken aan de sterke verkoop van chemieproducten voor elektronica en zonnepanelen. De omzet steeg van 8,84 miljard euro naar 10,06 miljard euro. Het concern verhoogde zijn prognoses voor het lopende jaar. Het Amerikaanse chemiebedrijf hoopt nog voor het einde van april Danisco, Deens producent van voedselsupplementen, over te nemen. Als DuPont in het bezit van Danisco komt, zal de chemiegroep ongeveer de helft van zijn omzet uit de voedingsindsutrie halen.


Het Amerikaanse General Electric, het grootste conglomeraat ter wereld, heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 38,45 miljard dollar. Dat betekent een stijging met 6 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst steeg met 77 procent tot 3,43 miljard dollar. De winstgroei is onder meer te danken aan de betere prestaties van GE Capital, de financiële dochter van het conglomeraat. Jeff Immelt, chief executive van General Electric, leverden echter ook de divisies healthcare, transport en luchtvaart sterke resultaten op. Het kwartaal werd afgesloten met een orderboek van 177 miljard dollar, waarmee een nieuw record wordt gerealiseerd.


De Chinese oliegroep Sinopec heeft een gasleveringscontract voor twintig jaar gesloten met Australië voor levering uit het gasveld Australia Pacific. Dat veld wordt ontwikkeld door het Amerikaanse ConocoPhillips en het Australische Origin. De waarde van dat contract wordt op 85 miljard dollar geraamd en is het tweede grootste uit de Chinese geschiedenis. Sinopec neemt ook een belang van 15 procent in dat veld, waarvoor een bedrag van 1,5 miljard dollar wordt betaald. De onderhandelingen over de deal dateren al van februari dit jaar. Vandaag wordt het contract officiëel gesloten. De waarde van het gasproject Australia Pacific wordt op 35 miljard dollar geschat. Australië wordt zeker na deze deal de tweede belangrijkste uitvoerder ter wereld van vloeibaar aardgas.


De Amerikaanse restaurantketen McDonald's heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een winst gerealiseerd van 1,21 miljard dollar. Dat is een stijging met 11 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De omzet groeide met 9 procent tot 6,11 miljard dollar. Op vergelijkbare basis steeg de omzet met 4,2 procent. Daarbij werd in de Verenigde Staten een stijging van 2,9 procent opgetekend. In Europa werd gewag gemaakt van een groei met 5,7 procent, terwijl in Azië, het Midden-Oosten en Afrika een stijging met 3,2 procent werd gemeld. De gestegen omzet is het gevolg van een grotere variatie in het aanbod van producten, herinrichtingen van restaurants en langere openingstijden. McDonald's wil dit jaar 1.100 nieuwe vestigingen openen.


Het Nederlandse chemieconcern AkzoNobel heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 2,76 miljard euro. Dat is een stijging met 16 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst bedroeg 128 miljoen euro. Dat is bijna een verdubbeling tegenover dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf merkt op de sterk opgelopen grondstofprijzen te hebben kunnen compenseren. AkzoNobel zegt aanhoudend sterk te presteren in opkomende markten en ziet ook een vraagherstel in de mature economieën. Bij de verkochte volumes liet het Nederlandse concern een groei met 7 procent optekenen. In de Verenigde Staten wordt gewag gemaakt van de positieve effecten van het contract met de supermarktketen Wal-Mart.


Meer Nieuws

Thursday, April 21, 2011

Sepp Blatter belooft 1 miljard dollar voor voetbalontwikkeling

Sepp Blatter, voorzitter van de Fédération Internationale de Football Associations (Fifa) wil een bedrag van 1 miljard dollar investeren in wereldwijde projecten voor de ontwikkeling van de voetbalsport. Dat heeft de Zwitserse voorzitter van de internationale voetbalfederatie gezegd in zijn verkiezingsmanifest. Ook merkte hij op dat de voetbalfederatie verder moet evolueren, maar niet het slachtoffer mag worden van een revolutie. Begin juni wordt de nieuwe voorzitter van de internationale voetbalfederatie verkozen.

Sepp Blatter heeft zich kandidaat gesteld voor een vierde ambtsperiode als voorzitter. De enige tegenkandidaat is Mohamed Bin Hammam, president van de Asian Football Confederation. Hammam kondigde aan dat de internationale federatie helemaal zal worden geherstructureerd indien hij wordt verkozen. In zijn manifest merkt Blatter alle motivaties, expertise, ideeën en energie te hebben om zijn missie af te ronden. Hij besloot om voor een vierde en laatste termijn als voorzitter te gaan omdat het voetbal in de huidige onzekere tijden stabiliteit nodig heeft.

De uittredende voorzitter beloofde dat het voetbal in de toekomst zal gebaseerd zijn op zero-tolerantie en fair-play in alle geledingen van de sport. Corruptie, omkooppraktijken en doping zijn volgens Blatter de grootste vijanden van de voetbalsport. Hij beloofde dat er instrumenten zouden worden gecreëerd om die bedreigingen efficiënt te bestrijden. Toen Blatter aan zijn eerste ambtstermijn begon, was de internationale voetbalfederatie nagenoeg failliet. Op dit ogenblik heeft de organisatie echter een cashreserve van 1,2 miljard dollar opgebouwd.

Labels: , ,

Groeilanden worden belangrijkste markt compacte wagens

In groeimarkten worden op dit ogenblik meer compacte wagens verkocht dan in de meer mature markten. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau JD Power & Associates. De groeimarkten vertegenwoordigden het voorbije jaar 51 procent van de wereldwijde verkoop van compacte wagens. De trend wordt volgens de onderzoekers grotendeels getrokken door de groei op de Chinese markt. Verwacht wordt dat de groeimarkten tegen het midden van het decennium 60 procent van de totale markt zullen vertegenwoordigen.

China wordt met 29 miljoen exemplaren tegen het midden van het decennium volgens het rapport de grootste individuele markt voor compacte wagens. Op dat ogenblik zouden er op de Chinese markt 29 miljoen exemplaren worden verkocht. De Verenigde Staten volgen met 16,5 miljoen exemplaren op de tweede plaats. "Mature markten zoals de Verenigde Staten, Western-Europa en Japan en zullen pas tegen het midden van het decennium opnieuw het niveau halen dat bereikt werd voor het uitbreken van de economische crisis," aldus JD Power.

Tijdens de volgende periode zullen de mature markten volgens het rapport dan ook worden overvleugeld door groeimarkten zoals Brazilië, India, China en Rusland. Verwacht wordt dat in het midden van het decennium in totaal 103 miljoen compacte wagens zullen worden verkocht. Dat betekent een groei met 34 procent tijdens de volgende vier jaar. Tegen het einde van het decennium wordt een verkoop van 125 miljoen exemplaren in het vooruitzicht gesteld. Dat is een stijging met 62 procent tegenover het huidige niveau.

Labels:

Chinese e-commerce staat voor verdrievoudiging

E-commerce zal in China de volgende vier jaar wellicht meer dan verdrievoudigen. Dat is de conclusie van een rapport van het adviesbureau AT Kearney. Opgemerkt wordt dat op dit ogenblik 150 Chinese consumenten online goederen en diensten kopen. Het kanaal heeft volgens de onderzoekers de voorbije jaren een bijzonder snelle groei gekend. De Chinese e-commerce realiseerde zeven jaar geleden immers slechts een omzet van 760 miljoen dollar, maar dat was vorig jaar opgelopen tot 55 miljard dollar.

Dit jaar zou die omzet verder stijgen tot 83 miljard dollar en over drie jaar zou dat bedrag moeten oplopen tot 176 miljard dollar. Daarbij zou de consumentenmarkt een omzet van 105 miljard dollar vertegenwoordigen, terwijl het btob-segment een verkoop van 71 miljard dollar zou halen. Op dit ogenblik vertegenwoordigt de consumentenmarkt ongeveer 90 procent van de totale Chinese e-commerce, maar de btob-sector zal volgens AT Kearney de volgende jaren een belangrijke inhaalbeweging laten optekenen.

