Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, August 07, 2010

Internet is voor Chinese gebruiker in eerste instantie mobiel

China heeft op een bijzonder korte tijd de Verenigde Staten voorbij gestoken op het gebied van mobiel internet, ondanks de minder gesofisticeerde netwerken waarvan het Chinese publiek gebruik moet maken. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Nielsen. Daarbij wordt opgemerkt dat 38 procent van de Chinese bezitters van mobiele telefoons op het internet actief zijn. In de Verenigde Staten is dat slechts 27 procent. De onderzoekers voegen er aan toe dat het mobiele internet een integraal deel uitmaakt van het Chinese dagelijkse leven. Het bezit van mobiele telefoons is in China nog relatief recent, maar heeft een snelle adoptie gekend.

"Een groot gedeelte van de Chinezen heeft alleen een mobiel internet nodig," merken de onderzoekers op. "Wanneer er over het internet wordt gedacht, worden er geen associaties gemaakt met een desktop, computermuis, toetsenbord of beeldschermen. Niet alleen hebben vele Chinese gezinnen niet de beschikking over landlijnen voor telefoon, maar ze hebben ook geen computer-toegang tot het internet. Met een mobiele telefoon hebben zij immers alles altijd bij de hand." Er wordt aan toegevoegd dat China inmiddels 755 miljoen gebruikers van mobiele telefoon telt. Dat is meer dan de helft van de totale bevolking. Daardoor is China de grootste mobiele telefoniemarkt van de wereld.

Er wordt aan toegevoegd dat 54 procent van de Chinese bezitters van mobiele telefoons hun toestel gebruikt voor activiteiten zoals email, games en muziek, terwijl 36 procent zijn apparaat alleen gebruikt voor het voeren van telefoongesprekken en het versturen van berichten. Slechts 10 procent gebruikt de mobiele telefoon uitsluitend voor het voeren van gesprekken. Verder blijkt dat het versturen van tekstberichten de meest gebruikte toepassing van mobiele telefonie vormt, gevolgd door games en het mobiele internet. Videodiensten worden slechts door een beperkt aantal Chinezen gebruikt. Dat is volgens Nielsen het gevolg van de beperkte netwerksnelheden. Indien die worden verbeterd, zullen ook die diensten volgens de onderzoekers aan populariteit winnen.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home