Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, August 07, 2010

Optimale RFID-implementatie leidt tot belangrijke voordelen

Goed toegepaste radio frequency identification (RFID) kan retailers helpen een aantal praktische problemen helpen oplossen. Dat is de conclusie van een enquête van het bureau Aberdeen Group. Daarbij zegt 79 procent van de ondervraagde retailers dat de technologie een manuele inventaris overbodig maakt, de productie van werknemers verhoogt en de arbeidskosten verlaagt. Daarnaast zegt 53 procent dat de technologie zorgt voor een betere beschikbaarheid van de producten in de rekken en een optimalisering van de aanvulling van het aanbod in de winkels. Tenslotte zegt 23 procent dat RFID-toepassingen leiden tot een daling van het aantal diefstallen en fraude. Eenzelfde aantal zegt meer goederen aan topprijzen te kunnen verkopen.

De onderzoekers voegen er aan toe dat de retailers met uitgebreide RFID-toepassingen - zoals het opvolgen van klanten, inventaris en processen - indrukwekkende resultaten laten optekenen. Onder meer wordt gesteld dat de inventaris een accuraatheid van 92 procent bereikt. Bovendien is de onbeschikbaarheid van producten met 8,5 procent gedaald. Ook de daling van het winkelaanbod zou met 0,8 procent zijn beperkt. Retailers die een gemiddeld gebruik maken van RFID-toepassingen, lieten bij het opmaken van inventarissen een accuraatheid van 71 procent optekenen, terwijl de onbeschikbaarheid van producten met 18,6 procent is gedaald. De daling van het winkelaanbod werd met 4,4 procent beperkt.

Retailers die daarentegen in beperkte mate beroep doen op RFID-technologieën laten bij het opmaken van de inventaris een accuraatheid van 41 procent optekenen. De onbeschikbaarheid van producten daalt met 20 procent en de daling van het winkelaanbod wordt met 8,2 procent beperkt. De onderzoekers merken op dat retailers met een maximale RFID-implementatie ook betere product-promoties blijken te realiseren en ook de productiviteit van hun medewerkers gevoelig verbeteren. Bovendien bleken ook de wachttijden voor de klanten in belangrijke mate te zijn gedaald. Er wordt aan toegevoegd dat een integratie van RFID-toepassingen met andere management-processen de meeste garantie biedt op succes.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home