Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, September 03, 2005

Mercedes wil Smart niet kwijt


Hoewel de productie van het Smart-model de verliezen blijft opstapelen, wil moederbedrijf Mercedes het merk niet kwijt. Dat heeft voorlopig Mercedes-baas Dieter Zetsche duidelijk naar voor gebracht. Zetsche zegt in de toekomst van Smart te blijven geloven.

Dieter Zetsche stapte binnen DaimlerChrysler zopas over van Chrysler naar Mercedes. Bij die overstap benadrukte hij vertrouwen te hebben in de toekomst van het Smart-merk. "Mercedes is op de goede weg en ik ben ervan overtuigd dat ook Smart vooruitgang zal boeken," schreef hij in een memo aan het Mercedes-personeel.

Zetsche benadrukte daarbij dat de groep merken heeft waar heel de sector jaloers op is. "We hebben producten waar we echt trots kunnen op zijn en een personeel dat bijzonder competent en vaardig is," voegde hij daar aan toe. De verkoop van Mercedes heeft de jongste tijd nochtans zwaar te lijden gehad van modelwijzigingen, een sterke euro, kwaliteitsproblemen en zware verliezen van Smart.

Analisten vragen zich af of Zetsche de politiek zal verder zetten van zijn voorganger Eckhard Cordes, die de winst van Mercedes wou doen opleven door kostenbesparingen en inkomstenverhogingen, of een radikalere benadering voor ogen heeft. Sommigen hadden verwacht dat Smart het slachtoffer zou kunnen worden. Het merk heeft immers sinds zijn debuut in 1998 nooit winst opgeleverd.

Ondanks personeelsbeperkingen en het inkrimpen van het aantal modellen, wordt verwacht dat Smart pas in 2007 break-even zal kunnen draaien. Het voorbije jaar zorgde de productie van de Smart een verlies van bijna 4.000 euro per exemplaar.

Dieter Zetsche volgt op het einde van dit jaar ook Jürgen Schrempp op als topman van DaimlerChrysler.

It lost nearly 4,000 euros on each car sold last year.

Taiwanse vliegtuigen in Chinees luchtruim


China Airlines uit Taiwan mag vanaf volgende week over het Chinese vasteland vliegen. Dat heeft het bedrijf zelf gezegd. Dat is meteen een volgende stap in de ontspanning tussen beide landen. In totaal hebben vier Taiwanese maatschappijen toelating gekregen om het Chinese luchtruim te gebruiken.

China Airlines is de grootste vluchtmachtmaatschappij van Taiwan. Voortaan wil het per week het Chinese luchtruim gebruiken voor 52 vluchten naar Europese en Aziatische bestemmingen. Hoeveel besparingen en tijdswinst dit betekent, werd niet meegedeeld.

Volgens het Chinese persbureau Xinhua heeft de regering in Peking aan nog drie andere maatschappijen uit Taiwan de toelating gegeven om boven het Chinese vasteland te vliegen. Het gaat daarbij om EVA Airways, Mandarin Airlines en Uni Airways.

De Chinese regering beschouwt Taiwan nog steeds als een onderdeel van zijn territorium, maar maakte vorige maand bekend dat het aan Taiwanese luchtvaartmaatschappijen wel toestemming zou verlenen om routes over het vasteland te gebruiken, waardoor op vliegtijd en brandstof zou kunnen bespaard worden.

Taiwan verbiedt om veiligheidsredenen nog altijd rechtstreekse vluchten naar China, maar gaf aan China Airlines en EVA Airways wel toelating om het Chinese luchtruim te gebruiken tijdens de Golfoorlog twee jaar geleden.

De eerste CA-vlucht die over het vasteland zal vliegen, vertrekt zondagnamiddag (Belgische tijd) vanuit Taipei naar Abu Dhabi en vervolgens Wenen. Het betreft een cargo-toestel. Enkele uren later vertrekt een eerste passagierstijd vanuit Taipei naar Hanoi.

Meer bier over de grens


Misschien mag Test Aankoop niet hoog oplopen met de Belgische bieren, in het buitenland worden ze steeds populairder. De Belgische bierexport zal dit jaar voor het eerst in de geschiedenis wellicht groter worden dan de binnenlandse consumptie. Dat is alvast de verwachting van de Confederatie van Belgische Brouwers.
Frankrijk, Nederland en Duitsland zijn de grootste importeurs van Belgische bieren. Op de vierde plaats staat Groot-Brittannië, gevolgd door de Verenigde Staten. Op de Amerikaanse markt kende de Belgische bierimport een groei van 52 procent. "De Amerikaanse consument ontdekte in de jaren tachtig de Franse wijn, in de jaren negentig de Columbiaanse koffie en nu het Belgische bier," aldus Matthias Niedhart, topman van de Amerikaanse bierimporteur B. United International. "De consument vindt dat bier niet flauw hoeft te zijn. Voor wie de juiste producten heeft, zal deze trend nog lang duren."

Volgens de Britse supermarkt Tesco zou de verkoop van Leffe (Inbev) het voorbije jaar met 66 procent gestegen zijn, terwijl de vraag naar Hoegaarden met 48 procent naar boven ging. "De smaak van de Britse bierdrinker is verfijnder geworden," aldus Tesco-woordvoerder Ian Targett in het magazine Bloomberg. "Ooit waren de pilsdrinkers niet erg selectief, maar nu willen ze brouwsels met een rijkere smaak."

Brouwer Philippe Lefebvre uit Quenast vertelde aan Bloomberg dat Belgisch bier nu eenmaal een goed imago heeft. "Bovendien zijn we in staat een brede waaier aan te bieden," benadrukte hij. "Russen geven de voorkeur aan het witbier, Japanners aan appel-bier, terwijl in Israël vooral honingbier wordt gedronken."

Op de Belgische markt zakte de bierverkoop vorig jaar met 2,3 procent tot 871 miljoen liter. De Belgische consument grijpt meer naar niet-alcoholische dranken. Bovendien ging ook het cafébezoek achteruit. De export steeg echter tot 870 miljoen liter. Daarmee is België de vierde grootste bierexporteur van de wereld. Maar bij het eigen verbruik komt het land pas op de vijfde plaats, na Tsjechië, Ierland, Duitsland en Oostenrijk. De gemiddelde Belg dronk vorig jaar 99,9 liter.

General Electric denkt aan groene energie


General Electric wil zich meer gaan richten op groene energie. Dat kan een belangrijk signaal zijn, want het is één van de allerbelangrijkste bedrijven van de Verenigde Staten. Andere industriële spelers zullen volgens sommigen dan ook nog moeilijk kunnen achter blijven.

Met zijn nadruk op resultaten is General Electric altijd één van de meest bewonderde Amerikaanse bedrijven geweest. De geschiedenis van het bedrijf gaat 127 jaar terug in de tijd naar Thomas Edison, de uitvinder van de elektrische lamp, de eerste echte toepassing van massa-elektriciteit.

Het bedrijf is lange tijd het doelwit geweest van milieu-activisten omwille van de decennia-lange PCB-vervuiling van de Hudson-rivier in New York. General Electric is de rivier nu trouwens volop aan het saneren. "Bovendien maakt het bedrijf grote machines die milieuschade veroorzaken, zoals turbines en jet-motoren," merkt BBC-presentator Peter Day op.

In 2001 kwam Jeffrey Immelt aan de top van General Electric als opvolger van de legendarische Jack Welch. Hij wil zijn bedrijf nu in de richting van groene energie sturen en heeft daarvoor de term ecomagination uitgedacht. Immelt wil investeren in duurzame technologieën zoals windenergie en waterzuivering.

"General Electric heeft zijn ecomagination-project niet gelanceerd uit goedheid, maar omdat het denkt dat er geld te verdienen valt," benadrukt Peter Day.

"Er is een grote kloof tussen mensen die over klimaatverandering praten en anderen die er echt iets aan doen," aldus Immelt. "Het is de technologie die hen samen brengt. Wij denken dat er geld kan verdiend worden met milieutechnologie."

General Electric wil met deze stap volgens Immelt helemaal niet aan een modetrend meedoen. "Het bedrijf heeft 125 jaar lang finnancieel baat gehad bij het oplossen van enkele van de zwaarste problemen waar de wereld mee te kampen had," benadrukt hij. "Er is geen enkele reden om zich daarvoor te moeten verontschuldigen."

Immelt stelt dat hij zijn bedrijf en zijn klanten wil voorbereiden op de dag dat er misschien een beperking zal komen op de uitstoot van koolstofdioxides. "De trend is aan het veranderen," benadrukt hij. "Men kan zich een kap over het hoofd trekken en doen alsof de dingen niet veranderen of men kan er proberen klaar voor te zijn."

Het is volgens Immelt op deze manier dat nieuwe industrieën groeien. "Uit de ruimtevaartindustrie groeide de IT-sector en ook de gezondheidssector steunt op uitvindingen," voert hij aan. "Er is geen enkele reden waarom energie-opwekking een Neanderthaler zou blijven."

Indien General Electric geld wil verdienen aan het verbeteren van het milieu, zal er volgens Peter Day iets heel invloedrijk gebeuren. "Wat president Bush ook denkt, indien General Electric zich richt op de groene industrie, zullen andere Amerikaanse bedrijven bevreesd worden om achter te blijven."

P2P vormt meerderheid internetverkeer


Zestig procent van het wereldwijde internetverkeer bestaat uit P2P-activiteiten. Dat blijkt uit een studie van het Britse bedrijf CacheLogic. De onderzoekers stelden daarbij vast dat de P2P-technologie vooral gebruikt wordt voor het uitwisselen van video-bestanden.

"CacheLogic stelt dat 60 procent van de bandbreedte wereldwijd wordt opgeslokt door P2P-toepassingen," meldt het magazine Computerworld. "Daarbij zouden eDonkey en de variant eMule in 2004 wereldwijd het BitTorrent-netwerk van de eerste plaats hebben verdrongen. Het jaar voordien zou bijna de helft van de P2P-gebruikers met BitTorrent hebben gewerkt. BitTorrent vertegenwoordigde toen zelfs ongeveer 30 procent van alle internetverkeer."

Vandaag heeft eDonkey volgens Computerworld de eerste plaats overgenomen in Amerika, Europa en Zuid-Korea. In de rest van Azië blijft BitTorrent de belangrijkste toepassing. BitTorrent had zijn populariteit volgens de onderzoekers te danken aan zijn specialisatie in het versturen van zeer grote bestanden. Maar dat wordt nu ook aangeboden door eDonkey. "Daar komt ook nog een krachtige zoekrobot bovenop," aldus het magazine.

Volgens CacheLogic vergetenwoordigen videobeelden ongeveer 61,44 procent van alle P2P-verkeer. Daarna volgen audio-bestanden met 11,34 procent en andere content - zoals CD-beelden, foto's en gecomprimeerde bestanden - met 27,22 procent.

Chinese taxichauffeurs leren voorzichtig zijn


Tijdens de Olympische Spelen van 2008 zullen de taxichauffeurs in Peking beleefd en voorzichtig zijn. Dat wordt de taxivoerders nu al met speciale cursussen ingelepeld. Een perfecte service moet immers het kenmerk van het Chinese gastland van de volgende Olympiade worden.

"Een taxirit in Peking zit gewoonlijk vol met maneuvers op uit de autosport, angstaanjagende rijstrookveranderingen en onophoudelijke scheldpartijen met fietsers," schrijft Amelia Newcomb in The Christian Science Monitor. "Om dergelijke toestanden te vermijden krijgen de taxichauffeurs nu al doorgedreven trainingen in de rijschool."

Service staat volgens Newcomb bij de organisatoren van de Olympische Spelen in Peking hoog in het vandaal. "Dat mag niet stoppen bij enkele vriendelijke jonge dames met een voorgeprogrammeerde aan de ingang van hotels, zoals we vandaag veelal zien," schreef de krant China Daily.

"In 2008 zullen er geen conflicten ontstaan tussen de taxichauffeur en zijn passagiers," vertelde Wong Yongxin, directeur van het Training Center of the Beijing Beiqi Group Taxi Company. Maar Newcomb voegt er aan toe dat de heropvoeding van de Chinese taxichauffeur wel eens een even zware opdracht zou kunnen zijn als de bouw van de Chines Muur.

Tijdens de voorbije vijf jaar is het aantal taxi's in Peking verdubbeld. Bovendien is het vinden van een bestemming in de stad ook voor de taxichauffeur volgens Newcomb geen alledaagse opdracht. "Door een gigantische facelift verandert Peking elke dag van gezicht," stelt ze. "Slechts de helft van de taxichauffeurs haalt bij zijn eerste examen een voldoende en dat heeft heel dikwijls te maken met de test geografie."

In Peking worden volgens Wong elk jaar 10.000 tot 15.000 taxi-chauffeurs vervangen. "Maar zijn taxischool heeft geen tekort aan recruten," zegt Newcomb. "Het betekent voor hen dikwijls het starten van een nieuw leven en het vergaren van een extra inkomen, maar ook een kennismaking met buitenlanders en hun cultuur."

De nieuwe opleiding duurt vijf weken en kost 162 dollar. Daarbij worden cursussen gegeven in geografie, sociale omgang en Engels.

Meerderheid leest weblogs


Een meerderheid van de internauten bezoekt een weblog. Dat blijkt uit een Nederlands rapport van het onderzoeksbureau RM Interactive. Het woord bloggen is daarentegen niet bijzonder gekend, terwijl ook de kennis van RSS en podcasts beperkt blijft.

