Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, January 05, 2006

Mediasites profiteren van grote gebeurtenissen


De websites van nieuwsmedia krijgen bij grote evenementen een bijzondere toevloed van bezoekers. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Hitwise. Vooral oudere internauten blijken zich het best thuis te voelen bij de online media.

Hitwise stelde vast dat zowel de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2004 als de tsunami, de orkanen Katrina en Rita en de bomaanslagen in Londen voor piekmomenten zorgden op de websites van nieuwsmedia.

Bij een aantal gebeurtenissen bleek er ook een grotere interesse te zijn voor weersites, maar daar bleven de bezoekers veel minder lang hangen dan bij de nieuwssites. Zo bleek Google News de internaut gemiddeld 7.54 minuten te kunnen vasthouden, terwijl dat bij The Washington Post 7.42 minuten bedroeg. Bij het Weather Channel was datnog 5.01 minuten.

Zoekmachines vormen voor meer dan twintig procent van de trafiek naar nieuwssites, maar Hitwise stelt dat vele online media te weinig gebruik maken van de technologie om lezers aan te trekken. Daarnaast blijken vooral 55-plussers geïnteresseerd te zijn in het nieuws van mediasites. Zij bezoeken bijna de helft meer de mediasites dan hetgemiddelde publiek.

Hitwise voert echter aan dat blogs, Wikipedia en Flickr een aantal nieuwe vormen van media zijn die het voorbije jaar een groter belang hebben gekregen. "Ook bij belangrijke gebeurtenissen slagen zij erin om een belangrijk gedeelte van de online aandacht weg te kapen," aldus de onderzoekers. "Bovendien krijgen zij dikwijls de voorkeur bij het jonger publiek."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home