Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, August 05, 2010

Twitter-gebruiker niet bereid om merk te promoten

Op de microbloggingsite Twitter zijn de zogenaamde volgelingen van bedrijven vooral geïnteresseerd in informatie over een merk of het verkrijgen van extra waarde. Dat is de conclusie van een onderzoek van de marketingbureaus ExactTarget en CoTweet. Daarbij wordt opgemerkt dat 38 procent geïnteresseerd is in het ontvangen van informatie over toekomstige producten, terwijl 32 procent meer informatie wenst over de activiteiten van een onderneming. Daarna volgen het ontvangen van kortingen en promoties (31 procent), het verkrijgen van informatie op aankomende acties (30 procent) en gratis aanbiedingen zoals coupons en stalen (28 procent).

"De andere redenen om een bedrijf op Twitter te volgen, hebben te maken met informatie," merken de onderzoekers op. "Onder meer wil 25 procent meer te weten komen over het bedrijf." Er wordt aan toegevoegd dat slechts 23 procent van de volgelingen het bedrijf wil promoten bij anderen en slechts 20 procent wenst een interactie met het bedrijf. Indien geen rekening wordt gehouden met informatie of financieel voordeel, is ontspanning en vermaak de meest populaire reden om een bedrijf op Twitter te volgen (26 procent). Er wordt aan toegevoegd dat gebruikers van Twitter nochtans bijzonder sociaal zijn bij het delen van informatie. Acht op tien dagelijkse gebruikers van Twitter becommentariëren foto's en video's, tegenover 38 procent van de andere consumenten.

Er wordt aan toegevoegd dat er ook een groot verschil kan worden opgemerkt bij andere online sociale activiteiten. Daarbij zegt 76 procent van de Twitter-gebruikers foto's op websites te plaatsen, terwijl 75 procent berichten plaatst op forums, 70 procent aan blogging doet en 61 procent productbesprekingen plaatst. Marketeers die Twitter op een succesvolle manier willen integreren in hun algemene strategie, moeten het kanaal volgens ExactTarget niet beschouwen als een kanaal om met de meerderheid van de klanten een rechtstreekse relatie aan te gaan. Men kan zich volgens de onderzoekers best toespitsen op dagelijkse gebruikers van de website. Die groep controleert en beïnvloedt immers de content die anderen over een merk lezen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home