Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, November 19, 2005

Celebreties interessanter dan politiek

De consument vertoont vaak een tegenstrijdig gedrag. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek van de Future Foundation (Experian). Daarbij kwam nog naar voor dat hij ook steeds zelfingenomer en onverschilliger wordt bij zijn aankopen.

Tegenstrijdig gedrag is één van opvallendste zaken die uit het consumentenonderzoek van de Future Foundation naar voor komt. Sommigen kunnen soms een week lang zo gezond mogelijk eten, om zich daarna flink te buiten te gaan aan allerhande junkfood en andere culinaire uitspattingen. Anderen zijn dan weer heel milieubewust, behalve in de keuze van de auto.

"Verder geeft bijna de helft van de consumenten (45 procent) aan aankopen te doen uit verleiding en niet uit noodzaak," stippen de onderzoekers verder aan. "Twintig jaar geleden was dit nog maar 30 procent."

Verder blijkt dat vooral de jonge consumenten steeds minder geïnteresseerd zijn in de politiek zijn. "Negen van de tien
ondervraagden geeft aan dat jonge mensen meer geïnteresseerd zijn in celebrities dan in politiek," merken ze op. Bij jongeren zelf is het aantal zelfs 19 van de 20 van de ondervraagde jongeren."

Eenderde van de respondenten onder de 35 jaar vindt zelfs dat stemmen zonde van hun tijd is.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home