Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, August 10, 2010

Geweten en gedrag zijn voor consumenten verschillende werelden

Een meerderheid van de consumenten is wel geïnteresseerd in de realisatie van bedrijven op het gebied van milieu en maatschappij, maar de meesten laten dat niet doorwegen in hun aankoopbeslissingen. Dat is de conclusie van een Duits onderzoek van het Institut für Handelsforschung. Een grote meerderheid van de consumenten blijkt op de winkelvloer in werkelijkheid vooral geïnteresseerd te zijn in goedkope producten. De consument wil een zuiver geweten hebben wanneer hij winkelt, maar in werkelijkheid kiest hij uiteindelijk voor de laagste prijzen. De onderzoekers merken op dat geloof en gedrag voor de consument duidelijk twee verschillende werelden zijn.

De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat 54,5 procent van de consumenten van oordeel is dat elementen zoals de ecologische voetafdruk van bedrijven, het opnemen van maatschappelijk verantwoord ondernemen en de behandeling van de werknemers voor hen van groot belang is. Daarnaast zegt nog eens 23,9 procent dat die element enige vorm van belangrijkheid hebben. Slechts 21,7 procent zegt aan die problematieken geen belang te hechten. Maar de onderzoekers merken op dat in de praktijk heel andere vaststellingen kunnen worden gedaan. Onder meer in de textielretail blijken de uitgaven volgens de onderzoekers tegenover het begin van de eeuw met 5,3 procent gedaald te zijn.

Die daling is volgens de onderzoekers het gevolg van de keuze van de consument voor discount-ketens, die meestal weinig uitpakken met ethische beginselen. Boris Hedde, managing director van het Institut für Handelsforschung, merkt op dat de discount-retailers in Duitsland hun marktaandeel op acht jaar tijd hebben verdubbeld tot 12 procent. "De markt is duidelijk gepolariseerd," voert Hedde aan. "Eén grote groep richt zich op kwaliteit, maar een andere belangrijke populatie is in eerste plaats geïnteresseerd in de prijs. Consumenten met een laag inkomen hebben weinig keuzemogelijkheden, maar het succes van het discount-formaat blijft groeien en dat kan niet alleen teruggebracht worden tot de doelgroep van de gezinnen met een beperkt bestedingsvermogen."

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home