Het rapport voegt er aan toe dat de Chinese e-commerce op dit ogenblik 3 miljoen transacties per dag laat optekenen. Elke minuut worden er 969 kledingstukken, 203 paar schoenen en 164 accessoires verkocht. Huishoudelijke producten, kledij, publicaties en consumentenelektronica vormen de belangrijkste sectoren van de Chinese e-commerce. Die posities zullen volgens AT Kearney ook de volgende jaren ongewijzigd blijven. Er wordt echter aan toegevoegd dat er een groeiende belangstelling wordt opgemerkt voor cosmetica en accessoires.

Labels: ,

Minder fatale motorongevallen op Amerikaanse wegen

In de Verenigde Staten zijn bij ongevallen met motorfietsen het voorbije jaar 4.376 doden gevallen. Dat is een daling met 2 procent tegenover het jaar voordien. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Amerikaanse Governors Highway Safety Association (GHSA). Het jaar voordien werd al een daling met 16 procent opgetekend. Dat betekent dat er twee jaar op rij positievere resultaten kunnen worden voorgelegd, na een periode van elf jaar met stijgende sterftecijfers.

"De statistieken vormen positief nieuws, maar toch blijk er een aantal punten te zijn die tot bezorgdheid aanleiding moeten geven," aldus het webmagazine HealthDay News. "De daling werd immers vooral opgetekend in de eerste maanden van het jaar, terwijl in het derde kwartaal opnieuw een stijging met 3 procent werd genoteerd. Bovendien bleek vorig jaar slechts 54 procent van de motorrijders een helm te dragen, tegenover 67 procent het jaar voordien."

"Het feit dat er tijdens de tweede helft van het jaar opnieuw een stijging werd opgetekend, is alarmerend," voert Vernon Betkey, voorzitter van de Governors Highway Safety Association, aan. "Er kan immers een verband gelegd worden met de heroplevende economie, naar analogie met de trend in het totale wegverkeer. De verbeterende economie verhoogt het risico op tragische ongevallen."
De onderzoekers voegen er aan toe dat de stijgende benzineprijzen het gebruik van de motorfiets zal stimuleren, waardoor het risico op ongevallen wordt opgedreven.

Labels: , ,

Internetgebruiker gaat doelbewuster online

Communicatie blijft de belangrijkste doelstelling van het internet. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoek van Microsoft, Mindshare en Ipsos. Daarbij wordt opgemerkt dat 57 procent van de respondenten om communicatieve redenen online gaat, maar in praktijk vertegenwoordigt die categorie slechts 32 procent van de activiteit op het internet. Op de tweede plaats volgt informatie met een score van 42 procent, maar ook daar blijft dat in realiteit beperkt tot 22 procent.

Op de derde plaats staat entertainment met een score van 29 procent, maar bij de daadwerkelijke activiteit blijkt dat cijfer terug te vallen tot 17 procent. Voor het surfen worden daarbij cijfers van respectievelijk 15 procent en 8 procent opgetekend. Voor commerciële transacties bedragen die scores respectievelijk 11 procent en 7 procent. Creatieve activiteiten - zoals het onderhouden van blogs en profielen en het uploaden van video en foto's - werden scores van respectievelijk 11 procent en 6 procent genoteerd.

De onderzoekers voegen er aan toe dat email 23 procent van alle internet-activiteit vertegenwoordigt, gevolgd door browsing (10 procent), het opzoeken van informatie (9 procent) en instant messaging (6 procent). Daarna volgen productinformatie en het onderhouden van blogs, profielen en persoonlijke websites. Die twee categorieën vertegenwoordigen elk 4 procent van het totale internetgebruik. Er wordt aan toegevoegd dat het spontane gebruik van het internet op vier jaar tijd van 39 procent naar 21 procent is gedaald, wat betekent dat het medium doelbewuster wordt gebruikt.

Labels:

Moskou heeft 800.000 vrouwen op overschot

De Russische hoofdstad Moskou heeft een overschot van 800.000 vrouwen. Dat blijkt uit cijfers van het Russische statistisch bureau. Negen jaar geleden werd er een surplus van 470.000 vrouwen opgetekend. Moskou telt echter ook meer gehuwde mannen dan vrouwen, terwijl die situatie negen jaar geleden omgekeerd was. Dat heeft volgens Irina Sherbakova, hoofd van het demografisch departement bij de statistische dienst van Moskou, in belangrijke mate te maken met de migratie.

"Moskou trekt veel migranten aan, maar een groot gedeelte van die populatie is gehuwd, terwijl hun echtgenotes en gezin in hun plaats van herkomst zijn achtergebleven," merkt Sherbakova op tegenover de Russische krant The Moscow Times. Sherbakova voegt er echter aan toe dat er inmiddels ook bij vrouwen een arbeidsmigratie naar Moskou op gang is gekomen. Op dit ogenblik vertegenwoordigen mannen slechts 46,3 procent van de totale populatie van de Russische hoofdstad.

"Dat onevenwicht geldt echter voor heel Rusland," benadrukt Natalya Zubarevich, expert sociaal beleid aan de Moscow State University. "In een aantal regio's is dat verschil zelfs nog meer uitgesproken. Onder meer in Smolensk vertegenwoordigen vrouwen 55 procent van de totale populatie. Zubarevich voegt er aan toe dat het vrouwelijk overwicht van Moskou evenmin een romantische hotspot maakt, aangezien het grootste gedeelte van het surplus wordt gevormd door ouderen en bejaarden. Dat heeft vooral te maken met de levensverwachting, die voor Russische mannen veel lager ligt.

Labels: ,

Nanotechnologie gaat zelfde weg op genetische manipulatie

Producenten van voedingsproducten op basis van nanotechnologie dreigen op dezelfde afwijzing te stuiten dat genetisch gemanipuleerd voedsel, tenzij er initiatieven worden genomen om met het publiek een dialoog op te starten rond de risico-percepties waarmee de sector wordt geconfronteerd. Dat is de conclusie van een onderzoek in opdracht van het Britse Food Standards Agency. Er wordt aan toegevoegd dat het gebrek aan kennis over nanotechnologie bij de consument tot verwarring leidt over de betrokken risico's en voordelen.

"Het gebrek aan kennis bij het publiek leidt onveranderd tot scepticisme," merkt Andrew Wadge, wetenschappelijk leider bij het Food Standards Agency, op tegenover het webmagazine Foodnavigator.com. "Dat fenomeen gaat helemaal terug tot de tegenstand tegen pasteurisatie. Het publiek moet overtuigd worden van de voordelen van de technologie, zoals dat ook het geval was bij de magnetron, waar de consument uiteindelijk begreep dat de baten zwaarder wogen dan de potentiële risico's."

Sandy Lawrie, secretaris van het Britse Advisory Committee on Novel Foods and Processes, voegt er aan toe dat het publiek de industrie ervan verdenkt allerlei duistere dingen te doen achter gesloten deuren. De onderzoekers voegen er aan toe dat het publiek zich bij nanotechnologie vooral zorgen maakt over de impact op de gezondheid op lange termijn, het leefmilieu, hogere productiekosten en een gebrek aan objectieve informatie. Het gebruik van nanotechnologie in verpakkingen stuit op minder verzet.

Labels: , ,

Nieuwsoverzicht

De overname van de televisiezenders van SBS Nederland door tijdschriftenuitgever Sanoma en de televisieproductiemaatschappij Talpa zal niet direct tot grote veranderingen leiden op het televisiescherm. Dat heeft John de Mol, eigenaar van Talpa, gezegd. Het is volgens De Mol duidelijk dat SBS Nederland het op dit ogenblik moeilijk heeft, maar de problemen met de programmering moeten volgens hem eerst rustig worden bestudeerd. Het echte effect van de overname wordt volgens De Mol waarschijnlijk pas volgend jaar zichtbaar. De programma's die De Mol met zijn productiemaatschappij levert aan RTL, een concurrent van SBS Nederland, staan volgens hem ook niet ter discussie. De Mol verwacht evenmin de overstap van een aantal bekende gezichten.


