Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, January 07, 2006

Londen duurste Europese stad


Londen is de duurste grootstad van Europa. Parijs staat op nummer twee, maar volgt op een eerbiedwaardige afstand. Uit het onderzoek - uitgevoerd in opdracht van The Financial Times- blijkt verder dat Madrid de goedkoopste stad is van de Eurozone.

In Londen ligt de prijs voor een selectie van 250 producten en diensten volgens The Financial Times 5,3 procent hoger dan het gemiddelde van de Eurozone. Parijs is 1,3 procent duurder dan het gemiddelde en eindigt daarmee op een tweede plaats, voor Frankfurt (0,8 procent duurder) en Brussel (0,4 procent duurder).

Madrid is de goedkoopste metropool van de Eurozone. De gemiddelde levensduurte ligt er immers 2,5 procent lager dan het gemiddelde. Buiten de zone is Warschau de goedkoopste Europese hoofdstad. Daar liggen de prijzen gemiddeld immers 21,7 procent lager dan het gemiddelde.

Wereldwijd wordt Londen beschouwd als de derde duurste stad van de wereld, na de Japanse metropolen Tokyo en Osaka. In de Britse hoofdstad zijn vooral de woonruimte en het vervoer bijzonder duur.

Steeds meer liefde op de werkvloer

Steeds meer koppels ontmoeten elkaar op de werkvloer. Psychologen merken op dat er immers steeds meer vrouwen zijn gaan werken en dat daardoor een gemengde bevolking ontstaat die een groot gedeelte van de dag met elkaar omgaat.

Omdat meer vrouwen zijn gaan werken, vormt de werkvloer volgens psychologen dan ook een steeds grotere ontmoetingsplaats voor contacten tussen beide geslachten. "Bovendien willen bedrijven ook graag dat de werknemers vriendelijk met elkaar omgaan," voegen ze daar aan toe.

Volgens de Nederlandse psychologe Willeke Bezemer is het ook niet verwonderlijk dat steeds meer mensen hun partner op het werk ontmoeten. "Ze brengen immers 220 dagen per jaar met elkaar door," merkt ze op.

Om romances te laten ontstaan, moet de werknemerspopulatie volgens de Gentse psycholoog Stefan Lievens gemengd samengesteld zijn. "De verschillen in leeftijd, afkomst en functie moeten daarbij een doorsnede van de samenleving vormen," voert hij aan. Het geslacht dat de minderheid uitmaakt, is daarbij telkens de begeerde partij.

De psychologen stellen dat ook bedrijven baat kunnen hebben bij een meer dan vriendschappelijke relatie tussen werknemers. "Als iemand zich goed voelt op de werkvloer, dan zal de productiviteit van de werknemer omhoog gaan," wordt er opgemerkt.

Stefan Lievens wijst er daarbij op dat de stap naar een seksuele relatie niet groot is. "Veel werknemers ontmoeten elkaar ook vaak na het werk," benadrukt hij. "Het delen van ervaringen en emoties is maar een klein stukje verwijderd van een relatie die meer betekent dan loutere vriendschap."

Nederland heeft nieuw ruimtevaartbedrijf


Vijf studenten en pas afgestudeerden van de Technische Universiteit Delft beginnen een ruimtevaartbedrijf. Met hun onderneming Innovative Solutions In Space (ISIS) richtten ze zich op Europese universiteiten en bedrijven die nieuwe technologieën en producten in de ruimte willen laten testen.

ISIS is van plan om kleine satellieten van maximaal tien kilogram te laten lanceren. De zouden met een grotere satelliet mee de ruimte in gestuurd kunnen worden. De Nederlanders spiegelen zich aan het Engelse Surrey Satellite Technology, dat eveneens uit de universiteitswereld is gegroeid. Dergelijke bedrijven zijn zich echter meer gaan toeleggen op grote satellieten, waardoor volgens ISIS weer een gat in de markt is gecreëerd.

De vijf jonge ondernemers zijn afkomstig van de faculteit luchtvaart- en ruimtevaarttechniek van de universiteit van Delft. Ze werkten er onder meer mee aan het satellietproject Delfi-C3, die volgend jaar zou moeten gelanceerd worden. ISIS wil onder meer zonnesensoren in de ruimte laten testen.

China drijft handel met Afrika op


De handel tussen China en Afrika is tijdens de eerste tien maanden van vorig jaar met 39 procent gestegen tot een recordhoogte van 32,17 miljard dollar. Dat cijfer is grotendeels te wijten aan de groeiende Chinese invoer van Afrikaanse olie, vooral vanuit Soedan. Maar de Afrikaanse landen blijken ook meer Chinese goederen te kopen.

China investeert volgens de Amerikaanse Energy Information Administration (EIA) zwaar in de Afrikaanse olie-exploratie om zijn snel groeiende consumptie te ondersteunen. In 2003 al stak het Japan voorbij en werd het na de Verenigde Staten de tweede grootste verbruiker van petroleumproducten. Het land zou de voorbije jaren veertig procent van de wereldwijde groei van de vraag naar petroleum vertegenwoordigen.

Naar eigen zeggen heeft China de eerste tien maanden van het voorbije jaar voor 15,25 miljard dollar uitgevoerd naar Afrika. In tegenovergestelde richting bedroeg de handel 16,92 miljard dollar. De handel met Afrika heeft volgens het Chinese ministerie van handel een grote impuls gekregen door het China Africa Forum in 2000. Sindsdien heeft China de invoertaksen op 190 soorten producten uit Afrikaanse landen afgeschaft.

Bovendien hebben Chinese bedrijven grote investeringen gedaan op het Afrikaanse continent, vooral in de oliesector. Tijdens de eerste tien maand van dit jaar liepen die investeringen om tot 175 miljoen dollar. Chinese ondernemingen worden ook meer betrokken bij Afrikaanse constructieprojecten, vooral in infrastructuurwerken. Daarmee wil het land volgens analisten zijn handel met Afrika en het transport van goederen ondersteunen.

"Afrika is voor China een belangrijker bron voor grondstoffen geworden," vertelde een woordvoerder van de Economist Intelligence Unit (EIU) aan de Britse omroep BBC. "Die grondstoffen zijn nodig voor de Chinese productiesector. Olie staat daarin centraal, vooral uit China. Maar men probeert ook nieuwe oliebronnen aan te boren in West-Afrika." De EIU voegt daar aan toe dat China in Soedan ver voorop ligt ten opzichte van westerse landen. "Chinese bedrijven hebben minder ethische bedenkingen rond het gewapende conflict en de problemen met de mensenrechten in Soedan," aldus nog de EIU.

De organisatie voegde er nog aan toe dat ook de Chinese textielsector op dit ogenblik zware financiële inspanningen doet in Afrika. Op die manier probeert het land de Amerikaanse en Europese beperkingen op de Chinese textielexport te omzeilen.

Britten Europees breedbandleider


Groot-Brittannië heeft Frankrijk van de troon gestoten als breedband-leider van Europa. Volgens het onderzoeksbureau Point Topic telt Frankrijk ongeveer 9,7 miljoen breedband-lijnen tegenover 9,8 miljoen voor Groot-Brittannië. Het bureau voegt er aan toe dat die kloof in de toekomst nog groter zal worden.

De onderzoekers wijzen erop dat in Groot-Brittannië op dit ogenblik immers grote inspanningen worden gedaan om het breedbandnetwerk massaal uit te vouwen. Grote internetbedrijven zoals AOL, Wanadoo en Tiscali voeren daarrond bij hun klanten grote acties.

Deze strategieën geven volgens het bureau aanleiding tot concurrentie, wat tot prijsdalingen wellicht tot prijsdalingen zal leiden en dus ten goede komt aan de consument. Point Topic verwacht dat er Groot-Brittannië eind dit jaar ongeveer 13 miljoen breedbandlijnen zullen liggen.

Online reclame bij verkeerde doelgroep?


Een groot gedeelte van de internetgebruikers is er zich niet van bewust dat bepaalde online advertenties voor hun bedoeld zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van Burst Media. Dat betekent meteen dat de adverteerder een groot gedeelte van zijn online commerciële inspanningen zonder positieve gevolgen ziet verdwijnen.

Burst Media kwam tot de vaststelling dat amper 29 procent van de internauten gelooft dat een bepaalde online reclame zich tot hen richt. Zelfs in de leeftijdcategorie van 14- tot 17-jarigen, die door vele adverteerders als een bijzonder interessante doelgroep wordt bestempeld, zou 54,8 procent van mening zijn dat online advertenties bedoeld zijn voor andere leeftijdscategorieën.

Internauten boven de 35 jaar denken volgens Burst Media in de meerderheid van de gevallen dat de online reclame voor andere groepen is bedoeld. In de leeftijdscategorie van 35 tot 44 jaar is slechts 31,2 procent ervan overtuigd dat zij de doelgroep vormen van bepaalde reclames. In 44,5 procent van de gevallen denkt dat de adverteerder een jongere doelgroep op het oog heeft.

In de leeftijdsgroep van 45 tot 55 jaar neemt dat gevoel nog toe. Daar stelt 62,5 procent dat de reclame op jongere internetgebruikers is gericht. Boven de 55 jaar neemt dat aantal nog toe tot 72,3 procent.

SUV gevaarlijker voor kinderen

Sport Utility Vehicles (SUV) zijn voor kinderen gevaarlijker dan een gewone personenauto. Dat blijkt uit een onderzoek van een Amerikaans verzekeringsbedrijf. Dat zou vooral te maken hebben met het feit dat een SUV-type gemakkelijker over de kop gaat.

"Amerikaans onderzoek toont aan dat kinderen in een SUV-type een grotere kans hebben op verwondingen dan in een gewone personenauto," meldt het magazine Zibb. "Het voordeel dat een grote, zware auto wat betreft veiligheid heeft, wordt tenietgedaan door het feit dat suv's veel vaker over de kop slaan, omdat het zwaartepunt hoger ligt."

De onderzoekers stellen dat kinderen het grootste risico lopen op ernstige verwondingen wanneer auto's over de kop gaan. Een SUV zou tenminste twee keer zo vaak omslaan dan kleinere auto's. "De risico's nemen zienderogen af als het kind ook achterin een gordel draagt," aldus nog de onderzoekers. "Maar daar zit ook precies het probleem. Omdat een SUV vaak voorzien is van goede zittingen en omdat de auto zo groot is, denken ouders vaak dat een gordel niet nodig is. Nochtans is het belang van autogordels hier juist nog groter dan bij normale personenauto's."

Amerikaanse bekroning voor Bayer

Het Duitse chemieconcern Bayer is in de Verenigde Staten bekroond met de Ron Brown Award for Corporate Leadership. Het bedrijf dankt die erkenning voor zijn programma 'Making Science Make Sense', een initiatief dat de wetenschappelijke kennis bij de bevolking wil verspreiden door praktisch onderwijs en het voluntarisme van het personeel. De trofee werd op het Amerikaanse Witte Huis uitgereikt door handelsminister Carlos M. Gutierrez.



Het is deze eerste keer dat een scheikundig bedrijf de Ron Brown Award heeft gekregen. De trofee wil bedrijven in de kijker zetten voor hun goede relaties met de gemeenschap en werknemers en projecten ontwikkelen die eveneens getuigen van groot strategisch belang. Bayer-topman Attila Molnar stelde daarbij deze trofee te zien als een hulde aan het personeel, dat zich volgens bijzonder inspant om zijn inzichten en ervaringen te delen met talloze leerkrachten en studenten in de hele Verenigde Staten.

De campagne 'Making Science Make Sense' bestaat tien jaar en zou meer dan één miljoen Amerikaanse studenten en leerkrachten hebben geholpen met het opbouwen van hun wetenschappelijke kennis en doorzicht in een praktisch wetenschappelijk onderwijs. Aan het project nemen 1.200 vrijwilligers van Bayer deel, terwijl ook voormalig astronaut Mae C. Jemison bij het initiatief betrokken wordt. De betrokkenheid van Jemison heeft de campagne bij brede lagen van de Amerikaanse bevolking bekend gemaakt.

Bayer-topman Attila Molnar benadrukte dat het project gezien moet worden in het kader van het streven naar een flexibele arbeidsbevolking, die wetenschappelijk onderlegd is en in staat is om in team te werken en problemen op te lossen. Die vereisten zijn volgens hem absoluut nodig in een steeds grotere, globale concurrentiemarkt.

Economie in de media


Een felle brand heeft vrijdag een 116 jaar oude baptistenkerk in de Amerikaanse stad Chicago in de as gelegd. De kerk, die oorspronkelijk gebouwd was als synagoge, stond bekend als de geboorteplaats van de Amerikaanse gospelmuziek. De synagoge werd in de jaren twintig van de vorige eeuw omgebouwd tot kerk toen de Joodse gemeenschap uit de wijk verhuisde. De wijk Bronzeville werd een vooral zwarte buurt. In de kerk vermengde de organist de klassieke gezangen met blues, waardoor gospels ontstonden. In zijn koor zongen latere sterren als Mahalia Jackson, James Cleveland en Sally Martin.

