Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, September 24, 2005

Economische hervormingen in Polen?


Wanneer de Polen morgen hun stem zullen hebben uitgebracht voor het nieuwe parlement, mag verwacht worden dat er een economische ommezwaai naar rechts voor de deur staat. Uit opinie-onderzoeken blijkt immers duidelijk dat de kiezer de huidige linkse regering wil afstraffen.

De linkse Poolse regering van de voorbije vier jaar werd gekenmerkt door corruptie-schandalen en hoge werkloosheid. Daardoor lijkt de weg vrijgemaakt voor de twee centrum-rechtse partijen die teruggaan naar de anti-communistische Solidarnosc-beweging.

De twee partijen - het Burgerlijk Platform en de partij voor Wet en Recht - zouden samen immers ongeveer zestig procent van de stemmen wegkapen. Ondanks grote onderlinge rivaliteit in de aanloop naar de verkiezingen, zijn de twee partijen van plan om samen te regeren.

Het Burgerlijk Platform, dat de steun geniet van de meeste industrieleiders en de financiële markten, wil een vlaktaks van
vijftien procent invoeren en wil snel werk maken van deregulaties, privatiseringen en budgetbeperkingen, nodig voor een vlugge invoering van de euro.

Het concervatieve Wet en Recht, geleid door de tweelingbroers Jaroslaw en Lech Kaczynski, voert strijd tegen misdaad en corruptie en wil de traditionele waarden van het gezin en het christendom benadrukken, samen met een een grotere bescherming van de welvaart.

Uit de voorspellingen zouden de twee partijen even hoog scoren, met eventueel een lichte voorsprong voor Wet en Recht. De uitslag zal volgens politieke analisten bepalen hoe agressief de nieuwe regering de economische uitdagingen zal aanpakken en Polen naar het euro-tijdperk leiden. Dat zou volgens experts ten vroegste in 2010 kunnen gebeuren.

Polen heeft een levendige en bijzonder concurrentiële privé-sector en zijn export kent een grote groei. Slechts de helft van de beroepsbevolking is echter aan het werk en met 18 procent ligt de werkloosheid er het hoogst van de hele Europese Unie.

Volgens economisten vinden de bedrijven het te duur om werknemers aan te werven en ze stellen dat Polen zijn dure welvaartsysteem moet hervormen. Daarbij zijn de toelagen aan de lage kant, maar verspreid over een groot aantal gepensioneerden en gehandicapten.

Vanuit economische hoek wordt gehoopt dat het Platform de hervorming van de sociale zekerheid, die door de linksen werd opgegeven, verder zou afmaken. Gevreesd wordt echter dat een conservatieve coalitie veel omzichtiger tewerk zou gaan.

Daarnaast is er nog het probleem van de anti-westerse populisten. Door het succes van Polen na één jaar Europese Unie, is de positie van de populisten weliswaar afgezwakt, maar men waarschuwt ervoor dat zij toch meer stemmen zouden kunnen halen dan de vooropgestelde 15 tot 20 procent.

Sinds de val van de communisten in 1989 is geen enkele Poolse regering erin geslaagd de verkiezingen te winnen. Dat is nu ook het geval met de huidige linksen. Ook voor de verkiezing van de nieuwe president, op 9 oktober, lijkt centrum-rechts aan het langste eind te trekken. Grootste kanshebber is Platform-kandidaat Donald Tusk, voor Lech Kaczynski van Wet en Recht.

Pop-up niet onethisch, gebruik ervan dikwijls wel


Ook al worden ze verketterd, pop-ups hebben hun nut. Alleen zouden marketeers zich niet het hoofd mogen breken hoe ze zouden kunnen vermijden dat de internaut ze blokkeert. Dat schrijft mediaspecialist Jim Meskauskas in het magazine iMedia Connection.

"De meeste mensen vereenzelvigen online reclame nog altijd met de gehate pop-up," merkt Meskauskas op. "Hij wordt inderdaad dikwijls op een verkeerde manier gebruikt, maar in wezen is de pop-up niet verschillend van de gemiddelde reclame." Meskauskas wijst erop dat het publiek ook geschokt zal gereageerd hebben toen de eerste reclame op televisie verscheen.

"Oorspronkelijk was dat eigenlijk een vorm van product placement, waarbij televisie figuren over hun sponsors praten, het product toonden en het in hun programma verwerkten," benadrukt hij. "Bovendien zullen ook de reclamefolders in tijdschriften het publiek zeker geïrriteerd hebben. Maar desondanks kijken de mensen nog altijd televisie en lezen ze nog al
tijd tijdschriften. Het publiek is eraan gewend geraakt."

Het grote bezwaar tegen de pop-up is volgens Meskauskas niet het formaat, maar wel het verkeerde gebruik. "Storend is het feit dat de internaut er vijftig keer per dag overspoeld wordt met dezelfde pop-up," voert hij aan. "Wanneer er overdacht mee zou omgesprongen worden en er daarbij een goede technologie zou gebruikt worden, zouden pop-ups heel wat minder irritaties opwekken."

Het feit dat het publiek woest wordt, heeft volgens Meskauskas vooral te maken met het feit dat uitgevers en eclamebureau's winsten proberen te maken door de consument te dwingen de advertenties te zien. "Mensen die geen pop-ups willen, zoeken vooral naar technologieën om de advertenties tegen te houden."

Meskauskas merkt daarbij op dat op Download.com al twaalf miljoen een pop-up blocker is opgevraagd, terwijl ook Internet Explorer een dergelijke toepassing ter beschikking stelt, net zoals talloze online uitgevers. Bovendien willen een aantal grote marketeers in de campag nes ook geen pop-ups meer gebruiken, uit angst voor negatieve reacties.

"Er zijn echter een aantal uitgevers en technologen die de bezwaren van de consument beschouwen als een hindernis die moet overwonnen worden en niet als een aanwijzing dat ze hun taktiek zouden moeten veranderen. Dus hebben ze techologieën ontwikkeld om de blockers te ontwijken."

Meskauskas stelt dat de betrokkenen zich echter zouden moeten afvragen of deze manier van werken strookt met de ethiek van een correcte marke ting. "Ze bezondigen zich aan een wapenwedloop om toch maar de consu ment te kunnen bereiken," meent hij.

Hij stipt daarbij aan dat e-mail ook nog altijd producten en goederen aanbieden waarin mensen niet geïnteresseerd zijn en dat tijdschriften ook nog altijd folders bevatten die rechtstreeks weggegooid worden, maar hij voegt er aan toe dat die technieken toch gebruikt blijven, zonder dat de consument daar grote bezwaren tegen heeft. Zo zou het volgens hem ook met pop-ups moeten gaan. "Pop-ups zijn niet indringerig," merkt hij op. "Eigenlijk is alle reclame indringerig, maar de consument wordt gewoon aan die alledaagse lastjes van het leven."

Meskauskas stelt dat er geen bezwaar is tegen het gebruik van pop-ups, maar voegt daar aan toe dat men zich moet afvragen of het wel slim is om daarbij met sluikse middelen tewerk te gaan. "Als consument ben ik er tegen dat men mij verplicht om tegen mijn zin toch pop-ups te ontvangen," benadrukt hij. Bovendien komt daar de integriteit van de
adverteerder in het gedrang.

Meskauskas merkt trouwens op dat er steeds minder pop-ups gebruikt worden, maar dat diegene die ze wel inzet, ze in grotere getallen gebruikt. "Er moet dan ook goed overwogen worden hoeveel en hoe dikwijls gebruikt kan worden van deze techniek. De waarde van de adverteerder op lange termijn mag niet gehypothekeerd worden door gewin op korte termijn."

Consument maakt reclame


Er lopen heel wat creatieve geesten rond met ideeën voor schitterende reclames. Maar meestal lukt het niet om dat idee ook aan de man te brengen. Sinds kort is er echter een nieuwe website als tussenpersoon tussen bedrijven die naar nieuwe ideeën zoeken en creatieve geesten.

"Initiatiefnemer van de website in kwestie - Adcandy - is Per Hoffman. "Het publiek wil participeren in alle aspecten van cultuur," stipt David Cohn aan in het magazine Wired. "Waarom zou dat ook niet kunnen in de reclamesector?" In ruil voor een gelukt idee kan de bedenker een prijs verdienen van 50 tot 500 dollar.

Hoffman geeft toe dat die prijzen op dit ogenblik heel bescheiden zijn, maar hij hoopte dat niveau te kunnen opdrijven eens Adcandy op kruissnelheid is gekomen. "Misschien kan er dan gedacht worden aan een normaal percentage-systeem," voegde de initiatiefnemer daar aan toe.

Adcandy vergelijkt zichzelf met open-source technologieën. "Mensen doen daar aan mee uit enthousiasme, niet noodzakelijk uit professionele ambities," aldus Hoffman. De bijdragen zijn volgens hem ook niet arbeidsintensief, maar spruiten vooral voort uit een flits van inspiratie.

Wired merkt op dat online open-source reclame bijzonder snel een nieuwe methode wordt om consumenten te bereiken. "Indien enkele bedrijven ideeën beginnen te aanvaarden die buiten de norm vallen, zullen andere snel volgen," stipte Duncan aan.

Op dit ogenblik heeft Adcandy twee bedrijven die bereid zijn om ingezonden reclame-ideeën te aanvaarden. De website vraagt echter slogans en ideeën voor alle soorten producten. Hoffman hoopt volgens Wired dat meer bedrijven zullen kunnen aangetrokken worden, al het is maar omdat ze een idee willen hebben over de mening van de consument over hun producten.

"Of hij nu al dan niet met goede slogans komen, de consument zal een interactie beginnen met de reclames," aldus nog Duncan. "Er zal meer over gepraat worden en de reclames zullen meer weerklank krijgen."

Agatha Christie eindelijk in Britse scholen?


Niemand is sant in eigen land. Dat geldt zeker voor de Engelse detective-schrijfster Agatha Christie, die in haar eigen land op maar weinig waardering kan rekenen. Een campagne wil echter bereiken dat haar boeken opgenomen worden in het leerprogramma van het Britse onderwijs.

"Schoolkinderen over de hele wereld zijn opgegroeid met de misdaadromans van Agatha Christie," merkt het persbureau Reuters op. "Maar haar thuisland Engeland is een uitzondering, want daar vinden critici haar werk minderwaardig. Bijna dertig jaar nadat de schrijfster is overleden, is er een campagne gestart om haar te erkennen als een favoriete acteur van de schoolkinderen."

"Dit heeft niets te maken met het verkopen van meer exemplaren," merkte Nicholas James, directeur van Chorion, het bureau dat de auteursrechten op de werken van Agatha Christie bezit. "In Frankrijk, Duitsland, de Verenigde Staten en Japan worden haar boeken in het onderwijs gebruikt. In Engeland wordt er over haar nauwelijks gesproken."

In totaal zijn er nu meer dan twee miljard boeken van de detective-schrijfster verkocht. Daarmee wordt ze door Guinness World Records erkend als de meest succesvolle fictie-auteur uit de geschiedenis. Ter gelegenheid van de 75ste verjaardag van Miss Marple, één van de bekende hoofdfiguren uit het werk van de schrijfster, organiseert Chorion een Christie-week.

Chorion startte daarbij een campagne in de Engelse bibliotheken en gaf ook een educatief pakket uit voor het onderwijs. Tegelijkertijd wordt in Londen ook een memorabilia-tentoonstelling gehouden en wordt het landhuis van Agatha Christie open gesteld.

Nicholas James wijst erop dat de Harry Potter-verhalen van J.K. Rowling worden gelauwerd omdat ze de jongeren weer plezier geven in het lezen. "In dat kader verdient Agatha Christie een eerlijker behandeling," stipte hij aan. "Ook Agatha Christie zorgde niet alleen voor leuke verhalen, maar was ook een goede schrijfster."

James stipt daarbij aan dat gevangenen van het concentratiekamp in Buchenwald één van haar toneelstukken opvoerden en dat de Tupamaros-guerillas in Uruguay Miss Marple adopteerden als hun ere-leider en symbool van natuurlijke gerechtigheid. Met 53 seizoenen op het Londense toneel is 'The Mousetrap' ook het langst gespeelde toneelstuk ter wereld.

In Engeland werd haar werk echter onder meer afgekraakt door schrijver Anthony Burgess, de Oxford Companion to English Literature en criticus Peter Lennon. Maar buitenlandse schrijvers zoals Umberto Eco, Roland Barthes en Raymond Chandler waren grote fans van de Engelse schrijfster.

James voegt er aan toe dat de boeken van Agatha Christie een perfecte manier zijn om kinderen aan het lezen te krijgen. "Uit onderzoek is gebleken dat een Agatha Christie-verhaal voor veel jongeren van tien tot veertien jaar hun eerste volwassen boek is," voert hij aan.

Chinese reclame vooral voor mannen


Tijdens het eerste halfjaar werd er in China twintig procent meer geïnvesteerd in reclame, waarmee de sector er een omzet werd gerealiseerd van 17,7 miljard dollar. De groei is in grote mate te danken aan campagnes van enkele grote multinationals, zoals Procter & Gamble.

Uit een onderzoek van Nielsen Media Research blijkt dat het overgrote gedeelte van de reclamebestedingen (80 procent) naar de televisie zijn gegaan. De rest ging grotendeels naar de kranten.

Het belangrijkste doelpubliek van de reclame in de Chinese media was de mannelijke bevolking. Reclame voor mannen-cosmetica ging met 64 procent omhoog, terwijl in de mode en accessoires voor mannen een groei met 75 procent werd genoteerd. De cosmetica-reclame voor vrouwen kende een stijging van 14 procent, maar mode en accessoires voor
vrouwen kwamen 51 procent minder aan bod.