De Maleisische regering staat onder toenemende druk van de lokale bevolking om de bouw van een Australische fabriek stop te zetten waar zeldzame aardmetalen zouden worden geïsoleerd. Bij het zuiveringsproces ontstaat als afvalproduct onder meer thorium, dat uiteindelijk zou uiteenvallen in radioactieve vervalproducten. Het Australische mijnbouwbedrijf Lynas en de Maleisische regering zeggen dat het afval ongevaarlijk is en veilig zal worden opgeslagen, maar de tegenstanders vrezen dat het afval hun gezondheid en die van de volgende generaties zal bedreigen. Het erts is afkomstig van een mijn van Lynas in Port Weld in West-Asutralië. De fabriek wordt gebouwd in Gebeng, een industriestad op 250 kilometer van Kuala Lumpur. Met de bouw is een bedrag van 220 miljoen dollar gemoeid.


Het Amerikaanse chipconcern Intel heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 3,2 miljard dollar. Dat betekent een stijging met 29 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De resultaten over de afgelopen periode werden gestuwd door de overname van de maker van antivirussoftware McAfee. Het bedrijf liet een uitzonderlijke sterke verkoop optekenen van chips voor server-computers van grote datacentra en het internet. De markt van de cloud-computing helpt het internet de vertraging in andere sectoren van de computermarkt op te vangen. De omzet van Intel steeg met 25 procent tot 10,3 miljard dollar. In de datacenter-divisie werd een omzetgroei met 32 procent genoteerd.


Het Amerikaanse technologieconcern IBM heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 2,9 miljard dollar. Dat is een stijging met 10 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg met 8 procent tot 24,6 miljard dollar. Samuel Palmisano, topman van IBM, maakt gewag van een sterk kwartaal waarbij de omzet bij zowel hardware, software als diensten is gestegen. Palmisano voegde er aan toe dat de omzet in meer dan veertig landen met dubbele cijfers is gestegen. Het bedrijf boekte tijdens het eerste kwartaal van dit jaar vooral succes met de introductie van een nieuwe serie mainframes, die een omzetgroei met 41 procent laten optekenen. Ook cloudcomputing draagt volgens IBM bij tot de groei.


Het internetbedrijf Yahoo heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 223 miljoen dollar. Tijdens dezelfde periode vorig jaar werd nog een nettowinst geboekt van 310,2 miljoen dollar. De omzet daalde met 6 procent tot 1,06 miljard dollar. De terugval wordt in belangrijke mate toegeschreven aan de samenwerking rond zoekopdrachten en reclamewerving die werd opgezet met Microsoft. Carol Bartz, topvrouw van Yahoo, merkt op dat het bedrijf goed op weg is om de omzet en winst opnieuw op een solide manier te laten groeien. Voor het tweede kwartaal voorziet Yahoo een omzet van tussen de 1,08 miljard dollar en 1,13 miljard dollar.


De Nederlandse drankengroep Heineken heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 3,59 miljard euro. Dat betekent een stijging met 22 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De volumes stegen met 44 procent, dankzij de overname van het Mexicaanse Femsa in mei vorig jaar. De grootste groei werd opgetekend in Afrika en het Midden-Oosten, waar een groei met 12 procent werd opgetekend. Maar ook in West-Europa werd een lichte groei met 0,6 procent opgetekend, dankzij hogere volumes in Groot-Brittannië, Frankrijk en Nederland. Door de schuldencrisis liepen in Spanje, Italië, Portugal en Ierland echter terug. Voor de rest van het jaar verwacht Heineken de omzetstijging door te kunnen trekken, vooral in Afrika, Latijns-Amerika en Azië.


De Italiaanse justitie heeft een toezichthouder aangesteld bij vier depots van TNT Express in de omgeving van Milaan. Daar zou worden samengewerkt met bedrijven die onder invloed staan van de maffia. De Italiaanse justitie meldde vorige maand al dat TNT Express in Milaan contracten zou hebben gesloten met bedrijven die in handen zijn van maffiaorgansiatie Ndrangheta. De toezichthouder moet de infiltratie van de georganiseerde misdaad komende maand in kaart brengen. Het logistieke bedrijf zegt blij te zijn met de hulp van de justitie, want alleen zou de onderneming niet bij machte zijn om het probleem op te lossen. Samenwerking met justitie is volgens het bedrijf de meest praktische en vooral ook meest veilige manier om de invloed van de 'Ndrangheta te elimineren.


De Japanse autofabrikant Toyota heeft bekend gemaakt om de productie in zijn Chinese fabrieken tot begin juni op ongeveer de helft van de normale capaciteit te zullen laten draaien. De Chinese fabrieken worden geconfronteerd met een tekort aan onderdelen als gevolg van de zware aardbeving en de tsunami in Japan. Onder extreme omstandigheden zou de Chinese productie volgens Toyota kunnen worden teruggebracht tot 30 procent. Eerder werden ook al problemen gemeld in de productie van fabrieken van de Japanse autoconstructeur in de Verenigde Staten, Europese Unie en Australië. Door de maatregel zou de Chinese productie van Toyota met ongeveer 80.000 exemplaren dalen.


Het Britse drankenconcern SABMiller heeft tijdens het vierde kwartaal van zijn boekjaar een omzetgroei met 3 procent laten optekenen tegenover dezelfde periode het boekjaar voordien. Toen werd een groei met 2 procent opgetekend. Ook tijdens het derde kwartaal van vorig jaar werd een groei met 3 procent gemeld. De groei van het vierde kwartaal werd vooral gedragen door opkomende markten in Afrika en Azië. In Zuid-Afrika en Zimbabwe werd een volumegroei met 13 procent opgetekend, dankzij een toename van de portfolio en investeringen in capaciteitsuitbreiding. In Azië werd een groei met 8 procent opgetekend. In Latijns-Amerika bleef de groei echter beperkt tot 1 procent, te wijten aan belastingverhogingen in Colombia.


Eric Schmidt, gewezen topman van het internetbedrijf Google, krijgt in zijn nieuwe functie bij het concern een jaarsalaris van 1,25 miljoen dollar. Als chief executive van Google ontving Schmidt een salaris van 1 miljoen dollar per jaar. In zijn nieuwe functie kan het salaris van Schmidt door middel van bonussen oplopen tot 6 miljoen dollar. Schmidt werd begin april als chief executive van Google vervangen door Larry Page, mede-oprichter van het internet-bedrijf. Volgens Google werd die verschuiving doorgevoerd om de besluitvorming en verantwoordelijk in de top van het bedrijf te vereenvoudigen. Schmidt werd benoemd tot bestuursvoorzitter, waarbij hij onder meer zal instaan voor het onderhouden van contacten met bedrijven en andere belangrijke partners van Google.


De Amerikaanse koffieketen Starbucks wil binnen een jaar tien vestigingen openen in Nederland. Een eerste eigen Nederlandse vestiging van Starbucks wordt geopend in Amsterdam. De andere locaties kunnen zowel worden gesitueerd in steden als in spoorwegstations. Starbucks opende vier jaar geleden een filiaal op de Nederlandse luchthaven Schiphol. In hetzelfde jaar kwamen er daar nog twee filialen van de keten bij. Vervolgens werden vestigingen geopend op de stations van Amsterdam, Utrecht en Leiden. Binnenkort gaat er een filiaal open op het station van Den Haag. Op de stations werkt Starbucks samen met Servex, dochter van de Nederlandse Spoorwegen, terwijl op Schiphol met HMS Host wordt gewerkt. De nieuwe filialen exploiteert Starbucks echter zelf.