De gouverneur van de Amerikaanse staat Florida, Jeb Bush, wil bijna 600 miljoen dollar uittrekken voor maatregelen die de 'Sunshine State' beter moeten beschermen tegen orkanen. Dat berichtte The Miami Herald vrijdag. De broer van de Amerikaanse president wil het geld besteden aan onder meer het steviger bouwen van huizen en de aanleg van betere schuilplaatsen voor burgers. Bush kwam vorig jaar bloot te staan aan kritiek omdat hij te laat in actie kwam na de orkaan Wilma in oktober. Nu zegt Bush dat het tijd is voor extra investeringen. Het parlement van Florida zal over enkele maanden besluiten over het voorstel van de gouverneur. Florida lijdt elk jaar onder schade door orkanen.

Australië is van plan om als eerste land ongeveer 65 miljoen euro te steken in een nieuw internationaal fonds voor de ontwikkeling van milieuvriendelijke technologie in de opstomende economieën India en China. De storting is volgens The Australian onderdeel van een initiatief van Australië, de Verenigde Staten, Zuid-Korea, China en India om klimaatveranderingen in de wereld te bestrijden. Het initiatief is bedoeld als een alternatief voor het zogeheten Kyoto-protocol. Dit internationale klimaatverdrag bindt ondertekenaars aan concrete doelen om de uitstoot van klimaatbedreigende gassen te verminderen. Australië en de VS zijn de enige twee grote industriestaten die niet meedoen aan 'Kyoto'. Zij vinden dat het verdrag hun economieën te zwaar belast en te weinig oog heeft voor de milievervuiling door landen die economisch in opmars zijn en buiten het verdrag vallen. De overeenkomst kent voor zover bekend geen verplichte doelstellingen om de uitstoot van klimaatbedreigende gassen te verminderen. De betrokken landen willen zich onder meer richten op de ontwikkeling van 'schonere' kolencentrales, een grootschaliger gebruik van gas als energiebron, het opvangen en opslaan van het broeikasgas CO2 en kernenergie.

De Russische president Vladimir Poetin wil een luxueuze villa bij Rostock aan de Duitse kust kopen. In mei 2007 is Poetin voorzitter van de vergadering van de G8 in het plaatsje Heiligendamm, waar het pand staat. Het is de oudste badplaats van Duitsland. De president is van plan het paleisje dat in de negentiende eeuw onderdak bood aan onder anderen de Russische tsarenfamilie, te renoveren met marmer, dure houtsoorten en zijden vloerkleden. Dat meldde de Duitse krant Bild vrijdag.

Oekraïne bestudeert de mogelijkheden om meer kernenergie op te wekken om op die manier zijn afhankelijkheid van Russisch aardgas te verminderen. Dat heeft de premier van Oekraïne, Joeri Jechanoerov, gezegd in een vraaggesprek met het Duitse dagblad Berliner Zeitung. De regeringsleider noemde ook de noodzaak voor Oekraïne om alternatieve energiebronnen te bestuderen, zoals windenergie en zonne-energie. Ook zal de voormalige Sovjetrepubliek energie moeten besparen. Oekraïne verspilt relatief veel energie. "Maar de belangrijkste les die we hebben geleerd is dat we onze positie als doorvoerland voor gas moeten veiligstellen," aldus Jechanoerov. Moskou had in een conflict over de gasprijs begin deze week de toevoer van aardgas naar Oekraïne drastisch verminderd. Maar ook talloze landen in Europa begonnen te klagen over een lagere aanvoer van gas omdat 80 procent van het gas dat Europa uit Rusland haalt door de pijpleidingen over Oekraïens grondgebied stroomt.

De verkoop van muziekalbums, op fysieke drager zowel als numeriek, is afgelopen jaar in de Verenigde Staten met meer dan 7 procent gedaald tot cira 619 miljoen stuks, tegen 667 miljoen stuks in 2004, aldus deze week door het instituut Nielsen SoundScan gepubliceerde cijfers. De achteruitgang is minder uitgesproken (-3,9 procent) als ook rekening wordt gehouden met het equivalent in albums (10 liedjes vormen 1 album) van de door internetgebruikers van sites binnengehaalde afzonderlijke liedjes. Maar ook dan gaan het om een achteruitgang in 2005, na de lichte heropleving van 2004.

De Lijn heeft in 2005 een recordaantal reizigers vervoerd. Dat deelde Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt mee. Tegenover het recordjaar 2004 steeg het aantal reizigers vorig jaar met 36 miljoen (+8,7 procent) tot bijna 450 miljoen. Het aantal reizigers is in alle provincies gestegen. De Lijn noteert de grootste groei in Vlaams-Brabant, West-Vlaanderen en Limburg. Sinds 1999 is het aantal reizigers bij De Lijn meer dan verdubbeld. De sterke stijging is volgens Van Brempt te danken aan de voordelige netabonnementen en de gevoelige uitbreiding van het aanbod. Van Brempt zegt dat het de ambitie is om De Lijn ten laatste over twee jaar een half miljard mensen per jaar te laten vervoeren. Daarvoor komen er dit jaar maatregelen om de doorstroming van bus en tram te bevorderen. Van Brempt zal ook een pendelplan uitwerken dat tegen 2010 het aantal autoverplaatsingen in het woon-werkverkeer met 10 procent moet doen dalen.

Zeven op tien Belgen spaart, maar hoewel 72 procent niet tevreden is over het rendement, vergelijkt slechts veertien procent intrestvoeten of gaat actief op zoek naar het beste rendement. Ook opmerkelijk is dat 57 procent van de Belgen er totaal geen idee van heeft hoeveel hun spaargeld opbrengt. Dat blijkt uit een studie van Rabobank.be, waarvan de resultaten vrijdag werden voorgesteld. Slechts 24 procent geeft aan bereid te zijn om van bank te veranderen als blijkt dat een andere financiële instelling meer spaarrendement biedt. Dat sparen de Belg toch in het bloed zit, blijkt uit het feit dat amper 16 procent van onze landgenoten geen interesse heeft in sparen. De studie bracht voorts aan het licht dat mannen en vrouwen zich in dezelfde mate met spaargeld bezig houden. Binnen het gezinsleven is het vaak ofwel de man ofwel de vrouw die deze taak op zich neemt. Slecht 16 procent van de koppels houdt er zich samen mee bezig.

Het Belgische bedrijf Mithra Pharmaceuticals heeft een contract afgesloten voor een periode van tien jaar met het Chinese bedrijf Hong Honk Medical Supplies voor de promotie en commercialisering van Daphne, een oraal contraceptiemiddel. Er werd al een bestelling ondertekend voor een eerste levering van 1 miljoen tabletten met een waarde van ongeveer 300.000 euro, aldus Eric Poskin, communicatiemanager van Mithra. De Chinese markt, traditioneel gefocust op mechanische contraceptie als condoom en spiraal, stelt zich geleidelijk open voor orale contraceptie. Voor Mithra Pharmaceuticals betekent het contract een potentieel van enkele tientallen miljoenen tabletten per jaar en een evolutie naar een verkoop van honderden miljoenen tabletten de komende tien jaar.

Friday, January 06, 2006

Grote bedrijven investeren in online reclame


Bijna de helft van de bedrijven uit de Fortune 500 zijn van plan om hun online reclamebudgetten dit jaar met dertig procent op te drijven. Gemiddeld willen die bedrijven 23 procent van hun budgetten aan online campagnes besteden. Dat blijkt uit een rapport van Credit Suisse First Boston.

In september vorig jaar hadden de bedrijven in kwestie nog gesteld om 17 procent van hun reclamebudgetten in 2006 naar het internet te zullen kanaliseren. "Wanneer ze daar in november opnieuw naar gevraagd werden, bleek dat al gestegen te zijn tot 23 procent," meldt het magazine Advertising Age. De totale online investeringen zouden daarbij oplopen tot 16,6 miljard dollar. Credit Suisse zelf had een online reclamegroei van 21 procent vooropgesteld tot een totaal van 14,9 miljard dollar.

De meeste adverteerders zien het internet volgens Credit Suisse als een voorkeurmedium voor reclame. "Bovendien merken de adverteerders op dat online reclame voor de hoogste return on investment zorgt," voegen de onderzoekers er aan toe. "Het internet ligt daarmee duidelijk voor op elke andere categorie. Daarnaast willen de grote adverteerders ook het mediumgebruik van hun consumenten volgen."

Credit Suisse stelt dat de gemiddelde consument ongeveer dertig procent van zijn mediatijd online doorbrengt. "Adverteerders doen dan ook zware inspanningen om gelijke tred te houden met die trend," stippen de onderzoekers aan. Maar terwijl de grote merken hun online investeringen willen opdrijven, vertegenwoordigt de online reclame nog altijd slechts vijf procent van de totale reclamemarkt. Volgens Credit Suisse zou dat dit jaar stijgen tot 6,5 procent.

Dat grote verschil heeft vooral te maken met het feit dat een groot gedeelte van de reclame (30 procent) bestaat uit plaatselijke advertenties, kleine annonces en gouden gidsen. Bovendien richtte het onderzoek van Credit Suisse zich op de grootste merken, die veel minder actief zijn op het gebied van locale reclame.

De grote bedrijven stipten ook aan meer te zullen investeren in krantenreclame, maar minder in radio en televisie en tijdschriften. De investeringsplannen in kranten stegen van 12 procent in september tot 16 procent in november. Televisie zakte van 18 procent naar 16 procent, magazines van 22 procent naar 15 procent.

China wil eigen passagiersvliegtuig


China wil een eigen passagiersvliegtuig bouwen. Dat heeft de Chinese Commissie voor Techniek vandaag bekend gemaakt. De ontwikkeling van een toestel met 150 tot 200 plaatsen zal in het volgende vijfjarenplan van de Chinese lucht- en ruimtevaartsector prioriteit krijgen.

"Tot nu toe gingen Chinese vliegtuigmaatschappijen voor hun grote toestellen aankloppen bij Boeing en Airbus," meldt Manager-Magazin. "Maar het land wil zelf kunnen profiteren van de groeiende binnenlandse vraag naar dergelijke toestellen. Daarom werd beslist dat er een eigen Chinees toestel moet ontwikkeld en geproduceerd worden. Een haalbaarheidsstudie zou weldra opgestart worden."

De Chinese Commissie voor techniek benadrukte dat de bouw van het vliegtuig - dat plaats zou moeten bieden aan 150 tot 200 passagiers - absolute prioriteit krijgt. Verdere technische details of een tijdschema werden niet bekend gemaakt. Een toestel met ongeveer 200 zitplaatsen is ideaal voor de luchtverbindingen tussen de belangrijkste economische centra van China, die soms meer dan duizend kilometer van elkaar verwijderd liggen.

De Chinese industrie dringt bij de regering al enkele tijd aan op de bouw van eigen passagiersvliegtuigen, zodat zou ingespeeld kunnen worden op de grote vraag naar toestellen. Verwacht wordt immers dat de Chinese vliegtuigvloot de volgende jaren een grote uitbreiding zal kennen. In 2004 vormde China met 120 miljoen passagiers al de derde grootste markt voor de burgerluchtvaart, na de Verenigde Staten en Europa.

Geld wereldbank in Tsjaadse schatkist


De regering van het Afrikaanse Tsjaad heeft beslist om geld van de Wereldbank, bestemd voor de armoedebestrijding, over te hevelen naar de schatkist. De Wereldbank overweegt stappen te ondernemen om het land tot andere gevoelens te brengen en eventueel verdere hulp op te schorten.

Centraal in de rel staat een oliepijplijn van duizend kilometer tussen de oliegebieden van Tsjaad en de kust van Kameroen. De pijpleiding zou Tsjaad jaarlijks 80 miljoen dollar inkomsten moeten opleveren. Voor de aanleg van het traject - dat een investering van ongeveer vier miljard dollar vergde - was echter een financiële steun van de Wereldbank nodig. Die zegde in 2000 financiële hulp toe, maar onder bepaalde voorwaarden.

Zo werd vastgelegd dat in ruil voor financiële hulp, een belangrijk gedeelte van de oliegelden moest besteed worden aan gezondheidszorg, onderwijs, sociale voorzieningen en plattelandsontwikkeling. Bovendien moest tien procent van de inkomsten worden gestort in een zogenaamd Future Generations Fund, wat het land een financiële reserve moest bezorgen wanneer de olievoorraden uitgeput zouden raken.

De regering van Tsjaad heeft nu echter eenzijdig beslist de zogenaamde Petroleum Revenue Management Law (PRML) aan te passen. Daardoor kan van de inkomsten vijftien tot dertig procent meer naar de staatskas vloeien. Ook het Future Generations Fund werd opgezegd. De Wereldbank stelt echter dat hierdoor het welzijn van de arme bevolkingsgroepen van Tsjaad wordt bedreigd. Er werd dan ook gesteld dat overwogen wordt om maatregelen te nemen.