De farmaceutische sector besteedde de grootste budgetten (30 miljard yuan) aan reclame, gevolgd door cosmetica en lichaamsverzorging (27,5 miljard yuan). Procter & Gamble behoorde op de belangrijke markten van Peking, Shanghai en Guangzhou tot de grootste investeerders.

De P&G-merken Olay, Rejoice en Crest behoorden op die drie markten tot de tien grootste merken in de reclame. Colgate, de grote rivaal van Crest, behoorde tot de tien grootste in twee van de drie markten, net zoals Pantene (P&G) en McDonald's. De grootste Chinese reclame-invsteerders waren Harbin Harbin Pharmaceutical, Gome Electrical Appliances en China Mobile.

Wil politiek Noorwegen Noordpool-olie?


In Noorwegen werken de socialisten, groenen en labour aan een nieuwe regering. Centraal probleem daarin is echter de olie- en gaswinning. De dominante labour-partij is voorstander van een exploratie in het Noordpool-gebied, de groenen zijn daar echter tegen. Van de socialisten is het niet zeker.

De Noorse socialisten, van wie verwacht wordt dat ze samen met de groenen en labour een nieuw regering zullen vormen, ontkennen dat hun oppositie tegen olie- en gasexploratie in het Noordpool-gebied hebben laten vallen.

De socialistische partijleider Kristin Halvorsen benadrukte dat haar partij er nog steeds van overtuigd is dat een exploratie van gas en olie in de Barentszee schadelijk is voor het kwetsbare Noordpool-milieu. De labour-partij is echter voorstander van een exploratie en zal wellicht de nieuwe regeringscoalitie domineren.

De Noorse oliebedrijven, onder aanvoering van Statoil en Norsk Hydro, stellen dat ze meer noordelijk willen boren omdat de ontginning in het zuiden minder begint op te brengen. Volgens de televisiezender NRK zouden de Noorse socialisten bereid zijn hun verzet tegen de noordelijke ontginning op te geven in ruil voor een regeringsdeelname.

Het rood-groene verbond hoopt tot een gezamenlijk programma te kunnen komen om de huidige centrum-rechtse regering van eerste minister Kjell Magne Bondevik te kunnen vervangen. Maar de olie- en gaswinning is daarin tot nog het grootste probleem om tot een overeenkomst te komen.

Meer dan 25.000 vliegtuigen


Er zijn vorig jaar in het luchtruim vijf procent meer verkeersvliegtuigen bijgekomen. In totaal zijn er nu meer dan 25.000
toestellen operationeel. De grootste vloot staat daarbij nog altijd op naam van Boeing, maar Airbus ziet zijn marktaandeel groeien, al is de afstand nog bijzonder groot.

Uit de World Airliner Census van het tijdschrift Flight International blijkt dat Boeing vorig jaar wereldwijd 10.628 toestellen had rondvliegen. Airbus kwam aan 3.672 exemplaren, maar dat betekende een stijging met 10,6 procent tegenover het jaar voordien. Het aantal Boeings was daarentegen teruggelopen met 0,7 procent.

Op de derde plaats staat het Canadese Bombardier, gevolgd door het Braziliaanse Embraer en het Nederlandse Fokker. Vliegtuigen uit Rusland en de voormalige Sovjet-Unie komen aan 2.890 actieve exemplaren. Flight International benadrukt dat het aantal vliegtuigen sinds 9/11 met 2,7 procent is gestegen.

Bedreigt pijpleiding Baltische Zee?


De Baltische staten maken zich bezorgd over de North European Gas Pipeline (NEGP), een gezamenlijk energieproject van Duitsland en Rusland. Ze vrezen voor negatieve gevolgen van de pijpleiding op het milieu van de Baltische Zee. In een artikel voor het persbureau Novosti ontkent de Russische wetenschapper Mikhail Flint echter mogelijke problemen.

"De reden van de Baltische bezorgdheid is duidelijk," benadrukt Mikhail Flint, onderdirecteur van het Institute of Ocean Studies van de Russian Academy of Sciences. "Kustbewoners zijn ongerust over de ingreep van de mens op het zeemilieu. Bovendien heeft de regio veel mogelijkheden om rond dat zeemilieu een winstgevende economie op te bouwen."

De Baltische Zee is volgens Flint inderdaad kwetsbaar omdat ze bijzonder ondiep is. "Het leven speelt zich normaal af in de opperste lagen van de zeeën, op een diepte tot 100 tot 150 meter," voert hij aan. "Maar omdat de Baltische Zee gemiddeld amper 71 meter diep is, is er overal biologische activiteit. Een gaspijplijn zal het delicate ecosysteem verstoren."

Een tweede negatieve factor moet volgens Flint in de geschiedenis gezocht worden, namelijk in de twee wereldoorlogen. "Op de zeebodem werden grote hoeveelheden chemische wapens gedumpt en mijnenvelden aangelegd, waarvan er sommige nog niet ontdekt zijn," merkt hij op. "Uiteraard zijn de kustbewoners bezorgd over deze gevaarlijke wapens."

Maar men kan het NEGP-project volgens Flint ook op een andere manier benadren. "De pijpleiding lost het probleem van de energievoorraden op, wat economisch een bijzondere troef is," benadrukt hij. "Bovendien zorgen moderne technologieën en wetenschappelijke kennis over het zeemilieu ervoor dat het project veilig geïmplementeerd zal kunnen worden."

Hij verwijst daarbij naar het Rusisch-Turks project, waarbij een pijpleiding over de bodem van de Zwarte Zee werd aangelegd. "Die is nu bijna twee jaar op een veilige manier in gebruik," voert hij aan. "Rekening houdend met het feit dat de meest moderne bouwtechnologieën zijn gebruikt, rekening houdend met de aanbevelingen van maritieme biologen, kan ik stellen dat het NEGP-project op de bodem van de Baltische Zee eveneens veilig is."

Hij stelt daarbij dat de situatie in de Baltische Zee veel veiliger is dan in de Zwarte Zee, waar de pijpleiding op een diepte van 2.000 meter ligt en daarbij afgronden moet overwinnen met een helling van 45 tot 47 graden. Bovendien moet in die regio ook rekening gehouden worden met seismische activiteiten."

Flint wijst erop dat dergelijke gevaren in de Baltische Zee niet bestaan, wat het risico op een ecologische ramp volgens hem in grote mate verkleint. "Theoretische gevaren zijn er uitsluitend geassocieerd met technische misrekeningen of menselijke tussenkomsten," merkt hij op. "Maar dat zijn processen die onder controle gehouden kunnen worden."

Toch geeft Flint toe dat uitzonderlijke situaties nooit uit te sluiten zijn. "Bij de aanleg van de pijpleiding zou men op een wapenopslag kunnen botsen, maar ook visnetten zouden de pijpleiding kunnen beschadigen. Maar dan hebben we het over echte extremen."

Flint stelt dat er op de zeebodem honderdduizenden kilometers kabels liggen. "Die blijken perfect veilig te zijn," voegt hij daar aan toe. "Bovendien wordt de maritieme activiteiten in gebieden met kabels strikt gereglementeerd."

Volgens Flint heeft het NEGP-project geen enkel potentieel risico voor de Baltische Zee. "Misschien zal het bouwproces zelf een locaal effect hebben," geeft hij toe. "Maar de constructie-technologie van de pijpleiding is uitgebreid getest en beantwoordt aan de ecologische vereisten van de Baltische Zee."

Flint besluit dan ook dat het project geen gevaar zal opleveren voor de maritieme biologie. "Het transport per schip is veel gevaarlijker dan een pijpleiding," merkt hij nog op.

Mijn dermatoloog heet Toyota


Toyota is van plan om auto's op de markt te brengen die huiduitslag bestrijden. De Japanse autocontructeur zegt immers te werken aan een zetelbekleding met dermatologische eigenschappen. Dat benadrukte een woordvoerder tijdens de Reuters Autos Summit. Nog tal van andere innovaties zijn voorzien, ook door andere merken.

Jim Press, directeur van de Amerikaanse Toyota-afdeling, stipte aan dat het belangrijk zal worden om het rijcomfort en -plezier van de autobestuurder te verhogen. De helende zetelbekleding en andere technologische interieur-innovaties zouden volgens Press al over enkele jaren op de markt zou kunnen kopen.

Verder denkt Toyota aan de ontwikkeling van een stuurwiel ten behoeve van diabetes-patiënten. Door gewoon het stuur vast te grijpen zouden de suikerzieken het suikergehalte in hun bloed moeten kunnen meten.

Het stuurwiel zou in de toekomst zelfs het temperament en de bloeddruk van de chauffeur kunnen meten. Die resultaten zouden de kleur van de autolichten kunnen bepalen, waardoor de andere weggebruikers op de hoogte zouden zijn van de mentale toestand van de bestuurder.

Maar Toyota denkt daarnaast nog aan interieur-elektronica om de consument via één centrale bron in de auto toegang te geven tot nieuws, muziek en verkeersinformatie, zelfs films-on-demand. Daarbij zou de Japanse autoconstructeur gebruik willen maken van satelliet-technologie.

Reuters merkt op dat ook andere autobouwers, zoals General Motors en Ford, tijdens de Auto Summit het belang van meer gesofistikeerde interieurs benadrukten. Geen van de betrokken merken wenste echter dieper in te gaan op die toekomstvisies.

Economie in de media


Bill Gates, de oprichter van het softwareconcern Microsoft, is voor het twaalfde jaar op rij de rijkste Amerikaan. Dat blijkt uit de vrijdag gepubliceerde ranglijst van het tijdschrift Forbes. De sterkste stijgers op de lijst zijn de grondleggers van de internetzoekmachine Google, Sergey Brin en Larry Page. Zij sprongen van de 43e naar de elfde plaats met elk 11 miljard dollar (9,1 miljard euro). Gates versterkte zijn leidende positie. Zijn vermogen groeide van 48 tot 51 miljard dollar. Nummer twee, de superbelegger Warren Buffett, zakte van 41 naar 40 miljard dollar. Paul Allen, mede-oprichter van Microsoft, ging van 20 naar 22,5 miljard dollar en Michael Dell van computerfabrikant Dell van 14,2 naar 18 miljard dollar. Nummer vijf is de oprichter van het softwarebedrijf Oracle, Larry Ellison. Zijn vermogen groeide van 13,7 tot 17 miljard dollar. De volgende vijf plaatsen worden ingenomen door leden van de familie Walton, aandeelhouders van het supermarktconcern Wal-Mart. Om in de top-400 te komen was een vermogen van minimaal 900 miljoen dollar nodig tegen 750 miljoen dollar een jaar geleden.
In de Sierra Nevada is een gebied van duizenden hectares door brand verwoest. Het vuur woedt bij de gemeente Lanjáron in de buurt van Granada. Dit is gelegen in het Spaanse nationale park Sierra Nevada. Geschat wordt dat al 2.000 hectare bos verloren is gegaan. Zo bericht de krant El Mundo. De Sierra Nevada is met een oppervlakte van 86.208 hectare een de meest omvangrijke natuurgebieden van Europa. Het is volgens de directeur van het park het gebied met de grootste biodiversiteit van Europa. De brand is veroorzaakt door een Brits-Frans echtpaar. De twee verdwaalden bij een uitstapje in het gebied in het zuiden van Spanje en belden de hulpdiensten. In afwachting van hun redders maakten ze een vuurtje om het zichzelf comfortabel te maken. Dit vuurtje wakkerde echter snel aan en werd oncontroleerbaar. De vrees bestaat dat de brand nog veel meer schade aan de natuur gaat aanrichten. De aard van het terrein zorgt er voor dat het moeilijk is om het vuur onder controle te krijgen. Sinds januari van dit jaar (gerekend tot 11 september) is al 153.285 hectare verloren gegaan, wat gelijk staat aan ruim 300.000 voetbalvelden. Dit heeft het Spaanse ministerie van Milieu berekend. In de afgelopen tien jaar was alleen in 2000 de brandschade aan de Spaanse natuur erger. Destijd ging het om 161.647 vernietigde hectare.

Sotheby's gaat vier brilmonturen van de Nederlandse koningin Juliana veilen. Ook een triktrakspel van koning Willem III, dat zijn weduwe koningin Emma aan jonkheer S.M.S. de Ranitz schonk, maakt deel uit van een verzameling kunst en antiek uit het bezit van Europese koninklijke en adellijke families die Sotheby's 31 oktober en 1 november onder de hamer brengt. De stukken omvatten schilderijen, meubels, tapisserieën, kunstvoorwerpen, tapijten, glaswerk, zilver, klokken en wapens uit het bezit van families uit onder meer Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Rusland. Uit Nederlands adellijk bezit komen vooral meubels en juwelen onder de hamer. Verder is er onder meer een delicaat gouden en geëmailleerd doosje te koop dat de Beierse koning Ludwig II aan zijn moeder cadeau gaf. Ook komen een Fabergé-waaier van hertogin Charlotte zu Mecklenburg en de opaline glazen en verguld bronzen toiletset van prins Carl van Beieren onder de hamer. Een bijzonder stuk speelgoed is de stoomboot van aartshertog Maximiliaan van Oostenrijk, de latere keizer van Mexico. Verder biedt de veiling veel koninklijke portretten en tafellinnen, porselein en gegraveerde glazen en bokalen.