"Zeker 65 procent van de Nederlandse internetgebruikers bezoekt wel eens een weblog," benadrukt het magazine Adformatie. "Maar het woord bloggen is nog niet zo bekend. Dit blijkt uit een onderzoek naar de populariteit van weblogs in Nederland, uitgevoerd door onderzoeksbureau RM Interactive in opdracht van webloguitgeverij Blogo.nl."

Het werkwoord bloggen heeft volgens de onderzoekers nog een lange weg te gaan. "Amper 15 procent van de internetters weet goed wat hiermee bedoeld wordt," aldus Adformatie. "Bijna 45 procent geeft wel aan weblogs zeer gebruikersvriendelijk te vinden, tegen 14 procent die het daar niet mee eens is."

De bekendheid van RSS blijft volgens de onderzoekers aan de lage kant. "Bijna 66 procent zegt hiervan nog nooit gehoord te hebben," aldus RM Interactive. "Bovendien zegt bijna 65 procent van de Nederlandse internetgebruikers geen idee te hebben wat een podcast is."

Economie in de media


Een van de grootste toeristische attracties van Aruba, de dertig meter lange en ruim zeven meter hoge natuurlijke koraalbrug op een van de westpunten van het eiland, is ingestort. Minister van toerisme Edison Briesen spreekt van een treurige dag voor het Arubaanse toerisme en het eiland zelf. Foto's van de koraalbrug sieren vrijwel ieder brochure die gebruikt wordt om bezoekers naar Aruba te lokken. De oorzaak van het instorten van het natuurlijke bouwwerk is niet bekend, maar waarschijnlijk is het het gevolg van de grote aantallen mensen die dagelijks over de brug liepen. De brug is gevormd door het duizenden jaren inbeuken van de zee en de wind op de kust, waardoor er zich een uit kalksteen en koraal gevormde brug vormde. Er bevinden zich nog verscheidenen andere van dit soort natuurlijke bruggen op Aruba, maar het exemplaar dat vrijdag bezweek, gold als de mooiste.

De derde grootste autoconstructeur van Japan, Honda, heeft vrijdag een geheel van nieuwe technologiën voorgesteld die ervoor zorgen dat motoren en wagens met elkaar kunnen communiceren om te vermijden dat ze tegen elkaar botsen. Het systeem zorgt er bijvoorbeeld voor dat motorrijders via hun helm informatie krijgen over de positie van de andere voertuigen en hun snelheid. Die informatie krijgen ze zowel via geluid als beeld. Het systeem werkt dankzij de installatie van camera's op de tweewieler, met radars en met modules voor draadloze communicatie. Tegelijkertijd kunnen ook automobilisten gewaarschuwd worden als er een motor of een wagen in de buurt komt. Dat kan door verschillende alarmsystemen, waaronder een triller in het rempedaal en in het gaspedaal. Het systeem werkt alleen perfect tussen voertuigen die uitgerust zijn met het systeem.

Zo’n 4.000 openbare telefooncellen verdwijnen binnenkort uit het straatbeeld. Door het succes van de gsm - ruim een Belg op vier heeft er een op zak - zijn de openbare telefooncellen niet langer nodig. Tien jaar geleden werd er gemiddeld een halfuur per dag getelefoneerd vanuit een cel, nu nog amper tien minuten. "De publieke telefooncellen worden minder rendabel," zegt Jan Margot van Belgacom. “Bovendien betaalt Belgacom jaarlijks zo’n drie miljoen euro om vernielingen te herstellen.” Helemaal zullen de openbare telefooncellen niet verdwijnen. Volgens de nieuwe wet van 1 juli 2005 wordt het minimum aantal telefoonhokjes voortaan bepaald door het aantal gsm-gebruikers.

De bijna tachtig miljoen truien, pantalons en ander Chinees textiel die in de Europese havens worden tegengehouden, mogen voorlopig niet naar de modewinkels. Dat is vrijdag bekendgemaakt. Vrijdag konden onderhandelaars van de EU-landen het na een dag vergaderen niet eens worden over de voorwaarden voor het vrijgeven van de kledingstukken, zo meldden bronnen in Brussel. Eerder is een maximum vastgesteld voor bepaalde categorieën textiel, om de toevloed van goedkoop textiel uit China een halt toe te roepen. Volgens sommige landen bedreigen de Chinese fabrieken de werkgelegenheid in Europese naaiateliers. Deze zomer bleek het plafond al vol te zijn, maar toen waren nog vele scheepsladingen onderweg. Die worden nu vastgehouden bij de douanediensten in de havens. Eurocommissaris Mandelson wil de kleding alsnog vrijgeven, maar zuidelijke EU-landen bleven vrijdag bij hun oude standpunt. Zij willen het textiel alleen toelaten als dat ten koste gaat van het plafond van volgend jaar. Zondag is Mandelson in China, om te horen of de Chinezen dat willen accepteren. Dinsdag praten de EU-landen verder in Brussel. Tot die tijd blijft de kleding in de havens.

Ex-formule-1-coureur Eddy Irvine en een Russische zakenman lijken serieuze gegadigden om Minardi over te nemen. Eigenaar Paul Stoddart bevestigde vrijdag rond de trainingen voor de Grote Prijs van Italië gesprekken met Irvine en de wodka-magnaat Roestam Tariko. Stoddart sprak de afgelopen vijf jaar met 41 geïnteresseerde partijen over een verkoop van Minardi. Geen van die gesprekken leidden uiteindelijk tot een deal. Irvine wordt financieel gesteund door een steenrijke Russische wodka-magnaat, Roestam Tariko. Die is op zijn beurt weer goede vriend van formule-1-baas Bernie Ecclestone. De Rus en Stoddart spraken al rond de Turkse Grand Prix met elkaar over het Minardi-team. Irvine verliet in 2002 de Formule 1. Minardi is het kleinste en armste team in de formule 1. Het budget voor dit seizoen is, volgens Stoddart, 38 miljoen euro. "We hebben een goede auto, maar te weinig geld om de bolide verder te ontwikkelen. Met 20 miljoen euro extra kunnen we echt progressie maken."

In 2003 was China de tweede belangrijkste handelspartner van de Europese Unie, goed voor 5 procent van de Europese export en 12 procent van de Europese import. De Europese Commissie heeft deze statistieken vrijgegeven aan de vooravond van de Chinees-Europese Top, maandag in Peking. Daar worden een resem samenwerkingsakkoorden getekend. In 1999 was China nog maar de vierde belangrijkste handelspartner van de EU. Momenteel moet het land enkel nog de VS laten voorgaan, met ruime achterstand. Alle EU-lidstaten hebben een belangrijk tekort in hun handel met China. De Chinees-Europese Top vindt maandag plaats, maar vanaf zondag wordt al onderhandeld over de import van Chinees textiel in de EU. EU-lidstaten poogden hierover vrijdag eensgezindheid te bereiken. Maandag worden er diverse samenwerkingsakkoorden ondertekend. De meeste opvallende zijn een sociaal en een klimaat-akkoord. Het sociale akkoord regelt de uitwisseling van know-how inzake sociale zekerheid en werkgelegenheidsbeleid. Europa helpt ondermeer mee met de hervorming van de Chinese sociale zekerheid. Het klimaat-akkoord is voor Europa vooral een poging om China zo dicht mogelijk te betrekken bij het Kyoto-akkoord, via ondermeer de uitwisseling van technologie.

Het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA) heeft nog altijd vraagtekens over het nucleaire programma van Iran. Volgens de nucleaire waakhond heeft Iran activiteiten hervat, die volgens een overeenkomst met de Europese Unie moesten worden opgeschort. Dat blijkt uit een vertrouwelijk rapport van het IAEA. Volgens de notitie is het agentschap na 2,5 jaar onderzoek nog niet in een positie om volledig opheldering te geven over de nucleaire activiteiten van Iran. Volgens de IAEA kwam de volledige medewerking van Iran te laat. Het agentschap heeft onder meer vragen over de wijze waarop Iran met uranium en plutonium werkt. Beide stoffen kunnen worden gebruikt voor de productie van kernwapens. Ook heeft het regime in Teheran steeds geweigerd IAEA-inspecteurs toe te laten op de militaire basis Parchin, net buiten de hoofdstad. Volgens Iraanse bannelingen zou het land daar uranium hebben verrijkt met het doel kernwapens te maken. De Iraanse onderhandelaar met het IAEA, Ali Larijani, zei vrijdag voor de staatstelevisie dat in het rapport enkele negatieve opmerkingen over Iran staan. Hij voegde eraan toe dat Teheran met de nucleaire waakhond wil blijven samenwerken.

Aan de hand van die opnames heeft de NASA donderdag een fraaie paroramafoto van 360 graden online gezet die een goed beeld geeft van het Marsiaanse landschap waarin de Marsverkenner zich bevindt. De Marsrover Spirit kon de opnames maken nadat de zeswielige robot op 21 augustus de 82 meter hoge top bereikte van de Husband Hill in de Columbia Hills op Mars. Voor de op zonne-energie rijdende Marsverkenner was dat een enorme klus; de klim heeft bijna 14 maanden in beslag genomen. Onderweg kampte de Marsrover wel met pech, want de Spirit heeft begin deze zomer bijna vijf weken vastgezeten in een dertig cm hoge duintje. Het loskomen uit het zand volgde na het uitvoeren van een ingewikkelde serie commando’s die de NASA met behulp van een nagebouwde testrover en een handgemaakt duintje had opgesteld. De wielen op de hoeken van de Marsverkenner zijn individueel bestuurbaar. Ook kampte de Marsverkenner met gebrek aan energie nadat de zonnepanelen met stof waren bedekt door een storm. Zo’n stofstorm blies de panelen echter ook weer schoon.

Een CAO-conflict bij Boeing heeft de productie bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer stilgelegd. De technici van het concern besloten donderdag het werk neer te leggen uit onvrede met de voorstellen van Boeing, zo heeft vakbondswoordvoerster Connie Kelliher laten weten. De 18.300 technici verwierpen de voorstellen voor een nieuwe driejarige arbeidsovereenkomst waarin onder meer een bonus van maximaal 9000 dollar en maximaal vijftien dagen extra salaris waren opgenomen. De vakbond International Association of Machinists and Aerospace Workers vindt dat Boeing een beter bod op tafel moet leggen. De bond denkt aan betere pensioenvoorzieningen, een grotere banengarantie en lagere ziektekosten. Boeing kan zich dat veroorloven omdat er meer en meer orders voor vliegtuigen binnenkomen, aldus de bond. Het is voor het eerst in tien jaar dat er bij Boeing wordt gestaakt. In 1995 lag het werk 69 dagen stil. De staking die nu is uitgebroken, dreigde al enige tijd. Eind augustus verklaarde Boeing-directeur Allan Mulally dat een staking vernietigend zou zijn. Een staking schaadt Boeing en zijn klanten gedurende vele jaren. "Onze klanten hebben duidelijk gemaakt dat ze kunnen kiezen uit veschillende vliegtuigproducenten."

Het Amerikaanse film- en televisieconcern Warner Bros. heeft de rechten voor merchandising voor het Europese Kampioenschap (EK) voetbal in 2008 in Oostenrijk en Zwitserland verworven. Daarover heeft het bedrijf met de Europese voetbalbond UEFA een overeenkomst bereikt. Over de prijs hebben de twee partijen zich niet uitgelaten. Tot het pakket behoren ook het EK voetbal voor vrouwen in 2009 en de EK's voetbal voor nationale elftallen tot 21 jaar. Bij merchandising gaat het om de verkoop van supportersartikelen als shirts, drinkbekers en sjaals. Het is de laatste jaren uitgegroeid tot één van de belangrijkste inkomstenbronnen in het voetbal.

De zesentwintig lidstaten van het in Parijs gevestigde International Energy Agency (IEA) hebben vrijdag besloten een deel van hun strategische oliereserves aan te boren om de invloed van de orkaan Katrina op de olieprijzen te beperken.
Dat heeft de directie van het IEA bekendgemaakt. Voor een periode van dertig dagen zullen de IEA-lidstaten dagelijks twee miljoen vaten olie per hun reserves op de markt brengen. De Verenigde Staten zullen de helft van de op de markt te brengen voorraden voor hun rekening nemen, om extreme schommelingen van de toch al hoge olieprijs te voorkomen. Maar ook verscheidene Europese landen doen mee met het plan. Katrina heeft een groot aantal boortorens in de olierijke Golf van Mexico verwoest of beschadigd, waardoor de olieproductie daar vrijwel stil is komen te liggen. Na de aankondiging van het IEA daalde de olieprijs met twee dollar.

