Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, August 14, 2010

Machthebbers oorzaak van gevoel van vervreemding

Het gevoel van vervreemding onder de Amerikaanse bevolking is nagenoeg ongewijzigd gebleven tegenover vorig jaar en ligt iets lager dan het grootste gedeelte van de periode toen George W. Bush president van de Verenigde Staten was. Bovendien ligt het gevoel van vervreemding ook lager dan tijdens de periode onder de presidenten Bill Clinton en George H.W. Bush. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Harris. De Amerikaanse vervreemdings-index staat volgens de onderzoekers op dit ogenblik op 52 punten, tegenover 53 punten vorig jaar. Het jaar voordien, toen George W. Bush nog president was van de Verenigde Staten, liet de index een score van 58 punten optekenen.

Uit het onderzoek blijkt dat 68 procent van de Amerikanen ervan overtuigd is dat de kloof tussen arm en rijk blijft toenemen. Dat is een stijging met 2 procent tegenover vorig jaar. Daarnaast is 50 procent van de bevolking van mening dat de bewindvoerders niet echt begaan is met het lot van de gewone Amerikaan. Dat is een daling met 3 procent tegenover vorig jaar. Ook zegt 53 procent dat machtshebbers misbruik maken van de gewone bevolking. Daar werd een daling met 4 procent opgetekend. Bovendien gelooft 52 procent dat de mening van de gewone man niet veel impact heeft. Ook dat betekent een daling met 4 procent. Tenslotte zegt 37 procent uitgesloten te blijven uit de dingen die rond hem gebeuren. Dat is een stijging met 2 procent tegenover vorig jaar.

Er wordt aan toegevoegd dat 70 procent van de ondervraagden van mening is dat de leidende klasse niet meer in contact staat met de rest van het land. De onderzoekers voegen er aan toe dat Latino-Amerikanen zich het meest vervreemd voelen (55 punten), tegenover Afro-Amerikanen (49 punten) en blanken (52 punten). Ook blijken Amerikanen met een hogere opleiding zich minder vervreemd voelen (44 punten) dan landgenoten met maximaal een diploma middelbaar onderwijs (56 punten). De onderzoekers voegen er aan toe dat het gevoel van vervreemding niet zozeer te maken heeft met de economie, de werkloosheid of de politieke stemming, maar vooral met de percepties over de machthebbers zelf.

Labels: ,

Groei Amerikaans breedband begint te vertragen

Na verscheidene jaren van een bescheiden, maar duurzame groei, is de breedband-adoptie in de Verenigde Staten gevoelig vertraagd. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Pew Research Center. Op dit ogenblik heeft 66 procent van de Amerikaanse gezinnen thuis toegang tot breedband. Dat is weinig verschil met vorig jaar, toen het Amerikaanse breedband een penetratie van 63 procent liet optekenen. Die vertraging wordt volgens de onderzoekers vastgesteld in alle bevolkingscategorieën, met de Afro-Amerikaanse bevolking als grote uitzondering. Daar is de penetratie van breedband op één jaar gestegen van 46 procent naar 56 procent.

"Op één jaar tijd is de breedband-kloof tussen de blanke en zwarte Amerikaanse bevolking nagenoeg gehalveerd," merken de onderzoekers op. "Verleden jaar bedroeg die kloof 19 procent, maar door een groei van 22 procent bij de Afro-Amerikaanse bevolking, is dat verschil tot 11 procent teruggeschroefd." Er wordt aan toegevoegd dat de meeste Amerikanen het gebrek aan breedband ook geen zwaar nadeel vinden. Daarbij wordt opgemerkt dat 43 procent van de Amerikanen van mening is dat een gebrek aan breedband een belangrijke hinderpaal vormt voor het vinden van tewerkstellings-mogelijkheden en nieuwe carrière-vaardigheden. Volgens 23 procent is een gebrek aan breedband op dat vlak een miniem nadeel, maar ook 28 procent ziet daar geen enkel probleem.

Ook zegt 34 procent van de Amerikanen dat het gebrek aan breedband een belangrijke hinderpaal vormt voor het vinden van gezondheids-informatie. Volgens 28 procent zou dat een miniem nadeel kunnen vormen, maar 35 procent ziet geen daarin geen enkel probleem. Daarnaast zegt 31 procent van de Amerikanen dat het gebrek een probleem vormt om gebruik te kunnen maken van overheidsdiensten. Volgens 27 procent is hier sprake van een miniem nadeel, maar ook hier kan 37 procent zich geen enkel probleem voor ogen halen. Verder maakt 23 procent gewag van een ernstige hinderpaal op het gebied van nieuws en informatie. Hier heeft 27 procent het over een miniem nadeel, maar 47 procent zegt geen enkel probleem te zien.

Labels: , ,

Sport wordt steeds belangrijker pijler van economie

Sport vertegenwoordigt op dit ogenblik een groter gedeelte van de Engelse economie dan tijdens de voorbije kwarteeuw ooit het geval is geweest. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Sheffield Hallam University. Uit het rapport blijkt dat sport op dit ogenblik 2,3 procent vertegenwoordigt van alle consumenten-bestedingen. Bovendien zorgt de sport voor 1,8 procent van de totale Engelse tewerkstelling. De onderzoekers merken op dat de voetbalsport de belangrijkste pijler is van de sector, maar er wordt aan toegevoegd dat alle sporttakken hebben bijgedragen tot de economische groei. Sportgoederen en televisie-gelden vormden de belangrijkste inkomstenbronnen van de sector.

"Uit het onderzoek blijkt dat de consumenten-bestedingen in de sportsector op vijfentwintig jaar met 138 procent zijn gestegen tot 17,3 miljard pond sterling," aldus BBC News. "Bovendien kende ook de tewerkstelling in de sport een constante groei. Er werken volgens het rapport op dit ogenblik 441.000 mensen in de Engelse sportsector." Die cijfers tonen volgens David Bond, hoofdredacteur sport bij de BBC, dat sport de voorbije kwarteeuw van een tijdverdrijf is uitgegroeid tot een belangrijke economische activiteit. Hij voegt er aan toe dat de Engelse overheid nu voor de uitdaging staat om de economische kracht van de sector te gebruiken om de Engelsen actiever te maken.

Mihir Warty, directeur strategie en research bij Sport England, stelt het verheugend te vinden dat de sportsector een veel snellere groei kent dan de algemene economie. "Een groot gedeelte van die groei komt op rekening van de explosie van de televisierechten en daarin heeft de voetbalcompetitie een belangrijke rol," merkt hij op. "De Premier League heeft in belangrijke mate bijgedragen in de vervijfvoudiging van de verkoop van sportkledij. Maar ook buiten het voetbal ziet de bevolking sport steeds meer als een onderdeel van het dagelijkse leven. Sport is in de kranten van de achterste katern naar de voorpagina's opgeschoven en dat heeft een enorme effect gehad op de economie."

Labels: , ,

Financiële diensten marktleider in digitale buitenreclame

Financiële diensten zijn de belangrijkste gebruikers van digitale buitenreclame. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van het bedrijf Adcentricity. Daarbij wordt opgemerkt dat de financiële dienstensector tijdens het tweede kwartaal van dit jaar 55 procent van alle investeringen in digitale buitenreclame vertegenwoordigde. De onderzoekers voegen er aan toe dat ook de autosector is beginnen te investeren in niet-traditionele kanalen, hoewel de sector daarin volgens de onderzoekers veel trager is geweest dan andere economische categorieën. Tijdens het tweede kwartaal vertegenwoordigde de autosector ongeveer 20 procent van de digitale buitenreclame.

De onderzoekers voegen er aan toe dat de telecommunicatie-sector zijn interesse in de digitale buitenreclame blijft behouden en tot de vijf grootste investeerders blijft behoren (13 procent). Adcentricity stelt echter dat de sector lijkt te sparen om grotere investeringen te kunnen doen in het derde en vierde kwartaal van het jaar. Daarna volgen de huisinrichting en renovatie, overheid en farmaceutica. Als locaties gaat de interesse van de marketeers in eerste instantie naar de zogenaamde gemakswinkels, shoppingcenters en apothekers. De gemakswinkels vertegenwoordigen inmiddels 14 procent van alle locaties. Tijdens het eerste kwartaal was dat slechts 10 procent.

Ook de shoppingcenters slaagden erin hun aandeel meer dan te verdubbelen tot meer dan 11 procent. Bij de apothekers werd een groei van 8 procent tot bijna 11 procent opgetekend. Er wordt aan toegevoegd dat tijdens het tweede kwartaal vooral een terugval werd opgetekend op de racecircuits. Dat heeft volgens de onderzoekers vooral te maken met een misvatting over de omgeving en wat de locatie te bieden heeft. Er wordt aan toegevoegd dat vele klanten in die omgeving al vaak aanwezig zijn met andere divisies van hun bedrijf, zelfs zonder dat te beseffen. Verder stellen de onderzoekers dat New York, ondanks een terugval tijdens de eerste twee kwartalen, de belangrijkste Amerikaanse omgeving van digitale buitenreclame blijft, gevolgd door Los Angeles en Chicago.

Labels: ,

Mobiele operatoren praten over installatie Glonass-navigatie

Grote internationale bedrijven zijn geïnteresseerd in de massaproductie van apparaten die compatibel zijn met het Russische navigatiesysteem Glonass. Dat heeft Alexander Gurko, topman van het Russische staatsbedrijf Glonass, gezegd. Er wordt al sinds vijfendertig jaar gewerkt aan de ontwikkeling van Glonass, het Russische antwoord op het Amerikaanse Global Positioning System. De voorbije tien jaar werd 2 miljard dollar geïnvesteerd in het project, dat nu in zijn eindfase is geraakt en volgend jaar volledig operationeel zou moeten kunnen worden. Volgens Gurko worden er op dit ogenblik gesprekken gevoerd met grote internationale bedrijven zoals Nokia, Motorola en Qualcomm.

De producenten zouden toestellen op de markt willen willen brengen die zowel het Amerikaanse als het Russische navigatiesysteem zouden omvatten. "Alle grote internationale fabrikanten van mobiele apparaten willen het Glonass-systeem installeren," aldus Alexander Gurko tegenover het persbureau Reuters. De Russische premier Vladimir Poetin benadrukte dat Rusland het volgende anderhalf jaar 48 miljard roebel extra zal investeren in Glonass. Dat komt overeen met een bedrag van 1,6 miljard dollar. Tot nu toe heeft Rusland al 60 miljard roebel geïnvesteerd in Glonass, maar tot nu toe gebruikt slechts 10 procent van de Russische auto's het Russische navigatiesysteem.

Tegen het einde van het jaar wil Rusland zes nieuwe satellieten lanceren. Dan zouden er in totaal achtentwintig Russische Glonass-satellieten actief moeten zijn. Daardoor zouden de signalen volgens Poetin ook buiten Rusland moeten kunnen opgevangen worden. De Russische vice-premier Sergei Ivanov heeft voorgesteld om vanaf volgend jaar een invoertaks van 25 procent te heffen op apparaten die alleen met het Amerikaanse navigatiesysteem zijn uitgerust. Poetin riep daarbij op tot een soevereiniteit op het gebied van satellietnavigatie. Hij voegde er aan toe dat Glonass verder is gevorderd in satellietnavigatie dan de Europese Unie en China. Glonass zou de technologie ook op de markt brengen in India, het Midden-Oosten en de gewezen Sovjet-republieken.

Labels: , ,

Saudi-Arabië meest geïnteresseerd in driedimensionale televisie

Landen uit het MEAP-gebied (Midden-Oosten, Afrika en Pakistan) zijn wereldwijd marktleider op het gebied van driedimensionale televisie. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Nielsen Company. Uit het onderzoek blijkt dat wereldwijd 12 procent van de consumenten een driedimensionaal toestel in bezit hebben of geïnteresseerd zijn in de aankoop. De hoogste scores worden gehaald in de leeftijdscategorie tussen vijfentwintig en negenentwintig jaar. In het MEAP-gebied wordt een score van 200 procent opgetekend. Dat betekent dat consumenten uit die regio dubbel zo veel geneigd zijn om een driedimensionale televisie te bezitten of te willen kopen dan in de rest van de wereld.

Latijns-Amerika volgt op een tweede plaats met een score van 175 procent. Na de twee leidende regio's kan er volgens de onderzoekers echter een grote kloof worden vastgesteld. Asia-Pacific staat op een derde plaats met een score van 100 procent. Noord-Amerika en Europa volgen met een score van 75 procent. Ook individueel komen de zeven belangrijkste landen op het gebied van driedimensionale televisie uit het MEAP-gebied, Asia-Pacific en Latijns-Amerika. Op de eerste plaats staat Saudi-Arabië met een score van 233 procent, gevolgd door Columbia, Egypte en Venezuela (217 procent), Pakistan (200 procent), Vietnam (197 procent) en India (183 procent).

Het eerste Noord-Amerikaanse land in de rangschikking van Nielsen is Mexico (183 procent). De top tien wordt vervolledigd door Brazilië (175 procent) en de Verenigde Arabische Emiraten (158 procent). Het eerste Europese land in de rangschikking is Rusland, dat met 125 procent op een veertiende plaats staat. De Verenigde Staten staan samen met Zwitserland op een achtentwintigste plaats (75 procent). België staat met 50 procent op een tweeënveertigste plaats, samen met Canada en Litouwen. Met een score van 75 procent staat Nederland op een vierentwintigste plaats, samen met Polen, Italië en Roemenië. Helemaal onderaan staat Japan met een score van 17 procent, vooraf gegaan door Zweden en Finland (25 procent).