Rusland verwacht dat het bruto binnenlandse product dit jaar een groei van minstens 4,2 procent zal kennen. Dat heeft de Russische premier Vladimir Poetin gezegd. Hij wees erop dat de Russische economie vorig jaar met 4 procent groeide. Dat was het hoogste niveau van alle landen van de G-Acht. Begin volgend jaar zullen volgens de Russische premier de verliezen door de wereldwijde crisis volledig zijn weggewerkt. Poetin gaf ook aan dat de regering tegen het einde van het decennium van Rusland een van de vijf belangrijkste economieën ter wereld wil maken, met een bruto binnenlands product van 35.000 dollar per inwoner. Dat is meer dan het niveau van Frankrijk of Italië.


Eén jaar na het ongeval met het boorplatform Deepwater Horizon van British Petroleum in de Golf Van Mexico is nog maar 3,8 miljard dollar aan schadevergoedingen uitbetaald aan slachtoffers van de ramp. British Petroleum heeft voor de slachtoffers een compensatiefonds van 20 miljard dollar opgericht, maar daar wordt bijzonder spaarzaam gebruik van gemaakt. Voorlopig werden in totaal al 857.000 aanvragen voor schadevergoedingen ingediend door bedrijven en privépersonen. Ongeveer 300.000 dossiers zouden zijn ingewilligd. Bij het ongeval met Deepwater Horizon in april vorig jaar kwamen elf mensen om het leven. Ook kwam ongeveer 780 miljoen liter ruwe olie in het water terecht. Pas in juli kon het olielek tijdelijk worden gedicht.


De Russische zakenman Vladimir Antonov heeft beloofd geld over te maken aan de Zweedse autobouwer Saab, die met financiële problemen wordt geconfronteerd. Dat zou gebeuren door een vastgoedtransactie. Antonov zou een bedrag van 270 Zweedse miljoen kroon betalen om de fabriek van Saab in Trollhättan over te nemen. Dat komt overeen met een bedrag van 30,3 miljoen euro. De Zweedse overheid stemde eerder in met een transactie waarbij het vastgoed van Saab wordt verkocht aan Antonov, waarna Saab de fabriek zal huren van de Russische investeerder. Met de vastgoedtransactie kan Saab financiële middelen vrijmaken die de autofabrikant nodig heeft om de productie te kunnen hervatten.


De Europese voorstellen voor strengere richtlijnen voor boorplatformen stuiten op verzet van verschillende lidstaten van de Europese Unie. Na de olieramp met het boorplatform Deepwater Horizon gingen ook in de Europese Unie stemmen op om de richtlijnen voor boringen op grote diepte te verstrengen. De strengere regels zouden gelden voor alle boringen tot driehonderd kilometer buiten de kust. Daarmee zouden nagenoeg alle oliebronnen in Europese wateren onder de nieuwe regeling vallen. Milieuorganisaties waarschuwen echter dat oliebedrijven een harde lobbycampagne hebben opgezet om de maatregelen af te zwakken. Vooral de bepaling dat Europese bedrijven zich ook buiten Europa aan de richtlijnen te houden hebben, zou op zwaar verzet bij de bedrijven stuiten.


Meer Nieuws

Wednesday, April 20, 2011

Russian Helicopters eerste Russische defensiebedrijf op beurs

Rusland gaat opnieuw investeren in zijn helikopter-industrie, die na de instorting van de Sovjet-Unie een zware aftakeling kende. De investeringen kaderen in een moderniserings-programma dat de Russische economie minder afhankelijk moet maken van de productie van olie en gas. Het staatsbedrijf Russian Helicopters, een holding die vorig jaar werd opgezet door elf regionale constructeurs samen te brengen, heeft een aantal nieuwe contracten kunnen afsluiten op de binnenlandse en buitenlandse markt en overweegt een gedeeltelijke beursgang.

Russian Helicopters hoopt met de beursgang een bedrag van 500 miljoen dollar te kunnen ontvangen. Het bedrijf zou dit jaar 262 helikopters leveren, tegenover 214 exemplaren vorig jaar. Binnen de tien jaar rekent het bedrijf op orders voor minstens 1.200 helikopters van de Russische overheid. Dat betekent minstens de helft van de toekomstige productie-pijplijn. Ook op de exportmarkt zou de vraag bijzonder groot zijn, omdat de Mi-helikopters van het bedrijf in hun categorie weinig concurrentie kennen en relatief goedkoop zijn.

Russian Helicopters is één van de belangrijkste Russische bedrijven die voor een gedeeltelijke privatisering in aanmerking kunnen komen. Daarbij wordt een beursgang in Londen en Moscow overwogen. Het zou de eerste keer zijn dat investeerders toegang krijgen tot de Russische defensie-industrie. De voorbije periode heeft Russian Helicopters, dat na de instorting van de Sovjet-Unie gedegradeerd werd tot een onderhoud en herstellingen, heeft zich de voorbije periode vooral toegespitst op het upgraden en bijsturen van bestaande ontwerpen.

Er wordt nu echter gehoopt op investeringen in nieuwe technologieën en modellen.

Labels: , ,

Jonge volwassenen het meest actief met geolocalisatie

Geolocalisatie-applicaties voor smartphones zijn het meest gekend door jonge volwassenen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het digitaal marketingbureau White Horse. In de leeftijdsgroep tussen twintig en negenentwintig jaar is 60 procent van de gebruikers van smartphones bekend met geolocalisatie-applicaties. In de leeftijdsgroep tussen veertien en negentien jaar is nog 50 procent van de consumenten zich bewust van deze toepassingen. Bij vijftigplussers daalt dat cijfer echter tot minder dan 30 procent.

De onderzoekers merken op dat de meeste gebruikers van geolocalisatie-applicaties enkele keren per week van de toepassingen gebruik maakt en niet enkele keren per dag, zoals dat het geval is bij sociale netwerken. Slechts 19 procent van de ondervraagden maakt minstens één keer per dag gebruik van de applicaties, terwijl 60 procent dagelijks zijn sociale netwerksites raadpleegt of aanpast. Ook wordt opgemerkt dat 12 procent van de respondenten gestopt is met het gebruik van de applicaties, terwijl bijna niemand met het gebruik van sociale netwerken is gestopt.

Uit het onderzoek blijkt verder dat geolocalisatie-applicaties minder populair zijn bij het vrouwelijk publiek. In die groep blijkt slechts 35 procent gebruik te maken van deze toepassingen. White Horse voegt er aan toe dat meer dan 99 procent van de gebruikers van geolocalisatie-applicaties ook een beroep doet op sociale netwerken zoals Facebook. Daarentegen blijkt dat 10 procent van de niet-gebruikers aangeeft ook geen beroep te doen op sociale netwerken.

Labels: , ,

Amerikanen betalen 1.000 dollar per jaar aan huwelijken

Amerikaanse bruiloftsgasten besteden gemiddeld 490 dollar aan huwelijksfeesten. Dat is de conclusie van een rapport van American Express. Deelnemers aan de ceremonie zelf besteden 539 dollar, te wijten aan extra uitgaven voor kleding. Het grootste pakket van de bestedingen gaan naar een hotelovernachting (106 dollar), gevolgd door transport (96 dollar) en voeding (70 dollar). Aan kledij wordt gemiddeld 64 dollar uitgegeven, maar voor deelnemers aan de ceremonie stijgt dat tot 113 dollar.

Daarnaast wordt ook nog eens gemiddeld 56 dollar uitgegeven aan voorbereidende activiteit, gevolgd door juwelen (47 dollar) en de zorg voor kinderen of huisdieren (26 dollar). De onderzoekers stellen dat Amerikanen gemiddeld twee huwelijken per jaar bijwonen. Daarbij wordt nagenoeg 1.000 dollar aan onkosten uitgegeven, zonder rekening te houden met de geschenken. Een cadeau voor een naaste verwante kost gemiddeld 196 dollar.

