Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, August 09, 2010

Baidu heeft voorlopig geen Amerikaanse plannen

De Chinese zoekmachine Baidu wil zijn internationale activiteiten uitbreiden, maar zal de Amerikaanse markt voorlopig vermijden omdat de concurrentie daar met Google en Microsoft te groot is. Dat heeft Robin Li, chief executive van Baidu, gezegd. Door de terugtrekking van het Amerikaanse internetbedrijf Google uit de Chinese markt, heeft Baidu zijn dominantie op de thuismarkt nog gevoelig uitgebreid. Robin Li stelt echter dat er voorlopig niet moet gevreesd worden dat de Chinese zoekmarkt snel zou dreigen op te drogen. Hij wijst er daarbij op dat twee derde van de Chinese bevolking nog altijd geen gebruik maakt van het internet. Dat betekent dat zoekactiviteiten volgens hem zeker nog vijf tot vijftien jaar de belangrijkste groeimotor voor Baidu zullen blijven.

"Desondanks geeft Robin Li op zoek te zijn naar andere inkomstenstromen," merkt de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal op. "Daarbij wordt onder meer gekeken naar internationale activiteiten en reclame op content-pagina's die door Baidu of mogelijke partners zouden worden gecreëerd. De topman van Baidu sluit ook de overname van buitenlandse internet-bedrijven niet uit." De krant voegt er aan toe dat Baidu weliswaar altijd de voordelen geminimaliseerd heeft die het Chinese bedrijf kon realiseren door de verhuis van de zoekactiviteiten van Google naar Hongkong, maar tijdens het tweede kwartaal van dit jaar zijn Chinees marktaandeel met 6 procent tot 70 procent heeft kunnen uitbreiden. Google viel met eenzelfde percentage terug tot een aandeel van 24 procent.

Robin Li stelt dat de Chinese zoekmarkt nog altijd relatief klein blijft en in omvang nog altijd moet onderdoen voor de Verenigde Staten, Japan en Groot-Brittannië. Wel geeft hij toe dat de Chinese zoekmarkt een snelle groei kent. Over vijf jaar zou een belangrijk aandeel van de inkomsten volgens Robin Li echter moeten komen uit content-platformen waarvan de activiteiten geïntegreerd zouden worden met Baidu. Daarbij zou Baidu lezers vanuit zoekopdrachten verwijzen naar content-pagina's van partners zoals de videosite Qiyi, die inkomsten zou kunnen genereren uit advertenties. Daarnaast wil Robin Li ook zoekmachines in andere talen opzetten. Op dit ogenblik heeft Baidu naast zijn Chinese zoekmachine alleen een Japanse versie.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home