Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, August 12, 2010

Europese biermarkt ongevoelig voor Russische graanproblemen

De Europese biermarkt zal wellicht geen zware gevolgen ondervinden van de zwakke Russische graanoogst en het daarop volgende exportverbod. Op de Russische thuismarkt moet echter wel een impact worden gevreesd. Dat zegt Kevin Baker, drankenspecialist bij het onderzoeksbureau Canadean. Door het uitzonderlijk warme zomerweer, de droogte en de bosbranden zijn de vooruitzichten voor de Russische graansector dit jaar bijzonder slecht. Om die redenen heeft de Russische premier Vladimir Poetin een tijdelijk verbod op graanexport aangekondigd. De Europese bierproducenten gebruiken volgens Baker echter slechts minieme hoeveelheden Russisch graan, zodat de impact weinig gevolgen zou mogen hebben.

"In Rusland ligt de situatie echter helemaal anders," voert Baker aan tegenover het magazine Beverage Daily. "De Russische biermarkt werd al zwaar getroffen door een zware belastingverhoging. De problemen met de graanoogst zijn niet van aard om het herstel van die markt te bespoedigen." De Russische regering voerde begin dit jaar zware heffingen in voor de biersector. Dat leidde tot belangrijke prijsverhogingen. Aangezien de biersector bijzonder prijsgevoelig is, hebben die stijgingen zware gevolgen voor de Russische bierverkoop. Baker merkt daarbij op dat Russen alleen maar bier drinken omdat de drank minder duur is dan wodka.

"Een bijkomende prijsverhoging door de duurdere grondstoffen is het laatste wat de Russische biermarkt op dit ogenblik kan gebruiken," merkt Baker op. Hij wijst er op dat de problemen wel gevolgen zou kunnen hebben voor bierproducenten met een grote aanwezigheid op de Russische markt. De Canadean-analist voegt er echter aan toe dat de goedkopere bieren wellicht zwaarder zullen getroffen worden door de prijsverhogingen dan het hogere marktsegment. Hij verwijst daarbij onder meer naar het Deense Carlsberg, dat een belangrijke aanwezigheid heeft in Rusland, maar door een voorzichtig management van zijn merken de prijzenstorm beter heeft doorstaan dan velen veronderstelden. Carlsberg legt immers de nadruk op zijn duurdere bieren, die prijsverhogingen beter kunnen opvangen.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home