Uit het onderzoek blijkt ook dat meer dan 50 procent van de Amerikanen aangeeft een voorkeur voor cash te hebben als huwelijksgeschenk, gevolgd door geschenken uit cadeaulijsten (23 procent). Daarentegen geeft slechts 32 procent van de huwelijksgasten een voorkeur voor cash en zegt 38 procent het liefst een geschenk uit de cadeaulijst van het huwelijkspaar te kiezen. De onderzoekers kwamen ook tot de vaststelling dat meer dan 50 procent van de Amerikaanse echtparen minstens één keer per week over financiële zaken praat.

Labels: ,

Erotische comedie in Hongkong populairder dan Avatar

De driedimensionale erotische komedie 'Sex and Zen: Extreme Ecstacy' heeft in Hongkong een filmrecord van de absolute succesfilm Avatar gebroken. Bij zijn debuut realiseerde de film op één dag een omzet van 2,78 miljoen Hongkong dollar. Dat komt overeen met een bedrag van 219.000 pond. Avatar, de recordfilm van regisseur James Cameron, haalde op zijn eerste dag in Hongkong een bedrag van 2,63 miljoen Hongkong dollar op.

De erotische komedie verzamelde tijdens de eerste vijf dagen een bedrag van 17 miljoen Hongkong dollar. Het succes was onder meer te danken aan een instroom van geïnteresseerden uit het Chinese vasteland, waar de film niet wordt vertoond. De driedimensionale film is een remake van een twintig jaar oude Hongkong-film met dezelfde naam. In de nieuwe versie treden de Japanse pornosterren Hara Saori en Suo Yukiko en de Hongkongese actrice Vonnie Liu op.

In Taiwan realiseerde de film tijdens zijn openingsweekend een omzet van 17 miljoen Taiwanese dollar. Dat is volgens producer Stephen Siu de beste prestatie van een Chinees-gesproken film in Taiwan. China heeft geen rating-systeem en laat dus iedereen toe om elke film te bekijken. Erotische content wordt er echter uit de bioscopen geweerd. Het is niet de eerste keer dat Chinezen van het vasteland naar Hongkong reizen om films te kunnen zien die door de Chinese autoriteiten worden gecensureerd.

Vier jaar geleden ontving Hongkong ook een grote groep Chinese bioskoopbezoekers voor de ongecensureerde versie van de erotische spionagethriller Lust, Caution van de Taiwanese regisseur Ang Lee.

Labels: , , ,

Tweede overname-kandidaat voor Pinewood Shepperton

De filmstudio's Pinewood Shepperton hebben naar eigen zeggen een overnamebod ontvangen van een tweede geïnteresseerde partij. Eerder deze maand raakte bekend dat Pinewood Shepperton een overnamebod van 87,8 miljoen pond heeft ontvangen van Peel Holdings, een bedrijf van miljardair en investeerder John Whittaker. De filmstudios merken nu echter op van een tweede geïnteresseerde partij een bod ontvangen te hebben. Er werd echter ook toegevoegd dat er nog geen formeel bod is gedaan.

Er werd aan toegevoegd dat er ten gepaste tijde een mededeling zal worden gedaan. Peel Holdings, dat driekwart eeuw geleden werd opgericht, verkocht eerder Trafford Centre voor een bedrag van 1,6 miljard pond aan Capital Shopping Centres en heeft inmiddels al een belang van 29,78 procent opgebouwd in Pinewood Shepperton. Vorig jaar verfilmden de studios onder meer de vierde film van de reeks Pirates of the Caribbean en een adaptatie van Jane Eyre.

Pinewood Shepperton heeft studios in Buckinghamshire, Shepperton en Teddington. De studios maakten ook bekend een investeringsplan te hebben voor Britse low-budget producties. De tweede grootste aandeelhouder van Pinewood Shepperton is de activistische investeerder Crystal Amber, onder leiding van Richard Bernstein, die een belang van 28,29 procent heeft in de studio's. Crystal Amber stuurde de voorbije maanden herhaaldelijk aan op het vertrek van Michael Grade, voorzitter van Pinewood.

Labels: ,

Acteurs Happy Days eisen vergoeding voor merchandising

De acteurs van de bekende Amerikaanse televisiereeks Happy Days eisen een schadevergoeding van meer dan 10 miljoen dollar van het televisiebedrijf CBS Studios. De acteurs zeggen dat ze door de maatschappij niet zijn vergoed voor hun rechten op merchandising. CBS Studios bracht dvd-versies van de televisiereeks op de markt en verkocht ook de rechten voor het gebruik van beelden op onder meer lunchboxen en gokmachines, zonder dat een gedeelte van die inkomsten aan de acteurs werden uitbetaald.

De maatschappij voert aan dat de acteurs nooit om een vergoeding voor merchandising hebben gevraagd, maar een dergelijke redenering gaat volgens de acteurs Anson Williams, Erin Moran en Don Post niet op. De acteurs stellen dat de houding van CBS Studios een inbreuk vormt tegenover de voorwaarden die in hun contracten werden opgenomen en waarbij hen een gedeelte van de merchandising-inkomsten zou zijn beloofd. Ook de erfgenamen van wijlen Tom Bosley hebben mee de klacht ingediend.

Happy Days verscheen kwam in het midden van de jaren zeventig voor het eerst op de Amerikaanse televisie. In totaal werden er 255 episodes, verspreid over een periode van tien jaar, getoond. Het verhaal van Happy Days situeert zich in de jaren vijftig en zestig en verhaalt de belevenissen van een aantal tieners. Het bekendste personage was Arthur Fonz Fonzarelli, gespeeld door Henry Winkler. Ook de latere filmregisseur Ron Howard behoorde tot de cast. Winkler en Howard hebben geen schadeclaim ingediend.

Labels: , ,

Geen sprake van verkoop Formule Eén

Er is geen sprake van dat het mediaconcern News Corporation van Rupert Murdoch de Formule Eén zou overnemen. Dat heeft Bernie Ecclestone, topman van de Formule Eén, gezegd in een reactie op Britse mediaberichten, waar gemeld werd dat News Corporation samen met de Mexicaanse miljardair Carlos Slim, sponsoring van het Sauber-team, een bod zou willen doen op de Formule Eén. Ecclestone benadrukte dat de Formule Eén niet te koop staat. Naast Carlos Slim zou volgens berichten ook Ferrari bij de overname worden betrokken.

De Formule Eén is eigendom van het investeringsfonds CVC Partners, dat in het midden van het voorbije decennium een bedrag van 1,7 miljard dollar betaalde voor het sportevenement. Elke overname zou echter leiden tot een herziening van het Concorde Agreement, een commerciële overeenkomst tussen de raceteams, CVC Partners en de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA). Daarin zijn onder meer de televisierechten op de wedstrijden vervat.

"Er is geen sprake van een verkoop, maar een overdracht naar een mediagroep zou zeker zijn uitgesloten," voerde Ecclestone aan tegenover de Engelse krant The Times. Een overname door News Corporation zou ook tot problemen kunnen leiden met de concurrentie-autoriteiten. Op het einde van de jaren negentig probeerde News Corportation al de Engelse voetbalclub Manchester United over te nemen, maar die verkoop werd door de Britse concurrentie-waakhond geblokkeerd omdat zender BSkyB, dochter van het het mediaconcern, daardoor zijn dominantie nog zou uitbreiden.

