Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, August 03, 2010

Country blijft meest populaire Amerikaanse radiomuziek

Country blijft in de Verenigde Staten de belangrijkste radiomuziek. Dat blijkt uit cijfers van het magazine Media Life. Op dit ogenblik zijn er volgens het magazine in de Verenigde Staten 2.300 country-radiostations. Dat is slechts enkele honderden stations minder dan de nieuwscategorie. Er wordt aan toegevoegd dat de country-stations een even groot mannelijk als vrouwelijk publiek aantrekken en in alle categorieën liefhebbers vinden. Bovendien is country-muziek volgens Media Life in de Verenigde Staten twee keer zo groot dan het volgende muziekformaat. Opgemerkt wordt echter dat de programmering van country een belangrijk probleem blijft.

"Het is voor programma-directeurs heel moeilijk om een evenwichtige balans te vinden tussen nieuwe en traditionele uitvoerders," merkt Media Life op. "Het is ook moeilijk om te beslissen welke bestaande uitvoerders moeten worden opzij geschoven wanneer nieuwe namen naar boven komen en de oudere liefhebbers wegvallen als doelpubliek van de radiostations. Succesvolle country-stations bouwen hun programmering uit rond de songs in plaats van rond de artiesten. Jaye Albright, adviseur van country-muziekstations, stelt dat elke artiest succes kan boeken indien hij met een goede song naar voor komt. Dat is volgens Albright één van de grote voordelen van country."

"Net zoals andere radio-formaten heeft ook country de voorbije jaren de concurrentie gevoeld van mp3-spelers, internetradio en andere nieuwe technologieën," merkt MarketingCharts op. "Maar radio is er blijkbaar in geslaagd om die uitdagingen op te vangen en blijft sterk presteren. Uit onderzoek van Nielsen bleek onder meer dat radio 91,4 procent van de Amerikanen boven de twaalf jaar bereikt, tegenover 90,2 procent vorig jaar. Dat betekent dat radio erin slaagt om zijn omvangrijk publiek te behouden. De cijfers komen ook overeen met de resultaten van Arbitron, dat 220 miljoen Amerikanen boven de twaalf jaar elke week naar radio luisteren. Daarmee heeft radio een penetratie van 93,1 procent."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home