Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, August 04, 2010

Prijskloof junkfood en gezonde producten steeds groter

Er is een groeiende prijskloof merkbaar tussen junkfood en gezondere voedingsproducten, zoals groenten of ontbijtgranen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Center for Public Health Nutrition van de University of Washington en het Nutritional Sciences Program. Volgens de onderzoekers is de prijs van gezondere voedingscategorie op de Amerikaanse markt op vier jaar tijd met 29,2 procent gestegen, terwijl bij junkfood een toename met 16,1 procent werd opgetekend. Dat betekent volgens de onderzoekers dat er bijkomende hindernissen zijn opgeworpen om de consument te overtuigen een gezonder dieet te volgen.

"Deze tendens houdt bijzonder grote risico's in," voeren de onderzoekers aan tegenover het magazine Foodnavigator. "Niet alleen is zwaarlijvigheid in de Verenigde Staten een belangrijk probleem, maar bovendien heeft de economische crisis ervoor gezorgd dat het inkomen van vele Amerikaanse consumenten gedeeltelijk is weggevallen. De kostprijs kan dan ook een extra hindernis vormen voor de promotie van gezonde voeding en daardoor de impact van het gezondheidsadvies uithollen. Bij gezonde voeding wordt gerekend met een prijs van 27,2 dollar per duizend calorieën, terwijl bij junkfood een prijsniveau van 3,32 procent per duizend calorieën wordt opgetekend.

Er wordt aan toegevoegd dat in de Amerikaanse dieetrichtelijnen wordt aangegeven dat de consumenten het gebruik van gezonde voeding in alle voedingscategorieën zouden verhogen, maar de onderzoekers merken op dat dit streven door de stijgende prijzen mogelijk onrealistisch wordt. "De scherpe prijsstijgingen van gezonde voedingsproducten in vergelijking met de kostenevolutie van junkfood geeft aan dat economische beslommeringen een hinder kunnen vormen voor het aannemen van gezonde eetgewoontes," stippen de onderzoekers aan. "De combinatie van een inkomensverlies en de hogere voedingsprijzen kunnen dan ook omgekeerde consequenties hebben voor de dieetkwaliteit van de consument."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home