De Wereldhandelsorganisatie (WHO) heeft vrijdag een onderhandelaar aangeduid in het geschil tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie over de subsidiëring van hun respectievelijke vliegtuigbouwers Airbus en Boeing. Die zal informatie verzamelen over de schadelijke gevolgen van de subsidies zodat de WHO een uitspraak kan doen over het geschil. Op 20 juli richtte de Wereldhandelsorganisatie al twee expertenpanels op die mogelijk het grootste handelsconflict uit de WHO-geschiedenis moeten onderzoeken. De experten moeten zich buigen over de subsidies die Groot-Brittannië, Spanje, Frankrijk en Duitsland aan Airbus hebben verstrekt. De experten zijn voorlopig nog niet benoemd. Op een vergadering vrijdag hebben de VS en EU aanvaard dat de procedure voor het verzamelen van de informatie van start gaat.

Het vliegveld van Rotterdam weert vluchten van de overheid. Ze moeten uitwijken naar bijvoorbeeld Schiphol. Rotterdam Airport protesteert met de maatregel tegen de onlangs opgelegde boetes voor het overschrijden van de geluidsnormen. Volgens directeur Wondolleck zijn het juist de vluchten van de overheid die ertoe leiden dat de luchthaven te veel herrie produceert. Rotterdam Airport nam vorig jaar de vluchten over van het marinevliegkamp Valkenburg, dat wordt gesloten. Het vliegveld in de havenstad moet hierdoor wekelijks tientallen extra vluchten verwerken, die vooral 's nachts plaatsvinden. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) liet weten dat premier Balkenende en koningin Beatrix voortaan uitwijken naar Schiphol of het vliegveld van Enschede. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de luchthaven begin september een boete van maximaal 520.000 euro opgelegd. In het verlengde van de start- en landingsbaan veroorzaakt het te veel geluidsoverlast. Uiteindelijk is besloten een boete op te leggen, omdat het vliegveld in de ogen van het ministerie te weinig heeft gedaan om de herrie te beperken. Wondolleck vindt het belachelijk dat dezelfde minister die hier landt, een halfuur later een bekeuring uitdeelt. Rotterdam Airport is volgens de directeur in de problemen gekomen doordat het geluidsstelsel is gebaseerd op foute berekeningen.

Rusland heeft vrijdag de druk op het advocatenteam van de veroordeelde oliemagnaat Michail Chodorkovski opgevoerd. Een Canadese verdediger dreigt het land uitgezet te worden en drie collega's dreigen hun licenties te verliezen. De Canadese advocaat Robert Amsterdam moet volgens het Russische persbureau Ria Novosti vrijdag Rusland uit. Onbekenden in burgerkleding klopten donderdag aan bij de hotelkamer van de Canadees en namen diens paspoort mee, aldus een lid van Chodorkovski's verdedigingsteam. Later op de dag kreeg hij het terug, maar met een stempel dat Amsterdam Rusland binnen 24 uur moet verlaten. Het visum van de advocaat zou echter geldig zijn tot 2006. Het advocatenteam van Amsterdam tekent beroep aan tegen de uitzetting. De directeur van de Russische immigratiedienst ontkende echter dat Amsterdams visum is ingetrokken. Drie andere advocaten hebben zich moeten melden bij het ministerie van Justitie, vermoedelijk nadat een aanvraag was ingediend om hun licentie in te trekken. Een rechtbank wees donderdag het hoger beroep van de 42-jarige Chodorkovski tegen zijn gevangenisstraf van negen jaar af. Hij was in mei veroordeeld voor onder meer fraude en belastingontduiking. Wel verminderden de rechters de strafperiode met één jaar tot acht jaar. Mogelijk gaan de advocaten naar Straatsburg om bij het Europees Hof voor de Mensenrechten beroep aan te tekenen tegen de veroordeling.

De Amerikaanse inlichtingendienst CIA wil meer spionnen inzetten om buiten de grenzen inlichtingen te vergaren. Volgens CIA-baas Porter Goss moeten dergelijke operaties ook plaatshebben in landen waar de CIA nu gegevens krijgt de nationale inlichtingendiensten. Goss presenteerde donderdag een toekomstplan aan zijn medewerkers waarin hij meer ruimte heeft ingebouwd voor unilaterale operaties, de inzet van CIA-medewerkers in het buitenland zonder dat overigens de landen waarin gewerkt wordt daarvan op de hoogte zijn. De hoogste baas van de inlichtingendienst maakte duidelijk dat de CIA de touwtjes meer zelf in handen wil nemen. Goss zei impliciet dat de medewerking van andere landen soms te wensen overlaat, dat de CIA onvoldoende zijn eigen gang kan gaan en dat het wederzijdse vertrouwen soms ontbreekt. "We gaan naar plekken die mensen niet eens voor mogelijk houden," aldus Goss.

Ongeveer 370 miljoen Chinezen pakken in de eerste week van oktober auto, trein of vliegtuig voor een bezoek aan familie en vrienden. De massale uittocht in het land waar 1,3 miljard mensen wonen is het gevolg van de viering van de Dag van de Volksrepubliek, formeel op 1 oktober. Sinds 2000 heeft Peking de viering van drie nationale feestdagen, zoals de Dag van de Volksrepubliek verlengd van drie dagen naar een week. Deze zogeheten gouden weken zijn voor honderden miljoenen Chinezen reden op pad te gaan. De drukte op de wegen en op het spoor neemt elk jaar toe tijdens deze vakantieweken. Steeds meer Chinezen kunnen zich een auto veroorloven of lange treinreizen. Volgens het Chinese persbureau Xinhua heeft het ministerie van Transport voor de komende feestweek 220 observatieposten voor verkeersinformatie en hulpverlening ingericht langs de grote doorgaande wegen in het land. Dat zijn er zeventig meer dan een jaar geleden. De uittocht leidt overigens elk jaar steevast tot grote verkeersongelukken waardoor talrijke doden vallen.

Het Nederlandse ingenieursbureau Arcadis heeft een vervolgopdracht gekregen voor het verruimen van de vaargeul van de Schelde. Dat heeft de onderneming bekendgemaakt. De opbrengst van de order van ongeveer 2 miljoen euro wordt gedeeld met een ander participerend bedrijf. De opdrachtgevers, de Nederlandse en Belgische regering, hebben aan het consortium gevraagd of ze een rapport willen maken waarin staat wat de gevolgen zijn van het uitdiepen van de stroom voor het milieu. Verder moeten de bedrijven vergunningen verzamelen, zodat het project eind 2007 kan beginnen. Arcadis stelde al eerder een rapport op voor het project. Het ingenieursbedrijf uit Arnhem voert de opdracht uit met het Belgische Technum. Het uitdiepen van de Schelde gaat volgens Arcadis ongeveer twee jaar duren.

De NMBS-groep keurde vrijdag de halfjaarresultaten goed. Het operationele resultaat (EBITDA) voor de groep wordt positief en bedraagt 77,6 miljoen euro, tegen een negatief resultaat van 41,9 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. De verbetering van het geconsolideerde resultaat van de groep is voornamelijk te danken aan de omzetverhoging wat betreft de vervoersactiviteiten van de NMBS. In het binnenlandse verkeer loopt het aantal reizigerskilometers op tot 3.862 miljoen, zijnde een stijging met 6,7 procent tegenover 2004. Dat is meteen goed voor een omzet van 216,6 miljoen euro, een toename met 9,8 procent tegenover verleden jaar. Het internationaal reizigersverkeer, goed voor 675,4 miljoen reizigerskilometers, gaat er in 2005 met 4,9 procent op vooruit en genereert een omzet van 110,8 miljoen euro (een stijging met 8,6 procent tegenover 2004). De goederenactiviteit verbetert met 0,9 procent en vervoerde in de eerste zes maanden van dit jaar 29,94 miljoen ton. De omzet stijgt met 5,4 procent tegenover 2004 tot 171,9 miljoen euro.

De Duitse autofabrikant Volkswagen zal geen fabrieken sluiten in Europa, ook niet in Vorst. De top van Volkswagen had eerder al laten verstaan dat een sluiting van de fabriek in Vorst uit den boze was. Nu blijkt uit een intern document dat sluiting zou leiden tot zware waardeverminderingen. Een sluiting zou pas over acht of negen jaar rendabel zijn. Zo'n maatregel is dus economisch absurd, luidt het in de krant. Een woordvoerder van VW wilde geen commentaar geven bij het krantenbericht. Hij herhaalde dat het concern momenteel geen plannen heeft om in Europa fabrieken te sluiten. VW gaat wel fors snoeien in het personeelsbestand. Die inspanning zal verdeeld worden over alle fabrieken in Europa. In juli speculeerde de Duitse pers over een sluiting van de VW-fabriek in Vorst, naar verluidt de minst productieve van de Europese VW-vestigingen. In Vorst werken ongeveer 5.700 mensen die er de Golf, Lupo en Audi A3 assembleren.

Goodyear Tire & Rubber Co., de grootste bandenfabrikant in de Verenigde Staten, zal fabrieken sluiten als deel van een plan om de wereldwijde capaciteit met 8 tot 12 percent te verminderen over de komende drie jaar. De herstructureringskosten zullen liggen tussen de 150 en 250 miljoen dollar, zei het bedrijf vandaag in een mededeling. Goodyear wil van 750 miljoen tot 1 miljard dollar aan kosten besparen tegen 2008. Gedelegeerd berstuurder van Goodyear, Robert Keegan, kon in 2004 een punt zetten achter drie jaren van verlies door te snoeien in het aantal jobs, door het sluiten van fabrieken en het verkopen van bedrijfsonderdelen. Nu is hij opnieuw aan het snoeien met als doel de Noord-Amerikaanse kosten te verminderen en zo beter te kunnen concurreren met onder meer Bridgestone Corp. Goodyear zei niet hoeveel fabrieken er zullen gesloten worden.

Friday, September 23, 2005

Chat populairder dan mobiele telefoon?

Het gratis chatprogramma van Microsoft (MSN) blijkt bij jongeren zo populair te zijn, dat het de mobiele telefoon bedreigt. Dat blijkt uit een Nederlandse jongeren-studie van het onderzoeksbureau Qrius.

Vooral hoog opgeleide jongeren zouden volgens de onderzoekers veel gebruik maken van MSN en veel tijd door te brengen op het internet. "Ongeveer 97 procent geeft aan over een computer met internetaansluiting te beschikken," aldus de onderzoekers. In de leeftijdscategorie van 15 tot 19 jaar maakt volgens de onderzoekers 92 procent gebruik van MSN.

De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat MSN-adressen inmiddels ook vaker worden uitgewisseld dan mobiele telefoonnummers. "Dat is vooral toe te schrijven aan het gevoel van privacy dat MSN met zich meebrengt," stipt Qrius aan.

Televisie en internet blijven de dominante media in alle leeftijdscategorieen. "De tijd dat jongeren voor de televisie zitten neemt wel af," zeggen de onderzoekers. Daarbij stellen ze ook dat de hype van de weblogs voorbij lijkt te zijn.

Venezuela stopt met mijnvergunningen


Venezuela heeft belist om buitenlandse ondernemingen geen vergunningen te geven voor nieuwe mijnoperaties. Daarmee wil de Venezolaanse president Hugo Chavez de natuurlijke rijkdommen van het Zuid-Amerikaanse land onder staatscontrole brengen. Het is een volgende stap in een reeks maatregelen die de rol van buitenlandse bedrijven in de Venezolaanse economie moeten limiteren.

De regering van Hugo Chavez is ervan overtuigd dat een staatscontrole over de industrie de armoede kan bestrijden en een economische groei kan genereren. Tegenstanders stellen echter dat een grotere centralisatie de investeringen zal wurgen en wenig nieuwe jobs zal creëren.

Chavez heeft nu bekend gemaakt dat de regering alle mijnconcessies opzegt en geen contracten meer zal afsluiten met buitenlandse bedrijven. De Venezolaanse president benadrukte dat hij de nationale macht opnieuw in ere zou herstellen en het land weer beslissingsmacht zou geven over zijn eigen natuurlijke rijkdommen.

Daarnaast kondigde hij aan dat de regering ook de ethanol-productie zou aanmoedigen om de brandstofvoorziening te garanderen. Daarbij zou ongeveer 900 miljoen dollar geïnvesteerd worden in de teelt van suikerriet. De volgende vijf jaar zouden vijftien verwerkingsfabrieken gebouwd worden. Het project zou volgens Chavez een half miljoen arbeidsplaatsen moeten opleveren.

De Venezolaanse regering is al geruime tijd bezig met het afbouwen van de invloed van buitenlande bedrijven, die volgens Chavez winsten uit het land hebben weggehaald en bijgedragen hebben tot de zware armoede van de Venzolanen.

Buitenlandse bedrijven hebben grote mijnbelangen in Venezuela. Zo is het Amerikaanse Hecla Mining de grootste goudproducent van het land, terwijl het Canadese Crystallex een contract heeft een goudmijn en verwerkingsfabriek te bouwen in Las Cristinas, één van de grootste onontgonnen goudvoorraden van de wereld.

Crystallex stelde dat de plannen van de Venezolaanse regering geen invloed zou hebben op het bestaande contract. Het Canadese bedrijf heeft een investering van 265 miljoen dollar voorzien in het project. "Het contract blijft geldig en zal beheerd worden door het nieuwe mijnbedrijf van de staat," benadrukte topman Todd Bruce.

Klimaatverandering leidt tot dictatuur


De opwarming van de aarde zou op het Aziatische continent en de eilanden van de Stille Oceaan voor een groter aantal ziektes kunnen zorgen en leiden tot conflicten en het wegjagen van honderden miljoenen mensen. Dat is de conclusie van een Australisch rapport over de gevolgen van de klimaatverandering.

In dat rapport stelt de Australian Medical Association (AMA) bovendien dat de opwarming van de aarde tegen 2100 ook zou kunnen leiden tot grotere droogtes, overstromingen en tyfoons. Bovendien zouden ziektes zoals malaria en cholera volgens de onderzoekers een grotere verspreiding kunnen kennen.