De chaotische en trage hulpverlening aan de slachtoffers van de orkaan Katrina zorgt in toenemende mate voor bitterheid en woede onder Afro-Amerikaanse leiders in de Verenigde Staten. De Amerikaanse autoriteiten ontkrachten op hun beurt de groeiende kritiek. Predikant Calvin O. Butts III van de Baptistische Kerk in Harlem legde in de vrijdageditie van The New York Times een verband tussen de gebrekkige hulpverlening en de achtergrond van de meeste slachtoffers van Katrina. "Ik denk dat het veel te maken heeft met ras en klasse," aldus Butts. "De meeste getroffen mensen zijn arme mensen. Arme, zwarte mensen." New Orleans is wat dat betreft illustratief. Ongeveerde tweederde van de inwoners van de stad is zwart. In Lower Ninth Ward, een van de wijken die het zwaarst is getroffen door het natuurgeweld, is 98 procent van de bevolking zwart. Andere zwarte bestuurders en geestelijken vergeleken de situatie in de armere gebieden langs de Amerikaanse Golfkust met de toestand in ontwikkelingslanden. Juist wanneer natuurrampen zich aandienen, komt overduidelijk aan het licht dat te weinig aandacht is besteed aan de ontwikkeling van achterstandsgebieden.

Geen enkele stad zou de catastrofe die orkaan Katrina heeft veroorzaakt, soepeltjes kunnen afhandelen. Maar dat Louisiana en New Orleans werden getroffen is extra tragisch, stelt hoogleraar Adam Fairclough. "Stad en staat zijn berucht om hun corruptie en inefficiënt bestuur." Radeloze politici en politieagenten die er in sommige wijken van het wetteloze New Orleans massaal het bijltje bij neergooien - het is volgens de Leidse professor Amerikaanse geschiedenis tekenend voor de situatie in wat eens de belangrijkse stad was in het zuiden van de Verenigde Staten. "Het verbaast me niet dat de overheid niet snel en doeltreffend hebben kunnen reageren." Sinds de jaren '40 van de vorige eeuw is de eens zo belangrijke metropool in verval. Zelfs binnen de staat Louisiana is New Orleans een achtergestelde plaats, aldus Fairclough, die in de stad heeft gewoond en een boek heeft geschreven over de rassenstrijd in Louisiana. "Het is een democratisch bolwerk in een staat die voor de rest grotendeels republikeinsgezind is. Daarnaast is het een zwarte stad in een merendeels wit Louisiana." Binnen het stads- en staatsbestuur tiert de vriendjespolitiek welig. "Corruptie komt van boven tot onder voor," vertelt Fairclough. De armoede in de staat met zijn vele immigranten is een goede voedingsbodem voor corruptie.

Friday, September 02, 2005

Schoen is 400 eeuwen oud


De moderne schoen is tussen de 26.000 en 40.000 jaar oud. Dit blijkt uit een studie van Amerikaanse wetenschappers. Daarbij baseerden ze zich op een onderzoek naar de verzwakking van menselijke tenen. Daaruit zou men volgens de onderzoekers kunnen afleiden wanneer men met het dragen van schoeisel is begonnen.

Dierlijke en plantaardige producten die werden gebruikt om schoenen te vervaardigen, zijn niet bestand tegen de tijd en zijn dan ook al lang verloren gegaan. Daarom moest men een andere basis nemen voor het onderzoek. Uiteindelijk zou de evolutie van de menselijke teen het antwoord hebben geboden.

Onderzoeksleider Erik Trinkaus kwam tot de vaststelling dat de kleine tenen in de periode tussen 26.000 jaar en 40.000 jaar geleden zwakker zijn geworden. Daaruit kan men volgens hem afleiden dat men rond die tijd is begonnen met het dragen en vervaardigen van schoenen. Het was niet langer nodig om sterke, flexibele tenen te hebben die moesten zorgen voor een goede grip.

De wetenschappers benadrukken dat het hier gaat om de echte voorlopers van onze hedendaagse schoenen. Vooral in de noordelijke gebieden maakten mensen al 500.000 jaar geleden gebruik van voetbedekking, maar daar werden gewoon dierenvellen rond de voeten gebonden. Dat is volgens de onderzoekers dus eerder een voorloper van de sok.

De oudste schoen die ooit is gevonden, zou 9000 jaar oud zijn. Maar door studie van de botten van nog oudere mensen
- zoals als de Homo Sapiens en de Neanderthaler - kan volgens de onderzoekers worden aangetoond dat deze vroege mens al gebruik maakten van schoeisel. Anders zouden de vier kleinere tenen sterker zijn. "Het is natuurlijke reflex om bij het lopen de tenen te krommen, maar bij schoenen met harde zolen is dat niet nodig," benadrukte Trinkaus.

Om de theorie te testen, gebruikten de onderzoekers de botten van een indiaan, die gewend was om blootvoets door het leven te gaan. Deze botten werden vergeleken met de voet van een eskimo, die zijn hele leven op schoenen van stug zeehondenleer had gelopen.

Burnout treft vooral twintigers


Het zijn vooral twintigers die een groot risico lopen op een burnout, veel meer dan late dertigers en veertigers. Uit een studie van het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dan ook dat burnout onder jongeren een onderschat probleem vormt.

Dikwijls wordt een burnout van twintigers bestempeld als aanstellerij, maar dat is volgens de Nederlandse psychotherapeute Carien Karsten niet terecht. "'Twintigers kennen hun eigen grenzen nog niet en missen de moed om nee te zeggen tegen hun baas," vertelde ze aan het Algemeen Dagblad. "Hoe meer verantwoordelijkheid, hoe hoger de kans op een burnout."

Roelf van der Kooij van de Nederlandse werkgeversorganisatie VNO-NCW meende echter dat er meer factoren een rol spelen. "Jongeren willen zoveel," stelde hij. "Ze willen sporten, uitgaan, studeren en werken. Dat allemaal in 24 uur. Problemen uiten zich op het werk omdat de werknemer zich ziek meldt, maar dat wil nog niet zeggen dat daar ook de oorzaak ligt."

Karsten geeft toe dat jongeren de lat hoog leggen voor zichzelf. "Afgestudeerde twintigers hebben een bloeiend sociaal leven dat ze in stand willen houden als ze eenmaal een baan hebben," merkte ze op. "Je zegt op een feestje toch niet dat je vroeg naar bed gaat omdat je morgen weer moet werken?'

Speciaal statuut voor Kaliningrad?


De Russische enclave Kaliningrad moet een speciaal economisch statuut krijgen. Dat stelt het Russische duma-lid Georgy Boos. Bovendien moeten volgens hem ook de douanecontroles vereenvoudigd worden.

Voor Kaliningrad, een Russische enclave tussen Polen en Littouwen, moet volgens Georgy Boos een speciale strategie voor economische ontwikkeling krijgen. "Er moet een nieuwe wet komen die aan Kaliningrad de status geeft van een speciale economisch zones," benadrukte Boos.

Die maatregelen moeten volgens hem ervoor zorgen dat de regio de mogelijkheid krijgt om op de wereldmarkt concurrentieel te blijven. Boos stelde dat echter ook de paspoort-controles aan de grensposten van Wit-Rusland en Littouwen en Littouwen en Rusland moesten versoepeld worden.

"We moeten ervoor zorgen dat reizigers nog maar twee pascontroles moeten passeren in plaats van vier, zoals dat nu het geval is," benadrukte hij nog.

Boos is kandidaat-gouverneur voor Kaliningrad.

Spionage met humane missie


Amerikaanse spionagesatellieten worden ingeschakeld bij de hulpacties na de doortocht van de verwoestende orkaan Katrina. De ruimtespionnen hebben immers talloze beelden van de ergst getroffen gebieden.
"Het National Geospatial-Intelligence Agency (NGA), dat satellietbeelden analyseert voor spionage-doeleinden en gevechtstroepen, heeft een enorme reeks foto's gemaakt van de gebieden die door de orkaan zijn getroffen," merkt het persbureau Reuters op. "Onder meer zijn er beelden beschikbaar van New Orleans, voor en na de impact van Katrina."

Het NGA stelde vooral de schade te onderzoeken die aan de regionale transportinfrastrurctuur is aangericht. Die gegevens zouden door het Federal Emergency Management Agency vervolgens kunnen worden gebruikt om de hulpverlening te organiseren.

"Wij kunnen de omvang bepalen van de schade die aan het verkeersnetwerk is toegebracht," stipte NGA-woordvoerder Stephen Honda aan. "Aan de hand van onze foto's kan er bekeken worden welke bruggen buiten gebruik zijn en welke wegen overstroomd zijn. Die gegevens heeft de FEMA nodig om bijvoorbeeld hulpvoorraden in het rampgebied te verspreiden."

Het NGA werd al ingeschakeld op het ogenblik dat de orkaan het Amerikaanse vasteland bereikte. "Het bureau verzamelde vrijdag al beelden met de locaties van ziekenhuizen, politiekantoren, autostrades en scholen," meldt Reuters. "Na de storm gaf het bureau de eerste wolkenvrije satellietbeelden van het centrum van New Orleans vrij."

Het NGA wordt sinds de terroristische aanslagen van 9/11 vaker dan voorheen ingeschakeld voor inlandse veiligheids- en hulpactiviteiten. Het werd echter ook ingeschakeld bij grote publieke evenementen - zoals de Super Bowl - en de presidentiële conventies. NGA-beelden werden ook gebrukt voor de hulpacties bij de tsunami van eind vorig jaar en bij het bestrijden van bosbranden.

Toch nog zuiver elektrische auto?


Fuji Heayvy Industries (FHI), moedermaatschappij van Subaru, wil samen met de Japense elektriciteitsgigant Tokyo Electric Power tien experimentele elektrische auto's bouwen om de mogelijkheden voor ecologische voertuigen te onderzoeken. Daarmee is Fuji één van de weinige autoconstructeurs die nog op een zuiver elektrische auto mikt.

Volgend jaar willen beide bedrijven een goedkopere en efficiëntere technologie ontwikkelen, zoals een actieradius van minsten tachtig kilometer en een oplaadperiode van vijftien minuten. FHI koopt de auto's voor intern gebruik en hen testen op hun praktisch nut, haalbaarheid en kosten. De wagen mag echter niet meer dan ongeveer 30.000 dollar kosten.

Fuji heeft op dit ogenblik een mini-versie van een elektrische auto. De wagen loopt op een batterij van lithium-ionen. Vorige maand zei de autobouwer in 2007 ook op de markt van de hybride wagens komen met een batterij die een levensduur heeft van vijftien jaar, ongeveer twee keer zo lang als in de huidige hybrides.

De meeste autoconstructeurs hebben volgens het persbureau Reuters de zuiver elektrische wagen laten vallen. "In plaats daar wordt er met brandstofcellen en hybrides van diesel en elektriciteit gewerkt," aldus het persbureau. "Elektrische wagens moeten te lang worden opgeladen voor relatief korte afstanden."

Mitsubishi is de enige andere autoconstructeur die plannen heeft om een zuiver elektrische auto op de markt te brengen. Men heeft er nu een prototype van 150 kilometer kan rijden met tien uur oplaadtijd. Maar tegen 2010 zou men aan 250 kilometer willen komen.

"Indien de problemen met oplaadtijd, bereik en kosten kunnen worden opgelost, kunnen elektrische wagens een aantrekkelijker alternatief zijn voor de wagens met brandstofcellen, die onder meer zware investeringen in een netwerk van vulstations zouden vergen," benadrukt Reuters.

Ook het bedrijf Tepco wil 3.000 wagens voor intern gebruik vervangen door experimentele voertuigen. "Dat zou de uitstoot van koolstofdioxide verminderen met 2.800 ton per jaar en de brandstofkosten afbouwen met 1,73 miljoen dollar per jaar," aldus nog het persbureau.

Eens de experimenten tot een verbeterde technologie hebben geleid, wil Fuji de wagentjes ook ter beschikking stellen van andere bedrijven. Nadien zouden ze ook op de privémarkt verschijnen.

Japanners kopen duurdere juwelen


Na twee jaar flauwe verkopen heeft juwelenverkoper Tiffany tijdens het tweede kwartaal van het jaar zijn winst op de Japanse markt opnieuw kunnen opdrijven. Dat heeft volgens het Amerikaans bedrijf in grote mate te danken aan een nieuwe strategie, waarbij de nadruk wordt gelegd op duurdere juwelen.

Wereldwijd zag Tiffany tijdens het tweede kwartaal van het jaar zijn winst met 53 procent aangroeien. De netto inkomsten van het bedrijf groeiden van 33,1 miljoen dollar tot 50,6 miljoen dollar. De verkoop groeide aan tot 526,7 miljoen dollar. Het bedrijf noemde zijn progressie in opmerkelijk. Daar maakte Tiffany immers twee flauwe jaren door.

Tiffany-topman Michael Kowalski dokterde een nieuwe strategie uit. Door het op de markt brengen van nieuwe designs met goud en diamant in plaats van zilveren wou hij daar de verkoop stimuleren. Arun Daniel, analist bij ING Investment Management, stelde in het magazine Bloomberg dat die strategie duidelijk gewerkt heeft.

Katrina stimuleert online fraude


Speurders van het Federal Bureau of Investigation (FBI) zijn met een onderzoek begonnen naar mogelijke frauduleuze websites die mensen proberen te verleiden geld over te maken voor hulp aan de slachtoffers van de orkaan Katrina, die het zuiden van de Verenigde Staten heeft getroffen.

Al vlug na de ramp doken op het internet websites en e-mails op die geld wilden verzamelen voor hulpacties. "Websites als katrinahelp.com, katrinadonations.com en katrinarelief.com beloven het gestorte geld over te maken aan de hulpverleners," merkt het magazine The Register op. "Maar er is helemaal geen zekerheid dat het geld - dat verzameld wordt via PayPal - ook daar uiteindelijk zal terecht komen."

