Groenten hebben mogelijkheden in snoepgoed-sector
Snoepgoed op basis van groenten zou zowel bij kinderen als marketeers een succes kunnen worden. Dat zegt Marcia Mogelonsky, voedselanaliste bij het onderzoeksbureau Mintel, in een interview met het magazine ConfectioneryNews.com. Mogelonsky stelt dat met een intelligente marketing het gebruik van groenten in snoepgoed zou moeten kunnen gestimuleerd worden. Het magazine voegt er aan toe dat het gebruik van groenten in snoepgoed op dit ogenblik heel beperkt is en vooral toegepast worden in een aantal Aziatische producten. Minder dan 2 procent van alle snoepgoed-producten die de voorbije twee jaar werden gelanceerd, hadden volgens Mintel groenten als bestanddeel.
"Het integreren van groenten in snoepgoed heeft een aanzienlijk potentieel," merkt Marcia Mogelonsky op tegenover ConfectioneryNews.com. "Dat is vooral het geval bij de ouders. Die zijn er immers voorstander van dat hun kinderen meer groenten zouden eten." Mogelonsky voegt er aan toe dat groenten met een natuurlijke zoete basis - zoals wortelen, graan, zoete aardappelen en yam - in eerste instantie de meest geschikte kandidaten zouden kunnen vormen voor gezonder snoepgoed. De voedselanaliste geeft echter toe dat de problematiek heel wat vragen opwerpt. Onder meer moet volgens haar daarbij de vraag worden gesteld of groenten als snoep zouden moeten gemaskeerd zijn en ook of de integratie van groenten in snoepgoed daadwerkelijk gezond is.
Mogelonsky voegt er aan toe dat groenten in eerste instantie wellicht zullen gebruikt worden als kleurstof. "Er worden immers heel wat vragen gesteld over het gebruik van artificiële kleurstoffen," merkt ze op. "Van daaruit worden mogelijk nieuwe toepassingsgebieden verkend." Het hoeft volgens Mogelonsky trouwens niet bij snoepgoed te blijven. Groenten hebben volgens haar mogelijkheden om in verschillende voedingsectoren een rol te spelen. Er wordt daarbij op gewezen dat in Latijns-Amerika steeds meer producten worden vervaardigd op basis van chili en tamarinde, maar ook in de Verenigde Staten wordt daarover een groeiende populariteit opgemerkt. Mogelonsky wijst erop dat groenten ook al hun weg hebben gevonden naar fruitsappen en ontbijt-menu's.
"Het integreren van groenten in snoepgoed heeft een aanzienlijk potentieel," merkt Marcia Mogelonsky op tegenover ConfectioneryNews.com. "Dat is vooral het geval bij de ouders. Die zijn er immers voorstander van dat hun kinderen meer groenten zouden eten." Mogelonsky voegt er aan toe dat groenten met een natuurlijke zoete basis - zoals wortelen, graan, zoete aardappelen en yam - in eerste instantie de meest geschikte kandidaten zouden kunnen vormen voor gezonder snoepgoed. De voedselanaliste geeft echter toe dat de problematiek heel wat vragen opwerpt. Onder meer moet volgens haar daarbij de vraag worden gesteld of groenten als snoep zouden moeten gemaskeerd zijn en ook of de integratie van groenten in snoepgoed daadwerkelijk gezond is.
Mogelonsky voegt er aan toe dat groenten in eerste instantie wellicht zullen gebruikt worden als kleurstof. "Er worden immers heel wat vragen gesteld over het gebruik van artificiële kleurstoffen," merkt ze op. "Van daaruit worden mogelijk nieuwe toepassingsgebieden verkend." Het hoeft volgens Mogelonsky trouwens niet bij snoepgoed te blijven. Groenten hebben volgens haar mogelijkheden om in verschillende voedingsectoren een rol te spelen. Er wordt daarbij op gewezen dat in Latijns-Amerika steeds meer producten worden vervaardigd op basis van chili en tamarinde, maar ook in de Verenigde Staten wordt daarover een groeiende populariteit opgemerkt. Mogelonsky wijst erop dat groenten ook al hun weg hebben gevonden naar fruitsappen en ontbijt-menu's.

0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home