Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, June 18, 2011

Cliff Huxtable blijft meest populaire Amerikaanse vaderfiguur

Cliff Huxtable, het hoofdpersonage uit de televisiereeks The Cosby Show, blijft voor de Amerikanen de ideale vaderfiguur. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Harris. Ook twee jaar geleden werd acteur Bill Cosby als de ideale vaderfiguur uit de Amerikaanse geschiedenis naar voor geschoven. Ook de rest van de top drie blijft ongewijzigd. De tweede plaats is voor het personage Ward Cleaver uit Leave it to Beaver, terwijl de derde plaats naar Jim Anderson uit Father Knows Best gaat.

Ook de rest van de top tien wordt helemaal door klassiekers uit de Amerikaanse televisiegeschiedenis gedomineerd. Op de vierde plaats staat immers Howard Cunningham uit Happy Days, gevolgd door Andy Taylor uit The Andy Grittith Show. Daarna volgen Mike Brady (The Brady Bunch), Ozzie Nelson (The Adventures of Ozzie and Harriet), Charles Ingalls (Little House on the Prairie), Tim Taylor (Home Improvement) en Ben Cartwright (Bonanza).

Howard Simpson, die twee jaar geleden op de veertiende plaats stond, is uit de top vijftien verdwenen. Ook Al Bundy uit Married with Children, die in de vorige lijst eveneens als veertiende stond gerangschikt, staat niet langer bij de meest populaire Amerikaanse vaders. Nieuwkomer is Peter Griffin uit de animatiereeks Family Guy. Griffin is ook het enige personage dat op dit ogenblik nog op de Amerikaanse televisie loopt. De onderzoekers merken verder op dat Cliff Huxtable nagenoeg door alle leeftijdscategorieën op de eerste plaats wordt gerangschikt.

Labels: , ,

Intelligente netwerken creëren tevreden energiegebruiker

Intelligente energienetwerken leiden tot een grotere tevredenheid bij de consument. Dat is de conclusie van een Amerikaanse onderzoek van het bureau JD Power & Associates. De onderzoekers stellen dat de tevredenheid van de gebruikers van intelligente netwerken over hun energiebevoorrading een score van 66,7 procent laat optekenen. Dat is 4,3 procent hoger dan bij gebruikers van traditionele netwerken. Ook mensen die zich bewust zijn van het intelligente netwerk tonen een grotere tevredenheid dat gebruikers die niet weten dat ze op een dergelijke infrastructuur zijn aangesloten.

"De implementatie van intelligente netwerken staat nog maar in zijn opstartperiode," merkt JD Power op. "Slechts 8 procent van de Amerikaanse gezinnen geeft aan aangesloten te zijn op een intelligent energienetwerk." De onderzoekers voeren aan dat de opleiding, adoptie en engagement met de technologie belangrijk is voor de succesvolle implementatie van de intelligente netwerken. Energiebedrijven moeten op de hoogte zijn van de factoren die de consument aanzetten om van deze nieuwe opties en diensten gebruik te maken.

De Amerikaanse regering heeft recent een campagne gelanceerd om onder meer intelligente netwerken te promoten. Oncor, een bedrijf dat mee aan de uitbouw van het project heeft gewerkt, stelt dat regulatoren en consumenten zich vaak sceptisch opstellen tegenover de nieuwe technologie. "Cruciaal wordt dat aan die beide groepen de voordelen van de technologie wordt duidelijk gemaakt," voert Bob Shapard, chief executive van Oncor, aan.

Labels: ,

Rijke beleggers raken steeds meer geïnteresseerd in sociale media

Sociale media worden ook door 34 procent van de miljonairs gebruikt. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Fidelity Investments. Daarbij zegt 28 procent gebruik te maken van het professionele sociale netwerk LinkedIn. Dat is volgens de onderzoekers een relatief belangrijk grote groep, vooral wanneer men rekening houdt met het feit dat de gemiddelde leeftijd van de bevraagde miljonairs zesenvijftig jaar bedraagt.

"De adoptie van andere communicatietechnologie ligt nog hoger," merken de onderzoekers op. "Daarbij blijkt dat 85 procent van de miljonairs aangeeft gebruik te maken van email en tekstberichten voor professionele doelstellingen. Bovendien zegt 66 procent geïnteresseerd te zijn om sociale media, email of tekstberichten te gebruiken om te communiceren met hun financiële adviseurs. Slechts 43 procent van de makelaars en consulenten zegt op dit ogenblik van die media gebruik te maken."

"De resultaten van het onderzoek zouden een waarschuwing moeten zijn voor die adviseurs," geven de onderzoekers nog aan. "Wellicht zijn adviseurs terughoudend met communicatie-technologieën omdat ze vrezen daarmee een afstand te creëren tegenover hun klanten. Die houding is echter compleet achterhaald, want efficiëntie en de voorkeur van klanten zou de keuze voor de communicatie moeten bepalen." Morgan Stanley Smith Barney kondigde onlangs aan zijn financiële adviseurs de toestemming te geven om door LinkedIn en Twitter met hun cliënten te communiceren.

Labels: , ,

Dalende Europese fertiliteit voorlopig tot stilstand gekomen

In Europa is de daling in de geboortecijfers, een trend die sinds het einde van de tweede wereldoorlog kon worden opgemerkt, stopgezet. Dat is de conclusie van een onderzoek van Rand Europe. Die ommekeer heeft volgens de onderzoekers echter vooral te maken met sociale, culturele en economische factoren en minder met initiatieven naar de individuele burger. De onderzoekers merken op dat de fertiliteit sinds het begin van de eeuw in alle lidstaten van de Europese Unie - op uitzondering van Cyprus, Luxemburg, Malta en Portugal - opnieuw is toegenomen.

Onderzoeksleider Stijn Hoorens merkt wel op dat de fertiliteit in alle lidstaten van de Europese Unie nog altijd beneden het vervangingsinkomen blijft. Er wordt aan toegevoegd dat de fertiliteit in veertien lidstaten onder het niveau van anderhalf kind per vrouw blijven. Onder dat niveau zou de bevolking volgens de onderzoekers in minder dan zeven decennia halveren. Er wordt aan toegevoegd dat er twee verschillende evoluties kunnen worden opgetekend. In het noordwesten van Europa ligt de fertiliteit hoger dan in de centrale, zuiderse en Duitssprekende lidstaten.

Er wordt aan toegevoegd dat op dit ogenblik één op vijf Europese baby's een moeder heeft die uit het buitenland afkomstig is. "Migratie is niet de belangrijkste reden voor de stijging van de Europese fertiliteit," merkt Hoorens op. "Het reproductieve gedrag van migranten speelt slechts een beperkte rol. De migratie leidt echter wel tot een snelle toestroom van vrouwen in de vruchtbare leeftijd, wat een remmend effect heeft op de veroudering van de Europese bevolking."

Ondanks de recente evoluties blijft de Europese bevolking verouderen en het beleid moet daarbij rekening houden met de gevolgen voor onder meer pensioenen en openbare gezond. Er wordt wel opgemerkt dat de economische crisis een einde lijkt gesteld te hebben aan de heropleving van de Europese fertiliteit.

Labels: ,

Investeringsfondsen kopen massaal Afrikaanse grond op

Een aantal investeringsfondsen en andere buitenlandse bedrijven leggen beslag op Afrikaanse grond om hun winsten in voeding en biobrandstoffen op te drijven. Dat is de conclusie van een rapport van de denktank Oakland Institute. Op die manier komen grote Afrikaanse gebieden volgens het Oakland Institute terecht in buitenlandse handen, vaak zonder het afsluiten van een degelijk contract. De operaties hebben volgens de denktank miljoenen kleine Afrikaanse boeren van hun gronden verdreven.

"Buitenlandse bedrijven nemen die gebieden volgens het rapport in beslag om hun controle over de wereldwijde voedselmarkten te behouden," merkt BBC News op. Ook wordt het land volgens het Oakland Institute gebruikt voor exportproducten zoals biobrandstoffen en snijbloemen. Dat zou leiden tot onzekerheid in het wereldwijde voedselsysteem, wat volgens de denktank uiteindelijk een grotere bedreiging zou kunnen worden dan terrorisme.

"Investeringsfondsen en andere speculanten hebben twee jaar geleden alleen al nagenoeg 60 miljoen hectaren Afrikaans land gekocht of geleased," merkt het Oakland Institute op. "Dat komt ongeveer overeen met de totale oppervlakte van Frankrijk. Dezelfde financiële bedrijven die verantwoordelijke waren voor de wereldwijde financiële crisis, doen nu hetzelfde met de wereldwijde voedselvoorraden. Bovendien hebben een aantal bedrijven daarbij overeenkomsten gesloten met corrupte leiders en ambtenaren."

Labels: , ,

Amerikaanse sociale zekerheid werkt weinig efficiënt

Het Amerikaanse sociale zekerheidssysteem Medicaid betaalt veel meer dan noodzakelijk voor geneesmiddelen en biedt de patiënt ook niet de meest efficiënte producten aan. Dat is de conclusie van een rapport van onderzoekers aan de University of California. Daarbij wordt opgemerkt dat de terugbetaalde geneesmiddelen per individuele staat een grote afwijking vertonen. De selectie - met inbegrip van kostprijs, veiligheid of efficiëntie - van de geneesmiddelen gebeurt volgens de onderzoekers op een weinig rationele of consistente manier.

"Medicaid houdt geen rekening met de internationale lijst van de World Health Organization (WHO), die is ontwikkeld om landen te helpen de beperkte middelen te besteden aan de meest noodzakelijke, veilige en meest efficiënte geneesmiddelen," merken de onderzoekers op in het webmagazine ScienceDaily.com. "In de Verenigde Staten wordt gewerkt met eenenvijftig verschillende lijsten en slechts één derde van alle opgesomde geneesmiddelen is overal terug te vinden."

Dat geeft volgens de onderzoekers aan dat Medicaid door een meer consistente benadering belangrijke financiële besparingen zou kunnen realiseren en aan de patiënten efficiënter geneesmiddelen zou kunnen aanbieden. Medicaid ondersteunt op dit ogenblik ongeveer 60 miljoen Amerikaanse burgers met een laag inkomen. De onderzoekers stellen echter dat de begunstigden van Medicaid niet op alle geneesmiddelen uit de lijst van de World Health Organization kunnen terugvallen en vaak beroep moeten doen op duurdere alternatieven.

Labels: , ,

Sociale media worden belangrijk in Amerikaanse presidentsverkiezingen

Verwacht moet worden dat sociale media en digitale reclame een belangrijke rol zullen spelen in de Amerikaanse presidentsverkiezingen van volgend jaar. Relaties in sociale netwerken blijken immers een grotere invloed te hebben op de kiezers dan het avondnieuws op televisie. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau SocialVibe. De onderzoekers voegen er aan toe dat een campagne van 25.000 dollar de content binnen een tijdsbestek van vierentwintig uur de content naar kiezers in alle vijftig Amerikaanse staten stuurt.

Uit het onderzoek van SocialVibe bleek dat 94 procent van de respondenten een politieke reclameclip op Facebook helemaal uitkeken. Bovendien bleek 39 procent de link naar de reclameclip door te sturen naar een gemiddelde van 130 online vrienden. De onderzoekers voegen er aan toe dat de de respondenten de politieke content meer dan dubbel zo vaak met vrienden deelden dan bij een gemiddelde online merkcampagne.

"Ook politieke adverteerders verschuiven steeds meer reclamebudgetten naar online en mobiele platformen, maar de grootste uitdaging blijft om de supporters te overtuigen om die informatie verder te verspreiden," merken de onderzoekers op. "Daarom moeten campagnes creatiever worden, loyaliteit helpen ontwikkelen en aanhangers overtuigen en engageren. Politieke kandidaten moeten beroep doen op sociale media om de relatie met de kiezer te versterken en aan te zetten tot actie, zoals het geven van donaties."

Labels: , ,

Nieuwsoverzicht

De alliantie Renault-Nissan onderhandelt over het verwerven van een meerderheidsbelang in de Russische autobouwer Avtovaz, producent van onder meer het werk Lada. De Franse autobouwer Renault nam drie jaar geleden voor een bedrag van 1 miljard dollar een belang van 25 procent in Avtovaz. Nu zou ook Nissan, de Japanse alliantiepartner van Renault, onderhandelen over een belang van 25 procent in de Russische constructeur. Ook daarvoor zou een bedrag van 1 miljard dollar worden betaald. Door de overname van Avtovaz zou de productie van de groep Renault-Nissan toenemen tot 7,28 miljoen exemplaren per jaar. Daarmee zou Renault-Nissan na Toyota en General Motors de derde grootste autobouwer van de wereld worden.


Het Canadese bedrijf Research In Motion (RIM), producent van Blackberry, heeft tijdens het eerste kwartaal van zijn boekjaar een winst gerealiseerd van 695 miljoen dollar. Tijdens dezelfde periode vorig boekjaar werd een winst van 769 miljoen dollar geboekt. De verkoop van smartphones viel terug van 14,9 miljoen exemplaren op 13,2 miljoen eenheden. De terugval is te wijten aan de concurrentie van de iPhone van Apple en het besturingssysteem Android van Google. De omzet steeg met 16 procent tot 4,9 miljard dollar. Jim Balsillie, topman van Research In Motion, gaf toe dat het nieuwe boekjaar uitdagend is gestart voor het bedrijf. Het bedrijf heeft aangekondigd dat een aantal banen zal worden geschrapt. De omvang van de operatie is niet bekend.


