Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, August 03, 2010

British Petroleum zorgt voor intens verkeer in sociale media

Het Britse olieconcern British Petroleum (BP) is sinds het zinken van het boorplatform Deepwater Horizon in april van dit jaar veel meer aan bod gekomen in blogs en sociale media dan voordien. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Sysomos. Vooral opvallend is volgens Sysomos echter de ommekeer over de sfeer van de berichtgeving die door het ongeval en de gevolgen werden teweeggebracht. Tussen het begin van het jaar en het ongeval met het boorplatform was de berichtgeving immers overwegend positief, maar na de ontploffing van het boorplatform verandert dat dramatisch en voeren negatieve commentaren de boventoon.

Tussen het begin van het jaar en de tragedie met het boorplatform in de tweede helft van april telde Sysomos in totaal 92.905 blog-berichten, 69.273 nieuwsitems, 243.903 Twitter-berichten en 202.697 boodschappen op messageboards over British Petroleum. Volgens Sysomos hadden 78 procent van die berichten een neutrale (41 procent) of positieve toon (37 procent). "Tussen het ongeval en half juli steeg het aantal vermeldingen over de oliemaatschappij gevoelig, maar die berichten kregen ook in belangrijke mate een negatieve toon," wordt er aan toegevoegd. "In totaal werden 602.000 blog-berichten, 860.000 forum-boodschappen en 4,6 miljoen Twitter-berichten geteld. Tegelijkertijd viel de positieve berichtgeving terug tot 20 procent en stegen de negatieve berichten van 22 procent tot 46 procent."

Half juli begon British Petroleum met het dichten van het lek. Tijdens de eerste week werden er meer dan 55.000 blog-berichten, 42.000 forum-boodschappen en bijna 528.000 Twitter-berichten gemeld over British Petroleum. Er werden tijdens die week meer Twitter-berichten geteld dan tijdens de vier eerste maanden van het jaar. "Hoewel door het dichten van het lek het ergste voorbij leek, kende de toon van de berichtgeving over de oliemaatschappij geen belangrijke veranderingen," merken de onderzoekers nog op. "De vorderingen hebben er niet toe geleid dat de negatieve toon in de berichtgeving is gedaald. Het positieve sentiment kende een lichte stijging van 16 procent naar 19 procent.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home