Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, November 19, 2005

Consument wordt online voorzichtiger


Internetgebruikers worden zich steeds meer bewust van de gevaren die een aansluiting op het wereldwijde netwerk onvermijdelijk met zich meebrengt. De angst voor identiteitsdiefstal en andere online dreigingen neemt volgens een rapport van het Amerikaanse Census Bureau dan ook toe.

Uit onderzoek van Consumer Reports Webwatch blijkt dat computergebruikers voorzichtiger zijn geworden met het delen vanpersoonlijke informatie. "Maar liefst 86 procent van de ondervraagden heeft zijn online gedrag aangepast wegens angst vooridentiteitsdiefstal," voeren de onderzoekers aan.

Daarbij zegt iets meer dan de helft van de ondervraagden langs het internet geen persoonlijke informatie meer te zullen verstrekken. Bovendien stelt een kwart van de ondervraagden online zelfs geen aankopen meer te zullen doen.

Clint Kreitner, directeur van het Center for Internet Security, voert echter aan dat het perfect veilig is om online met een kredietkaart aankopen te doen, op voorwaarde dat de betrokken website beschermd is met een afdoende beveiliging. "Een kreditkaartnummer versturen via een beveiligde site is een stuk veiliger dan de kaart meegeven aan een ober," voerde hij aan.

Achterblijvers snappen digitale evolutie niet


De kloof tussen early-adopters en achterblijvers. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek van Carl Rhode en Trendbox. Dat is volgens hen voornamelijk te wijten aan de integratie van digitale technologieën, die er immers voor zorgen dat een adoptiecurve sneller wordt doorlopen dan vroeger.

Het model van de early-adopter, consumenten die heel snel inpikken op nieuwe trends, dateert uit het begin van de jaren zestig. "Maar dat is aangepast van het huidige technologische tempo," aldus het magazine Adformatie. "Integratie van digitale techniek zorgt ervoor dat de adoptiecurve sneller wordt doorlopen en dat er een grotere kloof is ontstaan met de achterblijvers."

De onderzoekers hebben daarbij nieuwe categorieën zien ontstaan. In de eerste plaats zijn er de sprinters. "Zij vormen met 23 procent een nieuw marktsegment," wordt er opgemerkt. "Zij komen in de plaats van de vroegere innovators (2,5 procent) en early-adopters (13,5 procent."

Het gaat volgens het rapport daarbij om intellectuelen tussen 16 en 34 jaar uit de grootstedelijke gebieden. "Ze zijn vergroeid met ICT, geloven sterk in toegevoegde waarde en genieten van hun digitale levensstijl," wordt er opgemerkt.

Daarnaast zijn er de voorlopers, die in de plaats komen van de early-majority. Voorlopers vormen eveneens 23 procent van de markt, terwijl hun voorgangers 34 procent vertegenwoordigden. "Deze voorlopers zouden sprinters willen zijn, maar zijn voorzichtiger met hun aankopen," aldus het rapport. "Ze zijn boven de 35 jaar oud, relatief laag opgeleid en hebben een lager inkomen.

Een derde categorie wordt gevormd door de volgers (29 procent), die in de plaats komen van de late-majority (34 procent). "Ook zij zijn boven de 35 jaar oud en zijn praktisch ingesteld," stippen de onderzoekers aan. "Ze beperken zich tot de noodzakelijkheden en stappen laat in."

Tenslotte zijn er de achterblijvers (23 procent), wat kan vergeleken worden met de laggards (16 procent) uit het vroegere model. "Het betreft hier een brede groep van 50-plussers die buiten de grootstedelijke gebieden wonen," wordt er benadrukt. "Deze groep begrijpt de digitale ontwikkelingen niet."

Search Engine Marketing is kostenefficiënt


Search Engine Marketing (SEM) is een onmisbaar onderdeel voor iedere interactieve marketinginspanning. Dat blijkt uit het rapport 'Search Engine Marketing. Het is volgens het rapport voor bedrijven een zeer kostenefficiënte manier om aanwezig te zijn op de plaatsen waar potentiële klanten hen zoeken.

"Wie de moderne consument wil bereiken, moet zijn bedrijf of product dus ook positioneren op internet," stipt het rapport aan. "Een zoekopdracht in een zoekmachine levert vaak zoveel zoekresultaten op dat het van belang is om zo hoog mogelijk op de ranglijst van zoekresultaten te staan, zodat potentiële klanten de website aandoen in hun zoektocht."

Om de klant beter te bereiken doen vele systemen beroep op Search Engine Optimization (SEO), een techniek waardoor de verschillende zoekmachines een website hoog rangschikken in hun natuurlijke resultaten. Dit gebeurt op basis van uiteenlopende parameters, zoals de programmeercode van de website, de inhoud en indeling van de webpagina's en het aantal andere websites dat naar de website linkt.

"Het beste moment om SEO toe te passen is bij de bouw van een nieuwe website," aldus het rapport. "De praktijk is echter vaak weerbarstig, bijvoorbeeld omdat webdesign en SEO nog te vaak als afzonderlijke processen worden gezien. Een professionele SEO-strategie bestaat uit verschillende stappen. Het begint met een audit en een selectie van de trefwoorden in de functie van de bedrijfsdoelstellinen en eindigt met rapportage, follow-up en een eventuele bijsturing."

Gesteld wordt echter dat een geïntegreerde SEO-strategie niet alleen een kwestie is van technische ingrepen op de webpagina's, zoals het goed kiezen van sleutelwoorden en zoekmachinevriendelijk webdesign, maar ook van niet-technische ingrepen door medewerkers die marketinggeoriënteerd zijn en door de juiste partnerships en acties de nodige zichtbaarheid weten te creëren voor een website. "Voorbeelden van deze laatste ingrepen zijn links naar andere relevante websites, sponsorships en content integration en het plaatsen van blogs en RSS-feeds," wordt er opgemerkt.

Met Search Egine Advertising kan een zoekmachine bedrijven daarentegen toelaten om tegen betaling hun tekstadvertentie te plaatsen op de zoekmachine. Dat gebeurt door het kopen van sleutelwoorden. Iedere keer dat een gebruiker van de zoekmachine één van die zoektermen typt, verschijnt de advertentie in de marge. Deze methode van adverteren wordt paid placement genoemd en is de meest voorkomende vorm van SEM.

Andere vormen van SEA zijn contextuele tekstadvertenties, het plaatsen van tekstadvertenties op de eigen website als er een verband bestaat tussen de sleutelwoorden van de adverteerder en de inhoud van de webpagina en pay-for-inclusion, waarbij een website of tekstadvertentie tegen betaling kan worden opgenomen in een zoekmachine.

Celebreties interessanter dan politiek

De consument vertoont vaak een tegenstrijdig gedrag. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek van de Future Foundation (Experian). Daarbij kwam nog naar voor dat hij ook steeds zelfingenomer en onverschilliger wordt bij zijn aankopen.

Tegenstrijdig gedrag is één van opvallendste zaken die uit het consumentenonderzoek van de Future Foundation naar voor komt. Sommigen kunnen soms een week lang zo gezond mogelijk eten, om zich daarna flink te buiten te gaan aan allerhande junkfood en andere culinaire uitspattingen. Anderen zijn dan weer heel milieubewust, behalve in de keuze van de auto.

"Verder geeft bijna de helft van de consumenten (45 procent) aan aankopen te doen uit verleiding en niet uit noodzaak," stippen de onderzoekers verder aan. "Twintig jaar geleden was dit nog maar 30 procent."

Verder blijkt dat vooral de jonge consumenten steeds minder geïnteresseerd zijn in de politiek zijn. "Negen van de tien
ondervraagden geeft aan dat jonge mensen meer geïnteresseerd zijn in celebrities dan in politiek," merken ze op. Bij jongeren zelf is het aantal zelfs 19 van de 20 van de ondervraagde jongeren."

Eenderde van de respondenten onder de 35 jaar vindt zelfs dat stemmen zonde van hun tijd is.

Bedrijven spelen in op Generation C


De groeiende interactieve mogelijkheden binnen de media zorgen voor een nieuw soort consument. Er is immers een Contentgeneratie (Generation C) opgestaan, die vooral op het internet allerlei filmpjes, scripts en foto's inzenden. Daar wordt door de bedrijven ook steeds meer op ingespeeld.

"Merken roepen de burgers steeds vaker op om hun filmpjes, scripts en foto`s in te zenden," stipt het magazine Creatie aan. "De voortschrijdende technologische ontwikkelingen maken het ook mogelijk dat steeds meer mensen hun eigen creaties aan
een groot publiek kunnen tonen."

Dat geldt volgens Creatie vooral voor jongeren. "Zij overspoelen het web met allerlei user-generated content, zoals weblogs en allerlei soorten foto`s en filmpjes," benadrukt het magazine. "Bedrijven springen handig in op deze trend." Daarbij vragen bedrijven onder meer om gadgets, advertenties en banners te ontwerpen.

"Voordeel hiervan is dat de directe interactie tussen merk en klant bijdraagt aan een grotere betrokkenheid van de consumenten en dwingt hen dieper na te denken over de betekenis van het product of merk," voert Creatie aan.

Opgemerkt wordt dat de reclamebranche nochtans niet verwacht aan betekenis te verliezen door dit samenspel tussen bedrijven en individuele burgers. "Volgens marktanalisten zal reclamemaken waarschijnlijk toch een vak apart blijven en blijft het gebruik van user-generated content niet meer dan een ondersteunende rol vervullen," aldus nog Creatie.

Snelle interactiviteit via chat banners


De consument wil in de reclame een actievere rol spelen. Dat hebben veel marketeers begrepen. Dat is ook het succes van weblogs in de communicatie tussen bedrijven en consumenten. Hetzelfde blijkt te gelden voor chat banners.

"Chat banners binnen de website van een andere adverteerder zijn de nieuwste vorm van interactieve bannerreclame," merkt het magazine Media Week op. "Met chat banners kunnen adverteerders direct communiceren met potentiele klanten. Bezoekers van de site kunnen vragen intypen en snel antwoord krijgen."

De mogelijkheden tot werkelijk interactieve communicatie worden volgens Media Week door de chat banner sterk uitgebreid. "Dankzij een chat banner kunnen adverteerder en de potentiele klant informatie uitwisselen zonder dat de adverteerder als te pushy overkomt," wordt er opgemerkt.

Media Week stelt dat het initiatief voor de interactie immers van de klant zelf uitgaat, zodat de adverteerder als minder storend wordt ervaren. "Bovendien is de interactie zeer snel, een eerste vereiste onder het huidige digitale publiek," wordt er aan toegevoegd.

BSkyB is Engels voetbalmonopolie kwijt


De Britse Premier League heeft onder druk zijn voetbalcontract drastisch veranderd. Daarmee is de televisiezender BSkyB nu zijn monopolie over rechtstreekse uitzendingen van voetbalwedstrijden uit de Engelse eerste klasse kwijt. Het nieuwe contract moet ook andere zenders toelaten wedstrijden te verslagen.

Er komen nu zes pakketten waarop de geïnteresseerde zenders kunnen bieden. Maar het zal voor BSkyB onmogelijk zijn om een bod te doen op alle pakketten. De Europese Commissie dreigde immers gerechterlijke stappen te ondernemen tegen de Premier League indien er geen nieuw contract kwam dat andere omroepen eveneens de kans gaf om rechtstreekse uitzendingen van de wedstrijden te brengen.

Neelie Kroes, Europees Commissaris voor concurrentie, stelde dat het nieuwe contract de voetballiefhebbers een grotere keuze zou bezorgen en voor een meerwaarde zou zorgen. "De Premier League heeft ervoor gezorgd dat de mediarechten op een faire en transparante manier worden verkocht," benadrukte ze. De Europese Commissie had immers zware bedenkingen tegen de dominantie van de betaalzender BSkyB over de rechtstreekse voetbalverslaggeving.

De overeenkomst is volgens de BBC een belangrijke doorbraak in het geschil tussen commissaris Kroes en Richard Scudamore, topman van de Premier League. Scudamore had immers altijd verklaard dat de EU-voorstellen de voetbalsport op alle vlakken benadeelde. De Europese Commissie gaat er echter vanuit dat tenminste twee zenders een leefbaar en belangrijkdeel deel van de Engelse televisierechten moesten krijgen, zodat de kijkers een grotere keuze zouden hebben.