Kredietbeoordelaar Moody's heeft aangekondigd te overwegen om de waardering van Italië neerwaarts bij te stellen vanwege het grote tekort van de overheid en zorgen over de eurocrisis. De kredietbeoordelaar voorziet verschillende risico's voor Italië om zijn besparingsplannen, nochtans noodzakelijk om het schuldpeil terug te dringen, door te drukken. Tegelijk kampt Italië volgens Moody's met structurele zwaktes, zoals een rigide arbeidsmarkt, wat de groei de jongste tien jaar heeft gehinderd. Er wordt aan toegevoegd dat de slagkracht van de Italiaanse premier Silvio Berlusconi om de problemen aan te pakken is de jongste weken fel verzwakt door verliezen in lokale verkiezingen en een referendum.


Het ondertekenen van een groot gascontract tussen Rusland en China is op het laatste moment afgesprongen. De Russische president Dmitri Medvedev had na een gesprek met zijn Chinese collega Hu Jintao eerder gezegd dat de laatste hand werd gelegd aan het gascontract, maar uiteindelijk bleken de twee partijen het niet eens te kunnen worden over de prijs. Rusland is de belangrijkste exporteur van aardgas ter wereld, terwijl China de grootste verbruiker van de brandstof is. De Russische staatsmaatschappij Gazprom zou niet willen dat China gas tegen een lagere prijs zou kunnen kopen dan Europese klanten. Het akkoord voorzag in de levering van 68 miljard kubieke meter aardgas per jaar aan China, terwijl de export naar Europa dit jaar zal uitkomen op ruim 150 miljard kubieke meter.


De strengere regels die aan banken worden opgelegd, kunnen onbedoelde gevolgen hebben voor huishoudens. De gezinnen dreigen met hogere risico's te worden opgezadeld omdat van banken wordt geëist dat ze minder risico lopen. Dat heeft Nout Wellink, president van De Nederlandsche Bank (DNB), gezegd tijdens het International Financial Forum in Amsterdam. De hervormingen in de bankensector leiden volgens Wellink tot een andere verdeling van risico's. De financiële sector zal volgens hem over het algemeen minder risico nemen, terwijl het financieel risico voor de gezinnen zal toenemen. Ook houdt Wellink er rekening mee dat banken de nieuwe regelgeving omzeilen door hun activiteiten te verplaatsen naar niet-gereguleerde sectoren.


Frankrijk en Duitsland willen snel een oplossing voor de financiële problemen van Griekenland. De twee landen nemen daarbij een eensgezind standpunt in. Dat heeft de Duitse bondskanselier Angela Merkel gezegd tijdens een ontmoeting met de Franse president Nicolas Sarkozy in Berlijn. Duitsland en Frankrijk willen volgens Merkel alles doen om de stabiliteit van de euro te verzekeren. De Duitse bondskanselier onderstreepte dat in een nieuw hulppakket voor Griekenland een bijdrage van de private sector nodig is. Griekenland heeft vorig jaar een lening van 110 miljard euro toegezegd gekregen van de Europese Unie en Internationaal Monetair Fonds (IMF). Dat pakket wordt in schijven uitbetaald. Wellicht wordt eerstdaags een volgende schijf van 12 miljard euro goedgekeurd.


De Taiwanese computerfabrikant Acer heeft zijn verkoopverwachting voor tablets voor het lopende jaar met 60 procent verlaagd. Begin dit jaar rekende het bedrijf op een verkoop van 5 miljoen exemplaren, maar nu wordt nog uitgegaan van 2,5 miljoen tot 3 miljoen eenheden. Voor het tweede en derde kwartaal rekent het bedrijf op de verkoop van 800.000 exemplaren. Daarna zal de markt volgens Acer opnieuw verder aantrekken. Acer gaat op dit ogenblik door een moeilijke periode. Het Taiwanese bedrijf miste drie kwartalen op rij de eigen doelstellingen en ontsloeg in maart zijn Italiaanse topman Gianfranco Lanci omwille van een onenigheid over de strategie voor tablets.


Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) verwacht dat de Franse economie dit en volgend jaar met 2 procent zal groeien. Dat heeft het Franse ministerie van economische zaken bekend gemaakt. Eerder rekende het Internationaal Monetair Fonds op een economische groei van respectievelijk 1,6 procent en 1,8 procent. De Franse regering rekent voor dit jaar eveneens op een groei van 2 procent, terwijl voor volgend jaar een cijfer van 2,25 procent in het vooruitzicht werd gesteld. Er werd ook opgemerkt dat het Internationaal Monetair Fonds heeft aangedrongen op verdere hervormingen om de Franse overheidsfinanciën weer gezond te maken. De Europese schuldencrisis en de volatiele grondstoffenprijzen vormen volgens het Internationaal Monetair Fonds risico's voor de Franse economie.


De commissie economische en monetaire zaken van het Europees Parlement heeft haar steun uitgesproken voor de Italiaan Mario Draghi als nieuwe president van de Europese Centrale Bank (ECB). Draghi, de voorbije jaren topman van de Italiaanse centrale bank, pleitte tijdens de verdediging van zijn kandidatuur onder meer voor ambitieuzer maatregelen om eurolanden aan te pakken die zich niet aan de Europese begrotingsregels houden. Ook het Europarlement vindt de voorstellen van de lidstaten hierover niet ver genoeg gaan en dringt aan op aanscherping van de maatregelen. Wanneer het Europees Parlement de kandidatuur van de Italiaanse bankier steunt, ligt voor Draghi de weg vrij om vanaf november Jean-Claude Trichet op te volgen aan het hoofd van de Europese Centrale Bank.


De Amerikaanse autofabrikant Ford gaat 812 miljoen euro investeren in zijn fabriek in het Spaanse Almussafes voor de bouw van twee nieuwe modellen. Ford wil in de vestiging de modellen Kuga en Transit Connect bouwen. De investering komt op een opmerkelijk moment. De autoverkopen in Spanje dalen al elf maanden op rij. In werd op de Spaanse automarkt een terugval met 23,3 procent opgetekend. De auto-industrie vertegenwoordigt echter nog wel altijd 6 procent van de Spaanse economie. Stephen Odell, chief executive van Ford Europe, benadrukte dat de investering honderden banen zal creëren. De Spaanse werkloosheid heeft op dit ogenblik een niveau van 21 procent bereikt.


De EHEC-besmetting is wellicht veroorzaakt door de medewerkster van een cateringbedrijf uit het Duitse Hessen. Dat heeft het ministerie van sociale en consumentenzaken van de Duitse deelstaat bekend gemaakt. De vrouw zou door groentescheuten besmet zijn geraakt, maar niet meteen zelf ziek geworden zijn. Door levensmiddelen die de vrouw bereidde voor een feest in Nedersaksen, zouden twintig andere mensen besmet zijn geraakt. Volgens het ministerie werden in het cateringbedrijf de basisregels voor voedselveiligheid gerespecteerd, maar heeft de bacterie zich mogelijk langs het keukengerei verspreid. De ziekte heeft in Europa al aan ongeveer veertig mensen het leven gekost.


De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft aangekondigd een toestel van het type B477-8 op een mengsel van biobrandstof en kerosine van Everett in de Verenigde Staten over de oceaan naar de internationale luchtvaartshow bij Parijs te laten vliegen. Het gaat volgens de Amerikaanse onderneming om de eerste transatlantische oversteek van een commercieel toestel op biobrandstof. Elk van de vier motoren van het toestel draait op een mengsel van 15 procent biobrandstof en 85 procent ouderwetse kerosine. Het toestel moet op het mengsel in totaal een afstand van 8.000 kilometer afleggen. Het vliegtuig gebruikt biobrandstof die gewonnen werd uit camelina, een plant die in Montana wordt geteelt.


Het Amerikaanse concern Hewlett-Packard (HP) heeft tegen concurrent Oracle een klacht ingediend bij de rechtbank. Centraal in het dossier staat de weigering van Oracle om terug te komen op de beslissing om geen software meer te produceren voor de itanium-processoren van Intel, die de basis vormen voor de computers van Hewlett-Packard. Hewlett-Packard noemt de beslissing van Oracle een berekende actie om een concurrent en dienst klanten te schaden. Hewlett-Packard stelt dat Oracle zijn contractuele verplichtingen niet nakomt. Oracle spreekt de aantijgingen tegen en zegt dat met Hewlett-Packard wel degelijk afspraken waren gemaakt over het stopzetten van de leveringen.


Er komt een onderzoek naar mogelijke fraude door Emilio Botin, de voorzitter van de Spaanse bank Banco Santander. Dat heeft de Nationale Audiëntie, de hoogste Spaanse gerechtelijke instantie, bekend gemaakt. Ook een aantal familieleden van Botin worden ervan verdacht bij de fraude betrokken te zijn. Eén van de medeverdachten is dochter Patricia Botin, algemeen directeur van het Britse filiaal van Santander. Aanleiding voor het onderzoek is de overdracht door de Franse fiscale autoriteiten aan de Spaanse belastingdiensten van een lijst met Spaanse klanten van de Zwitserse bank HSBC Private Bank. Emilio Botin is de tiende rijkste Spanjaard. Het vermogen van Botin wordt geraamd op 1,5 miljard euro.


Het Europees Hof van Justitie heeft de boetes verlaagd die de Europese Commissie vier jaar geleden had opgelegd aan de Nederlandse bierbrouwers Heineken en Bavaria. Aan de brouwers was een gezamenlijke boete van 273 miljoen euro opgelegd wegens kartelvorming op de Nederlandse biermarkt. Ook AB InBev was bij het kartel betrokken, maar ontsnapte aan een boete omdat het bedrijf informatie over de gemaakte afspraken aan de Europese Commissie had verstrekt. Heineken en Bavaria tekenden echter beroep aan tegen de veroordeling. De boete van Heineken werd nu echter van 219,3 miljoen euro naar 198 miljoen euro teruggebracht. Bavaria moet nog een boete van 20,7 miljoen euro betalen, nadat het bedrijf eerst was veroordeeld tot de betaling van 22,9 miljoen euro.


Meer Nieuws

Friday, June 17, 2011

Balans nodig tussen sociale media en traditionele kanalen

Wereldwijd maakt meer dan de helft van de bedrijven gebruik van sociale media om contact te onderhouden met de consument, maar het succes ligt meestal in de combinatie met traditionele media. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Regus. De onderzoekers voeren daarbij dat 74 procent van de bedrijven toegeven dat hun marketing-campagnes niet succesvol zouden kunnen zijn zonder de consument in de sociale netwerken te engageren, maar 61 procent geeft aan dat een combinatie tussen digitale en traditionele media voor het optimale evenwicht zorgt.

"In de heropleving na de economische crisis, passen de bedrijven steeds meer hun vroegere praktijken aan en kiezen voor meer flexibele, competitieve strategieën," merkt Celia Donne, regionaal directeur bij Regus, op. "Daarbij is gebleken dat commerciële toepassingen van sociale media bijzonder succesvol kan zijn en bijzonder geschikt zijn voor het snelle tempo van het herstel." Uit het onderzoek is onder meer gebleken dat 40 procent van de bedrijven tot 20 procent van hun marketingbudget aan sociale netwerken besteden.

De onderzoekers voegen er aan toe dat China wereldwijd marktleider is in het gebruik van sociale media om consumenten aan te trekken. Daarbij wordt opgemerkt dat 65 procent van de Chinese bedrijven inmiddels sociale media in zijn campagnes inschakelt. Vorig jaar was dat slechts 44 procent. In India werd een groei van 52 procent naar 61 procent opgetekend. Daarna volgens Nederland en Mexico. In de Verenigde Staten werd een groei van 35 procent naar 43 procent opgetekend. Er wordt wel opgemerkt dat 34 procent van de bedrijven nog altijd geen budget heeft voor sociale netwerking.

Labels: ,

Merkadvocaten wellicht nog belangrijker dan in verleden

Beïnvloeders en merkadvocaten zijn voor marketeers in het tijdperk van de sociale media wellicht nog belangrijker dan in het verleden. Dat is de conclusie van een onderzoek van de bureaus Say Media en ComScore. De onderzoekers merken op dat merken moeten proberen samen te werken met gepassioneerde consumenten. Deze zogenaamde passionate voices zijn volgens de onderzoekers niet alleen merkadvocaten, maar wel echt toegewijde supporters die andere consumenten met hun favoriete merk in contact willen brengen.

"Deze gepassioneerde consumenten situeren zich meestal in de leeftijdscategorie tussen vijfendertig en eenenveertig jaar en verdienen gemiddeld 62.000 dollar per jaar," merken de onderzoekers op. "Deze groep getuigt ook van een grote connectiviteit met vrienden, collega's en familie. Bovendien zijn gepassioneerde consumenten ook early adopters en actief op zoek naar mogelijkheden om anderen te vertellen over hun favoriete merken, producten en diensten."