Claudia Bourne-Farrell, woordvoerster van de Federal Trade Commission, benadrukte dat men dergelijke websites met bijzonder veel omzichtigheid moet benaderen, want dat in veel gevallen alleen maar gepoogd wordt om kredietkaart-gegevens te achterhalen.

Inmiddels is de FBI al gestart met een onderzoek naar mogelijke fraudeurs. "Mensen die financiële hulp willen verlenen, doen er goed aan zich te wenden tot bekende organisaties met een onberispelijke reputatie," voerde FBI-woordvoerder Paul Bresson aan.

Ook op eBay blijken sommigen munt proberen te slaan uit de natuurramp. Gerelateerde domeinnamen - zoals katrinaourtsunami.com en ourtsunami2005.com - worden te koop aangeboden, waarbij beloofd wordt dat de helft van de omzet aan het Rode Kruis zal worden overgemaakt. Maar eBay en het Rode Kruis stellen dat daarvoor geen toestemming is gegeven.

Sponsored magazines leveren grote respons op


Sponsored magazines leveren meer respons op dan algemeen wordt gedacht. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Millward Brown in opdracht de Britse Association of Publishing Agencies. De magazines worden door de consument ook even hoog ingeschat als de gewone publiekstijdschriften.

De gemiddelde respons in de onderzochte sectoren - retail, automotive en financiën - lag op 44 procent. In de retail-sector blijkt 78 procent van de consumenten na het lezen van een sponsored magazine actie te ondernemen. Merkloyaliteit is onder lezers bovendien 32 procent hoger dan onder niet-lezers. Ook geven zij 8 procent meer uit bij het merk, maar in de retailsector loopt dat zelfs op tot 21 procent.

Klanten blijken gemiddeld 25 minuten in een tijdschrift te lezen. "Een redactioneel onafhankelijke inhoud geeft een duidelijke versterking van het merkimago van 9 procent," aldus de onderzoekers. "Sponsored magazines doen ook niet onder voor publiekstijdschriften qua waardering en gebruik. Net als bij publieksbladen wordt het magazine meermaals geopend, bewaard of doorgegeven."

De klanten lezen sponsored magazines in hun eigen tijd en tempo, waardoor ze volgens Millward Brown een goed voorbeeld zijn van permission based marketing. In Groot-Brittannie kent de sector ook een enorme groei. Tijdens het voorbije decennium zag men zelfs een stijging van 244 procent. De jaarlijkse omzet van 532 miljoen euro zou de volgende vijf jaar groeien met nog eens 787 miljoen euro.

Londen test Bluetooth-reclame


Op zes locaties in Londen werd een test uitgevoerd met billboards die berichten sturen naar telefoons met Bluetooth. Daarbij bleek 17 procent van de bezitters bereid te zijn om een reclamespot voor het nieuwe album van Coldplay te downloaden. De volgende maanden zou het experiment in dertig spoorwegstations verder gezet worden.

De billboards, die op zes treinstations stonden, detecteerden in twee weken tijd 87.000 telefoons met Bluetooth. Achter het billboard staat een zender die speurt naar Bluetooth-telefoons. Het apparaat heeft een standaardbereik van honderd meter, maar ook 250 meter zou mogelijk zijn. Het systeem, BlueCasting, is ontwikkeld door Filter UK.

Het billboardbedrijf Maiden Group zou van plan zijn de BlueCasting-techniek de volgende achttien maanden op dertig Britse treinstations installeren. Wie niet geïnteresseerd is in de reclame, kan de Bluetooth-functie van zijn mobiele telefoon uitschakelen.

Economie in de media


De orderontvangst in de Nederlandse scheepsbouwsector is in het eerste half jaar flink gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat heeft directeur R. Schouten van de Vereniging Nederlandse Scheepsbouw Industrie (VNSI) in Zoetermeer donderdag gezegd. In de eerste zes maanden van dit jaar ontvingen de ongeveer honderd Nederlandse scheepsbouwers voor 800 miljoen euro aan orders. Voor dat bedrag moeten 85 schepen worden gebouwd. In 2004 werden in de eerste zes maanden voor 500 miljoen euro aan orders binnengehaald. Het ging om zestig schepen. De groei komt volgens Schouten vooral doordat het Nederlandse ministerie van Economische Zaken sinds kort meehelpt bij de financiering van schepen. Ook de toenemende wereldhandel maakt de vraag naar vrachtschepen groter.

Na een aantal vertragingen komt de snelste en duurste productiewagen van de wereld op de markt. Vanaf eind september is de Bugatti EB Veyron 16.4 te koop. Bugatti is een dochter van Volkswagen. Dit concern kondigde in 2000 de terugkeer van het roemruchte automerk aan. Het was de bedoeling dat de auto vanaf begin 2004 te koop zou zijn, maar dat is niet gelukt. Wie ongeveer 1 miljoen euro neertelt, krijgt een bolide met een topsnelheid van 407 kilometer per uur. De auto heeft een motor met zestien cilinders, goed voor een vermogen van 1001 pk. De acceleratie van 0 tot 300 kilometer per uur vergt ongeveer 14 seconden. Volkswagen heeft Molsheim als productieplaats gekozen omdat daar vroeger de Bugatti's ook het levenslicht zagen. Van 1910 tot 1940 werden er ongeveer 8.000 gemaakt. Van het nieuwe exemplaar worden er niet meer dan driehonderd gemaakt. Er zijn al dertig klanten die de verplichte aanbetaling van 300.000 euro hebben gedaan, maar het aantal geïnteresseerden is veel groter. Gezien de hoge ontwikkelingskosten zal de Veyron nooit winst opleveren.

In Frankfurt is deze maand de ' Moovie' te zien, een futuristische stadsauto. De bolide van Peugeot is één van de blikvangers op de IAA (Internationalen Automobil-Ausstellung) die van 15 tot en met 25 september in Frankfurt wordt gehouden. De Moovie, die tot tot winnaar is uitgeroepen van de derde Peugeot Ontwerp Competie. De auto heeft slechts twee wielen, al hebben die wel ongewoon grote afmetingen. Volgens de Portugese ontwerper André Costa is het rijden met zulke enorme wielen, die door holle velgen worden omgeven, buitengewoon energiezuinig en dus milieuvriendelijk. Ook is de wagen, die aan twee personen plaats biedt, bijzonder wendbaar. Dat komt onder meer door de twee kleine bollen die aan de voorzijde als ondersteuning dienen. Daarmee kan de auto makkelijk en zeer scherp draaien, een uitkomst bij het parkeren in drukke stadsstraten. Andere innovaties betreffen de dragende stoelen en de portieren die over de wielkappen vallen.

De Turkse luchtvaartmaatschappij Onur Air heeft donderdag weer problemen gehad met een toestel. De luchtvaartautoriteiten op het vliegveld in Zürich (Zwitserland) ontdekten een mankement aan een Airbus 300 tijdens een routinecontrole. Daarop werd een vliegverbod opgelegd. Volgens Onur Air kampte het toestel met een probleem aan een onderdeel van het hydraulisch systeem van de remmen. Volgens de luchtvaartmaatschappij zijn de passagiers van de Airbus geen moment in gevaar geweest. De passagiers liepen een vertraging op van negen uur. Ondertussen werd het probleem verholpen door een gecertificeerd bedrijf. Om 20 uur werd het vliegverbod weer opgeheven door de Zwitserse autoriteiten. Het probleemtoestel is naar Istanbul gevlogen, waar een extra controle is uitgevoerd. In mei legden de Nederlandse luchtvaartautoriteiten het bedrijf twee weken lang een vliegverbod op. Ook in Frankrijk en Duitsland was Onur Air enige tijd niet meer welkom wegens mankementen aan zijn vliegtuigen.

Het Openbaar Ministerie in Stuttgart is donderdag een onderzoek begonnen naar handel met voorkennis in aandelen DaimlerChrysler. De illegale handel zou zijn gebeurd kort voor de bekendmaking dat topman Jürgen Schrempp ging aftreden. Bij die bekendmaking op 28 juli schoot het aandeel van het concern met meer dan 10 procent omhoog. De woningen en kantoren van twee medewerkers van DiamlerChrysler zijn ondertussen doorzocht. Volgens het Duitse zakenblad Wirtschaftswoche gaat het om de woningen van bestuurslid Rüdiger Grube en communicatie-topman Hartmut Schick. Daarnaast zijn ook de huizen en kantoren van twee personen buiten het Duits-Amerikaanse autoconcern bezocht door justitie. Bij de huiszoekingen zijn diverse documenten in beslag genomen. Men wil weten welke personen voor het aftreden van Schrempp in aandelen van het autoconcern hebben gehandeld. Ook is men op zoek naar alle personen bij DaimlerChrysler die vooraf op de hoogte waren van de plannen van Schrempp.

In het huis van een welgestelde familie in India is een schat gevonden met een waarde van rond 10 miljoen euro. De schat bestaat uit verschillende gouden kunstvoorwerpen, waaronder munten, een vaas en een theeset. De oudste stukken dateren uit de derde eeuw voor Christus. De eigenaresse van het huis is vorig jaar overleden en zou haar hele fortuin hebben nagelaten aan een vriend, wat voor de familie reden was het testament aan te vechten. Een belangrijk deel van haar bezittingen bleek verstopt te zijn in een geheime kamer achter een houten paneel in het huis, meldden de autoriteiten donderdag. Het is nog onduidelijk voor wie de schat is. Naast de familie en de erfgenaam kan de staat er ook aanspraak op maken. Indiaanse wetten maken het mogelijk dat de staat dergelijke antiquiteiten om hun historische waarde opeist.

Het wordt volgens de topman van de Nederlandse Spoorwegen, Aad Veenman, nog een hele klus om de hogesnelheidslijn in april 2007 in gebruik te kunnen nemen. Een halfjaar vertraging valt niet uit te sluiten, maar toch hoopt hij dat de treinen zoals gepland over 1,5 jaar gaan rijden. Onlangs is er rumoer ontstaan over de mogelijke vertraging van de opening van de snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Parijs. De NS beschuldigt verkeersminister Peijs ervan te laat met de juiste specificaties van het nieuwe beveiligingssysteem van de HSL-Zuid te zijn gekomen. Daardoor zouden de bestelde treinen niet op tijd klaar zijn. Veenman noemde het nieuwe, Europese systeem dat voor een veilige treinenloop moet zorgen een van de grootste bedreigingen voor een tijdige opening van de HSL-Zuid. De omvang van het project maakt de ontwikkeling van dit zogenoemde ERTMS moeizaam. Een slordige 25 landen zijn erbij betrokken. Het is volgens Veenman van essentieel belang dat het in heel Europa op dezelfde manier werkt. Anders rijdt de hogesnelheidstrein straks tot aan de Belgische grens en ontstaan daar problemen, aldus de bestuursvoorzitter.

Nederland heeft de Amerikaanse autoriteiten een dijkinspectieteam van Rijkswaterstaat aangeboden om te helpen bij het bestrijden van de wateroverlast in de regio rond New Orleans. De inspecteurs van Rijkswaterstaat hebben ervaring met dijkdoorbraken en grote wateroverlast, onder meer opgedaan in Stein in Zuid-Limburg. Het is nog niet duidelijk of de Amerikanen gebruik zullen maken van het aanbod. Ook Frankrijk en Duitsland hebben de Verenigde Staten donderdag humanitaire hulp aangeboden.

De American Chemical Society (ACS) heeft zondag in Washington de Belgische ingenieur Ludo Kennis gehuldigd met de titel 'Hero of Chemistry'.
De onderzoeksmedewerker van Johnson & Johnson Pharmaceutical Research and Development (J&JPRD) kreeg samen met zijn team een award voor zijn baanbrekende werk dat leidde tot een antipsychotisch geneesmiddel. Het programma 'Heroes of Chemistry' werd in 1996 opgestart door de ACS en huldigt industrieel scheikundigen en scheikundig ingenieurs die commercieel succesvolle producten op een milieuvriendelijke en efficiënte manier ontwikkelen om de levenskwaliteit te verbeteren. Het antipsychotische geneesmiddel (Risperdal) wordt standaard gebruikt bij de behandeling van psychosen zoals bipolaire stoornissen of bipolaire manie. Het middel geneest geen psychische ziekten, maar helpt om de symptomen te controleren, waardoor patiënten een normaal leven kunnen leiden. In België wordt het ook gebruikt bij de behandeling van acute en chronische schizofrenieachtige psychosen.

Indien alle lidstaten van de Europese Unie vrijwillig een verplichte solidariteitstaks voor vliegtuigpassagiers invoeren, zou die maatregel jaarlijks 2,7 miljard euro extra kunnen opleveren voor ontwikkelingssamenwerking. Dat blijkt uit een nota van de Europese Commissie die donderdag is voorgesteld. Op vraag van de ministers van Financiën berekende de Commissie de mogelijke impact van een extra taks op vliegtuigtickets op de fondsen voor ontwikkelingssamenwerking. Bij haar analyse ging de Commissie ervan uit dat de lidstaten niet verplicht kunnen worden om deel te nemen aan een dergelijke maatregel. Wel maakte ze een onderscheid tussen een verplichte of vrijwillige bijdrage van de passagiers.