De huidige overeenkomst tussen de Premier League en BSkyB werd afgesloten in 2003 en loopt tot 2007. Daar is een bedrag van 1,77 miljoen dollar mee gemoeid. De satellietzender heeft de Engelse voetbalrechten in bezit sinds 1992, wat BSkyB ook toegelaten heeft de belangrijkste betaalzender uit het Britse televisielandschap te worden.

Economie in de media


Bill Gates heeft op de ranglijst van filantropen een stapje terug gedaan. Op de lijst van het zakenblad BusinessWeek prijkte hij jarenlang bovenaan, maar dit jaar staat hij tweede. Hij is voorbijgestreefd door Intel-oprichter Gordon Moore. De afgelopen vijf jaar zegden hij en zijn vrouw Betty ruim 7 miljard dollar toe aan goede doelen. Bill Gates en zijn vrouw Melinda waren goed voor bijna 5,5 miljard dollar. In de loop der jaren hebben ze wel meer geschonken dan Moore. Warren Buffet van investeringsmaatschappij Berkshire Hathaway staat derde. Deze Amerikaan was goed voor een bedrag van 2,6 miljard dollar. George Soros, groot geworden via valutaspeculaties, gaf 2,4 miljard. Volgens de opstellers van de lijst zijn de giften niet geheel vrijblijvend. Steeds vaker komen ze tot stand via "een zakenlijke benadering". De gulle gevers richten zich dan ook niet zozeer op een probleem, maar op de oplossing, aldus BusinessWeek. Als voorbeeld noemt het blad openbaar onderwijs. Het heeft geen zin om geld te pompen in een onderwijssysteem dat niet werkt. In plaats daarvan is het beter om te investeren in kleinschalig onderwijs als blijkt dat dat wel werkt.

Het Amerikaanse autoconcern Ford moet van een rechtbank in Miami 61 miljoen dollar betalen aan de familie van een tiener die bij een auto-ongeluk om het leven is gekomen. Het ongeluk gebeurde in 1997 met een Ford Explorer, een model dat het autoconcern al eerder grote problemen heeft bezorgd. De advocaat van de nabestaanden verklaarde dat een technicus van Ford in 1989 had aanbevolen de auto te verlagen en te verbreden om zo meer stabiliteit te krijgen. De veranderingen werden pas in 2001 aangebracht. Ford wilde de introductie van de Explorer niet vertragen en wist dat de auto niet stabiel genoeg was, aldus de advocaat. De omgekomen tiener zat als passagier in de auto. De toen 17-jarige bestuurder van de wagen was in slaap was gesukkeld en toen hij wakker werd verloor hij de controle over het voertuig, dat over de kop sloeg. "Als de auto voldoende stabiel was geweest, had hij die weer terug op de weg kunnen krijgen", aldus de advocaat.

De PvdA-fractie in het Nederlandse Leeuwarden wil een snelle spoorverbinding met Amsterdam aanleggen dwars door het IJsselmeer. Het spoor zou van Groningen via Leeuwarden, Sneek, Stavoren, Andijk en Zaanstad naar Amsterdam moeten leiden. De overstap over het IJsselmeer zou worden gemaakt met een zeventien kilometer lange brug. De route door het meer is volgens de PvdA goedkoper dan die van de voorziene Zuiderzeelijn, die om het water heen door de Flevopolder voert en zou ook 'minder schade aan natuur en landschap' berokkenen. De PvdA in Leeuwarden heeft het plan opgenomen in zijn ontwerp-verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar.

De Verenigde Staten en de Europese Unie zullen elkaars luchtvaartmaatschappijen onbeperkt toegang bieden tot hun luchtruim. Onderhandelaars hebben vrijdag in Washington een belangrijke doorbraak bereikt richting een akkoord over een open luchtruim. Een vliegtuig uit Europa kan straks landen op elke luchthaven in de Verenigde Staten en omgekeerd, zo lichtte een onderhandelaar de overeenkomst toe. Het akkoord kwam tot stand na een week onderhandelen. De Amerikaanse regering en de Europese Unie moeten de overeenkomst nog wel goedkeuren. Ook moeten er nog bijbehorende voorwaarden worden geregeld. Europa wil dat de VS het maximum dat zij gesteld hebben aan het belang van buitenlandse investeerders in Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, verhogen. In Amerika ligt die grens op 25 procent, terwijl Europa de lat op 49 procent heeft gelegd.

Friday, November 18, 2005

Televisiekater na de Olympische Spelen?

De grote Amerikaanse televisiestations hebben tijdens het voorbije kwartaal heel wat minder reclame-inkomsten gekregen dan het jaar voordien. Maar dat is grotendeels te wijten aan de Olympische Spelen die vorig jaar werden gehouden in Athene. Maar ook in een aantal andere sectoren valt er een achteruitgang te noteren. Die is vooral opmerkelijk bij de kinderprogramma's.

De reclame-inkomsten van de drie grote Amerikaanse televisiezenders kenden tijdens het derde kwartaal van dit jaar een daling met 21 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit cijfers van de Amerikaanse Broadcast Cable Financial Management Association. Dat werd verwacht, want de Olympische Spelen genereerden voor de betrokken zenders vorig jaar ongeveer 950 miljoen dollar aan reclame. De totale reclame-omzet voor dit jaar kende een achteruitgang van 8,3 procent.

Het magazine Mediapost voert echter aan dat er ook goed nieuws te rapen valt. In vergelijking met het derde kwartaal van het niet-Olympische 2003 werd een vooruitgang geboekt van 4 procent. In vergelijking met het hele jaar 2003 werd er een groei met 3 procent genoteerd. Dat is hoger dan de inflatie, maar minder dan de algemene economische groei van de Verenigde Staten.

Het had volgens Mediapost echter nog slechter gekund, want de inkomsten voor het derde kwartaal in prime time uit de sectoren buiten de sport kenden een groei van 8,4 procent (100 miljoen dollar) tegenover vorig jaar. Maar over de eerste drei kwartalen samen loopt die groei terug tot amper 1,7 procent. "Dat toont duidelijk aan dat begin 2005 een heel rustige periode was," aldus Mediapost.

Zonder de Olympische Spelen, gingen de sportinkomsten van de televisiestations met bijna 70 procent achteruit. De andere sectoren lieten een wisselend resultaat noteren. De inkomsten van de ochtendprogramma's gingen dit jaar met 7 procent vooruit, terwijl de nieuwsprogramma's een groei van 5 procent kenden, hoewel er in het derde kwartaal een daling van 3 procent werd opgemerkt. De kinderprogramma's zagen een achteruitgang van 5 procent tijdens het derde kwartaal en 12 procent voor de eerste drie kwartalen samen.

Japanner niet betrokken bij zijn werk

In Aziatische landen voelen werknemers zich het minst betrokken bij hun job. Uit een rapport van het hr-bureau Towers Perrin blijkt trouwens dat wereldwijd amper 14 procent van de werknemers sterk met hun werk zijn begaan.

Uit het onderzoek bleek dat werknemers in Brazilië en Mexico de grootste inspanningen willen doen voor hun bedrijf. Op de derde plaats volgt de Amerikaanse arbeidsbevolking. De Europese werknemers zijn terug te vinden in de middengroep van zestien onderzochte landen.

In China, India, Japan en Zuid-Korea werd door de onderzoekers het laagste engagement teruggevonden. In India voelt amper 7 procent van de arbeidsbevolking zich erg betrokken bij zijn bedrijf, één derde van het niveau in de Verenigde Staten en de helft van het wereldgemiddelde. Met slechts 2 procent sterk geëngageerde werknemers presteert alleen Japan nog slechter.

De houding van werknemers blijkt van land tot land heel sterk te verschillen. Zo vindt de arbeidsbevolking van Ierland het belangrijk welke voordelen ze kunnen krijgen, terwijl in de Verenigde Staten de aandacht van de directie voor de werknemer als belangrijk wordt beschouwd.

De onderzoekers stellen aan bedrijven een gids te willen bezorgen om hun strategie aan te passen aan locale omstandigheden. "Het creëren van geëngageerde werknemers helpt immers de financiële prestaties van het bedrijf," voeren ze aan. "Een weinig geëngageerde équipe heeft een negatieve invloed op de rentabiliteit en vertraagt de economische ontwikkeling."

Een goed loon is een uitstekend middel om geëngageerde mensen te vormen, maar ook belangrijk zijn volgens de onderzoekers een eerlijke behandeling, mogelijkheden om bij te leren en een inspirerend leiderschap. "De mogelijkheid om iets te leren is wereldwijd de belangrijkste stimulans om mensen te engageren," voeren ze aan.

"Maar ook wordt belang gehecht aan de reputatie van het bedrijf en de mogelijkheid van de werknemer om deel te nemen aan het beslissingsproces. Economische groei leidt daarentegen niet tot hogere niveau's van tevredenheid, want in snel ontwikkelende landen staan de werknemers onder grotere stress."

Amerikanen tegen gekloonde producten

Een duidelijke meerderheid van de Amerikaanse consumenten heeft een ongemakkelijk gevoel bij het klonen. Bovendien gelooft bijna de helft van de bevolking dat het eten van gekloond voedsel onveilig is. Dat blijkt uit een onderzoek van het Pew Initiative on Food and Biotechnology.

"De meeste wetenschappers zijn van oordeel van gekloond voedsel veilig is en studies hebben uitgewezen dat het ook niet onderscheiden kan worden van het traditionele voedsel," schrijft The Washington Post. "De Amerikaanse Food an Drug Administration (FDA) is van plan om het gebruik van melk van klonen en vlees van hun afstammelingen toe te laten."

De technologie wordt ook ondersteund door veetelers en de kloning-industrie, maar milieuverenigingen en een aantal
consumentenorganisaties verzetten zich daartegen. "Producenten bevinden zich in het midden van het debat," aldus The Washington Post. "Ze zijn overtuigd van de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek, maar zijn bevreesd voor de reactie van de consument."

"Er lijkt inderdaad een tegenstand te zijn tegen gekloond voedsel," stippen de onderzoekers aan. "Maar dat wil niet zeggen dat de consument dit ook zal tonen in zijn gedrag." Uit een enquête bleek in ieder geval dat 66 procent van de Amerikaanse consumenten zich ongemakkelijk voelt bij het klonen van voedingsproducten.

Bovendien meende 43 procent dat gekloonde producten niet veilig waren. Over die veiligheid had 34 procent geen mening. Maar 35 procent stelde nooit gekloond voedsel te zullen kopen, terwijl 29 procent stelde gekloonde producten zonder enige bedenking te zullen aanschaffen.

De onderzoekers stellen dat het onduidelijk blijft hoe het publiek zal reageren wanneer gekloond voedsel in de winkelrekken ligt. Daarbij verwijzen ze naar genetisch gemanipuleerde planten. "De helft van de Amerikanen zegt zich daartegen te verzetten, zonder zich te realiseren dat die producten al een decennium op de markt zijn en de meeste verpakte producten ermee werken," voeren ze aan.

"Indien de introductie op de markt niet gepaard gaat met belangrijke veiligheidsincidenten en het gekloonde voedsel ook niet wordt gelabeld, zal de consument het gebruiken," menen de onderzoekers. "Zo lang ze zich er niet van bewust zijn dat ze gekloond voedsel eten, zullen ze zich er goed bij voelen."

Boodschappen voortaan gezegend?


Wal-Mart, de grootste retailer van de wereld, heeft de religieuze wereld ingeschakeld om zijn blazoen op te poetsen. De supermarkt-keten wordt immers van alle kanten belaagd en hoopt met deze geestelijke steun iedereen van zijn goede intenties te kunnen overtuigen.

"Niet alleen worden religieuze leiders uitgenodigd om een bezoek te brengen aan het hoofdkwartier van de keten, maar een aantal onder hen werd ook gevraagd om te zetelen in een nationaal bestuurscomité," meldt de Britse krant The Telegraph. "Daarbij wordt ook gewag gemaakt van financiële tegemoetkomingen."

Wal-Mart krijgt grote kritiek omwille van zijn zogenaamde anti-Amerikaanse politiek. Het gaat daarbij om het invoeren van
producten uit China, het tegenwerken van vakbonden, het uitbetalen van minimale lonen en het vernietigen van de locale kleinhandel.