Uit het onderzoek blijkt dat 83 procent van deze groep vrienden en familie vertellen over hun favoriete producten en merken. Bovendien gebruiken ze een grote reeks sociale instrumenten - sociale netwerken en blogs - om in contact te blijven met hun interesses, maar ook beroep doen op mobiele technologieën, applicaties, email en nieuwsbrieven. De onderzoekers voeren aan dat een grote groep consumenten ook meer vertrouwen heeft in deze invloedrijke groep dan in de traditionele media.

Labels:

Retailers moeten diverse verkoopskanalen combineren

Retailers die in het campagnes gebruik maken van een multichannel-benadering om het contact te houden met de consument, worden daarvoor beloond met toegenomen online sales, een verhoogde winst en een gestegen klantentevredenheid. Een grote groep slaagt er echter niet in om optimaal in te spelen op de behoeften van de cliënt. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Demandware. Nog vele retailers vallen volgens de onderzoekers immers terug op traditionele strategieën, maar zouden daarmee een gemakkelijke prooi worden voor slimmere concurrenten.

"Retailers die nog altijd vertrouwen op het traditionele model, gebaseerd op één geselecteerd kanaal en gericht op directe transacties, krijgen het steeds moeilijker om te concurreren in een omgeving waarin bewuste consumenten merkervaringen op verschillende contactplatformen eisen," merken de onderzoekers op. "Hoewel bijna twee derde van de consumenten aangeeft plannen te hebben om met mobiele websites en applicaties aankopen te doen, worden deze platformen slechts door 32 procent van de retailers aangeboden."

Er wordt opgemerkt dat 78 procent van de retailers die omgeschakeld zijn naar een multichannel-benadering gewag maakt van een gestegen online omzet. Bovendien zegt 59 procent de winst opgedreven te hebben. Bovendien maakt 52 procent gewag van een gestegen klanttevredenheid. Ook zegt 20 procent de operationele onkosten teruggedrongen te kunnen hebben, terwijl 18 procent opmerkt dat er minder gebruik gemaakt wordt van het callcenter.

Labels: ,

Creativiteit reclamecampagnes levert resultaten op

Reclamecampagnes met sterke creatieve adelbrieven presteren op een brede waaier van factoren beter dan meer generische alternatieven. Dat is de conclusie van een onderzoek van de International Publishers Association (IPA). Daarbij wordt opgemerkt dat creatieve campagnes tijdens de jaren negentig drie keer efficiënter bleken dan andere reclame-projecten. In de loop van het voorbije decennium bleken creatieve campagnes echter tot twaalf keer efficiënter geworden te zijn.

"Creativiteit is niet langer een luxe indien campagnes een zakelijk succes willen opleveren," merkt onderzoeker Peter Field op. "Campagnes kunnen over meerdere kanalen worden ontwikkeld, waardoor er voor merken nieuwe mogelijkheden zijn gecreëerd om met consumenten in contact te komen. Creativiteit motiveert de consumenten om campagnes te delen in hun sociale netwerken, waarbij ook een veel groter effect op de ruchtbaarheid wordt gecreëerd. Die ruchtbaarheid is cruciaal om de efficiëntie op te drijven."

De onderzoekers merken op dat de creativiteit stijgt naarmate de budgetten hoger worden. Creatieve campagnes zijn volgens Field dan ook meer betrouwbare investeringen. Ook bleek dat vooral bij consumptiegoederen een grotere kloof wordt opgetekend. "Dat betekent dat creativiteit in die sector wellicht nog belangrijker is," voert Field aan. "In tegenstelling tot de perceptie bij vele bedrijfsleiders, vormen creatieve campagnes geen extra risico. Bovendien zijn deze campagnes met het verloop van de tijd alleen nog maar veiliger geworden."

Labels:

Puzzel mobiele reclame begint eindelijk in mekaar te passen

De wereldwijde mobiele reclame zal dit jaar een verdubbeling kennen tot 3,3 miljard dollar. Tegen het midden van het decennium zal de sector een verdere groei kennen tot 20,6 miljard dollar. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Gartner. Onderzoeksleider Andrew Frank geeft aan dat de adoptie van smartphones en tablets de belangrijkste factoren achter het proces zijn. Hij voegt er aan toe dat de verschillende stukken van de puzzel dit jaar eindelijk in elkaar beginnen te passen.

In Japan en Asia-Pacific wordt voor jaar een omzet van 1,6 miljard dollar verwacht. Dat zou tegen het midden van het decennium zijn gestegen tot 6,9 miljard dollar. In de Verenigde Staten gaat het respectievelijk om 701 miljoen dollar en 5,8 miljard dollar. Voor West-Europa wordt een groei van 569 miljard dollar tot 5,1 miljard dollar in het vooruitzicht gesteld. In de rest van de wereld zou er sprake zijn van een groei van 410 miljoen dollar naar 2,8 miljard dollar.

Mobiele zoekopdrachten, met inbegrip van betaalde content in maps en augmented reality, zou de volgende jaar de belangrijkste bijdrage tot de groei leveren. Video en audio zal volgens Gartner echter de snelste groei kennen. "Er wordt nu erkend dat mobiele reclame voor merken, adverteerders en uitgevers een instrument vormt om de resultaten op te drijven," merken de onderzoekers op. "Daarom zullen mobiele reclamebudgetten de volgende jaren gevoelig toenemen."

Het voorbije jaar vertegenwoordigde het mobiele platform 0,5 procent van het totale reclamebudget. Tegen het midden van het decennium zal dat echter gestegen zijn tot 4 procent.

Labels: ,

Marketeers kunnen hun nut nog altijd niet bewijzen

Marketeers slagen er nog altijd niet in om de impact van hun strategieën en campagnes optimaal aan te tonen. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoek van de Fournaise Marketing Group bij topkaders van bedrijven. Daarbij blijkt dat 73 procent van de respondenten akkoord was dat marketeers een gebrek aan zakelijke geloofwaardigheid hebben en niet in staat zijn om te bewijzen dat hun activiteiten leiden tot een grotere winst, een grotere vraag, omzet en marktaandeel.

De scepsis ligt het hoogste in Europa. Daar geeft 78 procent van de respondenten aan dat marketeers onvoldoende de meerwaarde van hun campagnes kunnen aantonen, gevolgd door Australië (73 procent), de Verenigde Staten (72 procent) en Azië (69 procent). In het algemeen geeft 77 procent van de bedrijfsleiders aan dat het moeilijk is om een verband te leggen tussen de waarden van de communicatieteams, zoals merkwaarde, te koppelen aan harde cijfers zoals omzet, winst, verkoop en marktaandeel.

Daarnaast geeft 74 procent aan dat er teveel aandacht wordt besteed aan de jongste marketing-trends, zoals sociale media, zonder dat er vooral wordt onderzocht op welke manier deze instrumenten best kunnen worden ingezet om de prestaties van het bedrijf te verbeteren. Ook zegt 72 procent dat de marketeers frequent om extra budgetten vragen, maar slechts zelden concreet kunnen aangeven welke bijkomende omzet die toegevoegde financiële middelen zullen genereren.

Labels:

Fransen uit de ijzertijd waren bierbrouwers

Archeologen hebben aanwijzingen gevonden dat bewoners van het zuidoosten van Frankrijk tijdens de ijzertijd, ongeveer 2.500 jaar geleden, bier brouwden. Dat blijkt uit een analyse door de Franse archeoloog Laurent Bouby van een aantal granen die in de jaren negentig bij opgravingen in de buurt van Roquepertuse, in de omgeving van het huidige Aix-en-Provence, waren gevonden. De analyse gaf aan dat de granen bij het brouwproces werden gebruikt. Er werden ook sporen gevonden van een brouwoven.

"Het brouwen van bier gaat terug naar het bronzen tijdperk in China en het Midden-Oosten, maar de vondst van Laurent Bouby is het vroegste teken van bier in Frankrijk, waar doen al wijn werd geproduceerd," aldus BBC News. "Laurent Bouby bestudeert al meer dan een decennium planten uit de oudheid die zijn bewaard. Daarbij werd onder meer onderzoek gevoerd naar een geplaveide vloer rond een oven en een haardvuur in de woning uit de vijfde eeuw voor Christus."

Uit het onderzoek van bewaarde plantenresten leidden de onderzoekers af te maken te hebben met een oude huisbrouwerij, waarvoor geen gespecialiseerde uitrusting nodig is. De onderzoekers merken op dat op de site sporen gevonden waren van granen, vaten, een graanvloer, een oven en maalstenen, die gecombineerd een brouwactiviteit laten veronderstellen. Eerder al was aangetoond dat in de regio vooral een granensoort werd verbouwd die zich gemakkelijk leent voor het produceren van bier.

Labels: , , ,

Nieuwsoverzicht

Aegon is de eerste Nederlandse financiële instelling die de ontvangen overheidssteun volledig heeft terugbetaald. Aegon maakte voor de laatste afbetaling ruim 1 miljard euro over aan de Nederlandse overheid. Daarvan was 750 miljoen euro bedoeld voor de daadwerkelijke aflossing, terwijl 375 miljoen euro moest worden betaald als boete voor vervroegde aflossing. Daarmee liep het totale bedrag aan rente en premies dat de Nederlandse overheid van Aegon ontving op tot 1,1 miljard euro, bovenop het bedrag van 3 miljard euro dat drie jaar geleden aan de verzekeraar werd geleend. Het bedrijf moest van de Europese Commissie aan strenge voorwaarden voldoen in ruil voor de ontvangen steun. Door de afbetaling vervallen die voorwaarden, zodat onder meer opnieuw overnames mogelijk worden.


Een internationale conferentie van Global Alliance for Vaccines and Immunisation (GAVI) in Londen heeft 4,3 miljard dollar opgebracht voor vaccinatie van arme kinderen. Bill Gates, oprichter van het softwarebedrijf Microsoft, heeft 1 miljard dollar overgemaakt aan de organisatie. Gates heeft de organisatie ongeveer tien jaar geleden mee opgericht. Groot-Brittannië was de grootste schenker met 1,3 miljard dollar. Australië maakte eerder een gift van 210 miljoen dollar bekend en Noorwegen verdubbelde zijn jaarlijkse bijdrage tot 180 miljoen dollar. Met het geld worden tegen het midden van het decennium 250 miljoen kinderen uit de armste landen ter wereld gevaccineerd tegen dodelijke aandoeningen als diarree en longontsteking.


Ericsson, de grootste producent ter wereld van telecomapparatuur, neemt het Amerikaanse bedrijf Telcordia, ontwikkelaar van software voor communicatie-apparatuur, over. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 1,15 miljard dollar. Telcordia was in handen van de investeringsmaatschappijen Providence Equity Partners en Warburg Pincus. De overname wordt naar verwachting afgerond tijdens het laatste kwartaal van dit jaar. Het Amerikaanse bedrijf telt 2.600 medewerkers en boekt een omzet van 739 miljoen dollar. De overname van Telcordia biedt Ericsson naar eigen zeggen een toegang tot de snelgroeiende markt van de snelle datanetwerken.


De Duitse luxemerken BMW, Audi en Mercedes-Benz hebben een veelbelovende toekomst. Dat is de conclusie van een rapport van de Duitse auto-expert Ferdinand Dudenhöffer. In het rapport wordt opgemerkt dat de verkoop van de Duitse luxemerken sneller groeit dan de stijging op de algemene automarkt. Dudenhöffer voegt er aan toe dat de luxemerken op recordwinsten afstevenen. Dudenhöffer voorspelt dat de wereldwijde verkoop van de Duitse luxemerken dit jaar met 11,7 procent zal stijgen, terwijl de algemene automarkt slechts een groei met 5,2 procent zou laten optekenen. Ook de vooruitzichten voor de volgende jaren zijn volgens Dudenhöffer bijzonder gunstig, vooral te danken aan de sterk groeiende vraag naar luxemerken in China en andere opkomende markten.


Facebook ontkent dat het aantal leden van de netwerksite afneemt en vraagt zich af waar deze cijfers vandaan komen. Eerder maakte Inside Facebook bekend dat het aantal gebruikers in de Verenigde Staten in de maand mei met 6 miljoen was gedaald. Hoewel Facebook normaalgesproken niet reageert op statistieken van derden, heeft de netwerksite nu een verklaring afgegeven. Facebook merkt op dat sommige rapporten over het aantal leden data uit de advertentie-tool van het sociale netwerk gebruiken. Die geeft naar eigen zeggen grove schattingen over het bereik van Facebook en is niet gemaakt als bron om de totale groei van Facebook bij te houden.


De veerkracht van de Europese banken is de jongste zes maanden verbeterd, maar de stabiliteit van de financiële sector blijft kwetsbaar. Dat staat in een rapport over de financiële stabiliteit in de eurozone van de Europese Centrale Bank. De Europese Centrale Bank merkt op dat de rendabiliteit en de solvabiliteit van de grote Europese banken gunstig evolueert. Alle belangrijke inkomstenbronnen kenden tijdens het laatste kwartaal van vorig jaar en het eerste kwartaal van dit jaar volgens het rapport een verbetering, terwijl de provisies voor slechte kredieten daalden. Maar het rapport waarschuwt wel voor overdreven optimisme. De kwetsbare financiering blijft naar eigen zeggende achilleshiel voor veel banken van de eurozone.