De Europese Unie eist een deel van het geld terug dat zij aan Griekenland heeft betaald ter ondersteuning van de bouw van het nieuwe internationale vliegveld van Athene. Het besluit om 12,8 miljoen euro terug te eisen volgt op de ontdekking door Europese auditeurs dat de kosten van de bouw van de luchthaven zwaar zijn overschat. De EU is ook ontstemd over het feit dat de directie van het vliegveld weigert borden op te hangen en herinneringsplakkaten aan te brengen waarop melding wordt gemaakt van de Europese hulp bij de bouw van het complex, aldus de Europese Commissie in een verklaring. De EU heeft in totaal 250 miljoen euro bijgedragen aan de kosten voor de bouw van het nieuwe Atheense vliegveld. Het vliegveld werd kort voor de Olympische Spelen in de Griekse hoofdstad vorig jaar geopend.

De handelscommissaris van de Europese Unie, Peter Mandelson, heeft de regeringen van de lidstaten donderdag aangespoord een deel van de 75 miljoen Chinese kledingstukken vrij te geven die worden vastgehouden bij de EU-grenzen omdat de importquota voor Chinees textiel van dit jaar al zijn gehaald. Voor het besluit om de importquota voor Chinees textiel te verhogen is de goedkeuring nodig van een meerderheid van de EU-lidstaten. Mandelson sprak de afgelopen dagen met een aantal Europese regeringen. De onderhandelingen duren nog tot vandaag en Mandelson sprak de hoop uit dat er overeenstemming zal worden bereikt. China is volgens hem niet bereid om een deel van de quota van 2006 voor dit jaar te laten gelden. Volgens Dow Jones Newswires wordt overwogen om alle Chinese textielproducten die tot 10 juli zijn besteld en verstuurd de EU in te laten en ze niet te laten meetellen voor de quota. Een andere mogelijke oplossing is goederen die besteld zijn na 12 juli toe te laten en ze af te trekken van de quota die gelden voor volgend jaar.

Estland heeft alle voorbereidingen voor de invoering van de euro afgerond en kan de Europese eenheidsmunt op 1 januari 2007 in gebruik nemen. Dat heeft de Estlandse regering donderdag bekendgemaakt. De Esten mogen de euro en de Estlandse kroon vanaf 1 januari 2007 twee weken naast elkaar gebruiken. Daarna kunnen mensen hun overgebleven kronen tot eind juni kosteloos inwisselen bij de bank. Vanaf 1 juli kan de oude munt alleen nog bij de Centrale Bank ingeleverd worden. Estlandse winkels zijn vanaf 1 juli 2006 verplicht een jaar lang de prijzen van producten zowel in euro's als in kronen weer te geven. Estland moet waarschijnlijk wel zijn grondwet wijzigen voor de invoering van de euro. In de Estlandse grondwet staat namelijk dat alleen de Centrale Bank bevoegd is in Estland geld in omloop te brengen. Vanaf 1 januari 2007 heeft echter ook de Europese Monetaire Unie die bevoegdheid. Ook moet Estland nog een munterij vinden die de miljoenen euro's voor het land gaat slaan en drukken, omdat het daar zelf niet de faciliteiten voor heeft.

Thursday, September 01, 2005

Eén miljoen dollar voor autowrak James Dean


Een automuseum in Illinois wil één miljoen dollar betalen voor het wrak van de auto waarin filmacteur James Dean overleed. Daarmee wil het de vijftigste verjaardag van Deans dood herdenken. Maar niemand blijkt te weten waar het wrak zich bevindt.

Het Amerikaanse museum wil het wrak tentoonstellen omdat het vijftig jaar geleden is dat Dean verongelukte. Omdat echter niet bekend is waar het wrak zich op dit ogenblik bevindt, wil het museum de bezitter lokken met een gigantische verkoopprijs.

James Dean verongelukte met zijn Porsche 550 Spider op 30 september 1955 op een Californische snelweg. Het wrak werd opgekocht door George Barris, die bevriend was met Dean en de Porsche voor hem had verfraaid. Hij leende de wagen uit aan de politie, die het gebruikte als afschrikwekkend voorbeeld bij veiligheidsdemonstraties. Na afloop van zo'n demonstratie verdween de auto echter spoorloos.

Frankrijk wil bedrijven beschermen


Frankrijk wil proberen te beletten dat belangrijke nationale bedrijven nog door buitenlandse investeerders zouden worden overgenomen. Minister van financiën Thierry Breton kondigde aan dat de Franse regering een wettelijke structuur zal uitwerken om gevoelige sectoren van de nationale economie te beschermen.

Het gaat daarbij onder meer om bedrijven uit de militaire en biotechnologische industrie, ruimtevaart en telecommunicatie. Jean-François Copé, minister van begroting, stelde dat de nieuwe maatregelen volledig in overeenstemming zouden zijn met de Europese wetgeving.

"Die maatregel moet de populariteit van de Franse regering opkrikken nu er steeds grotere vrees heerst dat tewerkstelling zal verdwijnen naar de lagere loonlanden in Oost-Europa," schrijft James Kanter in The International Herald Tribune.

De Franse eerste minister Dominique de Villepin maakte van de bescherming van de Franse productie één van de speerpunten van zijn beleid toen hij eerder dit jaar aan het hoofd van de regering kwam. Hij werd al vrij vlug geconfronteerd met speculaties dat PepsiCo een overnamebod zou doen op het Franse Danone, een grote afnemer van binnenlandse landbouwproducten.

In de Verenigde Staten heerste een gelijkaardige onrust toen Chinese bedrijven Amerikaanse ondernemingen als Unocal en Maytag probeerden over te nemen.

De Europese Commissie wil de plannen van Frankrijk bekijken en het dossier proactief volgen. "We willen geen verkapt protectionisme dulden," aldus EC-woordvoerder Gregor Kreuzhuber. "Maar Frankrijk heeft gesteld dat de maatregelen niet specifiek gericht zijn op de voedingsnijverheid om een overname van Danone te beletten."

Kanter schrijft dat Frankrijk op het vlak van protectionisme al geregeld in de clinch heeft gelegen met de Europese Commissie. Zo weerden de Fransen zich om te beletten dat machinebouwer Alstom zou overgenomen worden of dat een joint-venture zou aangegaan worden met het Duitse Siemens.

Bovendien steunde de Franse regering ook het farmaceutisch bedrijf Sanofi in zijn overnamebod op concurrent Aventis, zodat het Zwitserse Novartis aan de kant bleef.

Specialisten stellen dat het goedkeuren van de nieuwe maatregelen heel delicaat liggen. "De Fransen willen regels die breed genoeg zijn om het toe te laten controle te krijgen over een brede waaier van bedrijven in zogenaamd gevoelige sectoren," benadrukte Christopher J. Mesnooh, partner van het advocatenkantoor Hughes Hubbard, dat Amerikaanse bedrijven vertegenwoordigt die in Frankrijk willen investeren. "Tegelijkertijd willen ze dat die wetten strikt genoeg zijn om Europese goedkeuring te krijgen."

Investeringsmaatschappijen zullen volgens Kanter geïrriteerd raken door het economisch patriottisme van de Franse regering. "Ze hebben hun activiteiten in Frankrijk de jongste jaren verhoogd," merkt hij op. "Zo kocht Kohlberg Kravis Roberts het Franse Legrand, terwijl Texas Pacific Group een belang nam in Gemplus."

Pinguin op de maan


Tegen 2009 zou er een robot-pinguin op de maan kunnen rondlopen. Dat heeft producent Raytheon gezegd. Het technologiebedrijf, dat meestal voor de Amerikaanse landsverdediging werkt, wil daarmee een nieuwe bemande missie naar de maan helpen voorbereiden.

De robot is nagenoeg één meter hoog en weegt ongeveer 115 kilogram. Hij beweegt zich met sprongen voort, aangedreven door kleine raketmotoren. Een sprong kan het tuig ongeveer één kilometer verder brengen en de maanrobot kan met achtereenvolgende sprongen grotere afstanden afleggen.

De Penguin-robot werd voorgesteld tijdens de American Institute of Aeronautics and Astronautics Space 2005 Conference. Raytheon zegt dat hij een voorloper zou kunnen zijn van een nieuwe bemande missie naar de maan, waar de Amerikaanse president Bush verleden jaar op aandrong.

De Lunar Penguin zou daarbij ingezet worden om op de zuidpool van de maan te landen, om daar naar ijs te zoeken. De robot is gebaseerd op bestaande technologieën voor taktische wapens, waardoor hij volgens Raytheon ook goedkoper wordt. Zo wordt onder meer het geleidingssysteem van de Tomahawk-kruisraket gebruikt.

De maanrobot heeft vier poten en kan beschouwd worden als een kleine versie van het originele landingstoestel dat de Amerikaanse astronauten op de maan zette.

Armoede door gebrekkige infrastructuur


Grote delen van Latijns-Amerika leven onder de armoedegrens, maar dat wordt volgens een rapport van de Wereldbank vooral veroorzaakt door een gebrekkige infrastructuur. De organisatie stelt dat op termijn pas opnieuw aan een hogere welvaart kan worden gewerkt, als er weer geïnvesteerd wordt in die infrastructuur.

De Wereldbank stelt dat in 1980 meer werd geïnvesteerd in infrastructuur-projecten dan vandaag. Toen had Latijns-Amerika nog zelfs een voorsprong op Oost-Azië. "Maar daar hebben landen als China en Zuid-Korea de voorbije decennia grote economische vooruitgang geboekt," aldus de organisatie.

Vooral op het gebied van investeringen in verkeersinfrastructuur en het elektriciteitsnet loopt Latijns-Amerika volgens de Wereldbank vandaag echter ver achter bij andere ontwikkelingsregio's. "Alleen op het gebied van investeringen in rioleringssystemen en drinkwatervoorzieningen wordt een redelijke inspanning geleverd," aldus de organisatie. "Maar desondanks hebben 58 miljoen Zuid-Amerikanen geen stromend water en wonen er 137 miljoen in huizen zonder riolering."

De Wereldbank deed dan ook een oproep naar Latijns-Amerikaanse landen om de volgende decennia zwaar te investeren en infrastructuur. Pas dan kan er volgens de organisatie op termijn gedacht worden aan een hogere welvaart.

Chemisch centrum verhuist naar China


China wordt volgens de Amerikaanse chemiereus Dow Chemicals heel belangrijk voor de scheikundige industrie. Dow stelt dat de Chinese markt de winstmarges van de sector gevoelig moet opdrijven. Tegen 2030 zou het land de grootste markt van het Amerikaanse bedrijf worden.

"Andrew Liveris, topman van Dow, zegt te verwachten dat de wereldwijde vraag naar chemicaliën de volgende jaren relatief groot zal blijven," merkt het persbureau Associated Press op. De voorbije maanden was er een opvallende afremming van de vraag, maar de volgende jaren zullen volgens Liveris gekenmerkt worden door een stevige vraag die voor een gemakkelijke afzet zal worden.

China zal volgens Liveris de volgende kwarteeuw Duitsland en de Verenigde Staten voorbij steken als belangrijkste afzetmarkt van Dow. Vorig jaar kende de verkoop van het Amerikaans concern op de Chinese markt een groei van 35 procent tot 2,2 miljard dollar, waarmee China op dit ogenblik de derde grootste markt van Dow vormt.

"Over tien tot vijftien jaar zal China voor Dow even groot zijn als Duitsland en op 20 tot 25 jaar zal de Chinese markt groter worden dan de Amerikaanse," voorspelde Liveris. Het bedrijf kondigde vorig jaar aan dat 3 miljard dollar zou geïnvesteerd worden in een Chinese fabriek die jaarlijks meer dan 1 miljoen ton ethyleen zou moeten produceren. Een definitieve beslissing daarover is echter nog niet gevallen.

Eerder beslisten ook al Exxon Mobil, Shell, BP en BASF producties in China op te starten. Dow kreeg daarbij het verwijt eigenlijk te laat op de molen te springen. "China is verplichte kost voor Dow, maar het heeft geen zin om overhaaste beslissingen te nemen," benadrukte Liveris. "China zal chemische producten en plastiek blijven importeren. Er is dus geen voor- of nadeel om als derde of vierde op de markt te verschijnen."

Dow zal in Shanghai trouwens een nieuwe onderzoekscentrum bouwen. Dat moet tegen 2007 operationeel zijn.

Diamant voor overtuigde discofans


Overtuigde discofans en fuivers maken kans eigenaar te worden van een juweel ter waarde van 25.000 euro. Dat is immers de prijs die één van de deelnemers aan de Studio54-party in het Antwerpse Sportpaleis.
Van 1978 tot 1982 was Studio54 de meest besproken en trendy club in New York. Het was een place-to-be voor popsterren, filmvedetten, artiesten, zakenlui, modellen, mode-ontwerpers, starlets en allerhande nachtmensen.

Eind jaren zestig ontmoetten de Newyorkers Steve Rubell en Ian Shrager elkaar op de universiteit. Hun eerste samenwerkingsverband was eerder bescheiden toen ze begin jaren zeventig een restaurantketen van steakhouses opstartten. Rubell had echter vrij snel door dat de verkoop van alcohol een lucratieve bezigheid was met een duidelijk hogere winstmarge.

Daarop besliste het duo de vroegere CBS-televisiestudio's aan het nummer 254 W. in de 54ste straat aan te kopen en er een grondige verbouwing door te voeren. Omwille van haar locatie werd de club Studio 54 genoemd en op 16 april 1977 gingen daar de deuren open.