Maar ook Wal-Mart Watch, dat tegen de praktijken van de keten actie voert, is de religieuze toer opgegaan. "In kerken, synagogen en moskeeën wordt verduidelijkt wat Wal-Mart allemaal uitvreet," aldus nog The Telegraph. "Daarbij wordt gesteld dat de groep de schadelijke impact van Wal-Mart op de Amerikaanse gezinnen aan het licht wil brengen."

Daarbij wordt Wal-Mart ervan beschuldigd de gemeenschap, een waarde van Christus, te vernietigen en een cultuur van inhaligheid en een cultuur van armoede, wat tegen de waarden van Christus is, te promoten. Ook wordt bij die gelegenheden een kritische film over Wal-Mart getoond.

"Maar volgens dominee Ira Combs van de Greater Bible Way Temple in Jackson (Michigan) is daar allemaal niets van waar," voert de krant aan. "Hij noemt de acties tegen Wal-Mart oneerlijk en politiek gemotiveerd. Hij beschouwt Wal-Mart als heel Amerikaans." Combs zetelt voortaan in het bestuurscomité van Wal-Mart.

Internationale geldtransfers moeten vlotter

Zowel de rijke als de arm landen moeten inspanningen leveren om het voor migranten gemakkelijker te maken geld op te sturen naar hun familieleden in het thuisland. Dat is volgens de Wereldbank een mogelijkheid om bij te dragen tot het bestrijden van de armoede in de wereld.

Geraamd wordt dat migranten dit jaar 143 miljard euro zullen verzenden naar hun thuisland. "Dat is twee keer zoveel als de officiële hulp die door regeringen wordt uitgekeerd," merkt de Wereldbank op. "In realiteit liggen de doorgestuurde bedragen wellicht minstens de helft hoger."

De wereld telt nu ongeveer 200 miljoen migranten die in het buitenland als werknemer aan de slag zijn. "Hun productiviteit en inkomsten zijn een enorme macht om de armoede te bestrijden," vertelde François Bourguignon, economist van de Wereldbank, aan de Financial Times.

De groei van het bedrag dat doorgestuurd wordt, is volgens de Wereldbank niet alleen een teken dat de migranten een hoger loon hebben, maar ook dat de banksector het gemakkelijker maakt om geld te transfereren. De landen met de grootste inkomsten uit die transfers zijn India, China, Mexico, Frankrijk en de Filippijnen.

De loonniveau's in de rijke landen liggen volgens de Wereldbank ongeveer vijf keer hoger dan in ontwikkelingslanden. "Migranten zouden dus in theorie kunnen werken aan een relatief hoog inkomen en het geld spenderen aan een lage kost," wordt er opgemerkt. "Maar arme mensen zouden nog gemakkelijker en goekoper toegang moeten kunnen hebben tot die financiële diensten."

Daarom zouden financiële instellingen uit ontwikkelingslanden volgens de Wereldbank de mogelijkheid moeten krijgen om in rijkere landen filialen te openen. Ook wordt er aangestuurd op netwerken van banken en kredietinstellingen. "De grote internationale banken zijn vooral gericht op de transfers van grote bedragen en niet op een service voor migranten," aldus nog de Wereldbank.

Economische problemen gevaarlijk voor politieke leiders


De populariteit van de Amerikaanse president George W. Bush is ook in eigen land tot een absoluut minimum gedaald. Daarin spelen volgens commentator Floyd Norris van de krant The Kansas City Star vooral economische twijfels een rol. Jimmy Carter, vader George Bush en Bill Clinton konden daar eerder al van meespreken.

"Wanneer het vertrouwen in een president onder 40 procent daalt, betekent dat meestal dat de bevolking niet gelooft dat de regering de economische problemen op een goede manier aanpakt," aldus Norris. "Dat betekent niet dat de economie het enige is, want ook Irak en de orkaan Katrina zullen aan het vertrouwen in George W. Bush hebben geknaagd."

Maar ook in het verleden hebben economische problemen volgens hem het vertrouwen in presidenten naar een dieptepunt doen dalen. "De populariteit van Jimmy Carter zakte in februari onder 40 procent toen de Iraanse crisis de olieprijzen de hoogte in deden gaan," stipt hij aan.

"Zijn vraag aan het Amerikaanse Congres om het brandstofverbruik te rantsoeneren was niet van aard om het publiek ervan te overtuigen dat hij een oplossing had voor het probleem," voegt de columnist daar aan toe.

De populariteit van Ronald Reagan zakte nooit onder de 40 procent. In januari 1983 bereikte hij met 41 procent een dieptepunt, maar toen was de economie alweer aan het heropleven en de beurzen kenden ook een bloeiperiode. "De score van Reagan toonde aan dat iedereen geloofde dat de economie zich zou herstellen," benadrukt Norris.

Ook in april 1992 kende de Amerikaanse economie een heropleving. Nochtans zakte de populariteit van vader George Bush toen voor het eerst onder de 40 procent. "Maar de kiezers twijfelden aan zijn inzet voor het economisch herstel en zijn ambtsperiode eindigde voor de tewerkstelling dat herstel bevestigde," aldus de KST-commentator.

Ook Bill Clinton maakte dergelijke ogenblikken mee. "In de zomer 1993 daalde zijn populariteit al onder die magische grens," stipt Norris aan. "De bevolking twijfelde aan zijn plannen voor de gezondheidszorg, wat zich ook weerspiegelde in het Amerikaanse congres, waar zijn partij nochtans een meerderheid bezat."

Clinton slaagde erin om die trend om te keren, maar snel ging dat niet. "Zijn score bleef lager dan 40 procent tot december 1994," zegt Norris. "Eerst hadden de democraten in de tussentijdse verkiezingen een nederlaag geleden. Maar toen veranderde Clinton het geweer van schouder. Hij liet de gezondheidszorg voor wat ze was en legde de prioriteiten bij het terugschroeven van het tekort."

De huidige economische prioriteiten van George W. Bush - de hervorming van de sociale zekerheid - lijkt volgens Norris in het Amerikaanse Congres even dood te zijn als de gezondheidszorg van Bill Clinton. "Voor zijn belastingshervormingen is er al evenmin veel animo."

Toen de populariteit van Carter op een dieptepunt was, kreeg hij ook bij de democraten nog amper 32 procent steun. Op hun dieptepunt behielden vader Bush en Clinton minder dan 60 procent steun bij hun partijgenoten. George W. Bush blijft echter het vertrouwen van 77 procent van de republikeinen genieten. Bij de oppositie is dat echter gezakt tot 11 procent, een absoluut diepterecord.

Dat laatste kan volgens Norris wijzen op een politieke polarisatie van de Verenigde Staten, maar ook aantonen dat Bush zich vasthoudt aan zijn beleidsprincipes. Hij blijft inderdaad achter permanente belastingsverlagingen staan. "Dat zou wel eens niet zo slim kunnen zijn," meent Norris. "Toegevingen kunnen in zo'n geval een president helpen en tegenstanders laten bijdraaien."

Norris zou misschien een voorbeeld kunnen nemen aan Clinton door de prioriteit te leggen bij het verminderen van de tekorten. "Hij zou overeenkomsten kunnen sluiten met de democraten rond de belastingsverlagingen," voegt hij daar aan toe. "Dergelijke koerswijzigingen zouden zijn imago kunnen veranderen, maar houden ook het risico in dat hij met sommige republikeinen zou kunnen botsen. Dat risico lijkt hij voorlopig niet te willen lopen."

CO2-injectie verhoogt olieproductie


In Canada is men er met succes in geslaagd olievelden in te spuiten met koolstofdioxide (CO2). Dat heeft het Amerikaanse ministerie van energie bekend gemaakt. Bij het experiment werd vijf miljoen ton CO2 op die manier weggewerkt, terwijl tegelijkertijd de olieproductie werd opgevoerd. Dit kan volgens de betrokkenen een belangrijke stap zijn in de strijd tegen de opwarming van de aarde.

Indien deze methode wereldwijd zou kunnen worden toegepast, zou volgens de Canadese overheid één derde tot de helft van de CO2-emissies in de atmosfeer tijdens de volgende eeuw verhinderd kunnen worden. Bovendien zou men door het procédé miljarden extra vaten olie kunnen produceren.

Het CO2 werd met pijpleidingen vanuit het bedrijf Great Plains Synfuels in Beulah (North-Dakota), waar het een bijproduct is van de vergassing van steenkool, getransporteerd naar het Weyburn-olieveld in Saskatchewan (Canada). "Dit kan belangrijke gevolgen hebben voor de milieubescherming en een stimulans betekenen voor de Amerikaanse olieproductie," benadrukte de Amerikaanse energie-minister Samuel Bodman.

"Indien het procédé zou toegepast worden in alle olievelden van West-Canada, zouden er miljarden extra vaten olie kunnen geproduceerd worden en zou een milieuvervuiling, vergelijkbaar met de uitstoot van 200 miljoen auto's per jaar, kunnen vermeden worden," voerde Bodman nog aan.

Het inspuiten van de koolstofdioxyde zorgt in het oliereservoir voor een verhoging van de druk, waardoor er meer olie naar de oppervlakte wordt gestuurd. In Weyburn werd op die manier de productie met 10.000 vaten per dag opgedreven. "Het experiment heeft duidelijk aangetoond dat een dergelijk project economisch haalbaar is en een definitieve oplossing betekent voor het CO2-prorbleem," stelde Bodman.

Geschat wordt dat het proces de olieproductie met 60 procent kan opdrijven en het leven van ouder worden olievelden met tientallen jaren kan verlengen. Het experiment zal nu overgedaan worden in een aanpalend veld. Bovendien wil men de efficiëntie van de injecties nog opdrijven en het hele proces verder verfijnen. De ervaringen zullen in een gids worden samengebracht en aan de industrie beschikbaar gesteld.

American Dream in groot gevaar?

Onzekerheid over de toekomst creëert in deze periode een soort van zelfopoffering. Dat is de conclusie van een enquête, waarbij het onderzoeksbureau BIGRearch op zoek ging naar de dingen waar de gemiddelde Amerikaan vandaag mee worstelt. Daaruit blijkt vooral een grote onzekerheid en sommigen beginnen zelfs te twijfelen aan de American Dream.

"Bij de Amerikaanse consumenten groeit het gevoel van onzekerheid," benadrukte Joe Pilotta, woordvoerder van BIGResearch. "Men probeert wanhopig een grip te krijgen op een veelheid van oncontroleerbare gebeurtenissen, gaande van terroristische dreigingen, de oorlog in Irak, natuurrampen, werkloosheid, de stijgende prijzen van producten, energie en intresten en de politieke richting die het land uitgaat."

Concreet stelde de Amerikaanse consument zich volgens BIGResearch vragen hoe hijzelf of landgenoten met een beperkt inkomen er nog verder zouden in kunnen slagen het hoofd boven het water te houden. Gesteld wordt dat de grote orkanen de Amerikaanse economie veel onstabieler hebben gemaakt.

Anderen stellen dat het hen vooral stoort dat voor elke tegenslag - van de economie tot natuurrampen - een politiek schuldige wordt gezocht, afhankelijk van welke partij men zelf lid is. Maar ook merkte men zich de bedenking dat de Verenigde Staten onmogelijk politieagent van de wereld kunnen spelen en tegelijkertijd zijn eigen bevolking laten lijden.

Voor sommigen is de American Dream in groot gevaar. "Jonge gezinnen en ouderen kunnen zich immers geen eigen huis meer veroorloven," stellen ze. "De immobiliën komen steeds meer in handen van de rijken." Daarnaast wordt gesteld dat de Amerikaanse rechters de grondwet proberen te boetseren door hun macht om wetten te veranderen. "Maar dat is helemaal hun taak niet," wordt er daarbij aangevoerd.

Er wordt echter ook gedacht dat het land zich zou moeten gedragen als een land dat in oorlog is en er is ook een duidelijk vrees voor de veiligheid van het land. Men vindt dat het erg gesteld is met de wereld, gaande van terroristische dreigingen tot natuurrampen en epidemieën. Daarbij wordt echter opgemerkt dat de overheid zich in eerste instantie zou moeten ontfermen over de eigen bevolking in plaats van over de wereld.

