Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, August 11, 2010

Sociale media gevaarlijk terrein voor drankenbedrijven

Sociale media vormen een bijzonder moerassig terrein voor de marketeers van alcohol. Dat zegt Michele Simon, onderzoeksdirecteur van het Marin Institute, dat gespecialiseerd is in het beleid van de alcohol-sector. De meeste drankenproducenten hanteren op hun websites al geruime tijd een strikt beleid, zoals de vraag naar een leeftijdsverklaring van de online bezoeker om toegang te krijgen tot de content. Maar in sociale netwerken zoals Facebook en Twitter vallen die grenzen weg, waardoor minderjarigen wel toegang kunnen hebben tot berichtgeving en boodschappen over alcohol en aanverwante onderwerpen.

"Het is dan ook nier verrassend dat consumentenorganisaties en instellingen zoals de Amerikaanse Federal Trade Commission bijzonder veel aandacht besteden aan de activiteiten van alcohol-marketeers op sociale media," aldus het magazine Marketing Daily. "Michele Simon voert daarbij aan dat Facebook weliswaar enkele leeftijds-barrières heeft ingebouwd, maar het is volgens haar bijzonder eenvoudig om die hindernissen te omzeilen. Het Marin Institute eist dat alle promotie-materiaal van alcohol-producenten van de website van Facebook zou verwijderd worden." Facebook eist dat alcohol-reclame wordt gericht op consumenten met een geregistreerde geboortedatum die hen in een leeftijdscategorie plaatst die alcohol-gebruik toelaat.

Ook verbiedt Facebook reclame-campagnes die mogelijk aantrekkelijk zouden zijn voor minderjarigen of waarbij vormen van intoxicatie worden getoond. Janet Evans, binnen de Federal Trade Commission verantwoordelijk voor de alcohol-reclame, merkt echter op dat ondanks die restricties er geregeld Facebook-pagina's kunnen worden aangetroffen die gericht zijn op minderjarigen die over hun leeftijd hebben gelogen. Volgens Evans zouden de alcohol-producenten de pagina's van volgelingen moeten controleren en ongepast materiaal verwijderen. Het Marin Institute is echter van oordeel dat het voorstel van Evans niet ver genoeg gaat en stuurt aan op meer restrictieve regelgeving.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home