Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, September 17, 2005

Offshoring naast de deur

Na de offshoring breekt in Europa nu ook een andere trend door van het uitbesteden van werk aan buitenlandse bedrijven. Het gaat daarbij om on-site-offshoring, waarbij bedrijven uit lage-loonlanden vestigingen openen in Europa.

"Aanbieders van offshore-diensten uit lagelonenlanden als India en China openen steeds meer vestigingen in Europa," stelt het magazine Computable. "Dat doen zij omdat landen uit continentaal Europa nog lang niet zoveel IT-taken uitbesteden als de Verenigde Staten en Groot-Brittannië."

Europese bedrijven hebben volgens Computable nog vaak bedenkingen over cultuur- en taalverschillen, problemen met tijdverschillen en reistijden en een politiek thuisfront dat niet graag banen naar het buitenland ziet verdwijnen. Daarom komen offshore-bedrijven zich in Europa vestigen.

Naast ondernemingen uit Azie komen echter ook steeds meer bedrijven uit Rusland naar Europa. "Met on site offshoring proberen al deze on-site bedrijven meer klanten te winnen, want zij krijgen steeds meer concurrentie uit opkomende landen als Roemenie, Hongarije, Egypte en Brazilie," merkt Computable op.

Juwelen Imelda Marcos verkocht?


Schatters van de veilinghuizen Christie's en Sotheby's zijn begonnen met een raming te maken van de juwelencollectie van Imelda Marcos, de echtgenote van de vroegere Filippijnse dictator Ferdinand Marcos. De eigenaresse probeert een veiling - voorzien voor november dit jaar - te beletten.

De Filippijnse regering wil een gedeelte verkopen van de juwelencollectie van Imelda Marcos. De schat werd geconfiskeerd toen haar echtgenoot, dictator Ferdinand Marcos, door een staatsgreep van de macht werd verdreven.

Imelda Marcos vroeg aan een rechtbank in Manila een tijdelijke opschorting van de plannen van de Filippijnse regering om haar juwelen te laten verkopen bij Christie's in New York of Sotheby's in Londen.

De Roumeliotes-collectie, genoemd naar familievriend Demetriou Roumeliotes, omvat onder meer een armband met 30 karaat aan juwelen, ontworpen door de Italiaanse juwelier Bulgari. De juwelencollectie van Imelda Marcos zou een waarde hebben van ongeveer 10 miljoen dollar.

De collectie werd in maart 1986 in beslag genomen, nadat dictator Marcos door de militaire staatsgreep gedwongen werd in ballingschap te gaan. De juwelen zaten in een pakje dat aan Imelda Marcos was geadresseerd, maar Roumeliotes vertelde later dat ze geen eigendom waren van de echtgenote van de dictator.

Nog later voerde de Griekse familievriend van het echtpaar aan dat de juwelen vervalsingen waren. Dat werd echter zowel door Christie's als Sotheby's weerlegd. Experts van beide veilinghuizen hebben de collectie de voorbije week in Manila geschat.

Imelda Marcos stelt echter dat de Filippijnse douane, die de juwelen in beslag nam, niet kon aantonen wie de echte eigenaar was van de collectie. Maar de Filippijnse Presidential Commission on Good Government (PCGG), een dienst die belast is met het recupereren van rijkdom die door Marcos is gestolen, benadrukt dat de juwelen eigendom zijn van de Filippijnse staat.

"De collectie moet verkocht worden, want de regering heeft het geld nodig en het wordt tijd dat we eindelijk van de diamanten vanaf zijn," vertelde PCGC-commissaris Ricardo Abcede aan het persbureau AFP.

Geschat wordt dat Ferdinand en Imelda Marcos de Filippijnse staat bestolen hebben voor een bedrag van ongeveer tien miljard dollar. Tot nu toe werd een bedrag van amper 680 miljoen dollar gerecupereerd van een Zwitserse bankrekening.

Airbus wil helft Zuid-Amerikaanse markt


Airbus wil de helft van de Zuid-Amerikaanse markt in handen krijgen. Op tien jaar tijd wil de Europese vliegtuigbouwer er zijn huidig aandeel van 21 procent verdubbelen. Dat maakte een topman van het concern bekend.
"Latijns-Amerika zal de volgende twintig jaar 1.223 nieuwe vliegtuigen nodig hebben," benadrukte Rafael Alonso, Airbus-onderdirecteur voor Zuid-Amerika, Spanje en de Caraïben. "Dat betekent een investering van 97 miljard dollar."

Alonso stelde daarbij dat Airbus zijn verkopen op die markt de jongste vijf jaar verdubbeld heeft. "We hebben er nu 200 vliegtuigen kunnen verkopen. Amper tien jaar geleden hadden wij er een aandeel van één procent op de markt. Vandaag zitten we al 21 procent. Indien we aan dat tempo blijven groeien, hebben we over tien jaar een marktaandeel van vijftig procent."

Airbus heeft in april zijn nieuwe mammoet A380-gelanceerd, maar heeft voor het model nog geen enkele bestelling uit Latijns-Amerika. Wel zijn er nog orders voor 77 oudere modellen.

Het aantal passagiers in de regio heeft dit jaar een opmerkelijke groei van dertien procent gekend. "Dat is meer dan in Europa, Noord-Amerika en Afrika, maar trager dan de vijftien procent groei in het Midden-Oosten," benadrukte Alonso.

Op termijn ziet Airbus de Zuid-Amerikaanse groei de volgende twintig jaar afzwakken tot 5,6 procent, maar daarmee zit de regio nog altijd iets boven de gemiddelde wereldwijde groei van 5,3 procent. De vijf belangrijkste Zuid-Amerikaanse markten voor Airbus zijn Brazilië, Mexico, Columbië, Chili en Argentinië.

Mijnen blijven economie Angola afremmen


De landbouwsector van Angola probeert zich na de burgeroorlog opnieuw te herstellen, maar wordt daarbij afgeremd door verwoeste wegen en spoorlijnen en gronden die bezaaid zijn met landmijnen. Op die manier blijven landbouwgronden onbewerkt en is het onmogelijk om de oogst op de markt te brengen.

"In de zuidoostelijke provincie Cuando Cubango liggen er zoveel land mijnen dat olifanten hun traditionele routes vanuit Botswana en Namibië hebben opgegeven," stipt het persbureau Reuters aan. Voor de onafhankelijkheidsoorlog tegen Portugal en de daaropvolgende 27 jaar burgeroorlog was het vruchtbare één van de grote succesverhalen van Afrika. Nu is voedselschaarste een dagelijks probleem en is vijftig procent van de kinderen ondervoed.

De provincie Huambo was ooit de voedselkorf van Angola, maar ook daar ziet men geen toekomst meer. De bevolking leeft er van dag tot dag en is continu bezig met een zoektocht naar voedsel. De bevolking sloeg op de vlucht voor het geweld tussen de Unita-rebellen en de regerings troepen, waardoor het leven in de dorpen te gevaarlijk was geworden.

"Na de vrede in 2002 waren vele vluchtelingen hun vakkennis kwijt," aldus Reuters. Voor de oorlog was Angola één van de grootste koffieproducenten van Afrika, maar de huidige jaarproductie van 5.000 ton is slechts een fractie van de oogsten die ooit werden binnengehaald.

Bovendien bereikt tweederde van die oogst nooit de markt. De slechte toestand van de vernielde wegen hebben de transportkosten zo hoog opgedreven dat het voor de overblijvende koffieboeren uit de noorde lijke provincie Uige zelfs niet de moeite is om hun producten te verhandelen.

De productie van koffie en voedselproducten als maïs kent een groei, maar door het gebrek aan goede transportinfrastructuur hebben de boeren ook geen inkomsten, aangezien ze hun producten nooit op de markt krijgen.
In Angola worden kippen per vliegtuig getransporteerd, want het transport over het land zou te veel kosten en zou te lang duren, zodat veel dieren zouden sterven.

Dat maakt de commerciële landbouw nagenoeg onmogelijk. "Het heeft allemaal te maken met een toegang tot de markt," vertelde Jerry Bailey, de plaatselijk verantwoordelijke van het World Food Programme van de Verenigde Naties. "De boeren zullen geen surplus produceren indien ze die overschotten toch niet op de markt krijgen."

De situatie verbeters heel langzaam. Onder leiding van het WFP is begonnen met de heraanleg van de wegen. Daarbij worden locale arbeids krachten ingeschakeld in een regime van work-for-food. Maar de inter nationale steun aan Angola droogt op, zodat dergelijke initiatieven heel zeldzaam blijven.

Overheidsprojecten proberen de industrie en de landbouw weer overeind te krijgen, onder meer met behulp van een Chinese lening van 2 miljard dollar, door de heropbouw van het Angolees transportnetwerk. "Projecten zoals de wegen naar het koffiegebied rond Uige of de Benguela-spoorweg tussen Huambo en de havens aan de Atlantische Oceaan, blijven echter steken in hun beginfaze."

Bovendien blijven grote gebieden van Angola nagenoeg compleet ontoegankelijk voor hulpverleners. "De wegen zijn ondermijnd, weggeveegd of zelfs nooit gebouwd," wordt er opgemerkt. "Hulpverleners weten dat er veel mensen in grote nood leven, zonder dat ze bereikt kunnen worden."

Landmijnen betekenen ook een gevaar voor de landbouwproductie. "In de meeste gebieden weten de locale mensen waar de mijnenvelden liggen, zo dat ze die kunnen vermijden," wordt er aan toegevoegd. "Maar dat zorgt ervoor dat grote gedeelten landbouwgrond niet meer bewerkt kunnen worden. Het grootste gevaar lopen echter de duizenden vluchtelingen die terugkeren op zoek naar voedsel en land, maar geen idee hebben waar de mijnen liggen."

Satellieten bestuderen klimaatverandering


De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie lanceert volgende maand twee weersatellieten. De ruimtesondes CloudSat en Calipso moeten de structuur van de wolken bestuderen, zodat kan uitgezocht worden hoe die het weer en de klimaatverandering beïnvloeden.

CloudSat en Calipso worden ten vroegste op 26 oktober van Vandenberg Air Force Base gelanceerd met een Delta2-raktet van Boeing. Samen met drie andere sondes die al rond de aarde cirkuleren moeten zij de wetenschappers de eerste driedimentionele beelden van wolken en aerosols bezorgen.

De huidige weersatellieten kunnen alleen door de bovenste wolkenlagen kijken. CloudSat vervoert echter een geavanceerde radar om door de wolken te kijken en zich een beeld te vormen van hun structuur. Calipso heeft een instrument aan boord om aerosol-deeltjes op te sporen en hen te onderscheiden van wolkendeeltjes.

David Winker, projectleider van Calipso, benadrukte dat de huidige wolkenstudies zich richten op individuele wolken. "De nieuwe missie zal echter een globaal beeld van wolkenformaties kunnen vormen en kunnen leiden tot betere prognoses voor het weer en het klimaat," benadrukte hij.

CloudSat en Calipso worden beheerd door het Jet Propulsion Laboratory van de NASA in Pasadena.

Branson wil raffinaderij bouwen


Richard Branson is van plan om met de Britse regering te praten over de bouw van een nieuwe olieraffinaderij, een project dat hij zou willen financieren. De topman van Virgin Atlantic vertelde de Britse omroep BBC dat hij immers wil besparen op de brandstofrekening van zijn bedrijf. De voorbije twee jaar zou die rekening met 600 miljoen pond zijn gestegen.

Branson vertelde dat er een enorm tekort is aan raffinaderijen en voegde er aan toe van plan te zijn er zelf ééntje te willen bouwen. "Raffinaderijen zijn bijzonder duur en ik doe dit niet met het allergrootste plezier, maar er is in de wereld nu eenmaal een enorm tekort aan raffinaderijen," stelde hij.

Branson wees erop dat de raffinaderijen op volle capaciteit draaien, maar dat de oliemaatschappijen geen nieuwe eenheden meer bouwen. "We moeten een team vormen om te proberen tenminste één nieuwe installatie te bouwen," voerde hij aan.

De brandstofrekeningen van Virgin Atlantic en Virgin Express zijn volgens Branson inmiddels opgelopen tot 750 miljoen pond per jaar. "Indien we die rekening een klein beetje konden verminderen, zou dat voor ons en onze klanten een bijzonder groot verschil maken," benadrukte hij. "Indien we de westerse regeringen ertoe kunnen brengen om uit te zoeken hoe we dat kunnen oplossen, kunnen we heel wat bereiken."

Branson stelde dat het vier jaar duurt om een raffinaderij te bouwen, maar stelde dat hij ook naar een middel aan het zoeken was om olie te winnen. "De westerse regeringen zouden zo vlug mogelijk een tiental raffinaderijen moeten bouwen, om een tegengewicht te vormen voor de oliemaatschappijen en de Opec, die de petroleumprijzen hoog houden," voerde hij aan.

De Opec is volgens Branson een illegaal kartel dat rustig zijn gang kan gaan, aangezien toch niemand het voor de rechtbank daagt. "Zij troepen samen om de prijzen hoog te houden," voerde hij aan. "De westerse wereld zou daar moeten tegen ingaan. Indien er 20 miljard dollar opzij gezet zou worden om tien raffinaderijen te bouwen, zouden de olieprijzen snel opnieuw beginnen te zakken."

De oliemaatschappijen zijn zich daarvan volgens Branson maar al te goed van bewust en zijn niet van plan om geld te investeren in de bouw van extra raffinaderijen, die vervolgens de prijs zouden doen dalen. "Als vrije marktspelers hoeven zij zoiets ook niet te doen, maar regeringen zouden moeten ingrijpen zodat er iets aan de situatie verandert," meende de Virgin-topman.