Labels: , ,

Nieuwsoverzicht

Colm Doherty, de gewezen topman van de Ierse Allied Irish Banks (AIB), heeft bij zijn vertrek in november vorig jaar een gouden parachute gekregen van verschillende miljoenen euro. De man stapte op net voordat de groep in allerijl genationaliseerd moest worden. Colm Doherty, die twee jaar geleden aan het hoofd van de bank kwam te staan, streek vorig jaar volgens een aantal bronnen een loon op van in totaal 432.000 euro, met daarbovenop een contractuele premie van 707.000 euro voor zijn vervroegd vertrek. Om de pensioenrechten van Doherty te compenseren, werd nog eens een bedrag van 2 miljoen euro uitbetaald. Het bericht over de gouden parachute zorgde in Ierland voor grote verontwaardiging. De bank leed vorig jaar een verlies van 10,4 miljard euro en schrapt 2.000 banen.


Volgens een aantal bronnen zou de Amerikaanse regering zich deze zomer van een groot deel van zijn belang in autobouwer General Motors willen ontdoen, terwijl de koers van het aandeel momenteel erg laag staat. De Amerikaanse staat moest General Motors tijdens de financiële crisis met zowat 50 miljard dollar redden van het faillissement. Ondertussen herstelde General Motors en de autobouwer kon in november terugkeren naar de beurs. De Amerikaanse regering heeft nog een belang van 26,5 procent in de autobouwer. De regering zal volgens de Wall Street Journal die participatie tegen het eind van het jaar mogelijk volledig van de hand doen, omdat volgend jaar de verkiezingsstrijd om de presidentspost van start gaat.


Iran, op dit ogenblik voorzitter van de Organisatie van Olie-Exporterende Landen (Opec), voorziet in de loop van dit jaar verdere prijsstijgingen van de olieproducten. Dat heeft Mohammad Ali Khatibi, de Iraanse vertegenwoordiger bij de organisatie, verklaard in de marge van een internationale gasbeurs in Teheran. Khatibi maakt gewag van 1,3 miljoen vaten tot 1,6 miljoen vaten per dag. De prijs van olie hangt volgens Khatibi af van verschillende elementen. Eerst en vooral is er vraag en aanbod, maar daarnaast zijn er volgens Khatibi ook politieke en psychologische factoren en tenslotte ook onvoorziene omstandigheden. Abdallah Salem el-Badri, secretaris-generaal van de Opec, herhaalde dat er geen tekort is aan olie op de markt.


De meeste Duitsers zijn bang dat het Europese reddingsscherm voor landen die met enorme schulden kampen hen duur te staan zal komen. Uit een peiling blijkt dat de mogelijke kosten ervan 38 procent van de ondervraagden grote zorgen baart. Eén op de vijf heeft zelfs zeer grote angst. De jonge Duitsers blijken zich het minst zorgen te maken over de mogelijke gevolgen van het Europese reddingsplan. Eind maart stemden de Europese regeringsleiders in met een reddingspakket. Schuldencrisissen zoals in Griekenland, Ierland en Portugal moeten daarmee opgelost en voorkomen worden. De lidstaten stellen zich voor miljarden garant in een permanent reddingsfonds. Duitsland moest zowat 22 miljard euro investeren voor het nieuwe reddingsscherm.


Het Amerikaanse autoconcern Ford gaat tegen het midden van het decennium vijftien nieuwe modellen op de Chinese markt lanceren. Ford wil op die manier zijn aanwezigheid in China, de grootste automarkt van de wereld, versterken. Ford verkocht vorig jaar in China iets meer dan 580.000 exemplaren. Grote concurrent en Chinees marktleider General Motors realiseerde echter een verkoop van 2,35 miljoen exemplaren op de Chinese markt. Het eerste model dat Ford wil lanceren in China is de nieuwe Focus. Om de productiegroei in China te ondersteunen wil Ford het aantal Chinese concessiehouders tegen het midden van het decennium ook verdubbeld zien.


Tijdens de maand maart zijn in Europa 1,56 miljoen nieuwe personenwagens ingeschreven. Dat is een daling met 5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van de European Automobile Manufacturers Association (ACEA), de vereniging van Europese autoconstructeurs. De grootste groei werd opgetekend in Duitsland, waar een stijging met 11,4 procent werd opgetekend. Ook in Frankrijk werd een stijging met 6,1 procent genoteerd, maar anderzijds waren er gevoelige dalingen in Spanje (29,1 procent), Italië (27,6 procent) en Groot-Brittannië (7,9 procent). Met 366.101 nieuwe inschrijvingen was Groot-Brittannië wel de grootste markt. In België werd een terugval met 1,2 procent opgetekend tot 63.533 exemplaren.


Het luxeconcern Moet Hennessy Louis Vuitton (LVMH) heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 5,25 miljard euro. Dat is een stijging met 17 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Vooral in Azië, maar ook in de Verenigde Staten en in Europa was er volgens het concern veel vraag naar luxegoederen. Een gedeelte van de omzetstijging was te wijten aan het wisselkoerseffect, maar ook op vergelijkbare basis steeg de omzet met 14 procent. Er was vooral veel interesse voor horloges en juwelen, waar een groei met 28 procent werd opgetekend, gevolgd door dranken (20 procent), mode (17 procent) en cosmetica (9 procent). Het bedrijf stelt dat de positieve trend van eind vorig jaar zich ook de eerste maanden van dit jaar heeft doorgezet.


Pietro Ferrero, de chief executive van de Italiaanse snoepfabrikant Ferrero, is overleden. De 47-jarige Ferrero kwam om bij een ongeval in Zuid-Afrika. Volgens een aantal bronnen zou Ferrero van zijn fiets gevallen zijn, vermoedelijk als gevolg van ziekte. Hij kreeg wellicht een hartaanval. Een getuige kon snel een ambulance bellen, maar die kon geen hulp meer bieden. De chief executive van Ferrero was op zakenreis in het Afrikaanse land. Ferrero is één van de meest succesvolle Italiaanse bedrijven. De firma - die onder andere Nutella, Tic Tac en Ferrero Rocher op de markt brengt - realiseert een omzet van ongeveer 6,3 miljard euro. De overledene leidde het bedrijf samen met zijn broer Giovanni Ferrero. Het bedrijf werd opgestart door hun vader Michele Ferrero.


De Communistische Partij van Cuba (PCC) heeft ingestemd met de economische hervormingen die door president Raúl Castro werden voorgesteld. Het particulier ondernemerschap wordt daardoor voortaan op bescheiden schaal toegestaan en overtollige overheidsbanen komen te vervallen. Het programma bevat een driehonderdtal maatregelen die de privésector verder vrijmaken, het aantal overheidsjobs inperken, de overheidssubsidies verminderen, vormen van eigen beheer in de bedrijven mogelijk maken, de belastingen hervormen en de decentralisatie van het overheidsapparaat regelen. De belangrijkste productiesectoren blijven echter in handen van de staat. Er wordt wel opgemerkt dat de planeconomie centraal blijft staan.


De Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 2,74 miljard dollar. Dat betekent een daling met 21 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winstdaling wordt onder meer verklaard door het feit dat de zakenbank een aandelenpakket heeft teruggekocht van belegger Warren Buffett. De omzet daalde met 6,9 procent tot 11,89 miljard dollar. Goldman Sachs had eind maart al aangekondigd dat een pakket preferente aandelen zou worden teruggekocht van Buffett, die drie jaar geleden in het kapitaal van de zakenbank was gestapt. Goldman Sachs moest aan Buffett daar echter 500 miljoen dollar per jaar voor betalen.


Het Amerikaanse internetconcern Google investeert ongeveer 100 miljoen dollar in het windmolenpark Shepherds Flat in de Amerikaanse staat Oregon. De site moet met een vermogen van 845 megawatt het grootste windmolenpark van de wereld worden. De opgewekte energie zou voldoende zijn om meer dan 235.000 gezinnen van elektriciteit te voorzien. Shepherds Flat wordt volgend jaar op het net aangesloten. Google is een massale energieverbruiker, maar investeerde naar eigen zeggen eerder al 350 miljoen dollar in zonnepanelen en windmolenparken. Het energieverbruik van Google komt bijna integraal op rekening van de serverparken. Oregon is een echte hotspot voor datacenters. Google bouwde er vijf jaar geleden twee exemplaren ter grootte van een paar voetbalvelden.