BIGResearch merkt op dat deze groeiende onzekerheid in deze eindejaarsperiode echter samenhangt met een opvallende paradox van zelfopoffering. "De mensen vertelden dat ze dit jaar minder voor zichzelf zouden uitgeven en meer investeren in geschenken voor familie en vrienden," aldus de onderzoekers. Collega's mogen zich echter ook aan een kleiner pakje verwachten.

Economie in de media


België staat in Europa op kop in ruimtevaartbestedingen in termen van BNP per kop van de bevolking. Dat is woensdag gezegd in het kader van 25 jaar Arianespace in de Senaat in België. In termen BNP per hoofd van de bevolking heeft België Frankrijk voorbijgestoken qua bestedingen in ruimtevaart per kop van bevolking. Daarmee staat België tweede in de wereld. België heeft pas beslist zijn ruimtevaartbestedingen op federaal niveau met twaalf procent op te trekken. De Belgische ruimtevaartinspanning vertaalt zich over de jaren heen onder meer in een participatie van zeven procent van de Belgische industrie in de draagraket Ariane-5, het huidige werkpaard van de Europese ruimtevaart. Arianespace, uitbater van die raket, beklemtoonde dat zestig procent van de huidige in operationele dienst zijnde telecommunicatiesatellieten door een Ariane zijn gelanceerd.

Amusementsconcern Walt Disney heeft in het vierde kwartaal van zijn gebroken boekjaar een nettowinst geboekt van 379 miljoen dollar. Dit is bijna 27 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De daling is vooral te wijten aan mindere prestaties van de filmstudio Miramax, die geen grote kaskrakers uitbracht. De divisie studio entertainment belandde in de verliezen. De omzet van het Disney-concern bedroeg 7,7 miljard dollar. Vorig jaar was dat nog 7,5 miljard dollar. De televisietak boekte de grootste omzetstijging, onder meer door het internationale verkoopsucces van Desperate Housewives.Het aandeel Disney zakte donderdag in de nabeurshandel circa 3 procent.

De Franse bank Société Générale heeft de winst over het derde kwartaal fors zien stijgen dankzij een toename van de omzet. Vooral de divisie bedrijfsinvesteringen presteerde sterk. De nettowinst onder IFRS steeg naar 1,13 miljard euro, tegenover 806 miljoen euro een jaar eerder. Dat was ruim boven de verwachtingen van de markt. Door Dow Jones geraadpleegde analisten rekenden op een winst van 942 miljoen euro. De bank zei dat het derde kwartaal werd gekenmerkt door gunstige economische omstandigheden. De activiteiten in de Verenigde Staten waren sterk, de dollar bleef relatief stabiel en de rente was laag. "De aandelenmarkten waren ’bullish’ terwijl de Europese bedrijven nieuw enthousiasme toonden voor financiële transacties", zei Société Générale in een toelichting op de cijfers. De omzet steeg met 19,6 procent naar 4,88 miljard euro. De operationele kosten stegen met 9,8 procent naar 3,02 miljard euro. Risicovolle kosten bleven relatief laag over het derde kwartaal. Société Générale zei dat het 120 miljoen euro opzij zette voor verloren leningen, tegen 114 miljoen euro in dezelfde periode een jaar geleden.

Het Britse postbedrijf Royal Mail zit met een tekort van 4 miljard pond (6,9 miljard euro) in zijn pensioenfonds. Ondanks een winststijging van 20 procent in het eerste halfjaar zegt Royal Mail geen geld te hebben om het gat te dichten. Royal Mail vreest dat het pensioenfonds, dat 440.000 gepensioneerden telt, meer dan welk bedrijf in Groot-Brittannië dan ook, wel eens het bankroet van het bedrijf kan worden. Het bestuur van Royal Mail probeert van het noodlijdende staatsbedrijf een winstgevende onderneming te maken en heeft inmiddels al 33.000 banen geschrapt. Die operatie gaat niet lukken als dat gat niet wordt gedicht, zo verklaarde bestuursvoorzitter Allan Leighton. "Dit is een erfenis uit het verleden en als we daarvan af zijn, kunnen we verder met een winstgevend bedrijf." Leighton hoopt dat de regering zijn bedrijf uit de brand helpt. Royal Mail, dat elk jaar 500 miljoen pond (733 miljoen euro) aan contanten genereert, liet ook weten 2 miljard pond nodig te hebben om verouderd materieel te vervangen en om in nieuwe technologie te investeren. Drie jaar geleden leed Royal Mail elke dag een verlies van 1 miljoen pond.

De landen rond de Stille Oceaan zijn vrijdag in het Zuid-Koreaanse Pusan aan hun tweedaagse topconferentie begonnen. Het is een economische topconferentie in het kader van de Aziatisch-Pacifische Economische Samenwerking (APEC). Hoofdthema’s zijn het bevorderen van vrijhandel en het bestrijden van vogelgriep. Het Japanse persbureau Kyodo berichtte dat de leiders zich vrijdag vooral op economische zaken storten zoals kwesties rond de Wereldhandelsorganisatie (WTO) en zaterdag de klemtoon leggen op andere zaken zoals de vogelgriep, terrorisme en bestrijding van de gevolgen natuurrampen.Onder de leiders in Pusan zijn de Amerikaanse, Chinese en Russische presidenten, respectievelijk George Bush, Hu Jintao en Vladimir Poetin, en de Japanse premier Junichiro Koizumi. Gastheer president Roo Moo-hyun van Zuid-Korea schotelt de gasten vrijdagavond een Koreaans diner voor met onder meer groenten uit het zuur, de Koreaanse specialiteit kimchi en er wordt Koreaanse paddestoelenwijn geschonken.

De Amerikaanse justitie heeft de Brits-Canadese krantenmagnaat Conrad Black aangeklaagd. Hij wordt ervan verdacht de kas van zijn voormalige uitgeverij te hebben geplunderd om er een luxueuze levensstijl op na te kunnen houden. Black moet zich samen met drie andere bestuursleden voor de rechtbank gaan verantwoorden, zo kondigde aanklager Patrick Fitzgerald donderdag aan. Black stapte in 2003 op als topman van Hollinger International nadat financiële onregelmatigheden aan het licht waren gekomen. Tot het concern behoorden toen nog kranten als Chicago Sun-Times en de Britse Telegraph Group. Het laatstgenoemde onderdeel is vorig jaar verkocht.

Hewlett-Packard ging donderdag 2,5 procent omhoog in de nabeurshandel. De maker van personal computers en printers overtrof de verwachtingen van analisten. Het bedrijf meldde een kwartaalwinst van 416 miljoen dollar, oftewel 14 cent per aandeel met een omzet van 22,9 miljard dollar. Analisten verwachtten een omzet van 22,8 miljard dollar. HP is op weg om het aantal banen met 15.000 te verminderen. Dit jaar is HP het best presterende aandeel in de Dow Jones Industrial Average met een winst van 35 procent.

Thursday, November 17, 2005

Immigranten cruciaal voor stadseconomie

Immigranten en hun ondernemingen zijn heel belangrijk voor de stedelijke economie en zorgen voor tewerkstelling en inkomen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse Harvard Business School. Bovendien zouden ze ook de algemene economische groei van de steden ondersteunen.

"Het beleid heeft decennia lang gezocht naar middelen om de kwakkelende economie van de binnensteden te verbeteren," stipte Harvard-professor Michael Porter aan. "Dikwijls werden immigranten en verpauperde buurten beschouwd als een aderlating voor de economie."

Maar in zijn studie voert Porter aan dat de 5,5 miljoen immigranten in de Amerikaanse binnensteden een centrale catalysator vormen voor economische groei en stedelijke investeringen. "Deze migranten veranderen het wezen van het ondernemerschap in de binnensteden en zorgen voor de economische levendigheid van achtergebleven buurten."

Porter gaf wel toe dat een grote migrantenpopulatie slechts één belangrijke factor is voor de economische bloei van dergelijke buurten. "Ook een sterke leidingsfiguur, een beleid dat ondernemers aantrekt en een goed onderwijssysteem om werknemers te vormen, zijn belangrijk," voerde hij aan.

Ook de aanwezigheid van grote bedrijven en werkgevers zoals transport- en distributiebedrijven, hogescholen en cultuurinfrastructuur vormen volgens Porter belangrijke stimulansen. "Grotere werkgevers verbinden de binnensteden immers met de nationale en globale economie, wat aanleiding geeft tot hogere lonen en een groeiende tewerkstelling,"
meent hij.

Porter stelde vast dat in steden met een grote migrantenbevolking de groei van de tewerkstelling groter was dan in andere regio's. De Amerikaanse binnensteden vertegenwoordigen 8 procent (8,1 miljoen) van de totale Amerikaanse tewerkstelling in de private sector.

In de betrokken binnensteden was bovendien het gemiddelde loon tussen 1995 en 2003 met 1,8 procent gestegen, tegenover een groei van 1,7 procent in de Amerikaanse metropoolsteden.

Slokje whisky voor 500 pond


De Engelse drankengigant Diageo verkoopt tijdens de kerstperiode blended whisky aan het mooie bedrag van 14.000 pond per fles. Daarmee wil het bedrijf de 200ste verjaardag vieren van het merk, dat uitgegroeid is tot de meest verkochte whisky van de wereld. Voor dit unieke aanbod werden een aantal van de beste Schotse whisky's samengebracht.

De gebruikte whisky's zijn allemaal minstens dertig jaar oud en sommige halen zelfs de respectabele leeftijd van zeventig jaar. In totaal worden er van deze verjaardagsreeks amper 200 flessen aangeboden. Eén exemplaar werd onlangs op een veiling in Shanghai verkocht voor een prijs van 14.000 pond. Een tweede exemplaar werd woensdag tijdens een whisky-congres in Londen geopend door Jim Beveridge, de blending-master van Diageo.

Beveridge stelde voor de samenstelling vooral beroep gedaan te hebben op producten van Schotse distillerijen die inmiddels hun deuren hebben gesloten. "Het is een droom van elke whisky-blender om de meest kostbare whisky-voorraden van de wereld te mogen gebruiken," voerde hij aan. Eén slokje van de speciale whisky spoelt meteen 500 pond door.

Wordt helaal een commerciële ruimte?


De privé-industrie moet een grotere rol kunnen spelen in de ruimtevaart. Dat vertelde Michael Griffin, directeur van deAmerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA, tijdens het jaarcongres van de American Astronautical Society. Het internationaal ruimtestation kan daarbij volgens hem een belangrijke rol spelen.

"Het onderzoek van het zonnestelsel kan onmogelijk gebeuren zoals we dat graag zouden hebben, indien de kosten alleen gedragen worden door de Amerikaanse belastingbetaler of de belastingbetalers van landen die met ons willen samenwerken," benadrukte Michael Griffin.

Het International Space Station (ISS) biedt volgens Griffin de mogelijkheid om commerciële ruimteprojecten op te starten, zodat de NASA zijn exploratie-objectieven kan vervullen en er tegelijkertijd een nieuwe industrie en nieuwe jobs kunnen gecreëerd worden. "Wanneer de shuttles in 2010 uit dienst worden genomen, zou het ideaal zijn dat de commerciële industrie het transport van bemanningen en cargo zou overnemen."

Griffin zei ervan overtuigd te zijn dat een dergelijke overeenkomst dankzij het mechanisme van de concurrentie tot een meer kostenefficient project zou leiden dan wanneer de overheid dergelijke projecten moet beheren. Nog dit najaar zou de NASA bedrijven aanspreken voor een dergelijke samenwerking.

Als voorbeeld verwees de NASA-directeur onder meer naar een maanbasis, die door de private sector zou kunnen ontwikkeld worden. Bovendien zou de industrie volgens hem ook actief kunnen zijn op het gebied van de ontwikkeling van communicatie- en navigatie-systemen en het uitbouwen van tankstations in de ruimte, waar ruimtetuigen brandstof zouden kunnen inslaan.

Newmont Indonesië vrijgepleit

Een Indonesische rechtbank heeft een burgerlijke klacht van de Indonesische regering tegen Newmont Minahasa Raya afgewezen. De dochteronderneming van het Amerikaans bedrijf Newmont werd beschuldigd van milieuvervuiling, maar de rechter stelde dat het dossier aan een internationale instantie moet worden voorgelegd.