Tenslotte deed Branson nog een oproep naar de regeringen om bedrijven te stimuleren om brandstofvriendelijke vliegtuigen en treinen te kopen en belastingsverlagingen toe te kennen aan bedrijven die energiebesparende hybride auto's produceren. "Het zou veel nuttiger zijn brandstof-onvriendelijke luchtvaartmaatschappijen extra te belasten dan alle maatschappijen te belasten op de brandstof die ze gebruiken," benadrukte hij nog.

Exclusief Mandarijns op Chinese televisie


Op de Chinese radio en televisie mag voortaan alleen nog Mandarijns gesproken worden. Accenten uit Hong Kong of Taiwan worden niet langer geduld en kunnen leiden tot ontslag. Dat heeft de Chinese State Administration of Radio, Film & Television beslist.

Naast de dialecten is ook het gebruik van buitenlandse talen tussen het Mandarijns voortaan strikt verboden. De regels vormen een onderdeel van een nieuwe gedragscode, die verder bepaalt welke kleding en haarstijl de presentator mag dragen en aan welke commerciële activiteiten hij mag deelnemen.

Een overtreding van de regels zal volgens de mediaraad bestraft worden en leiden tot uitsluiting van de Golden Microphone Awards, in China de meest prestigieuze prijs voor radio- en televisiepresentatoren. De nieuwe regels zijn het gevolg van klachten van de media-verantwoordelijken en China Central Television over wat ze noemden vulgaire uitingen op radio en televisie. De bepaling kregen inmiddels al heel wat kritiek op online forums. Daar werd gezegd dat de maatregelen een discriminatie is van de Chinese dialecten.

Katrina diende ook wetenschap een klap toe


Terwijl New Orleans zich opnieuw probeert te herstellen van de zware klap die de orkaan Katrina heeft uitgedeeld en de economische en menselijke schade wordt opgemeten, maakt ook de wetenschap een bilan op van het verlies. Dat is niet weinig en bovendien werden ook enkele heel gevoelige laboratoria door de orkaan getroffen.

In één van die zogenaamde hot labs moest een team binnendringen om aantal gevaarlijke microben te vernietigen. Epidemioloog Rauoult Ratard stelde nadien dat deze ingreep absoluut nodig was om te vermijden dat de microben zouden kunnen ontsnappen of in verkeerde handen terecht komen. "Maar verdere informatie over het werk dat hij vernietigd had of over de microben wou hij niet kwijt," meldt het persbureau Associated Press.

Ratard slaagde er echter wel in om een aantal laptops met belangrijke wetenschappelijke gegevens te recupereren. "Maar andere wetenschappers zagen vele jaren werk verloren gaan," stipt het persbureau aan. Het was volgens Associated Press geleden van 2001, toen het Texas Medical Center zwaar getroffen werd door de tropische strom Allison, dat het Amerikaans wetenschappelijk onderzoek zoveel schade heeft geleden.

"Duizenden laboratorium-dieren, dikwijls genetisch gemanipuleerd met ziektes zoals kanker en heel zorgvuldig gekweekt, zijn in de storm verdwenen gegaan, samen met belangrijke weefselstalen," merkt het persbureau op. "Aan de medische scholen van de universiteiten van Tulane en Louisiana State in New Orleans is belangrijk werk op het gebied van hartaandoeningen, kanker, aids en een aantal andere ziektes wellicht voor eeuwig verloren gegaan."

De Louisiane State University verloor al zijn 8.000 laboratorium-dieren, waaronder muizen, ratten, honden en apen. "Vele dieren verdronken," vertelde Larry Hollier, directeur van het LSU Health Science Center School of Medicine, aan het persbureau. "Andere kwamen om door gebrek aan voedsel en water. De rest moest gedood worden."

In totaal werden 300 wetenschappelijke projecten aan hoge scholen en universiteiten door de orkaan getroffen. Hun gezamenlijke waarde wordt geschat op meer dan 150 miljoen dollar. "Een van de zwaarste klappen is waarschijnlijk de vernietiging van ingevroren urine- en bloedstalen van duizenden patiënten die betrokken waren bij de Bogalusa Heart Study, wereldwijd één van de belangrijkste onderzoekcentra op het gebied van hartziekten. Decennia onderzoek is daarmee verloren gegaan."

Ook het werk van kankerspecialist Tyler Curiel werd door de orkaan zwaar getroffen. Een aantal zaken kon hij uit zijn overstroomde laboratoria redden, maar de meeste experimenten had hij moeten achterlaten. De onderzoeker hevelt zijn onderzoekscentrum tijdelijk over naar de University of Alabama, aangezien de infrastructuur in New Orleans gecontamineerd is.

Er is volgens Associated Press echter één geluk bij een ongeluk. "Er zouden geen dodelijke ziektes vrijgekomen zijn uit de zogenaamde hot labs," aldus het persbureau. "Daar wordt er immers gewerkt met enkele van de meest dodelijke microben van de wereld. In Covington, ten noorden van New Orleans, meldde het geheime National Primate Research Center slechts minieme schade. Geen enkel van de 5.000 proefdieren kon ontsnappen."

Op het pad van de orkaan lagen ook enkele laboratoria van het Amerikaanse ministerie van landsverdediging, gespecialiseerd in biologische oorlogsvoering, waaronder anthrax. Maar volgens het Center for Disease Control and Prevention hadden zij geen incidenten gemeld.

Liefst even gerust in het vliegtuig


Wifi-spots zouden het ideale hulpmiddel zijn voor zakenmensen onderweg. Maar toch blijkt het succes relatief te zijn. Uit onderzoek is immers gebleken dat slechts een gedeelte van zakenlui onderweg gebruik maakt van het aanbod. Op het vliegtuig willen ze graag even niet bereikbaar zijn.

"WiFi is steeds meer beschikbaar in stations en luchthavens, maar toch blijkt slechts 25 procent van de Amerikaanse zakenlui en 17 procent van hun Britse collega's er onderweg gebruik van te maken," merkt het onderzoeksbureau Gartner op. "De oorzaak voor die terughoudendheid heeft niet zozeer te maken met de technologie, maar wel met educatieve, culturele en financiële redenen."

Gartner voegt er aan toe dat WiFi nochtans een belangrijk element kan vormen in een concurrentiële mobiele markt, op voorwaarde dat deze hindernissen kunnen overwonnen worden. Hotels blijken met 60.000 WiFi-locaties in de wereld de belangrijkste aanbieders van hotspots te zijn. Sinds enkele jaren wordt de technologie echter ook steeds meer aangeboden in vliegtuigen, treinen en op schepen.

Maar vliegtuigreizigers blijken toegang tot het internet en e-mail minder belangrijk te vinden dan de persoonlijke ruimte, grotere bagage capaciteit en betere ontspanningsmogelijkheden. "Bovendien zegt ruim driekwart van de reizigers dat ze blij zijn in de lucht even niet bereikbaar te zijn," aldus Gartner. "Zelfs op de grond zegt ruim 30 procent geen behoefte te hebben aan WiFi-spots."

Het meest tevreden bleken de gebruikers met de snelheid van de Wifi-verbindingen, het gebruiksgemak en de globale waarde van de technologie. Het minst tevreden waren ze over de prijs en de beperkte beschik baarheid op interessante locaties. De helft van de niet-gebruikers zei echter wel geïnteresseerd te zijn in een WiFi-verbinding in het vliegtuig. Maar de meerderheid is vooral geïnteresseerd in de technologie voor activiteiten die niets met het werk te maken hebben.

Op de grond zegt tweederden van de gebruikers daarentegen dat het interessant was om onderweg tenminste één keer per dag contact te nemen. Maar WiFi is echter niet de enige technologie die gericht is op reizende zakenlui. "Indien 3G-technologieën beginnen door te breken, kan dit in Europa een efficiënter communicatiemiddel worden," aldus Gartner.
"Bovendien kost een 3G-abonnement niet meer dan enkele uren toegang tot een commercieel WiFi-station. Voor occasioneel
gebruik zal WiFi echter voordeliger zijn."

Benetton neemt afscheid van United Colours


De wereldberoemde slogan 'United Colours of Benetton' loopt op zijn laatste benen. Het Italiaanse modebedrijf is van mening dat de campagne de jongste tijd niet meer brengt wat ervan verwacht werd.

"Het afgelopen jaar heeft Benetton 12 procent marktaandeel ingeleverd," meldt het magazine Adformatie. Om het tij te doen keren moet er volgens het bedrijf een nieuwe weg gevolgd worden. Na jaren van trouwe dienst verdwijnt dan ook de bekende slogan 'United Colours'.

Benetton werd berucht om zijn shock advertising, met beelden van onder meer een stervende aids-patiënt en een met bloed besmeurd uniform van een dode soldaat. Het bedrijf werkte in het begin van de jaren tachtig samen met de fotograaf Oliviero Toscani, maar na een conflict gingen de partijen op het einde van de jaren negentig uit elkaar.

Benetton verzorgde zijn communicatie ook in eigen huis, maar zou nu toch met een extern bureau in zee willen gaan. Eén van de belangrijkste kandidaten voor het contract zou TBWA\London zijn.

Economie in de media


De omzet van het kusttoerisme tijdens de maanden juli en augustus dit jaar ligt 4,2 procent lager dan tijdens dezelfde maanden vorig jaar. Dat is bekendgemaakt door Westtoer in Middelkerke. Vooral het dagtoerisme kreeg klappen. Er werden 8,3 procent minder dagjesmensen ontvangen. Het verblijfstoerisme zakte met 2,8 procent. De campings moesten het meest inleveren. Zij zagen hun omzet met 4,8 procent dalen. De verhuur van vakantiewoningen ging 4,2 procent achteruit. De hotels en het sociaal toerisme boekten volgens de onderzoekers met +0,5 en +0,9 procent licht positieve resultaten. De terugval van de omzetcijfers is volgens Westtoer vooral het gevolg van het minder aantal uren zonneschijn. Daardoor vonden minder dagtoeristen de weg naar de kust. In augustus waren dat er 10,9 procent. Over de twee maanden ging het om een terugval van 8,3 procent. Door de daling van het aantal dagtoeristen, daalde ook de omzet van de restaurants met 4,2 procent. De attracties boekten 1,9 procent minder omzet. De weersafhankelijke attracties gingen het meest achteruit.

Tussen januari 2000 en 2004 zijn in het zuidoosten van Europa meer dan 200.000 mensen in de handen van mensensmokkelaars gevallen. Dit staat aldus een rapport dat de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) vrijdag openbaar maakte. De georganiseerde mensenhandel in Europa heeft daarmee alarmerende proporties aangenomen. De meeste mensen worden seksueel misbruikt, tot dwangarbeid gedwongen, opgegeven voor adoptie of gedwongen tot onplezierige werkzaamheden. De IOM heeft in de vier jaar 6255 slachtoffers geholpen, maar volgens de organisatie gaat het slechts om het topje van de ijsberg. In 2004 werd 89 procent van de mensen gered in Albanië, Roemenië, Moldavië, Bulgarije of Kosovo. De meeste slachtoffers zijn Oekraïners.

De landen van de Europese Unie zijn het nog steeds niet eens over een gezamenlijke verklaring aan Turkije met betrekking tot de erkenning van EU-land Cyprus. De ambassadeurs van de lidstaten zijn vrijdagmiddag in een extra vergadering bijeen gekomen, maar Cyprus eiste daar een duidelijker formulering. Op 3 oktober moeten de onderhandelingen met Turkije over lidmaatschap van de Unie beginnen. Turkije blijft echter weigeren Cyprus te erkennen. Het huidige Britse EU-voorzitterschap sleutelt aan een formulering waarin weliswaar geen erkenning wordt geëist voor 3 oktober, maar wel een erkenning voor lidmaatschap - dat kan overigens nog minstens tien jaar duren. Als de diplomaten het ook volgende week niet eens worden, moeten de ministers van Buitenlandse Zaken een extra vergadering beleggen om de knoop door te hakken. Het is overigens zeer onwaarschijnlijk dat het begin van de onderhandelingen met Turkije door de kwestie vertraging oploopt.

Minder dan de helft van de inwoners van New Orleans die verblijven in noodopvangplaatsen in Houston wil terug naar huis. Tweederde van de mensen die een andere woonruimte zoeken, zijn van plan in de Texaanse stad te blijven. In de hele regio rond Houston zijn circa 125.000 evacués uit New Orleans ondergebracht. Van de ondervraagden gaf 43 procent aan terug te willen naar New Orleans, dat circa 500 kilometer van Houston ligt. Iets meer, 44 procent, zei ergens anders te gaan wonen. Slechts een kwart van alle deelnemers aan het onderzoek zei te verwachten dat ze ooit nog in hun oude huis terugkeren. Vele vluchtelingen in de noodopvangplaatsen behoren tot de zwakkere lagen van de Amerikaanse samenleving. Meer dan tweederde is niet verzekerd tegen de schade die de orkaan Katrina bijna drie weken geleden aanrichtte. Slechts enkelen beschikken over spaargeld of kunnen via creditcards geld opnemen. Toch gaf bijna negen op de tien ondervraagden aan dat hoopvol te zijn over de toekomst. Hoewel de helft aangaf somber te zijn over alles wat achter de rug is, zei slechts eenderde angstig te zijn.

