Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, August 07, 2010

Toeleveranciers voorzichtig over ontwikkeling elektrische auto's

Toeleveranciers voor de autosector wachten de evoluties in het elektrisch vervoer af. Dat zegt Robert Genway-Haden, directeur product-technologie bij de Amerikaanse toeleverancier GKN Driveline. Hij merkt op dat de lancering van talrijke start-ups rond alternatieve aandrijfsystemen de toeleveranciers voor een aantal belangrijke problemen stelt. Het is immers moeilijk in te schatten welke fabrikanten en technologieën zullen overleven en dus rendabel zullen blijken te zijn voor de toeleveranciers. Ook is het duidelijk hoeveel inspanningen er zouden geleverd moeten worden om de autobouwers te helpen om de onderdelen van de toeleveranciers te integreren in voertuigen die alles nog te bewijzen hebben.

"Er zijn wereldwijd letterlijk honderden projecten opgestart," voert Genway-Haden aan tegenover het magazine Automotive News. "Daarvan zal uiteindelijk wellicht amper 5 procent op termijn overleven. Bij die start-ups zijn er wel een aantal dromers, die vlug geïdentificeerd en opzij geschoven kunnen worden. Maar bij de rest is het onmogelijk te raden welke projecten het uiteindelijk zullen halen of op een mislukking zullen uitdraaien. Toeleveranciers moeten dan ook het business plan en de financiële slagkracht van potentiële klanten bijzonder zorgvuldig bestuderen." Dat zegt ook Chuck Evans, zegsman bij Henkel, leverancier van verftechnologie. Evans voegt er echter aan toe uit te kijken naar start-ups met visionaire en enthousiaste leiders die bovendien ervaring hebben in de autosector.

Bij toeleverancier Lear werd een stuurcomité opgezet om de mogelijkheden van start-ups te bekijken. "Sommige start-ups beseffen niet welke vereisten er worden gesteld om te kunnen beantwoorden aan de veiligheidsvoorschriften," merkt Ray Scott, president elektriciteit en elektronica bij Lear, op. "Slechte batterijen kunnen brand vatten, zoals dat al het geval is geweest bij lithium-ion batterijen voor laptops. Dat kan de reputatie van de wagen en de hele industrie onherstelbare schade toebrengen. Lear eist dan ook inzage in de test-procedures van start-ups." Lear voegt er aan toe dat het leveren van bestaand materiaal minder risico inhoudt, maar merkt op dat met het ontwikkelen van totaal nieuwe technologieën voorzichtig moet worden opgesprongen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home