Het is niet onmogelijk dat de Wereldbank nieuwe kredieten of schenkingen aan het land opschort en geld voor bestaande projecten beslist in te houden. Tevens zou een versnelde terugbetaling van leningen kunnen gevorderd worden. De regering van Tsjaad stelt echter dat de Wereldbank geen oog heeft voor de budgettaire situatie van het land. Er wordt onder meer gewezen op de beveiliging van de grens met de Soedanese provincie Dafur. Daar woedt immers een oorlog en duizenden Soedanezen zijn het voorbije jaar op de vlucht geslagen naar Tsjaad, dat de Soedanese regering er tevens van beschuldigt rebellen in Tsjaad financieel te ondersteunen.

Superlens maakt moleculair niveau zichtbaar


Amerikaanse wetenschappers werken aan een superlens, die nieuwe mogelijkheden zou moeten bieden aan de optica en nieuwe toepassingen zou toelaten op het gebied van elektronica, lithografie en talloze andere vlakken. Dat meldt het magazine Applied Physics Letters.

Wetenschappers aan de Oregon State University zouden een belangrijke stap hebben gezet in de richting van de creatie van een superlens. Daarbij zou het licht verbogen worden in de omgekeerde richting dan bij gewone materialen het geval is. Een dergelijke superlens zou volgens het magazine een belangrijke doorbraak betekenen in de optica en kwam voor het eerst onder de aandacht vijf jaar geleden.

Het idee is gebruik te maken van een aantal specifieke materialen, die de mogelijkheid zouden hebben om het licht op een negatieve manier te breken, zodat het een compleet andere richting uitgestuurd wordt. Een aantal van dergelijke materialen werden enkele jaren geleden ontwikkeld, maar concrete toepassingen worden nog met een aantal obstakels geconfronteerd.

"In een conventionele lens wordt het licht verbogen als het door glas of een ander materiaal gaat," benadrukken de onderzoekers. "Alle natuurlijke materialen hebben een positieve breking. Maar indien we erin slagen een lens te produceren met een negatieve breking zou er een compleet nieuw terrein van optische mogelijkheden openkomen." De onderzoekers van de Oregon State University zouden nu een optimale configuratie voor een dergelijke superlens hebben ontwikkeld. Bovendien zou de resulotie van de superlens dubbel zo groot zijn als de tot nu toe bestaande concepten.

De wetenschappers stellen dat de resultaten van hun onderzoek de bouw van een superlens gemakkelijker zou moeten kunnen maken. Voor uiterst dunne superlenzen zijn er al materialen beschikbaar, maar grotere toepassingen zouden kunstmatig gecreëerde materialen vereisen. In tegenstelling tot de conventionele lenzen, die meestal gericht zijn op het vergroten van voorwerpen, zijn superlenzen in eerste instantie bedoeld voor een uitzonderlijk resolutie-niveau. In theorie zou een superlens het niveau van de nanometer zichtbaar moeten kunnen maken.

Een superlens zou kunnen gebruikt worden in de elektronica-fabricage, waar aan de hand van apparaten veel gedetailleerder zou kunnen ingegaan worden op de productie, gaande van semiconductoren tot dvd's. "De mogelijkheid om veel kleinere entiteiten te beschrijven en te lezen, zou een grote meerwaarde kunnen betekenen voor de opslag van data," aldus de onderzoekers. "Een superlens zou immers dingen op het moleculair niveau kunnen visualiseren en fotograferen. Radar en de transmissie van microgolven zouden eveneens voordelen kunnen ondervinden van deze toepassingen."

Jonge vrouwen grootste funshoppers


Het funshoppen neemt een belangrijk gedeelte van de vrije tijd in beslag en vooral jonge, hoog opgeleide vrouwen vormen daarbij voor de verkopers een aantrekkelijk publiek. Dat stelt het Nederlandse onderzoeksbureau GfK.

Naast allerlei taken en verplichtingen blijft er voor de consument volgens het GfK-onderzoek 27 procent over voor vrije tijd. Een steeds groter aandeel daarvan zou gaan naar het recreatief winkelen. Een enquête wees uit dat 54 procent van de Nederlanders boven de twaalf jaar aan dat funshoppen doet. "Daarmee zit het recreatief winkelen op dezelfde hoogte als het bezoek aan de bioscoop en beurzen of rommelmarkten," wordt er opgemerkt.

De onderzoekers kwamen ook de vaststelling dat vrouwen zich veel meer aangetrokken voelen tot het funshoppen dan mannen. Bij de vrouwen geeft immers 62 procent toe aan recreatief winkelen, terwijl dat bij mannen slechts 45 procent bedraagt. Het funshoppen is ook het populairst in de leeftijdscategorie van 20 tot 29 jaar, want daar beschouwt 70 procent het een aantrekkelijke vrijetijdsbesteding.

Vanaf dertig jaar neemt het recreatief winkelen af. Bij mannen valt de interesse echter pas weg na hun veertigste verjaardag. Maar ook de opleiding blijkt een belangrijke rol te spelen. Bij de hoogopgeleiden bleek 59 procent aan recreatief winkelen te doen, tegenover slechts 41 procent bij de laagopgeleiden. De onderzoekers stellen dan ook dat de meest interessante groep funshoppers gevormd wordt door jonge hoogopgeleide vrouwen. Daar zou 81 procent aan recreatief winkelen doen.

Microsoft blokkeert Chinees blogger

Microsoft heeft toegegeven vorige week de blog van een Chinees journalist van MSNSpaces verwijderd te hebben. Het bedrijf verwijst daarbij naar zijn beleidsvisie om zich te voegen naar de locale wetgeving. Maar critici stellen dat die bewering kant noch wal raakt. Ze stellen dat MSNSpaces een Amerikaanse website is en zien dan ook niet in waarom die onderworpen zou moeten zijn aan de Chinese wet.

De blog van Zhao Jing, ook bekend als Michael Anti, werd volgens onderzoeksjournaliste Rebecca Mackinnon op 31 december van de MSN-servers verwijderd. "De site werd niet geblokkeerd door de Chinese overheid, maar werd door MSN-personeel manueel van de servers verwijderd," benadrukte ze. Robert Scoble, de huisblogger van Microsoft, reageerde daarop met te stellen dat hij teleurgesteld was door het nieuws en zou Anti aangeboden hebben om via de Scoble-site verder te bloggen.

"Er is een groot verschil tussen het censureren van een aantal woorden door middel van een algoritme en het optreden als een vertegenwoordiger van een regering en het hele werk van een blogger te blokkeren," benadrukte Scoble. In de zomer van vorig jaar had Microsoft al toegegeven uit de Chinese MSN-portal de begrippen vrijheid en democratie verwijderd te hebben. Scoble zou binnen het bedrijf inmiddels al de nodige opmerkingen gekregen hebben op het naar buiten brengen van zijn mening.

Minder orders voor Koreaanse scheepswerven?


Hyundai Heavy Industries, de grootste scheepsbouwer van de wereld, verwacht dat zijn omzet dit jaar met ongeveer twintig procent zal toenemen. Maar het bedrijf gaf ook aan dat het aantal nieuwe orders met achttien procent zou kunnen dalen. Ook werd gewaarschuwd voor moeilijker marktvoorwaarden.

"De scheepsbouwers zijn de jongste tijd minder driftig op zoek gegaan naar nieuwe orders," stipt het persbureau Reuters aan. "Dankzij een boom van bestellingen de voorbije twee jaar, hebben ze nu immers voor verscheidene jaren volle orderboeken." Prijsdalingen van ongeveer tien procent en de sterke koers van de Zuid-Koreaanse munt (won) zouden volgens Hyundai-topman Choi Kil-Seon bedreigingen kunnen vormen voor de rentabiliteit en de concurrentiekracht van het bedrijf.

Hyundai verwacht dit jaar een omzet van 12,64 miljard dollar te zullen realiseren, tegenover 10,6 miljoen dollar het voorbije jaar. Het bedrijf zou ook overwegen om te investeren in een Chinees staalbedrijf, waarmee het zich wil verzekeren van voldoende staalvoorraden.

Hyundai Heavy Industries is de grootste scheepsbouwer van de wereld, gevolgd door het eveneens Koreaanse Daewoo Shipbuilding. Ook Marine Engineering en Samsung Heavy Industries behoren wereldwijd tot de belangrijkste scheepswerven.

Economie in de media


Duitsland gaat de Navo vragen om patrouillevliegtuigen beschikbaar te stellen voor luchtsurveillances tijdens het wereldkampioenschap voetbal komende zomer. Dat heeft een woordvoerder van de Duitse minister van binnenlandse zaken Wolfgang Schäuble bekendgemaakt. De Navo-vliegtuigen zouden een bijdrage moeten leveren aan de beveiliging van het luchtruim tijdens de wedstrijden om de wereldbeker om mogelijke aanslagen op stadions te voorkomen. De Duitse minister van defensie Franz Josef Jung zal waarschijnlijk op korte termijn een officieel verzoek om luchtsteun neerleggen bij de Navo. De verdragsorganisatie heeft de afgelopen jaren verscheidene malen assistentie verleend bij grote evenementen, zoals de Olympische Spelen van 2004 in Athene en het bezoek van paus Benedictus XVI aan Keulen. Het WK voetbal wordt van 9 juni tot 9 juli gehouden.

Volvo Europa Truck in Gent (Oostakker) wordt het Europese zenuwcentrum voor de assemblage van bus- en vrachtwagenbanden. Bij het bedrijf was niemand bereikbaar voor commentaar. Vanaf 2007 zullen er in Oostakker 500.000 banden per jaar geproduceerd worden. Dat levert tientallen nieuwe banen -volgens de VRT tot 300 jobs- op. De bus- en vrachtwagenbanden die in Oostakker zullen gemaakt worden zijn bestemd voor de eigen fabriek, maar ook voor die in Zweden en Polen. Voordien werden de banden gemaakt door het Nederlandse bedrijf Fitlog. Eind 2006 loopt dat contract af en daarom heeft Volvo beslist om de banden weer in eigen handen te nemen. Dat is opmerkelijk, want de laatste jaren werden heel wat opdrachten uitbesteed.

Het farmaceutisch bedrijf Xian-Janssen, de joint-venture tussen Janssen Pharmaceutica en de Chinese overheid, is woensdagavond in China verkozen tot Werkgever van het Jaar. Xian-Janssen kreeg deze titel tijdens een grote televisieshow op China Central Television Station (CCTV) omdat het, na uitgebreide evaluaties van de universiteit van Beijing, ruimschoots voldeed aan de vooropgestelde selectiecriteria van de wedstrijd. Enkele daarvan waren onder andere een goede werkomgeving voor alle medewerkers, goede lonen, goede arbeidsvoorwaarden, werkzekerheid en groei- en opleidingsmogelijkheden. Medestrijders naar de titel waren onder andere Ericsson China en Beijing Starbucks. De bekroning is eveneens een mooie climax om het 20ste jubileumjaar van de joint-venture tussen Janssen Pharmaceutica en de vier Chinese staatsbedrijven (Shaanxi Han Jiang Pharmaceutical Ltd., Shaanxi Pharmaceutical Industry Corporation, China National Pharmaceutical Industry Corporation, China National Pharmaceutical Foreign Trade Corporation), af te sluiten. Ondanks het feit dat Xian-Janssen al jaren een grote reputatie in China heeft, is het de eerste keer dat het bedrijf daar ook voor bekroond wordt met deze titel. In Fortune Magazine stond het wel al meermaals genoteerd in de top-tien van de meest gereputeerde bedrijven en de beste werkgevers in China. Momenteel werken meer dan 2.000 mensen in de productievestiging in Xian, het hoofdkantoor in Beijing en de vijf distributiecentra, verspreid over China.

De Syrische regering heeft beslag gelegd op de bezittingen van de voormalige vice-president van het land, Abdul-Halim Khaddam. Dat heeft de staatskrant Al-Thawra donderdag gemeld. Khaddam veroorzaakte een schandaal door op tv te verklaren dat de Syrische president Bashar Assad de Libanese oud-premier Rafik Hariri had bedreigd voordat hij werd vermoord. Het Syrische parlement bepaalde na die uitlatingen dat Khaddam voor hoogverraad moet worden berecht. Het ministerie van financiën heeft volgens de krant op de bezitting van Khaddam beslag laten leggen om te garanderen dat eventuele schulden die voortvloeien uit een gerechtelijk onderzoek worden betaald. Khaddam trok zich vorig jaar juni terug als vice-president. Hij bevestigde als eerste voormalige lid van de Syrische regering beschuldigingen uit het VN-onderzoek naar de moord op Hariri, dat Assad de oud-premier had bedreigd tijdens besprekingen over de verlenging van het mandaat van de pro-Syrische president van Libanon. Hariri was daar tegen. In een nieuw interview donderdag zei Khaddam dat het huidige Syrische regime onder leiding van Bashar Assad zijn langste tijd heeft gehad en binnen afzienbare tijd ten val zal komen. Volgens de voormalige vice-president is het huidige bewind te vergelijken met een auto uit 1916. "Niet meer bruikbaar en niet meer te repareren."