Volgens het rapport zouden de gemiddelde temperaturen in 2100 met één tot zes graden gestegen zijn. "Dat gaat niet meer over een langere zomer en een korter skiseizoen," benadrukte AMA-voorzitter Muskesh Haikerwal. "De klimaatverandering zal onze gezondheid aantasten. Naarmate de wereld, onze thuis, opwarmt, zal ook het sterftecijfer stijgen."

De warmte zal volgens Haikerwal in Australië op dag ogenblik tot 15.000 mensen het leven kosten, tegenover 1.000 slachtoffers op dit ogenblik. "Bovendien zullen tropische ziektes, die nu beperkt blijven tot het weinig bevolkte noorden, stedelijke gebieden zoals Sydney bereiken," waarschuwde hij.

Op internationaal vlak zal de klimaatverandering volgens het rapport leiden tot meer orkanen en droogtes en zou oogsten kunnen doen mislukken, wat op zijn beurt voor politieke en sociale onlusten kunnen zorgen. "Naarmate de spanning stijgt, zal de politiek meer evolueren in de richting van autoritaire regimes," aldus de wetenschappers.

In het ergste geval zouden conflicten volgens hen honderden miljoenen mensen veroordelen tot een bestaan van vluchteling, een wijdverspreide wetteloosheid en talloze overtredingen tegen de mensenrechten.

Het rapport stelde dat de oogsten in gedeelten van Noord-Azië vruchtbaarder zouden kunnen worden, maar dan zouden afnemen in Zuid-Azië, dat getroffen zou worden door overstromingen, droogtes, bosbranden en tropische cyclonen.

Ontmanteling Russische onderzeeërs bijna voltooid


De ontmanteling van de Russische nucleaire vloot onderzeeërs nadert zijn voltooiing. Dat heeft het hoofd van het Russische Nuclear Energy Agency (FNEA) benadrukt. Nog amper 34 exemplaren blijven op dit ogenblik operationeel.

FNEA-topman Alexander Rumyantsev maakte bekend dat in juli van dit jaar in totaal al 121 nucleaire onderzeeërs waren ontmanteld. In totaal zijn nu 195 exemplaren uit dienst genomen. "Met nog amper 34 operationele atoomonderzeeërs loopt het ontmantelingsprogramma op zijn einde," benadrukte Rumyantsev.

Gemiddeld worden twintig Russische atoomonderzeeërs per jaar ontmanteld. "De operaties worden ondersteund met 70 miljoen dollar buitenlandse subsidies," merkte de FNEA-topman op. "De Russische overheid draagt eenzelfde bedrag bij."

Consortium kiest sites voor nieuwe VS-kerncentrales


Nucleaire vestigingen in Mississippi en Alabama komen in aanmerking voor de bouw van een nieuwe Amerikaanse kerncentrale. Dat is bekend gemaakt door een consortium van acht energiebedrijven twee reactorconstructeurs. Het project zou moeten leiden tot de bouw van de eerste nieuwe kerncentrale in de Verenigde Staten in dertig jaar tijd.

Het consortium Nustart Energy Development stelt dat de nieuwe kerncentrale best zou gebouwd worden op de Entergy-site in Port Gibson (Mississippi) of op de site van de onafgewerkte Bellefonte-reactoren van de Tennessee Valley Authority in Scottsboro (Alabama).

Met dit bericht benadrukt het consortium volgens het persbureau Associated Press de intense interesse van de Amerikaanse
elektriciteitsproducenten in de bouw van een nieuwe reactor om tegemoet te komen aan de groeiende behoefte aan elektriciteit. "De Verenigde Staten hebben deze moderne nucleaire centrales nodig," benadrukte Marilyn Kray, voorzitter van Nustart en directeur van Exelon, de grootste uitbater van nucleaire centrales in de Verenigde Staten. "We moeten minder afhankelijk worden van ingevoerde buitenlandse energie."

In 1973 werd de laatste Amerikaanse kerncentrale in gebruik genomen en na het ongeval in de centrale van Three Mile Island in Pennsylvania (1979) zakte de interesse weg. "Maar de voorbije jaren zijn nucleaire centrales efficiënter en winstgevender geworden," voert Associated Press aan. Het Amerikaanse Congres heeft de sector onlangs nieuwe subsidies toegekend om de constructie van nieuwe reactoren te promoten.

De sector heeft inmiddels uitgezocht hoe snel de bouw van een nieuwe reactor zou kunnen goedgekeurd worden door de Amerikaanse Nuclear Regulatory Commission (NRC). Er is nog geen beslissing gevallen, maar de betrokken bedrijven hebben al gezegd dat ze tegen 2010 een nieuwe reactor zouden willen bouwen.

Bij de bouw van een nieuwe centrale zou er worden gekozen uit drie ontwerpen, ingediend door Westinghouse, General Electric en het Franse Areva. Nustart zou in Port Gibson kiezen voor General Electric en in Scottsboro voor Westinghouse.

NASA zoekt kampioen-maangraver


De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een prijs van 250.000 dollar uitgeschreven voor het team dat de beste maangraver kan ontwerpen. Daarvoor zal eind volgend jaar of begin 2007 een wedstrijd georganiseerd worden, op aarde weliswaar.

Bij die wedstrijd zullen robots zoveel mogelijk maangrond (regolith) moeten uitgraven en naar een collector brengen. De wedstrijd kadert in een nieuwe robot-exploratie van de maan, die een bemande ruimtemissie moet voorbereiden. Het project loopt in samenwerking met het California Space Education and Workforce Institute (CSEWI).

"Het uitgraven van regolith is een belangrijke en noodzakelijk stap op weg naar het gebruik van grondstoffen van de maan voor het vestigen van een basis op het maanoppervlak," benadrukte Douglas Cooke, onderdirecteur van het Exploration Systems Mission Directorate van de NASA.

De wedstrijd is bovendien een poging om ook kleinere spelers aan het nieuwe NASA-project te laten deelnemen. "Dit is een uitdaging die alle bedrijven, instellingen en individuelen op een gelijk niveau stelt en daardoor mogelijkheden creëert voor technologie-innovatoren," merkte CSEWI-directeur Andrea Seastrand op. "Hiermee willen we het onaangeboord intellectueel kapitaal van de Verenigde Staten stimuleren."

Nieuwe bescherming voor Tsavo-ecogebied


Kenia heeft een nieuwe project gelanceerd om zijn beroemde Tsavo-natuurparken te helpen conserveren. Met een budget van ruim één miljoen dollar moeten daarbij maatregelen genomen worden om het park, het thuisgebied van de grootste olifantenpopulatie in Kenia, onder meer te beschermen tegen stropers en bushmeat-jagers.

Het project wordt gesteund door de Kenya Wildlife Service (KWS) en het International Fund for Animal Welfare (IFAW). Dat geld moet dienen om de activiteiten van het park te ondersteunen, de infrastructuur te verbeteren en geldende wetten toe te passen. Bovendien moet deze financiële ondersteuning ook bijdragen tot het onderzoek, het natuurbehoud en het reduceren van de conflicten tussen het wild en de mens.

"Bandieten, bushmeat-jagers en conflicten tussen het wild en de mens betekenen een ernstige bedreiging voor de biodiversiteit binnen het Tsavo-ecosysteem," voerde KWS-voorzitter Daniel Ndonye aan. "Om te kunnen optreden hebben we meer rangers, brandstof, vliegtuigen en terreinwagens nodig, zodat er efficiënte patrouilles kunnen georganiseerd worden en er tegen stropers kan opgetreden worden."

Op dit ogenblik brengt de organisatie 400 olifanten over van een overbevolkt reservaat aan de Indische Oceaan over naar Tsavo, waar ongeveer 10.600 olifanten leven. De veestapel van 90.000 dieren op boerderijen aan de rand van het reservaat dringt volgens de organisatie echter steeds meer het natuurgebied binnen, wat mogelijk invloed heeft op de olifanten die zich daar ophouden.

Luchthaven-computers zijn informatie-goudmijn

Internet-terminals op luchthavens zitten vol met vertrouwelijke bedrijfsinformatie. Dat blijkt uit een onderzoek van netwerk-beveiliger Scanit uit Dubai. De onderzoekers stellen dat zakenlui die terminals blijkbaar gebruiken als een huiscomputer, waardoor vertrouwelijke gegevens en e-mails voor iedereen open en bloot liggen.

In plaats van gebruik te maken van een e-mailservice van het web - zoals hotmail, yahoo of gmail - te gebruiken en paswoord en andere gegevens achteraf te wissen, blijken veel zakenlui volgens de onderzoekers ook hier Outlook Express om e-mails te versturen.

"Maar Outlook Express draait in vele gevallen niet op die terminals, waardoor de boodschappen automatisch in de outbox terecht komen en daar tot op het einde van de tijden aanwezig blijft nadat de gebruiker het bericht heeft willen versturen," voert Scanit aan. "Zelfs wanneer Outlook wel draait, komen de berichten terecht in de map met verzonden berichten. Het resultaat is hetzelfde."
Scanit stelt dat verondersteld zou kunnen worden dat de gebruikers dit gevaar beseffen, maar voegt er aan toe dat de praktijk heel anders uitwijst. De onderzoekers stellen allerhande berichten teruggevonden te hebben, gaande van berichten aan maitresses tot documenten over miljoenen-contracten en offertes. Sommige gebruikers zijn wel zo alert om gebruikte documenten te deleten, maar vergeten vervolgens de prullenmand leeg te maken.

Dit maakt dergelijke computers volgens Scanit tot een echte goudmijn voor figuren met kwaadwillige bedoelingen. Bovendien wijzen ze erop dat de veiligheid van deze terminals meestal veel te wensen overlaat, wat het gevaar voor het lekken van gevoelige informatie nog vergroot.

Ook beroemdheden verkopen geen rommelwijn


Een grote naam doet wijn verkopen. De wijn zelf hoeft niet noodzakelijk klinken als een klok, maar wel de eigenaar van dewijngaarden. Zo blijken Gerard Depardieu en Cliff Richard van begaafde showbizz-figuren plots ook specialist-wijnbouwer geworden te zijn. Maar volgens experten zal kwaliteit ook hier uiteindelijk overblijven.

"Gerard Depardieu is één de vele beroemdheden - acteurs of zangers - die hun eigen wijngaard hebben en hun eigen wijn maken," merkt BBC-journalist Will Smale op. "Collega-wijnboeren zijn onder meer Francis Ford Coppola, Mick Hucknall, Sting en Cliff Richard. Maar watDepardieu verschillend maakt, is het feit dat hij al sinds het begin van de jaren tachtig in de wijnbouw actief is."

Inmiddels heeft Depardieu, in samenwerking met wijnmaker Bernard Magrez, zeven wijngaarden in Bordeau, Languedoc, Spanje, Marokko en Argentinië. "Problemen om zijn wijnen te verkopen, heeft de Franse acteur zeker niet," stipt Smale aan. "In deze celebrity-wereld is een bekende naam een sterk verkoopsargument."

Daarbij wordt er op gewezen dat ook Vida Nova, een wijn uit de eigendom van Cliff Richard in de Portugese Algarve, geregeld uitverkocht blijkt te zijn. "De bekendheid van de eigenaar zwengelt de verkoop in eerste instantie zeker aan," benadrukte de Londense wijnverkoper Robin Couling. "Het zorgt ervoor dat het product opvalt."

Maar Couling voegt er aan toe dat zelfs de wijn van een beroemdheid een goede kwaliteit moet hebben. "Anders moet er niet op succes op lange termijn gerekend worden," meende hij. "Zelfs de grootste fan zal afhaken wanneer de nieuwigheid eraf is en er geen kwaliteit wordt geboden."

Economie in de media


De olieproductie in de de Golf van Mexico ligt nagenoeg stil. Donderdag werden in totaal nog eens 136 boorplatforms in het gebied tijdelijk gesloten. Daarmee komt het aantal ontruimde platforms op 605 van de 819 bemande platforms. Dat bleek donderdagavond uit gegevens van de Amerikaanse overheidsdienst Minerals Management Services (MMS). De totale dagelijkse olieproductie in de Golf van Mexico is nu voor 91,9 procent stilgelegd. Dit komt overeen met een dagelijkse productie van 1,38 miljoen vaten op een totale dagelijkse productie van ongeveer 1,5 miljoen vaten. De gasproductie in de Golf van Mexico ligt voor 66 procent stil. Op woensdagavond bedroeg de stilgelegde olieproductie nog iets meer dan een miljoen vaten per dag. Dat kwam overeen met 73,1 procent van het totaal. De productie van aardgas was op woensdagavond met 47 procent afgenomen.

Ongeveer 370 miljoen Chinezen pakken in de eerste week van oktober auto, trein of vliegtuig voor een bezoek aan familie en vrienden. De massale uittocht in het land waar 1,3 miljard mensen wonen is het gevolg van de viering van de Dag van de Volksrepubliek, formeel op 1 oktober. Sinds 2000 heeft Peking de viering van drie nationale feestdagen, zoals de Dag van de Volksrepubliek verlengd van drie dagen naar een week. Deze zogeheten gouden weken zijn voor honderden miljoenen Chinezen reden op pad te gaan. De drukte op de wegen en op het spoor neemt elk jaar toe tijdens deze vakantieweken. Steeds meer Chinezen kunnen zich een auto veroorloven of lange treinreizen. Volgens het Chinese persbureau Xinhua heeft het ministerie van Transport voor de komende feestweek 220 observatieposten voor verkeersinformatie en hulpverlening ingericht langs de grote doorgaande wegen in het land. Dat zijn er zeventig meer dan een jaar geleden. De uittocht leidt overigens elk jaar steevast tot grote verkeersongelukken waardoor talrijke doden vallen.