De Amerikaanse technologiegroep Apple heeft zijn Zuid-Koreaanse concurrent Samsung voor de rechter gedaagd omdat die groep blindelings de ontwerpen van de iPhone en iPad zou hebben gekopieerd. Daarmee lijkt de Amerikaanse groep het startschot te hebben gegeven voor een nieuw rondje juridisch bekvechten in de wereld van de fabrikanten van smartphones en tabletcomputers. De producten van Samsung worden door experts bestempeld als de enige echte concurrenten voor de ontwikkelingen van Apple. Het Zuid-Koreaanse bedrijf zou zelf eveneens juridische stappen overwegen omdat Apple een aantal patenten van Samsung voor draadloze technologie niet zou hebben gerespecteerd.


De Europese Commissie wil erover waken dat aanbieders van internet en telecom het online netwerk open houden en transparant zijn over de kwaliteit en de snelheid van de toegang tot het net. Dat blijkt uit een verslag over netneutraliteit dat Neelie Kroes, Europees Commissaris voor de digitale agenda, heeft voorgesteld. Kroes dreigt met maatregelen tegen internetaanbieders die bepaalde vormen van trafiek blokkeren. Er lopen al meerdere klachten tegen internetaanbieders die de videostreaming van een concurrent vertragen en tegen mobiele internetoperatoren die internettelefonie blokkeren. Gebruikers moeten volgens Kroes ook gemakkelijker naar een andere internetaanbieder kunnen switchen. De Europese Commissie zou tegen het eind van dit jaar een rapport hebben over de situatie.


De Zwitserse farmagroep Novartis heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 2,77 miljard dollar. Dat betekent een daling met 6 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Toen kon de Zwitserse farmagroep echter profiteren van extra vaccinverkopen door een griepepidemie. De omzet steeg echter met 16 procent tot 14 miljard dollar. Die groei is in belangrijke mate te danken aan de overname van Alcon, gespecialiseerd in producten voor oogverzorging. Voor het hele jaar houdt Novartis vast aan zijn doelstellingen. Onder meer zou een dubbelcijferige omzetgroei moeten worden opgetekend. De patenten op een aantal succesproducten lopen weliswaar op hun einde, maar Novartis rekent op bijval voor een aantal nieuwe ontwikkelingen.


De Amerikaanse motorenfabrikant Harley Davidson heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een winst gerealiseerd van 119,3 miljoen dollar. Tijdens dezelfde periode vorig jaar werd een winst geboekt van 68,7 miljoen dollar. De toename is vooral te danken aan de divisie financial services, die leningen verstrekt voor de aankoop van een motorfiets. Daar werd een winstgroei met bijna 155 procent opgetekend tot 67,9 miljoen dollar. Tijdens de voorbije drie maanden verkocht Harley Davidson iets minder dan 50.000 motoren. Voor het hele jaar wordt gemikt op een verkoop van minstens 215.000 exemplaren. Eerder was nog uitgegaan van minimum 221.000 exemplaren. Bij de meest optimistische prognoses blijft het bedrijf bij 228.000 exemplaren.


Meer Nieuws

Tuesday, April 19, 2011

Retailers hanteren struisvogelpolitiek rond m-commerce

Vele retailers steken nog altijd hun hoofd in het zand bij de mogelijkheden van de mobiele sector. Dat is de conclusie van een Brits onderzoek van het bureau Vanson Bourne. Daarbij wordt opgemerkt dat al een groot gedeelte van de consumenten hun mobiele telefoon gebruiken om aankopen te doen, maar relatief weinig retailers zouden al een strategie rond m-commerce hebben ontwikkeld. Bovendien blijkt 74 procent van de retailers wel een aanwezigheid te hebben op het iPhone-platform, maar geeft 58 procent van de consument de voorkeur aan concurrerende kanalen.

Uit het onderzoek blijkt dat 42 procent van de retailers van mening is dat m-commerce op dit ogenblik al een impact heeft op het winkelgedrag van de consument in de fysieke winkels. Bovendien geeft 89 procent aan van mening te zijn dat m-commerce even populair zal worden als e-commerce. "Maar toch heeft slechts 16 procent van de ondervraagde retailers al een strategie rond m-commerce ontwikkeld," merken de onderzoekers op.

Bovendien wordt erop gewezen dat 60 procent van de consumenten op dit ogenblik bij hun aankoopbeslissingen al gebruik maken van mobiele apparaten, terwijl 40 procent bij zijn aankoopbeslissingen beroep doet op mobiele applicaties en 37 procent een mengeling van de twee technologieën hanteert. Uit een onderzoek van Motorola blijkt bovendien dat 39 procent van de consumenten die de winkel weer verlaten, vertrekken nadat ze op hun mobiele apparaten de prijzen en beschikbaarheid van producten hebben vergeleken.

Labels: , ,

Connectie met anderen belangrijkste meerwaarde geolocalisatie

Gebruikers van geolocalisatie op basis van smartphones zien de connectie met andere personen als het belangrijkste voordeel van de technologie. Dat is de conclusie van een rapport van het digitale marketingbureau White Horse. Volgens de onderzoekers noemt 41 procent van de smartphone-bezitters de connectie-mogelijkheden met personen die ze kennen of zouden kunnen ontmoeten, als de belangrijkste meerwaarde die door geolocalisatie-toepassingen wordt geboden.

Op de tweede plaats volgen het vinden van locaties die vertrouwd worden door kennissen van de smartphone-bezitter (21 procent). Verder volgen een inzicht in het reispatroon (17 procent), besparingen door kortingsacties (8 procent), de praktische kennis van een nieuwe technologie (6 procent) en het bereiken van belangrijke mijlpalen in een videogame (4 procent). Uit het onderzoek blijkt verder dat 39 procent van de gebruikers minstens één geolocalisatie-applicatie gebruikt.

Er wordt aan toegevoegd dat 56 procent van de smartphone-bezitters het bestaan van geolocalisatie-applicaties kent. Bezorgdheid over de privacy vormt de belangrijkste barrière om van deze applicaties gebruik te maken (33 procent). Een andere groep echter heeft geen behoefte of interesse in de technologie of ziet er het voordeel niet van in (26 procent) of zegt dat de toepassing al door hun huidige smartphone-gebruik wordt gedekt (20 procent). Ook zegt 6 procent geen tijd te hebben om de mogelijkheden van de applicatie te verkennen, terwijl 3 procent de technologie storend vindt voor anderen.

Tenslotte zegt 2 procent in een kleine gemeenschap te leven waar geolocalisatie overbodig is.

Labels: ,

Amerikaanse luxesector verwacht belangrijke groei

De luxesector mag zich in de Verenigde Staten dit jaar aan een belangrijke heropleving verwachten, maar de adverteerders moeten inspelen op de veranderde houding en voorkeuren van de betrokken consumenten. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Harrison Group. Uit het onderzoek blijkt dat de Amerikaanse luxesector dit jaar een omzet van 359 miljard dollar zal realiseren. Dat betekent een stijging met 26,6 miljard dollar tegenover vorig jaar.

"Uit het onderzoek blijkt dat 15 procent van de Amerikaanse gezinnen met een inkomen van meer dan 100.000 dollar per jaar verwacht zijn aankoop van luxeproducten, auto's en reizen uitgezonderd, te zullen opdrijven," merkt het persbureau Reuters op. Deze groep vertegenwoordigt ongeveer 10 procent van de rijkdom van de Amerikaanse bevolking en vertegenwoordigt ongeveer 50 procent van alle aankopen op de Amerikaanse markt.

