Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, August 05, 2010

Meer dan negen op tien Indiase marktintroducties mislukken

Meer dan 90 procent van alle nieuwe producten die in India worden gelanceerd, wordt uiteindelijk een mislukking. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau AZ Research over introducties op de Indiase markt de voorbije achttien maanden. Er wordt aan toegevoegd dat er de voorbije periode gemiddeld drie nieuwe producten per dag werden gelanceerd op de Indiase markt, waarbij de grootste activiteit werd opgetekend in de gewone consumptieproducten, telecom, textiel, automotive en duurzame consumptiegoederen. Maar slechts 5 procent van die producten bleek duurzaam te zijn en de rest moest na verloop van tijd worden weggehaald wegens gebrek aan bijval.

Daarbij wordt opgemerkt dat op de Indiase markt op lange termijn gedacht moet worden. "Voor een aantal categorieën, zoals gezonde snacks, is de vraag nog bijzonder klein," merkt Pravin Kulkarni, general manager van biscuit-producent Parle, op. "Die situatie zal ook niet snel een cruciale verandering ondergaan. Producenten moeten dan ook die periode kunnen overbruggen." Santosh Desai, chief executive van voedingproducent Future Brands, merkt echter op dat er plaats is voor optimisme, onder meer door de uitbreiding van de activiteiten van supermarkten en winkelketens. Naarmate de moderne handel evolueert, zal de vraag naar deze producten volgens Desai ongetwijfeld stijgen.

Het adviesbureau Technopark zegt dat het aandeel van de georganiseerde retailsector in India tijdens het volgende decennium tot ongeveer 25 procent van de totale markt zal uitgroeien. Op dit ogenblik wordt dat aandeel geraamd op amper 5 procent. Het lanceren van merken zal volgens de onderzoekers dan ook in India de volgende jaren gevoelig gemakkelijker worden. Een marketeer zal volgens Technopark immers niet langer een dure distributieketen of een netwerk van winkels moeten opbouwen om zijn producten op de Indiase markt te kunnen lanceren, maar zal daarbij steeds meer beroep kunnen doen op de grote retailketens.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home