Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, August 03, 2010

Microbloggingsite Twitter heeft groter bereik bij vrouwen

De microbloggingsite Twitter heeft een groter bereik bij vrouwen dan bij mannen, hoewel het verschil relatief beperkt blijft. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau ComScore. De microbloggingsite bereikt volgens ComScore wereldwijd 7 procent van de vrouwelijke bevolking, tegenover 6,5 procent van de mannelijke bevolking. Het verschil kan volgens ComScore echter per regio en land variƫren. Steeds echter blijft het bereik bij de vrouwen groter dan bij mannen, op uitzondering van de Verenigde Staten. Ook daar werd bij vrouwen in het begin een groter bereikt opgetekend, maar is de penetratie bij een mannelijk publiek inmiddels gestegen tot bijna 12 procent, een fractie hoger dan bij vrouwen.

"Ondanks de status van Twitter als een nieuwe technologie, die traditioneel meer in verband wordt gebracht met mannen, blijken wereldwijd meer vrouwen gebruik te maken van de microbloggingsite," voeren de onderzoekers aan. "De populariteitsgroei bij vrouwen en mannen heeft wereldwijd een gelijkaardig patroon gevolgd. In november twee jaar geleden bereikte Twitter wereldwijd minder dan 1 procent van beide geslachten, maar heeft sindsdien in beide bevolkingsgroepen een constante groei gekend, waarbij vrouwen de hele tijd een lichte voorsprong hebben weten te behouden. Onder meer in Australiƫ wordt bij de vrouwelijke bevolking een bereik van 7 procent opgetekend, tegenover 6 procent bij mannen. In Singapore wordt een bereik van respectievelijk 14 procent en 10 procent gemeld.

Er is volgens de onderzoekers wel vaak een duidelijk verschil merkbaar in het gebruik van de microbloggingsite. Daarbij wordt opgemerkt dat 16 procent van de vrouwen op Twitter promoties en speciale kortingen proberen te vinden. Bij mannen is dat slechts 12 procent. Ook blijkt 18 procent van de vrouwen op de microbloggingsite een volgeling te zijn van celebrities, tegenover 14 procent van de mannen. Ook onderhoudt 18 procent van de vrouwen op Twitter contact met andere gebruiker, tegenover 16 procent bij de mannen. Daarentegen publiceert 38 procent van de mannen eigen berichten, tegenover 29 procent bij de vrouwen. Ook volgt 23 procent van de mannen op Twitter actualiteit, tegenover 13 procent bij de vrouwen. Ook blijkt 15 procent van de mannen hun favoriete sportclub te volgen, tegenover 8 procent van de vrouwen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home