De beslissing van de rechter heeft echter geen invloed op het strafrechterlijk proces tegen de Amerikaan Richard Ness, de topman vande Indonesische Newmont-dochter. Het betreft dezelfde feiten, een vermeende milieuvervuiling op één van de Newmont-mijnen op het eiland Sulawesi.

De rechter oordeelde echter in het burgerlijk geding onbevoegd te zijn. "Het contract bepaalt dat een dergelijk geschil door een minnelijke schikking moet geregeld worden of moet voorgelegd wordenaan een internationale arbitrage," luidde zijn oordeel. De Indonesische minister van leefmilieu legde eerder dit jaar klacht neer en eiste van Newmont, de grootste goudproducent van de wereld, een schadevergoeding van 133,6 miljoen dollar.

De raadsman van de Indonesische regering zei misschien in beroep te zullen gaan, maar wenste eerst met de betrokken minister overleggen. Het bedrijf reageerde daarentegen tevreden en stelde dat het nu aan de regering was om gesprekken te beginnen over een mogelijke internationale arbitrage.

Een woordvoerder van het bedrijf noemde de uitspraak een zege voor elk bedrijf dat zaken doet met de Indonesische regering. "Het toont aan dat de Indonesische rechtbank de regering aan zijn beloftes en akkoorden houdt," aldus Newmont.

De legale problemen van Newmont in Indonesië worden nauwgezet gevolgd door buitenlandse investeerders, die al argwanend staan ten opzichte van het zwakke gerechterlijk systeem van het land. Ook milieubewegingen volgen het proces op de voet, want zij zouden graag zien dat een overheid voor de eerste keer in de recente geschiedenis een multinationaal mijnbedrijf bestraft.

Indonesië stelt dat Newmont Minahasa Raya de milieuwetgeving heeft overtreden door op Sulawesi miljoenen tonnen vervuilende productengestort te hebben. Omwonenden zouden daardoor allerlei ziektes hebben opgelopen. Het bedrijf stelt dat het politie-onderzoek georchestreerd was en dat er geen bewijzen zijn dat de bewoners ziek zijn geworden.

Indien hij veroordeeld wordt, riskeert Ness een gevangenisstraf van tien jaar. Newmont ging op Sulawesi van start in 1996 en stopte twee jaar geleden met de mijnoperaties, nadat alle goudvoorraden waren uitgeput. De productie werd echter verder gezet tot 31 augustus 2004, toen de mijn definitief werd gesloten.

Starbucks kan eindelijk op Russische markt


De Amerikaanse koffieketen Starbucks heeft in Rusland een rechtzaak gewonnen rond zijn handelsmerk. Dat laat het bedrijf nu eindelijk toe om zich ook op de Russische markt te ontplooien.

Starbucks wou al langer actief worden op de lucratieve Russische markt, maar stelde tot zijn grote verrassing vast dat de Russische advocaat Sergei Zuikov de handelsnaam vorig jaar bij het Russische patentbureau had gedeponeerd. Zuikov wou 600.000 dollar om de rechten aan Starbucks te verkopen.

De rechtbank heeft nu beslist dat Zuikov geen eigendomsrecht heeft op de naam. Meteen is Starbucks vrij om de Russische markt te betreden. Boris Simonov, directeur van het patentbureau, zou dit bevestigd hebben tegenover het zakenmagazine Vedomosti.

Tot op dit ogenblik heeft Starbucks in Rusland alleen de kans gezien een koffieshop te openen in de Amerikaanse ambassade. Inmiddels zouden er echter al gesprekken opgestart zijn met Intersport Russia en Moneks Trading, twee bedrijven die al contacten hebben met buitenlandse retailers en die geïnteresseerd zouden zijn in een joint-venture.

Page Three viert 35ste verjaardag


Vandaag is het precies 35 jaar geleden dat de Britse sensatiekrant The Sun een naakte schoonheid plaatse op zijn pagina drie. Sindsdien is die pagina in de boulevardpers en ver daarbuiten een begrip geworden. De oplage van de krant is nu ook meer dan twee keer hoger dan 35 jaar geleden.

Op 17 november 1970 verscheen het allereerste naaktmodel, Stephanie Rahn, op Page 3 van The Sun. Exact één jaar eerder was de krant begonnen met fotoreportages over modellen, maar dat eerste jaar verschenen de jonge vrouwen steeds in een nat t-shirt. Daar besloot hoofdredacteur Larry Lamb echter verandering in te brengen.

De boulevardkrant worstelde immers met bijzonder slechte verkoopcijfers en hoofdredacteur Lamb besloot met drastische middelen het tij te doen keren. Dat uitgever Rupert Murdoch op dat ogenblik inhet buitenland vertoefde, maakte het voor Lamb iets gemakkelijker om zijn reddingsplan uit te werken.

Volgens het geruchtencircuit zou Murdoch inderdaad woedend zijn geworden, maar toen hij de kentering in de verkoopcijfers zag, was dieslechte luim naar het schijnt even snel over. De oplages van The Sun stegen in één jaar tijd van 1,5 naar 2,1 miljoen exemplaren per dag en Page 3 werd een begrip.

The Sun werd één van de pijlers van het wereldwijde mediarijk vanRupert Murdoch. Herhaaldelijk hebben conservatieve Britse parlementsleden geprobeerd om Page 3 met andere onderwerpen te laten opvullen, maar dat is nooit gelukt. Misschien heeft het er ook mee te maken dat Murdoch altijd de indruk gaf hen gelijk te geven en een einde te maken aan de parade van naaktmodellen.

Maar ondanks alle heisa viert Page 3 vandaag zijn 35ste verjaardag en is die bladzijde nog altijd het belangrijkste verkoopselement van de krant. Wekelijks worden er door modellenbureau's zeventig meisjes aangeboden voor een fotosessie. The Sun kreeg trouwens al vlugnavolging bij The Daily Star, de grootste concurrent van Murdoch's succesblad. Maar op Page 3 van de Star houden de modellen wel hun badpak of bikini aan.

In die 35 jaar hebben ongeveer 9.000 naaktmodellen Page 3 van The Sunopgevrolijkt. Er wordt gewerkt met een groep van een 15-tal modellen, die dagelijks wisselen. Na de aanslag op de Londense metro op 7 juli van dit jaar, verschenen er enkele dagen geen topless-modellen. Op 12 juli was het model er terug, maar wel met de handen voor de borsten.

Vandaag haalt The Sun een oplage van 3,2 miljoen exemplaren per dag. Er is ook nog nauwelijks protest tegen Page 3. "De feministen hebben nu wel wat anders te doen," aldus Peter Webb, socioloog aan de University of Birmingham. "Ze voeren nu acties rond gelijkheid op het werk en pornografie. Dit soort naaktheid shockeert niemand meer."

Sinds januari 2003 wordt The Sun geleid door Rebekah Wade. Alsadjunct-hoofdredacteur heeft ze geruime tijd tegen Page 3 gevochten. Ze vreesde dat het de verkoop van de krant niet ten goede zou komen. Inmiddels is ze wel van mening veranderd. "De meisjes van Page 3 zijn intelligente en levendige jonge vrouwen," heet het nu.

In het teken van de seksuele gelijkheid heeft The Sun geprobeerd om ook een 'Page 7 Fella' aan de lezer verkocht te krijgen. Maar veel succes kregen die mannelijke modellen niet en ze werden dan ook albijzonder vlug weer afgevoerd.

Internet heeft mooie beelden nodig


Mooie prentjes zijn nog altijd belangrijk. Uit een rapport van Harris Interactive bleek immers dat de consument illustraties wil wanneer hij op het internet op zoek is naar een hotel. Meer dan één op de vier ondervraagden vond beelden bijzonder belangrijk.

Aan de consumenten werd gevraagd wat hen - buiten de prijs en de locatie - zou doen besluiten om voor een welbepaald hotel te kiezen. Daarbij bleek dat 28 procent te verwijzen naar illustraties, waarmee deze categorie alle andere ver overtrof.

"We weten dat de prijs en de locatie het belangrijkste element vormen bij de keuze van een vakantieverblijf," aldus het bedrijf in wiens opdracht het onderzoek werd uitgevoerd. "Maar we vroegen ons af welke invloed loyalty-programma's en de hotelnaam zouden hebben. Tot onze grote vaststelling bleken online illustraties een veel grotere rol te spelen."

Bij mensen die geregeld online op zoek gaan hotels - minstens zeven keer per jaar - noemde 37 procent illustraties heel belangrijk. Bij de anderen daalde dit tot 24 procent. Beelden zijn ook belangrijker voor vrouwen (36 procent) dan voor mannen (21 procent), wat ook geldt voor gezinnen met kinderen (35 procent) ten opzichte van kinderloze paren (25 procent).

Dat betekent volgens de onderzoekers dat vele hotels dringend hun online aanwezigheid moeten aanpassen en vooral waakzaam moeten zijn hoe zijn door online reisbureau's op het internet worden voorgesteld. Maar de onderzoekers stellen dat dit wellicht ook opgaat voor andere sectoren.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van VFM Interactive, een aanbieder van rich media-oplossingen voor websites.

Meester-brouwers waren vrouwen


Duizend jaar geleden werden vrouwen in Peru beschouwd als meester-brouwers. Dat blijkt uit onderzoekers die jarenlangopsporingen hebben verricht naar het Wari-rijk, dat de regio bevolkte voor de opkomst van de Inca's.

"De brouwerij, gelegen op een bergtop, werd draaiende gehouden door elite-vrouwen die omwille van hun schoonheid en nobelheid werden uitgekozen," stippen de archeologen aan. "Dat bewijst nog eens dat vrouwen in de oude beschavingen van de Andes een veel crucialere rol speelden dan altijd werd verondersteld."

Ze voegen er aan toe dat dit gegeven zich ook wel eens zou kunnen weerspiegelen in de drankgewoontes van het Andesgebergte, waar vrouwen zich volgens hen even lazarus drinken als mannen.

De oude brouwerij produceerde honderden vaten bier per dag. "Dit speciale bier was van bijzondere kwaliteit," benadrukte onderzoeker Patrick Ryan Williams, curator aan het Field Museum. "Het werd vervaardigd uit een brouwsel van graan en bessen." Water moest van de stad Cerr Baul meer dan 300 meter hoger naar de brouwerij op de top van een 2.700 meter hoge berg gebracht worden.

De brouwerij werd pas vorig jaar ontdekt. Men vond er elegale metalen sjaalpinnen die nergens in de stad waren teruggevonden. "De brouwers waren elite-vrouwen," aldus de onderzoekers. "Het waren geen slaven en het waren ook geen lieden van lage status. Dat maakte het bier wellicht nog specialer."

Hoe de brouwerij aan zijn einde gekomen is, staat niet vast. Wel werd ze in brand gestoken en werd er een grote ceremonie gehouden, wellicht een afscheidsfeest. Daarna zijn de bewoners op een mysterieuze manier verdwenen.

Franse auto's met glaasje op

Ook in Frankrijk wordt streng opgetreden tegen het alcoholgebruik in het verkeer. Maar in de toekomst zal men er mogelijk wel een onderscheid maken tussen de bestuurder en zijn voertuig. Er zijn immers plannen om auto's te laten rijden op biobrandstof die vervaardigd is op basis van druiven.

Met dat experiment hoopt Frankrijk een halt toe te kunnen roepen aan het dalend succes van de Franse wijnen, die geconfronteerd worden met een lagere verkoop, overproductie en een grotere concurrentie vanuit het buitenland.

Frankrijk is de grootste wijnmaker van wereld en produceerde vorigjaar 5,8 miljard liter. Maar om die afzet te blijven garanderen, wil men nu een gedeelte van de oogst gebruiken als basis voor biobrandstof. Daarbij zou de alcohol moeten gedistilleerd worden om in pure vorm aan traditionele brandstoffen toegevoegd te worden.

Het Institut Coopératif du Vin (ICV) zoekt nu naar economische productiemethoden voor het gebruik van druiven als brandstof. Zij leveren immers zeven keer minder alcohol op dan suikerbieten. Frankrijk produceert op dit ogenblik 200.000 ton ethanol per jaar, voornamelijk op basis van suikerbiet of graanproducten. Daarmee staathet land in Europa op de derde plaats, na Spanje en Polen.