Het hoger beroep van de Russische oliemagnaat Michail Chodorkovski tegen zijn gevangenisstraf van negen jaar voor onder meer fraude en belastingontduiking is afgewezen. De rechtbank reduceerde wel de strafperiode met een jaar tot acht jaar. De rechtbank reduceerde de gevangenisstraf met een jaar omdat een van de relatief lichtwegende aanklachten tegen de olietycoon werd verworpen. Chodorkovski moest na afloop direct naar de gevangenis. Hij zwaaide en lachte naar zijn medestanders toen hij werd afgevoerd. Met de uitspraak komt een einde aan de bezwaarprocedure van de oprichter en ex-topman van Russische olieconcern Yukos tegen zijn gevangenisstraf. Chodorkovski wilde in december meedoen met de tussentijdse verkiezingen voor het Russische parlement, de Doema. Zolang zijn veroordeling niet was bevestigd, kon hij zich registreren voor deelname. Door de bevestiging van het vonnis is hij nu uitgesloten. De 42-jarige Chodorkovski heeft altijd beweerd dat hij om politieke reden is opgesloten. De olietycoon had plannen om een politieke partij op te richten die tegen de regering van president Poetin is gekant. Om dit te voorkomen, heeft het Kremlin hem op laten sluiten, aldus Chodorkovski. Zijn onderneming Yukos, ooit het grootste olieconcern van Rusland, is min of meer ontmanteld door de Russische autoriteiten.

Bankverzekeraar Fortis is niet van plan een vijandig bod te doen op zijn Frans-Belgische branchegenoot Dexia. Dat heeft bestuursvoorzitter Jean-Paul Votron donderdag gezegd. Dexia had eerder op de dag laten weten geen heil te zien in een overname door zijn grotere Belgisch-Nederlandse concurrent. "Het was voor mij een grote verrassing. Ik betreur het dat hun reactie negatief is," zei Votron. Fortis heeft Dexia recent benaderd om de mogelijkheden van samenwerking te onderzoeken, bevestigde Dexia donderdag. Het concern maakte tegelijk duidelijk hier niets in te zien. De avances van Fortis stroken niet met de eigen belangen van Dexia en zijn aandeelhouders, aldus de top van het bedrijf. "In deze context is een samenwerking niet opportuun." Een woordvoerder van Dexia had woensdag nog ontkend dat er contact was geweest met Fortis.

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta Air Lines schrapt wereldwijd 7000 tot 9000 banen, ofwel 17 procent van het totale personeelsbestand. De banenreductie moet tegen het einde van 2007 zijn afgerond. Ook verlaagt het bedrijf de lonen van bijna alle medewerkers met 7 tot 10 procent. Dat maakte de onderneming donderdag bekend. Met het plan wil Delta Air Lines jaarlijks nog eens 3 miljard dollar besparen. Een eerder gepresenteerd kostenbesparingsprogramma moet de jaarlijkse kosten al met 5 miljard dollar drukken tegen 2006. Volgens topman Gerald Grinstein is de drastische maatregel nodig om Delta op de korte termijn te redden, zodat het bedrijf ook op de lange termijn kan overleven. Delta vroeg tegelijkertijd met branchegenoot Northwest Airlines op 14 september uitstel van betaling aan. De luchtvaartondernemingen worstelen met de hoge brandstofprijzen en de felle concurrentie op de Amerikaanse luchtvaartmarkt. Naast de ontslagen gaat het bedrijf ook bezuinigen op de salarissen van het personeel. Het aantal toestellen moet voor het einde van volgend jaar met meer dan tachtig stuks zijn gereduceerd. Delta heeft in totaal 52.000 werknemers en is de op twee na grootste luchtvaartmaatschappij in de Verenigde Staten. Vorig jaar maakte het bedrijf een recordverlies van 5,2 miljard dollar.

Een federale rechter in New York heeft een reeks van schikkingsvoorstellen voor de megafraude bij het voormalige Amerikaanse telecomconcern WorldCom goedgekeurd. De overeengekomen schadeloosstellingen voor gedupeerde beleggers bedragen in totaal 3,6 miljard dollar. De rechter zei dat de regelingen van historische proporties zijn. In totaal komen 830.000 mensen en instellingen in aanmerking voor een schadevergoeding van onder andere voormalige WorldCom-bestuurders, investeringsmaatschappijen en accountantsbureaus. WorldCom vroeg in 2002 uitstel van betaling aan, toen bleek dat er boekhoudfraude ter waarde van 11 miljard dollar bij het telecomconcern was gepleegd. Volgens de autoriteiten is de fraudezaak bij WorldCom de grootste uit de Amerikaanse geschiedenis. Bernard Ebbers, de topman van WorldCom ten tijde van de boekhoudfraude, werd in juli tot 25 jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens zijn rol in de affaire. In 2004 trof de Amerikaanse bank Citigroup een regeling met gedupeerde WorldCom-beleggers ter waarde van 2,6 miljard dollar. In maart van dit jaar ging de zakenbank JP Morgan Chase akkoord met een schikking van 2 miljard dollar.

De handel in doping in Europa is in handen van de georganiseerde misdaad en de maffia. Dat heeft Sandro Donati, onderzoekshoofd van het Italiaanse Olympisch Comité bekendgemaakt. Donati zegt bewijzen te hebben dat criminele organisaties sporters bevoorraden en dat dit een zee lucratieve zaak is. Volgens de Italiaanse politie is vorig jaar drie ton aan lichaamsstimulerende middelen door heel Europa verscheept. De exacte marktwaarde is onbekend maar Donati schat dat alleen al in Italië alleen al voor 100 miljoen euro is verhandeld. Vorig jaar onderschepte de Italiaanse politie 900.000 pakketjes met illegale substanties, tegen 10.000 in 2003. Er werden in totaal 115 mensen gearresteerd, onder wie doctoren, apothekers en fitnessinstructeurs. Volgens de cijfers van Donati is tussen 1997 en 2000 het aantal verkochte EPO-capsules verdubbeld. Dit terwijl het aantal nierpatiënten, waar het middel oorspronkelijk voor was bedoeld, ongeveer gelijk is gebleven. De Italiaanse politie schat in dat in totaal 0,5 procent van alle stimulerende middelen wordt ontdekt. Het totaal dat rond circuleert moet dus extreme proporties aannemen.

Nieuwsgierige Amerikaanse toeristen mogen volgende maand voor het eerst in drie jaar weer een kijkje nemen in Noord-Korea. Slechts twee keer eerder in 1995 en 2002 mochten Amerikanen het communistische land aandoen. Beide keren viel het samen met de Arirang Massa Spelen, een enorm evenement waar circus en gymnastiek worden gecombineerd. Ook dit jaar staan de Spelen weer op het programma. Volgens de Britse organisator van de reizen, Nick Bonner van Koryo Tours, kwam de toestemming als een grote verrassing. De organisatie kreeg het groene licht nadat het zeslandenoverleg over het nucleair programma van Noord-Korea met succes waren afgesloten. Het in economisch opzicht in zwaar weer verkerende Noord-Korea probeert recent meer toeristen te trekken.

Vijf procent van de Nederlandse internetters betaalt altijd netjes voor downloadmuziek - en films. Dit bericht Het Parool. De krant citeert uit onderzoek van Intomart GfK onder 1359 Nederlanders. Zo'n tweederde van de Nederlanders op internet downloadt muziek en/of films zonder er ooit voor te betalen. Nog eens ruim 10 procent betaalt af en toe eens. Het resterende deel, grofweg 20 procent heeft geen interesse in films en muziek die via internet verkrijgbaar zijn. Bij Intomart GfK in Hilversum heeft Marion Appel, verantwoordelijk voor internetonderzoek, de peiling uitgevoerd. Ze was nu niet bereikbaar voor commentaar. Ruim de helft van alle Nederlanders heeft een MP3-muziekspeler, de helft hiervan, 25 procent van de bevolking, heeft muziek erop staan zonder daarvoor te hebben betaald. Dat kan van illegaal aanbod komen of overname zijn van een eigen cd. Degenen die niet betalen vinden de betaalde bestanden te duur of de betalingswijze te moeilijk.

Fiat wil gaan samenwerken met de Indiase autoproducent Tata Motors. Het Italiaanse autoconcern maakte donderdag bekend dat er een principeovereenkomst is ondertekend, die kan uitmonden in een vergaande samenwerking. De samenwerking moet zich richten op de ontwikkeling van nieuwe modellen en op de productie, onderdelen, inkoop en verkoop. Volgens de Indiase krant Business Standard gaat het om onderzoek en ontwikkeling van auto's voor de westerse markten en het gebruik van de verkoopkanalen van Fiat door Tata.

Het parlement van Oekraïne heeft donderdag alsnog ingestemd met de kandidaat van president Viktor Joesjtsjenko voor het premierschap. Joeri Jechanoerov kreeg de steun van 289 parlementariërs in het 450 leden tellende parlement. Jechanoerov was dinsdag nog afgewezen. Hij kwam toen drie stemmen te kort voor de vereiste meerderheid van 226. Na de afwijzing voerde Joesjtsjenko woensdag urenlang overleg met politieke leiders om bij een nieuwe stemming wel voldoende steun te kunnen hebben. Joesjtsjenko stuurde op 8 september het kabinet van premier Timosjenko naar huis, nadat over en weer beschuldigingen waren geuit over corruptie binnen het kabinet en rond de president. Ook Timosjenko had woensdag een onderhoud met Joesjtsjenko. Na afloop zei ze bereid te zijn opnieuw een verbond aan te gaan met de president en met hem te praten over de vorming van een nieuwe regering.

In de rechtszaak rond de ontploffing in Ghislenghien werden de eerste beschuldigingen gehoord. Dat meldde de RTBF donderdag. Volgens de openbare zender moet de Instructierechter van Tournai, Gérard Bressoux, de komende dagen nog verschillende mensen in staat van beschuldiging stellen, waarvan een of meerdere verantwoordelijken van de gasmaatschappij Fluxys. De eerste beschuldigingen werden aan het einde van vorige week uitgesproken. Donderdag werd een werfleider, die op het moment van de ramp werkte voor Diamond Board, aangeklaagd. Hij merkte een gaslek op, twee uur voor de explosie plaatsvond. Bij de ontploffing op 30 juli 2004 kwamen 24 mensen om het leven en geraakten 132 mensen gewond. De RTBF spreekt van een mogelijk totaal van acht beschuldigingen. Het parket zal volgende week meer uitleg geven.

De Belgische zakenman Jacques Lefranc is de nieuwe topman van de populaire Franse krant France Soir. De ex-bankier volgt de Franco-Egyptenaar Ramy Lakah op als PDG. Lefranc nam woensdag zijn nieuwe functies op, aldus directeur-generaal Eric Fauveau. Zijn voorganger had vorige week aangekondigd te zullen aftreden als bestuursvoorzitter, maar wil aandeelhouder blijven. Volgens Lakah had de krant een crisismanager nodig. France Soir beleeft dramatische tijden: kelderende verkoopcijfers, stopzetting van de drukkerij buiten Parijs, gebrek aan betekenisvolle investeringen om de krant nieuw leven in te blazen. Door een conflict tussen Presse Alliance, de uitgeverij van France Soir, en drukkerij Riccobono ligt sinds 26 augustus de drukkerij in het zuiden van Frankrijk stil. De heropstart van de drukkerij in Zuid-Frankrijk is één van de hoofddossiers die Lefranc zich stelt. De oplage van France Soir wordt geraamd op 55.000 exemplaren. In de jaren '60, onder de leiding van stichter Pierre Lazareff, werd meer dan een miljoen exemplaren verkocht.

De luchthaven van Zaventem moet alle kansen krijgen om te groeien en moet een zogenoemde Mainport worden. De luchthaven is een cruciale economische levensader voor ons land en biedt werk aan in totaal 60.000 mensen. Dat is de centrale boodschap van een reeks luchthavenbedrijven die zich donderdag verenigden onder de slogan 60.000 people love their airport job. De koepel van luchthavenfirma's (gaande van DHL tot SN Brussels Airlines en Aviapartner) hamerden op het economische belang van de luchthaven. Op de luchthaven van Zaventem werken 20.000 mensen en elke job op de luchthaven brengt 2 bijkomende jobs buiten de luchthaven tot stand (dus een totaal van 60.000 jobs). Daarnaast genereert Zaventem 4 miljard toegevoegde waarde en 800 miljoen extra inkomsten voor de overheid. Zaventem is ook van cruciaal belang voor Brussel als internationaal beslissingscentrum en Europees politiek knooppunt.

De bioscoopgroep Kinepolis gaat de ticketcontrole aan de ingang afschaffen en vervangen door een zeteldetectiesysteem. Het doel hiervan is de bezoekers meer te doen spenderen in de concessieruimtes van de bioscoop. De groep overweegt ook om verschillende prijzen te hanteren naar gelang het soort film en het tijdstip van vertoning. Dat zei CEO Joost Bert op de opening van een complex in Nancy. Nancy is qua concept een overgangsbioscoop. Opvallend is de heel grote merchandising-snoepruimte die ook dienst kan doen als kassa. Daarnaast is de ruimte sober ingericht, geen filmposters of bordkartonnen figuren. De reclame voor de films staat allemaal op plasmaschermen. De zetels in de zaal hangen als het ware waardoor de kuisploegen veel makkelijker kunnen schoonmaken. Nancy heeft ook grote concessieruimtes, met onder andere een indrukwekkende bowling. Ook in heel wat andere complexen gaat de groep de concessieruimtes vergroten. Zo wil het bij de complexen waar de ingang op een parking uitgeeft een soort van plein creëren met extra horeca- en winkelgelegenheden.