Ze slaagden erin om tal van internationale vedetten te lokken, zoals Andy Warhol, Liza Minelli, Gloria Gaynor, Donna Summer en Barry White. In een mum van tijd woerd Studio 54 de meest trendy nachtclub van New York met een beruchte en spraakmakende decadentie en hedonisme.

De club hield er een heel strikt deurbeleid op na. Wie er niet voldoende glamorous uit zag, kwam er gewoon niet in. Door bijzonder selectief te zijn, sloeg de club er ook in een goed evenwicht te houden tussen blank en zwart en straight en gay. Die aanpak legt Shrader en Rubell beslist geen windeieren.

Elke avond opnieuw stonden honderden te drummen om een glimp te kunnen opvangen van de talrijke personaliteiten, maar de glorietijd was echter van korte duur. Het slechte beheer van Schrager en het drugprobleem van Rubell trokken de aandacht van de autoriteiten. Zowel de belastingsinspectie als de bijzondere recherche deden er een inval.

Daarbij stuiten ze op een onnoemelijk aantal vuilniszakken vol geld en een wel zeer creatieve boekhouding waarin Schrager zo ver ging dat hij zelfs alle geschenken - inclusief drugs - die de club aan de vedetten schonk, erin bijhield. Dat was meteen het einde van de meest besproken nachtclub ter wereld. Rubell en Schrager werden tot drie jaar gevangenisstraf veroordeeld.

Na hun vrijlating stortten zij zich opnieuw in het nachtleven en openden zij de even succesvolle Palladium. Tezelfdertijd legden zij zich ook toe op de renovatie van hotels. Rubel overleed echter in 1989, maar Schrager is vandaag nog altijd actief in de hotelbusiness.

De sfeer van de beruchte Newyorkse club wordt al verscheidene jaren geregeld weer opgeroepen door de Antwerpse discotheek Red&Blue. Elke eerste zondag van de maand ondergaat Red&Blue een ware metamorfose en worden de hoogdagen van Studio54 herbeleefd met surprise-optredens van disco-iconen zoals Boney M, The Three Degrees, Royce Rose, Baccara of The Ritchy Family.

Maar één keer per jaar wordt ook het Antwerpse Sportpaleis omgetoverd tot een decor voor de Studio54-party. Meer dan tienduizend bezoekers komen dansen op muziek van een aantal frontfiguren uit de geschiedenis van de disco-muziek. Zaterdag 24 september heeft de vierde aflevering van dit jaarlijkse evenement plaats.

Dit jaar wordt er ook uitgepakt met het Studio54-juweel. Diamantair Michael Suchowolkski, stichter en zaakvoerder van Park Jewelry, ontwierp een speciaal voor het evenement een juweel met 115 diamanten. De diamant heeft een waarde van 25.000 euro en is voorbehouden aan één van de deelnemers aan de Studio54-party.

Bij elke fles champagne die tijdens de party wordt besteld, wordt een certificaat met een edelsteentje afgegeven. Slechts één steentje is een echte diamant. De gelukkige die dit certificaat kanvoorleggen, gaat meteen ook met het unieke juweel naar huis. Meer informatie over het evenement is trouwens te bekomen op de website www.studio54antwerp.be.

Toplui met verkeerde stijl


In de eerste helft van 2005 werd een aantal bekende toplui van multinationals aan de kant gezet. De reden van hun opstappen is echter zelden een verkeerde strategie of slechte resultaten. Wel worden ze omwille van een verkeerde managementstijl opzij geschoven. Dat stelt het magazine Fast Company.

Eerder dit jaar werden onder meer Philip Purcell van Morgan Stanley, Carly Fiorina van Hewlett-Packard en Michael Eisner van Disney bedankt voor bewezen diensten. "Purcell is een autocraat die minachting voor zijn eigen werknemers aan de dag legt," aldus Fast Company. "Eisner is intelligent en creatief, maar ook paranoide en niet bereid de macht te delen, terwijl Fiorina obsessief veel aandacht besteedt aan details, maar er niet in slaagt een behoorlijke bedrijfsstrategie te ontwikkelen."

Het magazine merkt op dat de stijl van die ontslagen toplui achterhaald is. "Ze weigeren alternatieve ideeën ook maar enige aandacht te schenken," aldus nog Fast Company. "Een echte manager weet hoe hij het personeel achter zich kan scharen bij het uitstippelen van het pad dat het bedrijf moet volgen. Naar geland de managementstijl kan eenzelfde strategie dan ook uiteenlopende resultaten opleveren."

Economie in de media


Frankrijk neemt na bijna honderd jaar afscheid van een van zijn nationale symbolen, de gevleugelde Gallische helm op het blauwe sigarettenpakje. Het laatste pakje zware Gauloises verliet woensdag de fabriek in Lille in het noorden van het land.
In Frankrijk is definitief het doek gevallen voor de productie van de zware Gauloises- en Gitanes-sigaretten. Het Frans-Spaanse moederbedrijf Altadis heeft besloten de productie over te hevelen naar Alicante in Spanje. Altadis doet dit omdat de consumptie van sigaretten met donkere tabak vooral in Frankrijk hard naar beneden gaat. De filterloze Gauloises kwam in 1910 op de markt. In eerste instantie heette het merk Hongroises, Hongaren. Deze naam werd echter gauw vervangen door het meer patriottisch klinkende Gauloises, een referentie aan het krijgshaftige verleden van het Franse volk. In 1927 kwam Gitanes op de markt. De sigaret is gemaakt van donkere tabak afkomstig uit Frankrijk, Turkije en Syrië. De filterversie verscheen in 1950. De lichtere versie 'Gauloises Blondes' wordt nog wel gemaakt in Frankrijk.

Formule-1-coureur Michael Schumacher heeft woensdag een nieuw sponsorcontract ondertekend. De overeenkomst met het financiële bedrijf Deutsche Vermögensberatung AG loopt tot en met 2010. De huidige verbintenis, met een waarde van 4 miljoen euro per jaar, zou na volgend jaar aflopen. De vernieuwing van het sponsorcontract zegt volgens zijn manager Willi Weber echter niets over de voortgang van zijn loopbaan. Zijn verbintenis met formule-1-renstal Ferrari loopt volgend jaar af. "Deze deal houdt niet automatisch in dat hij doorgaat tot 2010, maar het is ons doel dat hij ook na zijn loopbaan sponsorcontracten blijft behouden. Hij zal volgend jaar beslissen of hij doorgaat met racen in de Formule 1 of niet.''

Het Deense familiebedrijf Lego heeft woensdag bekendgemaakt dat het honderden jobs gaat schrappen in West-Europa en de productie verhuist naar Centraal-Europa. Met die maatregel hoopt de speelgoedfabrikant opnieuw winst te zullen maken. In Zwitserland zullen ongeveer 239 banen verloren gaan, omdat de productie tijdens de eerste helft van 2006 verhuist naar de Legofabriek in Tsjechië en naar externe leveranciers. Er is nog niet bekendgemaakt hoeveel nieuwe jobs er zouden komen. "Uiteraard hebben de hoge kosten in Zwitserland een sleutelrol gespeeld bij de beslissing om de productie te verhuizen?" stelde Lars Altemark, senior vice president van Lego. Er werd ook aangekondigd dat de vijf productiecentra van Lego samengevoegd zullen worden tot slechts één productiecentrum in Tsjechië. De huidige vijf centra in Billund (Denemarken), Hohenwestedt en Flensburg (Duitsland) en Duinkerke en Lyon (Frankrijk) zullen waarschijnlijk sluiten tussen januari 2006 en maart 2007. Daarbij zullen 301 werknemers hun baan verliezen. Het bedrijf leed het afgelopen jaar een verlies van 169 miljoen euro. De Lego groep, die in de jaren dertig werd gesticht, heeft wereldwijd ongeveer 7.400 werknemers.

Het autobedrijf NedCar in het Nederlandse Born heeft de productie woensdag stilgelegd. Alle 2.875 productiemedewerkers wachten thuis op een telefoontje. Van hen krijgen 368 te horen dat ze donderdag niet meer hoeven terug te komen. Aan nog eens 300 mensen wordt meegedeeld dat ze vanaf nu geplaatst worden in een detacheringspool. Dat heeft een woordvoerster van NedCar woensdag gezegd. Bij NedCar werken ook heel wat Belgische grensarbeiders. De inkrimping is nodig door de tegenvallende verkopen van de Mitsubishi Colt en Smart, die in Born gemaakt worden. De mensen die vanaf donderdag geen baan meer hebben, kunnen naar drie centra in Limburg voor morele opvang. Mensen die mogen blijven, worden donderdag ingedeeld in nieuwe taakgroepen en krijgen een nieuwe ploegleider. De 300 gedetacheerden blijven nog 2,5 tot 3 jaar op de loonlijst van NedCar staan.

De Franse justitie bereidt strafzaken voor tegen zeven personen wegens het verongelukken van een Concorde vijf jaar geleden bij Parijs. Dat heeft de advocaat van enkele nabestaanden van de ramp woensdag gezegd na gesprekken met het openbaar ministerie. Het zou gaan om vier medewerkers van het Europese consortium dat het verongelukte toestel bouwde en drie Fransen die werkten bij de dienst voor de burgerluchtvaart. Ook is inmiddels een aanhoudingsbevel uitgevaardigd tegen een technicus die er voor verantwoordelijk wordt gehouden dat de reep metaal die de ramp veroorzaakte van een eerder die dag vertrokken DC10 van de Amerikaanse maatschappij Continental Airlines op de startbaan terechtkwam. Uit onderzoek is gebleken dat het ongeluk, dat aan op 25 juli 2000 aan alle 109 inzittenden en vier personen op de grond het leven kostte, veroorzaakt is doordat het stuk metaal dat op de startbaan lag een band van de opstijgende Concorde doorboorde, waarna stukken rubber met grote kracht in de brandstoftanks van het vliegtuig sloegen. Kort na de start vloog de Concorde in brand en stortte neer op een hotel even buiten Parijs.

De Amerikaanse president George Bush heeft woensdagavond de orkaan Katrina een van de ergste natuurrampen uit de geschiedenis van de Verenigde Staten genoemd. "Het herstel gaat lang duren, gaat jaren duren," zei hij in een rechtstreeks op televisie uitgezonden toespraak. De hoogste prioriteit heeft volgens Bush het redden van levens door evacuatie. De kustwacht heeft naar zijn zeggen woensdag 3000 mensen weten te redden die door het water waren ingesloten. Ongeveer 78.000 slachtoffers zitten in noodopvangcentra. Als tweede prioriteit van de Amerikaanse regering noemde de president het redden van levens door middel van de verstrekking van drinkwater, voedsel en medische hulp aan de getroffenen. Herstelwerkzaamheden vormen de derde prioriteit. Bush zei dat de stroomvoorziening en wegen en bruggen zo snel mogelijk zullen worden hersteld, evenals de olieproductie. De Amerikaanse president wil het Congres om extra geld vragen voor de gebieden die zijn getroffen door de orkaan. Dat maakte het Witte Huis woensdag bekend. Verder hebben de Amerikaanse autoriteiten voor het eerst een nieuw nationaal noodplan in werking gesteld.

Wat economische schade betreft, kan orkaan Katrina andere recente natuurrampen gemakkelijk in het niet doen verzinken. Dat stelde de coördinator van de Verenigde Naties (VN) voor noodhulp, Jan Egeland, woensdag. Hij noemde de orkaan een van de grootste, meest verwoestende natuurrampen ooit. Egeland coördineerde de internationale hulpverlening na de zeebeving en tsunami eind vorig jaar in Azië. De VN schatte de schade door de tsunami op tien miljard dollar. De schattingen over de verliezen door Katrina lopen uiteen van negen tot 25 miljard dollar. Egeland bood de Verenigde Staten officieel hulp aan in een brief aan de nieuwe Amerikaanse ambassadeur bij de VN, John Bolton. Volgens de coördinator zou Washington de VN voor hun aanbod hebben bedankt, maar vroegen de Amerikanen tot nu toe niet om assistentie.

Ten minste twintig booreilanden en olieplatforms zijn zoekgeraakt in de Golf van Mexico en een gebroken gasleiding is in brand gevlogen sinds orkaan Katrina over de regio trok. Dat heeft een functionaris van de Amerikaanse kustwacht woensdag gemeld. "We hebben bevestigd dat ten minste twintig eilanden of platforms vermist zijn, gezonken of op drift geraakt, en dat er brand is waar een booreiland was," aldus onderofficier Robert Reed van de kustwacht van Louisiana.

De Verenigde Staten hebben besloten om hun strategische oliereserves aan te spreken. Ze willen daarmee de productievermindering opvangen die is ontstaan door de schade die de orkaan Katrina heeft aangericht. De Amerikaanse minister van Energie, Samuel Bodman, zei dit woensdag. De orkaan Katrina heeft de olieplatforms in de Golf van Mexico en de raffinaderijen aan de Amerikaanse kust ernstig beschadigd. Ongeveer een kwart van de Amerikaanse olieproductie vindt plaats in de Golf van Mexico. De installaties daar liggen nu voor 90 procent stil. Katrina heeft de olieprijs opgedreven tot een record. Voor Amerikaanse olie staat de hoogste prijs tot nu toe op 70,85 dollar per vat (159 liter). De aankondiging dat de VS hun reserves gaan gebruiken, deed de prijs dalen tot onder de 70 dollar. De strategische reserve bevat ongeveer zevenhonderd miljoen vaten olie. In geval van nood, zoals een tijdelijke onderbreking van de olietoevoer, kan er gebruik van worden gemaakt. De vorige maal dat de reserveolie werd aangesproken, was in het najaar van 2004. De orkaan Ivan teisterde toen het zuiden van het land, waardoor een groot aantal olieinstallaties enkele weken stillag.