Labels: ,

Premier League vestigt nieuw record shirtsponsoring

De voetbalclubs uit de Engelse Premier League hebben voor het nieuwe seizoen voor een bedrag van 99,75 miljoen pond sterling aan shirtsponsoring verzameld. Daarmee vestigt de Premier League een nieuw wereldrecord. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Sporting Intelligence. Het voorbije jaar werd door de clubs uit de hoogste Engelse voetbal-competitie voor 71,8 miljoen pond aan shirtsponsoring verzameld. Het vorige record stond sinds vorig jaar op naam van de Duitse Bundesliga. Het nieuwe Engelse record is vooral te danken aan de megadeals die enkele individuele clubs wisten af te sluiten. Er zijn echter ook zeven clubs die minder dan 1 miljoen pond hebben gekregen voor shirtsponsoring.

Liverpool sloot een contract met Standard Chartered voor een bedrag van 20 miljoen pond per jaar. Dat is meer dan het dubbele van het contract dat de club voordien had met bierproducent Carlsberg. Ook Manchester United slaagde erin een contract voor 20 miljoen pond per jaar af te sluiten met verzekeraar Aon. Dat is 6 miljoen pond meer dan het vorige contract met American International Group (AIG). De top vijf wordt rond gemaakt door Chelsea (13,8 miljoen pond), Tottenham Hotspur (10 miljoen pond) en Manchester City (7,5 miljoen pond). Met 0,5 miljoen pond ontvangt Blackpool het laagste bedrag voor zijn shirtsponsoring, gevolgd door Birmingham City (0,6 miljoen pond), Wigan (0,65 miljoen pond) en Bolton en West Bromwich (0,75 miljoen pond).

Voor acht clubs - waaronder Everton, West Ham en Birmingham - bleef het sponsoringbedrag ongewijzigd. Shirtsponsoring vertegenwoordigt tussen 2 procent en 10 procent van de totale inkomsten van de Engelse voetbalclubs. "Onderzoeksleider Alex Miller stelt echter dat er een steeds grotere kloof wordt opgetekend tussen de grote clubs en de rest van de Premier League," aldus BBC News. "Voor sommige clubs is de shirtsponsoring volgens hem slechts wisselgeld in vergelijking met de inkomsten uit de televisierechten. Het feit dat in de Premier League meer geld wordt geïnvesteerd dan in de Bundesliga, betekent volgens hem echter dat de sponsors de Engelse clubs echter bijzonder belangrijk vinden."

Labels: , ,

Nieuwsoverzicht

Het Duitse bruto binnenlands product (bbp), de som van alle geproduceerde goederen en diensten, is tijdens het tweede kwartaal van dit jaar met 2,2 procent gestegen tegenover de drie maanden voordien. Dat is het hoogste groeicijfer sinds Duitsland twee decennia geleden werd herenigd. Dat blijkt uit een eerste raming van het Duitse Bureau voor de Statistiek. Op jaarbasis groeide het Duitse bruto binnenlandse product met 4,1 procent. Vorig jaar was er door de economische recessie nog een negatieve groei van 4,9 procent. Duitsland, de grootste economie van Europa kon profiteren van de stijgende export, te danken aan het aantrekken van de wereldwijde vraag. Economisten waarschuwen echter wel dat het groeicijfer later op het jaar waarschijnlijk opnieuw zal dalen, omdat de overheden in Duitsland drastisch moeten besparen.


Het aantal zelfmoorden in Griekenland neemt dit jaar waarschijnlijk toe. Dat heeft Klimaka, een liefdadigheidsinstelling voor geestelijke gezondheid, gemeld. Medewerkers van Klimaka zeiden dat sinds het begin van het jaar het aantal telefoontjes naar een speciaal telefoonnummer voor zelfmoordpreventie is verdrievoudigd. Volgens onofficiële gegevens van de organisatie verdubbelt dit jaar het aantal zelfmoorden ten opzichte van de laatste meting twee jaar geleden, toen 366 mensen zelfmoord pleegden. Psychiater Kyriakos Katasdoros, de directeur van de groep, zei dat er bovendien een scherpe stijging is in de vraag naar psychiatrische hulp. Bovendien is er volgens Katasdoros meer behoefte aan voedselbanken voor daklozen. De meeste zelfmoorden zijn volgens Katasdoros te wijten aan een combinatie van factoren. De telefonistes van de organisaties meldden echter dat het aantal bellers dat zich zorgen maakt over de economie duidelijk gestegen is.


Bij de sanering van autobouwer Opel zullen volgens de vakbond IG Metall in Duitsland minder banen sneuvelen dan eerder gepland. Oorspronkelijk wou Opel in Europa 8.000 banen afbouwen, waarvan de helft in Duitsland. In Bochum alleen al zouden 1.800 jobs moeten sneuvelen. Maar meerdere werknemers uit Bochum zouden in andere vestigingen aan het werk kunnen. Volgens Duitse mediaberichten zouden er in Duitsland nog maximaal 3.400 moeten verdwijnen. Dat is een daling met 600 eenheden tegenover de originele saneringsplannen. De goede verkoopcijfers van de nieuwe modellen, het geplande modellenoffensief en de toegenomen status als ontwikkelingscentrum van Russselsheim binnen moedergroep General Motors liggen aan de basis van het verkleinen van de jobafbouw. In België wil Opel de fabriek in Antwerpen sluiten. Daar wordt gezocht naar een overnemer voor de fabriek.


Op de iPad-applicatie van het erotische magazine Playboy zullen geen blote vrouwen te zien zijn. Om de anti-pornoregels van Apple niet te overtreden heeft Playboy er immers mee ingestemd alle naaktfoto's te verwijderen. De digitale versie van Playboy op iPad kost 2,99 euro. Daarvoor krijgt de lezer toegang tot de interviews in het blad, de adviesrubriek, twintig vragen aan een celebrity en een moppenrubriek. Voor de naakte Playmate of the Month is er geen plaats, want dat is bij Apple niet gewenst. Playboy deed de toegeving om een plaats te kunnen veroveren in de AppStore van Apple, maar het is zeer de vraag hoeveel mannen het magazine nu nog zullen downloaden. De prijs van de applicatie is overigens al gezakt, want eerst was die even duur als de papieren versie, maar daarin waren ook de foto's van het magazine vervat.


De Organisatie van Olie-Exporterende Landen (Opec) verwacht dat de wereldwijde vraag naar ruwe olie dit jaar een grotere groei zal kennen dan eerder was voorzien. De groei wordt nu geschat op 1,05 miljoen vaten per dag. Dat betekent een dagelijkse productie van 85,5 miljoen vaten. Het voorbije jaar bedroeg de wereldwijde vraag 84,46 miljoen vaten per dag.Dankzij de stabiele vraag in de Verenigde Staten, wordt de wereldwijde stijging van de vraag naar ruwe aardolie volgens het rapport van de Opec voor de maand augustus naar boven herzien met 100.000 vaten per dag. De kartelorganisatie waarschuwde wel dat het huidige productieniveau zou moeten volstaan, omdat verschillende Opec-leden meer produceren dan was afgesproken. De twaalf leden van de Opec produceren ongeveer 40 procent van de totale olieconsumptie van 86 miljoen vaten per dag.


De Zwitserse zakenbank UBS heeft Jakob Stott benoemd tot hoofd van het vermogensbeheer in Europa. De 55-jarige Deen krijgt vanaf begin oktober de bevoegdheid over alle transacties in 45 landen, waaronder België. Stott werkte de afgelopen kwarteeuw bij JPMorgan Chase. Daar was hij hoofd van de beleggingen in Europa, het Midden-Oosten en in Afrika. De tak vermogensbeheer bij UBS kreeg de voorbije jaren, als gevolg van de kredietcrisis en het Zwitsers bankgeheim dat onder vuur lag, zware klappen. De rijke klanten trokken voor 243,5 miljard Zwitserse frank weg bij de bank. UBS verwacht dat het vertrouwen intussen is hersteld, en er een einde is gekomen aan de leegloop. Stott werd geboren in Aarhus, de tweede grootste stad van Denemarken en heeft een masterdiploma economie van de Universiteit van Kopenhagen en ook een diploma master of business administration van de JL Kellogg School of Management van de Northwestern University.


De economie van de eurozone heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een groei met 1 procent gekend tegenover de drie maanden voordien. Op jaarbasis was er sprake van een groei met 1,7 procent. Dat blijkt uit cijfers van de Europese statistische dienst Eurostat. Tijdens het eerste kwartaal werd een groei van 0,2 procent opgetekend. Daarmee realiseerde de eurozone tijdens het tweede kwartaal van dit jaar de hoogste groei in vier jaar tijd. De groei lag ook hoger dan in de Verenigde Staten, waar een toename met 0,6 procent werd opgetekend. Koplopers in de groei zijn Duitsland (2,2 procent) en Litouwen (2,9 procent). Griekenland noteerde een negatieve groei van 1,5 procent. Met een groei van 0,7 procent scoorde België lager dan het Europese gemiddelde. Daarnaast bleek nog dat de eurozone in juni een onverwacht handelsoverschot boekte, dankzij sterke exportcijfers. Het overschot kwam uit op 2,4 miljard euro. Voor de hele Europese Unie was er een tekort van 9,6 miljard euro.


De inflatie in de Verenigde Staten is tijdens de maand juli voor de eerste keer in vier maanden gestegen. Daarmee neemt de vrees voor een economisch schadelijke deflatie weer af. De index van consumptiegoederen steeg met 0,3 procent. Dat is meer dan verwacht en ook het hoogste cijfer in een jaar. De kerninflatie, zonder de volatiele voeding en brandstoffen, lag op 0,1 procent. De energieprijzen stegen met 2,6 procent, terwijl de voedselprijzen 0,1 procent daalden. De gemiddelde wekelijkse inkomsten stegen met 0,2 procent.In vergelijking met juli vorig jaar bedraagt de inflatie in de Verenigde Staten 1,2 procent. Ook de Amerikaanse kleinhandelsverkopen kenden in juli een positieve evolutie. De groei van 0,4 procent lag er wel lager dan verwacht. Consumptie is een belangrijke motor voor de Amerikaanse economie.


De verkoop van de Duitse autofabrikant Volkswagen kende tijdens de maand juli het laagste groeitempo sinds begin dit jaar. Wel verkocht het grootste autoconcern van Europa in de eerste zeven maanden van dit jaar voor het eerst wereldwijd meer dan 4 miljoen auto's. De verkoop steeg in juli met 2,9 procent tot 572.200 exemplaren. In de maanden daarvoor liet de verkoop van Volkswagen - met onder meer ook de merken Audi, Skoda en Seat - nog dubbelcijferige groei zien. Toch is het concern meer dan tevreden over het resultaat. Na de zeer succesvolle eerste zes maanden heeft de Duitse autogroep volgens verkoopdirecteur Christian Klingler een goede start gemaakt met de tweede helft van het jaar. Volkswagen verwacht dat de marktomstandigheden later dit jaar wel uitdagender zullen worden omdat het ondernemingsklimaat weer moeizaam aan het worden is. Volkswagen wil over acht jaar het Japanse Toyota van de troon gestoten hebben als de grootste autoproducent van de wereld.


De Agricultural Bank of China (AgBank) is er uiteindelijk dan toch in geslaagd de grootste beursgang ooit op zijn naam te zetten. Het bedrijf kreeg medio juli gelijktijdig een notering aan de beurzen van Shanghai en Hongkong, maar het enthousiasme viel aanvankelijk tegen. Het bedrijf hoopte met de duale beursgang in totaal een bedrag van 23 miljard dollar op te halen, maar in eerste instantie leek de transactie slechts 19,2 miljard dollar op te leveren. AgBank maakte nu echter bekend dat de banken die de beursgang begeleidden hun aandelen, verkregen voor de noteringen, hebben verkocht. Daarmee komt de totale opbrengst van de beursgang op 22,1 miljard dollar. Met die opbrengst overtreft AgBank het vorige record van 21,9 miljard dollar, dat drie jaar geleden werd gerealiseerd door de Industrial and Commercial Bank of China.


Het Duitse staalconcern ThyssenKrupp heeft tijdens het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar een nettowinst gerealiseerd van 298 miljoen euro. Tijdens dezelfde periode vorig jaar werd nog een verlies geleden van 630 miljoen euro. Het bedrijf boekte zijn hoogste winst in zeven kwartalen. De omzet steeg met 26 procent tot 11,68 miljard euro. Het bedrijf kon duidelijk profiteren van de aantrekkende economie en dan vooral van de hogere vraag in de autosector. Ook de kostenbesparingen hadden een positieve impact op de resultaten. De orders stegen met 38 procent tot 10,93 miljard euro. Het Duitse concern heeft zijn prognoses voor de rest van het jaar bijgesteld en verwacht niet langer verlieslatend te zullen zijn. Over de eerste negen maanden van het boekjaar bedraagt de nettowinst 727 miljoen euro, tegenover een verlies van 829 miljoen euro tijdens dezelfde periode vorig boekjaar.


