Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, August 11, 2010

Asia-Pacific bijzonder koortsachtig gebied voor reclamesector

De reclamesector kennen in de regio Asia-Pacific een bijzonder koortsachtig bestaan. Dat blijkt uit het feit dat de bureaus aan de top snelle machtswisselingen kennen. Dat is de conclusie van een rapport van het adviesbureau R3:GC, waarbij opgemerkt wordt dat het voorbije jaar acht van de achttien grote multinationale creatieve netwerken in de regio een nieuwe chief executive hebben aangeduid. In de sector van planning en aankoop van media bleken vijf van de veertien grootste bureaus een wissel aan de top gekend te hebben. Dat betekent over de twee disciplines samen een verloop van 41 procent. Die trend heeft volgens het adviesbureau vooral te maken met een zogenaamd triumviraat van turbulenties.

"Marketing-toplui hebben traditioneel een beperkte houdbaarheid in de regio Asia-Pacific," wordt er daarbij opgemerkt. "Bovendien zijn ook de relaties tussen klant en reclamebureau vaak heel beperkt in de tijd." In het rapport wordt erop gewezen dat tijdens de eerste helft van dit jaar in Aziƫ in totaal 1.109 reclame-accounts aan een nieuw bureau werden toegewezen. Dat is een stijging met 50 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Maar ook de waarde van de contracten is met 21 procent gedaald tot een gemiddelde van 1,5 miljoen dollar. Het adviesbureau zegt dat verantwoordelijken van reclamebureaus verondersteld worden om een onmiddellijke impact te hebben en nieuwe contracten binnen te halen.

"Er zijn nauwelijks accounts die een vijfjarig bestaan kunnen vieren," wordt er opgemerkt. "Gemiddeld duurt een relatie tussen een adverteerder en een reclamebureau in China 2,7 jaar. Op de Chinese markt wordt 43 procent van de contracten voor individuele opdrachten toegekend. Hun looptijd bedraagt meestal minder dan twaalf maanden. In India duurt een samenwerking tussen bureau en adverteerder gemiddeld 3,5 jaar." Eerder al verklaarde Nirvik Singh, chief executive van Grey Group Asia-Pacific, dat Aziaten sneller bereid blijken te zijn om van werkgever te veranderen dan in andere regio's, zodat er een voortdurend verloop wordt opgemerkt. Bovendien zorgen de opkomst van nieuwe media en de culturele nuances van de individuele markten ervoor dat bureaus snel moeten reageren.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home