Twee toestellen van Onur Air zijn vrijdag op verschillende Turkse luchthavens in problemen gekomen. Er zijn geen gewonden gevallen. In Istanbul belandde een vliegtuig bij de landing door regenval enkele meters buiten de baan, aldus persbureau Anatolië. Het toestel van Onur Air, een Turkse maatschappij, had 123 mensen aan boord. Zij konden zonder noemenswaardige problemen uitstappen. Een woordvoerder van Onur Air noemde de piloot overigens zeer ervaren. Een probleem met de motoren zorgde er vrijdag voor dat Franse passagiers strandden op de luchthaven van Izmir. Na uren vertraging konden zij met een ander vliegtuig verder, bevestigde de woordvoerder van Onur Air. Het is niet de eerste keer dat vluchten van Onur Air niet vlekkeloos verlopen. In mei legden de Nederlandse luchtvaartautoriteiten het bedrijf twee weken lang een vliegverbod op. Ook in Zwitserland, Frankrijk en Duitsland was Onur Air enige tijd niet meer welkom wegens mankementen aan zijn vliegtuigen.

Het gat in de ozonlaag boven de zuidpool is nu ongeveer 27 miljoen vierkante kilometer groot. Die afmeting komt dichtbij het record van 2003, toen het gat maar liefst 28 miljoen vierkante kilometer telde. Dat heeft de Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) vrijdag laten weten. Het instituut verwacht niet dat het ozongat dit jaar nog groter wordt dan twee jaar geleden. "Het is te vroeg om te zeggen dat de situatie verslechtert," aldus een woordvoerder. Vorig jaar was het gat 20 procent kleiner dan in 2003. Ozon is de laag in de atmosfeer die de aarde beschermt tegen schadelijke zonnestralen die onder meer huidkanker bij mensen kunnen veroorzaken en het klimaat verstoren. De laag, die op ongeveer 15 tot 30 kilometer hoogte ligt, wordt onder andere aangetast door chloorfluorkoolwaterstoffen (cfk's).

Unilever zet zijn diepvriesbedrijf Mora in de etalage. De frituursnacks van Mora bieden onvoldoende schaalvoordelen met de andere bedrijven in Europa, zo heeft het was- en levensmiddelenconcern vrijdag bekendgemaakt. Mora zal beter gedijen onder een nieuwe eigenaar die meer oog heeft voor het merk en de snackmarkt, aldus Unilever. Het concern werd in 1995 eigenaar van het snackbedrijf. Mora heeft fabrieken in Maastricht en Mol. De marketing- en verkooptak zit in Rotterdam en Mol. De onderneming telt ongeveer zeshonderd medewerkers. Unilever liet tevens weten de strategische toekomstmogelijkheden van de andere diepvriesactiviteiten te bekijken. Daarbij worden merken als Iglo, Findus en BirdsEye in elf West-Europese landen tegen het licht gehouden. Unilever wil het onderzoek volgend jaar afronden. Vorig jaar heeft het voedingsconcern zijn diepvriespizza's verkocht aan het Duitse Dr. Oetker.

De Duits-Amerikaanse autobouwer DaimlerChrysler wil 300 miljoen euro extra investeren in China om zo de plaatselijke productiecapaciteit te verhogen. Zo heeft de autogigant vrijdag bekendgemaakt. Met die extra financiële injectie bedraagt de totale investering van DaimlerChrysler in China 1,5 miljard euro. DaimlerChrysler wil voor de Chinese markt een limousine-model van de Chrysler maken, de 300C. Het werkt daarvoor samen met de lokale constructeur Bejing Automotive Industry Corp (BAIC). Die nieuwe wagens zullen eind 2006 in Peking van de band rollen.

De Vlaamse regering heeft vrijdag het tracé goedgekeurd voor de Oosterweelverbinding, de nieuwe Scheldetunnel plus viaduct (de Lange Wapperbrug) die bedoeld zijn om de Antwerpse ring rond te maken. Er werd gekozen voor het geoptimaliseerd Middentracé dat in een voorlopig Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) werd gegoten. Het dossier wordt nu onderworpen aan een openbaar onderzoek. Het tracé sluit de Antwerpse ring met een tunnel onder de Schelde vanop de linker-Schelde-oever (tussen het Sint-Annabos en Blokkersdijk) naar de rechteroever ter hoogte van het kerkje van Oosterweel. Op rechteroever komt er een knooppunt voor de aansluiting met de haven en loopt het tracé verder via een viaduct ten noorden van het Eilandje om dan aan te sluiten op het viaduct van Merksem.

De 500 grootste Limburgse bedrijven zagen hun omzet en nettowinst in 2004 flink stijgen. Toch bleven de investeringen achter en daalde de tewerkstelling. Eén van de oorzaken daarvan is dat de personeelskosten vorig jaar opnieuw stegen.
Een en ander blijkt uit de voorstelling van de twintigste editie van de Top 500 van de Limburgse werkgeversorganisatie VKW-Limburg. In de Top 500 staan de Limburgse bedrijven op basis van hun omzetcijfer gerangschikt. Autoconstructeur Ford in Genk is met een omzet van 2.935 miljoen euro nog steeds het grootste Limburgse bedrijf. Ford is met 5.089 personeelsleden ook nog steeds de grootste werkgever in de provincie. Het staalbedrijf Ugine & ALZ in Genk bekleedt een tweede plaats in de top tien van de Limburgse bedrijven met de grootste omzet en wordt gevolgd door Borealis, Luminus, SKF, Ikea, Tessenderlo Chemie, Power Tools, de Limburgse Vinylmaatschappij en de Euro Shoe Group.

De Belgische Cartamundi Group, gevestigd in Turnhout, kondigde vrijdag een strategische alliantie aan met de Braziliaanse speelkaartenproducent Copag da Amazonia. Cartamundi doet dat door de overname van 50% van het aandelenkapitaal van de Zuid-Amerikaanse marktleider in de sector. Deze operatie laat Cartamundi toe zijn internationale marktpositie te verstevigen en nieuwe Latijns-Amerikaanse markten aan te boren. Daarnaast voegt Cartamundi Group nu ook plastic speelkaarten toe aan zijn gediversifieerde portfolio van speelkaarten, verzamelkaarten en kaarten voor spellen, verduidelijkt de onderneming. Copag de Amazonia, opgericht in 1908, realiseerde in 2004 een omzet van 12,4 miljoen dollar en telt 180 werknemers in zijn hoofdzetel in Sao Paulo, zijn verkoopskantoor en zijn distributiecentrum in Miami (Copag USA) en zijn productievestiging in Manaus, in het Braziliaanse Amazonegebied.

Friday, September 16, 2005

New York een ijzersterk merk?


New York ligt heel goed in de markt bij marketeers. Vele bedrijven willen zich verbonden zien met de stad. Het imago van de Big Apple is dan ook grondig veranderd en is volgens velen lang niet meer de gevaarlijke stad van vroeger. Maar in de toekomst wordt verwacht dat er vooral op de diverse Newyorkse wijken zal gewerkt worden.

"Marketeers hebben altijd beelden van New York geleend om hun producten de nodige panache en glamour te bezorgen," schrijft Julie Bosman in The New York Times. "Maar nu is New York gegeerder dan ooit en steeds meer bedrijven proberen daar een graantje van mee te pikken." Bosman verwijst niet alleen naar Subaru en Maybelline, die zich met New York willen verbinden, maar ook naar de kledingsector. "Daar vindt men namen als DKNY, New York Industrie, Kenneth Cole New York, New York Laundry, New York Transit, Jones New York en Anne Klein New York," benadrukt ze. "Zelfs het designer-laber Seven for All Mankind biedt nu stijlen aan als New York Dark, New York Rinse, New York Extreme en Broadway."

Volgens merkspecialisten is die populariteit van New York in belang rijke mate te danken aan de politiek van gewezen burgemeester Rudolph W. Giuliani, die de stad op verschillende vlakken duidelijk heeft gesaneerd. Maar daarnaast zijn er volgens hen echter ook de terreur aanvallen van 9/11 en de glamour van de populaire televisieshows 'Seinfeld', Friends' en 'Sex and the City'. "Ik denk dat deze sitcoms de stad voor veel mensen toegankelijker heeft gemaakt," vertelde Cheryl Vitali, onderdirecteur van Maybelline New York/Garnier. Maybelline contracteerde Kristin Davis, actrice uit 'Sex and the City' als woordvoerster en filmde een recente reclame spot in de straten van Chelsea.

New York is volgens Bosman nu ver verwijderd van zijn oude imago, zoals het naar buiten kwam in films zoals 'Terms of Endearment' uit 1973, waarbij één van de personages te horen krijgt dat ze zo brutaal is dat ze wel uit New York moet komen. Uit een recent onderzoek van het onderzoeksbureau Brand Keys bleek dat de consument een steeds positievere opinie heeft over de stad. Daarbij werd er onder meer gesproken over respect en trots.

"Marketeers spelen vooral in op het beeld van New York als chic, stijl en verfijndheid, eveneens waarderingen die de voorbije jaren in onderzoeken steeds meer zijn opgedoken," benadrukt Robert Passikoff, directeur van Brand Keys. Passikoff stelt dat New York een echte renaissance heeft meegemaakt op het gebied van imago. "Het heette een gevaarlijke stad te zijn, maar dat is nu niet meer het geval. New York is één van de veiligste steden in de wereld. Al het negatieve is verdwenen. Men is de stad ook zachter gaan bekijken, want het zou niet passen om een hard oordeel te vellen, zoals we vroeger wel deden, over een stad die zoveel geleden heeft.

Een aantal marketeers richten zich echter niet meer op de stad, maar op bepaalde wijken. "New York is vandaag een te breed beeld," zegt Allen Adamson, directeur van merkconsulent Landor Associates. "Op macro-gebied is het vandaag zo geen sterk meer meer," voert hij aan. "Het geheim bestaat erin om merken te vinden die uniek zijn, maar ook niet zo klein dat alleen de buurt door heeft waarover het gaat. Dat heeft Subaru proberen te doen met zijn B9 Tribeca, verwijzend naar het gebied 'Triangle Below Canal'. Adamson voorspelt dat de volgende beweging zal uitkijken naar interessante wijken, zoals Soho, die nog altijd een aura van
authenticiteit hebben.

De Beers ontkent onreglementaire diamantuitvoer


Diamantproducent De Beers ontkent elf jaar geleden grote hoeveelheden diamanten illegaal Zuid-Afrika uitgevoerd te hebben en daarbij de exporttaksen ontdoken te hebben. Daarmee reageert de diamantreus op een onderzoek dat door de Zuid-Afrikaanse overheid is gelanceerd in het kader van een herschikking van de locale diamantindustrie.

Vorige week keurde het Zuid-Afrikaanse parlement een resolutie goed om de trafieken van De Beers te con troleren omdat er aanwijzingen waren rond onreglementaire transacties tijdens de overgangsperiode naar het zwarte bestuur. Daarbij werden
ook vragen gesteld rond uitzonderingen op de exportbelasting. Gary Ralfe, topman van De Beers, benadrukte de verdachtmakingen aan het adres van het concern absoluut te willen ontkennen.

Zowel de insinuaties dat De Beers op een onterecht manier uitzonderingen gekregen zou hebben op de exportbelasting als de uitzonderlijke export van 19 miljoen karaat in aanloop naar de verkiezingen van 1994 werden door Ralfe met klem tegengesproken.

Ralfe wees erop dat de boeken van De Beers aantonen dat de export in 1994 in totaal 11 miljoen karaat omvatten, volledig in de lijn met de productie in Zuid-Afrika en niet veel meer dan de tien miljoen karaat die het jaar daarvoor werden geëxporteerd. "De Beers is fier te zijn een Zuid-Afrikaans bedrijf te zijn en een groot voorstander van het democratisch Zuid-Afrika," benadrukte Ralfe. Hij voegde er ook aan toe documenten te hebben over de belastingsvoordelen die het concern
gekregen had van de South African Diamond Board.

Zuid-Afrikaanse diamantproducenten krijgen een vrijstelling van vijftien procent op de exportbelasting voor diamanten die aangeboden worden aan locale diamantbewerkers of een diamantbeurs. Door deze uitzondering mogen producenten diamant exporteren en een gelijke hoeveelheid terugbrengen van een type dat door de locale industrie winstgevend kan bewerkt worden.

De Beers verstuurt zijn ruwe Zuid-Afrikaanse diamanten naar Londen, waar ze gecombineerd worden met de productie uit andere landen en als 'Londen Mix' aangeboden aan zichthouders, speciaal geselecteerde diamanthandelaars en bewerkers. De Zuid-Afrikaanse regering wil de huidige regeling echter aanpassen, zodat de locale industrie meer materiaal zouden kunnen bewerken.

Reuters stuurt mobiele video door


In Groot-Brittannië kan de consument voortaan mobiele videobeelden doorgestuurd krijgen van het persbureau Reuters. Daarbij werkt Reuters samen met het netwerk van Vodafone. In april startte Reuters in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten al met het aanbieden van een gratis mobiele nieuwsdienst.

Met zijn nieuwe dienst biedt Reuters zijn tien belangrijkste verhalen van correspondenten uit 200 kantoren over de hele wereld, aangevuld met foto's. Klanten hebben de bovendien de keuze uit meer dan twintig video-reportages per dag. Naast het financiële nieuws, zullen video's over nieuwsverhalen, sport en entertainment aangeboden worden.

"Het groeiend aantal video-downloads van onze websites, waar maandelijks meer dan één miljoen clips worden bekeken, maakte duidelijk hoe populair video-nieuws is geworden," vertelde Alisa Bowen, directeur van Reuters.co.uk aan het magazine Brandweek. Het was een natuurlijke stap om die vervolgens ook ter beschikking te stellen voor mobiele toepassingen."

