Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, August 02, 2010

Chevrolet Volt niet milieuvriendelijk genoeg voor Californië

De hybride Chevrolet Volt die de Amerikaanse autobouwer General Motors volgend jaar op de markt wil brengen, is volgens de staat Californië niet milieuvriendelijk genoeg. Concurrent Leaf van de Japanse autobouwer Nissan voldoet daarentegen wel aan de milieuvereisten van Californië. In tegenstelling tot de Chevrolet Volt, zullen bestuurders van de Nissan Leaf in de Amerikaanse staat wel beroep kunnen doen op een belastingvermindering van 5.000 dollar en een toelating om ook zonder passagiers gebruik te maken van de zogenaamde high-occupancy vehicle lane, voorbehouden voor carpooling. Californië biedt nog een aantal andere voordelen voor milieuvriendelijk transport, zoals gratis parking op onder meer Los Angeles International Airport.

Voor de Amerikaanse federale regering komen zowel de Nissan Leaf als de Chevrolet Volt in aanmerking voor een belastingskrediet van maximaal 7.500 dollar voor de aanschaf van een plug-in met een batterij-pack van minstens zestien kilowattuur. Een aantal individuele staten voegen daar eigen incentives aan toe. De staten Georgia en Oregon bieden extra belastingskredieten van respectievelijk 5.000 dollar en 1.500 dollar. Californië biedt een rechtstreekse belastingvermindering van maximaal 5.000 dollar aan, maar die is uitsluitend voorzien voor uitstootvrije wagens. De elektrische Nissan Leaf komt daarvoor in aanmerking, maar de Chevrolet Volt wordt uitgesloten. De Chevrolet Volt heeft immers nog altijd een benzine-motor die in werking treedt wanneer de batterijen leeg zijn geraakt.

Verdedigers van de Chevrolet Volt merken op dat de auto nochtans veertig mijl op elektriciteit kan rijden en daarbij snelheden kan ontwikkelen om op de snelwegen toegelaten te worden. Er wordt aan toegevoegd dat de hybride Toyota Prius wel aan de Californische normen voldoet en van een gedeeltelijke belastingsvermindering kan genieten, zelfs al moet de wagen zijn benzine-motor inschakelen om een snelheid te ontwikkelen die het mogelijk maken om op snelwegen te rijden. De organisatie Plug-In America heeft de onlogische wetgeving van Californië al aangeklaagd. Probleem is echter dat het Amerikaanse Environmental Protection Agency nog geen kwalificatie voor milieuvriendelijke hybrides heeft opgesteld, aangezien de energie-efficiëntie bepaald wordt door het individuele gebruik.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home