Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, August 10, 2010

Autoconstructeurs bijzonder actief op Franse reclamemarkt

De autoconstructeurs Renault en Peugeot en telecombedrijf Société Française de Radiotéléphonie (SFR) waren tijdens de eerste helft van dit jaar de grootste adverteerders op de Franse markt. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Kantar. In totaal vertegenwoordigen autoconstructeurs tijdens de eerste helft van dit jaar 23 procent van alle reclamebestedingen op de Franse markt. Dat is het dubbele van het wereldwijde marktaandeel dat de sector inneemt. Die vaststelling heeft volgens de onderzoekers wellicht twee belangrijke redenen. In de eerste plaats is er de impact van het stopzetten van de schrootpremie door de Franse overheid. Maar ook de lancering van nieuwe modellen heeft volgens Kantar voor extra reclame-bestedingen gezorgd.

De honderd grootste adverteerders op de Franse markt hebben volgens Kantar tijdens de eerste helft van dit jaar in totaal 5,4 miljard euro geïnvesteerd in reclame. Dat is een stijging met 42,3 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Bij de autobouwers investeerde Renault de grootste budgetten in reclame (224 miljoen euro), gevolgd door Peugeot (176 miljoen euro) en Citroën (149 miljoen euro). De autosector heeft volgens Kantar ingespeeld op de beslissing van de Franse overheid om de schrootpremie terug te schroeven, waardoor extra middelen moesten worden aangewend om potentiële autokopers te overtuigen. Naast de lancering van nieuwe modellen, bereiden de autobouwers zich volgens Kantar ook voor op de Paris Motor Show, die in oktober plaats heeft.

De telecomsector vertegenwoordigde 10 procent van alle reclamebestedingen. Société Française de Radiotéléphonie (SFR) was daarbij de belangrijkste adverteerder (151 miljoen euro), gevolgd door Orange (148 miljoen euro) en Bouygues (102 miljoen euro). Bij de consumptiegoederen was Unilever de belangrijkste adverteerder (145 miljoen euro), gevolgd door Procter & Gamble (118 miljoen euro). De sector van de consumptiegoederen vertegenwoordigde 21 procent van de totale reclamemarkt. Winkelketen Carrefour besteedde 119 miljoen euro aan reclame op de Franse markt, gevolgd door E.Leclerc (107 miljoen euro). Televisie blijft het belangrijkste reclamemedium (43 procent), gevolgd door pers (19,2 procent), radio (15,4 procent), internet (12,5 procent), outdoor (9,3 procent) en bioscoop (0,6 procent).

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home