De tyfoon Talim heeft woensdagmorgen zijn komst aangekondigd met hevige stortbuien in het noorden en oosten van Taiwan. De zware tropische storm bereikt naar verwachting woensdagavond Nederlandse tijd in alle hevigheid de oostkust van het eiland. Talim komt aan met windsnelheden boven de 180 kilometer per uur en nog zwaardere windstoten. In de Chinese provincies Fujian en Zhejiang zijn uit voorzorg de eerste groepen bewoners van laaggelegen kustgebieden geëvacueerd. Beide provincies liggen in het voorspelde pad van Talim. In verscheidene Taiwanese steden zijn scholen en overheidsgebouwen gesloten. Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben hun internationale vluchten van en naar het eiland geschrapt. In juli eiste de tyfoon Haitang in Taiwan zeker twaalf levens. Drie mensen zijn nog altijd vermist. Taiwan wordt geregeld getroffen door tropische wervelstormen. De tyfoon Toraji eiste in 2001 tweehonderd slachtoffers. Een paar maanden later kwamen nog eens honderd mensen om het leven door Nari, die de ergste overstromingen ooit veroorzaakte in de hoofdstad Taipei. Talim zal de dertiende tyfoon zijn die de volksrepubliek dit seizoen zal teisteren.

De Chinese autoriteiten willen voor het einde van het jaar ongeveer 7000 kolenmijnen voorlopig sluiten. Volgens het Chinese persbureau Xinhua voldoen deze mijnen niet aan de veiligheidseisen. De maatregel heeft betrekking op ongeveer een op de drie kolenmijnen in de Volksrepubliek. Kolenmijnen voorzien in China in ongeveer 70 procent van de energiebehoefte. De opschorting van de productie in 7000 mijnen zal niet voor al te grote problemen zorgen omdat het vooral om kleinere mijnen gaat. In Chinese mijnen vallen jaarlijks duizenden doden. De teller staat dit jaar al op meer dan 3000 doden door ongelukken in mijnschachten. De maatregel zal betekenen dat duizenden mijnwerkers op straat komen te staan.

De bosbranden die Portugal de afgelopen weken teisterden, hebben zeker 240.000 hectare bos en landbouwgrond verwoest. Dat heeft de Portugese regering woensdag gezegd. In geld uitgedrukt bedraagt de schade ruim een miljard euro. Vijftien mensen, onder wie elf brandweerlieden, zijn omgekomen als gevolg van de branden. Vorige week leken de bosbranden onder controle gebracht, maar enkele dagen geleden laaiden ze op verscheidene plaatsen opnieuw op. De politie heeft sinds begin dit jaar meer dan honderd mensen aangehouden op verdenking van brandstichting, maar waarschijnlijk is slechts een klein deel van de branden aangestoken. De bosbranden zijn grotendeels het gevolg van een al bijna tien maanden aanhoudende droogte in het land.

Leden van de staf van het ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties (UNDP) in Moskou hebben waarschijnlijk voor 960.000 euro aan fondsen verduisterd. Dat blijkt uit een nog lopend intern onderzoek in het UNDP-kantoor in de Russische hoofdstad. De stafleden zouden het geld tussen 2002 en 2004 hebben gestolen door contracten en facturen te vervalsen, aldus een woordvoerder van het UNDP in Moskou. Alle verdachten hebben ontslag genomen voordat vermoedens over verduistering rezen. De chef van het UNDP-kantoor in Moskou, Stefan Vassilev, is voor de duur van het onderzoek geschorst. Onderzocht wordt of hem nalatigheid ten laste kan worden gelegd. De Russische justitie helpt de auditeurs van het UNDP met het onderzoek. Sinds het UNDP in 1997 een kantoor opende in Moskou, heeft het programma ruim 45 miljoen euro uitgegeven aan projecten voor de ontwikkeling van de economie en voor democratisering.

Wednesday, August 31, 2005

Canadezen zijn miljardairs beu

De Canadezen beginnen het grondig beu te worden dat steeds meer miljardairs zich Canadese eilanden toeëigenen. Daardoor worden de eilanden dikwijls ontoegankelijk voor de locale bevolking en wordt ook het leefmilieu bedreigd.

"De meeste eiland-bezitters negeren de bestaande wetten," benadrukte Bill Estabrooks, oppositieraadslid in de Canadese provincie Nova Scotia. "Ze beperken de openbare toegang tot de stranden en veranderen de eilanden in de privaat toevluchtsoord."

Estabrooks eist dan ook een snel ingrijpen van de overheid. "Anders dreigen we onze eilanden te verliezen," stelde hij. Volgens berichten in de media zouden Microsoft-topman Bill Gates, filmster Harrison Ford en verscheidene andere Hollywood-grootheden al een Canadees eiland gekocht hebben.

Estabrooks stelt dat de bebouwing van de eilanden met villa's, hotels, golfbanen en landingsplaatsen voor helicopters het milieu van de eilanden bedreigt en de biotoop van het wildbestand doet inkrimpen. "De bouwactiviteiten mogen door de overheid gecontroleerd worden, maar door de dikwijls afgelegen ligging van de eilanden is dat in praktijk gemakkelijk te omzeilen," stipt het persbureau AFP aan.

In totaal worden op het internet ruim honderd Canadese eilanden te koop of te huur aangeboden. Het 238 hectaren grote Kwaikans-eiland in het westen moet 2,5 miljoen euro kosten, terwijl voor het 404 hectaren tellende Port Mouton voor de zuidkust van Nova Scotia 8,8 miljoen euro moet kosten.

De kopers komen volgens makelaars vooral uit de Verenigde Staten en Duitsland, maar sinds kort steeds meer ook uit China. De recordprijs staat tot nu toe op 42 miljoen dollar.

Vijf jaar bewoning van ruimtestation


De twaalfde bemanning van het International Space Station (ICC) zal bestaan uit twee ruimteveteranen. William McArthur en Valery Tokarev zullen dit najaar de huidige ISS-bewoners Krikalev en Phillips aflossen. Meteen wordt ook de vijfde verjaardag van een continue ICC-bewoning gevierd.

De eerste ploeg kwam in november 2000 aan in het ruimtestation. Nadien volgden nog tien andere teams elkaar op. McCarthur en Tokarev worden in oktober de twaalfde ploeg die gedurende een periode van zes maand in het ISS zal verblijven.

De twee astronauten zullen aan boord voorbereidend werk doen voor de verdere uitbouw van het ruimtestations en wetenschappelijk onderzoek doen naar micro-zwaartekracht. Commandant is de 54-jarige William McArthur, een gewezen kolonel van het Amerikaanse leger. Kosmonaut Valery Tokarev (52) is een Russische luchtmacht-kolonel. Hij wordt boordtechnicus en is commandant van de Soyouz, waarmee het team naar het ruimtestation reist.

McArthur begin aan zijn vierde ruimtvlucht. Tokarev bezocht het ruimtestation al in 1999. Het team vertrekt vanop de Baikonoer-basis in Kazakstan. Zij zullen worden vergezeld van Gregory Olsen (60), die als ruimtetoerist acht dagen in het station zal blijven. Hij is de derde toerist die het ISS bezoekt.

Olsen keert terug met Sergei Krikalev en John Phillips, de huidige bewoners van het ruimtestation. Later zullen McArthur en Tokarev ook nog het bezoek krijgen van ESA-astronaut Thomas Reiter. Die zal met de volgende missie van de Amerikaanse space shuttle naar het ISS reizen. Eerder al verbleef de Duitse astronaut zes maand in het Russische ruimtestation MIR.

Het verblijf van Reiter in het ISS betekent dat de bemanning van het ruimtestation voor het eerst sinds mei 2003 weer uit drie personen zal bestaan. Tijdens het verblijf van McArthur en Tokarev zullen ook twee onbemande Russische cargo-ruimteschepen (Progress) naar het station gestuurd worden.

Liever Europees ghetto dan eigen land


Hoewel hun situatie er dikwijls evenmin rooskleurig is, geven Afrikanen toch nog altijd de voorkeur aan een Europees ghetto in plaats van de zware armoede en onveiligheid thuis. Dat merkt het persbureau Associated Press op naar aanleiding van de recente fatale branden in Parijse migrantenflats.

Sinds april hebben drie gelijkaardige branden in de Franse hoofdstad het leven gekost aan totaal 48 mensen, meestal Afrikaanse imigranten. De woonomstandigheden van die mensen blijken zo erbarmelijk te zijn dat de Franse minister van binnenlandse zaken stelde dat die panden eigenlijk gesloten moesten worden.

"Maar die krotten trekken mensen aan die zich niets beters kunnen veroorloven, zoals asielzoekers of illegale immigranten," aldus het persbureau. Alexandre Galley, een zakenman uit Abidjan, de hoofdstad van Ivoorkust, vertelde aan Associated Press echter dat Europa in vergelijking met zijn land nog steeds een paradijs is.

Galley stelde dat een kleine studio of een onderkomen flat in Europa nog altijd beter is dan wonen in een land van chaos en onzekerheid. "Afrikanen vluchten illegaal naar Europa om conflicten te ontlopen, maar ook om weg te raken uit een continent waar velen minder dan een dollar per dag verdienen," aldus Associated Press.

In Europa kunnen deze mensen volgens het persbureau duizenden dollars per maand verdienen, zelfs met relatief weinig betaalde jobs als fabrieksarbeider of conscierge. "Velen blijken in staat te zijn om geld naar huis te zenden," wordt er aan toegevoegd.

"Is het daar slechter dan hier, zelfs met die branden?" zei Ephraim Panzu, uitbater van een internetcafé in de Congolese kuststad Muanda. "Wij leven hier op een vuilnishoop, waar men zijn kinderen niet graag groot brengt."

Sommige Afrikanen wijten de fatale branden dan ook aan de armoede van hun continent. "Indien de leefomstandigheden hier beter waren, zouden de Afrikanen niet naar Europa vertrekken," meende Idrissi Sow, een zakenman in Conakry, de hoofdstad van Guinea. "Daar heeft tenminste iedereen een kans. Ook de slachtoffers wensten een beter leven en geld kunnen verdienen. Helaas zijn ze gestorven."

Maar de Parijse branden worden door veel Afrikanen geweten aan het Europese racisme, al is zeker tenminste één van de drie vuurhaarden ontstaan door een ongeluk. Men vindt dat de Franse autoriteiten veel te weinig doen voor de Afrikaanse migranten. "Met blanken was dit zeker niet gebeurd," stipte Panzu aan. "Afrikanen worden in Frankrijk aan hun lot overgelaten."

Maar de Ivoriaanse kok Philippe Ouadrago stelde dat branden overal het leven kosten aan mensen. "Ook in Afrika," voerde hij aan. "Bovendien loopt men hier ook nog de kans om gedood te worden door de veiligheidsdiensten van zijn eigen land."

Hotel zonder enig comfort


Wie spotgoedkoop vliegt, moet ook spotgoedkoop kunnen overnachten. Dat is de basis van het nieuwe concept dat Stelios Ioannou, oprichter van easyJet, heeft uitgewerkt. Daarmee wil hij naar eigen zeggen inspelen op de wens van de bezoeker aan Europese steden.

"Het easyHotel heeft 34 piepkleine kamertjes met douche en toilet, maar zonder raam," schrijft het magazine Intermediair. "De small room meet slechts zeven vierkante meter. Maar dat is zelfs niet het kleinste kamertje, want er zijn nook nog very small rooms en tiny rooms."

Volgens Stellios wil de bezoeker van Europese steden zo
goedkoop mogelijk overnachten. Met de easyJetformule - eerder boeken
uitsluitend online betekent een lagere prijs - wil hij de prijzen
verlagen. Een hotelkamer is het easyHotel kost tussen de 30 en 70 euro per nacht.

"De overnachting is ontdaan van luxe," benadrukt Intermediair. Er geen kasten en ontbijtbuffetten en voor extra handdoeken en een televisie moet betaald worden. EasyHotel wordt een franchiseketen. Stelios meent dat een investeerder binnen twee jaar zijn geld heeft terugverdiend.

EasyHotel is de 15de dochteronderneming van de easyGroup. Naast easyJet bestaat het uit easyCar, easyCruise, easyInternetcafe, easyBus (buslijn tussen Londen-Birmingham), easyPizza, easyCinema, easy4man (toiletartikelen), easyMoney (creditcard/verzekering), easyValue (online prijsvergelijking), easyMusic, easyMobile, easyWatch en easyJobs.

Britten weren gewelddagige internetporno


De Britse regering wil het downloaden en het bezit van gewelddadige seksuele beelden verbieden. Aanleiding voor de maatregel is de moord op een vrouw door een man die geobsedeerd was door wrede pornografie op het internet.

Twee jaar geleden werd in Groot-Brittannië Jane Longhurst om het leven gebracht door een man die geobsedeerd was door gewelddadige internet-pornografie. Sindsdien heeft haar familie bij de Britse regering aangedrongen om dergelijk materiaal te verbieden.

