Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, June 15, 2011

Gebruiker sociale netwerken plaatst vooral positieve commentaren

Algemeen wordt verondersteld dat consumenten vooral geneigd zijn om op sociale netwerken negatieve ervaringen over bedrijven en producten te publiceren, maar dat wordt tegengesproken door een onderzoek van de bureaus ROI Research en Performics. In dat onderzoek blijkt dat de meerderheid van de consumenten sociale netwerken gebruiken om positieve commentaren te plaatsen. De meeste positieve commentaren worden geplaatst in de restaurantsector (60 procent), gevolgd door voedingsmerken en huishoudproducten (53 procent) en telecommunicatie (50 procent).

Er wordt aan toegevoegd dat onderwijsinstelling het minst geneigd zijn om positieve commentaren te ontvangen in sociale netwerken (24 procent), gevolgd door magazines en kranten (28 procent), sport (32 procent), financiƫle diensten (35 procent) en alcoholische dranken (36 procent). Anderzijds blijkt dat consumenten het snelst geneigd zijn om negatieve commentaren te plaatsen over huishoudelijke producten (29 procent), gevolgd door telecommunicatie (28 procent), farmaceutica en gezondheidszorg (28 procent), elektronica (25 procent) en restaurants (25 procent).

De minst negatieve commentaren werden opgetekend bij de alcoholische dranken (11 procent), magazines en kranten (16 procent), sport (17 procent), apparaten (17 procent) en niet-alcoholische dranken (17 procent). Uit het onderzoek blijkt verder dat de consumenten relatief weinig interesse hebben om in sociale netwerken punten te verdienen voor producten of prijzen. Daarbij wordt nog de hoogste score gehaald door educatieve producten (47 procent), gevolgd door sportproducten (44 procent) en elektronica (43 procent). Er is wel een grote interesse in coupons die kunnen worden afgedrukt.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home