Een nieuw bordeel, het grootste van Duitsland volgens de investeerders, opent op tijd zijn deuren voor het WK-voetbal in de zomer van 2006. Het gebouw, in de buurt van het Olympisch stadion in Berlijn, bestaat uit vier verdiepingen en beschikt over een zwembad, een sauna en een bioscoop en kan 650 mannen en honderd vrouwen herbergen, zei de advocaat die de investeerders vertegenwoordigt. Tijdens een rondleiding door het gebouw donderdag ontkende de advocaat, Norman Jacob, dat het bordeel, Artemis genaamd, specifiek is gebouwd om te profiteren van de hordes voetbalsupporters die volgende zomer naar Duitsland komen. Maar de locatie van het bordeel, dicht bij de stadions, is natuurlijk wel handig voor de supporters. "Ik denk dat voetbal en seks goed samengaan," zei Jacob. De vrouwen betalen eenmalig zeventig euro en mogen in ruil daarvoor voor maximaal drie maanden een kamer gebruiken. Ze krijgen gratis te eten en hebben toegang tot de fitnessruimte. De klanten betalen een toegangsprijs aan de deur en de vrouw voor haar diensten, zondere verdere tussenkomst van het bordeel. Er zal geen alcohol worden geschonken. Prostitutie in Duitsland is sinds 2003 legaal.

Thursday, September 22, 2005

Werpen jonge Afrikanen stammengevoel af?


Het stammengevoel heeft van oudsher de Afrikaanse samenleving beheerst. De huidige generatie jongeren lijkt dat echter stilaan af te werpen. Maar volgens Emily Wax, correcpondente van The Washington Post, gaat dat niet zonder de nodige problemen en vragen.

Het stammengevoel is volgens Wax in Kenia, net zoals in heel Afrika, dikwijls belangrijker dan het nationalisme. "Politieke partij zijn etnisch en niet ideologisch samengesteld," stelt ze. "Kansen vloeien dikwijls voort uit een bloedverwantschap. Dergelijke structuren hebben over het hele continent voor conflicten gezorgd, met Soedan en Ivoorkust als typische voorbeelden."

Wax wijst erop dat die stammenstructuur voor het kolonialisme het Afrikaanse leven bepaalde, waarbij de bevolking zich tot zijn leiders richtte voor leningen, gezondheidszorg en rechtspraak in huiselijke twisten. "De Europese koloniale machten, die op het einde van de 19de eeuw in Afrika verschenen, verdeelden het continent in nieuwe landen waarbij bestaande stammenverbanden werden genegeerd of misbruikt," voegt ze daar aan toe.

Kenia telt vijftig stammen, waarvan de leden dezelfde culturele tradities, taal en economische klasse delen. "Maar er zijn aanwijzingen dat het stammengevoel bij de Afrikaanse tieners uit de stedelijke gebieden aan het afzwakken is," merkt Emily Wax op. "De hedendaagse jongeren - Generation 2, de tweede sinds het einde van het kolonialisme in 1963 - spreken dezelfde taal, dansen op dezelfde Swahili hip-hop en lachen met de oude stammen-stereotypes."

Bovendien geven ze grif toe dat de stammenstructuur in Afrika veel problemen heeft veroorzaakt en ze zijn niet van plan om de vergissingen van hun ouders nog eens over te doen. "Maar buiten de schoolpoorten worden de jonge Kenianen met een andere realiteit geconfronteerd, waar het stammengevoel nog in alle aspecten van de maatschappij aanwezig is," merkt Wax op.

Christopher Khaemba, directeur van de prestigieuze Alliance High School voor jongens, is daarin heel duidelijk. "Indien Afrika vooruitgang wil boeken, zal de volgende generatie een nationale identiteit moeten ontwikkelen in plaats van een stammengevoel dat over hele continent voor problemen heeft gezorgd," benadrukte hij.

De bevolking van de Keniaanse hoofdstad is de voorbije vijf jaar meer dan verdubbeld. Boeren verlaten steeds meer hun verlieslatende koffie- en graanvelden en zoeken een onderkomen in de achterbuurten van de stad, in de hoop in Nairobi werk te kunnen vinden.

Dergelijke migraties naar de steden is een fenomeen dat over het hele continent wordt opgemerkt. "Het stadsleven zwakt die landelijke tradities weliswaar af en creëert anderzijds problemen als groeiende misdaadcijfers, maar het zorgt ook voor een omgeving voor nieuwe ideeën," voert Emily Wax aan. "Kinderen van verschillende stammen zitten er immers naast elkaar in de klas."

Wanneer de tieners op school hun moedertaal spreken, kunnen afkomelingen van andere stammen hen niet begrijpen. Daarom spreken ze heel dikwijls Sheng, een dialect dat afkomstig is uit de achterbuurten van Nairobi en dat gesproken wordt door mensen die hun eigen gemeenschappelijk vocabularium willen gebruiken.

Het Sheng, een mengeling van Engels en Swahili, is voor de jongeren veel hipper dan de stammentaal, die Shamby (oubollig) wordt genoemd. "Vele leerkrachten verzetten zich tegen het Sheng, dat ze ruw en grammaticaal incorrect vinden," zegt Wax. "Ze zeggen dat het onmogelijk is om er mee te solliciteren of met ouders te praten. Maar het dialect vindt inmiddels zijn weg in verhandelingen van studenten."

Veel studenten blijken hun stammenafkomst ook liever te vergeten en een voorkeur te geven aan een mengeling van Swahili en westerse cultuurelementen. Directeur Khaemba stelt echter dat leerkrachten en ouders vrezen dat de jongeren zonder hun stammen-contacten er niet zullen in slagen om een job te vinden.

Leden van zijn Luhya-stam komen geregeld zijn bureau binnen om werk te vragen. "Zij verwachten dat ik hen ook inderdaad werk bezorg," voegde hij daar aan toe. Khaemba voegde er aan toe dat oorspronkelijk alleen de leden van de Kikuyu-stam kwaliteitsonderricht ontvingen. Pas nadien werden ook leden van andere stammen toegelaten.

"Scholen brengen gelijkheid," merkte hij echter op. "Zonder school zou ook ik het niet gemaakt hebben." De organisatie van Keniaanse leerkrachten probeert zijn leden ook te doordringen van het belang van een etnisch evenwicht.

Schooldirectrice Sarah Ndege van de State House Girls School merkt daarbij op dat zij niet meer bekend te willen maken uit welke stam zij afkomstig is. "Hoeveel generaties moet het nog duren vooraleer dit stammengevoel is verdwenen?" vroeg zij zich af. "We moeten ervoor zorgen dat de jonge generatie dit achter zich kan laten."

Veel jongeren voelen zich volgens Wax in twee richtingen getrokken worden. "Enerzijds is er de carrière en het succes, maar anderzijds ook door familie en traditie," zegt ze. "Ze maken zich zorgen over hun toekomst, niet alleen over de werkloosheid van 70 procent, maar ook over de toegankelijkheid van jobs. Het stammengevoel is een traditie en de stam is nog altijd een prioriteit. Daar worstelen ook de jongeren mee."

China wil vrouwen in de ruimte


Midden volgende maand lanceert China zijn tweede bemande ruimtevlucht, waarbij de tweede en derde Chinese taikonaut in een baan om de aarde gebracht zal worden, wellicht twee gevechtspiloten. Maar China zou ook beginnen met de opleiding van vrouwelijke ruimtereizigers.

In oktober 2003 werd de Chinees Yang Liwei wereldberoemd toen hij aan boord van het ruimteschip Shenzhou V de eerste Chinees in de ruimte werd. De Shenzhou is afgeleid van de Russische Sojoez en Liwei maakte daarmee veertien omwentelingen rond de aarde.

De tweede ruimtevlucht, voorzien voor de tweede helft van volgende maand, zou vijf tot zeven dagen duren. Yang Liwei zei dat hij geen deel zal uitmaken van deze nieuwe vlucht, maar plaats wil maken voor jongere taikonauten. Zij zullen het volgens hem wel comfortabeler hebben, want zij krijgen warme maaltijden voorgeschoteld en kunnen beschikken over slaapzakken en betere sanitaire voorzieningen.

Het Chinese persbureau Xinhua heeft inmiddels ook bekend gemaakt dat er volgend jaar een grote groep ruimtevaarders zal aangeworven worden.

Daarbij zouden ook een aantal vrouwen geselecteerd worden. Die opleiding is volgens Yang Liwei de hardste van alle ruimtevaartopleidingen van de wereld.

De twee astronauten van de Shenzhou VI zouden twee militaire piloten zijn die tot ruimtevaarder zijn omgeschoold. Zij zouden kort voor de lancering geselecteerd worden uit een groep van veertien kandidaten.

De lancering heeft plaats vanop de basis Jiquan. Bij de missie van deShenzhou VII, die volgend jaar op het programma staat, zou ook de eerste Chinese ruimtewandeling op de agenda staan.

China wordt heel belangrijk voor Rolls-Royce


Motorenbouwer Rolls-Royce kijkt met bijzonder veel interesse naar de evolutie van de Chinese luchtvaartsector. Die heeft in de toekomst immers wellicht nood aan een groot aantal vliegtuigen waarvoor het Britse bedrijf de motoren voor levert.

Niet alleen omwille van de ongewoon snelle groei van de Chinese luchtvaart tijdens de volgende twintig jaar is Rolls Royce, de tweede grootste fabrikant van vliegtuigmotoren ter wereld, bijzonder geïnteresseerd, maar vooral omwille van het feit dat China uit is op grote vliegtuigen.

"Rolls-Royce zou in China meer succes kunnen hebben dan in de rest van de wereld, want hier is een grotere focus op het type van vliegtuig waarin wij bijzonder actief zijn," vertelde RR-topman Peter Cox tijdens een vliegtuigshow in Peking.

De dominantie van drie steden - Shanghai, Guangzhou en Peking - zorgt voor een tendens naar grotere vliegtuigen. "Aangezien grote steden geneigd zijn een grotere trafiek te genereren, kiezen zij dikwijls voor grotere vliegtuigen," stipt het persbureau Reuters aan. "Die zijn immers efficiënter dan kleinere types."

Verwacht wordt dat Chinese luchtvaartmaatschappijen de volgende twintig jaar 52 procent van hun budgetten zullen investeren in nieuwe vliegtuigen. Wereldwijd ligt dat gemiddeld op ongeveer 40 procent.

Op de markt van de kleinere vliegtuigen - zoals de Boeing 737 of de Airbus A320 - heeft het Amerikaanse General Electric een leidende positie. De derde speler is Pratt & Whitney van United Technologies. Ook Rolls-Royce heeft motoren voor kleinere vliegtuigen, maar is toch vooral gespecialiseerd in krachtbronnen voor types van de Airbus A330 en A380 en de Boeing 777 en 787. Vooral van deze types heeft China exemplaren besteld.

Slaagt Europees spoorvervoer in nieuwe strategie?


De Europese spoorwegen staan voor een belangrijke wissel. De privatisering moet het landschap er heel anders doen uitzien. Maar daarbij moet de sector volgens een Amerikaans vervoersdeskundige dringend het lot in eigen handen nemen en zich niet blijven richten naar de politiek.

"Het spoorwegverkeer in Noord-Amerika wordt gedomineerd door het vrachtvervoer met lange, zware treinen," schrijft Don Phillips in de International Herald Tribune. "Passagierstreinen zijn er voor de private spoowegen alleen maar een last, opgedrongen door de overheid. In Europa zijn de meeste spoorlijnen gedeeltelijk staatseigendom en vooral gericht op het passagiersvervoer. Vracht komt er in de meeste landen pas op de tweede plaats."

"Maar zoals de Amerikaanse spoorwegen meer plaats hebben moeten maken voor het passagiersvervoer, wil de Europese Unie de spoorwegen verplichten om steeds meer ruimte vrij te maken voor het vrachtvervoer," stelt Phillips. "Het autowegennet is immers overbelast en het spoor is één van de weinigde alternatieven voor het zware vervoer."

De EU-landen moeten voor het einde van dit jaar op hun verbindingen plaats vrijmaken voor concurrerende vrachtvervoerders. "Maar het is de vraag of die druk op lange termijn genoeg zal zijn om de geest van een vrije markt te creëren op het Europese spoorwegennet," meent Phillips.

De Amerikaanse spoorvervoer-deskundige James McClellan, gepensioneerd manager van de succesvolle vrachtvervoerder Norfolk Southern, ziet in de Europese situatie een herhaling van de evolutie van de Amerikaanse spoorwegen in de jaren zeventig. "Toen kregen de spoorwegen meer macht om hun eigen prioriteiten door te duwen met minder invloed van de
overheid, maar ze wisten niet goed wat ze met die nieuwe macht moesten aanvangen," benadrukte hij.

McClellan stelt dat de Europese spoorwegen niet moeten wachten op de overheid om hun toekomst te bepalen. Ze moeten volgens hem een aantal dingen zelf in handen nemen en McClellan stelt dat dit snel moet gebeuren. "Ondanks de diverse eigendomsstructuren waarin de overheden zijn betrokken, hebben de spoorwegen voldoende onafhankelijkheid om zelf een aantal beslissing te nemen," stelde hij.

Het probleem van de Europese spoorwegen ligt volgens hem in het feit dat de Europese spoorwegen nog altijd zoeken naar een consensus in plaats van het nemen van duidelijke bedrijfsbeslissingen. "De dingen evolueren bijzonder snel en men kan niet wachten op een politieke consensus," voerde hij aan.