De Britse politie en actievoerders tegen porno steunen volgens de BBC de maatregel van de regering, maar verenigingen voor vrije meningsuiting stellen dat de nieuwe wet een vorm van censtuur is. Zij voegen er aan toe dat er geen bewijs is voor een verband tussen gewelddadige beelden en gewelddagig gedrag.

De Britse minister van binnenlandse zaken Paul Goggins stelde dat het de plicht van de regering was om te vermijden dat er nog drama's zouden gebeuren als de moord op Longhurst, een 31-jarige lerares die gedood werd door een vriend. "Het betreft hier materiaal dat heel aanstootgevend is voor de allergrootste meerderheid van de bevolking," aldus Goggins. "Dit zou geen plaats mogen hebben in onze samenleving."

Door de nieuwe wet is het voortaan verboden om extreem pornografisch materiaal te bezitten dat echte of realistisch lijkende beelden vertoont van geweld, bestialiteiten of necrofilie. De minister stelde wel dat men geen vervolging zou instellen tegen mensen die toevallig op het materiaal waren gestoten.

Minister Goggins wees erop dat deze wet een primeur is in de westerse wereld. Op het bezit van het materiaal staat een straf van drie jaar cel. Door de Obscene Publications Act was de publicatie van seksueel gewelddadige beelden op het internet al verboden. Maar in praktijk kon men er niets tegen ondernemen, tenzij het materiaal afkomstig was uit Groot-Brittannië zelf. De Internet Watch Foundation benadrukte dat het meeste materiaal afkomstig is uit de Verenigde Staten.

De drukkingsgroep Internet Freedom stelde echter dat de internet-gebruiker de mogelijkheid moet hebben om zelf te bepalen wat hij wil bekijken. "Het is verkeerd om te denken dat men gewelddadig gedrag kan vermijden door het verbieden van dergelijke beelden," benadrukte IF-woordvoerder Chris Evans.

Het voorstel van de Britse regering is echter nog niet van kracht. Tot 2 december hebben betrokken partijen nog de mogelijkheid om bemerkingen te maken. Daarna zou een definitieve tekst opgesteld worden en aan het Britse parlement worden voorgelegd. Pas wanneer de tekst daar goedgekeurd is, kan de wet in werking treden.

BBC-programma's gaan online


De BBC wil volgend jaar zijn programma's simultaan op televisie en op internet uitzenden. Daarvoor zou een speciaal toestel op de markt gebracht worden. Bovendien zal de Britse omroep ook zijn beeld- en geluidsarchief toegankelijk maken.

"Volgens algemeen directeur Mark Thompson brengt de Britse omroep volgend jaar een speciale MyBBCPlayer op de markt," meldt het Financieele Dagblad. "Daarmee zullen de kijkers de programma’s kunnen bekijken waar en wanneer ze dat willen."
Volgens Thompson is deze stap noodzakelijk, want de kans bestaat dat de BBC na 2016 zijn uitzendrechten en subsidies verliest. "Wij geloven dat on-demand de betekenis van broadcasting zal veranderen," benadrukte de BBC-topman.

In maart was de eerste aflevering uit een nieuwe reeks van het succesprogramma ‘Dr Who’ al online te zien. Bovendien was een BBC-uitgave van uitvoeringen van Beethoven-symfonieën elders op het internet al te downloaden. "Deze elementen hebben meegespeeld in de beslissing van de omroep om zijn programma’s op internet te zetten," aldus nog het Financieele Dagblad.

Economie in de media


In Zuid-Korea is dinsdag de massaproductie begonnen van het supersonische trainingstoestel T-50. Het supersonische vliegtuig, bijgenaamd 'Golden Eagle', is geheel toegespitst voor het houden van gevechtstrainingen in de lucht en moet een hoofdrol gaan vervullen op de internationale markt voor militaire trainingstoestellen. KAI zal in eerste instantie 94 K-50's bouwen voor de luchtmacht van Zuid-Korea, waarvan de laatste volgens de plannig in 2011 geleverd zal worden. Ook lopen er gesprekken met de Verenigde Arabische Emiraten en Griekenland voor de levering van de trainingsvliegtuigen. Volgens Park No-Sun, vice president van KAI, worden aan de Emiraten mogelijk zo'n 60 K-50's geleverd voor een bedrag van 18 tot 20 miljoen dollar per stuk. Op termijn verwacht KAI nog eens vele honderden toestellen over de hele werd af te zetten. Aan de massaproductie is een jarenlange voorbereiding vooraf gegaan. KAI startte het K-50 project in 1997 in een technisch samenwerkingsverband met de Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed Martin. In oktober 2002 ging het eerst testtoestel de lucht in.

De Franse oliegroep Total heeft van de Congolese autoriteiten groen licht gekregen om de ontwikkeling te lanceren van het olieproject Moho-Bilondo, dat gesitueerd is op ongeveer 80 kilometer voor de kust. Fase 1 van de ontwikkeling van Moho-Bilondo voorziet in 12 onderzeese putten, waarvan 7 productieputten en 5 putten voor de injectie van water. De productie van ongeveer 90.000 vaten per dag zal worden getransporteerd via de terminal van Djeno, die momenteel al bijna alle geproduceerde Congolese ruwe olie ontvangt. De productie van Moho-Bilondo zou moeten starten in 2008. Total is operator en heeft een belang van 53,5 procent in het olieproject Moho-Bilondo. Chevron heeft een belang van 31,5 procent en de Societe Nationale des Petroles du Congo een belang van 15 procent. Total is de belangrijkste buitenlandse investeerder in Congo en ook de belangrijkste olieproducent van het land. Total baat ongeveer 57 procent uit van de Congolese olieproductie.

De ozonlaag is gestopt met krimpen. Boven sommige delen van de wereld is de ozonlaag zelfs dikker dan voorheen, maar het duurt nog tientallen jaren voordat de laag zich gaat herstellen. Dat schrijven Amerikaanse wetenschappers in het vakblad Journal of Geophysical Research dat woensdag verschijnt. Toch is de ozonlaag nog altijd dunner dan hij zou moeten zijn, zo blijkt uit bestudering van satellietbeelden. De laag is nodig om kankerverwekkende ultraviolette straling tegen te houden. De onderzoekers schrijven de positieve ontwikkeling deels toe aan het Protocol van Montreal uit 1987. Meer dan 180 landen spraken toen af de uitstoot van voor de ozonlaag schadelijke stoffen te beperken. Vooral zogenaamde cfk's vormen een gevaar voor de ozonlaag. Ze werden in de jaren zeventig en tachtig op grote schaal gebruikt, onder andere als koelvloeistof voor koelkasten en als drijfgas in spuitbussen.

De Waalse regering heeft dinsdag zijn prioritaire acties voor de toekomst van Wallonië -beter gekend als het Marshallplan voor Wallonië- vastgelegd. Uiteindelijk wordt 1,4 miljard euro over een periode van vier jaar besteed aan de uitvoering van verschillende maatregelen. Die zijn gegroepeerd rond vijf assen: de creatie van concurrentiepolen, het stimuleren van de creatie van activiteiten, de verlaging van de fiscale druk op ondernemingen, het stimuleren van onderzoek en innovatie en de creatie van bevoegdheden voor tewerkstelling. Het beleid inzake de concurrentiepolen krijgt een injectie van 280 miljoen euro in de biologische wetenschappen, de voedingsmiddelenindustrie, de mechanische engineering, transport en logistiek en de vliegtuigbouwkunde en luchtvaart. Het stimuleren van economische activiteit krijgt 872 miljoen euro. Met de verlaging van de fiscale druk is een investering van 92,5 miljoen euro gemoeid. Zo worden de provinciale taksen progressief afgebouwd, net als de vaarrechten en, onder bepaalde voorwaarden, de onroerende voorheffing op materiaal en gereedschap.

Voor de Amerikanen kost de strijd in Irak inmiddels meer dan de oorlog in Vietnam. De gemiddelde maandelijkse uitgaven voor Irak hebben die van de militaire operaties in de jaren zestig en zestig in Azië overschreden. Dat meldden twee Amerikaanse antioorlogsorganisaties in een rapport dat zij woensdag naar buiten brachten. Volgens het Institute for Policy Studies en Foreign Policy in Focus kost de oorlog in Irak 5,6 miljard dollar per maand, oftewel bijna 186 miljoen dollar per dag. Voor de achtjarige oorlog in Vietnam was gemiddeld maandelijks 5,1 miljard dollar nodig, omgerekend naar de huidige waarde van de dollar. Gedeeld door alle Amerikanen, kostte de strijd in Irak tot dusver 727 dollar per persoon. Het is daarmee de kostbaarste militaire operatie de afgelopen zestig jaar. De Vietnam-oorlog slokte destijds 12 procent van het jaarlijkse bruto binnenlands product op, fors meer dan de 2 procent nu voor de strijd in Irak. Maar economen wijzen erop dat de Irak-oorlog het voorspelde Amerikaanse begrotingstekort de komende tien jaar kan verdubbelen.

Het Amerikaanse ministerie van Energie heeft dinsdag een formeel verzoek ontvangen om een deel van de strategische oliereserve vrij te geven. Zo'n verzoek is in de regel de eerste stap op weg naar het beschikbaar stellen van een deel van de nationale noodvoorraad olie. Het ministerie is het verzoek aan het bekijken, zo verkondigde Scott McClellan, woordvoerder van het Witte Huis. Een definitief besluit kan nog enkele dagen op zich laten wachten. De federale autoriteiten hadden maandag al aangegeven eventueel de strategische reserve te willen aanspreken om zo de nadelige effecten op te vangen van de orkaan Katrina op de nationale energiebehoefte. De bekendmaking kwam op een dag dat de olieprijzen naar nieuwe hoogten stegen. Als gevolg van Katrina ligt ruim 90 procent van de olieproductie en -raffinage in de Golf van Mexico en langs de Amerikaanse zuidkust eruit. Bovendien is nog onduidelijk hoeveel van de installaties in het gebied ernstige schade hebben opgelopen. De onzekerheid dreef de prijs van een vat lichte Amerikaanse olie op de termijnmarkt naar 70,85 dollar, een nieuw record. Uiteindelijk daalde de prijs naar 69,81 dollar.

Bij Sotheby's komt in oktober een collectie door Picasso gemaakte keramiek onder de hamer. Dat heeft het Londense veilinghuis dinsdag gezegd. Het gaat om een verzameling van meer dan honderd borden, kommen, kannen, tegels en vazen, die versierd zijn met bekende Picasso-motieven. Experts van het veilinghuis verwachten dat de stukken van de hand zullen gaan voor bedragen van omgerekend 1500 tot ruim 51.000 euro. Picasso, die van 1881 tot 1973 leefde, begon zich voor keramiek te interesseren, nadat hij in 1946 in het zuiden van Frankrijk kennis had gemaakt met keramiek van het pottenbakkersatelier Madoura van Suzanne en Georges Ramie. Toen de twee zagen hoe enthousiast de schilder was, stelden zij hem werkruimte ter beschikking. Uiteindelijk produceerde Picasso meer dan zeshonderd stukken. De meeste daarvan zijn in handen van zijn familie en van musea.

De armoede in de Verenigde Staten is vorig jaar flink toegenomen. Het aantal mensen dat onder de armoedegrens leeft, steeg met 1,1 miljoen naar 37 miljoen. Dat heeft de Amerikaanse regering dinsdag bekendgemaakt. Het percentage armen is in 2004 gestegen van 12,5 naar 12,7 procent. Dat betekent dat ruim een op de acht Amerikanen onder de armoedegrens leeft. Het gemiddelde inkomen in de VS bedroeg vorig jaar 44.389 dollar, net zo hoog als in 2003. Amerikanen van Aziatische afkomst zijn de enige ethnische minderheid waarbij de armoede is afgenomen. De armoede daalde van 11,8 procent in 2003 tot 9,8 procent in 2004. Bij de Afro-Amerikanen en Spaanstalige Amerikanen bleef het percentage gelijk. Bij de blanke bevolking nam de armoede toe met 0,4 procent tot 8,6 procent in 2004. Verder is er een duidelijk verschil in inkomen bij de verschillende etnische minderheden in de VS. Zo had een zwart huishouden in 2004 het laagste gemiddelde inkomen met 30.134 dollar en een Aziatisch huishouden met 57.518 dollar het hoogste. Bij een blank huishouden is dit 48.977 dollar en bij Spaanstaligen 34.241 dollar.

KLM begint binnenkort met speciale vluchten voor uitsluitend zakenreizigers. De luchtvaartmaatschappij huurt daarvoor een vliegtuig dat is uitgerust met 44 luxe stoelen. Een ticket kost evenveel als dat voor een huidige business class-stoel. De eerste vlucht vertrekt op 30 oktober vanaf Amsterdam naar Houston in de Amerikaanse staat Texas. Op deze route is een grote vraag naar business class, aldus KLM dinsdag. Houston is een belangrijke locatie voor de olie-industrie. Veel zakenmensen werkzaam in deze branche stappen op Schiphol over op vluchten naar onder meer het Midden-Oosten, Rusland en landen rond de Zwarte Zee. De luchtvaartmaatschappij huurt het vliegtuig en het personeel van het Zwitserse PrivatAir. De 737 is uitgerust met extra brandstoftanks om de vlucht naar Houston zonder tussenlanding te kunnen uitvoeren.