De Europese Commissie heeft een onderzoek geopend naar de financiering van de regionale luchthaven in het Duitse Leipzig. De Europese Commissie acht het mogelijk dat de luchthaven excessieve staatssteun heeft gekregen, wat ze een ongeoorloofd concurrentieel voordeel zou opleveren. De luchthaven van Leipzig is de nieuwe thuisbasis voor de Europese tak van transportbedrijf DHL Express. Concreet gaat het over een bedrag van 255 miljoen euro dat werd geïnvesteerd door twee Duitse deelstaten. Dat geld dekte 100 procent van de kosten voor een hele reeks infrastructuurwerken die de voorbije vijf jaar werden uitgevoerd. Onder meer de verlenging van landingsbanen, maatregelen om geluidsoverlast te beperken en de bouw van een nieuwe terminal werden daarmee bekostigd.


De retailgroep Inditex, eigenaar van kledijketen Zara, heeft tijdens het eerste kwartaal van zijn boekjaar een nettowinst gerealiseerd van 332 miljoen euro. Dat is een stijging met 10 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg met 11 procent tot 2,96 miljard euro. Door de crisis ging de verkoop in Europa weliswaar achteruit, maar dat werd gecompenseerd door een groei in de opkomende markten. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar opende Inditex 110 winkels, ondermeer in Australië. Daardoor heeft de keten 5.154 vestigingen in 78 landen. Voor het einde van het jaar komen er nog vestigingen in Zuid-Afrika, Peru en Taiwan.


Het Amerikaanse concern Lockheed Martin gaat in zijn ruimtevaartdivisie 1.200 banen schrappen. Daarmee wil Lockheed Martin het personeelsbestand van zijn ruimtevaartdivisie met ongeveer 7,5 procent afslanken. Met de maatregelen wil Lockheed de kosten terugdringen en zijn concurrentiepositie opkrikken. Door gebruik te maken van de mogelijkheid tot vrijwillig ontslag wil Lockheed het aantal gedwongen ontslagen beperken. In de ruimtevaartdivisie van het Amerikaanse concern werken 16.000 Amerikaanse arbeiders. Wereldwijd stelt Lockheed ongeveer 126.000 mensen tewerk. De afslanking is het gevolg van het stopzetten van het spaceshuttle-programma van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie Nasa.


Vijf plantages in Shizuoka, de grootste theeregio van Japan, hebben de vraag gekregen vrijwillig te stoppen met de verkoop van theebladeren. De producten bleken immers radioactief besmet te zijn, waarbij de maximale grenswaarden werden overschreden. Dat hebben de lokale autoriteiten bekend gemaakt. Ook moeten de plantages verkochte voorraden terugroepen. Het teeltgebied Warashina ligt op 370 kilometer ten zuidwesten van de kerncentrale van Fukushima, waar zich na de aardbeving en de daarop volgende tsunami een reeks zware nucleaire incidenten voordeden. In gedroogde theeblaadjes werd radioactief cesium aangetroffen. De burgemeester van de provinciehoofdstad Shizuoka heeft al laten weten dat hij schadevergoeding zal eisen van de centrale autoriteiten.


Het ratingbureau Standerd & Poor's heeft de kredietwaardigheid van vier Griekse banken op lange termijn verlaagd. Het gaat om de banken NBG, Eurobank EFG, Alpha en Piraeus. Recent stelde de kredietbeoordelaar ook de kredietwaardigheid van Griekenland neerwaarts bij. Het ratingbureau denkt dat de kans is toegenomen dat Griekenland niet al zijn verplichtingen zal kunnen nakomen. Het ratingbureau wijst er in een toelichting op dat de Griekse bevolking massaal geld van de banken haalt. De banken zijn vrijwel geheel aangewezen op steun van de Europese Centrale Bank (ECB). Bovendien lopen de Griekse banken grote risico's doordat ze hun geld staken in Griekse staatsleningen.


De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft aangekondigd dat de productie van het type B737 gevoelig zal worden opgedreven. Op dit ogenblik worden er 31 toestellen van het type per maand geproduceerd. Over een periode van drie jaar zou dat worden opgevoerd tot 42 toestellen per maand. Jim Albaugh, topman van Boeing, zegt dat de marktvooruitzichten voor het toestel bijzonder goed zijn. Volgend jaar zou de productie al worden opgedreven tot 35 toestellen per maand. Het jaar daarop zouden er 38 exemplaren per maand worden vervaardigd. Volgens Albaugh wordt de B737 wellicht het best verkochte vliegtuig uit de geschiedenis. Meer dan 280 klanten hebben in totaal al 8.880 toestellen besteld.


Het Nederlandse bedrijf TomTom, producent van navigatietoestellen, is in gesprek met diverse autofabrikanten over de levering van ingebouwde navigatiesystemen. Dat heeft Wolfgang Reelitz, vice-president van de divisie autofabrikanten bij TomTom, gezegd. Reelitz merkte daarbij op dat er zowel over eindoplossingen als over bepaalde componenten wordt onderhandeld. Hij zei te verwachten dat TomTom de volgende periode meer marktaandeel zal gaan winnen. De fusie tussen het Duitse Navigon en het Amerikaanse Garmin zal volgens Reelitz weinig invloed hebben op TomTom. Volgens Reelitz heeft het Nederlandse bedrijf een goede positie. Hij verwachtte ook niet dat de overname bij TomTom zou leiden tot grote veranderingen in de strategie.


De werkloosheid in de ontwikkelde landen is tijdens de maand april licht gedaald. Dat is gebleken uit cijfers van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). In de 34 lidstaten van de organisatie daalde de werkloosheid tijdens de maand april tot gemiddeld 8,2 procent, tegenover 8,1 procent in de twee maanden voordien. Alleen in de Verenigde Staten, Japan, Luxemburg, Mexico en Slovenië nam de werkloosheid in april toe. In totaal hadden 44,1 miljoen mensen in de lidstaten van de organisatie tijdens de maand april geen betaalde baan. Dat betekende een daling met 3,1 miljoen eenheden tegenover het jaar voordien. Dat is nog altijd een daling met 13 miljoen eenheden tegenover drie jaar geleden.


De Algerijnse energiemaatschappij Sonatrach mag een belang nemen in de Spaanse energieleverancier Gas Natural. Dat is een onderdeel van een akkoord tussen beide bedrijven, dat een einde moet maken aan een jarenlange ruzie over de prijzen die de Spaanse groep moet betalen voor geïmporteerd gas. Sonatrach, een Algerijns staatsbedrijf, is de grootste gasleverancier van Spanje. De Algerijnse maatschappij spanden een arbitragezaak aan over de prijzen. Dat leidde ertoe dat Gas Natural alsnog 2 miljard euro zou moeten betalen. Sonatrach meldde echter dat het geschil is bijgelegd. Volgens Nourredin Cherouati, topman van Sonatrach, mag zijn onderneming een belang nemen in Natural Gas, maar zal dat niet groter worden dan 3 procent.


Meer Nieuws

Thursday, June 16, 2011

Aandacht en bewustzijn zijn twee verschillende processen

Aandacht en bewustzijn zijn twee verschillende processen. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Graduate Medical School in Singapore en het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology (MIT). De onderzoekers merken op dat er veel gelijkenissen kunnen lijken tussen beide processen, maar gaat het eigenlijk om twee onafhankelijke gegevens. Het menselijk brein kan volgens hen aandacht voor iets hebben zonder dat men zich over de aanwezigheid van het item bewust is.

"Aandacht en bewustzijn zijn beide betrokken met het besef van de aanwezigheid van een item," merkt onderzoeksleider Po-Jang Hsieh op in het webmagazine ScienceDaily. "Wanneer mensen aandacht besteden aan een item, worden ze zich over het onderwerp ook bewust. Vele psychologen zijn dan ook van mening dat beide concepten onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Maar een diepgaander onderzoek toont aan dat dit niet het geval is."

Uit het experiment bleek dat het brein aandacht besteedt aan een item in het oogveld van een proefpersoon, zelfs al is die zich niet van de aanwezigheid van het onderwerp bewust. "Dat is waarschijnlijk het gevolg van een overlevingsmechanisme," merkt Hsieh op. "De vroegere mens zal die mogelijkheden wellicht hebben gebruikt om iets ongewoon in de omgeving op te merken en te verwerken, zonder zich van de aanwezigheid ervan bewust te zijn." Op die manier zou de omgeving op mogelijk gevaar worden afgespeurd.

Labels:

Digitale marketeer moet vooral naar opkomende gebruiker kijken

Naarmate de rijkdom van de consument toeneemt, stijgt ook de vroege adoptie van nieuwe digitale apparaten, consumptie van digitale content en het gebruik van mobiele technologieën. Dat is de conclusie van een onderzoek van de bureaus Digitas en Ipsos Mendelsohn. Maar de onderzoekers merken op dat digitale marketeers vooral aandacht zouden moeten hebben aan de groep die dat rijkdomniveau weliswaar benaderen, maar nog niet helemaal hebben bereikt.

"Er is een duidelijke verschuiving merkbaar in de Amerikaanse rijkdom," aldus Digitas. "Gezinnen met een inkomen van 100.000 dollar tot 199.000 dollar hebben hun extra bestedingskracht verloren en moeten uitsluitend met een inkomen rondkomen. Het grootste gedeelte van deze groep noemt zichzelf dan ook middenklasse. In de plaats daarvan zijn er twee nieuwe categorieën ontstaan. Eerst en vooral is er de echte rijke klasse, met een inkomen van 200.000 dollar tot 1 miljoen dollar. Daarnaast zijn er echter de opkomende rijken."

Het inkomen van die opkomende rijken blijft weliswaar onder de 200.000 dollar, maar deze groep is jonger dan vijfendertig jaar en is intensief actief met digitale media. "Deze groep werkt in carrières die uiteindelijk rijkdom zullen opleveren, zoals financiële en juridische diensten en ingenieurs," merkt Digitas op. "Deze groep beschouwt zichzelf als een opiniemaker, volgt nieuwe trends, houdt van reizen, is geboeid door voeding en restaurants en kopen stijl-iconen van de jongerencultuur, zoals Diesel en Samsung en echte luxemerken zoals Tiffany en St. Ives."

"Bovendien is deze groep een intensief gebruiker van mobiele apparaten, sociale netwerken en blogs en doen beroep op applicaties om restaurants te zoeken, producten aan te bevelen en deals te ontvangen van marketeers," wordt er opgemerkt.

Labels:

Innovatie verschuift van technologie naar mediacontent

Innovatie verschuift van technologie naar mediacontent. Dat zegt John Tearle, topman van het adviesbureau Incite, naar aanleiding van een onderzoek naar de percepties van de Britse consument over innovatieve merken. Technologie moet volgens Tearle van nature innovatief zijn, maar de sector moet volgens hem niet verwachten dat de consument hen in de toekomst nog automatisch als leider in innovatie zal zien. Technologiebedrijven moeten volgens Tearle terrein prijs geven op ondernemingen die zich richten op mediacontent en een meer sociale ervaring.

"Incite merkt op op dat innoverende bedrijven door de consument niet alleen beschouwd moeten worden als een pionier, maar ook spraakmakend moeten zijn en een grote betrouwbaarheid moeten uitstralen," aldus het magazine Marketing Week. "Bovendien moeten de bedrijven volgens de onderzoekers ook inzicht hebben in de problemen waarmee de consument in het dagelijks leven wordt geconfronteerd. Bedrijven die louter streven naar technologische innovaties, zullen door de consument uiteindelijk worden ontmaskerd."

Tearle merkt op dat innovaties in de sector van consumptiegoederen minder in het oog springen dan technologische ontwikkelingen, maar hebben volgens hem wel een grote impact op het dagelijks leven. "Op dit ogenblik wordt innovatie door de consument nog vaak gekoppeld aan technologiebedrijven, maar dat zal niet blijven duren," stipt hij aan. Uit het onderzoek van Incite blijkt dat het Amerikaanse technologiebedrijf Apple volgens de consument leidinggevend is in innovatie, gevolgd door het Japanse technologieconcern Sony en het Amerikaanse informaticabedrijf Microsoft.

Labels: , ,

Jongere niet noodzakelijk uitblinker in online politieke participatie

Hoewel jongeren beschouwd worden als technisch onderlegd, betekent dit niet dat ze daardoor ook automatisch uitblinken in politieke parcipatie. Dat is de conclusie van een Amerikaanse onderzoek van de Pennsylvania State University. Onderzoeksleider Jens Grossklags, professor informatica en technologie, merkt daarbij op dat het ook een misvatting is dat jongeren van nature onderlegde zijn in alle computertechnologieën en bovendien vaak met een gebrek aan doorzicht in de politieke sector worden geconfronteerd.

"Jongeren voelen zich misschien wel comfortabel op een aantal websites en sociale netwerken, maar dat betekent niet automatisch dat ze ook weten hoe het internet moet worden gebruikt voor politieke participatie." Uit het onderzoek bleek dat de helft van de Amerikaanse universiteitsstudenten succesvol de correcte website van de politiek departement konden vinden, in een aantal specifieke gevallen kon slechts minder dan één op tien de juiste website aangeven.