Het Amerikaanse softwareconcern Oracle heeft het internetbedrijf Google voor de rechter gedaagd. Google zou met zijn Android-telefoons een inbreuk plegen tegen het patent dat Oracle heeft op de programmeertaal Java. Geëist wordt dat Google de technologie niet langer gebruikt. Er wordt ook een schadevergoeding gevraagd. Opgemerkt wordt dat Android en Java concurrenten van elkaar zijn als beheersystemen voor mobiele apparaten. Maar de basis van het beheersysteem van de Android bestaat volgens Oracle uit Java-toepassingen. Oracle rondde in januari van dit jaar de overname af van Sun Microsystems, de uitvinder van de Java-programmeertaal. In de dagvaarding stelt Oracle dat Google op de hoogte moet zijn geweest van het octrooi, omdat het internetbedrijf enkele jaren geleden ingenieurs in dienst nam die daarvoor bij Sun met deze technologie werkten. Bovendien was Google-topman Eric Schmidt destijds hoofd van het Sun-team dat de Java-technologie ontwikkelde.


De geplande heffing op de Duitse kerncentrales zou de sector jaarlijks 4 miljard euro kunnen kosten. Dat heeft Jürgen Grossman, topman van het Duitse energieconcern RWE, gezegd. Een dergelijke belasting zal de rendabiliteit van de sector volgens Grossman duidelijk aantasten en dus ook een negatieve impact hebben op de financiële speelruimte voor investeringen in hernieuwbare energie, zoals uitstootarme krachtcentrales. De Duitse regering wil een deel van het financieringstekort dichten met een belasting op uranium en plutonium, de brandstoffen voor kerncentrales. Die zou jaarlijks 2,3 miljard euro moeten opbrengen. RWE hekelt ook het gebrek aan een duidelijke energiestrategie in Duitsland. Er woedt nog een hevig debat over het al dan niet langer openhouden van de kerncentrales. Een nucleair fonds zou volgens RWE in elk geval meer zin hebben dan een taks.


De geplande bouw van een moskee nabij Ground Zero in New York kan op weinig steun van de Amerikaanse bevolking rekenen. Uit een peiling in opdracht van de nieuwszender CNN blijkt dat 68 procent van de Amerikanen gekant is tegen de komst van het islamcentrum Cordoba House. Slechts 29 procent staat achter de komst van de moskee. Bij de democraten bleek 54 procent tegen het project te zijn, maar bij de republikeinen loopt dat verzet op tot 82 procent. Tussen de verschillende leeftijdsgroepen is weinig verschil te zien, al is de steun voor het project iets hoger onder jonge Amerikanen. Het Cordoba House, een initiatief van een imam die al dertig jaar in New York werkt, is gepland op twee blokken van de plek waar de torens van het World Trade Center stonden voor de terreur aanslagen van Al-Qaeda negen jaar geleden. In het gebouw zijn onder meer een leesruimte, een restaurant, een fitnessruimte en een moskee voorzien.


De regering van India wil niet alleen een grotere greep krijgen op de Blackberry van Research in Motion, maar ook op de diensten van bedrijven zoals Google en Skype. Er wordt daarbij gewag gemaakt van de bescherming van de nationale veiligheid. Dat blijkt uit een aantal verklaringen van Indiase regeringsvertegenwoordigers. India stelde Blackberry eerder een ultimatum dat het uiterlijk eind augustus toegang moet bieden aan versleutelde berichten en de messengerdiensten. Terroristen zouden volgens India gebruikmaken van de toestellen om aanslagen te coördineren. De terroristische aanslagen in Mumbai twee jaar geleden, waarbij 166 mensen het leven verloren, werden gecoördineerd via satelliettelefoons en mobiele telefoons. Direct na de aanslagen volgde er dan ook een grondige herziening van de veiligheid op het gebied van telecommunicatie.


Meer Nieuws

Friday, August 13, 2010

Bijna één op tien Amerikaanse borelingen illegaal

In de Verenigde Staten werden twee jaar geleden 4,3 miljoen baby's geboren. Daarbij werden 340.000 kinderen van illegale immigranten geteld. Dat is de conclusie van een rapport van de Amerikaanse denktank Pew Research Center. Er wordt aan toegevoegd dat illegale immigranten op dit ogenblik iets meer dan 4 procent van de volwassen Amerikaanse bevolking uitmaken, maar omdat het om een relatief jonge groep gaat met een hoog geboortecijfer, vormen hun kinderen een veel groter gedeelte van de borelingen-populatie (8 procent) en jongeren tot achttien jaar (7 procent). Het Pew Research Center voegt er aan toe dat de illegale bevolking in de Verenigde Staten inmiddels 5,1 miljoen jongeren tot achttien jaar telt.

Van die jongeren is echter 79 procent in de Verenigde Staten geboren. Dat betekent dat ze ook Amerikaans staatsburger zijn. Uit het onderzoek blijkt verder dat illegale immigranten ook meer geneigd zijn dan autochtonen of legale immigranten om in een traditionele gezinssituatie te leven. Volgens de onderzoekers leeft ongeveer 45 procent van de illegale immigranten samen met zijn partner en kinderen, tegenover 34 procent bij de legale immigranten en 21 procent bij de autochtonen. Ook hier moet vooral de oorzaak gezocht worden in het feit dat de illegale immigranten jonger zijn en een hoger vruchtbaarheidscijfer hebben dan de andere bevolkingsgroepen.

Dat betekent volgens het Pew Research Center dat een groot gedeelte van deze populatie in een gezin met een gemengde status leeft, waarbij minstens één van de ouders illegaal is en minstens één kind Amerikaans staatsburger is. Uit het onderzoek blijkt verder dat de stedelijke gebieden met het grootste percentage jongeren tot achttien jaar zich vooral bevinden in het westen en het zuiden van de Verenigde Staten. Aan de Atlantische kust is geen enkele metropool te vinden met meer dan 27 procent jongeren tot achttien jaar. In de meeste metropolen komt dat aandeel niet uit boven de 23,1 procent. In het westen en zuiden worden echter veel metropolen aangetrokken met meer dan 29 procent jongeren tot achttien jaar, vooral in Californië en Texas.

Labels: ,

Adverteerders tonen grotere belangstelling in m-commerce

Steeds meer adverteerders spelen in op de mogelijkheden van m-commers, vooral dankzij het succes van apparaten zoals de iPhone en de iPad. Dat is de conclusie van een onderzoek van het software-bedrijf Adobe. In het rapport wordt opgemerkt dat bijna 80 procent van de ondervraagde Amerikaanse bedrijven en marketeers verwachten om mobiele reclame in hun campagnes voor marketing-doeleinden te zullen opnemen. Voor mobiele e-commerce bestaat er bij 62 procent van de ondervraagden belangstelling, gevolgd door product-informatie (50 procent) en klantenservice (40 procent). Het adviesbureau Coda Research voorspelt dat de mobiele inkomsten tot het midden van het decennium jaarlijks met 65 procent zullen groeien.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 80 procent van de respondenten al een speciale mobiele website operationeel hebben of voorbereiden. Daarnaast zegt 50 procent hetzelfde van een applicatie voor de iPhone en 35 procent voor de iPad. Daarnaast zegt 30 procent op dit ogenblik gebruik te maken van boodschappen met tekst en beeld en ongeveer 25 procent heeft applicaties ingevoerd voor het Android-besturingssysteem van Google. Uit het onderzoek blijkt dat mobiele websites ongeveer 20 procent van de totale internet-trafiek vertegenwoordigden, tegenover 8 procent voor iPhone-applicaties en minder dan 5 procent voor een aantal andere alternatieven.

De onderzoekers voegen er aan toe dat 81 procent van de ondervraagden tegen het einde van het jaar hun producten in 360 graden te zullen kunnen tonen op mobiele websites, terwijl 75 procent merkvergelijkingen wil aanbieden en 74 procent gebruik wil maken van live videostreams. Vooruit kijkend zegt 23 procent van de ondervraagden reclame, promoties en coupons mobiel te zullen aanbieden. Op dit ogenblik is dat slechts 9 procent. Daarnaast zegt 19 procent tegen het einde van het jaar ook mobiele prijsvergelijkingen te zullen mogelijk maken. Op dit ogenblik is dat slechts 5 procent. Daarnaast zegt 73 procent ook een persoonlijke design te willen aanbieden, terwijl 64 procent aan een catalogus werkt. Op dit ogenblik is dat bij beiden minstens 40 procent minder.

Labels: , ,

Reclamesector Rusland herstelt zich van economische crisis

Tijdens de eerste helft van dit jaar zijn de reclame-investeringen in Rusland met 10 procent gestegen tot 105 miljard roebel. Dat komt overeen met een bedrag van 2,7 miljard euro. Dat is de conclusie van een rapport van Association of Russian Communicative Agencies (AKAP). Daarbij wordt opgemerkt dat adverteerders opnieuw inspanningen hebben gedaan om consumenten in de belangrijke Russische groeimarkt te bereiken. Er wordt aan toegevoegd dat televisie-reclame een groei met 7 procent tot 50 miljard roebel, onder meer te danken aan het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika. Kabelzenders en satelliettelevisie lieten een groei met 26 procent optekenen.

Er wordt aan toegevoegd dat verwacht mag worden dat de concurrentie voor televisiereclame bijzonder snel zal groeien. Daarbij wordt opgemerkt dat de groep Video International midden juni al ongeveer 85 procent van zijn totale commerciële zendtijd voor het hele jaar had verkocht. De groep Gazprom Media voegde er aan toe dat de maanden september en oktober al helemaal volgeboekt waren, terwijl CTC Media aankondigde de tarieven voor het laatste kwartaal van dit jaar met 15 procent tot 20 procent te zullen opdrijven. Ook print, radio en bioscoop realiseerden volgens het rapport een aanzienlijke groei, wat als een signaal wordt bestempeld dat de sector zich hersteld na de bijzonder moeilijke periode van de economische crisis.

In het rapport wordt opgemerkt dat de outdoor-inkomsten tijdens de eerste helft van dit jaar met 13 procent zijn gestegen tot 15 miljard roebel, ondanks een belangrijke reductie van de beschikbare plaatsen voor billboards in een aantal grote Russische steden. "Gezien het gebrek aan beschikbare locaties, zijn de toegestane kortingen voor outdoor-reclame van ongeveer 50 procent, zoals vorig jaar het geval was, teruggevallen tot amper 20 procent." De snelste groei werd echter opgetekend door het internet, dat de reclame-inkomsten tijdens de eerste helft van dit jaar met 33 procent zag stijgen tot 11 miljard roebel. De belangrijkste online display-adverteerder in Rusland was Procter & Gamble (220 miljoen roebel), gevolgd door Renault-Nissan (183 miljoen roebel).

Labels: ,

Twitter geniet steeds meer bijval in groeilanden

De microbloggingsite Twitter wint in verschillende landen gevoelig aan populariteit. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau ComScore. Daarbij wordt onder meer gewezen naar Indonesië en Singapore in Azië en Venezuela en Brazilië in Latijns-Amerika. In totaal hebben tijdens de maand juni van dit jaar 93 miljoen mensen wereldwijd gebruik gemaakt van de microbloggingsite. Dat is een stijging met 109 procent tegenover dezelfde maand vorig jaar. Naarmate meer gebruikers internationaal vertrouwd zijn geraakt met sociale media, is volgens ComScore een omgeving gecreëerd waarin nieuwe platformen zoals Twitter op een relatief korte tijd een wereldwijd bereik kunnen realiseren.

In Noord-Amerika werd een groei met 22 procent opgetekend tot 24,8 miljoen gebruikers, terwijl in Europa een stijging met 106 procent tot 22,5 miljoen gebruikers werd opgetekend. In het Midden-Oosten en Afrika steeg het aantal met 142 procent tot 4,9 miljoen gebruikers. In Asia-Pacific werd echter een toename met 243 procent tot 25,1 miljoen gebruikers genoteerd en in Latijns-Amerika werd een stijging met 305 procent tot 15,3 miljoen gebruikers opgetekend. De hoogste penetratie werd opgetekend in Indonesië, waar 20,3 procent van de online populatie gebruik maakt van de microblogging-site. Daarna volgen Brazilië (20,5 procent) en Venezuela (19 procent).

Andere groeimarkten zijn volgens ComScore landen zoals de Filipijnen (14,8 procent), Mexico (13,4 procent), Singapore (13,3 procent) en Chili (13,2 procent). In Europa staat Nederland op de eerste plaats met een penetratiegraad van 17,7 procent. Japan komt aan een penetratiegraad van 16,8 procent, voor Canada (13,5 procent), de Verenigde Staten (11,9 procent) en Groot-Brittannië (10,9 procent). Op gebied van smartphones waren de Verenigde Staten met 4,2 miljoen gebruikers de belangrijkste markt voor Twitter. Dat is een bereik van 8,3 procent bij de Amerikaanse smartphone-bezitters. In Europa werden 1,6 miljoen gebruikers geteld (2,8 procent). Smartphones zijn voor toepassingen zoals Twitter volgens ComScore een uitgelezen platform.

Labels: , ,

Apple en Microsoft blijven meest waardevolle merken

De computerbedrijven Apple en Microsoft en het drankenconcern Coca-Cola zijn de drie meest waardevolle merken van de wereld. Dat is de conclusie van een rapport van het magazine Forbes en het onderzoeksbureau Mindshare. Met een bedrag van 57,4 miljard dollar is Apple volgens Forbes het meest waardevolle merk van de wereld, dankzij de ontwikkeling van innoverende producten zoals de iPod, iPhone iPad en de uitbouw van een sterke band met zijn cliënten. Het bedrijf toont volgens Forbes ook aan hoe een merk kan overleven en bloeien na een crisis, toen de omzet in de tweede helft van de jaren negentig instortte en zeven kwartaalverliezen werden opgetekend.