Midden de kille winter stelt Frankrijk zich door de droogte van vorig jaar al in op het gebrek aan drinkwater voor komende zomer. In vele steden zal tijdens de zomer de waterkraan mogelijk dichtgedraaid worden. Dat zei minister van Milieu Nelly Olin donderdag in Parijs. Of het zover komt, wordt pas eind maart duidelijk. Eerst zal in zes Franse departementen bij wijze van proef het waterverbruik administratief beperkt worden. "De toestand is nu al zeer verontrustend en we zijn niet erg optimistisch wat betreft de afloop van de watercrisis", zei Olin. "In vele landsdelen is er een gemis aan 30 tot 50 procent neerslag. Zelfs wanneer het tot eind maart regelmatig regent, kunnen we geen normale situatie meer bereiken". Omdat het vorig jaar weinig heeft geregend in Frankrijk en de zomer van 2005 uitzonderlijk droog was, dreigt er in 2006 een historische dorheid. De landbouw zal er zich bij haar productie op moeten instellen.

Microsoft begint opnieuw een offensief tegen on-line-muziek concurrent Apple Computers. Op een beurs in Las Vegas kondigde Bill Gates de komst van muziekplatform URGE aan. Microsoft gaat ook in de aanval tegen het succes van Apples iPod. De softwarereus kondigde draagbare toestellen aan van Toshiba en LG Electronics met Microsoft Media Player. URGE zou worden geïntegreerd in Windows Media Player en in het eerste halfjaar van 2006 voor Windows XP en opvolger Vista beschikbaar zijn. In totaal zullen twee miljoen liedjes beschikbaar zijn. Enkele maanden geleden luidde het bij Microsoft -bij pogingen het online-muziekaanbod uit te bouwen- dat de onderhandelingen met de grote platenfirma's waren mislukt over de prijs. Nu domineert Apple Computer met een marktaandeel van 70 pct de markt via iTunes Music Store.

Sondes die door de mens naar Mars zijn gestuurd, hebben zowat een miljard sporen van bacteriën naar de Rode Planeet gebracht. Dit heeft een deskundige van het Franse ruimtevaartbureau CNES gezegd. Een en ander kan een bewijs van eventuele oorspronkelijke levensvormen op onze buurplaneet bemoeilijken. Bacteriën zijn veel resistenter dan aangenomen en kunnen ondanks de extreme condities op Mars "overwinteren", aldus André Debus van het CNES die zich baseert op microbiologische controles. Bovendien lijkt de planeet Mars een beetje minder onherbergzaam. De Europese sonde Mars Express heeft immers de aanwezigheid van ijslagen op de noordelijke pool van het hemellichaam ontdekt. Het is aldus mogelijk dat een sensationele ontdekking van levensvormen op Mars zich op Aarde zou hebben ontpopt.

Het Duits-Amerikaanse autoconcern DaimlerChrysler is goed op weg met de omvangrijke reorganisatie bij de Mercedes-divisie, die 8500 werknemers hun baan kost. Tot dusver zijn al vijfduizend werknemers van het bedrijf in Duitsland akkoord gegaan met een vrijwillig vertrek. Dat komt neer op zo’n 60 procent, zo maakte het concern donderdag bekend. Ongeveer 1100 werknemers zijn akkoord gegaan met een vervroegd pensioen. Met de rest is een afvloeiingsregeling getroffen. Het bedrijf heeft 950 miljoen euro uitgetrokken voor de reorganisatie bij de Mercedes Car Group. DaimlerChrysler kondigde de banenreductie in september vorig jaar aan. De afslanking moet binnen twaalf maanden zijn afgerond. DaimlerChrysler kampt met tegenvallende resultaten bij de Mercedes-divisie, waar ook de automerken Smart en Maybach onder vallen. In totaal werken bij het onderdeel in Duitsland ongeveer 160.000 mensen.

Het Duitse autoconcern Volkswagen maakte donderdag bekend dat het gaat samenwerken met Chrysler bij de productie van een nieuw busje voor de Amerikaanse markt. Volgens VW-directeur Wolfgang Bernhard begint de productie in 2008. De voertuigen worden gebouwd in de fabrieken van Chrysler in Windsor in de Canadese provincie Ontario of in een fabriek in de omgeving van St. Louis in de Amerikaanse staat Missouri. De zogenoemde ’minivan’ wordt gebaseerd op het chassis van de volgende generatie busjes van Dodge en Chrysler. Volkswagen neemt de verantwoordelijkheid voor het interieur en de buitenkant van de wagen. Bernhard rekent op een verkoop van ongeveer 10.000 stuks als het busje eenmaal op de markt komt.

De autofabrikanten in Duitsland hebben vorig jaar het recordaantal van 5,35 miljoen personenwagens geproduceerd. Het record is te danken aan een toename van de vraag uit het buitenland, waardoor de export groeide met 3,5 procent tot 3,8 miljoen stuks. In Duitsland zelf was er voor het eerst sinds vijf jaar sprake van een redelijke toename van de verkoop. Die toename bedroeg 2 procent, tot 3,34 miljoen auto’s, zo maakte het VDA, het verbond van Duitse autoproducenten, donderdag bekend. Volgens Bernd Gottschalk, de voorzitter van het VDA, zal dit jaar de verkoop ook groeien. Met het oog op de komende btw-verhoging zullen veel aspirantkopers hun aanschaf vervroegen. Gottschalk denkt dat de autoverkoop dit jaar op 3,35 miljoen stuks uitkomt. Wel noemt het VDA de binnenlandse markt "zeer gevoelig". De koopbereidheid staat onder druk van de grote werkloosheid, de hoge olieprijs en de discussies over het belasten van leasewagens. Niettemin ziet het verbond ook in 2007 een groei van de verkoop, omdat de gemiddelde leeftijd van de auto’s in Duitsland inmiddels op acht jaar ligt.

Thursday, January 05, 2006

Niet genoeg aandacht voor arbeidsrelaties

Goede arbeidsrelaties werken zowel intern als extern positief op het bedrijfsimago. De werknemer is het grootste kapitaal van een bedrijf, maar desondanks krijgt employee relationship management (ERM) relatief weinig aandacht. Dat schrijft de Nederlander René Herremans in zijn boek 'Uw werknemer wordt klant'.

"Bedrijven moeten in hun arbeidsmarktcommunicatie potentiele werknemers meer als klanten benaderen," voert René Herremans aan in zijn boek. "Costumer relationship management (CRM) moet dan ook samengaan met employee relationship management (ERM)."

Dat geldt volgens Herremans zelfs in een tijd van arbeidsoverschot. "Een arbeidsrelatie is immers van langdurige aard," benadrukt hij. "De werknemer is het grootste kapitaal van een bedrijf, maar desondanks is ERM onderbelicht."

Herremans stelt dat er een groot verschil is tussen human resource management (HRM) en employee relationship management. "ERM ziet de werknemer niet als hulpbron, maar als mens," verduidelijkt hij. "In ERM moet de werkgever de dialoog aangaan met de werknemer en hem aanspreken op zijn persoonlijke behoeftes."

Morales een ongewapende Che Guevara?


De verkozen Boliviaanse president Evo Morales stuurt naar eigen zeggen aan op een democratische versie van de Argentijnse revolutionair Che Guevara. Hij stelt daarbij de Bolivianen uit de armoede te zullen helpen en bedrijven te zullen beletten illegale operaties op te zetten.

"Het enige verschil met Che Guevara is zijn gebruik van wapens," voerde hij aan tijdens een bezoek aan de Spaanse hoofdstad Madrid. "We willen de dingen niet veranderen met wapens, maar met stemmen." Morales wil een grotere controle over de olie- en gasvoorraden van zijn land. De opbrengsten daarvan wil hij naar eigen zeggen gebruiken om de armoede te bestrijden. Bolivië is het armste land van Zuid-Amerika.

Morales beloofde radicaal te zullen optreden tegen oliebedrijven die zich niet plooien naar de Boliviaanse wet, geen taksen betalen en zich als smokkelaars gedragen. "We willen privébedrijven als partners, maar niet als eigenaars van onze natuurlijke rijkdommen," benadrukte hij.

De Spaanse eerste minister Zapatero beloofde Morales het grootste deel van de Boliviaanse schulden (120 miljoen dollar) te zullen kwijtschelden om het onderwijs van het Zuid-Amerikaanse land en een aantal irrigatie-projecten te zullen ondersteunen. De Spaanse overheid stelde daarbij overtuigd te zijn dat de Boliviaanse plannen compatibel zijn met de belangen van de Spaanse bedrijven. Het Spaanse Repsol YPF is de grootste investeerder in Bolivië en heeft er voor 1,2 miljard dollar aan eigendommen.

Zapatero heeft ook steun toegezegd aan andere Zuid-Amerikaanse landen. Zo beloofde hij in november militair materiaal te zullen leveren aan het Venezuela van Hugo Chavez, die zich tot grote tegenstander van de Verenigde Staten heeft uitgeroepen. Chavez gebruikt de olierijkdom van het land om de banden met zijn buurlanden te versterken. Zo hielp hij de Argentijnse president Nestor Kirchner, door voor 337 miljoen dollar Argentijnse overheidsobligaties te kopen, nadat eerder Citigroup en JPMorgan Chase het Argentijnse aanbod hadden afgewezen.

Morales wees erop dat Venezuela het bijzonder goed doet met zijn petroleuminkomsten en stelde dat ook Bolivië opnieuw eigenaar wil worden van zijn rijkdommen en daar meer inkomsten uit wil halen. "We zullen die rijkdommen nationaliseren, maar dat wil niet zeggen dat we bedrijven willen overmeesteren, onteigenen of verbannen," benadrukte hij.

Vierde generatie kernenergie voor Frankrijk


Frankrijk gaat nieuwe kernreactoren bouwen. Dat heeft de Franse president Jacques Chirac tijdens zijn nieuwjaarstoespraak bekend gemaakt. Daarbij wordt gewerkt aan een nieuw type, de zogenaamde vierde generatie. Chirac wil daarmee bereiken dat Frankrijk nog minder afhankelijk wordt van oliebevoorrading. De reactoren zouden tegen 2020 in gebruik genomen moeten worden.

De nieuwe nucleaire plannen zouden er moeten voor zorgen dat de energievoorziening van de Franse spoorwegen geen druppel olie meer zouden vergen. Frankrijk is op dit ogenblik wereldwijd de tweede grootste producent van kernenergie. Na de oliecrisis van de jaren zeventig besliste het land immers om 58 kernreactoren te bouwen, zodat het land zijn afhankelijkheid van petroleum zou kunnen afbouwen.

Chirac voegde er aan toe dat Frankrijk ook inspanningen zal moeten doen op het gebied van zonne-energie en elektronische en hybride autos en de productie van biomassa de volgende twee jaar zou moeten vervijfvoudigen. Het staatsbedrijf Electricité de France werkt op dit ogenblik al aan een nieuwe reactor van 1.600 megwatt. Deze reactor van de derde generatie zou in 2012 in gebruik genomen moeten worden.

Sinds 1993 heeft Frankrijk echter geen nieuwe, grote kerncentrales gebouwd en moet extra projecten voorzien om de groeiende vraag en de vervanging van verouderende installaties te kunnen volgen. Bij de nieuwe plannen zouden zowel binnenlandse als buitenlandse partners betrokken worden. Het Italiaanse energiebedrijf Enel zou al interesse hebben laten blijken, maar een definitieve overeenkomst is daarbij nog niet tot stand gekomen.

Arianespace blijft winstgevend


Het Europese ruimtevaartbedrijf Arianespace is er het voorbije jaar in geslaagd om een lichte winst te boeken. Dat heeft directeur Jean-Yves Le Gall bekend gemaakt. Het is het derde jaar op rij dat Arianespace uit het rood kon blijven. Het bedrijf verwacht dat deze trend zich volgend jaar zal doorzetten.

Arianespace is wereldwijd marktleider op het gebied van de lancering van commerciële satellieten. Het bedrijf zou volgens Le Gall het voorbije jaar enkele miljoenen euro winst hebben gemaakt. De omzet bedroeg 1,05 miljard euro. Dochteronderneming Starsem, dat verantwoordelijk is voor de commercialisatie van de Soyouz-lanceringen, heeft volgens de directeur-generaal een omzet gerealiseerd van een honderdtal miljoen euro, met een winst van één miljoen euro.

Na drie verliesjaren, slaagde Arianespace er in 2003 in om een evenwicht te bereiken, om in 2004 een winst te boeken van 8,3 miljoen euro op een omzet van 657 miljoen euro. "De moeilijkheden liggen duidelijk achter ons," aldus Le Gall. "Arianespace heeft zijn groeiritme vorig jaar kunnen doorzetten." De directeur-generaal voegde er aan toe te verwachten dat het bedrijf ook de volgende jaren zijn positie als marktleider zou kunnen behouden.