EU-lidmaatschap niet ter sprake


Er hoeft op dit ogenblik niet gesproken te worden over een EU-lidmaatschap van Europa. Dat is de mening van Rusland-kenner Thierry de Montbrial, directeur van het Franse Instituut voor Internationale Relaties. In een interview met het persbureau Novosti meent hij dat de oplossing van andere problemen een grotere prioriteit genieten.

"Zowel geografisch als historisch is er geen duidelijke definitie over Europa," stelt Thierry de Montbrial, directeur van het Frans Instituut voor Internationale Relaties. "Zo stellen historici meestal dat Rusland het Europees spel vervoegde onder Peter de Grote, maar nooit wordt gezegd dat Rusland ooit echt tot Europa is toegetreden."

Dat is volgens de Montbrial een belangrijke conclusie. "Verschillende mensen geven verschillende definities over Europa," benadrukt is. "Meestal wordt geografisch en historisch gesteld dat de grens van Europa ligt aan de Oeral en Siberië. Maar in moderner en politiek perspectief wordt er gesproken over de Europese Unie, waarbij heel andere criteria worden toegepast."

Daarbij wordt volgens de Montbrial ook rekening gehouden met de Criteria van Kopenhagen, die worden toegepast op de EU-toetreding van Turkije. "Het gaat daarbij onder meer om secularisme, mensenrechten en talrijke andere dingen," voert hij aan.

Als Turkije een legitieme EU-kandidaat is, waarom zou Rusland dat dan niet zijn. "Maar de Europese Unie stelt dan dat Rusland in dat geval zou moeten beantwoorden aan de Criteria van Kopenhagen," merkt hij op. "Belangrijk is echter dat Rusland zijn EU-kandidatuur niet onderstreept."

De Montbrial meent dat Rusland vanuit zijn publieke en politieke instellingen niet klaar is voor een EU-lidmaatschap. "Het land ziet zichzelf als een grootmacht, een voormalige supermacht die er de voorkeur aan geeft om te praten over gelijke relaties met de Europese Unie en de Verenigde Staten," voert hij aan.

"Dertig jaar geleden, op het hoogtepunt van de Koude Oorlog, beweerden sommigen dat Rusland ooit een alliantie zou aangaan met de NATO tegen China," merkt de Montbrial op. "Maar dit was pure speculatie. Indien de NATO zou hervormd worden, zou het lidmaatschap van Rusland realistischer kunnen lijken."

Soms lijkt het volgens de Montbrial ook wel aan te bevelen dat Rusland buiten de Europese Unie zou blijven, zoals India. "Alle Europese landen hebben goede relaties met India en vanuit dat oogpunt is het moeilijk in te beelden dat India een deel van Europa zou gaan vormen," merkt hij op.

"Sinds de ineenstorting van de Sovjet-Unie is de Europese Unie veel te snel gegroeid om iedereeen zomaar toe te laten als lid," voegt de Montbrial daar aan toe. "Er is geen culturele eenheid in Europa. Het is veel te vroeg om over een lidmaatschap van Rusland te praten. Eerst moet Europa een aantal andere problemen - zoals Oekraïene - oplossen. Vooral in Polen en Littouwen stuurt men aan op een toetreding van Oeikraïene, maar niet iedereen is daarvan overtuigd."

De Montbrial geeft toe dat Russen meer Europees zijn dan Turken. "Maar het is in Rusland dat er al lang een controverse aan de gang is of het land al dan niet Europees is," voegt hij daar aan toe. "Opmerkelijk genoeg zijn de argumenten dezelfde als die gebruikt werden tijdens de discussies in de 19de eeuw tussen westerlijken en slavofielen. Zelfs toen deed het idee de rond dat Rusland zowel een Aziatisch als Europees land is met zijn eigen identiteit en eigen plaats in de wereld."

De Franse Ruslandkenner merkt op dat Rusland en Europa eigenlijk weinig weten van elkaar. "Langs beide kanten zijn er mensen die vloeiend Engels of Russisch praten, maar de politieke cultuur van een land niet begrijpen," stipt hij aan. "We gebruiken dezelfde woorden, maar die hebben niet noodzakelijk dezelfde betekenis."

De Montbrial verwijst daarbij onder meer naar het woord democratie. "Het is bijzonder moeilijk om de binnenlandse politiek te scheiden van de buitenlandse," meent hij. "Daarom is het belangrijkste dat we onderzoeken of we in het volgende decennium dichter naar er elkaar kunnen toegroeien en of er een vooruitgang kan zitten in de samenwerking. Dat is een veel realistischer manier om het probleem aan te pakken dan te praten over een EU-lidmaatschap van Rusland."

Waddeneilanden niet meer in trek?


De Friese Waddeneilanden trekken steeds minder bezoekers. De voorbije vier jaar nam hun aantal toeristen gestaag af. Dat meldt het Nederlandse Dagblad van het Noorden. Op Schiermonnikoog is de daling met 24.000 gasten ten opzichte van 2002 volgens de krant het grootst.

De gegevens zijn afkomstig uit cijfers van de rederijen die Ameland, Vlieland, Terschelling en Schiermonnikoog bevaren. Dit jaar hebben ze volgens de krant bijna 62.000 minder passagiers vervoerd dan in dezelfde periode vier jaar geleden. Sindsdien werd er een constante achteruitgang vastgesteld, op uitzondering van 2003, toen een goede zomer het toerisme in de regio een duw in de rug gaf.

De toeristische sector van het Waddengebied wijt de daling aan de relatief slechte zomers en de economische recessie. Ook het grotere aanbod van goedkope vakanties in het buitenland, ongunstig vallende feestdagen en de invoering van de euro spelen volgens hen een rol in deze evolutie.

De sector pleit dan ook voor een internationale organisatie die de promotie voor de Nederlandse, Duitse en Deense waddeneilanden coördineert. Ook menen de toeristische organisaties dat het nodig is om elk eiland afzonderlijk beter te promoten.

Ameland is met 410.000 bezoekers dit jaar de grootste toeristische trekpleister van de Friese Waddeneilanden. Vlieland is met 118.704 bezoekers het kleinste toeristische gebied.

Vijftigplussers gemakkelijker groep online marketing?


Vijftigplussers doen vaker mee met een online actie dan jongeren. Daarnaast surfen zij sneller naar een website die in een commercial wordt genoemd en staan ze meer open ten opzichte van e-mailmarketing. Dit blijkt uit een onderzoek van het Nederlandse communicatiebureau Clockwork en de Rijksuniversiteit Groningen.

Uit het onderzoek bleek dat 31 procent van de 50-plussers wel eens deelneemt aan een online actie. In de leeftijdscategorie van 25 tot 34 jaar valt dat terug tot 26 procent. De 50-plussers vinden volgens de onderzoekers vooral het opvragen van samples interessant.

Daarnaast regristreert 27 procent van de oudere generatie zich geregeld bij online acties, terwijl dat bij jongeren daalt tot 22
procent. Bovendien geeft 38 procent van de 50-plussers meestal toestemming voor het verzenden van e-mail bij de registratie. In de jongere generatie is slechts 22 procent daartoe bereid.

Bij een registratie vult zelfs 91 procent van de 50-plussers zijn e-mail adres in en 60 procent vermeldt ook zijn naam en interesses in producten of diensten. Ook is 20 procent bereid om zijn adres te geven. Tenslotte blijken 50-plussers ook vaker (24 procent) op banners te klikken dan jongeren (6 procent).

Microbetalingen worden belangrijk


Banken moeten aan klanten uit de retailsector PayPal-betaalsystemen ter beschikking stellen in plaats van de concurrentie proberen aan te gaan met het micro-betaalsysteem van het online bedrijf. Dat stelt het onderzoeksbureau Gartner. De onderzoekers stellen immers dat micro-betalingen belangrijker zullen worden dan traditionele betaalsystemen en online transacties.

In het rapport 'PayPal's New Micropayment Pricing Will Dominate Market' stelt Gartner dat retailers zouden moeten in zee gaan met PayPal-diensten in plaats van te blijven zweren bij volgens Gartner ouderwetse betaalsystemen. "PayPal heeft het voordeel dat het de kosten voor de betaler concentreert, waardoor de transactiekosten dalen," wordt er gesteld.

PayPal biedt nu ook goedkopere tarieven voor transacties van minder dan drie dollar. "PayPal was al langer in de mogelijkheid om dat tarief te laten dalen, maar heeft gewacht tot er voldoende klanten waren om die herschikking door te voeren," aldus Gartner. PayPal stelt op dit ogenblik 78 miljoen klanten te hebben.

Grieken onttronen Het Volk


Een Griekse krant heeft de grootste krant van de wereld gedrukt. De uitgever wil daarmee het Guinness Book of Records halen. Tot nu toe stond het record op naam van de Belgische krant Het Volk.

"De Griekse recordkrant is 2,10 meter hoog en 2,95 meter breed," meldt het Athens News Agency (ANA). De krant 'Chillout' behandelt cultureel en sociaal nieuws. Elke woensdag zullen er vierduizend gratis exemplaren verspreid worden in de stad Chania.

Met deze nieuwe afmetingen onttronen de Chillout-uitgevers de Belgische krant Het Volk. Die lanceerde op 14 juni 1993 een speciale krant van 1,42 meter op 0,995 meter. Die krant werd gedrukt op 50.000 exemplaren. Het Volk maakt vandaag deel uit van de VUM-groep.

Verzet tegen betaalde content blijft


De consument begint iets positiever te staan tegenover betaalde online content, maar het verzet blijft bijzonder groot. Dat blijkt uit een nieuwe studie van het onderzoeksbureau JupiterResearch. De markt zal over vijf jaar volgens de onderzoekers een waarde hebben van bijna 9 miljard dollar.

De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat 31 procent van de volwassen consumenten betalen voor online content. Dat is vijf procent meer dan vorig jaar, maar toch blijft 64 procent bij zijn standpunt niet bereid te zijn om te betalen voor content om op die manier online reclame te kunnen vermijden.

Dit jaar zouden de bestedingen aan online content met 31 procent aangroeien tot 3,8 miljard dollar. In 2010 zou dat bedrag volgens JupiterResearch opgelopen zijn tot 8,9 miljard dollar. "Algemene content, games en muziek uitgezonderd, zal een constante groei vertonen van 2,1 miljoen dollar dit jaar tot 3 miljard over vijf jaar," stippen de onderzoekers aan. "De bestedingen aan diensten zal tijdens diezelfde periode groeien van 1,2 miljard dollar tot 2,2 miljard dollar."

Binnen de algemene content zouden breedband en netwerken verantwoordelijk zijn voor de snelste groei. Daarbij wordt gewezen naar audio en video, gezondheid, sport en community-activiteiten.

Ook veiligheid in kleine auto's


De Europese autobouwers moeten zich toeleggen op het ontwikkelen van ICT-veiligheidssystemen en dat niet alleen voor luxe-modellen. Dat benadrukte Europees Commissaris voor informatie Viviane Reding tijdens de International Motor Show in Frankfurt.

"ICT is cruciaal voor de innovatie en concurrentiepositie van de Europese auto-industrie," aldus Reding. "Veiligheidssystemen op basis van ICT doen hun intrede op de markt. Dat is een positief punt, maar dat mag niet beperkt blijven tot luxe-modellen. Die markt moet ook uitgebreid worden tot de middenklasse, kleine auto's, vrachtwagens en bussen."

Eén van de projecten van de Europese Commissie in dat verband is 'Bringing E-Call to Citizens'. E-Call moet de reactietijd op auto-ongevallen inkorten. "Dat moet jaarlijks 2.500 levens redden en moet de ernst van verwondingen beperken door snellere medische interventies," verduidelijkt Reding. Na een ongeval stuurt E-Call en gsm-noodoproep, manueel door de inzittenden of automatisch door sensoren in de auto. Daarbij wordt automatisch de dichtsbijzijnde hulpcentrale verwittigd en wordt ook de locatie van het ongeval doorgegeven.

"Dat zal leiden tot lagere hospitalisatie- en medische kosten en kan ook de filevorming na een ongeval beperken," aldus Reding. "Geraamd wordt dat dit jaarlijks een besparing van 26 miljard euro zou kunnen opleveren." De extra investeringen die daar tegenover staan, blijven volgens Reding relatief beperkt. "Dat wordt geschat op 150 euro per auto en 50.000 euro per alarmcentrum," meent ze. "Dat betekent een jaarlijkse kost van 450 miljoen euro."

Reding stelde daarbij dat de lidstaten een intentieverklaring zouden moeten ondertekenen waarbij ze benadrukken E-Call in de praktijk te zullen invoeren. Tot nu toe hebben echter alleen Finland en Zweden een dergelijke verklaring ondertekend. Daarnaast zouden de lidstaten volgens de EU-commissaris meer promotie moeten voeren voor het 112-noodnummer, waarop E-Call zich baseert.

Bovendien stelt ze dat de lidstaten programma's zouden moeten ontwikkelen om hun noodcentrales aan te passen, zodat ook 112-oproepen kunnen behandeld worden, vooral betreffende de gegevens over het voertuig en zijn locatie.

Ook wordt de nadruk gelegd op de opleiding van het personeel in noodcentrales, onder meer onderricht in vreemde talen, zodat gegevens van oproepen correct en vlot kunnen doorgegeven worden aan hulpdiensten, ziekenhuizen en verkeersgeleiders.

Viviane Reding stelde een nieuwe campagne te zullen starten voor de implementering van een E-Call-infrastructuur. Ze beloofde daarbij de vorderingen persoonlijk te zullen opvolgen. Reding hoopte dat op de volgende vergadering op 18 oktober een aantal landen, waaronder Duitsland, de intentieverklaring zouden ondertekenen.