Op de tweede plaats volgt Microsoft met een waarde van 56,6 miljard dollar, dankzij zijn grote operationele winsten en indrukwekkende marktpenetratie. Op de derde plaats staat Coca-Cola met een bedrag van 55,4 miljard dollar. Daarna volgt IBM met een bedrag van 43 miljard dollar, vooral dankzij de nadruk die bij het bedrijf wordt gelegd op innovatie. Daarbij wordt opgemerkt dat IBM al zeventien jaar op rij het grootste aantal patenten laat registreren in de Verenigde Staten. De top vijf wordt rond gemaakt door het internetbedrijf Google met een bedrag van 39,7 miljard dollar. Forbes merkt op dat Google op vijf jaar zijn zijn merkwaarde van 8,7 miljard dollar tot 39,7 miljard dollar heeft uitgebouwd.

Op de zesde plaats staat McDonald's met een bedrag van 35,9 miljard dollar. Daarbij wordt erop gewezen dat de restaurant-keten elke dag meer dan 60 miljoen klanten ontvangt. Er wordt wel aan toegevoegd dat de keten op tien jaar tijd meer dan 350 miljard dollar aan marktkapitalisatie heeft verloren. Het industriële conglomeraat General Electric staat op een zevende plaats met een waarde van 33,7 miljard dollar, gevolgd door tabaksfabrikant Marlboro met een waarde van 29,1 miljard dollar, Intel met een waarde van 28,6 miljard dollar en Nokia met een waarde 27,4 miljard dollar. Toyota is met een waarde van 24,1 miljard dollar net buiten de top tien gevallen. De onderzoekers merken op dat Toyota altijd kwaliteit heeft gepromoot, maar in praktijk net het tegenovergestelde leverden.

Labels: , , , ,

China doet meer inspanningen voor exportkwaliteit

De Chinese regering doet meer inspanningen om de kwaliteit van zijn exportproducten te controleren. Dat heeft Margaret Hamburg, het hoofd van de Amerikaanse Food & Drugs Administration (FDA) gezegd na haar eerste bezoek aan China. Het hoofd van de Amerikaanse voedselautoriteit voegde er aan toe zich aangemoedigd te voelen door de samenwerking die met China op dat vlak werd gerealiseerd. De Chinese export kwam de voorbije jaren geregeld negatief in het nieuws door een reeks van schandalen rond namaak of minderwaardige producten in onder meer voeding en geneesmiddelen. De exportkwaliteit is volgens Hamburg echter voor China nu een even grote prioriteit geworden als voor de Verenigde Staten.

"Sinds de Amerikaanse president Barack Obama vorig jaar Hamburg benoemde aan het hoofd van de Food & Drugs Administration, heeft de voedselautoriteit hard opgetreden tegen bedrijven die valse of gevaarlijke producten verkochten," aldus het persbureau Associated Press. "Op die manier poogde Hamburg de geloofwaardigheid van de voedselautoriteit opnieuw te verbeteren. De voedselautoriteit had eerder aangevoerd over onvoldoende budgetten en wettelijke macht te beschikken om overtreders te vervolgen. Hamburg zegt dat de voedselautoriteit zich vooral toelegt op preventie, aangezien de bevoorradingsketen van voeding en geneesmiddelen door zijn internationaal karakter een enorme omvang heeft."

De Food & Drugs Administration heeft in drie Chinese steden een kantoor geopend. De Amerikaanse voedselautoriteit neemt er deel aan opleidingsprojecten en gezamenlijke inspecties. Verwacht wordt dat er dit jaar in de Verenigde Staten meer dan 20 miljoen producten zullen worden ingevoerd die onderhevig zijn aan de reglementering van de voedselautoriteit. Gemiddeld wordt minder dan 1 procent van die producten geïnspecteerd. Eerder dit jaar werd echter begonnen met een geautomatiseerd systeem om tussen de import op zoek te gaan naar voeding en geneesmiddelen die de grootste kans lopen om gecontamineerd te zijn. Maar inspecties zijn volgens Hamburg niet voldoende, waardoor er met buitenlandse overheden aan gemeenschappelijk normen moet worden samengewerkt.

Labels: , , ,

Oostenrijkers hebben meeste interesse in reclamebladen

Televisie blijft in Europa het belangrijkste reclamekanaal. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Marketagent.com over de reclame-evoluties in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Daarbij wordt opgemerkt dat 50,7 procent de consumenten in die markten van mening is dat televisie een belangrijke impact heeft op hun bekendheid met goederen en diensten. Op de tweede plaats staan reclamebladen met een score van 44,2 procent. De onderzoekers merken op dat die impact van televisie vooral duidelijk is bij tieners, waar ongeveer de helft toegeeft dat televisie-spots een invloed hebben op hun aankoopbeslissingen.

Uit het onderzoek van Marketagent.com blijkt verder dat kranten in de regio Duitsland-Oostenrijk-Zwitserland een impact hebben op 42,1 procent van de consumenten, gevolgd door magazines (24 procent), outdoor (23,6 procent), radio (22,7 procent) en bioscoop (14,8 procent). In de digitale sector halen email-nieuwsletters en gelijkaardige instrumenten de hoogste score (28 procent), gevolgd door online banners (14,8 procent). In Oostenrijk staan de reclamebladen op de eerste plaats (53,8 procent), gevolgd door televisiereclame (47 procent). Daarentegen staat televisiereclame op de eerste plaats in Duitsland (52,6 procent) en Zwitserland (50,6 procent).

Bij de economische categorieën bleken de respondenten de meeste interesse te hebben in voedingsproducten (45,8 procent), gevolgd door elektronica (39,1 procent), cosmetica (31,4 procent), mode (31,2 procent), merkartikelen (30,4 procent) en toerisme (29,1 procent). De onderzoekers kwamen naar eigen zeggen tot de vaststelling dat elektronische nieuwsbrieven steeds meer aan populariteit winnen. Inmiddels zijn deze nieuwsbrieven (28 procent) populairder geworden dan direct mail (25,1 procent). Er wordt aan toegevoegd dat 59,3 procent van de gewenste elektronische mailings daadwerkelijk wordt geopend. De interesse gaat daarbij in eerste instantie naar coupons (31,9 procent), speciale acties (28,9 procent) en nieuwe producten (17,1 procent).

Labels: , , ,

Nieuwsoverzicht

De Amerikaanse roomijs-fabrikant Ben & Jerry's gaat email niet langer gebruiken als marketing-instrument. In plaats daarvan wordt overgestapt op sociale media. Onder meer de nieuwsbrief van de roomijs-fabrikant wordt geschrapt, nadat consumenten hun voorkeur hadden laten blijken om via sociale media benaderd te worden. De laatste nieuwsbrief is inmiddels verstuurd en de consumenten worden aangemoedigd om via Twitter en Facebook contact op te nemen met het merk. Met die beslissing lijkt Ben & Jerry's een recent rapport naast zich neer te leggen. Daarin werd immers gesteld dat email en sociale media als bijzonder complementaire marketing-kanalen naast elkaar kunnen uitgespeeld worden. De roomijs-fabrikant bouwt ook op zijn website en mobiele aanbod digitale interactiviteit uit. Voor de meeste bedrijven blijft email een standaard marketing-kanaal.


Ed Whitacre, chief executive van het Amerikaanse autoconcern General Motors, legt eind augustus zijn functie neer. Hij zal worden opgevolgd door Daniel Akerson, die minder dan één jaar lid van de raad van bestuur is van General Motors. Whitacre blijft wel voorzitter van het autoconcern tot het eind van het jaar. Whitacre kwam in juli vorig jaar aan boord bij General Motors, de maand dat de Amerikaanse automaker uit gerechtelijk akkoord kwam. In december vorig jaar verving hij Fritz Henderson als chief executive. Hij loodste General Motors door enkele van de moeilijkste maanden uit de geschiedenis van het bedrijf. Het Amerikaanse bedrijf heeft bijna 50 miljard dollar aan staatssteun ontvangen van de Amerikaanse overheid. Daniel Akerson zal het Amerikaanse autoconcern onder meer door zijn aangekondigde beursgang moeten leiden.


General Motors, de grootste autobouwer van de Verenigde Staten, heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 1,3 miljard dollar. Het is de tweede keer op rij dat General Motors positieve kwartaalcijfers laat optekenen. Vorig jaar leed de autobouwer nog een verlies 12,9 miljard dollar. De overheid moest toen met een staatssteun van miljarden dollars over de brug komen om de onderneming van het faillissement te redden. General Motors verdween toen ook van de beurs. De omzet van het Amerikaanse autoconcern steeg met 44 procent tot 33,2 miljard dollar. Vooral in Noord-Amerika en Azië kende de autoverkoop een explosieve stijging. De Europese dochterondernemingen Opel en Vauxhall deden het echter heel wat minder goed. Door besparingen wist General Motors Europe het operationele verlies uiteindelijk te beperken tot 160 miljoen dollar.


De werkloosheid bij jongeren heeft een recordhoogte bereikt en dat dreigt voor een verloren generatie te zorgen die alle hoop heeft verloren op een baan die voor een fatsoenlijk levensonderhoud kan zorgen. Dat stelt de International Labor Organisation (ILO). De organisatie heeft zegt dat er in de leeftijdscategorie tussen vijftien en vierentwintig jaar 81 miljoen werklozen zijn. Dat is een stijging met 7,8 miljoen eenheden op drie jaar tijd. De werkloosheidsgraad bij jongeren wereldwijd heeft volgens de organisatie zijn hoogste niveau ooit bereikt en zal in de loop van dit jaar nog verder stijgen. Op drie jaar tijd steeg steeg de werkloosheidsgraad van 11,9 procent naar 13 procent. De organisatie vermoedt dat het getal dit jaar licht zal stijgen naar 13,1 procent, om het jaar daarna naar 12,7 procent te zakken. De organisatie roept de regeringen op om niet te besparen op maatregelen ter ondersteuning van de werkgelegenheid voor jongeren.


Bijna één vierde van de graanoogsten in Rusland is dit jaar verloren gegaan wegens de aanhoudende droogte en hitte. Dat heeft de Russische president Dmitri Medvedev gezegd. Talloze bedrijven staan volgens hem op de rand van het faillissement. Rusland liet onlangs nog weten zijn prognoses voor de graanoogst opnieuw verlaagd te hebben met 10 miljoen ton. De raming bedraagt nu 60 miljoen ton tot 65 miljoen ton. Een normale oogst bedraagt in Rusland 90 miljoen ton. Ondertussen heeft president Medvedev de noodtoestand in de regio's Vladimir, Mari El en Voronezj opgeheven. In Moskou, MordoviA, Nijni Novgorod en Rjazan blijft de noodtoestand voorlopig van kracht. De Russische regering maakt 35 miljard roebel vrij om de getroffen boeren bij te staan. Dat komt overeen met een bedrag van bijna 900 miljoen euro. Vanwege de natuurramp verbood Rusland onlangs de export van graan voor de rest van het jaar.


Slovakije weigert bij te dragen aan het reddingsplan voor het financieel noodlijdende Griekenland. Dat heeft het Slovaakse parlement bekrachtigd. Op die manier gaat Slovakije in tegen eerder gemaakte afspraken onder de eurolanden. In Bratislava schaarden zich amper twee van de ruim tachtig aanwezige parlementsleden achter de wet die de deelname van Slovakije aan het Europese reddingsplan regelt. Dertien parlementsleden ondersteunden de wet. Het anti-Griekse kamp won de stemming makkelijk omdat de parlementsleden van de vorige sociaaldemocratische premier Robert Fico waren weggebleven. Fico had in mei zijn Europese partners een Slovaakse bijdrage beloofd, maar hij had de uiteindelijke beslissing uitgesteld tot na de verkiezingen in juni. De stembusgang draaide echter verkeerd uit voor Fico en sindsdien is in Slovakije een centrumrechtse regering onder leiding van Iveta Radicova aan de macht. Radicova had zich tijdens de campagne uitgesproken tegen de steun.


De Amerikaanse verzekeraar American International Group (AIG), die al een tijd activiteiten afstoot om de overheidssteun af te betalen, verkoopt nu ook het meerderheidsbelang in zijn divisie consumentenkredieten. De afdeling American General Finance wordt overgedragen aan naar Fortress Investment Group. De divisie leed de voorbije twee jaar al 1,7 miljard dollar verlies en torst meer dan 17 miljard dollar schulden. De verkoop levert de Amerikaanse verzekeraar een verlies voor belastingen op van 1,9 miljard dollar. De groep kreeg voor meer dan 182 miljard dollar aan staatssteun. Daardoor is op dit ogenblik 80 procent van de aandelen in handen van de Amerikaanse overheid. Met de verkoop van activa hoopt American International Group voldoende middelen te vinden om de overheid uit te kopen en opnieuw op eigen benen te staan.


