Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, June 17, 2011

Marketeers kunnen hun nut nog altijd niet bewijzen

Marketeers slagen er nog altijd niet in om de impact van hun strategieën en campagnes optimaal aan te tonen. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoek van de Fournaise Marketing Group bij topkaders van bedrijven. Daarbij blijkt dat 73 procent van de respondenten akkoord was dat marketeers een gebrek aan zakelijke geloofwaardigheid hebben en niet in staat zijn om te bewijzen dat hun activiteiten leiden tot een grotere winst, een grotere vraag, omzet en marktaandeel.

De scepsis ligt het hoogste in Europa. Daar geeft 78 procent van de respondenten aan dat marketeers onvoldoende de meerwaarde van hun campagnes kunnen aantonen, gevolgd door Australië (73 procent), de Verenigde Staten (72 procent) en Azië (69 procent). In het algemeen geeft 77 procent van de bedrijfsleiders aan dat het moeilijk is om een verband te leggen tussen de waarden van de communicatieteams, zoals merkwaarde, te koppelen aan harde cijfers zoals omzet, winst, verkoop en marktaandeel.

Daarnaast geeft 74 procent aan dat er teveel aandacht wordt besteed aan de jongste marketing-trends, zoals sociale media, zonder dat er vooral wordt onderzocht op welke manier deze instrumenten best kunnen worden ingezet om de prestaties van het bedrijf te verbeteren. Ook zegt 72 procent dat de marketeers frequent om extra budgetten vragen, maar slechts zelden concreet kunnen aangeven welke bijkomende omzet die toegevoegde financiële middelen zullen genereren.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home