Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, August 05, 2010

Sociaal drinken in belangrijke mate genetisch bepaald

Sociaal drinken is genetisch bepaald. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Radboud Universiteit uit Nijmegen. Daarbij wordt opgemerkt dat mensen met een bepaald genetisch profiel veel meer geneigd zijn dan anderen om meer alcohol te gaan verbruiken wanneer ze ook anderen zwaar zien drinken. De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat individuen met deze specifieke genetische achtergrond veel meer gevoelig zijn voor het drinkgedrag van anderen. Marc Galanter, psychiater aan het Langone Medical Center van de New York University, stelt dat de resultaten een interessant inzicht geven in de interactie tussen genetica en de reacties op omgevingsomstandigheden.

Het onderzoek richtte zich op de verschillende versies van een receptor voor de neurotransmitter dopamine, die de gevoelens van genot controleert. Uit eerder onderzoek was gebleken dat één vorm van die receptor geassocieerd kon worden met een grotere zin in alcohol in een hele reeks situaties. Helle Larsen, onderzoekster aan de Radboud Universiteit, geeft wel toe dat het niet duidelijk is waarom deze specifieke versie van de dopamine-receptor aanleiding zou geven tot een grotere respons op het drinkgedrag van anderen, hoewel volgens een aantal wetenschappers mogelijk een verklaring moet gezocht worden in het feit dat de betrokkenen geneigd zijn om meer te drinken om de aangename effecten te ervaren.

De onderzoekers voegen er aan toe dat een gelijkaardig effect niet wordt opgemerkt wanneer men getuige is van een matig drinkgedrag. Alleen zwaar drinkgedrag bij anderen zou ertoe leiden dat deze groep mensen zin krijgt om zelf beginnen te drinken. Er wordt opgemerkt dat mensen met deze specifieke genetische achtergrond situaties zouden moeten vermijden om in sociale drink-situaties terecht te komen indien ze hun eigen alcoholgebruik onder controle willen houden. Henry Wechsler, sociaal psycholoog aan de Harvard School of Public Health, stelt wel dat de resultaten met de nodige reserves moeten worden bekeken. Onder meer werd bij het onderzoek gratis alcohol geschonken, terwijl volgens Wechsler onderzoek heeft uitgewezen dat prijs een belangrijke impact heeft op het drinkgedrag.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home