In de Griekse pensioenkas zit volgens de regering een tekort van 15 miljard euro. Het gaat om geld dat werkgevers en zelfstandigen nog niet hebben gestort. De 800.000 schuldenaars hebben volgens Andreas Loverdos, Grieks minister van arbeid, tot eind oktober de tijd gekregen om zich in orde te stellen. Tot die deadline zal de Griekse regering volgens hem begrip tonen, maar daarna zal er volgens de minister onverbiddelijk worden opgetreden. Dan zou de regering bijvoorbeeld vastgoed in beslag kunnen laten nemen. Vooral in de toeristische gebieden en meer bepaald op de Griekse eilanden, is zwartwerk schering en inslag. Naar schatting 40 procent van de werknemers werkt er zonder sociale bescherming. Minder sociale bijdragen is slecht nieuws voor de pensioenkas, die met een tekort kampt en dus moet gefinancierd worden door de overheid. Maar die moet dan weer zwaar besparen op bevel van de Europese Unie en het Internationaal Monetair Fonds.


De Tsjechische autoconstructeur Skoda, die deel uitmaakt van de Duitse Volkswagen-groep, heeft een deel van zijn productie tijdelijk moeten stopzetten. Oorzaak van de maatregel zijn de recente overstromingen in Centraal-Europa. Hierdoor ligt de activiteit van een toeleverancier van Skoda volledig stil. Het gaat om de leverancier van dakbekleding, waarvan de fabriek gelegen is in de Tsjechische stad Chrastava. Die stad grenst aan Duitsland en Polen en werd zwaar getroffen door de overstromingen. Door het gebrek aan onderdelen, moest volgens een woordvoerder van de Tsjechische autobouwer de productie van de modellen Octavia en Fabia in de fabrieken in Mlada Boleslav en in Vrchlabi worden stopgezet. In de fabriek in Kvasiny, waar onder meer de Skoda Roomster wordt gebouwd, werd beslist om een zaterdagdienst te schrappen.


Het Nederlandse luchthavenbedrijf Schiphol heeft voor drieëndertig jaar de volledige concessie op Terminal Vier van de luchthaven JF Kennedy in New York. Het is voor het eerst dat een buitenlandse onderneming een terminal in de Verenigde Staten in beheer heeft. Schiphol bezat al 40 procent van de aandelen van JFK International Air Terminal, de exploitant van de grootste terminal op Kennedy Airport. Voor de overige 60 procent betaalt het Nederlandse bedrijf nu 13 miljoen dollar. Jos Nijhuis, topman van Schiphol, benadrukte dat er aan de investering nauwelijks risico's zijn verbonden. Schiphol heeft de overeenkomst zo gesloten dat eventuele financiële tegenvallers geen effect hebben op het moederbedrijf. De Port Authority van New York en New Jersey financierde in de jaren negentig de bouw van de terminal en zal ook de toekomstige uitbreiding financieren. New York wilde Schiphol er destijds graag bij hebben vanwege de expertise die het bedrijf kan leveren.


Google en Verizon hebben hun voorstel voor netneutraliteit onthuld en vinden het principe niet van toepassing op mobiele breedband. Netneutraliteit draait rond de vraag of internetproviders en telecombedrijven bepaalde data voorrang mogen geven op hun netwerk. Het voorstel van de bedrijven is gericht aan de Amerikaanse overheid en moet de rol van de Amerikaanse Federal Communications Commission duidelijker maken. De telecomwaakhond moet in de ogen van Google en Verizon wel meer macht krijgen om de schending van netneutraliteit te bestraffen. Zoals Google-topman Eric Schmidt eerder al aangaf, vinden de bedrijven het principe niet van toepassing op mobiele netwerken, omdat die markt helemaal anders is dan de tradionele vaste breedbandverbindingen. Google en Verizon vinden wel dat consumenten, softwaremakers en contentaanbieders steeds transparant geïnformeerd moeten worden over alle diensten.


De vraag naar olie zal door het economisch herstel dit jaar en volgend jaar toenemen, maar komend jaar ligt het gevaar van een stagnerende groei op de loer. Dat heeft het Internationaal Energie Agentschap (IEA) benadrukt. De organisatie verhoogde haar raming voor de wereldwijde vraag naar olie dit jaar met 80.000 vaten per dag en voor volgend jaar met 50.000 vaten per dag. De organisatie baseert deze verwachting op een groei van de wereldeconomie met 4,5 procent voor het lopende jaar en met 4,3 procent voor volgend jaar. De totale vraag naar olie stijgt daardoor dit jaar met 2,2 procent tot 86,6 miljoen vaten per dag. Voor volgend jaar schat het energie-agentschap een stijging van de vraag met 1,5 procent tot 87,9 miljoen vaten per dag. De organisatie wijst op de zorgen over een mogelijk haperend economisch herstel vanaf de tweede helft van dit jaar. Dat vormt volgens haar een belangrijk neerwaarts risico voor de prognose.


De beurs NYSE Euronext heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een nettowinst geboekt van 184 miljoen dollar. In het hetzelfde kwartaal vorig jaar leed de trans-atlantische beurzengroep nog een verlies van 182 miljoen dollar. De omzet daalde van 1,252 miljard dollar tot 1,247 miljard dollar. De goede resultaten zijn volgens NYSE Euronext te danken aan volgehouden kostendisicpline, inkomsten uit nieuwe initiatieven en stevige handelsvolumes. De inkomsten uit transacties en clearing stegen met 10 procent, grotendeels te danken aan de handel in derivaten. Opmerkelijk is dat de derivatenhandel meer dan ooit de winstmotor van NYSE Euronext is. De derivatenhandel tekende in het tweede kwartaal van 49 procent van de bedrijfswinst van de beurzenuitbater, tegenover iets minder dan een derde in het tweede kwartaal van vorig jaar. De bijdrage van de aandelenhandel zakte van 63 procent naar 44 procent, terwijl de informatica-afdeling van 5 procent naar 7 procent steeg.


Het interimbedrijf Adecco heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een nettowinst geboekt van 97 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar maakte Adecco nog 147 miljoen euro verlies. Het economisch herstel moedigde volgens de rekruteerder industriële bedrijven aan om tijdelijke krachten aan te nemen. De omzet steeg met 29 procent tot 4,6 miljard euro. De winst is volgens Adecco vooral te danken aan Frankrijk en Noord-Amerika, de belangrijkste markten van het interimbureau. De groep groeit ook met meer dan 10 procent in Duitsland, Italië, Scandinavië en de groeimarkten. Over de Noord-Amerikaanse groei bestonden wat twijfels door het teleurstellende jobrapport waaruit bleek dat dubbel zoveel jobs verloren waren gegaan in juli dan verwacht. Ondanks de zorgen over de duurzaamheid van het economisch herstel is Adecco naar eigen zeggen zeker van een stijgende inkomsten in de toekomst.


De Mexicaanse concurrentiewaakhond Comisión Federal de Competencia (Cofeco) opent een onderzoek naar monopolistische praktijken op de Mexicaanse biermarkt. Dat heeft Cofeco in een mededeling bekend gemaakt, zonder informatie te verstrekken over de betrokken bedrijven. De Mexicaanse biermarkt wordt gedomineerd door Grupo Modelo en Femsa Cerveza. Modelo is voor de helft in handen van AB InBev, terwijl de tweede recent werd overgenomen door het Nederlandse Heineken. Een woordvoerder van Cofeco liet enkel weten dat enkele van de belangrijkste bierbedrijven in het onderzoek zijn betrokken zijn. Naast de twee dominante spelers, proberen ook heel wat kleinere bierbrouwers te groeien op de belangrijke Mexicaanse biermarkt. De meesten hebben intussen al een voet tussen de deur gekregen bij cafés en restauranthouders. Ze zouden echter problemen ondervinden om op nationale schaal een distributienetwerk op te zetten.


Meer Nieuws

Thursday, August 12, 2010

Rusland werkt aan nieuwe toekomst voor Siberië

De Russische regering heeft plannen om Siberië om te vormen van een desolaat grondstoffen-gebied tot een comfortabel residentieel en zakelijk gebied. Dat blijkt uit een strategisch plan dat de Russische regering op zijn website heeft geplaatst voor de ontwikkeling van Siberië tijdens de volgende tien jaar. Die transformatie zou gebaseerd zijn op de ontwikkeling van hightech-industrie, wetenschappen en toerisme, vooral rond het gebied van het Baikal-meer met zijn thermische bronnen, therapeutische modderbaden, wouden en schitterende landschappen. Er is echter nog geen duidelijkheid over de investering die met het project gepaard zou moeten gaan. Sommigen bronnen maken gewag van een mogelijke investering van 1,5 triljoen roebel (49 miljard dollar).

"In het rapport wordt opgemerkt dat Siberië met diverse problemen wordt geconfronteerd," merkt de Russische krant The Moscow Times op. "In de eerste plaats moet afgerekend worden met het ruwe klimaat van het gebied, waardoor gezinnen en bedrijven rekening moeten houden met een meerkost van 25 procent tot 40 procent tegenover het Europese gedeelte van Rusland. Bovendien heeft Siberië ook weinig luchthavens en wegeninfrastructuur. Bovendien zijn ook de links tussen de verschillende regio's bijzonder zwak. Het grootste probleem is echter dat Siberië vastgeroest zou kunnen zitten in zijn rol als een loutere bron van ruwe grondstoffen voor de ontwikkelde landen."

De Russische overheid wil onder meer raffinaderijen en andere productie met een meerwaarde opbouwen in Siberië, samen met de ontwikkeling van wetenschap en toerisme. Tot de prioriteiten behoren biotechnologie, machinebouw, medische apparatuur, landbouw, duurzame woningbouw en de productie van pulp, papier en meubilair. De universiteiten van Irkutsk, Krasnoyarsk, Tomsk, Omsk, Novosibirsk en Kemerovo zouden kunnen gebruikt worden als basis voor nationale onderzoeksinstellingen. De lokale universiteiten zouden onder meer testmodellen moeten creëren voor vooruitstrevende innovatie technologieën, die vervolgens ook in Siberië zouden kunnen worden geproduceerd en geïmplementeerd.

Labels: , , ,

Emiraat Sharjah achter overnamebod op voetbalclub Liverpool

Achter één van de overname-biedingen op de Engelse voetbalclub Liverpool gaat de koninklijke familie van het emiraat Sharjah schuil. Dat heeft één van de bronnen rond de onderhandelingen gezegd. In zijn overnamebod had de Syrische zakenman Yahya Kirdi eerder al aangegeven een vertegenwoordiger te zijn van een selecte groep investeerders uit het Midden-Oosten en Canada. Hij voegde er aan toe dat er verregaande gesprekken waren om Liverpool over te nemen van zijn huidige Amerikaanse eigenaars Tom Hicks en George Gillett. De namen van de investeerders werden nog niet officieel bekend gemaakt aan Martin Broughton, voorzitter van Liverpool en coördinator van de onderhandelingen rond de overname.

"De groep investeerders uit het Midden-Oosten zou echter bestaan uit leden van de al-Qasami familie, die al eeuwen het bewind voert over Sharjah, de derde grootste lidstaat van de Verenigde Arabische Emiraten," aldus de Engelse krant The Guardian. "Al-Qasami is niet de rijkste familie uit de elite van de emiraten, maar ze hebben wel toegang tot grote rijkdommen. Sharjah heeft grote voorraden olie en gas. Yahya Kirdi zou de bevoegdheid hebben om de familie in verscheidene investerings-projecten te vertegenwoordigen. Een dergelijke regeling is in het gebied van de Perzische Golf niet ongewoon. De Syrische zakenman is al sinds oktober vorig jaar in gesprek met Hicks en Gillett over de overname van de Engelse voetbalclub."

Een bron rond de onderhandelingen zegt dat de overname-kandidaten een principe-akkoord hebben gesloten met Hicks en Gillett. De investeerders zouden de controle over de club overnemen, de schulden van 237 miljoen pond aan Royal Bank of Scotland en Wachovia afbetalen en de financiëring voorzien van de bouw van een nieuw voetbalstadion voor Liverpool. Dat zou gebeuren met een financiële overeenkomst voor een periode van vijftien jaar. Volgens een aantal bronnen zou Kirdi een overeenkomst hebben gesloten om de aandelen van Hicks en Gillett over te nemen voor een bedrag van 600 miljoen pond. Ook de Chinese zakenman Kenneth Huang zou een overnamebod hebben gedaan, maar Hicks en Gillett zouden een voorkeur hebben voo

Labels: , , ,

Disney wil in de toekomst meer mikken op digitale media

Het Amerikaanse entertainment-concern Disney legt in de toekomst meer nadruk op kanalen zoals sociale netwerken en tablets, inspelend op een duidelijke migratie van consumenten en content naar digitale media. Robert Iger, chief executive van Disney, stelt daarbij dat die migratie op het gebied van consumptie en distributie op digitale media nog maar in zijn beginfase zit. Daarom legt het concern zich volgens hem toe op een brede reeks van initiatieven, die ook sterk variëren in omvang en investering. In dat kader moet ook de overname van de startup Playdom, gespecialiseerd in sociale videogames, worden gezien. Dat moet Disney toelaten in te spelen op de snelle groei van websites zoals Facebook en de populariteit van applicaties en aanverwante producten.

Robert Iger wijst daarbij naar een rapport van het onderzoeksbureau Nielsen, waaruit blijkt dat inmiddels online meer tijd wordt besteed aan videogames dan aan email. "Dat bewijst dat videogames een massaproduct is geworden dat een brede gebruikersbasis aantrekt," voert de topman van Disney aan. Het entertainmentbedrijf nam ook het bedrijf Tapulous, ontwikkelaar van mobiele services, over om te garanderen dat de merken van Disney op het volledige aanbod aan platformen aanwezig zouden zijn. Iger voegt er aan toe dat ook de inkomstenstructuur in de toekomst een belangrijke evolutie zal kennen, gaande van microbetalingen tot abonnementen op het videoportal Hulu en pay-per-view modellen.