Arianespace heeft op dit ogenblik een orderboek voor 42 lanceringen, waarvan 37 voor Ariane en 5 voor Starsem. Tegen 2010 rekent Arianespace op een tiental lanceringen per jaar, waarvan de helft met de Ariane V, twee of drie met de Soyouz en één tot twee met de Vega, de toekomstige Europese draagraket. Het voorbije jaar waren er vijf lanceringen met de Ariane en drie met Soyouz. In totaal werden elf satellieten gelanceerd. "Dat is meer dan de verzamelde concurrentie," stipte Le Gall aan.

Voor 2006 verwachtte de directeur-generaal een even drukke agenda als vorig jaar. Er zijn vijf tot zes lanceringen voorzien met de Ariane-raket en drie met de Soyouz. De eerstvolgende lancering is voorzien voor 21 februari. Dan zal een Ariane V de satellieten Spainsat en Hotbird VII A in de ruimte brengen.

Zuid-Europa wil zo vlug mogelijk met pensioen

Zuid-Europeanen willen zo vlug mogelijk met pensioen. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Insee over de toekomstwensen van werknemers boven de vijftig jaar. Vooral de Spaanse oudere werknemers maken duidelijk dat liefst gisteren dan morgen met pensioen zouden gaan. Nederland telt het minste mensen die naar een pensioen-status snakken.

Uit het rapport blijkt dat 67 procent van de Spaanse werknemers boven de vijftig jaar het graag zo snel mogelijk voor bekeken houdt en van een welverdiende rust wil genieten. Daarmee is Spanje veruit het land met de meeste werkmoeheid onder het oudere personeelsbestand. Op de tweede plaats staat Italië met zestig procent, gevolgd door Frankrijk en Griekenland (57 procent). Met 54 procent vormt Oostenrijk een middenmoot, maar daarna volgen Denemarken (45 procent), Duitsland en Zweden (43 procent), Zwitserland (33 procent) en Nederland (31 procent).

Uit het onderzoek blijkt verder dat tevreden werknemers minder geneigd zijn om zo vlug mogelijk met pensioen te gaan. Bij hen daalt het percentage met gemiddeld 14,2 procent. Werknemers die vrezen een gezondheidsprobleem te zullen krijgen voor hun pensionering willen daarentegen vlugger uitstappen. Bij hen valt er een gemiddelde stijging met 15 procent te noteren.

Mobiele Nintendo rondt kaap van tien miljoen


Nintendo heeft wereldwijd tien miljoen exemplaren verkocht van de mobiele DS-videogame-speler. Dat heeft het bedrijf zelf bekend gemaakt. Vier miljoen toestellen vonden een afnemer in de Verenigde Staten. De DS-videospeler kwam in december 2004 op de markt.

Het toestel benadrukte dat het toestel ook het snelst verkopende videogame-speler is in Japan, waar meer dan vijf miljoen klanten werden gevonden. De meest populaire spelletjes op het DS-toestel zijn 'Nintendogs', 'Mario Kart DS' en 'Super Mario 64 DS'. Het bedrijf zegt de verwachten dat de verkoop van het toestel de volgende jaren nog een sterkere groei zal kennen.

Het bedrijf maakte ook bekend dat zijn WiFi-gamesservice, zeven weken geleden gelanceerd, op dit ogenblik wereldwijd dagelijks 550.000 bezoekers ontvangt. Mobiele videogames betekenden voor de sector in de Verenigde Staten een belangrijke stimulans. In november 2005 haalde de Amerikaanse videogames-industrie een omzet van 7,6 miljard dollar, een groei van vijf procent tegenover het jaar voordien.

Mediasites profiteren van grote gebeurtenissen


De websites van nieuwsmedia krijgen bij grote evenementen een bijzondere toevloed van bezoekers. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Hitwise. Vooral oudere internauten blijken zich het best thuis te voelen bij de online media.

Hitwise stelde vast dat zowel de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2004 als de tsunami, de orkanen Katrina en Rita en de bomaanslagen in Londen voor piekmomenten zorgden op de websites van nieuwsmedia.

Bij een aantal gebeurtenissen bleek er ook een grotere interesse te zijn voor weersites, maar daar bleven de bezoekers veel minder lang hangen dan bij de nieuwssites. Zo bleek Google News de internaut gemiddeld 7.54 minuten te kunnen vasthouden, terwijl dat bij The Washington Post 7.42 minuten bedroeg. Bij het Weather Channel was datnog 5.01 minuten.

Zoekmachines vormen voor meer dan twintig procent van de trafiek naar nieuwssites, maar Hitwise stelt dat vele online media te weinig gebruik maken van de technologie om lezers aan te trekken. Daarnaast blijken vooral 55-plussers geïnteresseerd te zijn in het nieuws van mediasites. Zij bezoeken bijna de helft meer de mediasites dan hetgemiddelde publiek.

Hitwise voert echter aan dat blogs, Wikipedia en Flickr een aantal nieuwe vormen van media zijn die het voorbije jaar een groter belang hebben gekregen. "Ook bij belangrijke gebeurtenissen slagen zij erin om een belangrijk gedeelte van de online aandacht weg te kapen," aldus de onderzoekers. "Bovendien krijgen zij dikwijls de voorkeur bij het jonger publiek."

Ford in zee met Magic Johnson


De Amerikaanse autobouwer Ford heeft gewezen basketvedette Ervin Magic Johnson onder de arm genomen voor online acties voor het Lincoln-merk. Die samenwerking werd uitgebouwd rond de website Lincoln Lounge, speciaal gericht op de urban consumer.

Lincoln Lounge toont de belangrijkste marketing activiteiten, programma's en promoties van het merk. Tevens worden er de nieuwe modellen getoond. De website wordt voorgesteld door Magic Johnson, die het bedrijf ook zou geholpen hebben om de website te personaliseren en aan te passen aan het doelpubliek.

De nadruk wordt gelegd op lifestyle-kanalen waardoor de bezoeker kan surfen. Daarbij wordt aandacht besteed aan de Lincoln-reclameprojecten en de grote evenementen die daarrond worden opgezet. Tevens komt ook de hedendaagse urban muziek aan bod en krijgt de bezoeker de gelegenheid om feedback te geven. Een andere sectie brengt nieuws en artikels, terwijl ook de geschiedenis van Lincoln aan bod komt. Tevens is er een loterij waarbij een exclusieve Lincoln te winnen is.

De website legt daarnaast ook links naar Magic Johnson, met onder meer de Magic Johnson Foundation. Johnson (45) maakte in de jaren tachtig en negentig ophef als point guard van de Los Angeles Lakers. Hij bezorgde zijn ploeg vijf NBA-titels en vier andere finaleplaatsen. Twaalf keer werd hij opgenomen in het NBA All-Star team en werd drie keer verkozen tot most valuable player.

Wereldroem kreeg hij als lid van het Amerikaanse Dream Team, dat verdere coryfeeën omvatte als Charles Barkley, Larry Bird, Clyde Drexler, Patrick Ewing, Michael Jordan, Christian Laettner, Karl Malone, Chris Mullin, Scottie Pippen, David Robinson en John Stockton. Zij domineerden op indrukwekkende manier het Olympisch tornooi van Barcelona (1982). In 1991 maakte Johnson bekend dat hij besmet was met het HIV-virus. Rond de bestrijding van de ziekte stichtte hij de Magic Johnson Foundation.

Turkije investeert in Gaza-strook

Turkije wil de Palestijnen helpen om de Gaza-strook economisch te laten heropleven. Tijdens een samenkomst in Ramallah beloofde de Turkse minister van buitenlandse zaken Abdullah Gul aan de Palestijnse eerste minister Ahmed Qurei daarvoor een financiële steun van 5 miljoen dollar voor de uitbouw van een industriële zone

Turkse bedrijven zouden investeren in de industriële zone van de stad Beit Hanoun en daarmee 10.000 nieuwe jobs creëren. De voorbije achttien maanden lag de industriezone (Erez International) nagenoeg plat, maar zal nu opnieuw geactiveerd worden. Het project zou de Palestijnse economie volgens Gul miljoenen exportdollars moeten opleveren.

Gul benadrukte dat het belangrijk is dat Palestina niet alleen een onafhankelijke staat moet worden, maar ook in staat moet gesteld worden om ook een stevige economische basis te creëren. Op dit ogenblik bedraagt de werkloosheid in de Gaza-strook 35 procent, terwijl ongeveer één derde van de locale bevolking het moet stellen met een inkomen van minder dan 2,2 dollar per dag, wat als armoedegrens wordt beschouwd.

Turkije is economisch en militair een goede bondgenoot van Israël, maar heeft wel sterke kritiek geuit over de behandeling van de Palestijnen. De Turkse minister van buitenlandse zaken zou van Israël een formele goedkeuring willen krijgen voor het Gaza-project. Gul zou daarvoor vandaag een gesprek hebben met de Israëlische autoriteiten, maar door de zorgelijke gezondheidstoestand van premier Sharon is die ontmoeting uitgesteld.

Bonzai-vee voor kleine boederijen


Amerikaanse veetelers willen kleinere dieren kweken om kleinere boerderijen een hogere efficiëntie te bezorgen. Daarbij wordt gestreefd naar dieren die drie keer kleiner zijn dan de traditionele veestapel. Dit miniatuurvee heeft volgens de kwekers talrijke voordelen, zowel voor de producent als voor de consument.

De telers stellen dat kleinere dieren veel voordelen bieden. In de eerste plaats zouden ze tien keer minder ruimte nodig hebben, maar kunnen ook de voedingvoorraden met tweederde worden teruggeschroefd. Bovendien hebben deze dieren ook voordelen op de markt. "Het wordt voor de klant immers veel aantrekkelijker om een heel dier te kopen," merkt de krant Kansas City Star op. De gewone dieren leveren immers 600 tot 750 kilogram vlees op, wat voor een gewone familie teveel is. Een kleiner dier levert 250 tot 350 kilogram vlees op en dat is voldoende om een gezin met vier personen zes maand lang van vlees te voorzien.

Telers betalen voor de miniatuur-kalven wel een hogere prijs. De dieren zijn immers nog relatief zeldzaam en kosten ongeveer 1.000 dollar voor een stier en 1.600 dollar voor een koe. Bij normale kalveren ligt de koopprijs op 500 tot 600 dollar. Verwacht wordt echter dat de prijs zal dalen naarmate de mini-dieren meer gewoon worden. Ze worden tot nu toe vooral gekocht als huisdier, maar ook voor een beperkte melkproductie, wedstrijden, organische vleesproductie en kleine landbouwbedrijfjes.

Miniatuurvee haalt een maximum heuphoogte van ongeveer één meter.

Meer interesse voor online videoreclame


Tegen eind volgend jaar zal de online videoreclame verdrievoudigd zijn. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau eMarketer. Het voornaamste slachtoffer van de groei is volgens de onderzoekers de televisie.

Het voorbije jaar lagen de bestedingen in online videoreclame op ongeveer 225 miljoen dollar. In 2007 zal dat volgens eMarketer gestegen zijn tot 640 miljoen dollar. Door de groeiende vraag zullen uitgevers ook meer activiteiten in die sector ontwikkelen. Zo kondigde AOL al aan dat uit te zullen komen met het online-videokanaal In2TV. Daarop worden televisieseries uit het archief van Warner Bros uitgezonden. De kosten zullen gedragen worden door advertenties.

Die groeiende vraag betekent echter ook dat er meer video-producties zullen gemaakt moeten worden. "Op dit ogenblik is het aanbod te beperkt om aan de vraag te beantwoorden," aldus eMarketer. "Ook zullen de websites van de uitgevers aangepast moeten worden. Op dit ogenblik is minder dan dertig procent van sites daarop voorzien."

Publiek is supervrouwen beu


Lara Croft, Catwoman en Supergirl zijn uit de gratie gevallen. Volgens het magazine Advertising Age lijkt het er immers sterk op dat het tijdperk van superheldinnen voorbij is. Er wordt aan toegevoegd dat dit voor adverteerders geen goed nieuws is, aangezien dergelijke personages zich bijzonder goed leenden voor commerciële activiteiten.

Het publiek is overspoeld met stoere heldinnen en is er volgens Advertising Age op uitgekeken geraakt. "Recente filmproducties uit het genre konden het publiek niet aanspreken en zijn een flop geworden," voegt het magazine daar aan toe. "De nieuwste Tomb Raider was zo'n mislukkig dat Paramount beslist heeft in de toekomst geen films meer te zullen maken met Lara Croft."

Advertising Age stelt dat dit voor filmmakers en adverteerders een tegenvaller is. "Deze heldinnen riepen veel buzz op en waren geschikte personages om allerlei commerciële activiteiten op te bouwen," stipt het magazine aan. "De fanatieke fans zullen wel trouw blijven en een publiek vormen voor de films, dvd's, games en merchandising. Maar die groep is te klein om voldoende inkomsten te genereren."