Onderzoeksleider Grossklags merkt op dat er verschillende obstakels zijn die jongeren beletten om op het internet de correcte bestemming te vinden. "In de eerste plaats is er duidelijk sprake van een algemeen gebrek aan kennis over de werking en structuur van de Amerikaanse regering," voert hij aan. "Maar de respondenten bleken ook zelden hun oorspronkelijke zoekopdracht te veranderen om betere resultaten te bereiken. Websites en sociale netwerken van de overheid verschijnen bovendien zelden bovenaan de zoekresultaten. Die eerste plaatsen blijken meestal voor commerciële websites te zijn."

Labels: ,

Japan moet voorsprong in functionele voeding inleveren

Japan blijft de volgende periode nog altijd de belangrijkste markt voor functionele voedingsproducten, maar zal toch een gedeelte van zijn voorsprong moeten inleveren. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Leatherhead over de evoluties op de markt van functionele voeding. De wereldwijde markt van functionele voeding heeft volgens het bureau een waarde van 24,22 miljard dollar. Japan heeft daarin een aandeel van 38,4 procent, gevolgd door de Verenigde Staten (31,1 procent) en Europa (28,9 procent). Die twee regio's maken echter een inhaalbeweging.

Leatherhead stelt dat de markt voor functionele voeding de volgende jaren met 4 procent tot 5 procent zal stijgen. "Met een stijging van 46,6 procent was Japan tijdens de tweede helft van het voorbije decennium de snelste groeimarkt, maar die dominantie zal in de toekomst afkalven," wordt er opgemerkt. De totale markt kende tijdens de tweede helft van het voorbije decennium een groei met 39 procent, maar voor de volgende drie jaar wordt een verdere toename met 23 procent tot 29,75 miljard dollar verwacht.

"Alle regio's zullen een relatieve groei blijven registreren," voert Leatherhead aan. "Algemeen zullen de Amerikaanse en Europese markten echter de belangrijkste stijging noteren, aangezien ze in sommige sectoren de voorbije jaren onderontwikkeld zijn gebleven tegenover Japan." Er wordt aan toegevoegd dat er ook een verschuiving zal worden opgetekend van supplementen naar echte voedingsproducten die hen de nodige ingrediënten kunnen opleveren om een gezond leven te leiden.

Op de eerste plaats staan daarbij zuivelproducten (38,1 procent), gevolgd door bakkerijproducten en granen (22,7 procent), dranken (12,5 procent), vlees, vis en eieren (7,4 procent), soyaproducten (5,8 procent) en vetten en oliën (8,1 procent).

Labels:

Verenigde Staten werken aan internet-in-een-reiskoffer

Het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken werkt aan een project om het internet buiten het bereik van repressieve regeringen en censuur te houden. Onderdeel van die strategie is de bouw van onafhankelijke telefoonnetwerken in een aantal vreemde landen en een internet-in-een-reiskoffer, een pilootproject waarin een bedrag van 2 miljoen dollar wordt geïnvesteerd. Het project moet toelaten om de infrastructuur vreemde landen in te smokkelen en snel internet verbindingen te kunnen opstarten.

"Het idee bestaat erin om onschuldig lijkende hardware-componenten samen te brengen in een pakket dat gemakkelijk een land kan binnengesmokkeld worden en ook snel kan opgezet worden om een draadloze verbinding op te zetten," aldus de Amerikaanse krant The New York Times. "De Amerikaanse minister van buitenlandse zaken Hillary Clinton heeft het over een historische mogelijkheid om een positieve verandering te realiseren, waar de Verenigde Staten een belangrijke bijdrage kunnen leveren."

Naast het internet-in-een-reiskoffer, werkt het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken volgens de krant ook aan draadloze netwerken met stealth-technologie in onder meer Iran, Syrië en Libië. Ook wordt in Afghanistan, waar de Taliban de reguliere diensten heeft afgesloten, een onafhankelijk mobiel telefoonnetwerk opgebouwd. De krant voegt er aan toe dat de Amerikaanse inspanningen bedoeld lijken te zijn als extra middelen in de bestaande pogingen om democratische bewegingen en mogelijke bondgenoten te ondersteunen in landen met vijandige regimes.

Labels: , ,

Organisch wodkamerk wil Russische markt veroveren

Een organisch merk wil over twee jaar in Rusland 20 procent van de premium wodkamarkt in handen krijgen. De Organic Vodka Group, dochter van het Finse Saimaa Beverages, zou in september zijn debuut maken op de Russische markt met de merken Drova en Suomi. Ook het pilootmerk Grelochka zou tijdens de herfst op de Russische markt worden gelanceerd. Het bedrijf investeert 217 miljoen euro in het Russische project. Alle merken zouden exclusief organische wodka op de markt brengen.

"Organisch betekent dat uitsluitend gebruik gemaakt wordt van organische granen en water van de bodem van het Saimaa-meer," benadrukt Oleg Kraizmer, directeur van Saimaa Beverages, tegenover de Russische krant The Moscow Times. Ondanks de uitdagende markt rekent het bedrijf met zijn zuiver label en nieuwsgierige consumenten zijn verkoopsdoelstellingen te kunnen halen. Het bedrijf wijst er daarbij op dat steeds meer consumenten iets nieuw willen proberen.

Vadim Drobiz, analist van de alcoholsector, merkt echter op dat het organische productieproces bijzonder bruikbaar is voor reclamecampagnes, maar stelt dat ervaren consumenten meer aandacht besteden aan de populariteit en status van een merk. "Niemand zal de wodka van Saimaa als een organisch product beschouwen," voert Drobiz aan. "De consument zal de marketing achter de campagne zien en de Saimaa-meer louter als een verhaal bestempelen."

Labels: , , ,

Nieuwsoverzicht

De Zweedse autobouwer Saab wil de opgelopen productie-achterstand, veroorzaakt door problemen met betalingen van toeleveranciers, gedeeltelijk inhalen door de zomervakantie voor het personeel te halveren. Een woordvoerder van de autobouwer benadrukte dat Saab al het mogelijke doet om de productie zo snel mogelijk weer op gang te krijgen. De vakbonden hebben al hun toestemming gegeven voor de inkorting van de zomervakantie van vier naar twee weken. De maatregel zou betrekking hebben op 1.400 werknemers. De woordvoerder wilde geen reactie kwijt over geruchten in de Zweedse media dat de toenemende schulden bij toeleveranciers een faillissementscenario steeds waarschijnlijker maken.


Mensen veranderen wereldwijd hun eetgewoonten vanwege de stijgende voedselprijzen. Dat is de conclusie van een onderzoek van de ontwikkelingsorganisatie Oxfam in zeventien landen. Meer dan de helft van de ondervraagden gaf daarbij aan de voorbije twee jaar van eetpatroon te zijn veranderd. Voor bijna 40 procent zou het nieuwe dieet het gevolg zijn van de stijgende voedselprijzen. Volgens Oxfam is de verandering in het eetpatroon het grootst in Kenia, waar ruim driekwart van voeding is veranderd. Ook in het westen zou het menu zijn veranderd. Ruim de helft van de Amerikanen zou naar een ander menu zijn overgeschakeld. Ook daar is de prijs een belangrijke reden. Volgens Oxfam moeten veel mensen door de hogere prijzen naar een kleiner en ongezonder dieet overschakelen.


De Nederlandse Reclamecode Commissie heeft luchtvaartmaatschappij Ryanair op de vingers getikt omdat deze in advertenties niet vermeldt dat bij de ticketprijs ook nog administratieve kosten worden bijgeteld. Alleen klanten die over een bepaalde creditcard beschikken, die nauwelijks wordt gebruikt, hoeven de kosten niet te betalen. De Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen had tegen de praktijken van de luchtvaartmaatschappij klacht neergelegd bij de Nederlandse reclamecommissie. De reisondernemingen voerden daarbij aan dat verzwegen betalingen konden worden bestempeld als niet te vermijden kosten. Ryanair moet die kosten volgens de reisondernemingen dan ook in zijn advertenties vermelden.


Het Amerikaanse zoekmachinebedrijf Google heeft van het Amerikaanse ministerie van justitie toestemming gekregen om een overnamebod van 900 miljoen dollar te doen op een aantal patenten van het Canadese telecombedrijf Nortel. Het Amerikaanse ministerie van justitie zegt na uitgebreid onderzoek tot de conclusie gekomen te zijn dat een overname van de patenten door Google niet zou leiden tot een verstoring van de markt. Volgens een aantal bronnen hebben ook Apple en Research in Motion (RIM) belangstelling voor de patenten van Nortel. Tegen de verkoop was protest ingediend door het softwareconcern Microsoft en de telecombedrijven AT&T en Verizon Communications. Volgens hen zou de overnemer een dominant marktaandeel verwerven.


Het sociale netwerk Facebook dient in oktober of november een aanvraag in om vanaf begin volgend jaar op de beurs genoteerd te worden. Dat hebben een aantal bronnen gemeld. Tot nu toe werd voor een beursintroductie van het sociale netwerk de maand april van volgend jaar naar voor geschoven. Voor de beursgang zou Facebook gewaardeerd worden op een bedrag van 100 miljard dollar. Op dit ogenblik wordt de waarde van het sociale netwerk geschat op 80 miljard dollar. Vorige maand kende de beursintroductie van het professionele sociale netwerk LinkedIn een groot succes. Facebook heeft op dit ogenblik wereldwijd bijna 700 miljoen gebruikers.


Het Zweedse Electrolux, na Whirlpool de grootste producent van witgoed ter wereld, gaat vanaf oktober dit jaar zijn prijzen in Europa met 5 procent tot 7 procent optrekken. In Noord-Amerika hebben Electrolux en Whirlpool hun prijzen van de apparaten al met gemiddeld 4 procent verhoogd om daarmee de duurdere grondstoffen te compenseren. De jongste achttien maanden stegen die grondstoffenprijzen voor Electrolux tussen 40 procent en 90 procent. Het bedrijf wil die kosten integraal recupereren. Bovendien zijn ook de vervoerskosten sterk toegenomen. Dat alles dwingt de Zweedse groep tot een prijsverhoging in Europa, zoals eerder al het geval was in de Verenigde Staten.


Glencore, de grootste grondstoffenhandelaar ter wereld, zou geïnteresseerd zijn in de overname van Eurasian Natural Resources Corporation (ENRC) uit Kazachstan. Glencore zou een bedrag van 13,6 miljard euro willen betalen voor de Kazachse mijngroep. Eurasian Natural Resources is één van de belangrijkste mijngroepen uit Kazachstan en is actief in de sector van ijzererts en aluminium. Ivan Glasenberg, topman van Glencore, zou de voorbije weken gesprekken hebben gevoerd met de drie stichters en grootaandeelhouders van de Kazachse groep. De oprichters controleren 45 procent van de Kazachse groep. De overige aandelen zijn in handen van de Kazachse overheid (12 procent) en de Kazachse koperproducent Kazakhmys (25 procent).


Vliegtuigmaatschappij Qatar Airways is begonnen aan het concretiseren van zijn beursplannen. Er zouden een aantal adviseurs zijn ingehuurd om het dossier te begeleiden. Een concrete datum werd nog niet voorgesteld, maar de beursintroductie zal volgens Akbar Al-Baker, chief executive van Qatar Airways, sneller worden doorgevoerd dan eerder was verwacht. Akbar Al-Baker zei eerder dit jaar al dat een beursintroductie in Doha en Londen over twee tot drie jaar zou plaatsvinden. Voorwaarde was wel dat het bedrijf drie opeenvolgende jaren jaarwinst zou boeken, iets wat het dit jaar zal worden gerealiseerd. Met de operatie wil Qatar Airways geld ophalen om zijn vloot over een periode van twee jaar uit te breiden tot meer dan 120 vliegtuigen.


Het Amerikaanse bedrijf Garmin, producent van navigatieapparatuur, heeft zijn Duitse sectorgenoot Navigon overgenomen. Financiële details over de transactie werden niet bekend gemaakt. Navigon levert navigatietoestellen en navigatieapplicaties voor smartphones. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen ongeveer 7 procent van de Europese markt voor navigatieapparaten in handen. De transactie moet nog wel worden goedgekeurd door de autoriteiten. De transactie moet Garmin toelaten om zijn positie tegenover aartsrivaal TomTom te versterken. Net zoals TomTom probeert Garmin zich te verweren tegen de concurrentie van Google en Nokia die gratis navigatie aanbieden op mobiele apparaten.


Nederlandse akkerbouwers werken samen met veredelaars en universiteiten aan de ontwikkeling van een nieuwe aardappel die goed gedijt op verzilte akkers. Dat heeft het Nederlandse Productschap Akkerbouw bekend gemaakt. In Nederland zal de volgende tien jaar ongeveer 125.000 hectare landbouwgrond verzilten. Vooral de kustgebieden bij de Waddenzee, de kop van Noord-Holland en Zeeland zijn daarvoor gevoelig. In Zeeland kunnen sommige boeren hun grond al niet meer gebruiken voor aardappelteelt. Zonder innovatie zijn de boeren aangewezen op kostbare energie-instensieve maatregelen, zoals het spoelen van hun gewassen. Proeven op Texel en Zeeland moeten duidelijk maken welke Nederlandse rassen het best groeien op grond die onderhevig is aan verzilting.