Daarbij verwijst hij naar het huidige succes van de Amerikaanse spoorwegen. "Het vrachtvervoer neemt zo snel toe dat het voor de spoorwegmaatschappijen moeilijk is om de aan de vraag te beantwoorden," benadrukte hij. "Alle grote Amerikaanse
spoorwegmaatschappijen hebben in de lente van dit jaar de drukste periode uit de geschiedenis gekend en er is geen aanwijzing dat de vraag snel zal dalen."

De winsten kenden een opmerkelijke groei. Union Pacific zag zijn marge stijgen met 48 procent, maar ook CSX (38 procent), Burlington Northern Santa Fe (37 procent) en Canadian National (28 procent) mochten zich in een winststijging verheugen. De andere maatschappijen scoorden minder hogere cijfers, maar toch zaten ook zij allemaal in stijgende lijn.

Tevens wijst McClellan erop dat de Amerikaanse spoorwegen volop personeel aanwerven en desondanks geconfronteerd blijven met een chronisch tekort aan technici. "Deze sector zal altijd hoogtes en laagtes kennen, maar deze groei heeft niets te maken met een cyclische beweging," meende hij. "Het wegvervoer wordt immers veel duurder en wordt geplaagd door opstoppingen en wegenwerken."

Een dergelijk succes zou de Europese spoorwegen volgens McClellan wellicht verlammen. "Het is zeer twijfelachtig op zij een dergelijke groei meester zouden kunnen zonder miljarden euros investeringen, die nagenoeg allemaal van privébronnen moeten komen," voerde hij aan. "De Amerikaanse spoorwegen hebben het al hard genoeg om bij te blijven, zelfs met miljarden dollars investeringen in nieuwe locomotieven, wagons en spoorverbeteringen."

McClellan stelt dat Noord-Amerika, Rusland en China de grootste treinvervoerders zijn, niet alleen omwille van hun afmetingen, maar ook omdat ze eenzelfde koers volgen, wat volgens hem in Europa ontbreekt. Hij vraagt zich af of Europa dat probleem zal kunnen overwinnen.

Betekent XK-model heropstanding Jaguar?


De XK-model moet het nieuwe paradepaardje worden van de Britse automaker Jaguar. Daarmee wil het automerk opnieuw aan een heropstanding beginnen. Gehoopt wordt tegen 2007 break-even te draaien.

De Jaguar XK is de opvolger van de beroemde XK8, die tien jaar geleden werd gelanceerd. "Het model is duidelijk anders en sportiever dan de rest van de Jaguar-portfolio," voert de Britse omroep BBC aan. "Er is een groot verschil met de X- en Y-types - die moeten opknokken tegen Audi, BMW en Mercedes - en het topklasse XJ-model."

De verkoop van Jaguar is inmiddels afgezakt tot ongeveer 100.000 exemplaren per jaar en eerder dit jaar moest een productie-eenheid in Coventry gesloten worden. "Het is duidelijk dat Jaguar het zwakke broertje blijft binnen het luxesegment van Ford," merkt de BBC op.

"We zetten geen datum op het tijdstip dat Jaguar weer winstgevend zal worden," vertelde Mark Fields, topman van de Premier Automotive Group (PAG) van Ford, waartoe naast Jaguar ook Volvo, Aston Martin en Ford behoren. Jaguar zelf heeft aangegeven tegen 2007 weer opnieuw break-even te kunnen zijn.

Aston Martin en Volvo zijn wel winstgevend. Volvo hoopt van zijn nieuwe C7O-model dubbel zoveel exemplaren te verkopen dan van de vorige modellen. Ook Land Rover maakt vorderingen, dankzij de nieuwe Range Rover Sport en de derde generatie van Discovery.

Brusselse woning goedkoopste van Europa


Brussel mag dan wel heel belangrijk zijn voor de Europese Unie, als woongebied blijft ze de goedkoopste hoofdstad van West-Europa. Dat blijkt nogmaals uit de 'European Market Survey 2004' van de makelaarsgroep ERA. De gemiddelde verkoopprijs van een woning in de Belgische hoofdstad blijft onder de 200.000 euro. Met een gemiddelde van meer dan 450.000 euro is Luxemburg met grote voorsprong de duurste Europese hoofdstad om te wonen.

Na Luxemburg moet in Zwitserland het meeste geïnvesteerd worden in de aankoop van een woning. Daar ligt een gemiddelde verkoopprijs op ongeveer 420.000 euro. Ook in Spanje blijft de gemiddelde aankoopprijs nog net boven de 400.000 euro. "In Spanje is er eigenlijk geen aanbod meer," aldus Iain Cook, bestuursvoorzitter van ERA Belgium. "Dat blijkt ook uit het feit dat een woning er gemiddeld nog amper dertig dagen te koop staat. Bovendien tonen de statistieken aan dat het aantal transacties vorig jaar met 300.000 eenheden lager lag dan het jaar voordien."

In Ierland en Groot-Brittannië kost een woning gemiddeld tussen de 300.000 en 350.000 euro, terwijl men in Zweden, Frankrijk en Finland net boven de 250.000 euro komt. "De relatief lage positie van Frankrijk wordt veroorzaakt door een dualiteit in Parijs," benadrukt Iain Cook. "Enerzijds zijn er bijzonder dure panden, maar anderzijds is er ook vastgoed - van lagere kwaliteit - dat aan heel goedkope prijzen kan gekocht worden."

In Oostenrijk en Nederland liggen de vastgoedprijzen tussen 200.000 en 250.000 euro. In Griekenland, Duitsland, Portugal en België haalt men de grens van 200.000 euro niet. In Duitsland blijven de woningen trouwens het langste te koop staan. Daar moet een eigenaar ongeveer 180 dagen wachten vooraleer zijn pand verkocht is. Ook in Zwitserland en Nederland moet een verkoper meer dan 160 dagen geduld oefenen. De Europese gemiddelde wachttijd bedraagt ongeveer 100 dagen.

Groot-Brittannië en Portugal zitten daar iets boven, terwijl België, Frankrijk en Oostenrijk het Europees gemiddelde benaderen. In Luxemburg en Zweden geldt een wachttijd van ongeveer 90 dagen. Finland en Ierland zitten tussen 60 en 70 dagen. Spanje sluit de rij met amper 30 dagen.

West-Europa niet meer geliefd


West-Europa wordt bij internationale bedrijven steeds minder populair om in te investeren. Oost-Europa daarentegen blijkt wel gegeerd te zijn bij bedrijfsleiders uit Europa, de Verenigde Staten en Azië. Dat blijkt uit de European Attractiveness Survey 2005 van het bureau Ernst & Young.

Europa wordt steeds minder populair om in te investeren," stellen de onderzoekers. "Toch blijft het continent het aantrekkelijkst bij bedrijven die er al ondernemingen die er al activiteiten ontplooid hebben."

Vooral West-Europe blijkt volgens Ernst & Young met problemen te kampen te hebben. Slechts 29 procent van de internationale bedrijven blijkt immers te stellen nog van plan te zijn om in West-Europa te investeren.

Ongeveer 31 procent van de totale investeringen in Europa gaat trouwens al naar Centraal- en Oost-Europa. Bovendien overweegt 52 procent van de bedrijven in de toekomst in die regio's te zullen investeren. Polen lijkt daarbij het meest attractief.

Visserijcrisis bedreigt Britse gemeenschappen


Net zoals de Nederlandse en Belgische visserij, maakt ook de Britse visserijsector een zware crisis door. Maar niet alleen de industrie wordt bedreigd, maar tegelijkertijd ook hele Britse gemeenschappen die voor hun bestaan volledig afhankelijk zijn van de visvangst.

Eén van de grootste vissersvloten van Europa zit in een zware crisis. Het Britse Stevenson and Sons uit Newlyn (Cornwall) bezit 35 boten, maar daarvan zijn er al zes buiten dienst gesteld en het bedrijf stelt niet uit dat de vloot nog verder afgebouwd zal worden.

De reder moet nu ongeveer 7.000 pond betalen om een vissersboot(trawler) een week te laten varen. Dat is dubbel zoveel dan het voorbije jaar. Die prijsstijgingen hebben er volgens Stevenson toe geleid dat de visserij-activiteiten verlieslatend geworden zijn.

Zaakvoerster Elizabeth Stevenson, tevens secretaris van de Cornish Fish Producers Association, vertelde aan de BBC dat de sector geen winsten meer maakt en alleen maar de verliezen opstapelt. "Het is op dit ogenblik een bijzonder ernstige situatie," vertelde ze. "Er moetecht afgeslankt worden om te kunnen overleven."

Volgens Stevenson moet de overheid ingrijpen, zoals ook het Frans ministerie van visserij vorige week aankondigde dat de brandstofprijzen voor de vissers zouden verlaagd worden. Debrandstofprijs zou voor de vissers één derde goedkoper zijn dan in Engeland. "Het visomstandigheden zijn schitterend en indien de prijzen op het Franse niveau lagen, zou alles perfect zijn."

Stevenson klaagde dat men verondersteld wordt op gelijk niveau te kunnen concurreren, maar dat dit in realiteit helemaal niet het geval is. Jim Portus, directeur van het South West Fish Producers Organisation, verwachtte van de Britse overheid een tussenkomst in de brandstofprijzen of een vergoeding bij het uit de vaart nemen van schepen.

Indien er geen oplossing komt, vreesde Portus een ineenstorting van de Britse visserij-industrie, waarbij niet alleen boten aan de kant worden gelegd, maar ook zware problemen zullen opduiken voor hele gemeenschappen, die helemaal afhankelijk zijn van de visvangst.

Tesco kent elke Brit persoonlijk


De Britse supermarktketen Tesco kent elke Brit persoonlijk. In ieder geval kent de keten niet alleen de winkelgewoontes, het reisgedrag en de persoonlijke voorkeuren en dergelijke meer van zijn klanten, maar ook van het cliënteel van de concurrentie en van de auteurs van het artikel in The Guardian.

"Tesco bouwt heel geheimzinnig een profiel op van alle Britten, waarin informatie staat over hun persoonlijkheid, hun reisgewoontes, winkelvoorkeuren en zelfs sociaal- en milieubewustzijn," schrijven Heather Tomlinson en Rob Evans in de krant Britse krant The Guardian. "Een dochteronderneming van Tesco heeft daarvoor een database - Crucible - uitgebouwd die gedetailleerde informatie samenbrengt over elk Brits gezien, al dan niet klant van de supermarktketen."

De journalisten merken op dat Tesco deze informatie niet wil vrijgeven, maar de gegevens wel verkoopt aan andere grote groepen, zoals Sky, Orange en Gillette. "Dunnhumby, de dochter in kwestie, stelt dat de database informatie heeft van elke Britse consument, met zijn thuisadres en een reeks demogratifische, socio-economische en lifestyle gegevens," benadrukken ze. "Dankzij de software Zodiac kunnen ze daar informatie uit distilleren voor gerichte acties."

De software duidt aan of de consument enthousiast is voor promoties, hij merktrouw is, een gewoontebeest is en wanneer hij meestal gaat winkelen. "De lijst is quasi eindeloos wanneer men weet waar men naar moet zoeken," wordt er opgemerkt.

The Guardian merkt op dat een aantal van zijn journalisten geprobeerd heeft om zijn persoonlijke gegevens op te vragen, wat gegarandeerd wordt door de Britse wetgeving. "Maar dat leidde tot een vier maand durend gevecht en eindigde op een weigering," stippen de journalisten aan. "The Guardian moest vervolgens zelf de Information Commissioner inschakelen om een aantal gegevens te kunnen bemachtigen."

De database zegt volgens de journalisten zelf een gigantische pool van consumenten-gegevens te zijn. "In een perfecte wereld, zouden we over de consument alles weten wat we willen weten," stipt Crucible volgens Tomlinson en Evans aan. "We zouden alles weten, gedrag, houding en lifestyle. Maar in werkelijkheid weten we nooit zoveel als we zouden willen weten."

Maar Crucible zou er volgens de journalisten prat op gaan veel verder te gaan dan concurrerende technologieën door gegevens vanuit verschillende bronnen te verzamelen en te combineren om een duidelijk profiel op te stellen van de individuele consument. "Samen kunnen Crucible en Zodiac een beeld schetsen van hoe iemand denkt, werkt en winkelt," zeggen Tomlinson en Evans. "Daarbij worden de consumenten in tien categorieën gequoteerd: koopkracht, promoties, reizen, liefdadigheid, milieu, tijdsbesteding, krediet, levenswijze, avontuur en gewoontes."

Daarbij maakt Crucible gebruik van databanken van bedrijven zoals Experian, Claritas en Equifax, maar bekijkt ook de kieslijsten en officiële gegevensbanken. "De combinatie van die gegevens is voor veel aanbieders van consumptiegoederen veel waard," merken de journalisten. "Dunnhumby realiseerde het voorbije jaar een winst van vier miljoen pond op een omzet van 28 miljoen pond. Ongeveer 12 miljoen daarvan kwam rechtstreeks uit de samenwerking met Tesco."

De gegevens zouden onder meer gebruikt kunnen worden om te bepalen hoe individuele consumenten benaderd kunnen worden met speciale acties of waar een nieuwe winkel geopend zou kunnen worden. Een woordvoerder van Tesco benadrukte echter dat alles voldoet aan de eisen van de Data Protection Act en de Code of Practice van de Direct Marketing Association.

