Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, August 03, 2010

Acht op tien consumenten kijkt naar kookprogramma's

Acht op tien mensen kijkt minstens af en toe naar kookprogramma's op televisie. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau Harris. Daarbij wordt opgemerkt dat 29 procent van de Amerikanen slecht heel zelden naar kookprogramma's kijkt, terwijl 34 procent af en toe de uitzendingen bekijkt, maar 15 procent geeft aan heel dikwijls te kijken. Slechts 21 procent van de Amerikanen zegt nooit naar kookprogramma's op televisie te kijken. In de Verenigde Staten in de Thirty Minute Meals van Rachael Ray het meest populaire kookprogramma, gevolgd door Paula's Home Cooking met Paula Deen en Emeril Live met Emeril Lagasse. De reality-wedstrijd Top Chef staat op de zevende plaats.

"Er is wel een duidelijk verschil op te merken tussen de verschillende bevolkingscategorieën," merken de onderzoekers op. "In de leeftijdscategorie tussen zesenveertig en vierenzestig jaar, de zogenaamde babyboomers, geeft 55 procent aan geregeld of heel vaak naar kookprogramma's te kijken. In de leeftijdscategorie tussen achttien en drieëndertig jaar, de zogenaamde echoboomers, zegt echter 57 procent heel zelden of nooit naar kookprogramma's te kijken." Er wordt aan toegevoegd dat 54 procent van de ondervraagde vrouwen aangeeft geregeld of vaak naar kookprogramma's te kijken, tegenover 46 procent van de mannen.

De onderzoekers voegen er aan toe dat de televisiekijkers niet alleen proberen om thuis zelf de getoonde gerechten te bereiken, maar ook aangezet te kunnen worden om een aantal voedingsproducten uit de programma's te kopen, net zoals de apparaten en werktuigen die de televisiekoks gebruiken of de kookboeken die ze hebben geschreven. Daarbij wordt opgemerkt dat 57 procent van de kijkers toegeeft voedingproducten uit de kookprogramma's gekocht te hebben. Bovendien geeft 36 procent aan kleine keuken-instrumenten gekocht te hebben die in de televisieprogramma's werden gebruikt, terwijl 24 procent kookboeken heeft gekocht. Er is ook een groep van 6 procent die grotere keukentoestellen heeft gekocht.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home