"Het is duidelijk dat ons publiek steeds meer gebruik maakt van digitale media," merkt Iger op. "Daarom willen wij bij de eersten zijn om in die beweging mee te gaan. In sommige gevallen zal dat gebeuren met vallen en opstaan, maar het is duidelijk dat Disney enthousiast is over de toekomst van digitale media. Tablet-computers zorgen niet alleen voor een revolutie in de mediasector, maar voor Disney ook meer mogelijkheden dan bedreigingen invoeren. Daarom moeten we in die ruimte aanwezig zijn, niet alleen om relevant te blijven, maar vooral ook om een groei te blijven realiseren." Iger zegt ervan overtuigd te zijn dat tablets voor een bijkomend publiek te zorgen in plaats van een negatieve impact te hebben op de televisie-activiteiten.

Labels: , , ,

Consument legt slechts beperkte link tussen voeding en huidverzorging

Bij huidverzorging grijpt de consument in eerste instantie nog altijd naar een cosmetica-product dan naar een geschikt voedingsproduct. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Ipsos Marketing. Hoewel voeding, drank en supplementen vaak worden gebruikt voor gezondheidsdoeleinden, kwamen de onderzoekers tot de vaststelling dat dieetproducten bij de huidverzorging nog altijd een grote achterstand hebben op cosmetica. Dranken en voedingswaren volgen op een derde plaats. De onderzoekers wijzen er wel op dat de resultaten van de studie niet noodzakelijk tot de gevolgtrekking zouden mogen leiden dat er geen interesse bestaat voor het gebruik van diverse bronnen voor de verschillende aspecten van de gezondheid.

"Hoewel de consument sneller geneigd is om binnen een aantal gezondheidscategorieën - zoals de mentale conditie, het gezondheid van het hart en de beenderen - de voorkeur te geven aan supplementen boven voeding, zouden voedselfabrikanten daaruit moeten kunnen afleiden waar er mogelijke kansen voor toekomstige groei liggen," aldus het magazine Nutraingredients.com. "Op het gebied van lichaamsverzorging heeft de consument al duidelijk een grotere interesse getoond in voedingsproducten, waardoor de sector al wordt erkend als een marketing-platform voor bepaalde ingrediënten en producten."

Uit cijfers van het onderzoeksbureau Kline Group blijkt dat de sector drie jaar geleden een waarde had van 1,5 miljard dollar. Over twee jaar zou dat echter gestegen moeten zijn tot 2,5 miljard dollar. Op dit ogenblik in Europa marktleider (55 procent), gevolgd door Japan (41 procent). De Verenigde Staten vertegenwoordigen daarentegen op dit ogenblik slechts 3 procent van de totale markt. Uit het onderzoek van Ipsos blijkt dat 39 procent bij huidverzorging zou kiezen voor cosmetica-producten, gevolgd door voedingssupplementen (23 procent) en dranken en voeding (19 procent). Supplementen scoren het hoogste op het gebied van relaxatie en stressbestrijding (35 procent), gevolgd door voeding en drank (29 procent) en cosmetica (17 procent).

Labels: , ,

Televisie blijft dominante reclame-kanaal Midden-Oosten

Televisie blijft het dominante reclame-kanaal van het Midden-Oosten, maar wordt geconfronteerd met problemen rond transparantie en rendabiliteit. Dat is de conclusie van een rapport van het Pan Arab Research Center (PARC). Daarbij wordt opgemerkt dat de totale reclamesector het voorbije jaar in het Midden-Oosten een omzet heeft gerealiseerd van 11 miljard dollar. Dat is een verdubbeling tegenover het midden van het decennium. De televisie-inkomsten kenden bijna een verdrievoudiging tot 5,9 miljard dollar. Er wordt aan toegevoegd dat televisie het voorbije jaar de belangrijkste groeipijler was. De totale bestedingen stegen met 1 miljard door, maar bij televisie werd een groei van 1,5 miljard dollar opgetekend, waardoor het medium aan marktaandeel won.

Die groeiende populariteit is volgens het Pan Arab Research Center wellicht in belangrijke mate te danken aan de opkomst van een aantal gratis televisie-station en niche-netwerken. "De televisie-sector in de regio wordt in belangrijke mate gestuurd door grote politieke gebeurtenissen, internationale sporten en vastgelegde evenementen, zoals schoolvakanties en de ramadan," merkt het Pan Arab Research Center op. "Maar ook wanneer occasionele gebeurtenissen buiten beschouwing worden gelaten, besteedt het publiek in het Midden-Oosten steeds meer tijd aan televisie. Op dit ogenblik wordt in Saudi Arabië driehonderd minuten per dag naar televisie gekeken. Dat is vijftig minuten meer dan in het midden van het voorbije decennium.

De onderzoekers voegen er aan toe dat een gebrek aan efficiënte meetinstrumenten een belangrijke rem blijven vormen op de verdere groei van de televisiereclame. "Er zijn wel een aantal projecten in voorbereiding om die situatie te verbeteren," wordt er aan toegevoegd. "Het adviesbureau AT Kearney voert aan dat de lancering van efficiënte publieksmeters en andere instrumenten de vraag naar televisie-reclame met 2 miljard dollar zou kunnen doen stijgen." Het adviesbureau Booz voert aan dat deze problemen veel mediabedrijven ook hebben aangezet om hun verkoopactiviteiten uit te besteden, wat een negatieve impact zou hebben op de sector.

Labels: , ,

Europese biermarkt ongevoelig voor Russische graanproblemen

De Europese biermarkt zal wellicht geen zware gevolgen ondervinden van de zwakke Russische graanoogst en het daarop volgende exportverbod. Op de Russische thuismarkt moet echter wel een impact worden gevreesd. Dat zegt Kevin Baker, drankenspecialist bij het onderzoeksbureau Canadean. Door het uitzonderlijk warme zomerweer, de droogte en de bosbranden zijn de vooruitzichten voor de Russische graansector dit jaar bijzonder slecht. Om die redenen heeft de Russische premier Vladimir Poetin een tijdelijk verbod op graanexport aangekondigd. De Europese bierproducenten gebruiken volgens Baker echter slechts minieme hoeveelheden Russisch graan, zodat de impact weinig gevolgen zou mogen hebben.

"In Rusland ligt de situatie echter helemaal anders," voert Baker aan tegenover het magazine Beverage Daily. "De Russische biermarkt werd al zwaar getroffen door een zware belastingverhoging. De problemen met de graanoogst zijn niet van aard om het herstel van die markt te bespoedigen." De Russische regering voerde begin dit jaar zware heffingen in voor de biersector. Dat leidde tot belangrijke prijsverhogingen. Aangezien de biersector bijzonder prijsgevoelig is, hebben die stijgingen zware gevolgen voor de Russische bierverkoop. Baker merkt daarbij op dat Russen alleen maar bier drinken omdat de drank minder duur is dan wodka.

"Een bijkomende prijsverhoging door de duurdere grondstoffen is het laatste wat de Russische biermarkt op dit ogenblik kan gebruiken," merkt Baker op. Hij wijst er op dat de problemen wel gevolgen zou kunnen hebben voor bierproducenten met een grote aanwezigheid op de Russische markt. De Canadean-analist voegt er echter aan toe dat de goedkopere bieren wellicht zwaarder zullen getroffen worden door de prijsverhogingen dan het hogere marktsegment. Hij verwijst daarbij onder meer naar het Deense Carlsberg, dat een belangrijke aanwezigheid heeft in Rusland, maar door een voorzichtig management van zijn merken de prijzenstorm beter heeft doorstaan dan velen veronderstelden. Carlsberg legt immers de nadruk op zijn duurdere bieren, die prijsverhogingen beter kunnen opvangen.

Labels: , , ,

Recordomzet voor voetbalclub Bayern München

De Duitse landskampioen Bayern München zit op koers om zijn gebroken boekjaar af te sluiten met een recordomzet van 350 miljoen euro. Het vorige record werd drie jaar geleden gerealiseerd, toen een omzet van 286,6 miljoen euro werd opgetekend. Karl-Heinz Rummenigge, voorzitter van de Duitse voetbalclub, stelt dat Bayern München voor de eerste keer in zijn geschiedenis een omzet van meer dan 300 miljoen euro kan incalculeren. Met de inkomsten van het voetbalstadion Allianz-Arena zou daarbij een omzet van ongeveer 350 miljoen euro moeten kunnen gerealiseerd worden. Bayern München, dat tijdens het tussenseizoen niets heeft uitgegeven aan transfers, zal volgens Rummenigge voor het zestiende jaar op rij winstgevend zijn.

Bayern München heeft een bijzonder succesvol seizoen achter de rug. De club werd opnieuw landskampioen en won ook de Duitse beker. Alleen een overwinning in de Champions League ontbrak om de tripple te kunnen realiseren, nadat in de finale werd verloren van Inter Milaan. In tegenstelling tot een aantal andere Europese topclubs, doet Bayern München het echter ook financieel bijzonder goed. Een gedeelte van de financiële reserves van de club worden bovendien in een beleggings-portefeuille gestopt. Onder meer wordt belegd in aandelen van Deutsche Telekom. Wanneer abstractie gemaakt wordt van de financiële crisis, brengt die portefeuille volgens Rummennigge een uitstekende winst op.

"Die rente is uiteraard meegenomen, maar minstens even belangrijk is de zekerheid van de beleggingen," voert Rummennigge aan tegenover het magazine Focus Money. Hij voegt er aan toe dat de voetbalclub eigenlijk nauwelijks iets ondervonden heeft van de economische crisis. Merchandising, shirtsponsoring, licenties en business-seats en loges hebben zich volgens de voorzitter - die een economische opleiding heeft gehad en voor zijn komst als speler naar Bayern München in het midden van de jaren zeventig nog enkele tijd op een bank heeft gewerkt - op het niveau van vorig jaar kunnen handhaven of zelfs verbeteren. Alleen al de Champions League heeft Bayern München 50 miljoen euro opgebracht.

Labels: , ,

Nieuwsoverzicht

Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland tonen zich niet opgezet met het idee van Europese belastingen. De Britse regering wijst elk voorstel voor Europese belastingen al bij voorbaat af. Janusz Lewandowski, Europees Commissaris voor begroting, had aangekondigd eind september hierover voorstellen te zullen presenteren. Een woordvoerder van het Britse ministerie van financiën benadrukte dat de Europese bijdragen van de lidstaten moeten komen en zei een veto te zullen stellen tegen elke vorm van directe belasting. Pierre Lellouche, Frans staatssecretaris voor Europese zaken, noemde het voorstel compleet inopportuun. Elke bijkomende heffing is volgens hem op dit ogenblik uit den boze. Het is volgens Lellouche immers duidelijk tijd voor besparingen, zowel bij de lidstaten als bij de Europese instellingen. Momenteel wordt de Europese kas voor 75 procent gevuld door nationale bijdragen en voor 25 procent met eigen middelen, zoals een deel van de btw-opbrengsten.


Saudi-Arabië staat het gebruik van telefoons van Blackberry dan toch toe. Dat heeft de Saudische telecomautoriteit laten weten nadat afspraken werden gemaakt met Research In Motion, de Canadese fabrikant van Blackberry. Het is nog niet duidelijk of dit een tijdelijke of definitieve beslissing is. Saudi-Arabië is één van de landen in het Midden-Oosten die de Blackberry een bedreiging voor de veiligheid vinden, omdat versleutelde informatie die via de telefoons wordt verstuurd wordt omgeleid naar servers in het buitenland. Hierdoor was de Saudische regering niet in staat de informatiestroom te controleren. Na overleg met de Canadese fabrikant werd overeengekomen dat de Saudische regering toch enige toegang krijgt tot de verstuurde informatie. Eén van de mogelijkheden is het plaatsen van een server in Saudi-Arabië.


De Franse energiegroep GdF Suez gaat 70 procent van de Britse energiegroep International Power overnemen. Dat gebeurt in ruil voor de inbreng van het gros van zijn internationale activiteiten, plus de betaling van een speciaal dividend per aandeel International Power. Gérard Mestrallet, de topman van GdF Suez, liet vorige maand al verstaan dat hij opnieuw aasde op het Britse energiebedrijf International Power, nadat een eerdere overnamepoging in januari op de klippen liep. GdF Suez wil met de opslorping van International Power de grootste internationale elektriciteitsproducent van de wereld creëren. Niet alleen wordt een grote concurrent uitgeschakeld, maar ook krijgt de Franse groep door de overname toegang tot nieuwe landen, zoals Australië. Vooral in de Golfregio waren GdF Suez Energy International en International Power grote concurrenten. Beide zijn grote spelers bij aanbestedingen voor grote nieuwe centrales, die vaak gekoppeld zijn aan drinkwaterfabrieken.


De mate van ontbossing in de regenwouden van het Amazone-gebied is in juni van dit jaar aanzienlijk afgenomen. Daarmee worden de trends van de voorbije periode verder gezet. Dat blijkt uit cijfers van het Braziliaanse Nationaal Instituut voor Ruimteonderzoek. Ook op jaarbasis is er een opmerkelijke daling, in belangrijke mate te danken aan de economische crisis. In juni werd 244 vierkante kilometer bos gekapt. De hoeveelheid bos die verloren ging, ligt daarmee 58 procent lager dan tijdens dezelfde maand vorig jaar. Op jaarbasis werd 49 procent minder gekapt dan vorig jaar. De afname is volgens de Braziliaanse regering een gevolg van betere naleving van milieuwetgeving. Milieuorganisaties menen echter dat de afgenomen houtkap vooral te wijten is aan de dalende vraag naar hout en vee als gevolg van de financiële crisis.