Maar Reding benadrukte voor de nood aan een pan-Europese benadering, zodat iedereen er zou kunnen op vertrouwen dat deze levensreddende systemen ook overal aanwezig zijn.

Werkgever flexibel tegen privé internetgebruik?


De grote meerderheid van kantoorbedienden met internettoegang blijkt tijdens de werktijd geregeld online privé-zaken af te handelen. Daarmee kan heel wat productieve tijd verloren gaan, maar een Engels wetenschapper wijst erop dat de werkgevers daarop niet moeten overrreageren en zich flexibel moeten opstellen.

Uit een rapport van het onderzoeksbureau Tickbox onder Britse kantoorbedienden met internettoegang, bleek dat meer dan 80 procent regelmatig tijdens de werktijd privé-zaken op het internet afhandelt. Per jaar zouden de werknemers tot 14 dagen besteden aan allerlei online activiteiten op het internet die niets met hun werk te maken hebben.

Acht procent van de ondervraagden blijkt zelfs 12 weken per jaar van de werktijd te verspillen met privé zaken op internet. Vooral de behoefte aan een pauze (37 procent), maar ook verveling (31 procent) zijn de belangrijkste redenen om voor privézaken tijdens de werkuren op het internet te gaan.

Maar Cary Cooper, docent organisatie-psychologie aan de universiteit van Lancaster, stelt dat werkgevers helemaal geen draconische maatregelen moeten overwegen tegen dergelijke praktijken. "Personeel werkt vandaag harder en intensiever dan ooit voordien," benadrukt hij. "Dat er tijdens de werktijd privé-tijd opgenomen wordt, is daar een logisch gevolg van. De werkgever moet zich daarin flexibel opstellen, zolang het werk gedaan wordt en er geen misbruik gemaakt wordt."

WiFi vier keer zo snel?


Draadloze WiFi-netwerken kunnen vier keer zo snel werken. Een Amerikaans bedrijf heeft bekend gemaakt dat het chips ontwikkeld heeft die de snelheid van dergelijke netwerken gevoelig kunnen verhogen.

"Airgo Networks uit Palo Alto (Californië) beweert een toepassing ontwikkeld te hebben waardoor data met een snelheid van 240 megabits per seconde (Mbps) kunnen doorgestuurd worden," meldt het magazine RedHerring. "Op dit ogenblik haalt WiFi-technologie een maximum snelheid van 54 Mbps."

"Airgo is gespecialiseerd in een chip-technologie met Multiple Input and Multiple Output (MIMO), waarbij verschillende radiokanalen gebruikt worden om zowel de snelheid als de kwaliteit van de gegevensstroom op te drijven," aldus nog RedHerring.

Het magazine voegt er aan toe dat het ontwerp van Airgo ook de gewone vaste netwerk-technologie, die meestal een maximum capaciteit van 100 Mbps haalt, overtreft. Airgo test de toepassing uit in samenwerking met een aantal partners, zoals Cisco-dochter Linksys en Belkin, een producent van draadloze netwerken.

Het product zou op korte termijn al op de markt kunnen gebracht worden.

Economie in de media


Amerikaanse wijnen die op een niet-traditionele manier zijn geproduceerd, mogen binnenkort ongehinderd de Europese markt op. In ruil stellen de Verenigde Staten paal en perk aan het gebruik van Europese wijnbenamingen zoals Burgundy (Bourgogne), Champagne en Port. Na jaren onderhandelen hebben de EU en de VS een voorlopig akkoord gesloten over de wederzijdse wijnhandel, zo heeft de Europese Commissie donderdag aangekondigd. Momenteel moeten Amerikaanse wijnbouwers voor elke nieuwe productiemethode die ze bedenken, toestemming vragen voordat ze het product mogen verschepen naar Europa. In het akkoord komt daar een einde aan en accepteert de Europese Unie automatisch Amerikaanse wijnen waaraan bijvoorbeeld water of fruitextracten zijn toegevoegd of waarvoor een andere filtermethode is gebruikt. De EU had als eis dat de Amerikanen helemaal zouden afzien van het gebruik van Europese wijnbenamingen, maar dat vond Washington veel te ver gaan. Afgesproken is dat de VS het bestaande gebruik van de namen Port, Champagne en dergelijke toelaat, maar nieuw gebruik verbiedt. Het Amerikaans Congres moet daarmee nog instemmen. De VS importeert jaarlijks voor zo'n 2 miljard euro aan wijn uit Europa, omgekeerd gaat het om 400 miljoen.

De ministers van Buitenlandse Zaken van Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland praten later donderdag (lokale tijd) in New York met de Iraanse president Ahmadinejad over diens nucleaire programma. De drie Europese bewindslieden spraken eerder op de dag met hun Iraanse collega. De Duitse minister van Buitenlandse Zaken Fischer zei eerder dat secretaris-generaal Annan van de Verenigde Naties de ontmoetingen had geregeld. Ze hebben plaats in de marge van de VN-top in New York. Kort daarvoor had de Franse premier De Villepin al gezegd dat er nog steeds ruimte voor onderhandelingen is vóór de nucleaire kwestie wordt doorverwezen naar de VN-Veiligheidsraad. De Europese Unie en de Verenigde Staten hadden gedreigd de zaak door te verwijzen als Iran vasthoudt aan zijn beslissing om door te gaan met de verrijking van uranium, waardoor nucleaire brandstof ontstaat. Teheran heeft eerder deze maand gezegd er niet over te piekeren om de verrijking te staken, maar de EU blijkt nu toch ruimte te zien voor discussie. Ahmadinejad heeft eerder deze week beloofd met nieuwe voorstellen te komen in zijn toespraak die hij tijdens de VN-top in New York zal houden. Fischer liet donderdag weten dat de Iraanse positie constructief moet zijn.

De beroepsbevolking van Rusland zal 42 procent slinken in de periode tussen 2001 en 2020 door de negatieve ontwikkeling van de gezondheid en de levensverwachting. Dat stelt de Russische Academie van Medische Wetenschappen in een rapport. Het zijn vooral de arbeidsomstandigheden die gevaarlijk of funest zijn voor de Russische werknemers. Het overlijdingspercentage door ongelukken, vergiftiging en traumatische incidenten is bij de Russische beroepsbevolking 4,5 keer groter dan in de landen van de Europese Unie. Ruim 3,6 miljoen Russische werknemers in de industrie, de bouw, het transport en de communicatie zijn aan de slag met te grote hoeveelheden stof of gassen op de werkvloer. Nog eens 2,5 miljoen Russen werken met geluidsoverlast, terwijl een half miljoen werkenden te kampen heeft met te veel trillingen op hun werkplek. In 2001 lag de omvang van de beroepsbevolking van Rusland al 12 procent onder het niveau van 1990. In 2001 telde Rusland 144,8 miljoen inwoners van wie er 87,3 miljoen tot de beroepsbevolking werden gerekend.

Eurotunnel, de exploitant van de Kanaaltunnel, heeft in het eerste halfjaar minder verlies gemaakt dan in dezelfde periode vorig jaar. Het nettoverlies nam met 18 procent af tot 87 miljoen pond (134 miljoen euro). Dat maakte Eurotunnel donderdag bekend. De directie liet weten dat het bedrijfsresultaat met 19 procent omhoog is gegaan naar 74 miljoen pond (114 miljoen euro). De omzet bij zowel het vervoer van auto's op de trein als het gewone vracht- en passagiersvervoer ging omhoog naar respectievelijk 146 miljoen en 117 miljoen pond. Het Frans-Britse Eurotunnel werd in 1987 opgericht als beheerder van de tunnel tussen Groot-Brittannië en Frankrijk. Sinds de opening van de tunnel in 1994 kijkt het bedrijf tegen een torenhoge schuld aan die tijdens de bouw is ontstaan.

Zanger Tom Waits gaat een proces beginnen tegen General Motors en een Duits reclamebureau omdat in reclamespotjes voor Opel in Europa gebruik gemaakt wordt van een stem die heel erg op de zijne lijkt. Waits zelf weigerde mee te werken aan de campagne van het reclamebureau McCann Erickson. De spotjes met de 'soundalike' van Waits zijn de afgelopen maanden uitgezonden in Zweden, Finland, Denemarken en Noorwegen. Volgens Waits en zijn advocaten wordt met de reclamecampagne van Opel inbreuk gemaakt op de persoonlijke rechten die hij heeft op zijn stemgeluid. McCann Erickson zegt dat na overleg met Waits in mei de geluidsfragmenten reeds zijn aangepast, maar vooor de maker van onder meer het Grammy winnende album Bone Machine, is dat onvoldoende. Waits eist een niet bekend gemaakt bedrag aan schadevergoeding en stopzetting van de Opel-campagne.

De Vlaamse regering zal volgende week vrijdag vier beslissingen nemen om de crisis in de zeevisserij te temperen. Financiële steun is daar nog niet bij. Daarvoor wil minister-president Yves Leterme de begrotingsbesprekingen afwachten. En vooral afwachten hoeveel geld Europa kan bieden. Leterme heeft woensdag en donderdag de eurocommissaris voor visserij Joe Borg ontvangen in Oostende en Zeebrugge. Zij zijn het erover eens dat de zeevisserij in een structurele crisis zit, die met de hoge olieprijzen enkel duidelijk zichtbaar wordt. Compensaties voor de olieprijs staan dan ook niet op het programma, wel ingrepen om de sector diepgaand te herstructureren. Volgende week vrijdag zal de Vlaamse regering beslissen om vissers toe te staan met een hoger motorvermogen te vissen, zodat ze dat efficiënter kunnen doen. Ook komen er drie ingrepen om beter gebruik te kunnen maken van de vangstquota die België krijgt toegewezen van 'Europa'. Zo moet ondermeer beter vermeden worden dat vangstquota in handen komen van Franse of Nederlandse vissers. De Europese Commissie van haar kant zet haar subsidiepot (EU-visserijfonds) open voor vissers die energiezuiniger motoren of voor vissers die op energiezuiniger vistechnieken willen overschakelen. Volgens Leterme liggen in dat laatste kansen voor Belgische vissers, die dikwijls de boomkorf-techniek hanteren.

Thursday, September 15, 2005

Containervervoer binnenvaart verdrievoudigd


Op nauwelijks vijf jaar is het containervervoer op de Vlaamse binnenwateren bijna verdrievoudigd. Dat blijkt uit cijfers van Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV). Dat loopt volgens de organisatie opmerkelijk parallel met de maatschappelijke onvrede over het containertransport langs de weg.

"In nauwelijks vijf jaar tijd is het containervervoer op de binnenwateren bijna verdrievoudigd," merkt de PBV daarbij op. "De spectaculaire groei van het containervervoer per binnenschip is een recente ontwikkeling die parallel loopt met de maatschappelijke onvrede over containertransport langs de weg."

Een toenemend aantal bedrijven uit het Antwerpse brengen hun containers naar overslagplaatsen in het hinterland, zoals Willebroek en Meerhout. Van daaruit worden ze per binnenschip verder getransporteerd naar maritieme terminals. "Bedrijfszekerheid en voorspelbaarheid van aankomsttijd is daarbij van doorslaggevende betekenis," merkt PBV op.

Daarbij wordt erop gewezen dat de voorbije jaren langs rivieren en kanalen een netwerk van containerterminals is ontstaan. "Die worden op vaste uren en volgens vaste tijdsschema's bediend met geregelde lijndiensten van binnenschepen," verduidelijkt de organisatie. Dit netwerk is ook nauw verweven met de maritieme terminals in de zeehavens.

Het belang van de binnenvaart voor de vier Vlaamse zeehavens nam in de eerste jaarhelft nog verder toe. De binnenvaarttrafiek in de zeehavens vertegenwoordigt nu 46,3 procent van het volume aan maritiem vervoer.

In de eerste helft van 2005 werden op de Vlaamse binnenvaartterminals 225.505 TEU overgeslagen. Dat is 18,6 procent meer dan in de eerste helft van vorig jaar en 182,4 procent meer dan in de eerste jaarhelft van het jaar 2000. De stijging met tijdens het voorbije halfjaar volgt dezelfde trendlijn van de vorige jaren.

In de Vlaamse zeehavens groeit de binnenvaart ook sterker dan het maritiem vervoer. In de eerste zes maanden stegen de
maritieme trafieken met 4,8 procent tot 111,7 miljoen ton, terwijl de binnenvaart in de Vlaamse zeehavens met 5,5 procent toenem tot 51,8 miljoen ton.

Mobiele consument bereid tot opt-in reclame


Adverteerders zien in mobiele reclame een gouden reclame, maar een studie van het onderzoeksbureau In-Stat voert aan dat slechts één op vijf consumenten enige vorm van reclame op zijn gsm-toestel aanvaardbaar vindt.

"Twintig procent van de consumenten is bereid om commerciële boodschappen te ontvangen op zijn mobiele telefoon," meldt het onderzoeksbureau In-Stat. "Daarvan is de helft ermee akkoord dat adverteerders zouden tussenkomen in de kosten van premium diensten, zoals ringtonen en messaging. Plaatsgebonden reclameboodschappen en opt-in reclame wordt eveneens in bepaalde mate aanvaard."

Gebruikers van mobiele technologie zijn vooral gewonnen voor opt-in reclame, waarbij zij uitdrukkelijk de toelating geven dat hen bepaalde commerciële boodschappen worden gestuurd. "Meer dan een derde zegt ermee akkoord te gaan om hun provider of adverteerders hun persoonlijke voorkeuren te bezorgen, zodat ze gerichte reclame zouden ontvangen," stippen de onderzoekers aan.

