Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, November 18, 2005

Japanner niet betrokken bij zijn werk

In Aziatische landen voelen werknemers zich het minst betrokken bij hun job. Uit een rapport van het hr-bureau Towers Perrin blijkt trouwens dat wereldwijd amper 14 procent van de werknemers sterk met hun werk zijn begaan.

Uit het onderzoek bleek dat werknemers in Brazilië en Mexico de grootste inspanningen willen doen voor hun bedrijf. Op de derde plaats volgt de Amerikaanse arbeidsbevolking. De Europese werknemers zijn terug te vinden in de middengroep van zestien onderzochte landen.

In China, India, Japan en Zuid-Korea werd door de onderzoekers het laagste engagement teruggevonden. In India voelt amper 7 procent van de arbeidsbevolking zich erg betrokken bij zijn bedrijf, één derde van het niveau in de Verenigde Staten en de helft van het wereldgemiddelde. Met slechts 2 procent sterk geëngageerde werknemers presteert alleen Japan nog slechter.

De houding van werknemers blijkt van land tot land heel sterk te verschillen. Zo vindt de arbeidsbevolking van Ierland het belangrijk welke voordelen ze kunnen krijgen, terwijl in de Verenigde Staten de aandacht van de directie voor de werknemer als belangrijk wordt beschouwd.

De onderzoekers stellen aan bedrijven een gids te willen bezorgen om hun strategie aan te passen aan locale omstandigheden. "Het creëren van geëngageerde werknemers helpt immers de financiële prestaties van het bedrijf," voeren ze aan. "Een weinig geëngageerde équipe heeft een negatieve invloed op de rentabiliteit en vertraagt de economische ontwikkeling."

Een goed loon is een uitstekend middel om geëngageerde mensen te vormen, maar ook belangrijk zijn volgens de onderzoekers een eerlijke behandeling, mogelijkheden om bij te leren en een inspirerend leiderschap. "De mogelijkheid om iets te leren is wereldwijd de belangrijkste stimulans om mensen te engageren," voeren ze aan.

"Maar ook wordt belang gehecht aan de reputatie van het bedrijf en de mogelijkheid van de werknemer om deel te nemen aan het beslissingsproces. Economische groei leidt daarentegen niet tot hogere niveau's van tevredenheid, want in snel ontwikkelende landen staan de werknemers onder grotere stress."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home