Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, August 02, 2010

E-reader kan cruciale rol spelen in alfabetiseringsprojecten

Elektronische boekenlezers kunnen een belangrijke rol spelen in de alfabetisering van ontwikkelingslanden. Dat is de conclusie van een testproject van de organisatie Worldreader.org, die het analfabetisme in de wereld wil bestrijden. Worldreader.org, dat tests uitvoerde met twintig Kindle-readers in het Ghanese dorp Ayenyah, benadrukt dat het experiment nieuwe lezers aanzette om te lezen, kinderen ertoe bracht om meer te lezen en een bibliotheek met honderdduizenden boeken ter beschikking stelde. Opgemerkt wordt dat die verwezenlijkingen werden bereikt in minder tijd en met minder kosten dan bij gedrukte boeken het geval zou zijn geweest.

"Alleen al het Project Gutenberg biedt 30.000 gratis elektronische boeken aan," merkt ReadWriteWeb op. "Met elke e-reader die ter beschikking wordt gesteld van een student, krijgt die ook toegang tot de wereldbibliotheek." Er wordt daarbij opgemerkt dat Afrika gekenmerkt door draadloze telefonie, waarop e-readers zich perfect kunnen aansluiten. Dat betekent volgens Worldreader.org dat studenten die nog nooit een computer hebben gebruikt, snel het gebruik van een e-reader kunnen aanleren. De organisatie voert daarbij aan dat de bestaande infrastructuur voor mobiele telefonie een ondersteuning vormt voor de e-readers.

Daarbij wordt opgemerkt dat de gebruikte e-readers in minder dan een uur konden worden opgeladen met autobatterijen die op zonnekracht werken. Een internetverbinding via satelliet liet toe om boeken in amper vijfenveertig seconden te downloaden. Bovendien was het Ghanese dorp voorzien van mobiele telefonie, zodat content verder verspreid kan worden. In oktober van dit jaar wordt in Ghana gestart met een groter proefproject. Daarbij zullen 336 Kindle-readers in vier verschillende scholen worden gebruikt. Indien de resultaten positief zijn, zullen gelijkaardige projecten opgezet worden in andere Afrikaanse landen en Latijns-Amerika.

Labels: , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home