Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, November 18, 2005

Amerikanen tegen gekloonde producten

Een duidelijke meerderheid van de Amerikaanse consumenten heeft een ongemakkelijk gevoel bij het klonen. Bovendien gelooft bijna de helft van de bevolking dat het eten van gekloond voedsel onveilig is. Dat blijkt uit een onderzoek van het Pew Initiative on Food and Biotechnology.

"De meeste wetenschappers zijn van oordeel van gekloond voedsel veilig is en studies hebben uitgewezen dat het ook niet onderscheiden kan worden van het traditionele voedsel," schrijft The Washington Post. "De Amerikaanse Food an Drug Administration (FDA) is van plan om het gebruik van melk van klonen en vlees van hun afstammelingen toe te laten."

De technologie wordt ook ondersteund door veetelers en de kloning-industrie, maar milieuverenigingen en een aantal
consumentenorganisaties verzetten zich daartegen. "Producenten bevinden zich in het midden van het debat," aldus The Washington Post. "Ze zijn overtuigd van de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek, maar zijn bevreesd voor de reactie van de consument."

"Er lijkt inderdaad een tegenstand te zijn tegen gekloond voedsel," stippen de onderzoekers aan. "Maar dat wil niet zeggen dat de consument dit ook zal tonen in zijn gedrag." Uit een enquĂȘte bleek in ieder geval dat 66 procent van de Amerikaanse consumenten zich ongemakkelijk voelt bij het klonen van voedingsproducten.

Bovendien meende 43 procent dat gekloonde producten niet veilig waren. Over die veiligheid had 34 procent geen mening. Maar 35 procent stelde nooit gekloond voedsel te zullen kopen, terwijl 29 procent stelde gekloonde producten zonder enige bedenking te zullen aanschaffen.

De onderzoekers stellen dat het onduidelijk blijft hoe het publiek zal reageren wanneer gekloond voedsel in de winkelrekken ligt. Daarbij verwijzen ze naar genetisch gemanipuleerde planten. "De helft van de Amerikanen zegt zich daartegen te verzetten, zonder zich te realiseren dat die producten al een decennium op de markt zijn en de meeste verpakte producten ermee werken," voeren ze aan.

"Indien de introductie op de markt niet gepaard gaat met belangrijke veiligheidsincidenten en het gekloonde voedsel ook niet wordt gelabeld, zal de consument het gebruiken," menen de onderzoekers. "Zo lang ze zich er niet van bewust zijn dat ze gekloond voedsel eten, zullen ze zich er goed bij voelen."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home