Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, August 06, 2010

Races geschikt marketingplatform voor automerken

Eén op tien autobestuurders heeft een nieuwe auto gekocht in de twaalf maanden nadat hij een motorsport-race had bijgewoond. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau Foresight Research. Bovendien bleek 25 procent van alle kopers tijdens diezelfde periode een motorsport-evenement op televisie bekeken te hebben. In die groep werden gemiddeld elf races bekeken. Er wordt aan toegevoegd dat vele bezoekers van autoraces van de gelegenheid ook gebruik maken om de stands van automerken te bezoeken. Bovendien blijkt 44 procent van de ondervraagden na het bijwonen van een race geneigd is een aanbeveling over een automerk te doen. In de algemene bevolking bedraagt dat gemiddelde 18 procent.

"Kopers van nieuwe wagens die door motorsport zijn beïnvloed, zijn ook echte liefhebbers van auto's en vormen vaak een opinieleider voor andere consumenten," merkt Steve Bruyn, president van Foresight Research, op tegenover het magazine Marketing Daily. "Gemiddeld geeft deze groep per jaar vijfentwintig aanbevelingen aan andere autobestuurders. Bovendien blijkt uit het onderzoek dat die aanbevelingen ook daadwerkelijk worden opgevolgd. De autoraces hebben door die mond-aan-mond reclame dan ook een belangrijke impact op de verkoop. De invloed van autosport reikt duidelijk veel verder dan het racecircuit."

De meest favoriete races bij de Amerikaanse bevolking zijn Nascar, Formule Eén en IndyCar. Daarbij blijkt dat Nascar vooral dominant is in regio's waar de meeste liefhebbers wonen, zoals Charlotte (North Carolina), Orlando-Daytona (Florida), Dallas (Texas) en Noord-Californië. In die regio is de bevolking volgens het onderzoek meer geneigd om autoraces bij te wonen of op televisie te volgen. Het grootste aantal autosport-liefhebbers blijkt gevonden te kunnen worden bij bezitters van het merk Dodge (36 procent), gevolgd door GMC (35 procent), Chevrolet (32 procent) en Ford (31 procent). De onderzoekers merken op dat bezitters van auto's uit het duurdere marktsegment en functioneel gerichte wagens het minst geïnteresseerd zijn in autosport.

Labels: , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home