Een oorzaak voor de tanende populariteit van de superheldinnen is volgens Advertising Age moeilijk aan te duiden. "Het zou te maken kunnen hebben met een gebrek aan geloofwaardigheid door overdreven computertoestanden," wordt er opgemerkt. "Misschien lijken ze teveel op games in plaats van op de realiteit. Maar het zou ook kunnen dat de consument genoeg heeft van supervrouwen die mannen steeds de baas zijn."

Economie in de media


Philips Electronics introduceert in de tweede helft van 2006 Blu-ray spelers. Dit heeft het elektronicaconcern donderdag bekendgemaakt bij de start van de Consumer Electronics Show in Las Vegas. Blu-ray is de beoogde opvolger van de DVD en heeft een veel grotere opslagcapaciteit. Philips gaat Blu-ray schijven verkopen met een opslagcapaciteit van 25 Gigabyte en 50 Gigabyte. Op een DVD-schijf past maximaal 8 Gigabyte. Philips brengt in de tweede helft van 2006 zowel een Blu-ray speler als een opname-apparaat voor Blu-ray schijven op de markt. Het concern heeft daarnaast een nieuwe range Ambilight FlatTV's aangekondigd. Zo komt Philips met de Full Surround Ambilight-televisie, waarbij alle vier zijden van het scherm verlicht worden en een versie met drie verlichte zijden. Ook komt Philips met twee jukeboxes die beschikken over een harde schijf van respectievelijk 8 Gigabyte en 30 Gigabyte. Eerder kondigde Philips al aan in samenwerking met Skype met een internettelefoon te komen. Het concern gaat een nieuwe samenwerking met Yahoo! aan waarbij via een draadloze link naar muziek van de Yahoo! Music Engine van het internet geluisterd kan worden op bestaande home entertainment systemen.

Warner, EMI en Sony gaan in beroep tegen de uitspraak van de rechtbank die oordeelde dat het nummer "Frozen" van Madonna plagiaat is van een nummer van Salvatore Acquaviva. Deze man uit Moeskroen componeerde het nummer in 1979. Dat heeft Victor-Vincent Dehin, de advocaat van Acquaviva, woensdag meegedeeld. Fabienne Brison, die de belangen van Warner, EMI en Sony in deze zaak verdedigt, wil voorlopig niet reageren. Volgens mr. Dehin zal het beroep op 24 januari voor het hof van beroep in Bergen worden ingediend. De pleidooien volgen vermoedelijk pas vier of vijf maanden later. Op 18 november 2005 besliste de kortgedingrechter van Bergen dat het nummer "Frozen" niet meer verkocht of gedraaid mocht worden op Belgisch grondgebied. Warner, EMI en Sony kregen het bevel om naar de verschillende media en muziekverdelers een bericht te sturen met de beslissing van de rechtbank, op straffe van twee aparte boetes van 125.000 euro. De eerste boete sloeg op het verbod op de verkoop, de tweede op het verbod op de verspreiding.

Enkele Europese landen hebben woensdag hun bezorgdheid uitgesproken over de plannen van Iran om zijn onderzoek naar nucleaire brandstof te hervatten. De directeur van het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA) Mohamed ElBaradei heeft een Iraanse gezant gevraagd details te verstrekken over de nucleaire activiteiten van het land. Een onderhoud tussen ElBaradei en de Iraanse vertegenwoordiger liep op niets uit, volgens diplomaten en Amerikaanse en functionarissen die met persbureau Associated Press spraken. Wel zegde de vertegenwoordiger toe donderdag met informatie te komen over het voornemen van Iran om het onderzoek naar verrijking van uranium te hervatten. Die informatie zal bepalend zijn voor de beslissing of Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië onderhandelingen met Iran, die gepland staan voor 18 januari, laten doorgaan of zullen afblazen. Als Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië besluiten de onderhandelingen te stoppen nadat ze de details over het nucleaire programma hebben vernomen, zullen volgens hem de Europese landen en de Verenigde Staten Iran overdragen aan de VN-Veiligheidsraad.

Overbevissing heeft de populaties van sommige soorten diepzeevis in de Atlantische Oceaan zo uitgedund, dat ze met uitsterven worden bedreigd. Met sommige soorten is het zelfs slechter gesteld dan met erkende probleemgevallen als de reuzenpanda en de Bengaalse tijger. Dat blijkt uit onderzoek van Canadese biologen, berichtte het Britse wetenschappelijke tijdschrift Nature woensdag. De wetenschappers hebben onderzoek gedaan naar vijf soorten om na te gaan welke gevolgen de toename van het vissen met sleepnetten in de afgelopen zeventien jaar heeft gehad. Ze ontdekten dat het aantal exemplaren van de vijf vissoorten in die periode met tussen 87 en 98 procent is afgenomen. De vissoorten die de Canadezen hebben bestudeerd, kunnen zestig jaar oud worden en zijn pas laat geslachtsrijp. Een scherpe afname van het aantal volwassen dieren betekent dan ook dat er te weinig overblijven die nageslacht kunnen voortbrengen en de soort in stand kunnen houden.

Intel heeft de autoriteiten in Vietnam toestemming gevraagd een fabriek te bouwen voor de productie van halfgeleiders. De bouw van de fabriek kost ongeveer 605 miljoen dollar, zo heeft een functionaris van het Vietnamese ministerie van Planning en Investeringen donderdag gezegd. "Het is een enorm project voor de technologiesector", aldus de functionaris. Er zouden 2000 mensen komen te werken. Intel wilde niet reageren. De grootste chipfabrikant ter wereld heeft al wel banden met het land. In 2003 ging het een overeenkomst aan met FPT, een semioverheidsbedrijf, voor de fabricage van zijn producten in Vietnam.

Een hoge Britse politiefunctionaris heeft donderdag het supermodel Kate Moss opgeroepen terug te keren naar Groot-Brittannië. Daar ze zal worden gearresteerd. De politie is bezig met een onderzoek naar beschuldigingen dat Moss cocaïne zou hebben gesnoven. Moss verliet het land drie maanden geleden, nadat een tabloid beelden van video-opnames afdrukte. Daarop zou te zien zijn hoe ze cocaïne snoof in een muziekstudio. Een formeel verhoor van Moss maakt onderdeel uit van een grootschalig onderzoek naar een netwerk van dealers die beroemdheden van harddrugs voorzien.

De telecomgroep France Telecom trekt haar bod op netwerkintegrator Telindus in. Dit heeft France Telecom woensdagavond meegedeeld. "France Telecom heeft beslist geen hoger bod te doen en zijn bod in te trekken, omdat het van oordeel is dat de strategische en financiële criteria van zijn industrieel project voor de overname van Telindus niet meer vervuld zijn", schrijft de Franse groep in haar mededeling. Daarmee ligt de weg open voor telecomoperator Belgacom om Telindus over te nemen. Eind vorige week bereikten Belgacom en Telindus al een akkoord over een partnerschap en dinsdagavond lieten de bestuurders van Telindus weten dat ze zouden ingaan op het bod van Belgacom, tenzij er nog een hoger bod zou komen.

Het succes van het Roemeense lowcost-filiaal Dacia heeft de verkoopresultaten van de Renault-groep de hoogte ingestuwd. Woensdag maakte de Franse autogroep bekend in 2005 wereldwijd 2,531 miljoen wagens te hebben verkocht. Dat zijn er 1,7 procent meer dan in 2004; voor het eerst werd ook de grens van de 2,5 miljoen doorbroken. De verkoop van Dacia, waarvan de Logan nu in 40 landen te koop wordt aangeboden, steeg met maar liefst 70 pct tot 164.000 wagens. Ook bij de Zuid-Koreaanse dochter Samsung steeg de verkoop met 40 procent tot 119.027.

De Belgische luchtvaartmaatschappijen SN Brussels Airlines (SNBA) en Virgin Express zouden aan een fusie werken die tot de oprichting van één bedrijf moet leiden. Dat meldt La Libre Belgique. De fusie zou plaatsvinden eind 2006 of ten laatste begin 2007. Op basis van goede bronnen meldt de krant dat de integratie van beide entiteiten onvermijdelijk zou leiden tot een inkrimping van het huidig aantal effectieven. Dat zou gebeuren via natuurlijke afvloeiingen. De financiële toestand van SNBA vereist aanpassingen. Het bedrijf verliest immers geld in Europa, de bezettingsgraad is te laag en beide bedrijven kampen met een verlies van marktaandeel op de luchthaven van Zaventem. Bovendien zal SNBA binnenkort niet langer bepaalde buitengewone inkomsten genieten en de concurrentie voor vluchten op Afrika wordt steeds scherper.

De luchthaven van Charleroi heeft in 2005 1,873 miljoen passagiers over de vloer gekregen, een daling van acht procent vergeleken met 2004, zo heeft Brussels South Charleroi Airport woensdag meegedeeld. BSCA verwacht dit jaar echter een groei van 21 procent. De daling van het aantal passagiers is volgens de mededeling vooral te wijten aan de stopzetting van de vluchten naar Londen in april 2004, de vermindering van het aantal vluchten naar bepaalde bestemmingen door de Ierse maatschappij Ryanair, opeenvolgende dagen van mist en de stakingsacties in oktober.

Managers krijgen teveel vrije hand

Het management van bedrijven krijgt van de grootaandeelhouders vaak te lang de vrije hand, zelfs wanneer de resultaten blijken tegenvallen. Dat is de conclusie van professor Luc Renneboog, hoogleraar corporate finance aan de universiteit van Tilburg. Als managers al wegens slecht beleid worden ontslagen, dan gebeurt dat volgens hem doorgaans veel te laat.

Maar niet alleen daar blijkt volgens Renneboog iets te schorten aan de relatie tussen grootaandeelhouders en het topmanagement. "Een ander groot probleem is volgens hem het manipuleren van bedrijfsresultaten door het management," aldus het magazine Zibb. "Dit gebeurt bijvoorbeeld door het spreiden van de resultaten door de tijd heen. Daardoor worden de slechte bedrijfsprestaties verbloemd."

Dergelijke praktijken kunnen de managers volgens Renneboog goed uitkomen in verband met de beloning die zij ontvangen. "Hij vindt dat er duidelijker regels moeten komen over hoe bepaalde transacties moeten worden geboekt," stipt Zibb aan. "De hoogleraar betoogt verder dat de relatie tussen de tussen de prestaties en de honorering zoek is. Slechts in een enkel geval krijgt een bestuurder die het niet goed doet, volgens hem inderdaad een lagere beloning."

Wit staat voor kwaliteit

Lange tijd stonden witte verpakkingen gelijk aan goedkope producten, met een imago van minderwaardigheid. Maar die tijd lijkt voorbij, want volgens het magazine Stratégies staat de witte kleur vandaag bijzonder goed. Vele verkopers maken er dan ook gretig gebruik van.



"Steeds meer verpakkingen krijgen een witte kleur," benadrukt Stratégies. "Dat past immers goed bij de 21ste eeuwse, verzadigde consument." Het is volgens het magazine dan ook geen toeval dat de kleur volop gebruikt wordt door ketens als Monoprix, Marks & Spencer en Danone. "In tegenstelling tot twintig jaar geleden staat de kleur nu veeleer voor kwaliteit in plaats van voor goedkope producten."

Het magazine stelt dat wit wordt beschouwd als de kleur van de soberheid. "Dat past goed bij producten die op de gezondheid inspelen en bijvoorbeeld weinig suiker of vet bevatten," aldus Stratégies. "Wit is bovendien de kleur van de puurheid en de rust en dat spreekt de consument van de 21ste eeuw bijzonder aan. Men heeft blijkbaar genoeg van de schreeuwerige drukte van de welvaartmaatschappij."

Stratégies voorspelt dan ook dat deze witte periode nog een tijdje zal duren en de kleur nog meer zal opduiken.

Weinig tevredenheid over kantoorlocaties

Bijna de helft van de mensen die op kantoor werken, is met die locatie niet echt gelukkig. Dat blijkt uit een enquête van het Nederlandse vakblad Bedrijventerrein. De onvrede is vooral groot onder medewerkers die in grootschalige en anonieme gebouwen moeten werken. Vooral kantoren op terreinen langs autostrades blijken de werknemers tegen te staan.
De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat Nederlandse werknemers een voorkeur hebben voor locaties in een dorpse omgeving, met allerlei voorzieningen in de onmiddellijke omgeving. Er wordt op gewezen dat een kwart van de Nederlandse beroepsbevolking werkt op specifieke kantorenlocaties, terwijl die juist bijzonder onpopulair zijn.

Werknemers geven de voorkeur aan kleinschaligheid. "Hoe grootschaliger en onpersoonlijker, hoe lager de waardering," stellen de onderzoekers. "De beleving van het personeel staat haaks op de ontwikkelingen. Snelweglocaties, bedrijventerreinen en kantoorlocaties bij een afslag van een autosnelweg schoten de afgelopen decennia uit de grond. De mensen kiezen echter liever voor binnenstedelijke en dorpse locaties."

