Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, August 11, 2010

Adverteerders investeren in Chinese regionale televisie

Regionale televisie heeft tijdens de eerste helft van dit jaar een opmerkelijke groei op de Chinese markt reclamemarkt laten optekenen. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau CTR Research. Er wordt aan toegevoegd dat er tijdens de eerste helft van dit jaar een bedrag van 277 miljard yuan op de Chinese reclamemarkt werd geïnvesteerd. Dat komt overeen met een bedrag van 31,1 miljard euro. De investeringen stegen met 17 procent tegenover de eerste helft van vorig jaar. Dat is de grootste toename in vier jaar tijd. Tijdens het eerste kwartaal werd een groei van 22 procent opgetekend, waarna een lichte vertraging werd vastgesteld. Voor het hele jaar wordt een groei met 13 procent in het vooruitzicht gesteld.

In het rapport wordt opgemerkt dat televisie-reclame tijdens de eerste helft van dit jaar in China een groei met 15 procent kende tot 215,9 miljard yuan, ondanks het feit dat de Chinese regering de portfolio met 13 procent heeft beperkt. Er wordt aan toegevoegd dat opvallend veel lokale televisiestations een sterke groei lieten optekenen. Dat is volgens CTR Research te danken aan het feit dat vele adverteerders zich ook voor de Chinese regionale gebieden beginnen te interesseren. De onderzoekers merken op dat radio echter de snelste groei heeft gekend. Daar werd een stijging met 35 procent tot 6,5 miljard yuan opgetekend. Dat kan volgens CTR Research verklaard worden door het feit dat steeds meer Chinese consumenten gebruik maken van mobiele apparaten.

Ook de gedrukte media lieten volgens CTR Research een indrukwekkende groei optekenen. Bij de magazines werd een stijging met 21 procent tot 7,1 miljard yuan opgetekend. Bij de kranten werd een groei met 22 procent tot 33,8 miljard yuan opgetekend. Bij outdoor werd een stijging met 22 procent tot 33,8 miljard yuan gemeld, hoewel de beschikbare ruimte nochtans met 4 procent was ingekrompen omdat de Chinese regering een striktere regelgeving heeft ingevoerd voor locaties die in aanmerking kunnen komen voor outdoor-reclame. De groei in die sector werd volgens het rapport vooral gedragen door de Shanghai Expo en de Asian Games.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home