Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, June 14, 2011

Amerikaanse autosector kijkt opnieuw naar emoties

De Amerikaanse autobouwers zijn erin geslaagd om een bijzonder gunstige marktpositie uit te bouwen. Wellicht hebben Ford, General Motors en Chrysler de beste vooruitzichten in verscheidene decennia. Dat zegt Bob Lutz, gewezen ondervoorzitter van General Motors en één van de grote figuren uit de Amerikaanse autogeschiedenis. Volgens Lutz, die ook gewerkt heeft voor Chrysler en Ford, hebben de Amerikaanse constructeurs op dit ogenblik een portefeuille die superieur is aan de Japanse concurrentie.

"Import heeft een groot deel van zijn aantrekkingskracht verloren," merkt Bob Lutz op tegenover de krant Detroit News. "De nieuwe klanten hebben niet langer een negatieve perceptie over Amerikaanse wagens, zoals dat het geval was met de babyboomers, die de voorkeur gaven aan Toyota en Honda. De Amerikaanse constructeurs zijn dan ook hun binnenlands marktaandeel opnieuw aan het herstellen, want hun wagens zijn beter ontworpen en gebouwd dan bij vele rivalen."

Tevens merkt Lutz op dat de Amerikaanse autobouwers opnieuw hebben begrepen dat autokopers niet alleen met vermogen en verbruik rekening houden. "In het begin van de eeuw was design ondergeschikt aan technologie en kostprijs," voert hij aan. "Bij de ontwikkeling van wagens werd niet gekeken naar de autobestuurder, maar werd alleen rekening gehouden met cijfers. Nochtans kopen mensen auto's voor de emoties die ze oproepen, de gevoelens die ze creëren en de boodschap die ze uitsturen naar anderen. De ontwerpers hebben nu echter opnieuw hun gepaste plaats gekregen."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home