De onderzoekers noemen het opmerkelijk dat de afgelopen tientallen jaren alleen maar bedrijventerreinen en kantoorlocaties zijn gebouwd die niet gewaardeerd worden. "Mensen verlangen naar geborgenheid," stippen ze aan. "Maar er wordt niet geluisterd naar degenen om wie het echt gaat, bijvoorbeeld zij die dag na dag op kantoor werken."

Wednesday, January 04, 2006

Verpakkingen zijn ontbijtliteratuur

De krant heeft niet het alleenrecht als ontbijtliteratuur. Ook de achterzijde van verpakkingen blijken tijdens die ogenblikken lezers aan te trekken. Dat is volgens het magazine Marketing Week voor merken dan ook een unieke gelegenheid om hun verhaal en boodschap naar de consument over te brengen.

Marketing Week stelt dat een Brits onderzoek heeft uitgewezen dat de meeste mensen bij het ontbijt liever de tekst op de verpakking van voedingsproducten lezen dan een zakelijke brief. "De informatie die achter op producten staat, boezemt de consument vertrouwen in," aldus de onderzoekers.

Het rapport stipt aan dat de consument ervan uitgaat dat op de achterkant van die verpakking geen reclame staat, maar wel louter informatie. "Het lezen van verpakkingen biedt ook afleiding aan de consument die zich verveelt aan de ontbijttafel," wordt er aan toegevoegd.

Een aantal merken hebben daar volgens het magazine al op ingespeeld door op de achterzijde van ontbijtproducten teksten en tekeningen te plaatsen die de interesse van de consument zouden kunnen wegdragen. "Maar het heeft geen zin om die plekken vol te duwen met reclameboodschappen, want dan zal die interesse van korte duur zijn,"waarschuwen de onderzoekers nog.

Cheerleaders ongezond bezig


Cheerleaders zijn in de Verenigde Staten een onmisbaar onderdeel geworden van het basket en football, maar hun enthousiaste acrobatieën zorgen voor steeds meer extra werk bij de spoedgevallen in de ziekenhuizen. Jaarlijks moeten 16.000 jonge dames voor allerhande kwetsuren behandeld worden.

Cheerleaders vormen een onlosmakelijk onderdeel van Amerikaanse sportevenementen en hebben inmiddels ook hun weg gevonden naar het buitenland. Om de show zo aantrekkelijk mogelijk te maken, worden de optredens van de jonge dames steeds professioneler en sensationeler. Maar dat blijkt zijn tol te eisen. Uit een onderzoek van het Children's Hospital in Columbus in de Amerikaanse staat Ohio blijkt dat het aantal kwetsuren tussen 1990 en 2002 meer dan verdubbeld is.

In dat laatste jaar moesten 16.000 cheerleaders tussen vijf en achttien jaar op de spoedafdelingen behandeld worden wegens verstuikingen, verrekkingen, breuken, hersenschuddingen, spierscheuren en andere verwondingen. Meisjes tussen twaalf en zeventien bleken het meest gevoelig te zijn voor cheerleader-ongevallen. Tachtig procent van de slachtoffers vielen in deze leeftijdsgroep.

Over een periode van dertien jaar werden 209.000 ongevallen met cheerleaders onderzocht. Het rapport stuurt aan op striktere regels voor de veiligheid van het chearleading, maar ook op een betere opleiding van de coaches. "Het groeiend aantal ongevallen heeft meer dan waarschijnlijk een rechtstreeks verband met de moeilijkheidsgraad van de acrobatie," aldus de onderzoekers. "Het cheerleading is de jongste jaren immers geëvolueerd van een schoolactiviteit naar een sport die een hoog niveau van gymnastieke en artistieke vaardigheden vereist."

Het georganiseerde cheerleading vond zijn oorsprong in 1898, toen het bij het universiteits-football in Minnesota werd ingevoerd. Tussen 1990 en 2002 is het aantal beoefenaars in de Verenigde Staten met achttien procent toegenomen. De cheerleaders treden niet alleen op bij sportwedstrijden, maar komen nu ook in onderlinge competities tegen elkaar uit.

Adidas gaat op recordjacht


Met de Olympische Winterspelen in Turijn en het Wereldkampioenschap Voetbal in Duitsland wordt 2006 weer een absoluut topjaar voor de producenten van sportartikelen. Maar ook het jaar daarna wil een concern als Adidas op recordjacht gaan. De Duitse fabrikant hoopt daarbij op veel weerklank uit Azië, maar wil tegelijkertijd ook in de Verenigde Staten en Europa zijn groei verder zetten.

"Ook na het sportjaar 2006 wil Adidas op zijn elan doorgaan en in 2007 nieuwe records laten noteren," merkt Manager-Magazin op. "Adidas-topman Herbert Hainer werpt de blik daarbij vooral op de Verenigde Staten en Azië." De Duitse producent wil zijn voetbalomzet dit jaar met de hulp van het Wereldkampioenschap boven het miljard euro optrekken, maar ook daarna de verkoop opdrijven. Daarbij wil Adidas beroep doen op productinnovaties, zoals men dat in het recente verleden ook heeft gedaan. Het voorbije jaar bestonden die innovaties onder meer uit de zogenaamde intelligente loopschoen, die met een chip waren uitgerust. Voor volgend jaar staat een sportlijn op stapel onder de naam 'Porsche Design'.

Door de bestellingen voor het Wereldkampioenschap zou Adidas het voorbije jaar een winstgroei van minstens twintig procent hebben gerealiseerd. Maar 2008 moet een echt gigantisch jaar worden. Adidas rekent - onder meer door de Olympische Spelen in Peking - in dat jaar op een verdubbeling van de omzet tot twee miljard euro. Op dit ogenblik vormt Japan nog altijd de belangrijkste Aziatische markt van Adidas, maar in 2010 al zou China voor een omzet van één miljard euro moeten zorgen.

Maar evenzeer houdt Hainer de ogen op India, volgens hem na China de volgende economische tijger. De omzet op het Indische schiereiland blijft op dit ogenblik nog heel beperkt. Vorig jaar boekte Adidas er voor het eerst winst, maar Hainer hoopt op een sterke groei tijdens de volgende vijf tot tien jaren. Maar ook in de Verenigde Staten hoopt Adidas een steviger voet aan de grond te krijgen. Het bedrijf heeft er op dit ogenblik een marktaandeel van elf tot twaalf procent, maar hoopt dat op enkele jaren tijd op te kunnen drijven tot twintig procent. In dat kader past ook de overname van Reebok. Dat samengaan moet volgens Adidas in de toekomst een bedreiging vormen voor marktleider Nike.

Buiten die groeimarkten, hoopt Adidas zich ook sterk te kunnen profileren in Europa. Daar haalt Adidas op dit ogenblik de helft van zijn omzet. Ook daar wil het bedrijf volgend jaar zijn groei verder zetten, hoewel de markt daar in een aantal kernlanden begint te vertragen. "Maar elders loopt het uitstekend," benadrukt Hainer. "Vooral in Rusland, Griekenland en Turkije gaan de zaken goed en ook in Duitsland ziet het er dankzij het Wereldkampioenschap bijzonder gunstig uit."

InBev Belgium heeft de gemeente Hoegaarden een tijdje geleden een brief gestuurd waarin het voorstelt om een bezoekerscentrum op te richten als compensatie voor de verhuis van de brouwerij naar Jupille. In het bezoekerscentrum zouden geïnteresseerden kunnen zien waar het Hoegaardse witbier vandaan komt. De verhuis van de brouwerij van het Hoegaardse witbier naar Jupille is een onderdeel van een herstructureringsplan waarbij in de Belgische vestigingen van InBev 232 jobs sneuvelen. In Hoegaarden verdwijnen 59 jobs. Toen het nieuws anderhalve maand geleden bekend raakte, gingen de werknemers van de brouwerij drie dagen in staking. Enkele dagen later betoogden nog circa 3.000 mensen in Hoegaarden tegen deze beslissing.

Irak was in 2005 voor journalisten het gevaarlijkste land. Dat blijkt uit cijfers van Reporters Sans Frontières en van het Comité ter Bescherming van Journalisten. In 2005 vonden volgens het Comité 22 journalisten in Irak de dood, Reporter telde 24 doden. Sinds de invasie van Irak in maart 2003 tot het eind van 2005 kwamen in Irak al zestig journalisten om. Dat zijn er twee meer dan het aantal journalisten dat stierf in de oorlog in Algerije van 1993 tot 1996, aldus het Comité. Irak is daarmee het land waarin de meeste journalisten zijn omgekomen sinds het Comité dit 24 jaar geleden begon bij te houden. Uit de cijfers van het Comité is af te lezen dat de moordenaars van journalisten bijna altijd vrijuit gaan. In 2005, net als in de meer dan tien jaren daarvoor, werden de daders slechts in tien procent van de gevallen gestraft. Hoeveel journalisten er in 2005 wereldwijd precies zijn gestorven in het harnas is onduidelijk, aangezien Reporter ohne Grenzen en het Comité afwijkende cijfers geven. Volgens Reporter kwamen zeker 63 journalisten om. Het Comité komt niet verder dan 47. De Filipijnen waren na Irak het gevaarlijkste land voor journalisten. In 2005 hadden er volgens het Comité vier moorden plaats. Reporter telde zeven journalistenmoorden in de Filipijnen.

Het gasconflict tussen Rusland en Oekraïne is opgelost. Beide landen slaagden er woensdag in een akkoord te bereiken over de voorwaarden waaronder Rusland gas aan het buurland zal leveren. Het akkoord heeft een looptijd van vijf jaar. De afgelopen dagen ontstond een rel over de Russische gasleveranties. Moskou eiste dat Oekraïne opeens vier keer zoveel voor het Russische gas ging betalen. Kiev weigerde dat, waarop Rusland de gastoevoer naar de voormalige sovjetrepubliek verminderde. De eerste berichten over de details van het akkoord zijn niet eenduidig. Het Russische persbureau Interfax meldde dat Oekraïne voortaan 230 dollar per 1000 kubieke meter gas gaat betalen. De oude prijs was 50 dollar. Het persbureau baseert zich op de topman van het Russische gasbedrijf Gazprom, Alexei Miller. Hij zei tevreden te zijn over de overeenkomst. Het Oekraïense gasbedrijf Naftogaz noemde een prijs van 95 dollar per 1000 kubieke meter. Verder krijgt Oekraïne meer geld voor het gebruik van zijn pijpleidingen voor het gastransport vanuit Rusland naar andere Europese landen.

De Chinese overheid gaat de komende vijf jaar elf satellietsteden bouwen bij de hoofdstad Peking. De nieuwe steden, die plaats bieden aan 5,7 miljoen mensen, moeten meer dan 18 vierkante meter groen per inwoner bieden, meldde het staatspersbureau Xinhua woensdag. Hiermee hoopt China de problemen van de oude stadsstuctuur te verminderen. Peking, met 2,5 miljoen inwoners, is overbevolkt en heeft te maken met enorme verkeersproblemen en sterke milieuvervuiling. De autoriteiten noemden de Olympische Spelen van 2008 in de hoofdstad eerder „de groene spelen”. In en rond de stad worden steeds meer groenstroken aangelegd, zoals een bosring van 116 vierkante kilometer.

Een uitverkochte Hurricane Katrina bustour maakt woensdag zijn eerste rit langs de door de orkaan zwaarst getroffen delen van New Orleans. Voor 35 dollar per persoon kunnen passagiers de Superdome en het Conferentiecentrum zien, waar duizenden mensen dagenlang in de hitte zaten zonder voedsel of water. Ook rijdt de bus langs de buurten die door Katrina werden verwoest. De rit duurt drie uur. De busmaatschappij heeft gezegd dat van de opbrengst van elk kaartje drie dollar naar liefdadigheidsprojecten gaat.

Een gemeente in Noorwegen wil ongeveer twintig kamelen aanschaffen die de plaatselijke buitenlandse vluchtelingen moeten helpen beter te integreren. Dat hebben Noorse media dinsdag bericht. De gemeente Löten heeft voor het plan financiële steun gevraagd aan de Staat. "Kamelen speelden een belangrijke rol in het dagelijkse leven van deze vluchtelingen," aldus Wenche Irene Stenseth, die in Löten verantwoordelijk is voor integratiezaken. Zij verwacht dat de kamelen, die melk, vlees en leer produceren, de vluchtelingen een baan geven. „Ze willen namelijk niets anders dan werken en belasting betalen”, meent Stenseth, die aantekende dat de dieren ook wel nieuwsgierige toeristen naar Löten zullen trekken.