Uiteindelijk hoopt men, met behulp van de druivenoogst, aan een productie van 40 miljoen liter alcohol te kunnen komen. Maar gehoopt wordt met betere technieken die productie nog te kunnen opdrijven. Dat zou voor de wijnbouwers volgens het ICV een belangrijk extra inkomenkunnen betekenen. Volgende maand zou een werkgroep worden opgericht om de technische en economische mogelijkheden te onderzoeken.

Economie in de media


De internationale pers heeft in Hollywood aan de Brits-Amerikaanse acteur Anthony Hopkins een ereprijs voor zijn levenswerk toegekend. Hopkins krijgt de Cecil B. DeMille Award tijdens de uitreiking van de Golden Globes op 16 januari in Beverly Hills. Hopkins (67) is vooral beroemd door zijn vertolking van Hannibal Lecter in 'The Silence Of The Lambs', waarvoor hij in 1991 een Oscar won. Hij werd zes keer voor een Golden Globe genomineerd, onder meer voor 'Nixon', 'The Remains Of The Day' en 'Magic'. Hopkins kwam in Wales ter wereld. Hij werd in 1993 geridderd. Hij nam in 2000 de Amerikaanse nationaliteit aan. Eerdere winnaars van de prestigieuze ereprijs, genoemd naar de filmgrootheid Cecil B. DeMille, waren onder andere Al Pacino, Michael Douglas, Barbra Streisand, Sean Connery en Robin Williams.

De tijd dat een mailbox 2 megabyte groot was, is definitief voorbij. De nieuwe e-maildienst Mailnation biedt een mailbox ter grootte van 1000 gigabyte. Dat is vijfhonderd keer zoveel opslagruimte als de 2 gigabyte van Google's Gmail. Bij de nieuwe e-maildienst is het niet nodig om een uitnodiging van iemand te krijgen om er gebruik van te kunnen maken. Daarnaast biedt Mailnation beduidend meer ruimte voor e-mails dan bijvoorbeeld 30gigs.com met een grootte van 30 gigabyte. Attachments hebben een maximale grootte van 10 megabyte. Bij een betaald abonnement van eenmalig 30 dollar wordt dit echter opgeschroefd tot 50 megabyte. Alle e-mails worden gescand op virussen door Norton, Mcafee en Sophos.

Waals minister van Economie Jean-Claude Marcourt is er voorstander van dat het Waals gewest in de toekomst de Grote Prijs Formule 1 in Francorchamps organiseert. Dat zou het Waals gewest minder kosten dan het verbreken van het contract met F1-topman Bernie Ecclestone, zelfs indien de schadeloosstellingen in dat geval tot een minimum zouden worden herleid. Marcourt herhaalde de analyse die minister-president Elio Di Rupo vorige week maakte. Hij kwam terug op het contract dat de vennootschap die instaat voor de promotie van het circuit sinds 2003 bindt met Formula One Management (FOM), dat wordt geleid door Ecclestone.

Iran is zoals gepland begonnen met de conversie van uranium in gas voor de productie van verrijkt uranium. Dat verrijkt uranium kan gebruikt worden voor militaire doelwitten. Dat heeft het Franse persbureau AFP woensdag in diplomatieke kringen vernomen. Volgens de inspecteurs van het Internationaal Atoomagentschap (IAEA) werden de eerste vaten uraniumerts woensdagochtend de conversiefabriek van Ispahan binnengebracht, verklaarde een diplomaat die anoniem wilde blijven. Iran staat op het punt vijftig ton uraniumerts om te zetten zodat het land over een aanzienlijke voorraad yellowcake zal beschikken die desgewenst kan verrijkt worden, aldus diplomatieke kringen eerder op de dag.

Tweeëntwintig procent van de Belgen staat open voor reclame via de gsm-diensten. Dat is een van de conclusies van een onderzoek door reclamegroep BBDO en Proximity. Eén op vijf wil zelfs voor die reclame betalen. Doel van de studie was achterhalen welke plaats het mobieltje inneemt in het leven van jonge gebruikers. Andere opvallende conclusies zijn dat zestig procent van de ondervraagden niet wakker ligt van het privacy-storende aspect van de gsm, meer dan een vijfdede gsm verkiest boven de televisie en 87 procent van de mobiele jongeren de gsm dagelijks gebruikt.

De omzet van platenmaatschappij EMI, de derde grootste ter wereld, is het voorbije semester gestegen tot 1,37 miljard euro. Dat is een stijging met 5,8 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Het is de eerste omzetstijging sinds 2000. EMI België volgt de groeiende trend. Het succes van de nieuwste albums van Coldplay, Gorillaz en the Rolling Stones, en de stijging van de verkoop van muziek via het internet hebben bijgedragen tot de stijgende omzet. Het marktaandeel van EMI steeg van 12,5 procent naar 13,1 procent. EMI heeft onder meer ook Kate Bush, Robbie Williams, Norah Jones, Kylie Minogue, Tina Turner, Paul Mc Cartney, Depeche Mode, Phil Collins, Radiohead, the Beastie Boys en the Chemical Brothers onder contract. De digitale sector heeft duidelijk bijgedragen tot het succes van EMI, met een stijging van 142,4 procent tot 65,2 miljoen euro. De digitale verkoop maakt nu voor 4,9 procent deel uit van de totale omzet van de groep, tegenover 2,1 procent vorig jaar.

Euro Disney, het grootste pretpark van Europa, heeft het boekjaar 2004-2005 dat eind september afliep afgesloten met een verlies van 94,9 miljoen euro. Dat is veel minder dan de 145 miljoen euro verlies dat vorig boekjaar werd geleden. Dankzij de lagere leninglast verbeterde het resultaat. De omzet steeg op zijn beurt met 2,7 procent tot 1,076 miljard euro. Het aantal bezoekers kwam uit op 12,3 miljoen, iets minder dan de 12,4 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Wel waren er voor het eerst sinds 2002 meer hotelgasten. De groep beklemtoonde woensdag dat ze verder werkt aan het herstel van de rendabiliteit. Volgens topman Karl Holz moet vooral op de personeelskosten bespaard worden. Ontslagen zijn niet gepland, maar wel meer flexibiliteit en efficiëntie vanwege het personeel. Het afgelopen boekjaar stond in het teken van een herschikking van de schulden (2,7 miljard euro), nodig voor het overleven van het bedrijf. Door die herfinanciering van de schulden, daalden de afbetalingskosten.

Het aantal inschrijvingen van nieuwe wagens in Europa is in oktober met 2,6 procent gedaald tegenover oktober vorig jaar, tot 1,16 miljoen. Vooral de Britse, Franse en Spaanse markt waren zwak, met dalingen van om en bij de 10 procent. In België daalde het aantal auto-inschrijvingen met 5,5 procent. Dat maakte de ACEA, de vereniging van Europese autoconstructeurs, bekend. Binnen de vijftien EU-lidstaten kende de autoverkoop met 1,07 miljoen stuks de zwakste oktobermaand sinds 1996. Volgens de ACEA wijzen de inschrijvingscijfers op een nog steeds onzekere markt. Als verklaring voor het dalend aantal inschrijvingen wijst ze naar de zwakke economie en berichten over herstructureringen. Over de eerste tien maanden van dit jaar lag de autoverkoop slechts 0,3 procent lager dan vorig jaar, met in totaal 12,97 miljoen nieuwe wagens die werden ingeschreven. De groep Volkswagen blijft veruit de grootste in Europa, met een marktaandeel van 21 procent. De grootste verliezers waren de Franse en Amerikaanse merken. Zo verloor Renault bijvoorbeeld 11,5 procent en General Motors 6,1 procent.

Dinsdag is in Tunis een akkoord gesloten over het beheer van het internet. De onderhandelaars op de internationale top over de informatiemaatschappij (SMSI) vermeden zo een breuk tussen de VS, afkerig van internationale controle op het internet, en de rest van de wereld. Volgens diplomaten kwam een werkgroep, enkele uren voor de opening van de top, tot een akkoord over de belangrijkste punten die de middelen beschrijven om het internet te controleren. De huidige controle over het web is in handen van een Amerikaans privébedrijf, de Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (Icann), die domeinnamen toekent. Die organisatie staat onder de leiding van de Amerikaanse regering, die het voogdijschap weigert te delen. Het akkoord voorziet in een internationaal forum, dat zaken die gerelateerd zijn aan het internet (zoals spam, virussen en internetcriminaliteit) zal bespreken, zonder daarbij te raken aan de functie van Icann.

De Europese superraket Ariane-5 ECA is donderdag vanuit Frans Guyana gelanceerd. De raket zal twee telecommunicatiesatellieten in een baan om de Aarde brengen. Dit type Europese raket kan tien ton aan lading mee in de ruimte nemen. De eerste lancering mislukte eind 2002. Technische problemen zorgden ervoor dat de sinds juni geplande nieuwe pogingen donderdag pas daadwerkelijk leidden tot de lancering van de Ariana 5-ECA. De satellieten die de Ariane in omloop brengt, zijn van een Amerikaanse en van een Indonesische ondermeming.

De Amerikaanse federale recherche FBI heeft een lijst van gestolen schilderijen en andere kunstwerken op het internet gepubliceerd. Het gaat om de tien belangrijkste, nog niet opgeloste kunstroven, meldden Amerikaanse media woensdag. Met het overzicht hoopt de FBI op informatie om de diefstallen te kunnen oplossen. De lijst bevat werken van onder anderen Vincent van Gogh, Leonardo da Vinci en Edvard Munch, wiens De Schreeuw vorig jaar is gestolen. Ook duizenden verdwenenkunstobjecten uit Irak komen in het overzicht voor. De FBI schat de totale waarde van de gedocumenteerde buit op ruim 500 miljoen euro. De FBI zette een speciaal kunstteam op in verband met de plunderingen van Iraakse musea in de woelige periode van de Amerikaanse invasie. Sinds de oprichting een jaar geleden kon de eenheid ruim honderd objecten met een gezamenlijke waarde van bijna 35 miljoen euro achterhalen.

Het Europees Parlement gaat heroverwegen of het wel op twee plaatsen moet blijven vergaderen. Daartoe is woensdag besloten als onderdeel van een plan om energie te besparen. Het Europarlement is nu het enige reizende parlement ter wereld. Het vergadert beurtelings in Brussel en de Franse stad Straatsburg. De maandelijkse verhuizing kost 200 miljoen euro per jaar, veel reistijd en nogal wat milieuvervuiling. Het schrappen van de verhuizing is echter lastig. De twee vergaderplaatsen zijn vastgelegd in het Verdrag van Amsterdam in 1997 en de ontwerpgrondwet voor de Europese Unie. Het parlement kan dit niet veranderen zonder instemming van Frankrijk en alle andere EU-landen. Het is wel de eerste keer dat het europarlement besluit om over de dubbele vergaderplek te denken. In april was er nog een meerderheid voor behoud.

China gaat opnieuw meten hoe lang de Grote Muur is. De lengte die nu nog wordt aangehouden, 7300 kilometer, is waarschijnlijk niet erg accuraat, meldde het Chinese Grote Muur Instituut woensdag. Nieuwere meetmethodes vanuit de lucht moeten meer duidelijheid geven. Het immense bouwwerk, opgericht als verdediging tegen binnenvallende nomaden, kreeg zijn huidige vorm tijdens de Ming-Dynastie (1368-1644). Het begint ten oosten van de hoofdstad Peking en loopt tot de autonome regio Xinjiang in het uiterste westen van China.

Wederom heeft Porsche een recordwinst behaald. In het eind juli afgesloten boekjaar 2004/2005 heeft de Duitse sportwagenproducent een nettowinst geboekt van 779 miljoen euro, 12,9 procent meer dan in het vorgaande boekjaar. Porsche maakte zijn winstcijfer woensdag bekend. In september had de onderneming al laten weten dat de omzet met 6,8procent is toegenomen tot 6,56 miljard euro. De verkoop groeide met 15 procent tot bijna 88.400 wagens. Porsche verhoogt zijn dividenduitkering met 1 euro per aandeel.

Duizenden Italianen hebben woensdag in het Noord-Italiaanse Bussoleno geprotesteerd tegen plannen voor een tunnel die nodig is voor het traject van een hogesnelheidstrein tussen Lyon en Turijn. Bussoleno en het omliggende gebied van de Susa Vallei, ongeveer vijftig kilometer ten westen van Turijn, zijn de afgelopen maanden herhaaldelijk het toneel geweest van protesten. In Turijn worden van 10 tot 26 februari de Olympische Winterspelen 2006 gehouden. In het bij Bussoleno gelegenBardonecchia is een Olympisch dorp gepland. De overgrote meerderheid van de bewoners van de vallei, die gelegen is tussen Turijn en de Franse grens, zijn tegen het plan voor de hogesnelheidstrein. Eerder deze maand werd op een autoweg in het gebied een bom gevonden. Leiders van de protestbeweging veroordelen het gebruik van geweld.

