Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, August 02, 2010

Mobiele location-based services trekken invloedrijk publiek

Merken die gebruik maken van location-based services op mobiele telefoons, zouden kunnen profiteren van een belangrijke voorsprong tegenover de concurrentie. Deze bedrijven hebben immers een nagenoeg exclusieve toegang tot een weliswaar klein, maar bijzonder invloedrijk publiek. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Forrester. Daarbij wordt gesteld dat 4 procent van de Amerikaanse consumenten gebruik maakt van platformen zoals Foursquare, Gowalla en Loopt, die shoppers belonen om op specifieke sites, zoals restaurants en retailzaken, in te checken. Het publiek bestaat op dit ogenblik voor 80 procent uit mannen en 70 procent is afkomstig uit de leeftijdscategorie tussen negentien en vijfendertig jaar, maar heeft ook een universitaire opleiding.

"De mobiele markt zit nog volop in zijn opstarfase," merkt Forrester op. "Er zijn slechts enkele miljoenen consumenten per maand die gebruik maken van geolocalisatie. Slechts 1 procent van de ondervraagden maakt wekelijks gebruik van deze services, die echter al marketeers zoals PepsiCo, Starbucks en Campbell hebben aangetrokken." Uit het onderzoek blijkt dat 84 procent van de consumenten nog nooit gehoord heeft van deze applicaties. Maar er wordt aan toegevoegd dat deze groep 38 procent meer geneigd is om potentiƫle aankopen met vrienden en familie te bespreken en ook 20 procent meer geneigd is om met zijn mobiele telefoon productonderzoek uit te voeren.

Forrester merkt op dat marketeers die gericht zijn op een vooruitstrevend, mannelijk publiek zouden kunnen overwegen om mobiele location-based campagnes uit te testen. Andere categorieƫn doen er volgens de onderzoekers echter goed aan om te wachten tot deze diensten een groter publiek hebben aangetrokken. Foursquare merkt echter op dat de early adopters een belangrijk publiek vormen die een voortrekkersrol kunnen spelen om andere consumenten aan te trekken. Het is volgens Foursquare voor marketeers dan ook een unieke gelegenheid om een belangrijk gedeelte van de markt te reserveren en een belangrijke voorsprong uit te bouwen tegenover de concurrentie.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home