Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, August 11, 2010

Groei Facebook lijkt ook in Groot-Brittannië te vertragen

Ook in Groot-Brittannië begint de snelle groei van het sociale netwerk Facebook te vertragen. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Hitwise. Ook in de Verenigde Staten heeft het sociale netwerk tekenen van een vertragende groei laten optekenen. Hitwise voegt er echter aan toe dat deze evolutie niet betekent dat de sociale netwerksite in Groot-Brittannië een saturatiepunt heeft bereikt. Facebook heeft in Groot-Brittannië naar schatting ongeveer 26 miljoen gebruikers. Eerder dit jaar had Mark Zuckerberg, chief executive van Facebook, al gezegd dat de sociale netwerksite zich in de toekomst vooral wil richten op een uitbreiding in een aantal nieuwe markten, zoals Rusland, Japan en Zuid-Korea.

"Facebook heeft de voorbije jaar in Groot-Brittannië een bijzonder snelle groei gekend, maar die lijkt nu enigszins te vertragen," merkt Hitwise op. Uit het rapport blijkt dat Facebook tijdens de maand juli van dit jaar in Groot-Brittannië 7,1 procent van alle website-bezoeken vertegenwoordigde. In zijn categorie heeft Facebook een marktaandeel van 54,4 procent. Het sociale netwerk wordt alleen vooraf gegaan door Google, dat 9,6 procent van alle Britse website-bezoeken vertegenwoordigde. Er wordt daarbij opgemerkt dat Google op dat vlak nog lange tijd absoluut marktleider zal blijven. Facebook vertegenwoordigde tijdens de maand juli echter 16,7 procent van alle pageviews op het Britse internet. Dat is het dubbele van het marktaandeel van zoekmachine Google (8,2 procent) en drie keer zoveel als de veilingsite eBay (5,4 procent).

Twintig maanden geleden vertegenwoordigde Facebook nog 5 procent van alle Britse pageviews. In april vorig jaar was dat gestegen tot 10 procent en in oktober vorig jaar tot 15 procent. "Het aandeel van Facebook in de Britse pageviews is de voorbije vijf jaar verdrievoudigd, maar de voorbije zes maand is die groei opmerkelijk vertraagd," aldus Hitwise. "Tijdens de maand juli was er zelfs een lichte daling van het marktaandeel, maar dat zou wel een seizoensgebonden oorzaak kunnen hebben." Er wordt aan toegevoegd dat een gemiddeld bezoek aan Facebook in Groot-Brittannië op dit ogenblik ongeveer zevenentwintig minuten per sessie duurt, nadat in januari van dit jaar een piek van dertig minuten werd bereikt.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home