Wednesday, November 16, 2005

Trinidad leeft op wolken


De Caraïbische staat Trinidad & Tobago leeft in een euforie. Het land heeft zich immers onder de beruchte coach Leo Beenhakker ten koste van Bahrein geplaatst voor het wereldkampioenschap voetbal volgende zomer in Duitsland. Ook economisch leeft het land op wolken, maar analisten waarschuwen voor een terugslag.

De Centrale Bank van Trinidad & Tobago heeft zich bijzonder positief uitgelaten over de economische evolutie van het land. "Volgens bankgouverneur Ewart Williams blijven de groeivooruitzichten bijzonder goed," schrijft de plaatselijke krant Newsday. "Bovendien voorspelde hij dat de werkloosheid volgend jaar onder de acht procent zouden terugvallen."

Er is wel een vrees voor inflatie, maar Williams benadrukte dat de Centrale Bank alles zou doen om dat probleem onder controle te houden. "De gouverneur voegde er aan toe dat het grote aantal infrastructuurwerken door de staat evenmin van aard zouden zijn om de economie van het land te oververhitten," aldus nog Newsday.

De krant maant echter tot voorzichtigheid. "Volgens de gouverneur zal het bruto binnenlands product dit jaar met 6,2 procent groeien en tegen eind volgend jaar is een stijging met 10 procent voorzien," stipt Newsday aan. "Die groei zou voornamelijk komen van grote constructiewerken en de start van de werken aan het spoorwegnet."

Dit betekent volgens Newsday echter dat de economische groei van het land nog altijd hoofdzakelijk afhankelijk blijft van de inkomsten van olie- en gasproductie. "Dan kan men moeilijk stellen dat de economie in goede gezondheid verkeert," voert de krant aan. "De openbare werken zullen niet bijdragen tot een duurzame economische groei en het dalen van de werkloosheid. Ooit zal de bouwgolf weer stilvallen en daarmee ook de tewerkstelling, die alleen maar tijdelijk is."

Moeder Aarde persoonlijkheid van het jaar?


Moeder Aarde loopt grote kans om verkozen te worden tot 'Persoonlijkheid van het Jaar'. Dat meent het persbureau Reuters. De wereldbol is immers door de tsunami, orkanen en aardbevingen dit jaar zo in het nieuws te komen, dat vele analisten menen dat de Moeder Aarde dit jaar met de titel zal gaan lopen.

De laureaat wordt pas op 18 december bekend gemaakt op de website van het magazine Time en een dag later in het nieuwe nummer van het weekblad. Maar ondertussen doet al een officieuze lijst van genomineerden de ronde.

Er wordt ook geen officiële shortlist gemaakt en de juryleden bepalen onder elkaar aan wie de prijs zal toegekend worden. "De naam van de overwinnaar blijft tot op 18 december geheim, maar het is al geruime tijd de gewoonte dat vooraf druk gespeculeerd wordt over de uitslag."

Reuters stipt aan dat Moeder Aarde de voorbije twaalf maand niet uit het nieuws is weggeweest. "Er waren de tsunumi, orkanen en andere natuurrampen, maar ook de problemen rond de olieprijzen en het leefmilieu," voerde het NBC-nieuwsanker Brian Williams aan.

Andere gegadigden zijn de Amerikaanse luitenant-generaal Russel Honore, militair commandant van de heropbouw na de orkaan Katrina; Al-Qaeda-voorman Abu Musab al Zarqawi; de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken Condoleezza Rice; Microsoft-oprichter Bill Gates; paus Benedictus XVI en Potter-auteur J.K. Rowling.

De jaarlijkse verkiezing begon met een pijnlijke vergetelheid. In 1927 vergat Time immers om Charles Lindbergh op zijn frontpagina te zetten na diens historische solovlucht over de Atlantische Oceaan. Dat werd op het einde van het jaar opgevangen door hem tot man van het jaar te kronen.

Sommige laureaten hebben ook niet echt veel enthousiasme opgewekt bij de lezers. Zo vermeldt de erelijst onder meer ook Adolf Hitler (1938), Jozef Stalin (1939) en de Ayatollah Khomeini (1979).

Het zou niet de eerste keer dat er geen menselijk persoon als persoonlijkheid van het jaar wordt verkozen. In 2003 ging de eer naar de 'American Soldier', in 1988 naar 'the Endangered Earth' en in 1966 naar 'The 25 and Under Generation'. Vorig jaar werd de Amerikaanse president George W. Bush tot persoonlijkheid van het jaar verkozen.

Kranten moeten niet wanhopen

Tijdens een internationale vergadering van krantenuitgevers vorige week in Madrid werd gewaarschuwd dat de kranten zonder online activiteiten geen toekomst meer hebben. Maar dat wil niet zeggen dat het met de krantenwereld niet goed gaat. De online edities van de Amerikaanse kranten zagen hun lezersaantal de voorbije maand immers met elf procent stijgen.

De websites van Amerikaanse kranten kregen volgens een rapport van Nielsen/Netratings de voorbije maanden 39,3 unieke bezoekers. Dat betekent dat op dit ogenblik een kwart van de Amerikaanse internetbevolking de website van een krant bezoekt.



De meest populaire website is The New York Times (nytimes.com) met 11,4 unieke bezoekers, gevolgd door USA Today (usatoday.com), The Washington Post (washingtonpost.com) en The Los Angeles Times (latimes.com). "De groei met 11 procent tegenover oktober 2004 is een duidelijke bevestiging dat de toekomst van de krantenindustrie steeds meer online zal liggen," aldus het persbureau AFP.

Men mag nochtans niet vergeten dat 71 procent van de Amerikaanse lezers zijn krant nog altijd het liefst in gedrukte vorm leest. "Maar rooskleurig ziet de toekomst van het gedrukte krantenmedium er niet uit," aldus nog AFP. "Volgens het Audit Bureau of Circulations zijn de Amerikaanse krantenoplages van april tot september met 2,6 procent gedaald. Dat betekent dat 1,2 miljoen lezers de krant naast zich hebben neergelegd."

Wordt Amerika een zittenblijver?


De Verenigde Staten hebben altijd prat gegaan op hun onderwijs, maar ook op dat vlak begint het land het moeilijk te krijgen. In de toekomst zal een steeds kleiner percentage van de bevolking een diploma van middelbaar of hoger onderwijs behalen en dat dreigt zich te zullen wreken op de economische ontwikkeling en rijkdom van het land.

In 1940 had een kwart van de Amerikanen minstens een diploma middelbaar onderwijs. Vandaag is dat 85 procent. Bovendien is 28 procent van de Amerikanen in het bezit van een universitair diploma, vijf keer meer dan 65 jaar geleden. Daarmee is de bevolking van de Verenigde Staten de meest geschoolde van de wereld, maar er dreigen wolken aan de hemel.

Dat heeft volgens Business Week te maken met demografische evoluties. Die zouden er kunnen toe leiden dat de groei van het aantal geschoolden niet alleen afneemt, maar dat er ook een echte daling zou kunnen optreden. Dat blijkt uit een rapport van het National Center for Public Policy & Higher Education (NCHE) uit Californië.

Die evolutie wordt volgens het magazine vooral veroorzaakt door het pensioen van de hoog-opgeleide baby-boomers. Die worden vervangen door steeds groeiende aantal jonge Latino- en African-Americans, waarvan er veel minder een diploma blijken te hebben. "Door die lagere scholingsgraad zullen zijn wellicht ook een lager loon krijgen," stipt Business Week aan.

"Daardoor zouden de Amerikaanse levensstandaard kunnen dalen, tenzij er tijdig ingegrepen wordt." Het gemiddelde inkomen zou in de Verenigde Staten daardoor tegen 2020 met 2 procent dalen. Tussen 1980 en 2000 ging het gemiddelde loon van de Amerikaanse werknemer met 40 procent omhoog.

Niet iedereen is echter zo pessimistisch. Margaret Spelling, minister van onderwijs, verwijst daarbij naar de onderwijshervorming van president Bush ('No Child Left Behind Act'). Die heeft de bedoeling om de scholingsgraad bij de minderheden te verbeteren," benadrukt de minister.

Maar het NCHE stelt dat het niveau in het middelbaar onderwijs voor wiskunde en taalonderricht in verschillende Aziatische en Europese landen hoger ligt dan in de Verenigde Staten. "Nu volgen ook China en India," aldus het rapport.

"Hun niveau zal over tien jaar even hoog liggen dan in Amerika en Europa," waarschuwt het NCHE. "Maar door hun grotere aantallen, zullen er ook meer geschoolde krachten op de markt komen. Daardoor zullen vele westerse jobs wellicht naar die landen verhuizen. Deze trends zullen een enorme invloed hebben op de Amerikaanse economie."

De NCHE-projecties steunen op de groeiende diversiteit van de Amerikaanse bevolking. In 1980 bestond de Amerikaanse arbeidsbevolking nog voor 82 procent uit blanken. In 2020 zal hun aandeel echter gedaald zijn tot 63 procent. Tijdens diezelfde periode zal het marktaandeel van de minderheden verdubbelen tot 37 procent. Bij de Latina-bevolking zou dat zelfs nagenoeg verdrievoudigen tot 17 procent.

Het probleem bestaat er volgens de NCHE dat Latino- en African-Americans veel minder geneigd zijn om een diploma te halen dan hun blanke collega's. "Wanneer die trend zich doorzet, zal het aantal volwassenen zonder middelbaar diploma over vijftien jaar van 7 miljoen opgelopen zijn tot 31 miljoen. Het aandeel van de universitairs op de Amerikaanse arbeidsmarkt zou met één procent dalen tot 25,5 procent.

Uit onderzoek van het National Assessment of Educational Progress (NAEP) blijkt dat 39 procent van de blanke 15-jarigen de taal goed beheersen, terwijl dat bij de Latino-schoolbevolking 15 procent bedraagt en bij de Afrikaanse Amerikanen slechts 12 procent. Op die manier zullen volgens analisten de doelstellingen van George W. Bush nooit gerealiseerd worden.

Daarbij wordt gewezen naar Texas, de thuisstaat van president Bush. De Latino bevolking kent er een explosieve groei, maar omdat studenten uit minderheden sneller geneigd zijn vroegtijdig hun opleiding te onderbreken, is Texas nu de Amerikaanse staat waar het laagste aantal volwassenen een diploma middelbaar onderwijs heeft. Op vijftien jaar tijd is de staat op dat vlak van de 39ste naar de 50ste plaats gezakt. Eenzelfde trend valt op te merken op het gebied van universitairen, waar Texas van de 23ste naar de 35ste plaats is gezakt.

De Texaanse demograaf Steve H. Murdock heeft berekend dat in 2040 tachtig procent van de schoolbevolking uit het openbaar onderwijs uit minderheidsgroepen zal bestaan. Vijf jaar geleden was dat 57 procent. Indien dat proces zich verder doorzet, zal het gemiddelde inkomen in Texas in 2040 met 6.500 dollar gedaald zijn in koopkracht. "Dat zal de
armoede, criminaliteit en andere sociale problemen doen toenemen," voert hij aan.

Steeds minder Amerikaanse studenten slagen in hun studies zonder herkansingen te moeten doen. In 1980 slaagde 75 procent van de eerste keer, maar dat is nu gedaald tot 68 procent. Studenten uit minderheden hebben het nog veel moeilijker, want de herzieningen in het onderwijssysteem leggen veel meer de nadruk op studieleningen en prestatieboni in plaats van op studiebeurzen. Slechts tien procent van studenten uit de lagere klasse halen een universitair diploma,
tegenover 81 procent uit de hoogste klasse.

Er moeten volgens analisten dan ook betere leraars gestuurd worden naar armere scholen en de verschillende staten moeten inspanningen leveren om het schoolverlaten af te remmen. Bovendien sturen zij aan op een betere studiefinanciering.

Scoort Amerika met lange vluchten?