Iran wil alle handel in euro en dollar stopzetten, ook voor zijn olie-uitvoer, als reactie op de westerse economische sancties. Dat heeft de Iraanse vicepresident Mohammad-Reza Rahimi bekend gemaakt. Rahimi benadrukte dat de dollar en de euro uit de valutamand gehaald zullen worden en vervangen zullen worden door de rial en andere munteenheden die aanvaarden met Iran samen te werken. De dollar en euro zijn volgens Rahimi onrein en dus zal Iran volgens hem zij olie niet meer in die munteenheden verkopen. Hij voegde er nog aan toe dat Iran zijn aankopen in de Europese Unie zal verminderen. Vorig jaar kocht Iran voor 11,4 miljard euro in Europa aan. Dat is 27 procent van de totale Iraanse invoer. Iran wil onder meer minder tarwe en soja invoeren. Er komt ook een programma voor de productie van complexe onderdelen die momenteel in Europa worden gekocht. De Verenigde Staten en Europa vaardigden in juli nieuwe economische sancties uit tegen Iran.


Het vervoersbureau van New York heeft een controversiële busreclame goedgekeurd. Met de affiche wordt geprotesteerd tegen de mogelijke komst van een moskee dicht bij Ground Zero. Op de advertentie vliegt een vliegtuig richting een brandend World Trade Center, met daarnaast een moskee. De bouwplannen voor een moskee op enkele blokken afstand van Ground Zero leidt in de Verenigde Staten tot een verhit debat over de grenzen van tolerantie en de symboliek van de plek waar vroeger de Twin Towers stonden. De advertentie werd ontworpen in opdracht van een organisatie die waarschuwt voor de invloed van de radicale islam liet een advertentie ontwerpen. De groep had de busmaatschappij van de stad voor de rechter gedaagd om de advertentie te kunnen plaatsen. Het vervoersbureau heeft de bedrukking nu toegestaan, maar liet in een reactie weten niet achter de boodschap van de reclame te staan.


Het Amerikaanse leger moet gevoelig besparen. Dat heeft Robert Gates, minister van defensie van de Verenigde Staten, gemeld. Daarom wil hij onder meer een grote legerbasis sluiten en 50 leidinggevende militairen ontslaan. De voorstellen krijgen heel wat kritiek. Gates wil de volgende vijf jaar 100 miljard dollar besparen. Het defensiebudget bedraagt momenteel 700 miljard dollar. Er moet volgens hem rekening gehouden worden met de moeilijke economische en budgettaire situatie van de natie. Men kan volgens hem niet elk jaar vragen het budget te verhogen zonder ook zelf inspanningen te leveren. Een van de plannen van Gates is het sluiten van een commandocentrum in Norfolk in de staat Virginia. Het centrum is één van de tien grote militaire basissen in de Verenigde Staten en coördineert de planning en trainingen voor het hele Amerikaanse leger.


Touroperator TUI Travel heeft tijdens de eerste drie kwartalen van zijn gebroken boekjaar een nettoverlies geleden van 409 miljoen pond sterling geleden. Tijdens dezelfde periode vorig boekjaar werd een verlies geboekt van 305 miljoen pond. De omzet daalde met 8 procent tot 8,2 miljard Britse pond. Het verlies is volgens TUI Travel, de grootste touroperator ter wereld, onder meer te wijten aan de verstoring van het luchtverkeer door de aswolk van de vulkaanuitbarsting in IJsland de voorbije lente. De aswolk kostte TUI Travel naar schatting 105 miljoen euro. Bijna 400.000 passagiers werden getroffen door het verstoorde luchtverkeer, dat de winstgevendheid van het bedrijf vooral in Groot-Brittannië aantastte. De touroperator geeft wel aan dat de eerste boekingen voor het volgende winterseizoen en de zomer van volgend jaar positief zijn gestart.


De regering van Montenegro werkt op dit ogenblik aan een zogenaamd economisch burgerschapsprogramma dat tot doel heeft de Montenegrijnse nationaliteit toe te kennen aan investeerders die ruime ervaring hebben in de zakenwereld en minstens 0,5 miljoen euro in de nationale economie pompen. Het initiatief zou buitenlandse zakenlui moeten aansporen om de zetels van hun bedrijven in Montenegro te vestigen, nieuwe technologie en knowhow te importeren en jobs te creëren. Gerenommeerde consultants en advocaten moeten erop toezien dat geïnteresseerden geloofwaardig en betrouwbaar zijn en voldoende financiële middelen hebben om Montenegro van dienst te zijn. De betrokkenen hoeven door het Montenegrijnse staatsburgerschap geen visum meer op zak te hebben om naar de Europese Unie te reizen. In december vorig jaar schafte de Europese Unie de visumplicht voor Montenegrijnen, Serviërs en Macedoniërs af.


Insiders die malafide praktijken melden op de Amerikaanse beurzen, kunnen miljoenen aan tipgeld opstrijken. Dat is het gevolg van de hervorming van de controle op financiële instellingen. Advocaten verwachten een stroom aan aanklachten tegen Amerikaanse instellingen en banken. Klokkenluiders kunnen volgens de nieuwe regels immers aanspraak maken op 10 procent tot 30 procent van opgelegde boetes boven het miljoen dollar. Volgens de Securities and Exchange Commission (SEC), de Amerikaanse beurswaakhond, moet het gevoelig hogere tipgeld de grotere vissen over de streep trekken. De beurswaakhond voegt er aan toe in staat te zijn om eventueel duizenden tips te verwerken. De nieuwe regels zijn opgenomen in de onlangs aangenomen wet over de hervorming van het financieel bestel in de Verenigde Staten na de economische crisis.


Saudi-Arabië gaat de volgende vijf jaar 385 miljard dollar investeren in de bouw van huizen, scholen en andere infrastructuurprojecten. Daarmee wil koning Abdullah vooral de hoge werkloosheid in zijn land bestrijden. Dat heeft het door de staat gecontroleerde Saudi Press Agency dinsdag bekendgemaakt. Abdullah staat onder druk om banen te creëren en huizen te bouwen voor zijn groeiende aantal onderdanen. Ruim twee derde van de bevolking is jonger dan dertig en de werkloosheid stijgt gestaag. Vorig jaar zat 10,5 procent van de beroepsbevolking zonder werk. Dat komt enerzijds omdat het onderwijssysteem in Saudi-Arabië meer gericht was op religie dan op het aanleren van vaardigheden. Anderzijds besluiten lokale bedrijven vaak om goedkope buitenlandse krachten, uit onder meer India en Pakistan, in te huren.


De Europese Commissie heeft een goedkeuring verleend voor een nieuwe kapitaalinjectie van 10 miljard euro van de Ierse overheid voor Anglo Irish Bank. De genationaliseerde Ierse bank heeft de noodlening nodig om aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen en om de financiële stabiliteit in Ierland te behouden. Vorig jaar kreeg de Ierse staatsbank al een injectie van 4 miljard euro. In maart pompte de Ierse regering nog eens 10 miljard in de noodlijdende staatsbank. Volgens Joaquin Almunia, Europees Commissaris voor concurrentiebeleid, bestaat er geen twijfel dat Anglo Irish Bank grondig geherstructureerd moet worden. De Ierse bank kwam vorig jaar in de problemen door enorme afschrijvingen op slechte leningen door het instorten van de Ierse vastgoedsector. Het concern leed een recordverlies van 12,7 miljard euro. Dat is het hoogste verlies dat ooit door een Iers bedrijf bekend gemaakt moest worden.


De Indiase autoproducent Tata Motors heeft tijdens het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar een winst gerealiseerd van 19,89 miljard roepia. Dat komt overeen met een bedrag van 325 miljoen euro. Tijdens dezelfde periode vorig jaar werd nog een verlies geleden van 3,29 miljard roepia. De winst van het eerste kwartaal is vooral te danken aan de sterke verkopen van Jaguar en Land Rover, de Britse dochtermerken van Tata Motors. In totaal verkocht Tata Motors, de grootste producent van vrachtwagens en bussen in India, tijdens het eerste kwartaal van zijn boekjaar 181.708 exemplaren. Dat is een stijging met 48 procent tegenover dezelfde periode vorig boekjaar. De Indiase autoverkoop kende tijdens de maand juli een groei met 38 procent. Tata Motors is ook producent van de Nano, de goedkoopste auto van de wereld. Het Indiase bedrijf nam twee jaar geleden Jaguar en Land Rover over van Ford.


Het Amerikaanse hypotheekconcern Freddie Mac heeft meer overheidssteun nodig. Het bedrijf heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een verlies geleden van 6 miljard dollar en heeft om 1,8 miljard extra overheidsfinanciering gevraagd. Freddie Mac volgde daarmee branchegenoot Fannie Mae, die eerder al om 1,5 miljard dollar extra overheidssteun vroeg. Fannie Mae en Freddie Mac kwamen twee jaar geleden in handen van de Amerikaanse overheid, nadat ze in grote moeilijkheden waren gekomen door de neergang van de huizenmarkt. Sinds het overheidsingrijpen investeerde het Amerikaanse ministerie van financiën al ongeveer 150 miljard dollar in de twee ondernemingen. Het verlies van Freddie Mac liep wel enigszins terug ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar, toen er een negatief resultaat van 8 miljard dollar werd opgetekend.


Het Amerikaanse autoconcern Chrysler heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een verlies geleden van 172 miljoen dollar. Tijdens het eerste kwartaal werd een verlies geleden van 197 miljoen dollar. De omzet steeg met 8,2 procent tot 10,5 miljard dollar. Het bedrijf zegt nog buitengewoon veel werk te hebben om de onderneming weer op de rails te krijgen. Het is volgens het concern evenwel nog steeds mogelijk dat de verwachtingen voor het hele jaar naar boven worden bijgesteld. Chrysler kwam in juni vorig jaar uit faillissementsbescherming, na een miljardeninjectie van de Amerikaanse overheid. Fiat nam daarop een belang van 20 procent in Chrysler. De Amerikaanse overheid heeft bijna 10 procent van de aandelen in handen. De Canadese regering heeft een belang van 2,5 procent in de autobouwer. Vakbond United Auto Workers (UAW) bezit 67,7 procent van de aandelen.


Meer Nieuws

Wednesday, August 11, 2010

Groei Facebook lijkt ook in Groot-Brittannië te vertragen

Ook in Groot-Brittannië begint de snelle groei van het sociale netwerk Facebook te vertragen. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Hitwise. Ook in de Verenigde Staten heeft het sociale netwerk tekenen van een vertragende groei laten optekenen. Hitwise voegt er echter aan toe dat deze evolutie niet betekent dat de sociale netwerksite in Groot-Brittannië een saturatiepunt heeft bereikt. Facebook heeft in Groot-Brittannië naar schatting ongeveer 26 miljoen gebruikers. Eerder dit jaar had Mark Zuckerberg, chief executive van Facebook, al gezegd dat de sociale netwerksite zich in de toekomst vooral wil richten op een uitbreiding in een aantal nieuwe markten, zoals Rusland, Japan en Zuid-Korea.

"Facebook heeft de voorbije jaar in Groot-Brittannië een bijzonder snelle groei gekend, maar die lijkt nu enigszins te vertragen," merkt Hitwise op. Uit het rapport blijkt dat Facebook tijdens de maand juli van dit jaar in Groot-Brittannië 7,1 procent van alle website-bezoeken vertegenwoordigde. In zijn categorie heeft Facebook een marktaandeel van 54,4 procent. Het sociale netwerk wordt alleen vooraf gegaan door Google, dat 9,6 procent van alle Britse website-bezoeken vertegenwoordigde. Er wordt daarbij opgemerkt dat Google op dat vlak nog lange tijd absoluut marktleider zal blijven. Facebook vertegenwoordigde tijdens de maand juli echter 16,7 procent van alle pageviews op het Britse internet. Dat is het dubbele van het marktaandeel van zoekmachine Google (8,2 procent) en drie keer zoveel als de veilingsite eBay (5,4 procent).

Twintig maanden geleden vertegenwoordigde Facebook nog 5 procent van alle Britse pageviews. In april vorig jaar was dat gestegen tot 10 procent en in oktober vorig jaar tot 15 procent. "Het aandeel van Facebook in de Britse pageviews is de voorbije vijf jaar verdrievoudigd, maar de voorbije zes maand is die groei opmerkelijk vertraagd," aldus Hitwise. "Tijdens de maand juli was er zelfs een lichte daling van het marktaandeel, maar dat zou wel een seizoensgebonden oorzaak kunnen hebben." Er wordt aan toegevoegd dat een gemiddeld bezoek aan Facebook in Groot-Brittannië op dit ogenblik ongeveer zevenentwintig minuten per sessie duurt, nadat in januari van dit jaar een piek van dertig minuten werd bereikt.