Economie in de media


De grote farmacieconcerns hebben woensdag een website geopend waarop ze details prijsgeven van testen met nieuwe medicijnen. Ze willen zo bij patiënten de vrees wegnemen over de veiligheid van medicijnen. De medicijnproducenten, waarvan sommige al wel een eigen site met informatie over proeven hebben, willen met de nieuwe site ook voorkomen dat overheden met strenge wetgeving komen na schandalen als dat met de pijnstiller Vioxx. Het Amerikaanse Merck moest onlangs een forse schadeloosstelling betalen nadat een gebruiker van het middel was overleden. De plannen volgden op de kritiek dat de farmaciebedrijven de resultaten van studies verdoezelen of achterhouden om gunstige conclusies naar buiten te kunnen brengen. Ook zouden zij de concurrentie informatie willen onthouden. De site moet volgens de overkoepelende branchevereniging, International Federation of Pharmaceutical Manufacturers and Associations, artsen en patiënten in staat stellen op bepaalde terreinen makkelijk en snel informatie te vinden. De farmacieconcerns zijn niet verplicht om hun testresultaten op internet te zetten voordat een medicijn is toegelaten.

Monsterorkaan Rita stevent af op een grote kerncentrale in de Amerikaanse staat Texas. De directie van de centrale South Texas Project heeft het noodplan uit de kast getrokken dat voorziet in het volledig stilleggen van de twee reactoren. Dat zal gebeuren zeven uur voordat de orkaan het Amerikaanse vasteland bereikt. Volgens de directie is de centrale bestand tegen orkanen zoals Rita. De behuizing is zo sterk dat zelfs een Boeing 767 zich er niet doorheen kan boren. De centrale ligt in Bay City, niet ver van de kust. Er werken 1300 mensen die aan in totaal een miljoen mensen stroom leveren. De stroomleverantie zal volgens de onderneming niet in gevaar komen. Het noodplan voorziet erin dat andere centrales de uitgevallen productie opvangen.

De Italiaanse minister van Economische Zaken Domenico Siniscalco dient zijn ontslag in. De bewindsman kondigde zijn aanstaande vertrek aan op de website van de krant La Repubblica. Directe aanleiding voor het vertrek is zijn conflict met de president van de centrale bank Antonio Fazio. De minister had Fazio, benoemd voor het leven, opgeroepen ontslag te nemen, maar hij weigerde. De positie van Fazio staat al weken ter discussie, omdat hij in het gevecht om de Banca Antonveneta de Italiaanse gegadigde Banca Popolare Italiana zou hebben voorgetrokken ten koste van ABN Amro. De website van de krant La Repubblica citeerde de minister donderdagochtend. "Het probleem is niet Fazio. Ik stap op wegens de immobiliteit van deze regering, die niet in staat is dit probleem op te lossen."

De Zweedse autoproducent Volvo moet van de rechter een boete van 40.000 Zweedse kroon (4280 euro) betalen omdat het een vrouw een baan aan de assemblagelijn heeft geweigerd omdat ze te klein zou zijn. De vrouw, 1,60 meter lang, solliciteerde drie jaar geleden naar de baan, maar kreeg te horen dat alleen mensen tussen de 1,63 en 1,95 meter daar geschikt voor waren. De rechter bepaalde in de uitspraak dat Volvo Car, onderdeel van het Amerikaanse autoconcern Ford, niet met opzet vrouwen discrimineert, maar dat in de praktijk eenkwart tot eenderde van de vrouwelijke bevolking in Zweden niet voor de baan in aanmerking zou komen. Een woordvoerder van Volvo verklaarde na de uitspraak dat het aannamebeleid wordt herzien.

Rusland wil dat het conflict over Irans nucleaire programma niet wordt doorverwezen naar de VN-Veiligheidsdraad, zoals de Verenigde Staten en de Europese Unie willen. Dat heeft de Russische minister van Buitenlandse Zaken, Sergej Lavrov, woensdag gezegd. Volgens Moskou zou het averechts werken als de kwestie in de Veiligheidsraad komt. "Als Iran met het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA) samenwerkt, geen uranium verrijkt en de IAEA-inspecteurs in het land werken, zal het contraproductief zijn om de kwestie in de Veiligheidsraad te brengen." aldus de minister. "Het zou leiden tot een overbodige politisering van de situatie," zei Lavrov tijdens een toespraak in de Amerikaanse stad San Francisco. Iran dreigde dinsdag uit het non-proliferatieverdrag te stappen, als het IAEA de kwestie voor de Veiligheidsraad brengt. Op het IAEA-hoofdkwartier in Wenen voerden woensdag de VS, het Verenigd Koninkrijk en andere westerse landen het woord ten faveure van een doorverwijzing naar de Veiligheidsraad. Iran en andere niet-gebonden landen dwongen vervolgens een schorsing van de zitting tot donderdagochtend af.

De gegevens van het telefoonverkeer van alle Europeanen moeten een jaar lang worden opgeslagen. Dat heeft de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie, woensdag voorgesteld. De maatregel moet de strijd tegen terreur en zware misdaad makkelijker maken. Met zijn voorstel gaat Europa minder ver dan sommige EU-landen, die de gegevens drie jaar willen bewaren. Telefoonmaatschappijen moeten in het voorstel bijhouden wie wanneer belt met wie; in geval van gsm's ook de locatie van de beller. De inhoud van de gesprekken blijft wel geheim. Ook internetgegevens blijven bewaard, voor een periode van zes maanden. Bewaard blijven gegevens van webstekbeheerders, waaronder een lijst van bezoekers, en gegevens over de internetter zoals wanneer iemand in- en uitlogt en via welke verbinding. Verder wordt e-mailverkeer vastgelegd. Ook hier geldt dat de inhoud geheim blijft. Het voorstel van het dagelijks bestuur van de EU heeft niet alleen goedkeuring nodig van de lidstaten, maar ook van het Europees Parlement.

Nederland is een nieuw boodschappenconcept rijker: de drive-in supermarkt. De officiële opening vond woensdag plaats in Alkmaar. De drive-in is onderdeel van supermarkt Foodfactory. Het principe van de nieuwe uitbaterij is simpel. Klanten geven vooraf hun bestelling door via internet. Enkele uren later kunnen ze de parkeergarage binnen rijden, waar medewerkers van de Foodfactory de boodschappen inladen. Het assortiment op internet bestaat uit 12.000 artikelen. Voor de speciale manier van boodschappen doen wordt per keer een bijdrage van 2,50 euro in rekening gebracht. Foodfactory verwacht met de drive-in een succesnummer in handen te hebben.

Nokia heeft zijn miljardste mobiele telefoon verkocht. Het Finse concern liet woensdag weten dat die mijlpaal afgelopen zomer werd bereikt. Het toestel werd in Nigeria verkocht. Het eerste mobiele apparaat van Nokia kwam in 1982 op de markt. Dat toestel woog 15 kilo en was bedoeld voor gebruik in de auto. De komende maand brengt het concern zijn nieuwste mobiele telefoon op de markt. Volgens Nokia zijn landen als Nigeria de groeimarkt voor de afzet van mobieltjes. Hij denkt dat er in 2010 over de hele wereld 3 miljard abonnees zijn tegen 2 miljard op het ogenblik. Nokia heeft 30 procent van de wereldmarkt voor mobiele telefoons in handen. Het concern staat daarmee ruim voor op concurrenten als Motorola, Samsung, Sony Ericsson en Siemens.

Het Duits-Amerikaanse autoconcern DaimlerChrysler gaat dit jaar nog beginnen met het schrappen van banen bij zijn luxueuze automerk Mercedes. Het zou gaan om maximaal 5000 arbeidsplaatsen van de in totaal 160.000 in Duitsland. Dat meldden bronnen bij het bedrijf woensdag. De nieuwe baas van de Mercedes Car Group Dieter Zetsche stuurde op de autoshow in Frankfurt al aan op de ontslagen. De reducties zullen via natuurlijk verloop worden geregeld. Ook zal worden geprobeerd om werknemers op vrijwillige basis te laten vertrekken. Volgens de bronnen kan de banenreductie het bedrijf honderden miljoen euro's aan ontslagpremies gaan kosten. Het vlaggenschip van DaimlerChrysler wordt de laatste tijd geplaagd door onder meer technische problemen. Daardoor is het imago van Mercedes ernstig aangetast en zijn de verkoopcijfers gedaald. Ook bij de compacte auto smart vallen de verkoopcijfers al jaren ernstig tegen.

De Belgische autosupermarkt Cardoen opent op 1 oktober de deuren van zijn eerste vestiging in Nederland. Die komt in Roosendaal, zo heeft Cardoen woensdagmiddag meegedeeld. Cardoen verkoopt in België, waar het momenteel negen vestigingen heeft, al langer wagens aan supermarktprijzen. Gemiddeld pakken de prijzen van de nieuwe modellen bij Cardoen 22 procent lager uit dan bij de merkdealers, aldus onderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop. Cardoen levert auto's goedkoper door inkoop van overtollige voorraden in diverse Europese landen. Daarbij zitten veel overjarige modellen en vaak gaat het om kleuren die in een bepaald land slecht verkoopbaar bleken. De verdeler verkoopt in België bijvoorbeeld ook de Dacia Logan, een low budget-wagen van Renault, die het naar de showrooms haalde via het systeem van parallel-import. De auto, ruim maar met weinig opties, kost 7.500 euro.

De economie in de twaalf landen van de eurozone zal dit jaar met 1,2 procent groeien, en volgend jaar met 1,8 procent. Dit voorspelt het IMF (internationaal muntfonds), dat de verwachtingen hiermee 0,4 en 0,5 procentpunt terugschroeft tegenover april. De inflatie zal volgens het IMF 2,1 procent bedragen in 2005 en 1,8 procent in 2006. Het IMF schrijft in haar jongste conjunctuurrapport dat de eurozone te weinig interne dynamiek kent, en daardoor sterk onderhevig is aan externe schokken, zoals de hogere olieprijzen. De overheidstekorten en de werkloosheidscijfers blijven te hoog. De groeiverwachtingen voor de VS en Japan worden in veel mindere mate bijgesteld, in vergelijking met zes maanden terug. Voor de VS wordt een groei van 3,5 procent en 3,3 procent verwacht (een kleine verlaging). De Japanse groei zou 2,0 procent bedragen in 2005 en 2006 (voor dit jaar een hogere verwachting).

Ongeveer 3.400 voorwerpen die de bureaus sierden van de directie van de voormalige Zwitserse luchtvaartmaatschappij Swissair, worden tijdens het weekeinde geveild in Kloten bij Zürich. Schaalmodellen van vliegtuigen, posters en schilderijen gaan onder de hamer en zouden honderdduizenden Zwitserse franken moeten opbrengen voor de vereffenaars van de maatschappij. "De voorwerpen zijn niet de overgebleven stukken van de twee vorige verkopen van Swissair," preciseerde Filippo Beck, vennoot van de Swissair-vereffenaar Karl Wüthrich, woensdag. "Een schilderij dat in een bureau van een oud-kaderlid van Swissair hing, zou voor 16.000 euro verkocht moeten worden," aldus de verantwoordelijke van de verkoop Markus Wynistorf van veilinghuis Troostwijk.

Ongeveer 33,5 procent van de Belgische topmanagers zou het bruggpensioen graag afgeschaft zien. Een bijkomende 31,1 procent wil dat de brugpensioenleeftijd opgetrokken wordt. Dat blijkt uit een enquête van het weekblad Trends. Slechts 14,4 procent van de respondenten is voorstander van de huidige brugpensioenleeftijd van 58 jaar. Tegelijkertijd denkt 48,1 procent van de ondervraagde bedrijfsleiders wel dat de meeste vijftigplussers in hun bedrijf erop rekenen voor hun zestig jaar te kunnen stoppen met werken. Daarnaast vindt 43,4 procent van de topmanagers dat de pensioensleeftijd op 65 jaar moet blijven bestaan. Iets meer dan een kwart (26,9 procent) opteert voor 60 jaar. Precies de helft van de respondenten vindt het overigens een goed idee om de pensioenleeftijd te vervangen door het aantal jaren dat iemand effectief gewerkt heeft.
Langer werken lonender maken, vindt een overgrote meerderheid (81,5 procent) van de ondervraagden een belangrijke of heel belangrijke maatregel. Het tijdskrediet, de opvolger van de loopbaanonderbreking, zouden de topmanagers liever kwijt dan rijk zijn. Een derde (32,8 procent) van de ondervraagden wil het afschaffen, nog eens 30,8 procent wil het beperken tot bepaalde categorieën.

Israël heeft de Palestijnse Gazastrook negen dagen na de terugtrekking van zijn leger tot buitenlands grondgebied verklaard.
Minister van Binnenlandse Zaken Ofir Pines heeft woensdag een verordening onderschreven, waarin de vier passages naar het Palestijns gebied werden omgedoopt tot internationale grensovergangen. Dat berichtten de Israëlische media. Daags voordien had Israël zijn troepen ook teruggetrokken uit de vier ontruimde nederzettingen in het noorden van de Westelijke Jordaanoever. Het Midden-Oosten-kwartet (Verenigde Staten, Verenigde Naties, Europa en Rusland) heeft van de Palestijnse overheid een krachtdadig optreden tegen militante groeperingen geëist. Het autonome bestuur moet voor rust en orde zorgen, de milities ontwapenen en hard tegen het terrorisme optreden, luidt het in een verklaring die het kwartet dinsdag na bespekingen in New York publiek maakte.

Het gemiddelde uurloon in de Europese Unie lag in het tweede kwartaal 2,6 procent hoger dan een jaar eerder. Vooral in enkele nieuwe EU-landen in Oost-Europa zien de werknemers hun loon omhoog gaan, blijkt uit woensdag vrijgegeven cijfers van bureau Eurostat. In Letland ligt het gemiddelde uurloon 14,2 procent hoger dan een jaar eerder en in Estland is de stijging 10,4 procent. Ook in Slowakije, Slovenië, Litouwen en Hongarije worden de arbeidsuren beter vergoed. Kampioen loonmatiging is Duitsland, waar het uurloon met slechts 0,8 procent omhoog is gegaan in een jaar tijd.