Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, August 07, 2010

Twijfels over loyaliteit gebruikers sociale websites

Marketeers hebben bijzonder veel belangstelling voor sociale media, maar de trend wordt ook druk besproken door de consumenten. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Nielsen. Sociale media vertegenwoordigen ongeveer 23 procent van alle tijd die in de Verenigde Staten aan het internet wordt besteed. Uit cijfers van Harris Interactive en de Online Publishers Association (OPA) blijkt dat sociale media op het internet het meest besproken onderwerp vormen, voor portals en de belangrijke mediasites. Maar al die conversaties - persoonlijk, in email, per telefoon of op het internet - maken de bezoekers van sociale websites volgens de onderzoekers niet perse loyaal.

Er wordt opgemerkt dat de internetgebruiker minder loyaal blijkt te zijn aan sociale websites dan aan de portals of belangrijke mediasites. Bovendien wordt ook vaak opgemerkt dat sociale websites niet erg geschikt zijn voor het verkrijgen van informatie en entertainment. "De resultaten van de Online Publishers Association komt overeen met een tevredenheidsonderzoek van ForeSee Results, waaruit bleek dat Facebook één van de minst geliefde websites van het internet was, nadat de netwerksite in aanvaring was gekomen met zijn eigen community en met privacy-problemen was geconfronteerd," voert het magazine eMarketer aan.

De Online Publishers Association voegt er aan toe dat de negatieve impressies over sociale websites ook zouden kunnen afstralen op de merken die op dat platform adverteren. Slechts 8 procent van de internet-gebruikers is van mening dat adverteerders op sociale media een goede reputatie verdienen, tegenover 21 procent op contentsites. Bovendien werd opgemerkt dat reclame op sociale websites minder relevant is. Bedrijven die op sociale websites adverteren worden volgens de onderzoekers ook minder gerespecteerd. Er wordt aan toegevoegd dat adverteerders zich op sociale websites zouden moeten onthouden van reclame en zich in plaats daarvan aanpassen aan de activiteiten van de gebruiker.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home