Er wordt aan toegevoegd dat het aantal luxe-consumenten dat zijn aankopen wil terugschroeven, tegenover vorig jaar nagenoeg is gehalveerd. Harrison Group heeft het over een gedeeltelijke inhaalbeweging, nadat tijdens de economische crisis een aantal aankopen werden uitgesteld. Er wordt echter aan toegevoegd dat 75 procent van de respondenten aangeeft dat de financiële crisis hen geleerd heeft om een voorzichtiger houding aan te nemen bij het aankopen van producten en diensten.

Labels: , ,

Sociale marketeers moeten zich vooral richten op aanbevelingen

Aangestoken door de populariteit van sociale netwerken, proberen vele marketeers campagnes op te zetten die zoveel mogelijk volgelingen en fans proberen te verzamelen, maar daarmee dreigen ze naast de werkelijke kracht van het medium te grijpen. Dat zegt Vijay Pullar, chief executive van gespecialiseerde marketingbureau SocialTwist. Niet het aantal volgelingen, maar hun aanbevelingen naar vrienden moeten volgens Pullar de kern vormen van sociale mediacampagnes.

"Aanbevelingen geven een meerwaarde aan een reclame," merkt Pullar op tegenover het webmagazine BizReport.com. "Wanneer vrienden een product of een merk aanbevelen, is de bestemmeling meer geneigd om op die informatie in te gaan. Anonieme besprekingen en opinies van experts zijn goede platformen om positieve houden te creëren tegenover een product, maar aanbevelingen van vrienden vormen één van de meest efficiënte kanalen om de consument aan te zetten een product of dienst te kopen."

"Vrienden kennen de voorkeuren, interesses en behoeftes van elkaar," stipt Pullar nog aan. "Marketeers die inspelen op die sociale connecties, kunnen hun bereik en potentiële verkopen gevoelig opdrijven. Sociale aanbevelingen verhogen het engagement en de klantentrouw van de consument." Hij voegt er aan toe dat deze sociale marketing bovendien perfect kan inspelen met de huidige populariteit van de couponsites, onder meer door consumenten met kortingen te belonen indien ze aanbevelingen aan een aantal vrienden doorgeven.

Labels: ,

Russisch kunstfonds neemt notering op beurs van Moskou

Het Russische private kunstfonds Sobranie-PhotoEffect heeft een notering genomen op Micex, de beurs van Moskou. Het fonds hoopt op die manier investeerders aan te kunnen trekken met veilige, zij het met beperkte groeimogelijkheden, beleggingen. Het fonds, opgericht door fondsenmanager Agana, omvat ongeveer 300.000 originele prints van ongeveer tweehonderdvijftig Russische en buitenlandse fotografen. De waarde van het fonds wordt geraamd op 467 miljoen dollar.

Sobranie-PhotoEffect bestaat gedeeltelijk uit oude Sovjet-collecties, maar zou ook hedendaagse Russische fotografen willen aantrekken. Het fonds richt zich naar eigen zeggen vooral op buitenlandse investeerders. Yekaterina Alexandranova, assistent directeur-generaal van Agana, noemt het fonds een haven om geld op een veilige manier te plaatsen. In de portfolio van Sobranie-PhotoEffect zitten onder meer foto's van de Romanovs, de Russische tsarenfamilie. Ook heeft het fonds vroege paparazzi-foto's van actrice Sophia Loren.

Er is volgens Alexandrova al meer dan een eeuw aangetoond dat kunstinvesteringen een betrouwbare, winstgevende en veilige belegging vormen. "De kunstindexen groeien sneller en vallen trager dan de industriële aandelen," voert ze aan tegenover de Russische krant The Moscow Times. "De voorbije financiële crisis heeft alleen een impact gehad op de verkochte volumes, maar heeft de prijzen niet doen dalen." Er werd volgens haar voor fotografie gekozen omdat foto's de snelstgroeiende sector van de kunstmarkt vormen en betaalbaarder blijven dan andere kunstvormen.

Expert Serge Plantureaux voegt er aan toe dat Rusland ongeveer 20 procent van de wereldwijde fotomarkt vertegenwoordigt, maar nog niet de maturiteit heeft bereikt van de Amerikaanse of Europese markt. "Dat laat nog veel ruimte voor groei," merkt hij op. Twee jaar geleden haalde de wereldwijde fotoverkoop een omzet van 1,4 miljard euro. Meer dan één vijfde daarvan werd gerealiseerd op veilingen.

Labels: , , , , ,

Chinese bevolking weinig enthousiast over duurzame consumptie

Chinese consumenten vinden dat vooral de overheid en bij uitbreiding ook het bedrijfsleven een verantwoordelijkheid moeten opnemen voor een duurzame maatschappij. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Ogilvy Earth. De onderzoekers voegen er aan toe dat er een duidelijke kloof bestaat tussen de eisen van de Chinese consumenten rond duurzaamheid en de eigen gedragingen. Daarbij wordt opgemerkt dat minder dan 25 procent van de Chinese consumenten van mening is zelf een bijdrage te kunnen leveren tot het welzijn van de planeet.

"De Chinese bevolking is van mening dat duurzaamheid te duur uitvalt en bovendien het leven van de consument te moeilijk maakt," aldus Ogilvy Earth. "Volgens hen is duurzaamheid voor de gewone bevolking dan ook onrealistisch en weinig praktisch." Er wordt aan toegevoegd dat ruim 25 procent van de consumenten van oordeel is dat het bedrijfsleven een verplichting heeft om ecologische problemen aan te pakken, maar slechts 15 procent gelooft dat de privésector daadwerkelijk de gepaste maatregelen doorvoert.

Uit het onderzoek blijkt verder dat slechts 18,6 procent van de Chinese consumenten zijn aankopen zou beperken. "Dat heeft gedeeltelijk te maken met de stimulerende maatregelen van de Chinese overheid om de binnenlandse consumptie op te drijven en het feit dat steeds meer gezinnen tot de Chinese middenklasse beginnen te behoren," merken de onderzoekers op. "De Chinese consumenten zijn van mening dat ze het recht hebben om grote aankopen, zoals een wagen of airconditioning, te doen."

Labels: , ,

Games kunnen belangrijke inspiratiebron zijn voor marketeers

Een aantal marketing-principes uit de gamesector kunnen ook perfect buiten de eigen sector worden toegepast. Dat zegt Rajat Paharia, oprichter van Bunchball, een bureau dat merken helpt om game-concepten in hun marketing-campagnes te verwerken om consumenten te beïnvloeden en het engagement van het publiek op te drijven. Cruciaal daarbij is volgens Paharia de notie dat het zogenaamde gamification een beloning in de reclamecampagne inbouwt.

"Gamification bevredigt de fundamentele menselijke behoeft aan beloning, status, resultaat, competitie, zelf-expressie en zelf altruïsme," merkt Paharia op tegenover het webmagazine Bizreport.com. "Daarbij worden technieken gebruikt die game-ontwikkelaars al jaren kennen, zoals punten, niveaus, badges en virtuele goederen. Uiteindelijk is het de bedoeling van de merken om de waarde van de consument op de langere termijn op te drijven door de gemiddelde verkoopprijs te verhogen of de frequentie van de aankopen te versnellen."

Gamification helpt volgens Paharia het merkbesef en de aankoopintentie te verbeteren door de frequentie van het aantal bezoeken, de besteedde tijd en de actieve participatie op websites en gerelateerde sociale media te verhogen. "Bezoekers die geregeld terugkeren naar de website worden waardevolle en loyale consumenten die minder geneigd zijn om weg te klikken en naar een andere bron te speuren," voert hij aan.

Bij gamification is de consumenten-ervaring volgens Paharia het meest belangrijke uitgangsprincipe. "De website moet plezierig en interactief zijn en moet content bieden die de gebruiker wenst," stipt Paharia nog aan. "Tenslotte moeten er ook een beloning zijn om de consument opnieuw te laten terugkeren."

Labels: ,