Eén derde van de respondenten voerde hoge prijzen aan als de reden voor het feit dat ze geen gebruik maken van premium diensten. "Dat maakt van hen een goede doelgroep voor adverteerders die bereid zijn om tussen te komen in de kosten van beeld-messaging, ringtones en andere speciale services," benadrukt In-Stat.

Mobiele consumenten zijn volgens de onderzoekers vooral geïnteresseerd in muziek en sport, net zoals in informatie, zowel tekst als beeld. Op dit ogenblik zou veertig procent van de gsm-bezitters betalen voor diensten als text- en beeld-messaging en mobiele e-mail.

Heeft Tbilisi veel te danken aan George W. Bush?


Heeft de Amerikaanse president George W. Bush gezorgd voor een heropleving van de economie van Georgië. Volgens de krant The Christian Science Monitor is de Georgische hoofdstad Tbilisi sinds het het bezoek van Bush eerder dit jaar grondig veranderd en begint het zakenleven er duidelijk op gang te komen.

Het bezoek van de Amerikaanse president Bush aan Tbilisi in mei van dit jaar zorgde er volgens CSM-journalist Daria Vaisman voor dat de hele stad opgefrist werd. "Maar in tegenstelling tot de voorspelling van een aantal cynici, heeft de regering ook na het vertrek van de Amerikaanse president die inspanningen verder gezet," merkt hij op.

Op het Plein van de Republiek wordt ook aan het Iveria gewerkt. Ooit was het een luxe-hotel, maar tot vorig jaar werd het gebruikt als tijdelijk onderkomen voor Georgische vluchtelingen uit Abkhazië en Zuid-Ossetië. Nu wordt het gebouw echter gerestaureerd, waarbij men het in zijn oude glorie wil herstellen.

"Tbilisi verwacht niets minder van president Mikheil Saakashvili, die er de voorkeur aan geeft om alles grootschalig aan te pakken sinds hij in 2003 de macht heeft overgenomen van zijn voorganger Eduard Shevardnadze," voert Vaisman aan.

Maar het is volgens Vaisman een teken dat het zakenleven in Georgië stilaan begint op te duiken. "Tot voor kort waren zakenlui heel terughoudend met het plaatsen van advertenties, want dat bracht hen niets dan problemen, vooral in de vorm van belastingsinspecteurs," voert hij aan.

Maar met een nieuwe belastingswetgeving, met inbegrip van een beperkte financiële amnestie en belastingsverlaging voor kleine bedrijven, zijn ondernemers volgens Vaisman weer bereid om uit te breiden en te investeren. "De rest van Georgië is arm gebleven, maar Tbilisi is aan een opwaartse beweging bezig," stelt hij.

Dat uit zich in luxueuze buildings die elke maand oprijzen, terwijl ook luxegoederen overal in Tbilisi te verkrijgen zijn. "Bovendien is ook het tekort aan elektriciteit aan water en elektriciteit veel minder frequent dan vroeger," voert Vaisman aan. "Ook de reclamewereld kent een duidelijke bloeiperiode."

Maar niet iedereen is onverdeeld gelukkig met die evolutie. Vele Georgiërs stellen dat de prijzen sinds juni zijn verdubbeld, maar dat de weddes grotendeels ongewijzigd zijn gebleven.

Chinese groei doet ook echtscheidingen stijgen


De explosieve Chinese economie heeft voor de maatschappij van het land enkele opmerkelijke consequenties. Zo blijkt onder meer dat die groei gepaard gaat met een opvallende stijging van het aantal echtscheidingen. Dat is volgens analisten een duidelijk teken dat de Chinese maatschappij grondige veranderingen ondergaat.

"Tot onlangs waren scheidingen in de communistische maatschappij van China een zeldzaamheid," benadrukt de Britse omroep BBC. "Koppels die wilden scheiden, hadden daarvoor de toelating nodig van hun werkeenheid. Een toestemming werd echter bijna nooit gegeven."

Twee jaar geleden begonnen die regels echter te veranderen. Koppels die het niet meer zien zitten, kunnen sindsdien terecht bij hun community-centrum en indien beide partijen akkoord zijn, is de scheiding tien minuten later een feit. De kosten bedragen welgeteld één dollar.

"Het is dan ook niet verwonderlijk dat het aantal echtscheidingen het voorbije jaar met twintig procent is gestegen," stipt de BBC aan. "Op twaalf maanden tijd ging meer dan anderhalf miljoen Chinese echtparen uit elkaar. Bovendien lijkt die trend ook geen spoor van vertraging te tonen."

Een scheiding werkt ook in China minder stigmatiserend. Vroeger was ook dat een reden om twee keer na te denken vooraleer de echtelijke staat te verlaten. "De Chinese maatschappij is vandaag veel toleranter," vertelde een gescheiden vrouw aan de Britse omroep. "Ze laat het individu nu toe om een persoonlijke keuze te maken.

Maar China-kenners stellen dat China ook emotioneler is geworden. "Kranten en tijdschriften vullen hele kolommen met verhalen over liefde en hartepijn," merken ze op. "Het televisieprogramma 'China Style Divorce', met alle bijhorende tranen en emoties, was vorig de populairste show van het land."

De Chinese overheid begint zich volgens de BBC zorgen te maken over de trend en heeft inmiddels een campagne gelanceerd waarbij aan echtparen gevraagd wordt goed na te denken vooraleer de stap naar de scheiding gezet wordt. Maar veel aarde aan de dijk blijkt dit niet te brengen.

"Sommigen maken zich bezorgd dat echtscheidingen een negatieve impact zullen hebben op onze maatschappij," vertelde Xu Anqi, professor sociologie aan de Shanghai Academy of Social Science. "Maar dat is nergens voor nodig. Ook in de Verenigde Staten ligt het aantal echtscheidingen bijzonder hoog. Maar dat betekent niet dat de Amerikaanse maatschappij onstabiel is."

Hij voegde er aan toe dat het aantal Chinese echtscheidingen het laagste lag tijdens de Culturele Revolutie. "Maar dat was de meest onzekere periode uit de hedendaagse Chinese geschiedenis," voerde Anqi aan. "Dat was een periode van complete chaos."

Relatietherapeut Shu Xin - zijn adviezen over gezin en relaties kosten 20 dollar per uur - uit Shanghai ziet echter wel problemen opduiken aan de horizon. "Een aantal huwelijksexperts stellen dat een scheiding even erg is als een gevangenisstraf van acht jaar," stelde hij. "Het brengt de gezondheid schade toe en treft de kwaliteit van het leven van het individu."

De vloedgolf aan echtscheidingen betekent volgens de BBC echter veel meer dan koppels die nu gemakkelijker uit elkaar kunnen gaan. "Het fenomeen weerspiegelt een veel dieper liggende verandering in de Chinese maatschappij," aldus de Britse omroep.

Er wordt op gewezen de de jongere Chinese generatie niets anders gekend heeft dan groei en welvaart. "Daarvan willen ze op hun eigen manier van genieten," stelt de BBC. "In tegenstelling tot hun ouders, zijn ze niet bereid om opofferingen te brengen voor de partij of de staat. Hun privéleven is voor een grotere prioriteit."

Opgemerkt wordt dat het sociale landschap van China aan het veranderen is. "Er zijn veel minder zekerheden. De oude orde, met zijn vaste regels, is aan een snel tempo aan het verdwijnen," benadrukt de BBC. "Maar de nieuwe waarden die in de plaats moeten komen, moeten nog vaste voet aan grond krijgen."

Logistieke samenwerking in Rijn-Schelde Delta?


De Rijn-Schelde Delta is één van de grootste logistieke regio's van de wereld. Om de troeven van het gebied nog meer in het daglicht te plaatsen, zou er echter best een samenwerking kunnen komen tussen Nederland en Vlaanderen. Maar politiek zijn dergelijke gezamenlijke samenwerkingsvormen niet evident. Rond die problematiek worden door het Vlaamse Instituut voor de Logistiek (VIL) en Nederland Distributieland (NDL) binnenkort een congres georganiseerd.

"Er bestaan goede contacten met onze Nederlandse en Waalse collega's," voert VIL-directeur Alex Van Breedam aan. "Maar op gebied van promotie ligt dat uiteraard iets moeilijker." Nochtans heeft de Rijn-Schelde Delta op logistiek vlak heel wat te bieden. Met de havens van Rotterdam, Antwerpen, Vlissingen, Gent en Zeebrugge is het gebied op petrochemisch vlak zelfs belangrijker dan het Amerikaanse Houston, dat algemeen beschouwd wordt als marktleider binnen de sector.

Het duidelijk naar voor schuiven van de regio Rijn-Schelde als 'Gateway for Europe' kan echter belangrijk zijn om meer Aziatische en Amerikaanse bedrijvigheid aan te trekken. Op die manier kan deze regio immers concurreren met andere Europese mainports. Op 11 oktober wordt tijdens het colloquium 'Eén plus één is drie?' in Antwerpen door het VIL en NDL bekeken naar synergieën die in de Vlaams-Nederlandse logistieke praktijk gerealiseerd kunnen worden.

Binnen die logistiek speelt het multimodale verkeer een belangrijke rol. Uit een onderzoek van het VIL blijkt dat op dit ogenblik de Europese Distributie Centra (EDC) van bedrijven op Vlaams grondgebied nog altijd grotendeels bediend worden door het wegverkeer. Dat neemt immers 54 procent van de aanvoer (inbound) en zelfs 80 procent van de verdere distributie (outbound) voor zijn rekening.

Het spoor vertegenwoordigt respectievelijk amper één en twee procent, de binnenvaart vier en één procent. Met het luchtvervoer wordt acht procent van de goederen aangebracht, terwijl de outbound aan zeven procent van de markt komt. De zeevaart tenslotte zorgt voor 33 procent van het inbound verkeer en tien procent van de outbound.

Vooral de voeding (73 procent) en metaal (75 procent) doen vooral beroep op het wegvervoer. "Dat is ook logisch, aangezien meer dan 60 procent van deze goederen uit Europa komen," merkt het VIL op. "Hier zit, naargelang de locatie, mogelijk een groot potentieel voor de binnenvaart en het spoorvervoer als alternatief." De farmaceutische sector werkt vooral met het luchtverkeer, terwijl elektronica vooral steunt op de zeevaart.

Ook internaut winkelt niet 's nachts


Online advertenties hebben tijdens de werkdag of de vooravond meer kans op succes dan tijdens de nacht. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van aQuantive. Die conclusie spreekt de veronderstelling tegen dat nachtelijke internauten het meest geneigd zijn om online aankopen te doen.

De onderzoekers stelden vast dat er op de middag online meer aankopen of registraties werden genoteerd dan tijdens de rest van de dag. Op dat tijdstip bleken de reacties van de consumenten 36 procent hoger te liggen dan het gemiddelde van de dag. De dalperiode lag iets na 4 uur 's ochtends, met 53 procent minder reacties dan het daggemiddelde.

Aankopen en andere acties van de online consument bleken de hele dag op en neer te gaan, maar naast de lunchperiode was ook de vroege avond een piekperiode. De reacties in de nachtelijke uren liggen zo laag dat het volgens de onderzoekers quasi verloren moeite is om op dat tijdstip met succes consumenten te proberen te bereiken.

De resultaten van aQuantive spreken volgens de onderzoekers de theorie tegen dat de online consument tijdens de nachtelijke uren het meest verslaafd zijn aan het internet en dus ook het meest geneigd zijn om online te shoppen.
"Die veronderstelling ging wellicht uit van verhalen over televisie-kijkers die gereageerd hebben op infomercials, die wel tijdens die vroege uren worden uitgezonden," aldus de onderzoekers.

Portugal krijgt super zonnecentrale


In de Portugese stad Moura verrijst volgend jaar de grootste centrale voor zonne-energie van de wereld. Dat werd door de burgemeester van de stad bekend gemaakt. De regio wordt binnen Europa beschouwd als één van de geschiktste gebieden voor zonne-energie.

Binnen Europa is Portugal één van de landen die het meest afhankelijk is van petroleum. Volgend jaar wordt er in de zuidelijke stad Moura echter begonnen aan de bouw van een park met 350.000 zonnepanelen op een oppervlakte
van 114 hectaren.

"De centrale zal 62 megawatt kunnen leveren, ruim zes keer dan de grootste bestaande centrale, die nu in Duitsland staat," vertelde Jose Maria Pos-de-Mina, burgemeester van Moura, aan het persbureau Lusa. De bouw gaat volgend jaar van start en moet op drie jaar tijd afgewerkt zijn. Met het project is een investering gemoeid van 250 miljoen euro.

De centrale wordt gebouwd door BP Solar, dochterondermening van British Petroleum. Verwacht wordt dat het project een permanente tewerkstelling zal betekenen voor 240 mensen. Moura ligt in de provincie Alentejo, één van de armste regio's van West-Europa. Alentejo is echter één van de meest geschikte Europese regio's voor zonne-energie.

De centrale zal uitgebaat worden door Amper Central Solar, een bedrijf waarvan de stad Moura de meerderheidsaandeelhouder is.

Belgen kiezen Frankrijk voor wintervakantie


Wie dit jaar op skivakantie gaat naar Frankrijk, loopt grote kans om daar landgenoten tegen het lijf te lopen. Uit een enquête van Test Aankoop is immers gebleken dat Frankrijk voor de Belgische skiliefhebber de favoriete winterbestemming is. Voor andere wintervakanties wordt staat echter ook Oostenrijk in vet gedrukt op de wegenkaart van de Belg.