Het Duitse automerk Volkswagen heeft tijdens de eerste vijf maanden van dit jaar jaar meer dan 2 miljoen wagens verkocht. Dat betekent een stijging met 12 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De verkoop in China ging met 15,3 procent omhoog tot meer dan 714.000 exemplaren. China is de grootste afzetmarkt voor Volkswagen. In Noord-Amerika steeg de verkoop met bijna 20 procent en in Oost-Europa nam de verkoop met 40 procent toe. Op de Duitse thuismarkt steeg de verkoop van Volkswagen met 3,6 procent. Alleen al tijdens de maand mei leverde Volkswagen meer dan 436.000 auto's af. Dat betekent een groei met 16 procent. Dat betekende voor Volkswagen meteen ook een nieuw maandelijks verkooprecord.


De Europese Commissie heeft ingestemd met de beoogde overname van het Italiaanse zuivelconcern Parmalat door de Franse concurrent Lactalis. De transactie heeft volgens de Europese Commissie geen nadelige impact op de Italiaanse en Europese markt. Lactalis nam in maart van dit jaar een belang van bijna 29 procent in Parmalat en bracht tijdens de tweede helft van mei een bod uit op de resterende aandelen van het Italiaanse concern. De totale overnamesom zou daarmee op 3,4 miljard euro komen. Parmalat wees dat bod echter af omdat die prijs onder de werkelijke waarde van het Italiaanse concern zou blijven. De Italiaanse politiek, onder aanvoering van premier Berlusconi, wil Italiaanse strategische ondernemingen zoals Parmalat in eigen hand houden.


De Griekse premier George Papandreou heeft aangeboden om zijn ontslag in te dienen. Voorwaarde is wel dat de nieuwe regering van nationale eenheid zich schaart achter de plannen van de Europese Unie en het Internationaal Monetair Fonds. Bovendien eist hij specifieke verbintenissen voor verandering en hervormingen in Griekenland. Eerder had de conservatieve oppositieleider Antonis Samaras om het ontslag van Papandreou gevraagd. Volgens hem moet de premier plaats ruimen voor een nieuwe en algemeen aanvaarde regeringsleider. De oppositie zou enkel in een regering van nationale eenheid willen stappen als Papandreou aftreedt en de nieuwe formatie de noodsteun van het Internationaal Monetair Fonds en de Europese Unie heronderhandelt.


De Europese Commissie is er niet over te spreken dat Rusland zijn importverbod op Europese groenten nog steeds niet heeft opgeheven, ondanks de belofte dat de invoer weer zou toegelaten worden. Rusland heeft de invoer van alle Europese groenten verboden nadat de crisis rond de EHEC-bacterie losbarstte. Sinds de exacte bron van de besmetting bekend is geraakt, is er volgens de Europese Commissie echter geen enkele reden meer voor beperkende maatregelen. Er wordt op gewezen dat José Manuel Barroso, voorzitter van de Europese Commissie, met de Russische president Dmitri Medvedev was overeengekomen dat het importverbod zou worden opgeheven. Medvedev is die belofte echter nog steeds niet nagekomen.


De rente op Griekse tienjarige staatsleningen is gestegen tot 17,51 procent. Dat is het hoogste niveau sinds Griekenland toetrad tot de eurozone. Investeerders maken zich grote zorgen over de schuldencrisis in Griekenland en vrezen dat een herstructurering van de schulden vrijwel onafwendbaar is. Kredietbeoordelaar Standard & Poor's verlaagde onlangs nog de Griekse kredietwaardigheid met drie stappen. Griekenland heeft daarmee de laagste kredietwaardigheid ter wereld. Griekenland slaagde er wel in een bedrag van 1,6 miljard euro op te halen op de obligatiemarkt. De rente op de obligaties, met een looptijd van zes maanden, bedroeg 4,96 procent.


Meer Nieuws

Wednesday, June 15, 2011

Gebruiker sociale netwerken plaatst vooral positieve commentaren

Algemeen wordt verondersteld dat consumenten vooral geneigd zijn om op sociale netwerken negatieve ervaringen over bedrijven en producten te publiceren, maar dat wordt tegengesproken door een onderzoek van de bureaus ROI Research en Performics. In dat onderzoek blijkt dat de meerderheid van de consumenten sociale netwerken gebruiken om positieve commentaren te plaatsen. De meeste positieve commentaren worden geplaatst in de restaurantsector (60 procent), gevolgd door voedingsmerken en huishoudproducten (53 procent) en telecommunicatie (50 procent).

Er wordt aan toegevoegd dat onderwijsinstelling het minst geneigd zijn om positieve commentaren te ontvangen in sociale netwerken (24 procent), gevolgd door magazines en kranten (28 procent), sport (32 procent), financiële diensten (35 procent) en alcoholische dranken (36 procent). Anderzijds blijkt dat consumenten het snelst geneigd zijn om negatieve commentaren te plaatsen over huishoudelijke producten (29 procent), gevolgd door telecommunicatie (28 procent), farmaceutica en gezondheidszorg (28 procent), elektronica (25 procent) en restaurants (25 procent).

De minst negatieve commentaren werden opgetekend bij de alcoholische dranken (11 procent), magazines en kranten (16 procent), sport (17 procent), apparaten (17 procent) en niet-alcoholische dranken (17 procent). Uit het onderzoek blijkt verder dat de consumenten relatief weinig interesse hebben om in sociale netwerken punten te verdienen voor producten of prijzen. Daarbij wordt nog de hoogste score gehaald door educatieve producten (47 procent), gevolgd door sportproducten (44 procent) en elektronica (43 procent). Er is wel een grote interesse in coupons die kunnen worden afgedrukt.

Labels: ,

Kinderen van arme gezinnen lijden sedentair leven

Er is een duidelijk verband tussen de socio-economische status van het gezin en bepaalde sedentaire gedragingen, zoals televisie en videogames, tijdens de eerste levensjaren. Dat is de conclusie van een onderzoek van de University of Zaragoza. Het adopteren van sedentair gedrag tijdens die levensperiode kan volgens onderzoeksleider Juan Pablo Rey-Lopez een belangrijke impact hebben op de educatieve ontwikkeling en de gezondheid.

"Er is een duidelijke band tussen de socio-economische status van een gezin en de tijd die tieners besteden aan sedentaire activiteiten, zoals televisie, videogames en studeren," merkt Rey-Lopez op in het online magazine ScienceDaily.com. "Uit het onderzoek is gebleken dat tieners andere sedentaire gedragingen vertonen naar gelang de socio-economische situaties van hun gezin. De professionele activiteit van de ouders heeft een grotere impact op de tijd die aan sedentaire activiteiten wordt besteed dan het opleidingsniveau."

In gezinnen met thuisblijvende moeders leiden tieners volgens de onderzoeker een meer sedentair leven. Er wordt aan toegevoegd dat meisjes meer tijd besteden aan studies, terwijl jongens vaker naar elektronische games grijpen. Meisjes in gezinnen met twee ouders met een laag arbeidsniveau blijken echter bijzonder grote consumenten van televisie te zijn en minder te studeren," voert Rey-Lopez nog aan. De onderzoeker merkt op dat socio-demografische factoren wel een grote rol spelen bij jongens dan bij meisjes.

Labels: , ,

Werknemers hebben onrealistische verwachtingen over claims tegen werkgever

Een aantal geruchtmakende processen over arbeidsconflicten heeft bij vele werknemers onrealistische verwachtingen gecreëerd over de regeling van een geding met hun werkgever. Dat is de conclusie van een rapport van het Britse advocatenkantoor Pinsent Masons. Volgens 81 procent van de werkgevers hebben werknemers getracht om een mogelijk proces voor de arbeidsrechtbank uit te spelen om de werkgever tot toegevingen te dwingen. Een grote meerderheid van de Britse werkgevers stuurt aan op een herziening van de huidige werkwijze van de arbeidsrechtbanken.

"Volgens 97 procent van de werkgevers is het huidige systeem van de arbeidsrechtbanken in het voordeel van de werknemers," merkt het magazine The Register op. "Slechts 3 procent is tevreden met het huidige systeem. Opgemerkt wordt dat het huidige systeem een rem vormt op een efficiënt personeelsbeleid, te lang aansleept en weinig consistent is. Volgens 66 procent heeft de dreiging met een mogelijk geding voor de arbeidsrechtbank een negatieve impact op managementsbeslissingen en het personeelsbeleid."

Uit het onderzoek blijkt dat er meer mogelijkheden zouden moeten worden gecreëerd om zwakke claims af te wijzen. "Daarbij geeft 81 procent van de Britse werkgevers toe de voorkeur gegeven te hebben om ook in een zwakke claim tot een minnelijke schikking besloten te hebben, in de overtuiging dat een dergelijke regeling goedkoper zou zijn dan zich te verdedigen voor een arbeidsrechtbank," aldus nog The Register. "Ook de langdurige procedures worden door de werkgevers aangeklaagd."

In het rapport wordt opgemerkt dat 62 procent van de respondenten voorstander is van de tussenkomst van een arbritragehof, dat aanbevelingen zou doen over een mogelijk geding voor een arbeidsrechtbank. Ook zegt 65 procent dat werknemers minstens twee jaar in dienst zouden moeten zijn vooraleer ze een schadeclaim zouden kunnen indienen wegens oneerlijk ontslag. Ook vindt 29 procent dat werknemers een vergoeding zouden moeten betalen vooraleer een dossier bij de arbeidsrechtbank in te dienen.

"Een aantal werknemers heeft onrealistische verwachtingen over arbeidsconflicten," aldus het rapport. "Dat is gedeeltelijk te wijten aan een aantal ophefmakende dossiers in de Londense financiële wereld en de grote koppen in de tabloid-pers."

Labels:

Ferrari zet samenwerking met sigarettenfabrikant Philip Morris verder

De Italiaanse renstal Scuderia Ferrari Marlboro heeft zijn samenwerking met tabaksproducent Philip Morris International tot het midden van het decennium verlengd. De huidige samenwerking loopt eind dit jaar af, maar werd voor een periode van vier jaar verlengd. Financiële details over de verlengde samenwerking werden niet bekend gemaakt. Het huidige contract werd zes jaar geleden afgesloten. Ferrari is het enige team in de Formule Eén dat nog samenwerkt met een tabaksproducent.

Ferrari werkt al sinds het midden van jaren tachtig samen met sponsor Marlboro, maar zes jaar geleden werd in de Formule Eén een verbod op tabaksreclame ingevoerd. Daardoor konden de racewagens van Ferrari niet langer reclame voor Marlboro dragen. Vorig jaar werd ook het barcode-design op de flanken van de racewagens verwijderd, nadat de autoconstructeur ervan beticht werd verdoken reclame te voeren voor Marlboro. De officiële naam van het team is echter nog altijd Scuderia Ferrari Marlboro.

Het Amerikaanse sigarettenmerk Marlboro maakte in het begin van de jaren zeventig zijn debuut als sponsor in de Formule Eén. Het sigarettenmerk heeft sindsdien verschillende teams ondersteund. Bij de start van de nieuwe eeuw was Williams het eerste team dat afzag van een samenwerking met een sigarettenfabrikant. Ferrari kondigde onlangs ook aan de samenwerking met het Duitse sportmerk Puma verder te zullen zetten.

Labels: , , , ,

Voorzitter Britse omroep wil BBC World Service redden

Chris Patten, de nieuwe voorzitter van de BBC Trust, heeft aangekondigd te zullen vechten om ervoor te zorgen dat de BBC World Service niet te lijden zal hebben onder de besparingen die de openbare omroep moet doorvoeren. Patten voerde aan eventueel bereid te zijn om eventueel de digitale televisiekanalen op te offeren om de toekomst van de BBC World Service veilig te stellen. Het budget van de Britse overheid moet dit jaar met 20 procent worden teruggebracht. De BBC Trust ontkent de plannen en zegt dat er nog geen definitieve beslissing is genomen.

Chris Patten, de laatste Britse gouverneur van Hongkong, zegt vooral de Arabische, Somalische en Indiase secties van de BBC World Service absoluut te willen verder zetten. "In het buitenland beseft men pas echt hoe goed de BBC is," aldus Chris Patten tegenover de Britse krant The Telegraph. Hij voegde er aan toe bij Brits minister van buitenlandse zaken William Hague te zullen lobbyen voor het verder zetten van de budgetten van de BBC World Service, die over drie jaar zouden worden stopgezet.

Chris Patten weigerde te zeggen welke divisies in aanmerking zouden komen voor de zware afslankingsoperatie. "Dat zou een doodsvonnis betekenen voor de betrokken divisies," voerde hij aan. "Maar het lijkt onvermijdelijk dat er op het gebied van sport zware beslissingen zullen moeten vallen. Het is voor de BBC onmogelijk om op alle sportrechten te bieden." Volgens een aantal bronnen zouden bij de besparingen alleen al bij de BBC News 1.500 banen verdwijnen.