American Airlines, de grootste luchtvaartmaatschappij van de wereld, begint vandaag met een rechtstreekse verbinding tussen Chicago en New Delhi. Het wordt meteen de langste non-stop verbinding die de 75 jaar oude maatschappij ooit heeft opgezet, maar de realisatie van dergelijke ondernemingen verloopt niet zonder hindernissen.

Een Boeing 777 zal er zestien uur over doen om vanuit de luchthaven O'Hare in Chicago naar New Delhi te vliegen. "Maar American Airlines heeft ondervonden dat het heel wat moeilijker is om een dergelijke trip te organiseren dan een een vlucht tussen New York en Los Angeles," schrijft Barbara De Lollis in USA Today.

De krant merkt op dat grote Amerikaanse vliegtuigmaatschappijen zich steeds meer willen richten op lange internationale verbindingen. "Ze willen inspelen op groeiende markten als China en India en tegelijkertijd de scherpere concurrentie op de thuismarkt ontlopen," merkt De Lollis op.

Lange, non-stop vluchten kennen volgens De Lollis een grotere groei dan elk ander segment van de burgerluchtvaart. "Deze maand werden er dagelijks 21 vluchten gepland van minstens vijftien uur," benadrukt ze. "Bij de meeste daarvan is een Amerikaanse luchthaven betrokken." Voor American Airlines was India de grootste prioriteit, maar het invullen van de behoeften van de Indische klanten bleek volgens USA Today een enorme uitdaging.

Daarbij moest onder meer aandacht besteed worden aan het menu dat tijdens de vlucht aangeboden wordt. Hindoes eten namelijk geen rundsvlees, terwijl bij moslims varkensvlees verboden is. Daarom werd gekozen voor een noord-Indische keuken, waarbij geen van beide vleessoorten is gebruikt. Ook werd gekozen voor een groter vegetarisch aanbod.

American Airlines rekent vooral op zakenreizigers voor de duurdere zetels en een grotendeels etnisch Indische bezetting voor de andere klasses. "Amerikaanse bedrijven die actief zijn in India, zijn op dat vlak een vragende partij," aldus de maatschappij.

De vluchtroutes vormden een volgend probleem. Door de windstromen moet American Airlines, om benzine te sparen, van februari tot oktober over de noordpool te vliegen. Van november tot januari loopt het traject over Noord-Europa en West-Rusland, maar Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hadden geen toelating om over Rusland te vliegen. Om die toelating toch te verkrijgen, waren er gesprekken op regeringsvlak nodig.

Ook de vakbonden hadden hun zegje te doen. Amerikaanse piloten mochten maximaal 18 uur in het getouw zijn, niet voldoende om te dienst tussen Chicago en Delhi te garanderen. Daarom moest dat uitgebreid worden tot 20 uur, waarbij de vlucht twee pilotenteams aan boord heeft. Halverwege wordt van ploeg gewisseld.

Op dit ogenblik vliegen twee Amerikaanse maatschappijen op India. Continental startte op 1 november met een rechtstreekse vlucht vanuit Newark (New Jersey). Verbindingen tussen de Verenigde Staten en India, goed voor 2 miljoen passagiers per jaar, werden tot nu toe grotendeels door Europese en Aziatische maatschappijen aangeboden.

Vorig jaar vervoerden de Amerikaanse maatschappijen Delta en Northwest amper 14 procent van de passagiers tussen Amerika en India, terwijl Air India en Lufthansa een marktaandeel van 36 procent hadden. "Vijay Bathija, analist bij Sabre Airline Solutions, verwacht echter dat Amerikaanse maatschappijen hun marktaandeel zullen verhogen," stipt De Lollis aan.

Voor passagiers betekenen deze vluchten dat ze door het schrappen van tussenstops op hun reis tussen Amerika en India drie tot vier uur tijd kunnen besparen. Anderen twijfelen echter aan het succes van het aanbod. "Toeristen zouden wel eens niet geïnteresseerd zijn om 16 uur lang in economy-class te moeten zitten," wordt er aangevoerd. Er wordt aan toegevoegd dat de Amerikaanse internationale service meestal niet kan tippen aan de Europese of Aziatische concurrentie.

Winstbejag sport bedreiging voor verslaggeving?


Sportorganisaties belemmeren tijdens evenementen onnodig het werk van persfotografen. Daarmee reageert op de World Association of Newspapers (WAN) op de wereldvoetbalbond Fifa, die het gebruik van digitale foto's wil beperken. De WAN stelt dat het winstbejag van de sportorganisaties een bedreiging vormen voor de verslaggeving van belangrijke gebeurtenissen.

De Fifa heeft beslist dat tijdens het wereldkampioenschap, volgende zomer in Duitsland, digitale foto's pas een uur na het eindsignaal van de wedstrijden mogen gepubliceerd worden. "Dit zou betekenen dat websites van kranten en andere online publicaties geen foto's zullen kunnen publiceren tijdens of onmiddellijk na de wedstrijd, wanneer de belangstelling nochtans het grootst is," aldus de WAN.



Doorgestuurde foto's zouden na het begin van de wedstrijden drie uur lang moeten ingehouden worden. Tevens verbiedt de Fifa dat de foto's bewerkt zouden worden, waardoor bijvoorbeeld ook geen tekst op de foto's, een gewone krantenpraktijk, zal mogen geplaatst worden.

De WAN merkt op dat de Fifa niet alleen is met deze hinderende maatregelen. "Ook andere organisaties hebben dergelijke regels ingevoerd, zogezegd om hun commerciële rechten te beschermen," merkt de krantenorganisatie op. "Uit winstbejag bedreigen zij het recht van de kranten om hun lezers te informeren en beperken ze de verslaggeving van belangrijke evenementen."

De WAN heeft de sportorganisaties opgeroepen om dergelijke enge beperkingen te herroepen. Aan de kranten wordt ook gevraagd om zich ernstig te beraden vooraleer met dergelijke voorwaarden voor accreditaties in te stemmen.

Clinton kan de wereld veranderen


De gewezen Amerikaanse president Bill Clinton is de meest invloedrijke man van de wereld. Dat is de mening van het magazine Esquire. Gesteld wordt dat Clinton de meest krachtige figuur is die de wereld kan helpen veranderen.

Daarbij wordt gesteld dat Clinton na het einde van zijn Amerikaans mandaat in 2000 talloze dingen heeft verwezenlijkt, ondanks het feit dat hij geen electorale macht meer heeft. Esquire beschouwt de voorbije jaren zelfs als een derde ambtstermijn van de democratische president.

Daarbij wordt gewezen op initiatieven van Clinton in de bestrijding van Aids, armoede, klimaatverandering en de tsunami van vorig jaar. Esquire-chef David Stranger voerde daarbij aan dat Clinton voorbestemd was om een soort president van de wereld te geworden of tenminste een president van de niet-gouvernementele organisaties van de wereld.

Maar er wordt aan toegevoegd dat dit globale leiderschap meteen ook inhoudt dat Clinton zijn leidende rol in de Amerikaanse democratische partij of de steun aan de politieke carrière van zijn vrouw Hillary Clinton, die beschouwt wordt als een belangrijke kandidaat voor de presidentsverkiezingen van 2008, zal moeten opgeven.

Prodi wil Via Francigena verder uitbouwen


De Italiaanse oppositieleider Romano Prodi wil de middeleeuwse bedevaartroute van Canterbury naar Rome nieuw leven inblazen. Daarbij wordt gedacht aan pelgrims die zich te voet, met de fiets of het paard verplaatsen. Insiders stellen dat Prodi daarmee wel eens bij de verkiezingen goed zou kunnen scoren bij de katholieke Italiaanse kiezers.

Prodi heeft van zijn plannen gewag gemaakt in een interview met de journalist Bruno Vespa voor het boek 'Winners and Losers' over politici. De gewezen voorzitter van de Europese Commissie benadrukte dat hij de grote pelgrimroutes opnieuw zou willen uitbouwen.


De Via Francigena van Canterbury naar Rome dateert van de tiende eeuw. De tocht van in totaal 1.944 kilometer werd opgericht ter ere van Sigeric, de aartsbisschop van Canterbury. De tocht van Sigeric verliep langs Reims, Besançon, Lausanne, Aosta en Siena. Sigeric heeft zijn reis ook in geschriften beschreven.

De bedevaart naar het Spaanse Santiago de Compostello trekt elk jaar honderdduizenden pelgrims en toeristen. Maar sinds de Via Francigena in 1994 door de Raad van Europa als een culturele route werd erkend, begint ook daar de interesse te stijgen.

Volgend jaar hebben in Italië verkiezingen plaats. Romano Prodi is de grote tegenstander van huidig premier Silvio Berlusconi. Een goede score bij de talrijke katholieke kiezers is dan ook altijd handig meegenomen.

China betaalt beter dan India

Geschoolde werknemers verdienen in het communistische China meer dan in India, de oudste democratie van de wereld. Dat blijkt uit een onderzoek van het hr-bureau Mercer. Chinese project-managers krijgen zelfs dubbel zoveel wedde als hun Indische collega's.

Ook software-technici, verkopers, financiële analisten en fabrieksarbeiders krijgen in China hogere vergoedingen dan in India. Anderzijds komt Mercer wel tot de vaststelling dat het gemiddelde loon in India sneller aan het stijgen. "Die trend zou nog kunnen versterkt worden indien de vraag naar geschoolde krachten er groter wordt dan het aanbod," voegt het bureau er aan toe.

Het loonverschil is één van de factoren die multinationale bedrijven doet kiezen waar ze hun activiteiten zullen uitbouwen. Heelwat Amerikaanse en Europese bedrijven hebben hun bedrijven naar India overgebracht omdat daar het minste moet betaald worden voor geschoolde arbeidskrachten. Anderzijds willen veel bedrijven - vooral in de financiële sector - aanwezig zijn op de Chinese markt.

In China krijgt een project-manager gemiddeld 12.173 Britse pond per jaar, een software-technicus 6.998 pond, een accountant 4.677 pond, een verkoper 2.649 pond en een fabrieksarbeider 1.214 pond. In India is dat voor een project-manager 5.220 pond, een software-technicus 5.344 pond, een accountant 2.956 pond, een verkoper 2.464 pond en een
fabrieksarbeiders 964 pond.

In India steeg het gemiddelde loon sinds de eeuwwisseling echter met 11,5 procent per jaar. In China bleef dit beperkt tot 7,5 procent per jaar.

Europa moet geen Russische kernenergie

Zolang de veiligheid van de Russische kernenergie niet wordt opgedreven, zal de Europese Unie geen kernenergie uit Rusland
invoeren. Dat heeft Jean-Claude, woordvoerder van de Europese Commissie, op een energiecongres in Helsinki benadrukt.


Schwartz stelde daarbij volgens het Finse persbureau SST dat Rusland zijn gevaarlijke kernreactoren moet sluiten vooraleer er op dat vlak aan een samenwerking kan worden gedacht. Hij voegde daar aan toe de Europese energie op dit ogenblik voor twee procent afhankelijk is van Russische aanvoer, maar hij zag daarin tot 2020 zeker geen verhoging.

Inmiddels heeft Rusland buurland Oekraiene ervan beschuldigd nucleair afval op te slaan aan de gemeenschappelijke grenzen. "De Oekraiense president Yushchenko heeft geheime beloftes gedaan aan verscheidene westers staten om hun kernafval op te slaan," merkt de Russische krant Pravda op. "Maar hij heeft geen geld genoeg om installaties te bouwen
die daarvoor geschikt zouden zijn."

Daarom werd er volgens de krant voor gekozen om het radioactieve afval op te slaan in de verlaten mijnen van Donetsk en Lugansk, op de grens met Rusland. "Die liggen in de nabijheid van bevolkte buurten, maar zijn niet geschikt om dergelijke gevaarlijke stoffen op te slaan," aldus de Pravda.

Dat zou volgens de krant kunnen leiden tot een nieuw Chernobyl. "Nucleair stof zou daarbij over zes Russische regio's verspreid kunnen worden," wordt er aan toegevoegd. "Maar ook dat lijkt Europa weinig te deren." De krant stelt verder dat Oekraiene bovendien ook nog talrijke sites heeft met gevaarlijke chemische stoffen, wat tot ziektes geleid zou hebben bij belangrijke gedeelten van de bevolking.