Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, January 06, 2006

Jonge vrouwen grootste funshoppers


Het funshoppen neemt een belangrijk gedeelte van de vrije tijd in beslag en vooral jonge, hoog opgeleide vrouwen vormen daarbij voor de verkopers een aantrekkelijk publiek. Dat stelt het Nederlandse onderzoeksbureau GfK.

Naast allerlei taken en verplichtingen blijft er voor de consument volgens het GfK-onderzoek 27 procent over voor vrije tijd. Een steeds groter aandeel daarvan zou gaan naar het recreatief winkelen. Een enquĂȘte wees uit dat 54 procent van de Nederlanders boven de twaalf jaar aan dat funshoppen doet. "Daarmee zit het recreatief winkelen op dezelfde hoogte als het bezoek aan de bioscoop en beurzen of rommelmarkten," wordt er opgemerkt.

De onderzoekers kwamen ook de vaststelling dat vrouwen zich veel meer aangetrokken voelen tot het funshoppen dan mannen. Bij de vrouwen geeft immers 62 procent toe aan recreatief winkelen, terwijl dat bij mannen slechts 45 procent bedraagt. Het funshoppen is ook het populairst in de leeftijdscategorie van 20 tot 29 jaar, want daar beschouwt 70 procent het een aantrekkelijke vrijetijdsbesteding.

Vanaf dertig jaar neemt het recreatief winkelen af. Bij mannen valt de interesse echter pas weg na hun veertigste verjaardag. Maar ook de opleiding blijkt een belangrijke rol te spelen. Bij de hoogopgeleiden bleek 59 procent aan recreatief winkelen te doen, tegenover slechts 41 procent bij de laagopgeleiden. De onderzoekers stellen dan ook dat de meest interessante groep funshoppers gevormd wordt door jonge hoogopgeleide vrouwen. Daar zou 81 procent aan recreatief winkelen doen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home