Labels: , ,

Marketeer moet traditionele reclame-verleden achter zich laten

De economische recessie heeft de marketeers aangezet om terug te grijpen naar traditionele reclamemodellen. Dat zegt Chris Burggraeve, chief marketing officer bij brouwer AB InBev, in een interview met het magazine Advertising Age. Burggraeve merkt daarbij op dat digitale marketing een nieuwe en fragiele sector vormt. De huidige generatie marketeers is volgens hem echter getraind in een televisie-omgeving, waardoor er in moeilijke periodes naar dat bekende terrein wordt teruggegrepen.

"Die reflex moet worden onderdrukt," merkt Burggraeve op tegenover Advertising Age. "We moeten leren om niet terug naar het verleden te willen grijpen. Televisie is nog altijd belangrijk voor marketeers, maar het medium moet nu op een andere manier worden aangepakt." Burggraeve geeft aan elke van de kernmerken van AB InBev gevraagd te hebben hoe op de meest intelligente manier van nieuwe media gebruikt kan worden. Sommige merken lenen zich volgens Burggraeve beter voor digitale projecten, maar toch kan volgens hem elk merk ervan ergens gebruik maken.

AB InBev probeert volgens Burggraeve ook de eigen karakteristieken van sociale media te doorgronden. "Die platformen verwachten een daadwerkelijke interactie," benadrukt hij. "Merken worden in die wereld getolereerd zolang de regels van de omgeving worden gerespecteerd," voert hij aan. "Indien sociale netwerken gebruikt worden voor gewone commerciële doelstellingen, zal het merk door het mechanisme van zelfregulatie in die gemeenschap snel worden verbannen."

Labels: , ,

Krantenuitgevers geloven in betaalbereidheid online lezer

De meerderheid van de krantenuitgevers is ervan overtuigd dat de consument uiteindelijk bereid zal zijn om te betalen voor online content. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van de School of Journalism aan de University of Missouri en het Reynolds Journalism Institute. Volgens het onderzoek is 67 procent van de krantenuitgevers ervan overtuigd dat de lezer ertoe gebracht zal kunnen worden om te betalen voor online content. Slechts 14 procent verwacht niet dat de consument ooit zal willen betalen voor online nieuws. Een groep van 19 procent kon zich niet uitspreken.

Van de kranten die op dit ogenblik nog geen betaling vragen voor online content, denkt 85 procent eraan om ooit een betalend model in te voeren. Een groep van 35 procent zou de volgende twaalf maand een betalend online model willen bijvoeren. Een groep van 50 procent zegt wellicht ooit tot een betalend model te zullen overstappen. Volgens 59 procent zal betalende content het aantal pageviews doen dalen, waarbij 21 procent denkt aan een terugval van meet dan 20 procent. Een groep van 34 procent verwacht echter geen impact.

Volgens 48 procent zal online content de volgende twaalf maanden alvast nauwelijks een bijdrage leveren tot de inkomsten. Volgens 34 procent moet worden rekening gehouden met een bijdrage van maximaal 20 procent. Slechts 12 procent denkt een groter gedeelte van zijn omzet uit digitale activiteiten te kunnen realiseren. De onderzoekers voegen er aan toe dat 58 procent van de uitgevers ervan uitgaat dat betaalde online content geen enkele impact zal hebben op de gedrukte oplages, terwijl 35 procent verwacht dat de oplagedalingen zouden kunnen worden afgezwakt of gestopt.

Volgens 4 procent van de uitgevers zal betaalde online content de oplage van de gedrukte versie doen groeien.

Labels: , ,

Nieuwsoverzicht

Het internetbedrijf Google neemt het bedrijf AdMeld, gespecialiseerd in online reclame, over. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 400 miljoen dollar. AdMeld is gespecialiseerd in het optimaliseren van banners op websites. Het bedrijf werd vier jaar geleden opgericht en werkt samen met een vijfhonderdtal klanten, waaronder grote concerns zoals Fox News en Discovery. De overname moet het volgens Google voor klanten gemakkelijker maken om advertenties te plaatsen op hun websites. Ook moeten klanten meer ondersteuning krijgen bij het invullen van de ruimte die bedoeld is voor advertenties. Google reageert hiermee naar eigen zeggen op klanten die claimen dat het beheren van advertenties op de website te ingewikkeld is.


De Japanse autobouwer Honda verwacht dit jaar een nettowinst te kunnen realiseren van 195 miljard yen. Dat komt overeen met een bedrag van 1,68 miljard euro. De nieuwe raming betekent een daling met 63 procent tegenover vorig jaar. De daling is te wijten aan de aardbeving en tsunami van maart van dit jaar. De omzet zou met 7 procent dalen tot 8,3 triljoen yen. Door de aardbeving en tsunami in het noordoosten van Japan konden verschillende onderdelen niet meer aangevoerd worden. Grote fabrikanten, waaronder Honda, Toyota Motor Corp en Sony Corp, moesten hun activiteit tijdelijk stilleggen. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar boekte Honda een winstdaling met 38,3 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.


Stanley Fischer is geen kandidaat voor de post van directeur-generaal bij het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Nadat de organisatie zijn kandidatuur had verworpen, bevestigde Fischer, gouverneur van de Israëlische centrale bank, niet mee te dingen naar de positie aan het hoofd van het Internationaal Monetair Fonds. Volgens de organisatie is de 67-jarige Fischer te oud om in aanmerking te komen voor de opvolging van Dominique Strauss-Kahn. De leeftijdsgrens is 65 jaar, maar Fischer noemde die regel irrelevant. Door de terugtrekking van de kandidatuur van Fischer blijven er met de Française Christine Lagarde en de Mexicaan Agustin Carstens nog twee kandidaten in de running.


Nokia en Apple, de twee grootste fabrikanten van mobiele telefoons ter wereld, hebben hun jarenlange strijd rond patenten bijgelegd. De precieze details over de deal blijven nog geheim, maar de bedoeling is in elk geval om via een eenmalige betaling de strijd definitief te staken. In het akkoord zou Apple aan zijn Finse concurrent een onbekende som betalen, plus royalties afdragen voor de termijn van het akkoord. De sommen zijn vertrouwelijk. De bedrijven voerden twee jaar lang een strijd rond patenten. Nokia verweet Apple een aantal van zijn patenten te hebben geschonden. Nokia eiste royalties op de miljoenen iPhones die de voorbije vier jaar werden verkocht.


De kredietverstrekkers van de Nederlandse televisieproducent Endemol zouden ermee gedreigd hebben om nog dit jaar de terugbetaling van de leningen te zullen eisen. Dat zou het mediabedrijf echter niet kunnen betalen. Door de aanhoudende druk op de resultaten zou Endemol inmiddels al een schuldenlast van bijna 2 miljard euro hebben opgebouwd. Om te voorkomen dat Endemol onder zijn schulden bezwijkt, zouden de aandeelhouders Cyrte, Mediaset en Goldman Sachs het Amerikaanse adviesbureau Houlihan Lokey in de arm hebben genomen. Dat onderhandelt met het bankensyndicaat over een oplossing. De aandeelhouders zouden hierbij een forse kapitaalinjectie moeten doen. Maar de onderhandelingen dreigen nog maanden te duren.


In de strijd tegen de hoge inflatie heeft de Chinese centrale bank opnieuw de vermogensvereisten voor de banken verstrengd. De Chinese banken moeten daardoor nog meer reserves aanleggen. Bedoeling is om op die manier geld uit omloop te halen en zo de economie af te koelen. De vermogensvereisten werden met 50 basispunten opgedreven tot 21,5 procent. Door het aanhouden van grotere reserves, zouden er minder kredieten kunnen worden verstrekt. Om de geldmarkten te laten afkoelen, heeft de Chinese centrale bank sinds oktober vorig jaar de rente al vier keer verhoogd, maar dat heeft nog geen resultaat opgeleverd. De inflatie bereikte vorige maand het hoogste niveau in bijna drie jaar. Het streefdoel ligt op maximaal 4 procent inflatie.


De centrale bank van Japan heeft aangekondigd extra geld ter beschikking te zullen stellen van de financiële instellingen. Daardoor zou aan de Japanse economie, die zwaar is getroffen door de aardbeving en tsunami, een nieuwe stimulans moeten gegeven kunnen worden. Beslist werd dat een bedrag van 500 miljard yen of 4,3 miljard euro aan de banken zal worden geleend om te investeren in de groeisectoren milieu, energie of gezondheidszorg. De aardbeving en tsunami hebben zware schade berokkend aan de Japanse economie. Heel wat bedrijven kampen met een tekort aan energie of een gebrek aan onderdelen. De centrale bank heeft al een fonds ter beschikking gesteld van 85,5 miljard euro voor de heropbouw van Japan.


Jan Kees de Jager, de Nederlandse minister van financiën, wil een bijdrage van Europese banken, pensioenfondsen en verzekeraars aan een nieuwe lening aan Griekenland. De instellingen zouden minstens 20 procent tot 30 procent van de nieuwe lening voor hun rekening moeten nemen, maar er zou volgens de minister gestreefd worden naar een bijdrage die nog hoger zou liggen. De Jager wil dat de private sector de looptijd van zijn leningen aan het noodlijdende Griekenland verlengt. Dat zou Griekenland meer ademruimte moeten bieden. De Jager wil naar eigen zeggen de financiële sector niet dwingen, maar wel enige drang uitoefenen. Nederland is samen met Duitsland voortrekker van een dergelijke lening.


Verwacht mag worden dat de Nederlandse economie dit jaar een groei zal kennen van 2,2 procent. Dat heeft De Nederlandsche Bank bekend gemaakt. Bij een vorige raming was gewag gemaakt van een toename met 1,6 procent. Die verbetering is te danken aan de onverwacht sterke groei tijdens de eerste drie maanden van dit jaar. De Nederlandsche Bank waarschuwt echter dat die opleving echter tijdelijk zal zijn. Tijdens de tweede helft van het jaar zou het groeitempo immers terugvallen omdat overheden en consumenten wereldwijd hun uitgaven zouden matigen. Die maatregelen zouden de groei van de Nederlandse export en daarmee van de gehele economie raken. Voor volgend jaar wordt een groei met 1,7 procent in het vooruitzicht gesteld.


De Russische zakenman Vladimir Antonov trekt zich terug uit een vastgoedtransactie met de Zweedse autofabrikant Saab, dochterbedrijf van het Nederlandse Spyker Cars. Dat heeft een woordvoerder van Antonov bekend gemaakt. Saab was van plan zijn vastgoed te verkopen aan Antonov en het daarna terug te huren. De vastgoeddeal wordt volgens de woordvoerder nu besproken met externe investeerders. Antonov zou wel nog interesse hebben om aandeelhouder van Saab-Spyker te worden. Volgens Victor Muller, topman van Saab-Spyker, stapte Antonov uit de onderhandelingen omdat hij van de Europese Investeringsbank (EIB) geen toestemming krijgt voor de vastgoedtransactie. Muller zegt niet te weten waarop de Europese Investeringsbank zich heeft verzet tegen de transactie.


Begin juni telde het sociale netwerk Facebook 687 miljoen gebruikers. Dat blijkt uit cijfers van de website Inside Facebook. Tijdens de maand mei werden 11,8 miljoen nieuwe leden geteld, nadat de maand voordien 13,9 miljoen nieuwe gebruikers hadden gemeld. Dat is echter gevoelig minder dan de 20 miljoen nieuwe gebruikers die tot voor kort elke maand werden geregistreerd. Inside Facebook heeft het dan ook over een vertragende groei. In de Verenigde Staten verloor Facebook tijdens de maand mei bijna 6 miljoen gebruikers. In Canada werd een terugval met 1,52 miljoen gebruikers opgetekend. In Groot-Brittannië, Noorwegen en Rusland werd er een verlies van meer dan 100.000 gebruikers geregistreerd.


De groei van de grootste economieën in de wereld zwakt af en de vooruitzichten verslechteren. Dat is de conclusie van een rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). De leidende index voor de lidstaten van de organisatie liet in april stagnatie zien ten opzichte van maart. In Duitsland en Groot-Brittannië bleef de economische groei stabiel, maar er zijn volgens het rapport duidelijke tekenen van afzwakkende groei in Frankrijk en Italië. De groei van de Amerikaanse economie lag boven het gemiddelde, maar was tijdens de maand april niet zo sterk als in maart. Japan werd niet meegenomen in het onderzoek vanwege de rampen die het land afgelopen maart troffen.


De Japanse regering is het eens geworden over een wetsvoorstel dat de tienduizenden slachtoffers van de kernramp bij Fukushima aan een vergoeding moet helpen. De wet voorziet in een nationaal fonds dat de kerncentrale-exploitant Tepco ondersteunt bij de betaling. In het fonds zouden naast de regering ook andere energieleveranciers geld moeten storten. Tepco zou de energieprijzen bovendien met 16 procent mogen verhogen. Met het fonds wil de regering zeker stellen dat de vergoedingen snel worden betaald. Exploitant Tepco kondigde onmiddellijk aan de vergoedingen eerlijk en prompt te zullen betalen. Het energieconcern hoopt dat het Japanse parlement de wet snel aanneemt.


