Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, August 06, 2010

Bedrijven moeten zich aanpassen aan veranderende Chinese markt

Bedrijven die een impact willen hebben op de Chinese markt, moeten zich aanpassen aan een aantal opkomende trends indien ze niet willen overspoeld worden door de toenemende concurrentie. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau AT Kearney. De onderzoekers stippen daarbij aan dat de belangrijkste motivering om in China te investeren een belangrijke verschuiving heeft ondergaan. Vroeger waren die investeringen vooral gericht op de productie van goederen voor de export, maar de verkoop op de Chinese binnenlandse markt wordt volgens AT Kearney van steeds groter belang. Daarbij wordt echter opgemerkt dat producenten ook andere markten moeten proberen te bestrijken dan de grootste Chinese metropolen.

"De autosector is een schoolvoorbeeld van deze transformatie, nadat China de belangrijkste automarkt van de wereld is geworden," merkt AT Kearney op. "Automerken zoals BMW, Mercedes en Audi hebben op die mogelijkheden ingespeeld door een groot aantal nieuwe modellen te lanceren in samenwerking met lokale partners. Ook General Motors heeft dit jaar zijn onderzoekscentrum in Shanghai gemoderniseerd in het kader van de de productie van specifieke wagens voor de Chinese markt." Er wordt echter aan toegevoegd dat steden zoals Peking, Shenzen, Shanghai en Guangzhou ideaal zijn voor de vestiging van een hoofdkwartier, maar de onderzoekers stellen dat ook aandacht zou moeten worden besteed aan andere steden.

"Qingdao, Xiamen, Hangzhou en Tianjin zijn voorbeelden van snelgroeiende steden die als een mogelijke uitvalsbasis voor een toekomstige groei zouden kunnen worden gebruikt," voert AT Kearney aan. "De voorbije jaren heeft de bestedingskracht in vele regionale Chinese steden een niveau bereikt dat voor de meeste buitenlandse merken aantrekkelijk kan zijn. Door de grote populatie en een massa-gerelateerd aankoopgedrag, kunnen deze steden vaak voor een vraag naar producten zorgen die betaalbaar zijn gemaakt. Het opzetten van uitgebreide en georganiseerde distributienetwerken vormt in China dan ook een belangrijk element van succes op lange termijn.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home