Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, June 15, 2011

Krantenuitgevers geloven in betaalbereidheid online lezer

De meerderheid van de krantenuitgevers is ervan overtuigd dat de consument uiteindelijk bereid zal zijn om te betalen voor online content. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van de School of Journalism aan de University of Missouri en het Reynolds Journalism Institute. Volgens het onderzoek is 67 procent van de krantenuitgevers ervan overtuigd dat de lezer ertoe gebracht zal kunnen worden om te betalen voor online content. Slechts 14 procent verwacht niet dat de consument ooit zal willen betalen voor online nieuws. Een groep van 19 procent kon zich niet uitspreken.

Van de kranten die op dit ogenblik nog geen betaling vragen voor online content, denkt 85 procent eraan om ooit een betalend model in te voeren. Een groep van 35 procent zou de volgende twaalf maand een betalend online model willen bijvoeren. Een groep van 50 procent zegt wellicht ooit tot een betalend model te zullen overstappen. Volgens 59 procent zal betalende content het aantal pageviews doen dalen, waarbij 21 procent denkt aan een terugval van meet dan 20 procent. Een groep van 34 procent verwacht echter geen impact.

Volgens 48 procent zal online content de volgende twaalf maanden alvast nauwelijks een bijdrage leveren tot de inkomsten. Volgens 34 procent moet worden rekening gehouden met een bijdrage van maximaal 20 procent. Slechts 12 procent denkt een groter gedeelte van zijn omzet uit digitale activiteiten te kunnen realiseren. De onderzoekers voegen er aan toe dat 58 procent van de uitgevers ervan uitgaat dat betaalde online content geen enkele impact zal hebben op de gedrukte oplages, terwijl 35 procent verwacht dat de oplagedalingen zouden kunnen worden afgezwakt of gestopt.

Volgens 4 procent van de uitgevers zal betaalde online content de oplage van de gedrukte versie doen groeien.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home