Labels: , , ,

Verdeelde meningen over nieuwe brug Amazone-gebied

In Brazilië is gestart met de bouw van een eerste brug over de Rio Negro, de belangrijkste zijrivier van de Amazone. Het project wordt bestempeld als een kans op economische ontwikkeling voor de bewoners van het gebied rond de Braziliaanse industriestad Manaus. Milieu-organisaties vrezen echter dat het project samen met de aanleg van gaspijplijnen en andere wegen en de toenemende bevolking het Amazone-woud verder zal aantasten. De Braziliaanse overheid stelt het economische belang van het achtergestelde gebied voorop, maar zoekt naar duurzame oplossingen. De brug is drieënhalve kilometer lang en zou in november dit jaar in gebruik genomen moeten kunnen worden.

De brug moet de industriestad Manaus verbinden met de armoedige dorpen Iranduba, Manacapuru en Novo Airão en verder met het ongerepte Amazone-woud. De Braziliaanse overheid geeft in deze materie duidelijk de prioriteit aan de ontwikkeling van het gebied en het bevorderen van welvaart voor de bewoners. Het relatief arme gebied moet door de brug en bijhorende negenhonderd kilometer lange autostrade worden verbonden met het rijkere zuiden van Brazilië. Ecologen en milieu-organisaties zien de brug echter als een ramp voor het gebied. Professor Philip Fearnside, ecoloog aan het Nationale Onderzoeksinstituut voor de Amazone, verwijst daarbij naar ervaringen uit het verleden.

Bijna dertig jaar geleden financierde de Wereldbank al een weg door de zuidelijke Amazone. Dat project had volgens Fearnside echter vooral een quasi volledige ontbossing tot gevolg. De Braziliaanse president Lula da Silva heeft altijd benadrukt dat hij het economische belang van zijn bevolking voor zou laten gaan op milieubelangen. Toch is de Braziliaanse overheid ook op zoek naar duurzame
oplossingen. Een voorbeeld daarvan is het project Ambé in de provincie Para, zevenhonderd kilometer stroomafwaarts van Manaus. Daar mogen bomen worden gekapt en aangeplant in een cyclus van vijfentwintig jaar. Hierdoor krijgt het bos de kans om weer aan te groeien, maar verdienen de houthakkers ook twee keer zoveel geld.

Labels: , , ,

Sociale media gevaarlijk terrein voor drankenbedrijven

Sociale media vormen een bijzonder moerassig terrein voor de marketeers van alcohol. Dat zegt Michele Simon, onderzoeksdirecteur van het Marin Institute, dat gespecialiseerd is in het beleid van de alcohol-sector. De meeste drankenproducenten hanteren op hun websites al geruime tijd een strikt beleid, zoals de vraag naar een leeftijdsverklaring van de online bezoeker om toegang te krijgen tot de content. Maar in sociale netwerken zoals Facebook en Twitter vallen die grenzen weg, waardoor minderjarigen wel toegang kunnen hebben tot berichtgeving en boodschappen over alcohol en aanverwante onderwerpen.

"Het is dan ook nier verrassend dat consumentenorganisaties en instellingen zoals de Amerikaanse Federal Trade Commission bijzonder veel aandacht besteden aan de activiteiten van alcohol-marketeers op sociale media," aldus het magazine Marketing Daily. "Michele Simon voert daarbij aan dat Facebook weliswaar enkele leeftijds-barrières heeft ingebouwd, maar het is volgens haar bijzonder eenvoudig om die hindernissen te omzeilen. Het Marin Institute eist dat alle promotie-materiaal van alcohol-producenten van de website van Facebook zou verwijderd worden." Facebook eist dat alcohol-reclame wordt gericht op consumenten met een geregistreerde geboortedatum die hen in een leeftijdscategorie plaatst die alcohol-gebruik toelaat.

Ook verbiedt Facebook reclame-campagnes die mogelijk aantrekkelijk zouden zijn voor minderjarigen of waarbij vormen van intoxicatie worden getoond. Janet Evans, binnen de Federal Trade Commission verantwoordelijk voor de alcohol-reclame, merkt echter op dat ondanks die restricties er geregeld Facebook-pagina's kunnen worden aangetroffen die gericht zijn op minderjarigen die over hun leeftijd hebben gelogen. Volgens Evans zouden de alcohol-producenten de pagina's van volgelingen moeten controleren en ongepast materiaal verwijderen. Het Marin Institute is echter van oordeel dat het voorstel van Evans niet ver genoeg gaat en stuurt aan op meer restrictieve regelgeving.

Labels: , , ,

Asia-Pacific bijzonder koortsachtig gebied voor reclamesector

De reclamesector kennen in de regio Asia-Pacific een bijzonder koortsachtig bestaan. Dat blijkt uit het feit dat de bureaus aan de top snelle machtswisselingen kennen. Dat is de conclusie van een rapport van het adviesbureau R3:GC, waarbij opgemerkt wordt dat het voorbije jaar acht van de achttien grote multinationale creatieve netwerken in de regio een nieuwe chief executive hebben aangeduid. In de sector van planning en aankoop van media bleken vijf van de veertien grootste bureaus een wissel aan de top gekend te hebben. Dat betekent over de twee disciplines samen een verloop van 41 procent. Die trend heeft volgens het adviesbureau vooral te maken met een zogenaamd triumviraat van turbulenties.

"Marketing-toplui hebben traditioneel een beperkte houdbaarheid in de regio Asia-Pacific," wordt er daarbij opgemerkt. "Bovendien zijn ook de relaties tussen klant en reclamebureau vaak heel beperkt in de tijd." In het rapport wordt erop gewezen dat tijdens de eerste helft van dit jaar in Azië in totaal 1.109 reclame-accounts aan een nieuw bureau werden toegewezen. Dat is een stijging met 50 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Maar ook de waarde van de contracten is met 21 procent gedaald tot een gemiddelde van 1,5 miljoen dollar. Het adviesbureau zegt dat verantwoordelijken van reclamebureaus verondersteld worden om een onmiddellijke impact te hebben en nieuwe contracten binnen te halen.

"Er zijn nauwelijks accounts die een vijfjarig bestaan kunnen vieren," wordt er opgemerkt. "Gemiddeld duurt een relatie tussen een adverteerder en een reclamebureau in China 2,7 jaar. Op de Chinese markt wordt 43 procent van de contracten voor individuele opdrachten toegekend. Hun looptijd bedraagt meestal minder dan twaalf maanden. In India duurt een samenwerking tussen bureau en adverteerder gemiddeld 3,5 jaar." Eerder al verklaarde Nirvik Singh, chief executive van Grey Group Asia-Pacific, dat Aziaten sneller bereid blijken te zijn om van werkgever te veranderen dan in andere regio's, zodat er een voortdurend verloop wordt opgemerkt. Bovendien zorgen de opkomst van nieuwe media en de culturele nuances van de individuele markten ervoor dat bureaus snel moeten reageren.

Labels: ,

Toeristische sector New York op weg naar nieuwe records

De toeristische sector van New York herstelt zich bijzonder snel van de gevolgen van de economische crisis. Terwijl er vorig jaar nog sprake was van een ongekende daling van het aantal toeristen dat de stad aandeed, wordt dit jaar wellicht een nieuw record gevestigd. Tijdens de eerste helft van dit jaar werden in New York 5 procent meer bezoekers geregistreerd dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. George Fertitta, topman van het toeristische bureau NYC Company, stelt dan ook dat de stad op koers zit om het beste toeristische jaar uit zijn geschiedenis te realiseren. Vorig jaar werd New York al de meest bezochte stad van de Verenigde Staten, ten nadele van Orlando.

Vorig jaar werden in New York 3,2 procent minder toeristen geteld dan tijdens het jaar voordien. Dat viel volgens Fertitta nog relatief mee. Voor het eerst liet vorig jaar echter ook de Amerikaanse toerist het afweten. Dat was zelfs negen jaar niet het geval, toen buitenlandse toeristen na de aanslagen op de WTC-torens wel wegbleven. De daling van vorig jaar had volgens Fertitta alles te maken met de slechte economische omstandigheden en de hoge werkloosheid. Gemiddeld bleven de binnenlandse toeristen echter wel langer dan in het verleden. Op het gebied van toeristische inkomsten was New York al langer de belangrijkste stad van de Verenigde Staten.

"Dit jaar hoopt New York een bedrag van 29 miljard dollar directe inkomsten te kunnen realiseren uit het toerisme," aldus de Nederlandse krant De Telegraaf. Er wordt aan toegevoegd dat elke dollar onrechtstreeks 1,5 dollar creëert door de invloed op onder meer werkgelegenheid en belastingen. Het toerisme behoort tot de vier belangrijkste inkomstenbronnen van New York, naast de financiële sector, de vastgoedmarkt en media en entertainment. De belangrijkste inkomstenbronnen op toeristisch gebied zijn het winkelen, theaters en musea en horeca. Fertitta gaat er vanuit dat dit jaar ook de theaters en musea nieuwe records zullen vestigen. Vorig jaar telde New York in totaal 45,6 miljoen bezoekers, tegenover 47 miljoen het jaar voordien.

Labels: ,

Adverteerders investeren in Chinese regionale televisie

Regionale televisie heeft tijdens de eerste helft van dit jaar een opmerkelijke groei op de Chinese markt reclamemarkt laten optekenen. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau CTR Research. Er wordt aan toegevoegd dat er tijdens de eerste helft van dit jaar een bedrag van 277 miljard yuan op de Chinese reclamemarkt werd geïnvesteerd. Dat komt overeen met een bedrag van 31,1 miljard euro. De investeringen stegen met 17 procent tegenover de eerste helft van vorig jaar. Dat is de grootste toename in vier jaar tijd. Tijdens het eerste kwartaal werd een groei van 22 procent opgetekend, waarna een lichte vertraging werd vastgesteld. Voor het hele jaar wordt een groei met 13 procent in het vooruitzicht gesteld.

In het rapport wordt opgemerkt dat televisie-reclame tijdens de eerste helft van dit jaar in China een groei met 15 procent kende tot 215,9 miljard yuan, ondanks het feit dat de Chinese regering de portfolio met 13 procent heeft beperkt. Er wordt aan toegevoegd dat opvallend veel lokale televisiestations een sterke groei lieten optekenen. Dat is volgens CTR Research te danken aan het feit dat vele adverteerders zich ook voor de Chinese regionale gebieden beginnen te interesseren. De onderzoekers merken op dat radio echter de snelste groei heeft gekend. Daar werd een stijging met 35 procent tot 6,5 miljard yuan opgetekend. Dat kan volgens CTR Research verklaard worden door het feit dat steeds meer Chinese consumenten gebruik maken van mobiele apparaten.

Ook de gedrukte media lieten volgens CTR Research een indrukwekkende groei optekenen. Bij de magazines werd een stijging met 21 procent tot 7,1 miljard yuan opgetekend. Bij de kranten werd een groei met 22 procent tot 33,8 miljard yuan opgetekend. Bij outdoor werd een stijging met 22 procent tot 33,8 miljard yuan gemeld, hoewel de beschikbare ruimte nochtans met 4 procent was ingekrompen omdat de Chinese regering een striktere regelgeving heeft ingevoerd voor locaties die in aanmerking kunnen komen voor outdoor-reclame. De groei in die sector werd volgens het rapport vooral gedragen door de Shanghai Expo en de Asian Games.

Labels: , ,

Menselijk brein heeft veel gelijkenissen met het internet

De werking van het menselijk brein toont veel gelijkenissen met de structuur van het internet. Dat is de conclusie van onderzoekers van de University of Southern California in Los Angeles. Daarbij wordt opgemerkt dat het menselijk brein een complex netwerk van verbindingen vormt. Dat is in tegenspraak met de negentiende eeuwse benadering, die aan de hersenstructuur een zogenaamd top-down model had meegegeven en die volgens de onderzoekers nog altijd in belangrijke mate de literatuur over de experimentele neurowetenschappen beheerst. Onderzoekers Larry Swanson and Richard Thompson hopen dat hun studie uiteindelijk zal kunnen leiden tot het uittekenen van een volledige kaart van het zenuwstelsel.

"De onderzoekers stelden vast dat een nieuwe techniek om het traject van signalen door kleine hersengebieden verbindingen aan het licht bracht tussen regio's die onder meer geassocieerd worden met stress, depressie en appetijt," aldus BBC News. "Indien het brein een hiërarchische structuur zou hebben, zoals in de neurologie lang werd aangenomen en zoals ook grote bedrijven zijn opgebouwd, zouden in het onderzoek van Swanson en Thompson rechtstreekse lijnen van verschillende regio's moeten kunnen getrokken worden naar een centrale commandopost. De onderzoekers merkten echter verbanden en feedback op tussen verschillende regio's en rechtstreekse links tussen gebieden waarvan niet geweten was dat er een onderlinge communicatie bestond."

BBC News voegt er aan toe dat al enige tijd verondersteld wordt dat het brein uit een structuur van complexe verbanden zou bestaan. "Dit model zou een belangrijk instrument kunnen zijn om te achterhalen hoe het brein ontvangen informatie analyseert," wordt er opgemerkt. "Maar pas door het onderzoek van Swanson en Thompson kon dat ook experimenteel worden aangetoond." De onderzoekers merken op dat hun onderzoeksmethode kan worden herhaald om de netwerken helemaal tot op het einde te kunnen volgen, zodat uiteindelijk de hele structuur van het menselijk brein zou kunnen worden uitgetekend. Dat kan volgens hen een belangrijke hoeksteen vormen voor het verdere onderzoek van onder meer bewustzijn en kennis.

Labels: , ,