Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, August 09, 2010

Postmonopolie is verouderd en inefficiƫnt principe

Het is hoog tijd om een einde te maken aan het monopolie op postdiensten. Dat zegt Craig Huey, president van de Amerikaanse Creative Direct Marketing Group. Huey stelt dat monopolies de dienstverlening terugschroeven in plaats van te verbeteren. Hij verwijst daarbij naar het postbedrijf US Postal Service, dat plannen onderzoekt om in de toekomst nog slechts vijf keer per week post te bestellen. Daarmee hoopt het Amerikaanse postbedrijf 1,9 miljard dollar tot 3,5 miljard dollar te besparen. Bovendien wil US Postal Service een aantal tarieven verhogen. Huey voert echter aan dat de Amerikaanse overheid een einde moet maken aan het monopolie-statuut, dat volgens hem compleet achterhaald is.

"Indien de posttarieven volgend jaar worden opgedreven, zal direct mail voor veel bedrijven in de toekomst uitgesloten zijn," merkt Craig Huey op in het magazine DM News. "Een aantal mensen heeft de illusie dat een aantal kleine hervormingen die US Postal Service voor ogen heeft, de redding zullen betekenen voor direct mail. Maar een aantal marketeers en politici beseffen dat het probleem niet kan worden opgelost met lobbying en compromissen." Onder meer het Amerikaanse republikeinse congreslid Dana Robrabacher heeft voorgesteld om een einde te maken aan het monopolie en US Postal Service over te dragen aan het personeel.

De tekortkomingen van het postmonopolie heeft volgens Huey vorig jaar geleid tot een nettoverlies van 3,8 miljard dollar bij US Postal Service. Voor volgend jaar wordt een verlies van 7 miljard dollar in het vooruitzicht gesteld. US Postal Service wil voor een aantal postpakketten de standaardprijzen met 23,3 procent verhogen. "Dat legt een zware hypotheek op de toekomst van duizenden marketing-bedrijven, waardoor miljoenen banen zouden kunnen worden bedreigd," voert Craig Huey aan. "Maar ook de consument zal daarvan het slachtoffer worden." Hij voegt er aan toe dat ook de Amerikaanse president Barack Obama al aangaf dat bedrijven zoals United Parcel Service (UPS) en Fedex het uitstekend doen, maar US Postal Service altijd problemen lijkt te hebben.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home