Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, August 10, 2010

Chinese sociale netwerken op weg naar half miljard gebruikers

In China is het aantal gebruikers van sociale netwerken op één jaar tijd met bijna één vijfde toegenomen. Inmiddels zouden er in China 210 miljoen gebruikers van sociale netwerken worden geteld. Dat blijkt uit cijfers van het China Internet Network Information Center. Er wordt aan toegevoegd dat China inmiddels 420 miljoen internetgebruikers telt. Sinds het begin van dit jaar zijn er 36 miljoen nieuwe gebruikers bijgekomen. In die groep heeft volgens het rapport 98,1 procent toegang tot breedband, terwijl 66 procent actief is op het mobiele internet. Er wordt aan toegevoegd dat een Chinese internetgebruiker op dit ogenblik 19,8 uur per week online actief is.

De onderzoekers voegen er aan toe dat sociale netwerken zoals Kaixin001 en Renren volgend jaar in totaal 510 miljoen gebruikers zullen kennen. De portals in die categorie zouden op dat ogenblik een omzet van 979 miljoen yuan realiseren. Dat komt overeen met een bedrag van 110 miljoen euro. In een rapport van Macquarie Equities Research wordt opgemerkt dat de toekomst van de online sector afhankelijk zal zijn van een blijvend groeiend bereik. In vergelijking met landen zoals de Verenigde Staten, Japan en Zuid-Korea, waar meer dan 70 procent van de bevolking toegang heeft tot het internet, blijft dat percentage in China voorlopig nog relatief laag.

"In deze sector is de omvang van de markt daadwerkelijk cruciaal," aldus Macquarie Eguities Research. "Het is een sector waar de inkomsten snel beginnen te stijgen wanneer de gebruikersbasis toeneemt." Er wordt aan toegevoegd dat tieners op dit ogenblik 35 procent van de Chinese internetgebruikers vertegenwoordigen. Nog eens een aandeel van 32 procent wordt ingenomen door twintigers. Macquarie merkt daarbij op dat ook het zakelijk model van het Chinese internet gevoelig kan afwijken van het benadering die in de Verenigde Staten en West-Europa wordt gehanteerd. "In het westerse model steunt de markt vooral op reclame, maar in China worden de inkomsten vooral bepaald door diensten rond jongeren-entertainment, zoals videogames."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home