Uit de enquête van Test Aankoop blijkt dat 15 procent van de Belgen de voorbije twee jaar een wintervakantie in de bergen doorbracht. Twee op drie daarvan gaat ook echt om te skiën. "De meeste doen dat het liefst in familieverband, ofwel eerder in gezelschap van vrienden dan alleen met de partner," stipt Test Aankoop daarbij aan. "Groepsvakanties zijn bij de Belgen minder in trek."

Met een marktaandeel van 41,6 zijn de Franse Alpen de absolute trekpleister voor de Belgische wintertoerist. Daarna volgen Oostenrijk (25,9 procent), Zwitserland (9,8 procent), Italië (9,4 procent), Duitsland (5,6 procent), Portugel (3,2 procent) en Spanje (0,3 procent). Een skivakantie duurt voor een Belg dikwijls van een week tot tien dagen. Dat is langer dan Zuid-Europese skiliefhebbers.

"Een verklaring is wellicht dat ze zich verder moeten verplaatsen," menen de onderzoekers. Ook wie een minder actieve wintervakantie plant, gaat voor een week op stap, maar ook lange weekends staan op het programma. In dat geval wordt het dikwijls een romantisch uitstap met twee of een gezinsvakantie.

Voor zijn overnachting kiest de Belgische wintertoerist in de meeste gevallen voor een hotel, zeker in Italië, Oostenrijk en Duitsland. "Wat zijn hotelverblijf tot een succes maakt, zijn vooral de netheid, de vriendelijkheid van het personeel en de kwaliteit van het eten," aldus Test Aankoop. "Aan een zwembad, sportfaciliteiten en goede informatieverstrekking hecht hij minder belang."

Verder wordt door skiërs ook vaak een huisje of een appartement gehuurd, vooral in Frankrijk of België. Jeugdherbergen en bed&breakfast zijn bij de Belgische wintertoerist minder populair. Voor andere wintervakanties komt een bed&breakfast wel gemakkelijker in aanmerking. Vakantiedorpen zeggen de Belgische toerist echter weinig. Vier procent van de Belgische toeristen hebben een tweede verblijf in een skigebied.

Amerikaanse bedrijven meer broeikas-bewust


Hoewel de Verenigde Staten aan het bedrijfsleven officieel geen verplichting heeft opgelegd om de uitstoot van broeikasgassen te beperken, zijn veel Amerikaanse bedrijven zich daarop toch aan het voorbereiden. Dat blijkt
uit een onderzoek van het Britse Carbon Disclosure Project (CDP) bij de grootste bedrijven van de wereld.

De organisatie stuurde de voorbije drie jaar enquêtes naar grote bedrijven, waarbij gevraagd werd hoeveel broeikasgassen ze produceerden en hoe ze van plan waren het probleem aan te pakken. De antwoorden leverden CDP de grootste databank van de wereld op van de uitstoot van broeikasgassen door het bedrijfsleven.

Chris Davis, hoofd klimaatverandering bij het gespecialiseerde advocatenkantoor Goodwin Procter in Boston, stelde dat de CDP-enquête Amerikaanse bedrijven ertoe gebracht heeft de opwarming van de aarde en hun uitstoot van broeikasgassen ernstig te nemen. "Bovendien willen ze niet achter blijven bij andere bedrijven, die wel maatregelen nemen," benadrukte hij.

Uit de enquête bleek dat steeds meer Amerikaanse bedrijven emissie-plannen beginnen op te stellen. "Dat kan verschillende redenen hebben," aldus het CDP. "Een aantal bedrijven hebben vestigingen in andere landen die het Kyoto-verdrag wel ondertekend hebben. Andere bereiden zich voor op een eventuele regelgeving in de Verenigde Staten of zijn bevreesd voor
2012, wanneer de Kyoto-normen ook uitgebreid worden tot de ontwikkelingslanden."

Microsoft werd genoemd als een voorbeeld van een bedrijf dat door de CDP-enquête een andere politiek is gaan voeren."Vorig jaar gaf het bedrijf toe zijn emissies niet te meten, aangezien het geen vestigingen heeft die direct bijdragen tot het produceren van broeikasgassen," aldus het CDP. "Maar dit jaar meldde Microsoft dat het aan een broeikasgas-inventaris werkte."

"Bedrijven zoals Microsoft kunnen veranderen en zij doen dat ook," benadrukte CDP-directeur Paul Dickinson. "Ook General Electric, Duke Energy en Exelon zijn voortrekkers in de toepassing van milieuvriendelijker technologieën en oplossingen."

Uit de recente cijfers bleek dat de ondervraagde bedrijven jaarlijks 2,9 miljard ton broeikasgassen uitstoten. "Een dergelijke hoeveelheid zal niet vlug verhandelbaar zijn op de emissie-markt, maar in Europa wordt daarop een waarde geplakt van meer dan twintig euro per ton," aldus het CDP. "Broeikasgassen worden dan ook financieel een steeds belangrijker element.
De handel in broeikasgassen kan in de toekomst de rentabiliteit van bedrijven grondig beïnvloeden."

Uit het onderzoek bleek verder dat slechts dertien procent van de bedrijven een reductie in de uitstoot van hun broeikasgassen hadden gerealiseerd. De resultaten van het onderzoek kunnen trouwens nagelezen worden op de website www.cdproject.net.

Eén dollar per dag voldoende?


De Verenigde Naties praten deze week over de haalbaarheid van het streven om de armoede in de wereld tegen 2015 te halveren, maar wetenschappers hebben duidelijk vragen over de armoedegrens - een inkomen van één dollar per dag - die daarbij gesteld wordt. Zij hebben bedenkingen bij die maatstaf.
Critici stellen dat de maatstaf van één dollar per dag geen echte weerslag is van de verschillende situaties van de armen. "Armoede kan niet uitsluitend gemeten worden aan de hand van het inkomen," stelt de Canadese filosoof John Ralston Saul, auteur van het boek 'The End of Globalism'. "Het inkomen weerspiegelt niet de realiteit waarin echte mensen leven."

"Iemand met een inkomen van 3 dollar per dag in de rauwe achterbuurten van Lagos kan een veel slechter leven hebben dan iemand met 1 dollar per dag in een meer stabiele achterbuurt, zoals Klong Toey in Bangkok, waar er een veel grotere sociale structuur aanwezig is," voert Saul aan.

De Wereldbank stelt dat het aantal mensen dat moet rondkomen met minder dan één dollar per dag van 1,5 miljard in 1981, tien jaar later was teruggevallen tot 1,1 miljard. "Die positieve evolutie heeft echter vooral te maken met de economische groei van China en India," merken de critici op. "Het aantal mensen dat minder dan twee dollar per dag verdient, is sinds 1981 op twintig jaar tijd aangegroeid van 2,4 miljard tot 2,7 miljard."

"De 1,6 miljard mensen die tussen één en twee dollar per dag verdienen, zijn nog altijd bijzonder arm en zijn heel gevoelig aan economische tegenslagen," geeft de Wereldbank toe. "Indien de armoedegrens zou verlegd worden tot twee dollar - de grens die door vele analisten wordt verdedigd - dan zou blijken dat de armoede in de wereld stijgt."

Saul schrijft dan ook dat de evolutie van de categorie van één naar twee dollar voor de betrokkene in het beste geval slechts een marginale verbetering betekent, maar in veel gevallen een status-quo of zelfs een verslechtering. "Buiten China en India zijn er dan ook geen tekenen van vooruitgang."

Het United Nations Development Program stelde dat nog eens 1,7 miljard mensen tegen 2015 met twee dollar per dag zouden moeten leven indien de huidige trends verder gezet worden. Dit wijst volgens een aantal analisten op een groeiende tegenstelling tussen armen en rijkeren. "Voor echt arme landen is dit een bijzonder slecht tekenen, want dat zou ook kunnen wijzen op een verslechtering van andere belangrijke elementen, zoals gezondheid, opvoeding en voeding," stipte Carola Gruen, docent aan de University of Witwatersrand in Johannesburg.

Het bepalen van de grens van één dollar over de hele wereld, is volgens de meeste analisten inderdaad geen perfecte maatstaf. In verschillende landen wordt immers met andere voedingsproducten gewerkt. "Alleen over Afrika is er een concensus," merken ze op. "Iedereen is het erover eens dat het continent altijd maar armer wordt."

Met de maatstaf van één dollar is het aantal extreem armen in Afrika volgens de Wereldbank op twintig jaar tijd verdubbeld tot 313 miljoen. "Ondanks alle beloofde hulp is Afrika één van de grotere regio's die de doelstellingen tegen 2015 niet zal halen," wordt er gewaarschuwd. "Dan zal men er ook niet in slagen om honderden miljoenen mensen te redden van honger, armoede en ziekte."

Weer rechtszaak tegen Wal-Mart?


De Amerikaanse supermarktketen Wal-Mart is door een groep buitenlandse werknemers aangeklaagd omdat de toeleveranciers van het bedrijf de rechten van hun werknemers zouden schenden. De arbeiders stellen dat de keten onvoldoende inspanningen doet om zijn toeleveranciers te verplichten zich aan de arbeidswetten te houden.

"Wal-Mart werd voor de rechter gedaagd door vijftien arbeiders uit China, Bangladesh, Swaziland, Nicaragua en Indonesië," meldt The Washington Post. "De betrokkenen zijn van mening dat ze onder het wettelijke minimumloon moeten werken, gedwongen worden om overuren te draaien en in sommige gevallen worden mishandeld door hun werkgever."

Ook vier Amerikaanse werknemers van enkele groentehandels in Californië vinden dat hun lonen zijn gedaald als gevolg van kostenbesparingen door Wal-Mart en de intrede van het concern op de Zuid-Californische markt. Indien de rechter beslist het geding te behandelen, kan het uiteindelijke vonnis betrekking hebben op een half miljoen werknemers.

Een veroordeling zou Wal-Mart dan ook honderden miljoenen dollars kunnen kosten. Er lopen trouwens nog een aantal rechtszaken tegen de supermarktketen. Zo wordt Wal-Mart beschuldigd van discriminatie tegenover zwarte vrachtwagenchauffeurs en vrouwelijke winkelmedewerkers. Zij zouden onder meer te weinig betaald krijgen en niet in aanmerking komen voor promotie en training.

Betuwelijn veel te duur?


In Nederland begint het verzet tegen de Betuwelijn, de alternatieve spoorverbinding voor de Ijzeren Rijn tussen Antwerpen en het Ruhr-gebied, toe te nemen. Steeds meer vervoerders zijn niet akkoord met de hoge kosten die de nieuwe route met zich zou meebrengen.

Railion, de grootste railvervoerder van Nederland, had eerder dit jaar al duidelijk gemaakt bezwaren te hebben tegen de dure Betuweroute. "Nu dreigen ook ACTS, ERS en Rail4Chem de spoorlijn na opening in 2007 links te laten liggen," meldt het Nederlandse persbureau ANP.

ACTS, ERS en Rail4Chem vertegenwoordigen samen tachtig procent van het containervervoer over het Nederlandse spoor. Uit een onderzoek dat ze hebben laten uitvoeren, zou gebleken zijn dat het gebruik van de nieuwe spoorlijn voor een zware meerkost zou zorgen.

De extra kosten voor het transport langs de Betuwelijn zouden in 2007 niet minder dan 50 tot 350 procent bedragen. Ook daarna zouden de vervoerders zich geconfronteerd zien met zware prijsstijgingen. "Bovendien zorgen ook de nieuwe beveiligings- en elektriciteitssystemen van de Betuweroute voor hogere kosten," wordt er opgemerkt.

Het onderzoek wees uit dat de Betuweroute door die extra hoge kosten mogelijk niet zal kan concurreren met het vervoer per vrachtwagen of per schip.

Publiek stemt astronaut ruimte in


In 2007 zal het Russische Sojoez-ruimteschip een astronaut meenemen die door het publiek de ruimte is in gestemd. Dat is alvast het plan van de Maleisische wetenschapsminister Jamuluddin Jarjis. Die wil de bevolking van het land immers met gsm-berichtjes laten kiezen over de eerste Maleisische astronaut.

Over twee jaar stapt ook de Maleisië het ruimtetijdperk in. Dan wordt voor een astronaut uit dat land immers een plaats vrijgemaakt aan boord van het Russische Sojoez-ruimteschip. De Maleisische wetenschapsminister Jamuluddin Jarjis wil daar echter een interactief gebeuren van maken.

Het is volgens Jarjis aan de Maleisische bevolking om te bepalen wie de eerste astronaut van het land zal worden. Daarom wil hij het publiek de mogelijkheid geven om met gsm-berichtjes een laureaat te kiezen uit een kandidatenlijst die zal worden voorgelegd.

Op dit ogenblik telt het land 11.000 kandidaat-astronauten. Tot op dit ogenblik zijn slechts 200 geteste kandidaten erin geslaagd om binnen de twintig minuten de vereiste 3,5 kilometer te lopen en te slagen in een medisch onderzoek. Uit de uiteindelijk geselecteerden zal uiteindelijk een klein aantal potentiële ruimtereizigers worden geselecteerd. Hun gegevens en de resultaten over hun vorderingen zullen vervolgens op het internet worden geplaatst.

Daarna zal het publiek de kans krijgen om met een gsm-bericht op de kandidaten te stemmen. Gesteld werd dat de Maleisische ruimtevaartorganisatie de uitslag daarvan mee in zijn uiteindelijke beslissing zou opnemen.

"Indien de verkiezing een succes is en de regering geld aanrekent voor de telefoongesprekken, zouden de kosten voor het Maleisische ruimtevaartprogramma daarmee zelfs gedeeltelijk gedekt kunnen worden," merkt de Britse omroep BBC op.

