Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, June 15, 2011

Werknemers hebben onrealistische verwachtingen over claims tegen werkgever

Een aantal geruchtmakende processen over arbeidsconflicten heeft bij vele werknemers onrealistische verwachtingen gecreëerd over de regeling van een geding met hun werkgever. Dat is de conclusie van een rapport van het Britse advocatenkantoor Pinsent Masons. Volgens 81 procent van de werkgevers hebben werknemers getracht om een mogelijk proces voor de arbeidsrechtbank uit te spelen om de werkgever tot toegevingen te dwingen. Een grote meerderheid van de Britse werkgevers stuurt aan op een herziening van de huidige werkwijze van de arbeidsrechtbanken.

"Volgens 97 procent van de werkgevers is het huidige systeem van de arbeidsrechtbanken in het voordeel van de werknemers," merkt het magazine The Register op. "Slechts 3 procent is tevreden met het huidige systeem. Opgemerkt wordt dat het huidige systeem een rem vormt op een efficiënt personeelsbeleid, te lang aansleept en weinig consistent is. Volgens 66 procent heeft de dreiging met een mogelijk geding voor de arbeidsrechtbank een negatieve impact op managementsbeslissingen en het personeelsbeleid."

Uit het onderzoek blijkt dat er meer mogelijkheden zouden moeten worden gecreëerd om zwakke claims af te wijzen. "Daarbij geeft 81 procent van de Britse werkgevers toe de voorkeur gegeven te hebben om ook in een zwakke claim tot een minnelijke schikking besloten te hebben, in de overtuiging dat een dergelijke regeling goedkoper zou zijn dan zich te verdedigen voor een arbeidsrechtbank," aldus nog The Register. "Ook de langdurige procedures worden door de werkgevers aangeklaagd."

In het rapport wordt opgemerkt dat 62 procent van de respondenten voorstander is van de tussenkomst van een arbritragehof, dat aanbevelingen zou doen over een mogelijk geding voor een arbeidsrechtbank. Ook zegt 65 procent dat werknemers minstens twee jaar in dienst zouden moeten zijn vooraleer ze een schadeclaim zouden kunnen indienen wegens oneerlijk ontslag. Ook vindt 29 procent dat werknemers een vergoeding zouden moeten betalen vooraleer een dossier bij de arbeidsrechtbank in te dienen.

"Een aantal werknemers heeft onrealistische verwachtingen over arbeidsconflicten," aldus het rapport. "Dat is gedeeltelijk te wijten aan een aantal ophefmakende dossiers in de Londense financiële wereld en de grote koppen in de tabloid-pers."

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home