Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, June 17, 2011

Creativiteit reclamecampagnes levert resultaten op

Reclamecampagnes met sterke creatieve adelbrieven presteren op een brede waaier van factoren beter dan meer generische alternatieven. Dat is de conclusie van een onderzoek van de International Publishers Association (IPA). Daarbij wordt opgemerkt dat creatieve campagnes tijdens de jaren negentig drie keer efficiënter bleken dan andere reclame-projecten. In de loop van het voorbije decennium bleken creatieve campagnes echter tot twaalf keer efficiënter geworden te zijn.

"Creativiteit is niet langer een luxe indien campagnes een zakelijk succes willen opleveren," merkt onderzoeker Peter Field op. "Campagnes kunnen over meerdere kanalen worden ontwikkeld, waardoor er voor merken nieuwe mogelijkheden zijn gecreëerd om met consumenten in contact te komen. Creativiteit motiveert de consumenten om campagnes te delen in hun sociale netwerken, waarbij ook een veel groter effect op de ruchtbaarheid wordt gecreëerd. Die ruchtbaarheid is cruciaal om de efficiëntie op te drijven."

De onderzoekers merken op dat de creativiteit stijgt naarmate de budgetten hoger worden. Creatieve campagnes zijn volgens Field dan ook meer betrouwbare investeringen. Ook bleek dat vooral bij consumptiegoederen een grotere kloof wordt opgetekend. "Dat betekent dat creativiteit in die sector wellicht nog belangrijker is," voert Field aan. "In tegenstelling tot de perceptie bij vele bedrijfsleiders, vormen creatieve campagnes geen extra risico. Bovendien zijn deze campagnes met het verloop van de tijd alleen nog maar veiliger geworden."

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home