Economie in de media


De luchtmachtbasis van Bevekom wuift morgen zijn Alpha-Jets uit. Eind deze maand verhuizen deze opleidingstoestellen naar Frankrijk. In Cazaux worden ze gestationeerd in een Frans-Belgisch opleidingscentrum voor jachtpiloten. In dit kader organiseert de 1ste Wing van Bevekom voor de tweede keer de 'European Trainer Meet', een internationale samenkomst voor militaire trainingstoestellen en hun bemanningen. "We verwachten tussen 50 en 60 toestellen en circa 85 bemanningsleden", aldus kolonel Thierry De Schevel, basiscommandant van het Waals-Brabantse Beauvechain (Bevekom). De Alpha-Jets verhuizen eind september naar Cazaux, in het zuidwesten van Frankrijk. In rotatie per half dozijn keren ze terug naar Bevekom voor een groot onderhoud. De vertrouwde opleidingstoestellen maken in Cazaux deel uit van de Advanced Jet Training School (AJeTS), een Frans-Belgisch initiatief dat ook openstaat voor andere landen. Na een derde fase van hun opleiding in Tours krijgen jachtpiloten een vierde en ultieme vorming in Cazaux, met de Belgische Alpha-Jet.

De dierentuin in het Amerikaanse Anchorage heeft een 6 meter hoge tredmolen van ruim 7 ton besteld. Het gevaarte moet de 23-jarige Afrikaanse olifant Maggie fit en op gewicht houden. Maggie is sinds vorig jaar op dieet. Ze was iets aan de zware kant voor een olifant. Sindsdien is zij ruim 450 kilo afgevallen. Volgens haar verzorgers weegt ze inmiddels een gezonde 3,6 ton. Critici vinden dat de dierentuin er beter aan doet Maggie over te brengen naar een warmere plek. De winters in Alaska zijn te koud voor een olifant, menen zij. Ook zeggen zij dat Maggie dreigt te vereenzamen sinds de dood van haar huisgenoot Annabelle in 1997.

Versatel-topman Raj Raithatha stapt eind dit jaar op als het bod van het Zweedse telecomconcern Tele2 op zijn bedrijf slaagt. Hij moet wijken voor Per Borgklint, nu directeur Tele2 Benelux. Als ontslagvergoeding ontvangt de Brit 2,26 miljoen euro. Dat blijkt uit het biedingsbericht van het Zweedse bedrijf dat woensdag is gepubliceerd. Raithatha is sinds het najaar van 2000 bestuursvoorzitter van Versatel. Zijn grootste verdienste in de afgelopen vijf jaar was de sanering van 1,7 miljard euro aan schulden. Obligatiehouders werden in 2002 onder dreiging van een surseance gedwongen om hun schuldpapieren om te ruilen voor aandelen. De Brit is ook het gezicht achter de strategie van Versatel om de consumentenmarkt te veroveren. Versatel biedt nu een snelle internetverbinding aan met livevoetbal. Veel succes heeft de onderneming daarmee nog niet geboekt. Tele2 weet nog niet zeker of het hiermee doorgaat. Het is de Zweden vooral te doen om het glasvezelnetwerk van Versatel.

Een Chinees cosmeticabedrijf wil de Europese markt op met schoonheidsproducten waarin weefsel van geëxecuteerde gevangenen is verwerkt. Het Britse dagblad The Guardian heeft dit woensdag bericht op basis van eigen onderzoek met een verslaggever die zich voordeed als een klant. De benaderde vertegenwoordiger van het cosmeticabedrijf zei diep geschokt te zijn dat er in Europa zo'n verontwaardiging over kon ontstaan. Het is in China traditioneel en onomstreden. Het is volgens de vertegenwoordiger heel gewoon om bijvoorbeeld huidweefsel van gëexecuteerde gevangenen of geaborteerde foetussen te benutten bij onderzoek voor medische doelen. Hij erkende dat de Chinese autoriteiten onderzoekscentra en medische instellingen wel hebben aanbevolen geen ruchtbaarheid te geven aan dergelijke praktijken.

De Europese Commissie eist dat het noodlijdende Olympic Airlines, de nationale luchtvaartmaatschappij van Griekenland, jarenlange staatssteun terugbetaalt. Het precieze bedrag is nog niet bepaald. Uit een opsomming door de Commissie blijkt dat de maatschappij sinds 2003 voor meer dan een half miljard euro aan directe of indirecte steun heeft ontvangen. Eerder al had Europa verordonneerd dat Olympic 160 miljoen moest terugbetalen. Dat is nog altijd niet gebeurd. De toekomst van Olympic is uiterst onzeker. De maatschappij draait al vele jaren zeer moeizaam en moest in de jaren negentig meerdere keren beroep doen op de schatkist. Het is onduidelijk of de maatschappij nu in staat is vele honderden miljoenen op te hoesten. De Grieken hadden nog met een trucje geprobeerd om onder het Brusselse vonnis vandaan te komen. Het met schulden overladen Olympic Airways werd omgevormd tot Olympic Airlines. Alle verplichtingen bleven in de oude maatschappij achter. Het Europees Hof haalde daar dit voorjaar echter een streep door.

Google heeft een nieuwe zoekdienst gelanceerd die zich beperkt tot weblogs. De zoekmachine is te bereiken via Googles blogdienst Blogger.com en ook via Blogsearch.google.com. De nieuwe zoekmachine doorzoekt sites in 35 talen, waaronder het Nederlands. Gebruikers kunnen hun zoekopdracht desgewenst tot één taal beperken. Er is een kinderslot op de zoekopdrachten voorhanden, om seksueel getinte postings te mijden. Google is betrekkelijk laat met de introductie van de specialistische zoekmachine. Bedrijven als Technorati, Feedster en Icerocket gingen Google al voor en in Nederland begon Ilse met blogsearch.ilse.nl en Feedo.nl, een rss-zoekmachine. De zoekmachine van Google maakt berichten doorzoekbaar die sinds juni 2005 zijn verschenen op weblogs. Op dat moment begon Google het indexeren van RSS- en Atom-feeds van een onbekend aantal weblogs. Daarbij put het zoekbedrijf ook uit de pingdienst van Weblogs.com, een dienst voor zoekmachinebedrijven om te zien welke weblogs wanneer zijn bijgewerkt.

De Amerikaanse president George Bush heeft een uitnodiging aanvaard van zijn Chinese ambtsgenoot Hu Jintao om een bezoek te brengen aan China. Dat heeft een hoge functionaris in het Witte Huis dinsdag gezegd. Bush bezoekt de Volksrepubliek na de Aziatisch-Pacifische top die op 18 en 19 november wordt gehouden in Zuid-Korea. Volgens het Witte Huis proberen beide leiders ook een geschikte datum te vinden voor een tegenbezoek van Hu aan Washington. Aanvankelijk zou de Chinese leider begin september naar de VS gaan, maar dat bezoek werd voor onbepaalde tijd uitgesteld toen de rampzalige gevolgen van de orkaan Katrina tot de Amerikaanse regering doordrongen. Bush sprak Hu in New York, waar beide presidenten de komende dagen de top ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van de Verenigde Naties bijwonen.

In België sterven elk jaar 13.000 mensen vroegtijdig door fijn stof in de lucht. Dat meldt de VRT in zijn televisiejournaal. De cijfers komen van de milieu-ambtenaren van de Europese Commissie. Het stof veroorzaakt longaandoeningen en hart- en vaatziekten. De Europese Unie heeft normen opgesteld voor de concentratie aan fijn stof in de lucht. Het daggemiddelde is vastgesteld op 50 microgram per kubieke meter. Metingen die de VRT zelf uitvoerde in Brussel wezen uit dat aan het koninklijk paleis 70 microgram per kubieke meter fijn stof in de lucht hangt, net als in het Warandepark. In de Wetstraat werd zelfs 130 microgram per kubieke meter gemeten. In vergelijking met andere Europese landen doet België het erg slecht. Dat komt door de hoge bevolkingsdichtheid. Een andere grote boosdoener is het verkeer, dat in grote mate verantwoordelijk is voor de productie van fijn stof. In vele buurlanden moedigt de overheid het gebruik van roetfilters in voertuigen aan, maar bij ons is dat niet het geval.

Sinds het begin van het jaar is het globale volume van de brievenpost bij De Post stabiel gebleven. Dat heeft De Post woensdag bekendgemaakt. De kwaliteit van de diensten van het bedrijf is naar eigen zeggen nog nooit zo hoog geweest. De daling in het aantal verstuurde brieven met 0,5 procent wordt gecompenseerd door de stijging met 0,5 procent van het aantal behandelde stukken administrative mail (facturen, loonfiches en rekeninguittreksels) en met 1 procent van de direct mail (professionele en commerciële, geadresseerde zendingen). Daarnaast toonde De Post zich erg tevreden over de verbeterde kwaliteit van de dienstverlening, negen maanden na het engagement om de klant centraal te plaatsen. "De kwaliteit van de diensten van De Post is nooit zo hoog geweest", zeiden Baudouin Meunier, directeur verkoop en marketing, en Bernard Delvaux, directeur brievenpost, woensdag.

Tegen midden volgend jaar zal in het grootste deel van Vlaanderen, waar de gemengde intercommunales actief zijn, nog slecht één operator de lokale distributienetten voor gas en elektriciteit beheren. Nu zijn dat nog drie verschillende bedrijven: Gedis, Netten Vlaanderen en Indexis, wat voor veel verwarring zorgt bij de consument. Intermixt, de energiekoepel van de gemeenten, heeft woensdag een positief advies aan de operatie gegeven. De gemengde intercommunales moeten nu nog formeel hun goedkeurig geven en ook Electrabel moet de operatie nog goedkeuren. Dat zou uiterlijk tien dagen na de overname door Suez moeten gebeuren, zoniet vervalt de hele operatie.

José Manuel Barroso, voorzitter van de Europese Commissie, wil volgende maand minstens 69 voorstellen van die Commissie intrekken. Volgens hem gaat het om voorbeelden van overregulering en moet er een cultuur komen van administratieve vereenvoudiging. De operatie is geïnspireerd door eurocommissaris voor industrie Günter Verheugen. "Het belangrijkste is de cultuur van de organisatie te wijzigen." Barroso en Verheugen hebben al een 200 wetgevende voorstellen onderzocht. Die voorstellen bevinden zich allen ergens in de beslissingsprocedure. Nu al zijn er 69 voorstellen aangestipt. Het gaat ondermeer om het voorstel om werknemers te beschermen tegen zonlicht (optische straling), de aanduidingen op verpakking van voedsel, regels inzake verkoopspromotie en het verbieden van vrachtwagens op snelwegen in het weekend. Barroso zegt dat hij wel nog wetgeving wil uitvaardigen waar nodig, bijvoorbeeld op vlak van milieu. Er moeten echter vooral minder en meer eenvoudige regels komen. Diverse lidstaten zijn ook grote promotoren van administratieve vereenvoudiging. Toch is nu al zeker dat de operatie allesbehalve van een leien dakje zal lopen. Meerdere lidstaten wensen wel degelijk Europese afspraken op meerdere terreinen, en ergeren zich al langer aan de dereguleringsagenda van Verheugen, boezemvriend van Gerhard Schröder.

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen Northwest Airlines en Delta Air Lines hebben uitstel van betaling aangevraagd. Ze hebben een beroep gedaan op hoofdstuk 11 van de Amerikaanse faillissementswetgeving, dat de mogelijkheid biedt te reorganiseren zonder dat de schuldeisers roet in het eten kunnen gooien. De twee concerns hebben hun aanvraag woensdag ingediend. Ze verkeerden al langer in financiële problemen, onder meer als gevolg van de sterke stijging van de brandstofkosten. Met Delta en Northwest zitten nu vier van de zeven grootste maatschappijen in surseance. US Airways en United Airlines vliegen al ruim een jaar onder bescherming van de Amerikaanse faillissementswet. De maatschappijen hebben behalve door de hoge brandstofkosten problemen door de concurrentie van de prijsvechters in de branche. Voor Northwest kwamen daar ook hoge personeelskosten bij. De maatschappij wilde die aanpakken, met een staking van technici en schoonmakers als gevolg. Delta zit met grote schulden en heeft een enorm tekort bij zijn pensioenfonds. De maatschappij heeft sinds 2000 ruim 10 miljard dollar verlies geleden en heeft sinds mei al tweemaal gewaarschuwd dat uitstel van betaling tot de mogelijkheden behoorde.

Wereldwijd gelooft tweederde van de mensen niet dat hun land geregeerd wordt door de wil van het volk. Niet meer dan 13 procent van de wereldbevolking vertrouwt politici. Dat blijkt uit een peiling van Gallup International in opdracht van de BBC. Alleen in de Scandinavische landen en in Zuid-Afrika zei een meerderheid van de ondervraagden dat het beleid van hun regering overeenkomt met de wensen van de bevolking. Van alle prominente personen zijn politici volgens een meerderheid van de ondervraagden het minst te vertrouwen. Zuid-Amerikanen staan het meest wantrouwend tegenover hun politieke leiders. Het meeste vertrouwen hebben de wereldburgers, met name die in Afrika, in religieuze leiders. Een kwart vindt dat geestelijken ook meer macht zouden moeten krijgen. Ruim eenderde meent dat intellectuelen, zoals schrijvers en academici, meer te vertellen zouden moeten hebben. Slechts 16 procent vindt het een goed idee om politici meer macht te geven. In de landen van de Europese Unie gelooft 82 procent van de mensen wel dat verkiezingen eerlijk verlopen. Europeanen zijn daarmee met afstand het best van vertrouwen. In de Verenigde Staten en Canada gelooft slechts 55 procent in eerlijke verkiezingen, in westelijk Afrika zelfs minder dan een kwart.