Matthew Simmons, een voormalig adviseur voor energiezaken van de Amerikaanse president Bush, verwacht dat in de komende jaren de olieprijs dramatisch zal stijgen als gevolg van almaar afnemende voorraden. „We moeten voor de komende jaren rekenen op een olieprijs van 200 tot 250 dollar per vat.” De prijs van een vat lichte Amerikaanse olie bedraagt momenteel ongeveer 62,50 dollar per vat (van 159 liter). Simmons sprak zijn verwachting uit in de januari-uitgave van het Duitse economische tijdschrift Capital. Volgens hem is de oorzaak van die forseprijsstijging het gegeven dat steeds minder nieuwe olievelden worden aangeboord. "Sinds de Tweede Wereldoorlog zijn nooit zo weinig nieuwe olievelden ontdekt als in 2005," aldus Simmons. Hij gaat er tevens van uit dat de oliereserves van Saudi-Arabië te hoog worden ingeschat. Officieel beschikt dat land over een bewezen reserve van ongeveer 260 miljard vaten. Simmons denkt echter dat deze hoeveelheid een hersenspinsel is.

De film Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith was in 2005 de succesvolste film in de wereld. In totaal bracht deze laatste Star Wars-film 848,5 miljoen dollar op, aldus het Amerikaanse blad voor filmindustrie Screen International. Bijna de helft van de opbrengst kwam uit de Verenigde Staten. Harry Potter en de Vuurbeker was de op één na succesvolste film. De rolprent was goed voor in totaal 715,3 miljoen dollar. Bij de eerste vijf films van vorig jaar staan verder War Of The Worlds (588.9 miljoen), Madagascar (525,7 miljoen) en Sjakie en de Chocoladefabriek (471,9 miljoen.

Tuesday, January 03, 2006

WiFi voor Engelse steden


Café's, hotellobby's en stations hebben niet langer het alleenrecht op WiFi. Steeds meer wordt er gedacht aan netwerken die hele gebieden bestrijken. Ook Groot-Brittannië sluit zich nu bij die beweging aan en zal vanaf deze lente draadloos internet aanbieden over het hele plattegrond van een aantal centrumsteden.

Het Britse communicatiebedrijf The Cloud zal daarbij hotzones creëren in Edinburgh, Leeds, Manchester, Birmingham, Nottingham, Oxford, Cambridge en de Londense wijken Islington, Kensington en Camden. Daarmee hoopt men in totaal meer dan vier miljoen mensen te kunnen bereiken.

George Polk, chief executive van The Cloud, stelde dat het aanbieden van WiFi-breedband aan miljoenen laptops, mobiele telefoons, games en andere toepassingen een belangrijke invloed zal hebben hoe mensen in steden zullen communiceren, werken en zich ontspannen.

De hotzones moeten op termijn een belangrijke concurrent worden voor de netwerken van mobiele telefonie. Binnen de WiFi-zones zullen gebruikers met hun telefoon immers kunnen inpikken op het internet en daarop goedkopere breedband-telefoongesprekken kunnen voeren.

The Cloud heeft op dit ogenblik ongeveer 6.000 hotspot-locaties opgezet in Groot-Brittannië, Zweden en Duitsland. Onlangs werd ook een draadloos netwerk opgestart in het Londense Canary Wharf. Dat zou meteen het belangrijkste draadloze financieel district van Europa zijn.

Chinees nieuwjaar gevaarlijk voor vogelgriep?

Het Chinese nieuwjaar zou kunnen leiden tot een zware opstoot van vogelgriep. Daarvoor wordt door Chinese landbouwspecialisten voor gewaarschuwd. De ziekte zou immers kunnen verspreid worden door het vervoer van levend gevogelte tijdens de feestdagen.

China heeft tot nu toe een dertigtal gevallen van vogelgriep vastgesteld, maar de jongste veertien dagen zouden geen nieuwe gevallen zijn gemeld. Maar Jia Youling, directeur-generaal van het veterinair bureau van het Chinese landbouwministerie, waarschuwde tegen overdreven optimisme. Hij sloot een nieuwe uitbraak tijdens de winter of de lente niet uit. China heeft geprobeerd de ziekte te bestrijden door massale vaccinaties van de veertien miljard kippen en aanverwante dieren en een voorlichtingscampagne.

Youling wees er echter op dat de consumptie van pluimvee tijdens de nieuwjaarsperiode opmerkelijk stijgt en dat ook het transport van levende dieren duidelijk toeneemt. Dat zou volgens hem kunnen leiden tot een nieuwe uitbraak van de ziekte. Het Chinese nieuwjaar valt op het einde van januari. De overheid vreest dat landelijke dokters niet voldoende zijn uitgerust om ziektegevallen te herkennen.

In het verleden kreeg China heel wat kritiek over het verzwijgen van epidemies, zoals de sars-ziekte twee jaar geleden. Gao Qiang, minister van gezondheid, stelt echter dat de regering een grote openheid wenst. "Er wordt niets verzwegen," benadrukte hij. "We worden integendeel geconfronteerd met een tegenovergesteld probleem. Boeren hebben valse meldingen gemaakt van ziektegevallen, in de hoop daar financiële vergoedingen voor te krijgen."

Online groei is dit keer reëel

Het nieuwe succes van het internet is geen hype. Bedrijven hebben volgens analisten geleerd uit de dotcom-crisis van ruim vijf jaar geleden. Bovendien wordt de groei van vandaag ondersteund door reële winsten. Dat was destijds in veel gevallen niet in het minst het geval.

De interesse in internetbedrijven is het voorbije jaar duidelijk gestegen. In september betaalde eBay bijvoorbeeld bijna 3 miljard dollar voor het verlieslatende internetelefoniebedrijf Skype. In oktober was Google voor het eerst meer dan 100 miljard dollar waard en in december stegen de internetverkopen in de Verenigde Staten met 24 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Analisten wijzen er echter op dat een koersexplosie op de beurzen, in tegenstelling tot ruim vijf jaar geleden, achterwege is gebleven. Er is volgens hen dan ook geen sprake van een irrationele uitbundigheid. "Van een hype is totaal geen sprake," vertelde een KBC-woordvoerder aan Het Financieele Dagblad. "De fundamenten in de internetsector zijn heel sterk. Van een nieuwe luchtbel is zeker geen sprake." De stijging van de aandelenkoers steunt dit keer immers wel op een groei van de winst.

Internetbedrijven zijn volgens het magazine Intermediair de neergang van de jaren negentig grotendeels te boven. "Hoewel het instorten van de internetmarkt in de jaren negentig voor veel bedrijven het einde betekende, zijn er ook veel nieuwe bedrijven opgestart," wordt er opgemerkt.

"Kennis en technologie bleven behouden omdat de mensen achter de bedrijven van destijds nieuwe initiatieven ontplooiden," voert Kevin Kelly, oprichter van het tijdschrift Wired, aan. "De instorting van veel bedrijven zorgde ervoor dat nieuwe bedrijven beter wisten waar zij op moesten letten. Technische hoogstandjes waar de wereld nog niet klaar voor is, kunnen bijvoorbeeld beter even terzijde worden gelegd."

Intermediair stelt dat de markt vandaag wel meer open staat voor nieuwe technieken. "Vijf jaar geleden was er bijvoorbeeld nog amper content voor mobiele telefoons, maar nu is de vraag naar dat soort informatie juist erg groot," aldus het magazine. "Hoewel er tot op zekere hoogte weer sprake is van een hype, is de markt nu beter georganiseerd." Toch wordt er opgemerkt dat ook nu weer de sterksten zullen overleven.

Drummen op de juwelenmarkt

Het wordt drummen op de juwelenmarkt. Gevestigde waarden zoals Tiffany en Cartier krijgen er immers concurrentie van nieuwkomers zoals diamantproducent De Beers en zelfs het veilinghuis Sotheby's, die elk een eigen collectie aan het publiek aanbieden.

Vorige maand stelde Sotheby's zijn eigen juwelencollectie, gecreëerd in samenwerking met de Steinmetz Diamond Group uit Génève, voor. De collectie omvat ongeveer honderd stukken met een minimumprijs van 100.000 dollar. Het is de eerste keer in de geschiedenis van het 261 jaar oude veilighuis dat eigen Sotheby-producten gecreëerd worden. Diamantproducent De Beers heeft in de onmiddellijke nabijheid van Tiffany aan Fifth Avenue in New York een eigen zaak geopend, net zoals in het Ginza-winkelgebied van Tokyo.

Richard Platt, directeur van PolishedPrices.com in Antwerpen, schat volgens het magazine Bloomberg dat de wereldwijde markt voor diamantjuwelen dit jaar met zes tot zeven procent zal toenemen. Dat is ongeveer dezelfde groei als het voorbije jaar. "De sterke dollar heeft die groei enigszins gestimuleerd," benadrukte Platt. "Maar de grote vraag komt wellicht uit Aziatische landen zoals China of India."

Het hogere inkomen in die landen komt volgens Jacques-Franck Dossin, analist bij Goldman Sachs, wellicht ten goede aan bedrijven zoals De Beers en Tiffany. "Nieuwe rijken willen hun welstand meestal door bekende merken gesteund zien," voerde hij aan. Bernard Fornas, topman van Cartier, voegde er aan toe dat er wereldwijd veel geld beschikbaar is, vooral in groeimarkten zoals Rusland en China. "Wanneer men zijn privéjet, boot en landhuis heeft, raakt men geïnteresseerd in dure juwelen."

Fornas benadrukte dat Cartier het voorbije jaar recordomzetten heeft gehaald met juwelen in de prijsklasse boven de 200.000 dollar. De nettowinst van het bedrijf heeft zich de voorbije zes maanden, dankzij de vraag naar uurwerken en luxe-juwelen, meer dan verdubbeld tot 270 miljoen euro.

Turijn bouwt aan de toekomst

Turijn begint de dagen af te tellen naar de Olympische Winterspelen, die er van 10 tot 26 februari worden gehouden. Het stadsbestuur pompte meer dan 5 miljard euro in renovatieprojecten en het openbaar vervoer. Op die manier hoopt Turijn niet alleen het evenement perfect te kunnen ontvangen, maar hoopt men tevens de stad ook toeristisch te promoten.

"Turijn bereidt zich vooral voor op de toekomst na de Olympische Spelen," vertelde Marilu Brancato, woordvoerster van Turisme Torino, aan de krant Chicago Daily Herald. Daarbij hoopt de Italiaanse stad zich te kunnen spiegelen aan Barcelona, dat na de Olympische Spelen van 1992 één van de meest populaire toeristische bestemmingen van Europa werd en op vijftien jaar tijd een hele gedaanteverandering onderging.

In 1990 mocht de Catalaanse stad zich verheugen in het bezoek van 1,7 miljoen toeristen. Maar in 2004 was dat aangegroeid tot 4,5 miljoen bezoekers. Het aantal overnachtingen steeg tijdens diezelfde periode van 3,8 miljoen tot 10,1 miljoen. De gemiddelde verblijfsduur per bezoeker steeg van 2,84 tot 3,57 dagen.

Turijn verwacht dit jaar 850.000 bezoekers, maar hoopt dat aantal de volgend jaren te kunnen opdrijven, dankzij het gebruik van de sportinfrastructuur voor andere evenementen, het bouwen van nieuwe accommodatie en een verbetering van het transport. "Barcelona is na de Olympische Spelen compleet veranderd," benadrukte Giorgio Deiana, woordvoerder van het organiserend comité (TOROC). "Ook Turijn ondergaat een grondige gedaanteverandering."

De stad was de voorbije jaren dan ook het decor van koortsachtige bouwwerken, waarbij nagenoeg alle stadswijken aan de beurt kwamen. Het grootste werk was het ondergronds brengen van twaalf kilometer spoorwegen, waardoor een gigantisch gebied in het midden van de stad vrij komt. Dat zal gebruikt worden voor parken, cultuurinfrastructuur en openbare functies. Ook het station van Porta Susa werd grondig aangepakt en moet het belangrijkste spoorwegknooppunt van Turijn worden met betere verbindingen naar de voorsteden en het omliggende berggebied.

Het voormalige Stadio Communale, gebouwd in de jaren dertig, kreeg een belangrijke renovatie en wordt gebruikt als Olympic Stadium en de locatie van de opening- en slotceremonies. Na het evenement zal het complex de thuisbasis worden voor het beroemde Juventus, dat er tot in de jaren tachtig zijn thuiswedstrijden speelde. Voor diverse Olympische nummers werd nieuwe sportinfrastructuur opgetrokken. Ook die moeten later voor uiteenlopende activiteiten ingeschakeld worden.

Turijn hoopt met deze injecties zijn imago van klassieke industriële stad te kunnen afwerpen en zich als een moderne metropool met een klassiek verleden te kunnen opwerpen. Turijn was vroeger immers een bijzonder invloedrijke stad, bestuurd door de machtige Savoy-familie. In 1861 werd Turijn trouwens de eerste hoofdstad van het eengemaakte Italië. Getuigen van dat roemrijke verleden zijn het Piazza Castello, het Palazzo Reale, de Armeria Reale, de Bibliotheca Reale en het Duomo met de beroemde Lijkwade. Andere troeven van de stad zijn het National Museum of Cinema, het Museum of Contemporary Art en de Gallery of Modern and Contemporary Art.