Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, August 10, 2010

Autobestuurder meer gevoelig voor premie verzekering

Hogere premies doen de algemene tevredenheid over autoverzekeraars gevoelig dalen. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau JD Power. Daarbij wordt opgemerkt dat de tevredenheid van de Amerikaanse consument over de autoverzekering dit jaar nog 77,7 procent bedraagt. Dat is een daling met 1 procent tegenover vorig jaar, toen een recordscore van 78,7 procent werd bereikt. Die achteruitgang is volgens JD Power in belangrijke mate te wijten aan de grotere ontevredenheid over de prijzen van de autoverzekering, waar een daling met 30 indexpunten werd opgetekend tegenover vorig jaar. Er wordt aan toegevoegd dat de prijs van de verzekering ook belangrijker is geworden in de algemene tevredenheid van de autobestuurder.

Uit het onderzoek blijkt dat 22 procent van de Amerikaanse autobestuurders de prijs van zijn verzekering het voorbije jaar heeft zien stijgen. Het jaar voordien maakte 17 procent gewag van een prijsstijging. De onderzoekers voegen er aan toe dat 60 procent van de ondervraagden aangeeft vooraf niet te zijn verwittigd van de premieverhoging. Uit het onderzoek blijkt dat vooral jonge autobestuurders zich kritisch opstellen tegenover hun verzekeraars. In die leeftijdscategorie wordt vooral geklaagd over het gebrek aan mogelijkheden om een vertegenwoordiger van de verzekeringsmaatschappij te contacteren en onduidelijkheden in hun verzekeringscontracten.

De onderzoekers voegen er aan toe dat de Babyboomers het meeste waarde hechten aan de traditionele communicatie met hun verzekeringsmaatschappij, zoals welkomstpakketten voor nieuwe klanten, nieuwsbrieven en magazines. Anderzijds willen jonge autobestuurders vooral een gemakkelijke online toegang tot informatie over hun verzekeringspolis. Er wordt wel aan toegevoegd dat het internet-gebruik bij Babyboomers aan het toenemen is. Inmiddels maakt 40 procent van de Babyboomers gebruik van de website van de verzekeraar om hun polis te herzien of te veranderen. Bij de jonge autobestuurders is dat echter 60 procent. Er wordt aan toegevoegd dat jonge autobestuurders ook sneller geneigd zijn om mobiele applicaties van de autoverzekeraars te gebruiken.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home