Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, June 14, 2011

Online displays snelst groeiende Amerikaanse reclamesector

De Amerikaanse reclamebestedingen hebben tijdens het eerste kwartaal een omzet gerealiseerd van 32,5 miljard dollar. Dat betekent een stijging met 4,4 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het bureau Kantar Media. De grootste groei werd daarbij opgetekend door de online display-reclame, die een groei met 14,6 procent liet optekenen. Ook televisie, outdoor, radio en magazines liet tijdens het eerste kwartaal een groei optekenen. Kranten lieten daarentegen een terugval met 2,1 procent optekenen. Bij afzonderlijke inlassingen was er een daling met 17,5 procent.

"De online displaymarkt presteert bijzonder sterk," voert Jon Swallen, onderzoeker bij Kantar Media, op. "De voorbije periode stonden vooral digitale video en zoekopdrachten in de belangstelling. Dat waren de voorbije twee jaar de twee meest sexy online sector. Verwacht werd dat display-reclame zou verdwijnen, maar de sector blijkt nog heel levendig te zijn." Swallen voegt er aan toe dat er zich de voorbije twee jaar een duidelijke trend aan het ontwikkelen is, waarbij vooral televisie en internet een belangrijke groei kennen.

Er wordt aan toegevoegd dat autobedrijven voor de eerste keer in zeven jaar opnieuw vier vertegenwoordigers hebben bij de tien grootste adverteerders. Daarbij wordt opgemerkt dat Ford Motor zijn budgetten met 27,3 procent opdreef tot 299 miljoen dollar, terwijl General Motors een stijging met 1,2 procent liet optekenen tot 542 miljoen dollar. Toyota dreef zijn reclamebestedingen met 30,3 procent op tot 308 dollar. Bij Chrysler werd een groei met 58,6 procent geregistreerd tot 319 miljoen dollar.

De eerste plaats op de Amerikaanse reclamemarkt bleef ook tijdens het eerste kwartaal van dit jaar voorbehouden aan Procter & Gamble, hoewel het concern een daling met 5,9 procent tot 719 miljoen dollar liet optekenen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home