Kredietbeoordelaar Standard & Poor’s heeft de kredietwaardigheid van Griekenland verder verlaagd. Volgens het ratingbureau gaat Griekenland de volgende twee jaar waarschijnlijk ten minste één keer failliet als gevolg van de enorme schuldenlast. Het ratingbureau verwacht niet dat Griekenland voldoende obligaties zal kunnen uitgeven om de uitgaven volgend jaar te dekken. De nieuwe verlaging komt enkele dagen nadat de Griekse regering een nieuw pakket bezuinigingsmaatregelen heeft bekend gemaakt die ongeveer 28 miljard euro besparingen zouden moeten opleveren. Daarnaast zou 50 milard euro worden opgehaald met de verkoop van staatsbedrijven. Volgens de Griekse regering houdt het ratingbureau geen rekening gehouden met pogingen om het financieringstekort te dichten.


De Italiaanse bevolking heeft zich in een referendum uitgesproken tegen kernenergie. Het was de tweede keer dat de Italianen hun voorkeur over het onderwerp mochten uitspreken. Volgens de Italiaanse premier Silvio Berlusconi heeft zijn land een uitgesproken mening over kernenergie. Italië stemde na de ramp in Tsjernobyl ook al tegen kernenergie. Volgens tegenstanders van kernenergie heeft de situatie in de Japanse kerncentrale van Fukushima, die zwaar beschadigd raakte na een aardbeving, er mede voor gezorgd dat de Italiaanse bevolking zich tegen kernenergie verzet. Italië is net zoals Japan gevoelig voor aardbevingen, maar volgens de Italiaanse regering is kernenergie nodig om tegen het einde van het decennium 20 procent van de benodigde elektriciteit te leveren.


Meer Nieuws

Tuesday, June 14, 2011

Bagagegelden dragen winst Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen

Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben het voorbije jaar 3,4 miljard dollar dollar inkomsten gerealiseerd met bagagegelden. Dat betekent een stijging met 24 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van het Amerikaanse ministerie van transport. De bagagegelden zijn er mee verantwoordelijk voor dat de Amerikaanse luchtvaartsector het voorbije jaar opnieuw winstgevend is geworden, nadat de drie jaar voordien verliezen werden geleden. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen boekten vorig jaar een winst van 2,6 miljard dollar winst.

"Zonder deze vergoedingen, zouden de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen ook het voorbije jaar wellicht verlies hebben geleden," aldus Jim Corridore, luchtvaartanalist bij het ratingbureau Standard & Poor's, op tegenover het persbureau Associated Press. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben begin dit jaar de ticketprijzen gevoelig opgedreven, maar dat weegt niet op tegen de stijgende brandstofprijzen. Nieuwe prijsstijgingen werden op zware protesten bij de reizigers op zware protesten onthaald. Dus moesten er elders extra inkomsten worden gevonden.

"Door het succes van de bagagegelden zijn de luchtvaartmaatschappijen gestart met het vragen van vergoedingen voor een hele reeks extra diensten," merkt Associated Press nog op. "Tegen betaling kunnen passagiers vroeger aan boord en kunnen ze meer beenruimte kopen. Er worden ook extra vergoedingen gevraagd voor telefonische reservaties en het reserveren van een zetel." Al deze vergoedingen vertegenwoordigen inmiddels 6 procent tot 7 procent van de totale omzet van de luchtvaartmaatschappijen.

Labels: ,

Hillary Clinton waarschuwt voor nieuw kolonialisme

Afrika moet beducht zijn voor een sluipend nieuw kolonialisme van buitenlandse investeerders en regeringen die alleen geïnteresseerd zijn in de ontginning van natuurlijke grondstoffen om zichzelf rijk te maken. Dat heeft Amerikaans minister van buitenlandse zaken Hillary Clinton gezegd. Clinton voegde er aan toe dat de Afrikaanse leiders ervoor moeten zorgen dat buitenlandse investeringen duurzaam zijn en aan alle burgers ten goede komen en niet alleen de elite voordeel opleveren.

"De Amerikaanse minister noemde geen specifieke namen, maar had eerder al aangedrongen op een grotere controle op de grote Chinese investeringen en zakelijke belangen in Afrika, zodat het Afrikaanse volk niet zou misbruikt worden," aldus het webmagazine Independent Online. "Hillary Clinton merkte op dat Amerikaanse diplomaten in Afrika de opdracht hebben gekregen om de Amerikaanse regering op de hoogte te houden van de Chinese projecten."

"Het koloniale tijdperk heeft duidelijk gemaakt hoe gemakkelijk het is om Afrikaanse natuurlijke rijkdommen te verzamelen, leiders te betalen en weer te verdwijnen, zonder dat er iets overblijft voor de lokale bevolking," merkte Clinton op. "Er moet absoluut worden vermeden dat Afrika het toneel wordt van een nieuw kolonialisme." De Amerikaanse minister van buitenlandse zaken voegde er aan toe dat de Verenigde Staten voorstander zijn van buitenlandse projecten in Afrika, maar moet ervoor gezorgd worden dat ook de lokale gemeenschappen daar voordeel uit halen.

Labels: , ,

Online displays snelst groeiende Amerikaanse reclamesector

De Amerikaanse reclamebestedingen hebben tijdens het eerste kwartaal een omzet gerealiseerd van 32,5 miljard dollar. Dat betekent een stijging met 4,4 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het bureau Kantar Media. De grootste groei werd daarbij opgetekend door de online display-reclame, die een groei met 14,6 procent liet optekenen. Ook televisie, outdoor, radio en magazines liet tijdens het eerste kwartaal een groei optekenen. Kranten lieten daarentegen een terugval met 2,1 procent optekenen. Bij afzonderlijke inlassingen was er een daling met 17,5 procent.

"De online displaymarkt presteert bijzonder sterk," voert Jon Swallen, onderzoeker bij Kantar Media, op. "De voorbije periode stonden vooral digitale video en zoekopdrachten in de belangstelling. Dat waren de voorbije twee jaar de twee meest sexy online sector. Verwacht werd dat display-reclame zou verdwijnen, maar de sector blijkt nog heel levendig te zijn." Swallen voegt er aan toe dat er zich de voorbije twee jaar een duidelijke trend aan het ontwikkelen is, waarbij vooral televisie en internet een belangrijke groei kennen.

Er wordt aan toegevoegd dat autobedrijven voor de eerste keer in zeven jaar opnieuw vier vertegenwoordigers hebben bij de tien grootste adverteerders. Daarbij wordt opgemerkt dat Ford Motor zijn budgetten met 27,3 procent opdreef tot 299 miljoen dollar, terwijl General Motors een stijging met 1,2 procent liet optekenen tot 542 miljoen dollar. Toyota dreef zijn reclamebestedingen met 30,3 procent op tot 308 dollar. Bij Chrysler werd een groei met 58,6 procent geregistreerd tot 319 miljoen dollar.

De eerste plaats op de Amerikaanse reclamemarkt bleef ook tijdens het eerste kwartaal van dit jaar voorbehouden aan Procter & Gamble, hoewel het concern een daling met 5,9 procent tot 719 miljoen dollar liet optekenen.

Labels: ,

Rusland lanceert nieuw investeringsfonds voor buitenlandse partners

Rusland lanceert een investeringsfonds met een omvang van 10 miljard dollar. Dat moet het vertrouwen van de investeerders in de Russische markt opdrijven. Omdat de Russische overheid als een partner optreedt, hoopt het fonds de risicoperceptie over investeringen in Rusland weg te kunnen nemen. Het fonds werd opgericht op aangeven van de Russische president Dmitry Medvedev. Het project richt zich volgens Stanislav Voskresensky, Russisch onderminister van economische ontwikkeling, vooral op buitenlandse investeerders die nog niet in Rusland actief zijn en weinig van het land kennen.

"Bedoeling is dat het investeringsfonds een minderheidsparticipatie neemt in joint-ventures met buitenlandse bedrijven," merkt de Russische krant The Moscow Times op. "Er wordt gemikt op een rendement van minstens 15 procent. Het investeringsfonds zou volgens Voskresensky ook gebruikt kunnen worden voor de overname van een aantal buitenlandse bedrijven die belangrijk worden geacht om de technologische basis van Russische ondernemingen te verbeteren."

"Door het aantrekken van buitenlandse investeerders, hoopt het fonds niet alleen de nodige financiële middelen te kunnen aantrekken, maar ook te kunnen bijdragen tot de modernisering van Rusland en het creëren van nieuwe banen," merkte Voskresensky op. "Er wordt vooral uitgekeken naar investeerders die niet alleen geld, maar ook technologieën meebrengen." Gehoopt wordt vooral investeringen te kunnen aantrekken voor de telecomsector en de farmaceutische industrie, maar ook voor de landbouw.

Labels: ,

Mobiel platform 10 procent online activiteiten The Guardian

De Britse krant The Guardian heeft sinds begin dit jaar 403.388 downloads geregistreerd voor de herziene versie van zijn iPhone-applicatie. Na een gratis proefperiode hebben 67.258 betrokkenen een betalend abonnement genomen op de applicatie. Er wordt opgemerkt dat de applicatie sinds begin dit jaar aan The Guardian een bedrag tussen 201.101 pond en 268.359 pond heeft opgeleverd. De Britse krant wil binnenkort ook een applicatie voor de iPad lanceren.

Begin dit jaar lanceerde The Guardian een betalend model voor zijn iPhone-applicatie. "Sindsdien heeft de applicatie The Guardian meer geld opgeleverd dan de lezers van de gratis website van de krant hebben gegenereerd," merkt het webmagazine PaidContent.org op. "Indien de gebruikers van de betaalde applicatie echter gekozen hadden voor de gedrukte krant, zou een bedrag van 12,1 miljoen pond aan inkomsten zijn gegenereerd."

In de Verenigde Staten werd de applicatie 36.089 keer gedownload. Daar blijft het aanbod echter gratis, ondersteund door reclame. The Guardian hoopt daarmee zijn positie op de Amerikaanse markt te kunnen verstevigen. De krant merkt verder op dat de mobiele trafiek naar The Guardian op dit ogenblik 10 procent van de totale online activiteiten vertegenwoordigt. Vorig jaar vertegenwoordigde het mobiele platform nog 4,5 procent van de totale trafiek naar de website van de Britse krant.

Labels: , , , ,

Slechts 30 procent online videoreclame wordt doorgespoeld

Slechts 30 procent van de preroll-reclamespots op videosites wordt door de consument doorgespoeld. Dat blijkt uit cijfers van Bruce Daisley, verkoopsdirecteur bij de videosite YouTube, over de reactie van het publiek op TrueView. Bovendien vertoont het publiek van deze TrueView-spots volgens Daisley een engagement dat 75 procent hoger ligt dan bij internet-gebruikers die met traditionele online videoreclames worden geconfronteerd.

TrueView werd in december vorig jaar ingevoerd en biedt de gebruiker de mogelijkheid om een reclame na vijf seconden door te spoelen. Adverteerders moeten alleen betalen voor reclames die minstens dertig seconden of helemaal worden bekeken. "Daisley merkt echter op dat de overgrote meerderheid van de consumenten van die mogelijkheid niet gebruik maakt en de reclamespots helemaal uitkijken," voert het webmagazine BizReport.com aan.

Daisley voegt er aan toe dat het TrueView-model aan de adverteerder ook toelaat om te controleren hoe de videospot presteert. "Voor de eerste keer kunnen adverteerders bekijken hoe vaak de reclame wordt doorgespoeld," merkt hij op. "Dat biedt de adverteerder ook de kans om de creatieve sector erop te wijzen dat sommige reclamespots minder efficiënt werken, eenvoudig omdat de consument minder interesse heeft laten blijken en de advertentie vaker heeft doorgespoeld."

Labels: , ,

Amerikaanse autosector kijkt opnieuw naar emoties

De Amerikaanse autobouwers zijn erin geslaagd om een bijzonder gunstige marktpositie uit te bouwen. Wellicht hebben Ford, General Motors en Chrysler de beste vooruitzichten in verscheidene decennia. Dat zegt Bob Lutz, gewezen ondervoorzitter van General Motors en één van de grote figuren uit de Amerikaanse autogeschiedenis. Volgens Lutz, die ook gewerkt heeft voor Chrysler en Ford, hebben de Amerikaanse constructeurs op dit ogenblik een portefeuille die superieur is aan de Japanse concurrentie.

"Import heeft een groot deel van zijn aantrekkingskracht verloren," merkt Bob Lutz op tegenover de krant Detroit News. "De nieuwe klanten hebben niet langer een negatieve perceptie over Amerikaanse wagens, zoals dat het geval was met de babyboomers, die de voorkeur gaven aan Toyota en Honda. De Amerikaanse constructeurs zijn dan ook hun binnenlands marktaandeel opnieuw aan het herstellen, want hun wagens zijn beter ontworpen en gebouwd dan bij vele rivalen."

Tevens merkt Lutz op dat de Amerikaanse autobouwers opnieuw hebben begrepen dat autokopers niet alleen met vermogen en verbruik rekening houden. "In het begin van de eeuw was design ondergeschikt aan technologie en kostprijs," voert hij aan. "Bij de ontwikkeling van wagens werd niet gekeken naar de autobestuurder, maar werd alleen rekening gehouden met cijfers. Nochtans kopen mensen auto's voor de emoties die ze oproepen, de gevoelens die ze creëren en de boodschap die ze uitsturen naar anderen. De ontwerpers hebben nu echter opnieuw hun gepaste plaats gekregen."

Labels: ,