Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, November 19, 2005

Search Engine Marketing is kostenefficiënt


Search Engine Marketing (SEM) is een onmisbaar onderdeel voor iedere interactieve marketinginspanning. Dat blijkt uit het rapport 'Search Engine Marketing. Het is volgens het rapport voor bedrijven een zeer kostenefficiënte manier om aanwezig te zijn op de plaatsen waar potentiële klanten hen zoeken.

"Wie de moderne consument wil bereiken, moet zijn bedrijf of product dus ook positioneren op internet," stipt het rapport aan. "Een zoekopdracht in een zoekmachine levert vaak zoveel zoekresultaten op dat het van belang is om zo hoog mogelijk op de ranglijst van zoekresultaten te staan, zodat potentiële klanten de website aandoen in hun zoektocht."

Om de klant beter te bereiken doen vele systemen beroep op Search Engine Optimization (SEO), een techniek waardoor de verschillende zoekmachines een website hoog rangschikken in hun natuurlijke resultaten. Dit gebeurt op basis van uiteenlopende parameters, zoals de programmeercode van de website, de inhoud en indeling van de webpagina's en het aantal andere websites dat naar de website linkt.

"Het beste moment om SEO toe te passen is bij de bouw van een nieuwe website," aldus het rapport. "De praktijk is echter vaak weerbarstig, bijvoorbeeld omdat webdesign en SEO nog te vaak als afzonderlijke processen worden gezien. Een professionele SEO-strategie bestaat uit verschillende stappen. Het begint met een audit en een selectie van de trefwoorden in de functie van de bedrijfsdoelstellinen en eindigt met rapportage, follow-up en een eventuele bijsturing."

Gesteld wordt echter dat een geïntegreerde SEO-strategie niet alleen een kwestie is van technische ingrepen op de webpagina's, zoals het goed kiezen van sleutelwoorden en zoekmachinevriendelijk webdesign, maar ook van niet-technische ingrepen door medewerkers die marketinggeoriënteerd zijn en door de juiste partnerships en acties de nodige zichtbaarheid weten te creëren voor een website. "Voorbeelden van deze laatste ingrepen zijn links naar andere relevante websites, sponsorships en content integration en het plaatsen van blogs en RSS-feeds," wordt er opgemerkt.

Met Search Egine Advertising kan een zoekmachine bedrijven daarentegen toelaten om tegen betaling hun tekstadvertentie te plaatsen op de zoekmachine. Dat gebeurt door het kopen van sleutelwoorden. Iedere keer dat een gebruiker van de zoekmachine één van die zoektermen typt, verschijnt de advertentie in de marge. Deze methode van adverteren wordt paid placement genoemd en is de meest voorkomende vorm van SEM.

Andere vormen van SEA zijn contextuele tekstadvertenties, het plaatsen van tekstadvertenties op de eigen website als er een verband bestaat tussen de sleutelwoorden van de adverteerder en de inhoud van de webpagina en pay-for-inclusion, waarbij een website of tekstadvertentie tegen betaling kan worden opgenomen in een zoekmachine.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home